De geschiedenis van een nieuwe fiets

Door Theo van der Schaaf
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , ,
6 januari 2016

Beetje rare titel, maar moet kunnen. Het zat al jaren in m’n kop, een echte fiets in Hua Hin. Ik kocht er al twee aldaar, tot mijn verdriet. Ik ben er ook gewoon niet goed in, beslissen.

De eerste fiets die mij overkwam was een zogenaamd sportief geval; weinig spatborden, geen bagagedrager, een (te) klein zadel, een (te) laag stuur waardoor ik in no time pijn in mijn kont en rugklachten kreeg.

Na een paar weken terug naar de winkel met de vraag of ik hem in kon ruilen voor een normaal geval. Het model dat het dichtst bij normaal kwam was een damesfiets met een mandje voorop. Handig voor de boodschappen. Geen enkele poespas zoals versnellingen of andere technische vernuften. Licht erop laten maken, wat de verkoper maar raar vond; dat doet niemand hier!

Ondanks dat dit exemplaar goedkoper was dan de eerder bij hem aangeschafte sportieve versie, moest er na wat soebatten toch wel een paar duizend baht bij. En dit meest solide uitziende exemplaar was toch eveneens van goedkope Chinese makelij en voelde ook al weer helemaal niet als zodanig aan.

Mijn toenmalig Thais Geluk was woedend toen ik met het apparaat thuiskwam. ‘What have you done? You f..#$%^@*&ng stupid idiote! Why you not ask me to go? You pay more money? You crazy!’ en nog wat soortgelijke teksten waar ze echt heel goed in was. Ik ben nog maar een rondje gaan fietsen wat, ondanks de tweeëndertig graden, na verloop van tijd toch verkoeling in onze broze, maar vaak verhitte verstandhouding bracht.

In de luwte van dit alles bleef het toch schemeren in mijn hoofd over een echte fiets. Mijn speurtochten in Hua Hin, gedurende de maanden daarna bij diverse fietsenwinkels, leverden geen enkel exemplaar op wat mij over de streep trok om wederom een diepte-investering te doen in Thailand.

Wow, dat is wat ik wil

Een van mijn broers is een echte fietser. Hij kan voor de lol een rondje IJsselmeer fietsen op een druilerige zondag. Zijn fiets heb ik al eens eerder bekeken; die zag er echt degelijk uit. Hij is er zeer tevreden over als ik het hem vraag. Zeven versnellingen, voorvork- en zadelvering (kan geen kwaad op de Thaise op- en neergaande hobbelwegen), lekker middelgroot zadel, een bagagedrager die een heel mens kan dragen, wel drie snelbinders, voor- en achterlicht, kilometerteller, stuur en zadel in een handomdraai te verstellen. Wow, dat is wat ik wil.

‘Moet je er niet een met een ingebouwd motortje?’, vraagt ie. ‘Ben je nou helemaal?’, zeg ik verontwaardigd, ‘ik ben toch geen ouwe lul (65)? Denk je dat ik dat ik daarmee ga rijden? Ze zien me aankomen in Thailand. Nee, ik moet juist bewegen, het leven is al lui genoeg in Hua Hin. Ik hou van fietsen, niet van mee trappen, punt!’, besluit ik obstinaat. Mijn broer houdt wijselijk zijn mond verder, kent mij al een tijdje.

Afgelopen week was het zover. Een Eleganz Nexus met X-Plorer velgen is het geworden. Klinkt meteen al goed, toch? De Aalsmeerse fietsenwinkelier begrijpt dat hij naar Thailand moet en zal de fiets zodanig demonteren dat zelfs ik hem weer in elkaar krijg, de benodigde sleutels levert hij erbij, belooft ie (hij heeft mij ingeschat klaarblijkelijk), maar of ik dan voor zo’n KLM fietsendoos kan zorgen? Komt goed.

KLM gebeld. De doos kost 20 euro en het vervoer naar Bangkok 100 euro. Allemaal nog overzichtelijk maar dan dienen zich toch wat logistieke probleempjes aan. De doos past niet in mijn Audi want is 185 x 101 x 23 cm. Vriend gebeld die een Renault heeft met grote achterklep en neervallende achterbank. Gaat er precies in, op de centimeter.

Het valt nog niet mee met zo’n KLM fietsdoos op Schiphol. Die bagagekarretjes zijn daar niet op berekend. Twee tassen en twee koffers moeten er ook op. Dat lukt zowaar, maar…. ik zie niets meer voor mij behalve de gigantische, nu rechtopstaande, witte doos met enorme blauwe letters KLM BYCICLE. Die doos leidt ook nog eens een eigen leven door voortdurend de neiging te vertonen eraf te willen glijden wegens topzwaar.

Buitengewoon omzichtig handelend – hij gaat net door de draaideur – beland ik zonder schade bij de incheckbalie. De doos heeft al wel wat van zijn mooie hoekige vorm verloren, nou ja. Nadat ik alles heb afgeladen mag ik het weer opladen, want de 100 euro moet ergens ander betaald. En, nee ik mag de boel niet even bij de incheckbalie laten staan, verboden, dan wordt zij, de dame achter de balie verantwoordelijk. Dat mag niet, kan niet.

Mijn blinde tocht vervolgd naar de KLM cashier en weer terug. Hij glijdt er toch nog twee keer af (gvd). Daarna de verfomfaaide doos overgeven aan de odd size bagage afdeling die hem liefdevol met twee man, die mij wel een beetje lacherig aankijken, omarmen. Ze hadden mij al zien stuntelen met het geval maar beloven plechtig, nadat ze het bagagelabel hebben gecontroleerd, dat ie in Bangkok aankomt. Een licht euforisch gevoel maakt zich van mij meester als ik door de douane ga. Ik heb straks een echte fiets in Hua Hin, yes!

Mijn fiets en ik zijn in Bangkok

Na tien en een half uur vliegen zijn we, mijn fiets en ik, in Bangkok. Mijn normale bagage ligt buitengewoon snel op de band maar de fiets moet ook hier via de odd size afdeling afgehandeld. Daar gebeurt van alles, behalve dat er buitengewone bagage aankomt. Pallets vol met plastic bakken worden in en uitgeladen en via een alsmaar open en dicht gaand groot luik verdwijnen ze.

Elke keer als het luik weer opengaat klopt mijn hart vol verwachting, dat van een groeiend aantal medewachters ook. Na ruim een uur is het zover. De mannen van de afhandeling vragen om de controle-bagagelabels, knikken geruststellend, het komt eraan. Na nog eens tien minuten; daar is ie, mijn doos, mijn fiets!

De doos is nu totaal verkreukeld, maar hij is er, niet zeuren. Met nog veel meer moeite dan op Schiphol plaats ik het geval op mijn karretje. De blinde tocht naar mijn taxichauffeur, genaamd Taxi Nu, wordt kort onderbroken door nieuwsgierige douanebeambten. ‘Bycicle?’, vraagt er een. ‘Chai, Jakrajaan’, zeg ik trots, om vooral te onderstrepen dat ik hier al een tijdje kom.

Of het een nieuwe of oude fiets is en hoeveel hij dan wel gekost heeft?, willen ze ook nog weten. Ik roep maar wat. Ze vinden het best en wensen me veel succes. Ze zijn lacherig, net als de mannen op Schiphol, als ik verder hannes.

Gelukkig zie ik mijn iele taximannetje, net één meter zestig lang schat ik, al snel staan. Met z’n tweeën gaat het een stuk makkelijker, hoewel zijn lengte niet echt helpt. Het is druk en we kijken allebei links en rechts langs de doos om ongelukken te voorkomen. We rijden de boel meteen naar buiten. ‘You can smoke now’, zegt ie. Hij haalt en brengt me altijd van en naar het internationale Suvarnabhumi, kent mijn kwalijke behoeften, de schat. Hij gaat de auto halen die drie verdiepingen hoger staat. ‘Ha sip na ti’ (vijf minuutjes), roept hij onder het weglopen.

Daar is ie, mijn oerdegelijke rijwiel

Onderweg naar Hua Hin maken we wel drie grote ongelukken mee, zodat de tocht een uur langer duurt dan normaal. Ik kan niet wachten om de doos te openen en aan de weet te komen of alles nog heel is. Ruim een maand ben ik weggeweest en vooral ook nieuwsgierig of alles in huis in orde is. Eindelijk!

De schaar, plakband aan flarden, een lange kant open, eruit tillen, en daar is ie, mijn oerdegelijke rijwiel. Alles is heel en binnen een half uur zijn alle onderdelen terug op de plek waar ze horen. Trappers, stuur, zadel, licht, kilometerteller en de eveneens aangeschafte fietstassen. Meteen maar naar Tesco Lotus in Market Village voor wat verse etenswaren. Wow, hij fietst als een trein(!).

Ik verbeeld me dat iedereen mij, vol bewondering en afgunst, voorbij ziet rijden. Ik probeer alle versnellingen uit, hoe hard ga ik nu?, en die vering, te gek! Op een licht glooiend naar beneden gaande weg, zet ik hem in z’n machtige zevende versnelling. Stoer! Ik rijd expres door en paar flinke kuilen en wip elegant op van het zadel. Wat een luxe!

Het is echt heel anders dan mijn fragiele Chinese damesfiets, die nu eerste reserve is. ’s Avonds met voor- en achterlicht naar mijn favoriete pool-café. Iedereen spreekt zijn lof uit. Nooit zo’n fiets gezien. Komt ie uit Holland? Mooi! Gefeliciteerd! Ik ga zo laat mogelijk naar huis, heb ik met mezelf afgesproken, om maar meteen de jetlag te verjagen.

Het poolen is een drama. Meestal, wanneer ik terugkom uit Nederland, want biljarten, wat ik ook graag en veel doe, is toch een ander vak. Komt wel weer goed na een paar dagen spelen, weet ik. De ijskoude flesjes San Miquel Light, die de Heineken tapjes vervangen, doen het wel meteen goed. Echt warm weer bier.

Wanneer ik midden in de nacht thuiskom, blijkt er een lichtgewicht deerne achterop te zitten. Ze wilde hem even echt voelen, zei ze, die fiets. Ik ben apetrots, wat een lieverd. Het is laat en ze moet beschermd tegen de boze buitenwereld, besluit ik. We drinken nog een neutje op het terras. Het hek doe ik voor de zekerheid alvast maar op slot, kan ik het niet vergeten. Het is tenslotte een dure fiets. Zacht is het, zwoel eigenlijk. De bijna volle maan priemt schuin onder de veranda door.

‘You not tired?’, vraagt de deerne, het woord t-i-r-e-d fonetisch uitsprekend, ondertussen zachtjes mijn nek masserend. ‘Neeuuu’, glimlach ik maar eens….

Theo van der Schaaf

– Herplaatst bericht –


» Laat een reactie achter


7 reacties op “De geschiedenis van een nieuwe fiets”

  1. Jack G. zegt op

    Zeg Theo. Draag je ook een mooi wielrenpak voorzien van sponsornamen plus een helm als je gaat fietsen? Bij zo’n snelle fiets hoort natuurlijk wel een strak uitziende Theo. En heb je je fietsbel vervangen voor grote toeter om boven al dat verkeersgeluid uit te komen? Dat is een aanpassing die ik graag zou doen als ik een eigen fiets zou hebben in Hua Hin.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
  2. Cornelis zegt op

    Mooi verhaal, Theo!
    Zag dat het een herplaatst bericht is dus je ervaringen dateren in het verleden. Momenteel is er natuurlijk in Thailand meer dan voldoende keuze uit alle soorten fietsen, ook de A-merken. Stapte onlangs bij een fietsenzaak in Chiang Mai naar binnen en die had een sortering waarop mijn Nederlandse fietsenboer jaloers zou zijn.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  3. Fransamsterdam zegt op

    ‘All’s well that ends happy.’
    Pas maar op dat je straks geen kinderzitje moet laten invliegen!
    Altijd goed op blijven letten, als iemand zegt:’ Het is maar ha sip na ti fietsen’, dan is dat geen vijf minuutjes, maar vijftig minuutjes. (vijf minuutjes zou zijn ‘ha na ti’)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Theo Hua Hin zegt op

      Het had moeten zijn Sip Ha Na Tii (15 minuten). Had ik al verbeterd in een nieuwere versie, dit is nog de oudere versie, die herplaatst is.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. anna zegt op

    Ik heb weer helemaal in een deuk gelegen om je verhaal!
    In 2014 huurden wij 2 fietsen omdat we nog al een stuk van het centrum af zaten.
    Nou, daar fietsen is wel effe andere koek en de meeste Thai schudden alleen maar het hoofd als wij voor bij kwamen ploeteren.
    Nou kun je ons lui vinden maar afgelopen oktober hebben we een brommer gehuurd en dat beviel wel super.
    Fietsen doen we wel weer in Nederland want voor ons is het alleen maar voor de vakantie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  5. simon borgers zegt op

    Theo als je graag door kuilen wil fietsen kom dan naar Bantheptewee zul je wel snel genezen zijn van die kuilen in de weg. succes met je fiets. ik heb ook een fiets met verstelbare voor en achter vering met een motorblok er onder een klx 250 prima fiets ben er al 2x mee naar chiang rai en chiang mai geweest 900 km van waar ik woon.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  6. wim zegt op

    wie weet er een fietsenwinkel in Hat Yai met stevige “hollandse kwaliteit” fietsen.???

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website