Als uitgeschrevene kan je zonder enig probleem een bankrekening in België blijven behouden. Er is, voor zover ik weet, geen echt wettelijke verplichting uw bankinstelling van uitschrijving op de hoogte te stellen. Doch het is geraadzaam, wegens praktische redenen, dit wel te doen en de bankinstelling op de hoogte te brengen van je nieuwe woonadres of toch een correspondentieadres op te geven.

Het grootste probleem wat zich zal stellen is namelijk het vernieuwen van een bestaande bankkaart. In België is een bankkaart onderhevig aan een vervaldatum. Eens deze datum bijna bereikt stelt de bankinstelling je, via de post, in kennis van het feit dat een nieuwe bankkaart op jou in het kantoor ligt te wachten en je deze, volgens gekozen optie, kan afhalen of kan laten bezorgen via de post. Indien de bankinstelling niet in kennis is gebracht van je nieuwe adres, dan is de kans groot dat dit schrijven je niet bereikt. Op de vervaldatum van je kaart kan je geen enkele verrichting, noch via bankautomaat, noch via pcbanking meer uitvoeren.

Normaal gezien communiceert de bank, zeker voor ernstige zaken, enkel via briefwisseling en niet via email. Dit om phishing fraude te vermijden. Het laten bezorgen van de nieuwe bankkaart kan volgens verschillende opties.

Ter info – Wanneer een nieuwe bankkaart klaar is of wanneer er andere belangrijke berichten zijn staat dit ook op het   bankuittreksel of via een bericht dat je kan lezen via Internetbankieren.

 

Persoonlijk afhalen in het kantoor. Je krijgt je nieuwe kaart en kan, IN het kantoor of aan een betaalautomaat van dezelfde instelling, de kaart “activeren “. Hiervoor moet je dus wel in België zijn. De van “dezelfde instelling zijnde automaat” is veelal niet meer nodig daar de meeste bankautomaten via ATOS ( het vroegere Banksys) , als UITGEVER en BEHEERDER van de bankkaarten met de bankinstelling verbonden zijn  Het is dus de bankinstelling zelf niet welke de kaart uitgeeft, de bankinstelling beheert enkel de bankrekening.

Gevolmachtigd persoon de nieuwe kaart laten afhalen en op dezelfde manier laten activeren. Deze gevolmachtigde persoon moet dan wel je PIN code kennen.

Opsturen via de post is ook mogelijk en daarna activeren in een geldautomaat. Daarvoor moet je wel in land wonen dat voor zijn bankautomatensysteem gebruik maakt van ATOS. ATOS heeft wel een zetel in Bangkok maar de geldautomaten ATM in Thailand maken van dit systeem niet ALLEMAAL gebruik, en gebruiken een ander systeem.

Telefonische activatie is ook mogelijk. Hiervoor ontvangt de belanghebbende een tweede schrijven met een serie codenummers welke, na telefonische contactname met de instelling, ( ATOS ) ingetoetst moet worden om de activatie mogelijk te maken. Eén probleem is: het is meetsal een 0800 nummer en deze 0800 nummers zijn vaak niet bereikbaar vanuit het buitenland.

Activatie van een nieuwe bankkaart is bij de meeste bankinstellingen via PCbanking NIET mogelijk.

Dus het beste is de bankinstelling van je verhuis op de hoogte te stellen en hen te vragen wat voor HUN de geldende regels zijn om je nieuwe kaart in het buitenland te kunnen ontvangen en activeren. Dit kan verschillend zijn van instelling tot instelling. Doch ook hier beter te voorkomen dan te genezen daar, indien de juiste procedure niet gevolgd werd, zal dit een vertraging van maanden kunnen veroorzaken, en in het slechste geval kan het je een vliegticket kosten om persoonlijk het zaakje in orde te gaan stellen.

ATOS : www.mijnkaart.be

https://mijnbetaaloplossing.be/index/nl_BE/5152361/0000/Contactinformatie.htm

Hier kan je contact opnemen met ATOS en, via een vragenformulier, de nodige info verzamelen.

Opgelet:  Maestro en Master zijn NIET hetzelfde. Automaten in Thailand hebben meestal de vermelding MASTER en VISA maar GEEN MAESTRO.  In deze automaten kan je dus geen Maestro kaart gebruiken, dus ook niet activeren. VISA en MAESTRO worden ondersteund door ATOS maar MASTER niet. Die gebruiken een ander systeem. Aan de ingang van Makro, Big C, Home Pro heb ik WEL al automaten gezien met de vermeldig MAESTRO. Dus hier zou het in principe mogelijk moeten zijn een vernieuwde kaart te activeren.

Deze procedure geldt dus niet voor VISA en MASTER. Die sturen de kaart zelf op doch is niet geactiveerd. Visa geeft wel de mogelijkheid, als internationale instelling, om vanuit het buitenland via een betaalautomaat de kaart te activeren. De VISA kaart is vaak verbonden met een gewone, bestaande bankrekening en in geval ze bij de bankinstelling niet in kennis zijn van je verhuis zal je tegen het ontvangstprobleem van de kaart aanlopen…. want de verbonden bankinstelling kan je nieuwe gegevens niet doorgeven aan VISA. (met ATOS ondersteuning )

Bij gebruik van een MAESTRO kaart moet men ook in vele gevallen de kaart nog eens deblokkeren voor gebruik buiten Europa. Bij sommige instellingen is dit tijdelijk voor 3 maanden. Bij de meeste instellingen kan dat nu permanent. Voor VISA en MASTER hoeft dit niet daar dit “wereldkaarten” zijn.

 

Nuttige link met een 16 pagina PDF file over bankkaarten: www.bnpparibasfortis.be/pics/be/common/nl/lib_download/doc_server/ds01955-2.pdf

Antwoord ontvangen op mijn vraag aan mijn kantoorhouder in Belgie. ( BNP )

De bank moet altijd over een geldige identiteitskaart beschikken.

De bank moet altijd over een woonadres beschikken en dit staat altijd op uw chip. Bij uitgeschrevenen staat er geen adres op de chip en vraagt de bank een officieel bewijs van woonst, liefst van de ambassade of consulaat.

Als ik dit manueel doe, zonder in het bezit te zijn van de nodige documenten, zal de bank, na een maand, het gebruik van de bankkaart blokkeren.

Indien ik deze documenten wel in bezit heb kan ik de gegevens inscannen en de te volgen procedure, opgelegd door het hoofdkantoor, uitvoeren.

Als je dit antwoord leest van de bank is eigenlijk het melden van je uitschrijving wel verplicht (zie begin van dit document) bij de bank en moet je eigenlijk een officieel bewijs van woonst opsturen anders kan na een maand de bank je bankkaart blokkeren ….

Besluit: het meest eenvoudige is het aanstellen van een gevolmachtigd persoon. Deze kan dan, uw geactiveerde kaart als verzekerde zending opsturen. De kaart kan, tijdens de verzendtijd, TIJDELIJK geblokkeerd worden zodat, bij eventueel verlies gedurende de verzending, deze door niemand gebruikt kan worden en waardeloos is.


» Laat een reactie achter


3 reacties op “Dossier voor Belgen: Wat te doen na uitschrijving, bankinstelling (6)”

  1. Pieter Jan zegt op

    Heb al jaren een ING bank rekening Antwerpen haven en krijg iedere maand keurig mijn bank overschrijvingen in thailand op mijn Thaise adress

    Bankieren via internet zeer eenvoudig met pin code kastje
    AMRO bank heeft dit in NL geen mobiel nummer voor overschrijvingen

    Van ING naar Bangkok Bank euro rekening binnen een dag overgemaakt via internet

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. jack zegt op

    Heb niet het hele artikel gelezen

    Ik woon al 15 jr in thailand en ben 12 jaar uitgeschreven in NL

    Rabobank heeft en gebruikt mijn adres in Thailand geen probleem.

    Opsturen nieuwe pas naar mijn adres geen probleem.

    Jaren geleden had ik ook ABN=Amro idem dito

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Ted zegt op

      Ik heb ing (maestro) bankpas . werkt bij elke ATM.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website