Zaterdagochtend was het, net als eerder deze week, weer flink raak in de hoofdstad. Op 37 locaties stonden wegen onder water (5 tot 20 cm) water. Winkels bij Siam Square liepen ook onder maar het district Pathumwan werd het zwaarst getroffen met 72 mm. De gemeente heeft inmiddels 1.400 waterpompen in de stad geïnstalleerd.

Gouverneur Aswin had eerder deze week al zijn excuses gemaakt voor de wateroverlast die er voor zorgde dat het toch al chaotische verkeer in Bangkok nog verder vast kwam te zitten. Gisteren bezocht hij de Phong Phet markt aan de Ngam Wong Wan Road. De markt is kwetsbaar voor overstromingen en was woensdagnacht al zwaar getroffen door een storm.

Premier Prayut heeft het gemeentepersoneel van Bangkok opgedragen nauw samen te werken met de verkeerspolitie om zo snel mogelijk een oplossing te zoeken voor de verkeersproblemen door de overstromingen. Hij wil extra aandacht voor de laaggelegen plekken op de Ratchadaphisek Road, Lat Phrao Road en Phahon Yothin Road die bij de zware regenbuien op 24 en 25 mei het meest te verduren hadden. Op de Ratchadaphisek Road bijvoorbeeld stond voor de Criminal Court 20 cm water. Het district Wang Thong Lang werd het zwaarst getroffen met 156 mm regenwater.

Prayut zegt dat de overstromingen het gevolg zijn van het slechte onderhoud van het riool dat verstopt is met afval. Hij roept de bevolking op de rioolputten niet te gebruiken om afval te dumpen. De premier gaat morgen persoonlijk het pompstation Phra Khanong, Soi La Salle en Soi Bearing in Samut Prakan, inspecteren.

De gemeente is wil met de bewoners gaan praten omdat ze continu afval en (bak)olie in de kanalen en rioolputten dumpen, waardoor de waterstroom wordt geblokkeerd.

De directeur van de gemeentelijke milieudienst vindt dat voedselverkopers geleerd moet worden om vet te scheiden van ander nat afval. Op de Facebookpagina van de afdeling voorlichting staan enkele foto’s van gemeentepersoneel dat vet uit putten haalt. In het district Don Muang hebben verkopers het onder een brug gedumpt.

Bron: Bangkok Post – Foto boven: ondergelopen winkels.

15 reacties op “Regenseizoen in Thailand: Bangkok krijgt natte voeten door verstopte riolering”

  1. adje zegt op

    Dat is dus precies wat ik al eerder zei in het eerder geplaatste stuk over de wateroverlast in Bangkok.
    Oorzaak nummer één is de bevolking zelf die de straat gebruikt om het afval te dumpen dat vervolgens voor een groot deel in de riolen verdwijnt. De oplossing is dat de gemeente afvalcontainers plaatst waar men het afval kwijt kan. Elke dag de containers legen. Maar wie gaat dat dan betalen? De straattentjes registreren, vergunning afgeven en staangeld laten betalen. Veel werk maar er moet ergens begonnen worden.

    • theoS zegt op

      @ adje, overstromingen zijn hier al sinds het begin der tijden, altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Struin YouTube maar eens af dan kom je over filmpjes van vervlogen tijden en voeren de mensen met bootjes rond door Bangkok.Dit heeft en had niets met riolen te maken. De ChaoPhraya rivier is ook meermalen buiten haar oevers getreden met het regenseizoen + de afloop vanuit het Noorden. Is elk jaar zo en weinig tegen te doen.

      • k.harder zegt op

        Beste Theo, dat is zo maar met een verstopte riolering …. zal het alleen maar erger worden ? Een uiterst schone stad met geweldig goed onderhoud als Singapore heeft nooit nergens last van ? Hebben ze trouwens in ‘vervlogen tijden’ al een riolering gehad ? (Verstopt of niet verstopt)

  2. ruud zegt op

    Allemaal mooi advies van de overheid aan de bevolking, maar de verstopte riolen zijn blijkbaar niet schoon gemaakt voor de regtijd begon.
    De bakolie komt ook in de riolen, door het wassen van de borden, het zit immers in het eten.
    En met het dagelijks eten van al die miljoenen mensen, is dat heel wat bakolie op een dag.

    Vertellen dat gemeentepersoneel met de politie moet overleggen, zal de overstromingen ook niet tegenhouden.
    De politie ziet dat water zelf ook wel in de straten staan en kunnen de verkeersstroom met al dat water toch niet in beweging houden.
    Daar helpt overleg niets aan.

  3. Jacques zegt op

    Een van de aanbevelingen zou kunnen zijn om meer gelegaliseerde afvaldumpplaatsen te creëren waar de vervuiler zijn afval kwijt kan. Deze plekken zouden dan op vaste tijden en dagen geledigd dienen te worden en gebracht naar de vuil- en afval verwerkende plekken. De gemiddelde Thai is te beroerd om met zijn afval de thans bestaande afvalplaatsen te bezoeken. Anders dan in de Moo baans wordt het afval niet opgehaald bij velen. Dit kost immers geld en daar is nogal een gebrek aan. Het zwervuil heeft vervolgens vrijspel en wordt door honden en andere beesten nagepluisd op nog eetbaar voedsel. Waar de rest uiteindelijk terechtkomt kunt u wel raden.

  4. NicoB zegt op

    Er ligt hier voor de bewoners en exploitanten in Bangkok een uitgelezen mogelijkheid om te zorgen dat de riolering niet dichtslibt met al het vuil dat gedumpt wordt, dat zou al van enorme invloed kunnen zijn.
    Voor de overheid ligt er de taak om aan het dumpen van afval een einde te maken door verantwoorde plaatsen te faciliteren waar gedumpt kan worden.
    Dus voor een groot deel eigen schuld dikke bult.
    NicoB

  5. Gerrit zegt op

    Tja,

    Als je bovenstaande leest, zijn er goede aanbevelingen, echter de groene vuilnisauto’s komen echt wel overal in Bangkok, alleen nemen ze alleen huis afval mee en geen tuinafval of bouw afval. En zeker geen afgewerkte olie of bakolie.

    Wat Adje zegt, zou aan te bevelen zijn, straatverkopers registreren en een kleine fee als staangeld laten betalen. Evenals overal vuilnis containers plaatsen voor restafval als tuin en bouwafval. Blijft over afgewerkte olie en bakolie. Misschien kleine milieu parkjes bouwen?, zoals ze in Nederland hebben en laten beheren door de bakfiets oude rommel ophalers. Ook wel vodde boeren genoemd. Kunnen die het goede voor hun zelf eruit vissen en de olie in grote tanken laten opslaan en van tijd tot tijd door een tankauto op laten halen.

    Tja wij denken wel mee, maar er wordt niets mee gedaan en dat is jammer.

    Groetjes Gerrit

  6. Jo zegt op

    De grote straten met winkels wordt dagelijks opgehaald, althans bij ons.
    De winkeliers betalen hier ook voor.
    De zijstraten worden geacht het afval naar hier te brengen, staan grote tonnen.

    In onze moo baan wordt het 2x per week opgehaald.
    Zit uiteraard in de servicekosten.

  7. RonnyLatPhrao zegt op

    Bij ons in Bangkapi wordt het vuilnis wekelijks opgehaald.
    Wel zou men die vuilnismannen eens moeten leren om de vuilnisbakken in de vuilniswagen te ledigen en niet voor de helft er naast.
    Nadat de vuilniswagen is langs geweest ligt het straat vol vuilnis, dat zich vervolgens weer gaat verzamelen aan de rioolputten waardoor weer alles verstopt raakt.
    Over de stank in de straat als ze langs geweest zijn wil ik het dan nog niet hebben.
    De ratten kijken wel uit naar de dag dat het vuilnis wordt opgehaald. Hoogdag voor hun.

  8. Henk zegt op

    Iedere vrijdagavond en nacht is er in Chon Buri de Ninja Market die door duizenden en duizenden mensen bezocht word .Zoals overal te wereld bij deze evenementen is er absoluut geen gebrek aan eten en drinken .
    Waar in mijn ogen wel een gebrek aan is zijn de vuilnisbakken waar je je verpakkingsresten kwijt kan .
    Als je er s,morgens kijkt zie je 1 grote stortplaats van tempex etc.. Het is een enorm groot terrein en bij een fikse regenbui spoelt de helft zo de open riool in en wat er niet meer bij kan gaat rechtstreeks de zee in omdat het vlakbij de zee is .Er is een tijd geweest dat ik het zielig vond voor de mensen dat her en der in Thailand de straten blank staan na een flinke bui ,als ik het nu zie heb ik zelfs een beetje binnenpret en denk :::Eigen schuld dikke bult :: Ze leren het ook NOOIT

  9. fred zegt op

    Heb het nooit anders geweten en het zal er niet op verbeteren. Bouwpromotoren palmen stouwen de aller laatse vierkante meter vol beton. Alles wijkt voor het grote geld. …..in Pattaya hetzelfde…..bijbouwen….maar de rest van de infrastructuur loopt decennia ten achter….

  10. Cornelis zegt op

    Vaak gaat het in bovenstaande reacties over het ophalen van vuil. Het echte probleem is echter de volgende fase: waar laten ze het? Ook dat keurig in zakken verpakte afval zie ik regelmatig terug op mijn fietstochten door de omgeving, achteloos gestort langs de rivier of een stil weggetje………….

  11. Tino Kuis zegt op

    Allemaal onzin over die verstopte riolen. Ze dragen misschien wat bij aan de overstromingen in Bangkok maar zijn niet de hoofdoorzaak.

    De hoofdoorzaak is gewoon de hoeveelheid water die naar beneden viel. Dat was iets van 140 mm in een paar uur, in Nederland valt gemiddeld 70 mm regen per MAAND!

    Tegen de hoeveelheid regen die in Bangkok viel is geen enkel rioleringssysteem opgewassen. Zoals Nederlandse waterdeskundigen zeggen: don’t fight it, live with it.

    De meeste hoeveelheid regen die in Nederland ooit in een etmaal viel wat op 9 augustus 1951 in Amsterdam. 86 mm in de nacht en 130 mm in het hele etmaal. Amsterdam overstroomde met 10-20 cm water, kelders en souterrains liepen vol, bestratingen spoelden weg. Dat komt maar eens in de 67 jaar ergens in Nederland voor, maar in Thailand wel een aantal malen per jaar.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Indien iets niet afgevoerd kan worden dan blijft het ter plaatse en stapelt het zich op.
      Zo ook met vuiligheid en water.
      Dat de rioolbuizen te klein zijn om de hoeveelheden water af te voeren die er de laatste dagen is gevallen is zeker waar. Maar als het water niet in de rioolbuizen kan omdat de rioolputten verstopt zijn dan is er ook geen afvoer mogelijk, zelfs als die groot genoeg moesten zijn om de hoeveelheden water af te voeren.
      De laatste dagen was misschien uitzonderlijk, maar ook op doorsnee “regendagen” zijn er problemen en dat heeft enkel te maken met slechte afvoermogelijkheden door verstopte rioolputten of slechtonderhouden afvoerkanalen en is dan zeker geen onzin.

  12. TheoB zegt op

    De vorige keer dat we het hierover hadden was 17-05-2017 (https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/wateroverlast-regen-bangkok/) en ik weet zeker dat dit onderwerp nog vele jaren regelmatig zal terugkeren.
    Er werden toen door de reageerders een aantal suggesties gedaan om de wateroverlast te voorkomen.
    Een van de voorstellen was om sluizen in de rivier te bouwen. Sluizen zijn echter niet het geschikte middel om een stortvloed aan hemelwater tegen te houden, enkel om hoogteverschillen in rivieren op te vangen zodat deze bevaarbaar blijven.
    Stuwdammen bouwen in de bovenloop van rivieren rondom Bangkok is ook geen optie aangezien het rondom Bangkok laagland is.
    Ook werd gemeld dat de bestaande hemelwaterafvoer niet optimaal functioneert door het zwerfvuil dat de doorstroming belemmert. Dit probleem is op te lossen door (veel) meer en betere afvalinzameling en vrijhouden van de putten en buizen. Bijkomend voordeel is dat er minder (plastic) afval in zee terecht komt.
    Echter, ook als de bestaande en al geplande hemelwaterafvoer optimaal functioneert, denk ik dat de overstromingen nog regelmatig zullen voorkomen.
    Blijft als laatste(?) oplossing nog over het aanleggen/aanwijzen van overloopgebieden in Bangkok en langs de rivieren rondom Bangkok. Bijkomend voordeel hierbij is dat dit tegelijk een watervoorraad voor de droge periode kan zijn.
    Gezien de hoeveelheid regen neem ik aan dat het al met al om een groot landoppervlak gaat. Ik verwacht dat tegen deze oplossing heel veel weerstand zal komen van de “getroffen” land- en huiseigenaren. Die weerstand is echter eenvoudig te elimineren door het te presenteren als een plan van het staatshoofd. Geen mens in Thailand die het dan nog in zijn hoofd haalt om het te bekritiseren, omdat het staatshoofd tegenwoordig nogal snel beledigd schijnt te zijn.

    Een laatste suggestie was dat “wij” ons niet moeten bemoeien met het Thaise watermanagement, omdat zij een veel langere historie hebben op dat gebied. Die suggestie houdt niet echt steek aangezien zij met al die ervaring toch niet in staat blijken droge voeten te houden in de natte periode en voldoende water te hebben in de droge periode.
    Uiteraard moeten “wij” ons realiseren dat de neerslag tijdens een bui in Thailand vele malen groter is dan in NL/BE.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website