Voorlopig mijn buik vol van Schiphol

Door Hans Bos
Geplaatst in Reizen
Tags:
30 juli 2022

Voorlopig heb ik mijn buik vol van Schiphol. Vier uur schuifelen in een onafzienbare rij richting vliegtuig en tot overmaat van ramp tien minuten rennen om het toestel niet te missen, is mij in het verkeerde keelgat geschoten. Man, wat een warboel. Maar ja, ik moest met dochter Lizzy nu eenmaal terug naar ons huis in  Hua Hin.

Vier maanden geleden leek het een gouden boeking: 21.500 bahtvoor een retourvlucht met Etihad in het Europese hoogseizoenvia Abu Dhabi naar Amsterdam. Twee weken uit en thuis, met name om mijn nieuwe kleinzoon Daan te bewonderen en familie en vrienden te bezoeken. Dat was overigens een uitstekende ervaring. Toen wist ik helaas nog niet wat voor ramp me boven het hoofd hing. Ja, ik ging in de Europese zomervakantie, maar zou terugvliegen op maandagochtend. In mijn onschuld nam ik aan dat veel vakantiegangers dan al weg zouden zijn.  Een totaal verkeerde aanname.

De heenreis verliep redelijk voorspoedig al ging deze in Abu Dhabi via een rammelende busverbinding tussen de Dreamlineren het oude stationsgebouw. Wat een ouwe meuk. In Amsterdam gingen we zo door de controle van de Marechaussee en kregen we zelfs onze koffer weer terug.

Voor heen- en terugreis moest ik bij Etihad een Verified to Flyaanvragen, gevolgd door uploaden van inentingsbewijzen. Vreemd dat de site slechts een pagina toestaat, terwijl mijn vier prikken twee pagina’s beslaan.

Vervolgens kun je dan online inchecken, waardoor je op de lucthaven alleen je bagage hoeft af te geven. Daar ging het op SPL al fout. Allerlei rijen krioelden door elkaar en het duurde een hele tijd voordat we onze boarding passes hadden.

Daarna werden we (lach niet) weer naar buiten gedirigeerd om via een tent in de rij aan te sluiten voor de veiligheidscontrole. Ik heb het aantal wachtenden niet geteld, maar het aantal ligt vermoedelijk in de buurt van 1000 mannen, vrouwen, kinderen en (te veel) handbagage. Slingerdeslang gaat het per decimeter richting de veiligheidscontrole. Bij elke bocht staan geüniformeerden om ons in de juiste slang te houden. Waarom kunnen deze mensen niet worden ingezet bij de veiligheidscontrole? Oh, ze hebben niet de juiste opleiding, wat deze dan ook mogen zijn.

Dan komen we bij een bord met het opschrift: Vanaf hier nog 25 tot 30 minuten. Ook rekenen kunnen ze bij Schiphol niet, want vanaf daar duurt het nog ruim een uur, waarna je bijna uitgekleed (zonder jas, riem en schoenen) door een poortje moet om te bewijzen dat je geen zelfmoordenaar bent. Tenslotte volgt de Marechaussee. Ik verwachtte extra oponthoud (oude man met jong meisje). Iemand vraagt naar de leeftijd van Lizzy (12) en dirigeert me naar een hokje met nul wachtende. De Marechaussee glimlacht, werpt een blijk in onze (Nederlandse) paspoorten en wuift ons door.

We moeten rennen om de Dreamliner van Etihad te halen, uiteraard aan de andere kant van Schiphol. Het toestel naar Abu Dhabi zit wederom tjokvol. In Abu Dhabi krijgen we te maken met twee busritten van en naar het meest afgelegen terrein van de luchthaven, waarna de rijen voor de veiligheidscontrole snelaangroeien. Weer broekriem en schoenen uit. Een paar dagen voor de vlucht is me per mail gemeld dat de terugvlucht naar Bangkok via Phuket gaat. Breek me de bek niet open over het gedrag van de doorsnee Arabieren…Bij het boeken is me daar niets van gebleken. Na een extra stop en de bijna lege vlucht richting Bangkok ben ik er klaar mee. Dit nooit meer. Op Suvarnabhumi staan we in een vloek en een zucht buiten. Dat de Thai alles zo goed kunnen regelen….

Rating: 4.27/5. From 15 votes.
Please wait...

43 reacties op “Voorlopig mijn buik vol van Schiphol”

  1. Bart zegt op

    Beste Hans,

    Ik vrees dat dit probleem op elke grote Europese luchthaven terug te vinden is. Dit is al meerdere malen in het nieuws geweest en werd voorafgaand voorspeld. Uitwijken naar een alternatieve luchthaven zal weinig soelaas brengen. Dit zijn de naweeën van de Corona crisis.

    • Philippe zegt op

      Bart, sorry maar ik vind dat je hier kort door de bocht gaat “naweeën van de corona crisis”, hoe zou jij reageren moesten ze je loon of pensioen na 3 maanden uitbetalen met als excuus “sorry, naweeën corona !”?
      Iedereen wist dat corona niet eeuwig ging duren, iedereen wist dat er massaal terug gevlogen ging worden … en geen personeel vind ik onzin tot en met … er zijn honderdduizenden werklozen, neem die hun uitkering af, sorry “no cure no pay”.
      Hetgeen Hans en duizenden andere hebben en nog steeds meemaken kan toch niet ! Wat is hier in feite de bedoeling van ? Wat willen ze hiermee bereiken ? Blijkbaar hebben de luchthavens er plezier in om jan met de pet zoveel mogelijk te pesten en waar is de directie ? Overbetaalde onbekwame leeglopers ! Waar is de regering ? Waar is de minister van toerisme ? Waar is de minister van verkeer ? Waar is IATA ?

      • luc zegt op

        U denkt “Trek een blik uitzendkrachten open en de problemen op Schiphol zijn opgelost”. Quod non!
        Ik heb 25 jaar op Brussels Airport gewerkt als bijverdienste (WE-OPS). De meeste jobs op de luchthaven zijn deeltijds en TIJDELIJK (drukke periodes oa vakanties, eindejaar, …). De bedrijven op de luchthaven stromen vandaag leeg. Binnen de bewaking vertrekken elke week minstens vijf collega’s. Ze zijn de ondermaatse verloning voor weekends en feestdagen, de flexibiliteit, de werkdruk en het gebrek aan appreciatie beu en gaan elders aan de slag. Je kan geen blik uitzendkrachten opdoen om de problemen te verhelpen. Zelfs de “simpelste” loader-sorter moet jaren ervaring opdoen. Zij moeten eerst een speciaal rijbewijs halen om op de ramp te mogen en kunnen rijden. Daarna moeten zij verschillende voertuigen leren bedienen oa een scissor om vracht te laden en lossen.Leren rijden met 6 dolly’s, omgaan met dango (dangerous goods), het ontijsen van vliegtuigen in de winter, gewichtverdeling in een vrachtvliegtuig, bedienen van de laadbrug, …. Die mensen zijn verplicht om polyvalent te zijn en moeten altijd cursussen volgen. Zij werken in slechte omstandigheden (geluidsoverlast, kerosinedampen, enorme druk want een vliegtuig dat te laat vertrekt kost veel geld, …), veelal deeltijds en op piekmomenten extra werken. Zij worden daarvoor zeer slecht betaald.Zij hebben een zeer grote verantwoordelijkheid en dan gaat het over UW veiligheid en men spuwt op deze mensen. Hoelang houdt jij een job vol waar je constant moet bijscholen, hard moet werken voor een slecht loon en dat op onooglijke uren en meestal deeltijds en tijdelijk, dat slecht is voor uw gezondheid en waarbij je een zeer grote verantwoordelijkheid hebt en waar de klanten altijd ontevreden zijn en U zelf fysiek durven aanpakken? U vliegt goedkoop omdat deze mensen uitgebuit worden. Dit blijft niet duren. Ik verzeker U dat naast de hoge brandstofprijzen ook de verloning serieus opgewaardeerd wordt want anders gaat men niemand meer vinden. Stel U maar in op een verdubbeling van de vliegtickets in de zeer nabije toekomst.

        • KhunTK zegt op

          Beste Luc,
          ik kan mij jouw frustratie voorstellen, maar er wordt hier over de situatie van nu gesproken.
          En die is echt schandalig slecht.
          Trouwens over scholing en fatsoen gesproken.
          Als ik zie hoe er met de bagage, waar ook voor betaald moet worden, omgesprongen wordt, echt schandááálig.
          Je zou ze met de koppen tegen elkaar aan slaan. Volkomen respectloos.
          Werken in het vliegtuig is ook niet de gezondste job en zo kan ik nog wel even doorgaan, als het op slecht betaalde banen aan komt.

        • Bram zegt op

          Ik wil de chaotische toestanden beslist niet bagatelliseren. Ik heb voldoende drama’s in de afgelopen maanden gezien. We zijn op 5 juli vertrokken naar Bangkok met EVA Air.
          Er was was ons aangeraden om extra op tijd te vertrekken vanuit ons huis.
          Omdat we natuurlijk te vroeg op de airport waren moesten we wat wachten bij het inchekken
          De balie ging open om 18.10. Binnen 10 minuten was het klaar. De handbagage controle duurde qua wachttijd ongeveer 10 minuten Bij de paspoortcontrole konden we zo doorlopen zonder wachttijd.
          Al met al waren we voor de hele procedure ongeveer 30 minuten .kwijt
          Dus ook veels te vroeg voor de VIP lounge van EVA Air
          Ik besef dat we ongelofelijk veel mazzel hebben gehad en dat tienduizenden reizigers alleen maar doffe ellende hebben gehad.

      • Karel zegt op

        Krijg steeds meer het idee dat er in Davos (World Economic Forum) dingen zijn afgesproken om Jan met de Pet klein te krijgen. Alles wordt ontiegelijk duur, zodat voor de gewone man geen geld meer overblijft om ook eens iets leuks te doen. De wereld moet weer leuk worden voor de happy few en de rest moet dankbaar zijn dat ze kunnen eten.

        • Harry Romijn zegt op

          Juist onze gemeenschappelijke welvaart is zo ontzettend toegenomen, omdat VELEN toegang tot veel kregen. Of zoals Ford het samenvatte: onze auto’s moeten zo goedkoop zijn, dat iedere werknemer er een betalen kan.

          U heeft echt de beginprincipes van de economie niet door.

      • Johnny BG zegt op

        Beste Philippe,
        Misschien is het goed te weten dat we in de Lage Landen tientallen jaren in overvloed hebben kunnen leven. De tijd is nu aangekomen dat er in de wereld schaarste is en dan is het een economische wet dat de prijzen omhoog gaan. Havenwerkers wisten in het verleden wel hoe je een samenleving kon ontwrichten om zo een deftig loon binnen te halen. Luchthavenwerkers moeten dat ook blijven doen. Zelfs een uurloon van 14 euro per uur is al belachelijk laag gezien de gezondheidsrisico’s en werkdruk ter meerdere glorie van mensen die het beter hebben getroffen en een vakantie naar het buitenlandse bestemming met een vliegtuig als grondrecht zien.
        Het hele stelsel van hoog seizoen is ook een onderdeel van het probleem. Waar is de eigen wil om in een laag seizoen te vliegen? Of komen we dan teveel bij de inperking van eigen belang?

        • Rob V. zegt op

          Jaren van overvloed is maar net hoe je het ziet, denk bijvoorbeeld aan de huizen. Vandaag de dag kun je met een enkel inkomen echt geen huis meer kopen of huishouden draaien. Het berekenen van de (on)gelijkheid is lastig en er is veel discussie over (wat reken je wel en niet mee, hoe bereken je het). Zo maakt het verschil of je naar inkomen kijkt of naar vermogen, of je pensioenpotten meetelt (en hoe) of niet enzovoort. In zijn algemeenheid lijkt wereldwijd de ongelijkheid tussen landen af te nemen maar binnen landen toe te nemen.

          Hoe dan ook, ik denk dat de meeste mensen het wel eens zullen zijn dat de macht van vakbonden eerder afgenomen is dan toegenomen. En daarmee de invloed van werknemers op hun arbeidsvoorwaarden. Dat zal die zaken niet snel verbeteren. Werkgevers zijn niet zo scheutig met loonsverhogingen. In goede tijden kan er een klein beetje bij, in slechte tijden moeten we allemaal de pijn delen… Met de liberalisering van de arbeidsmarkt op terreinen zoals het (vlieg, trein, bus, …) verkeer , outsourcing etc kun je er donder op zeggen dat iemand die prijs moet betalen. Meer flexwerken, druk op de lonen enzovoort. Dat doet de arbeidspositie van werknemers meestal geen goed.

          Maar zie de lonen maar eens omhoog te krijgen, misschien nu er overal een tekort aan personeel is dat bedrijven de lonen wel moeten verhogen maar ik verwacht daar geen wonderen. Een commercieel bedrijf zal niet zo happig zijn op 10% of meer loonsverhoging om inflatie te compenseren… Dus of men in de vervoerssector (lees: alles in en rondom Schiphol) de arbeidsvoorwaarden ingrijpend gaat veranderen? Ik zie dat nog zo 1-2-3 niet gebeuren.

          De toestanden op Schiphol en andere (Europese) luchthavens zullen we nog een tijdje moeten ondergaan denk ik zo.

          Over ongelijkheid in NL (kritiekpunt: pensioenpot niet meegenomen):
          https://www.degrotetransitie.nl/wat-doen-we/themas/beperk-ongelijkheid/

        • Alexander zegt op

          Schaarste? er is een overvloed van alles, de schuren staan boordenvol. Wat Karel zegt dat geloof ik meer, want de prijzen stijgen in de hele wereld krankzinnig en dit is dus zeker niet plaatselijk. Ik geloof dat er een veel groter spel wordt gespeeld, een spel waar wij geen idee van kunnen krijgen en dat ieders voorstellingvermogen te boven gaat wat er momenteel in de wereld aan de hand is.

  2. niek zegt op

    Uploaden van inentingsbewijzen?
    Is het niet voldoende als je aan de incheckbalie je inentingsbewijzen kan tonen met je vliegticket en paspoort?

  3. Erik zegt op

    Hans, wen er maar aan. Het was op luchthavens in Duitsland en het V.K. ook goed mis. En men wil Schiphol ook nog in krimpstand zetten….. Dat wordt lachen straks….

  4. Martin zegt op

    Weer een klaagzang waar wij, de bloglezers, niets kunnen aan veranderen.

    Het is inderdaad kommer en kwel op de meeste luchthavens en we moeten met zijn allen door die zure appel heen bijten. Er is maar één goede raad en dat is tijdig aanwezig zijn. Al de ongemakken zijn vlug vergeten als je veilig en wel op het vliegtuig zit.

  5. Ruth zegt op

    27e vertrokken vanafSchiphol, maar Bangkom, binnen 5 kwartier waren we overal doorheen vloog wel 20:50, dus relatief laat

    • Rudolf zegt op

      Klopt, al van meerdere mensen gehoord dat de avond vluchten best snel gaan. Dus als je rechtstreeks vliegt, zoals ik, even lekker rood wijntje, eten, slapen en je bent zo in BKK, oh ik heb er zo’n zin in

  6. Harry Romijn zegt op

    Tsja… toen tijdens de corona-lockdowns er weinig tot niets te doen was, zijn velen afgevloeid, en hebben inmiddels ander werk ( en komen niet terug, want vinden die banen te onzeker). Nu corona geen paniekreacties meer brengt, wil iedereen massaal weer het vliegtuig in, doch.. geen opgeleid en gecertificeerd personeel ( men kan niet iedereen veiligheidscontroles laten doen )

  7. weyde zegt op

    Allemaal mismanegmant van die lelijke Benschop en zijn maten die samen met de regering Rutte het grond personeel aan het uitbuiten zijn, die lui zie je niet meer terug op Schiphol werken nu ergens anders waar ze meer verdienen en ook krijgen

    vr gr. E.v.d.Weyde

    • Nico zegt op

      De overheid zal er wel voor zorgen dat deze situatie voortduurt! Ze zijn alweer aan het werven voor extra ggd medewerkers om de voor velen amper nuttige prikjes weer massaal te gaan uitdelen. Stiekemweg ook al plannetjes voor andere niet wetenschappelijk gefundeerde maatregelen ivm griep19. Ook daardoor wordt de arbeidsmarkt verder flink afgeroomd door werving van controleurs om de naleveing van de onnuttige maatregelen af te dwingen!

  8. Leo zegt op

    Beste mensen ze willen niet meer dat u vliegt, begrijp dat nu!

    Het treiteren en saboteren van reizigers door Schiphol heeft alle te maken met het het 2030 globale plan om vliegverkeer alleen nog voor elite te behouden, dit staat in het plan van de marxist Klaus Schwab van het WEF

    http://reparti.free.fr/schwab2020.pdf

    De afgelopen tijd zijn er zeer lange rijen met wachtende passagiers ontstaan op luchthaven Schiphol. Dit leidde zelfs tot enkele incidenten en agressie. De wachtrijen zijn zo lang dat sommigen zelfs hun vlucht missen, wat voor een (dure) teleurstelling zorgt, Schiphol wijst schadeclaims af, kijk ook het programma vakantieman van omroep MAX

    ”Schiphol-topman” Dick Benschop zal zich in de Tweede Kamer moeten verantwoorden voor de chaos, die ‘’mede als gevolg van personeelstekorten ontstond” – dit verantwoorden is een wassen neus daar vele leden van de tweede kamer ( waaronder onze eigen MP) ook lid zijn van het WEF, dus wij van WC eend adviseren WC eend.

    Dus er zijn geen mensen te vinden voor Schiphol? waar zijn al die mensen dan gebleven? Waarom dan niet nieuw personeel aannemen, verdubbel de lonen anders tijdelijk, nu is de schade veel malen groter.
    Echter dit gaat niet gebeuren om dat dit allemaal onderdeel van een grootscheeps plan is.

    Dit heerschap Dick Benschop staat lachend op de website van de heer Schwab, toeval? wat is er toch veel toeval de laatste tijd!

    https://www.weforum.org/people/dick-benschop

    • henryN zegt op

      Volledig met U eens! het is ook geen mismanagement het is pure opzet om het ons onmogelijk te maken nog te reizen. Ik heb op dit moment geen behoefte om even naar Nederland te gaan ( wat waarschijnlijk makkelijker gaat dan terug)
      Op het internet is volledig en volkomen duidelijk wat die lui van het WEF willen.( ze zeggen het ronduit in Uw gezicht) Zo willen ze bv zo snel mogelijk het prive bezit van auto’s weg hebben. Het lijkt mij dan dat dan de pleuris in Thailand uitbreekt.

    • Rob V. zegt op

      Schwabs streeft naar een menselijker kapitalisme, en dat is lijnrecht in strijd met Marxistische ideeën! Wie dol is op het kapitalisme zal moeten beamen dat het systeem de nodige problemen kent: natuurlijke bronnen zijn niet oneindig, elke paar jaar crisis, diverse tegenstrijdigheden binnen het systeem. Als de elite hun positie veilig wil stellen moeten ze wel water bij de wijn doen want anders keert de wal vroegtijdig het schip. Zij het omdat de natuur ons afstraft of dat de gewone burger het zat is. Om het systeem nog minstens een paar generaties te behouden zijn er dus plannen om dat veilig te stellen.

      Mogelijk dat beperken van het vliegverkeer daar onderdeel van is. Dat we nogal wat vervuilen zullen de meeste mensen hier denk ik wel kunnen beamen. Dan komen ideeën als een vliegtaks in beeld, maar het is natuurlijk ook duidelijk dat je dan vliegen voor de kleinere beurs minder aantrekkelijk of simpelweg onbetaalbaar maakt. De hogere inkomens zullen nog gewoon rustig rondvliegen, al dan niet in privé jets. Wij tegen ongelijkheid is zal toch moeten erkennen dat duurdere vliegreisjes de ongelijke mogelijkheden doet groeien in plaats van afnemen.

      Ik heb daar zo 1-2-3 ook de oplossing niet voor: minder vervuiling is een must, maar in deze steeds kleinere wereld waar mensen familie en vrienden aan de andere kant van de wereld hebben is het niet rechtsvaardig dat voor ‘mindere’ inkomens slecht of onbetaalbaar te maken. Een taks lijkt mij dan zeker ook niet de oplossing tenzij je dat op andere manieren weet te compenseren (maar wat is dan het nut van de taks?). Wie weet moet vliegverkeer op de korte afstand min of meer onmogelijk worden voor iedereen (met de HSL tussen Parijs en Amsterdam ipv de vliegmachine), of iedereen een limiet opleggen aan vliegkilometers zodat mensen uit de Quote 500 net zo makkelijk of moeilijk naar Bangkok kunnen als de winkelmedewerker op de hoek.

      En ondertussen zal de strijd tussen de elite (kapitaal bezittende klassen) en het plebs doorgaan. Daar valt ook de strijd om het verdelen van gevolgen rondom vliegen/reizen onder. En wat Schwabs al dan niet voor ogen heeft, Marxistisch kan het nooit wezen tenzij ze hun kapitaal tot coöperatief of publiek en democratisch eigendom van het plebs willen maken. Dat zie ik niet gebeuren…

      • Leo zegt op

        Moderator: het onderwerp van deze posting is Schiphol. jullie dwalen teveel af.

  9. Alexander zegt op

    De wereld is terminaal ziek en dat wreekt zich op velerlei manieren.

  10. Joop zegt op

    Onbegrijpelijk dat een incompetente figuur als Dick Benschop niet allang is ontslagen. (Anders dan sommige mensen beweren heeft de chaos op Schiphol niets te maken met corona, maar alles met mismanagement.)

    • William zegt op

      In crisis tijden vallen de weggepromoveerde snel door de mand vaak die ‘andere’ de schuld gevend trekken ze de boel nog wel recht tenslotte is het op dat niveau ‘ons kent ons’ en dat willen de meeste liever zo houden.
      Ja het is een rotzooi in een groot gedeelte van de vliegindustrie.
      Denk dat zoals een oude kennis het ooit eens tegen mij zei ‘Het ergste moet nog komen’ waarheid gaat worden in de BV.europa.

    • Alexander zegt op

      Die slome Dick Benschop is gewoon de katvanger van Schiphol, dat is allemaal ruim van tevoren geplant en geregeld.
      Denk je nu werkelijk dat er anders zo’n slome duikelaar in deze functie op zo’n cruciaal moment aan zou kunnen blijven, nou echt niet!

  11. Dennis zegt op

    “werd voorafgaand voorspeld” lees ik in een andere reactie en die houding is typerend voor hoe de Nederlandse overheid en media dit probleem benaderen. Er klinkt in door dat het ook grotendeels je eigen schuld was. Want voorspeld. Welnu, als het voorspeld was, dan had Schiphol te taak en plicht gehad het te voorkomen! Je betaalt er immers voor. In de afgelopen jaren zijn telkens de fee die je voor security betaald verhoogd. Om de groei in passagiers mogelijk te maken, om te investeren in betere scanpoorten, zodat de controle sneller verloopt.

    Deze argumenten zijn allemaal onzin! Vliegschema’s zijn al ver van te voren bekend. Men zegt maanden, maar in sommige gevallen gewoon jaren. Omdat airlines hun slots (start en landingsrechten) niet opgeven. Passagiersaantallen zijn ook echt ver van te voren bekend. Dat er nu een personeelstekort is, is onjuist. Wat er wel is, is marktwerking. Als een werknemer elders € 20 per uur kan verdienen en bij Schiphol € 15, waar gaat hij/zij dan aan het werk? Schiphol (en dat is al meermaals door deskundigen bevestigd) heeft gewoon de arrogantie gehad om te denken dat ze met een telefoontje naar het uitzendbureau de volgende ochtend wel 100 extra medewerkers had. Niet dus. Ze denken blijkbaar dat iedereen het een eer vindt om vrijwillig op Schiphol te mogen werken.

    Het argument dat op andere luchthavens het net zo is, is ook onjuist. Ja, er zijn overal wel wachtrijen, maar zelden 4 uur. London Heathrow is inderdaad minstens zo erg, maar in Brussel, Dusseldorf en zelfs Frankfurt missen mensen niet massaal hun vlucht.

    Het is een regelrechte aanfluiting dat Schiphol, volgens velen een zeer belangrijk onderdeel van en voor onze economie, er niet in slaagt om z’n basistaak naar behoren te vervullen. Schiphol staat in menig Top 10-lijst en dat zijn dan treurige lijsten als “aantal vluchtannuleringen, wachttijden, bagage-verlies”. Schiphol heeft altijd beweert (en naar mijn mening terecht) dat het merendeel van de passagiers (lokaal opgestapt en transfer) zakenmensen zijn. Reken er maar op dat deze ellende z’n weerslag gaat hebben op de zakenmensen die via Schiphol reizen. Er gaan echt mensen zijn die in het vervolg Schiphol gaan mijden.

    De regie in deze ellende ontbreekt volkomen. Dick Benschop is niet zichtbaar, zoals de politiek geen regie neemt. “was voorspeld” is de retoriek. En bedenk wel dat Schiphol heel ordinair z’n tarieven aan de airlines (en dus uiteindelijk bij u!) heeft verhoogd om de verliezen uit 2020 en 2021 te compenseren. Want Schiphol moet wel winst maken. Die winst gaat naar de overheid als aandeelhouder, dus je zou ook kunnen zeggen dat die er belang bij hebben als Schiphol geen kosten maakt om extra personeel in te huren. Want personeel kost geld. Dat u 4 uur in de rij staat… ach, u heeft het overleefd, dus wat is het probleem?

  12. FrankyR zegt op

    Hallo,

    Dit was inderdaad voorspeld zoals Bart het zei. Doch volgende er geen adequate reactie op deze voorspellingen door de luchthavens zelf.

    De chaos komt daardoor terecht -volledig- op het bordje van de falende “ceootjes der luchthavens”. Hoe moeilijk is het op te merken als de luchtvaartmaatschappijen zelf al aangeven dat ze zus en zoveel tickets hebben verkocht?

    Ik hoop vanaf midden september te vertrekken naar BKK met Eva.

    • Bart zegt op

      Het was inderdaad voorspeld wat anderen ook willen beweren.

      Het is uitgebreid in het nieuws geweest! Het zouden moeilijke zomermaanden worden met name door het gebrek aan personeel. Op ELKE grote luchthaven is het lang wachten aan de security. En de mensen die het tegendeel bewijzen die willen het gewoonweg niet zien.

      • Dennis zegt op

        Ik kan u ook voorspellen dat bij de Big C op Ratchaprasong Bsngkok een lange wachtrij ontstaat als er maar 1 cassiere is. Of klanten dan begripvol zijn omdat ik het nu voorspel, dat betwijfel ik ten zeerste.

        Als je een bedrijf hebt en een service of dienst biedt, dan is het je taak om die dienst/ service te leveren. Je verschuilen achter een “voorspelling” die voortkomt uit je eigen mismanagement, is gewoon lachwekkend

        • Arie zegt op

          Misschien moet je dan maar als manager op de luchthaven gaan werken. Als je denkt om ‘zomaar’ het tekort aan personeel uit je toverhoed te halen dan heb je geen enkel besef van wat de echte oorzaak van het probleem is.

          Trouwens, is het je nog niet opgevallen dat het niet enkel de luchtvaartsector is dat kamt met gigantische personeelstekorten? Overal gingen de alarmbellen rinkelen. De mondiale Coronacrisis heeft voor heel wat personeelsverloop gezorgd. Dit is niet met een vingerknip opgelost.

          Ik zal dan ook de laatste zijn om de luchthavendirectie met de vinger te wijzen. Die mensen kunnen helaas geen wonderen verrichten. Jij wel Dennis?

        • Johnny BG zegt op

          Beste Dennis,
          Het is precies zoals je het zegt. Een bedrijjf zoals Schiphol is dienstverlenend en aan hen hoe het in te vullen. Als je dat niet bevalt dan ga je naar een ander bedrijf. De verwennerij was pure luxe en nu is het wellicht slimmer om zelf creatiever te worden en op zoek te gaan naar alternatieven.
          Een voormalig manager gaf mij ooit de tip ” koning, keizer, admiraal, we hebben schijt aan bijna allemaal” m.a.w. als je ons waardeert dan doen we alles voor je maar als je gaat zeuren dan moet je maar gauw naar een ander gaan. Het is het meest duidelijke systeem om te zien of je bestaansrecht hebt als je je niet wilt verlagen tot de laagste minimum wettelijke normen.

  13. Frans zegt op

    personeelstekort is een wereldwijd probleem en speelt niet alleen op luchthaven Schiphol. Benschop is dus ook verantwoordelijk voor de ‘toestanden’ op LHR en andere luchthavens, nog maar niet te spreken over de personeelstekorten in horeca, gezondheidszorg, retail, vervoer en ga zo maar door. Allemaal de verantwoording van Benschop. Waar er geen ‘geschikt’ personeel is ontstaan tekorten die zeer moeilijk of niet op te vullen zijn, iets waar we voorlopig in allerlei situaties mee zullen moeten leren leven.

  14. Dennis zegt op

    Lees net een bericht (YouTube) van iemand die in Chiang Mai woont en deze maand vanuit Duitsland via Schiphol naar Bangkok terug vloog. Fazit; 1 groot drama en voor hem nooit weer. Dat is dus wat Schiphol bereikt met z’n incompetentie. Zoals ik hierboven in mijn eerdere reactie al schreef; dit kost Schiphol heel veel passagiers, meer dan ze lief is, en dus geld. De kostenbesparingen ingezet door de vorige directeur Nijhuis en voortgezet door Benschop, kosten Schiphol uiteindelijk geld in plaats van dat het geld oplevert. Personeel weg en straks ook de passagiers. Dat is slecht beleid (ook van de regeringen Rutte die dit goedkeurden). Mismanagement pur sang. In 2035 is dit verplicht lesmateriaal bij de opleiding Bestuurskunde, Bedrijfseconomie, Personeelsmanagement etc. Je kunt het kip met de gouden eieren niet slachten en blijven denken dat ze maar eieren blijft leggen

  15. Arjan zegt op

    Wij gereisd naar Bangkok via Brussel. Uur van te voren gewacht bij inchecken. Eenmaal open, 10 minuten en toen aan de beurt.

    Fast lane pass gekocht a € 11,00 p.p. en binnen 2 minuten controle en douane.

    Al met al rustig verlopen. In Thailand met vrouw langs de Thaise douane. Ook 5 minuten.

  16. Frans zegt op

    Gisteren vanaf Schiphol naar Ibiza gevolgen, we waren overal op voorbereid maar wat schetste onze verbazing, zo rustig en georganiseerd heb ik het (op een toch wel drukke dag) nog zelden gezien, b.v. bij het inchecken waren er 4 balies open, bij 1 van de balies liep net iemand weg en wij waren verder de enigen. We waren ook binnen 15 minuten door de security. Ze hebben de capaciteit blijkbaar snel weer op orde gekregen.
    En Hans, 9 van de 10 keer (wellicht zelfs nog vaker) gaat het vertrekken uit een aankomstluchthaven sneller dan andersom, dit heeft weinig met de effectiviteit van de Thai te maken, maar meer met de handelingen die bij een vertrek en aankomstluchthaven behoorlijk verschillen. (Ik heb bij vertrek vanuit Suvharnabum ook wel vaak lange wachttijden gehad)

  17. Maximice zegt op

    Het is de schuld van Fleurtje. Zij reist naar het eind van de wereld, en iedereen staat te trappelen om haar achterna te gaan, naar de meest bizarre plekken. En dan Erica, die weet er ook raad mee: met die kanjer ga je vooral exotisch eten, God weet waar op de wereld. Geen wonder dat de luchthavens er een zooi van maken, er zijn er veel te veel van ons die overal naartoe willen. Voor mij is Thailand voldoende haha.

  18. BuurmanRuud zegt op

    Dit is helemaal niet een probleem van alleen Schiphol. Afgelopen week vanaf Düsseldorf via Heathrow naar Bangkok gevlogen. Op beide vliegvelden ellenlange rijen en bij aankomst in Bangkok bagage kwijt.

  19. Herman zegt op

    Men staat hier weer in de rij om te verkondigen dat de voorspelde problemen niet adequaat aangepakt werden. Shame on you beste mensen. Denken jullie nu echt de de luchthavendirecties moedwillig die problemen links laten liggen?

    Veel jobs op de luchthavens vragen een gedegen opleiding, het is dan ook vanzelfsprekend dat die niet op korte termijn ingevuld raken. Maar al onze zelfvoldane specialisten hier op het blog denken alleen aan hun eigen problemen.

    Frustraties uiten is één ding, oplossingen bedenken is iets anders. En dat laatste laten we beter over aan de mensen met de juiste kennis.

    • FrankyR zegt op

      Het is wel wat anders als je zelf, net als ik, op Schiphol hebt gewerkt.
      Al in 2016 vertrokken… U mag een keer raden waarom.

      Mijn huidige baan levert al bijna 800 euro per maand meer op. Netto en zonder overwerk!

      Schiphol is een fantastische werkplek, maar ik had genoeg van het uitbuiten/uitknijpen…

  20. peter zegt op

    Niet te vergeten, er zijn 2 partijen. De ene is Schiphol, waar Benschop scepter zwaait en de andere is KLM/Air France, Elbers in Nederland. In beide partijen is de Nederlandse (R)overheid aandeelhouder.

    Het begon eerst met een wilde staking, grondpersoneel KLM. AL jarenlang ! schijnt er onvrede te zijn bij de groep. KLM wil, denk ik, af van vaste KLM contracten en mensen inderdaad werkburo’s gebruiken. En zo ook Schiphol. Alles lekker flexibel om meer naar de aandeelhouders te schuiven.
    Bij beide partijen is dan ook grotendeels de Nederlandse (r)overheid aandeelhouder. Een ander aandeel houder in Schiphol is Amsterdam.

    Bij KLM /AF mocht ik lezen dat de CEO een jaarsalaris heeft van 900000 euro/jaar. Dat is dus al standaard, daar boven op krijgt deze nog eens bonussen. Hierbij las ik dat dat 3,4 miljoen euro was !
    Elbers zat maar op 500000 euro ex bonus.
    Ik lees ook weer anders, waarschijnlijk afhankelijk van tijd. Ze hebben wat in moeten leveren.
    Echter zal weer stijgen in loop van de tijd. Zal ook wel opgenomen zijn in een contract.

    Dat terwijl een grond bagage werker, tops 13 euro/uur verdient. Op tv zag ik een vrouw, welke al 25 jaar werkte voor KLM of Schiphol en er 2 euro/uur in haar gehele “carrière” erop voor uit was gegaan. Wellicht bruto.

    Benschop, Schiphol, krijgt maar 600000 euro/jaar exclusief bonussen, kan niets over zijn bonussen vinden.
    Het loon van de beveiliging is in loop der tijd gezakt van 3500 naar 2200 euro/ maand. Tada.
    Tja , als je dan als beveiliger ergens anders meer verdient, ben je gek als je ooit nog terug keert in vast dienstverband van Schiphol. Het roept alleen maar meer op om als ZZP-er te gaan werken.
    Kan je gerust, ivm krapte werkmarkt, 70 euro/uur netto vragen, moet je wel voor eigen pensioen zorgen natuurlijk. En er komen wat extra dingetjes bij, maar …
    Ook in gezondheidszorg gebeurt dit. Nemen ontslag en worden ZZP. Geen verantwoordelijkheid extra meer (wat ze eerst vanuit gevoel deden) en opzeggen als het niet naar je zin is. En elk uur extra of anders, meer laten betalen.

    Er zijn meer bedrijven welke salarissen meer inkrimpen, waarbij management erop vooruit gaan.
    Dus het is een wereldwijd management tendens, uitknijpen medewerkers. Volgens mij echt ingezet in Europa in het begin van deze eeuw, 2000, vorming EU, participatie BS. Regels in werk contracten versoberd tov werknemer.

    Sprak pas gelee een gepensioneerde collega. Kon 10000 euro/maand krijgen om terug te komen voor opstart fabriek. Daar de nieuwe werknemers niet echt weten, hoe de fabriek op te starten.
    Alle know how verdwenen. Echter zag ie niet zitten, zeker ook niet, hoe de werkverhouding was toen hij nog er nog werkte. En zeker de werkverhoudingen veranderde, heb ik zelf ook gemerkt.

    Zoals Leo al schreef een reset bij en na corona. Diverse resets in 21-ste eeuw.
    EU vorming nr 1. 2008 geld crisis de volgende corona en weer opvolgend Ukraine oorlog. Tussen alles in loopt dan nog de klimaat reset.
    Monkey pox zal niet veel uithalen, maar China staat al in de rij voor een volgende reset.
    Mocht zelfs zo iets “stoms” (?) lezen, dat Rusland het er over heeft om Alaska terug te nemen !
    Yahoo news vermeldde dat. OK , we gaan nog wat resets te gemoed?

    De situaties in het vliegen zullen niet, denk ik. veranderen en wanorde blijft. Immers geen personeel met juiste opleiding, tenzij ze gaan betalen. Arbeidsmigratie?

    Volgens de huis econoom Mathijs Bouwman bij “nieuwsuur” is arbeidsmigratie geen uitkomst.
    Het ging over de landbouw sectie. Er zijn geen plukkers (groente, fruit) om te oogsten, dus al deze bedrijven MOETEN maar verhuizen naar andere landen. Westland ea moeten weg, ole.
    Dacht even dat het een geintje was, maar nee, hij meende dat echt. Ik viel figuurlijk van mijn stoel.

    Dat de boeren boos zijn en acties onder nemen, kan ik me volledig voorstellen! Steun ze daarin volledig, alleen het mag echter niet ten koste gaan van een leven.
    Ik snap al niet dat de de toeslagouders niet feller, harder reageren. Is niet niets, 11000 kinderen uit huis geplaatst. Zitten nu opgesloten in een gevangenis. 30000 huishoudens of meer aan gort geholpen.
    Of de Groningers, of de Drenten (hebben ook last van aardbevingen). Kleine campinkjes worden vernietigd en worden luxueuze parken voor verkoop.
    Eigenlijk het gehele Nederlandse volk, want het is droef gesteld met onze overheid, elke overheid..

    Blackrock heeft 1700 woningen in Amsterdam en Rotterdam en via dubieuze constructies, betalen ze geen belastingen en wel meer bedrijven hebben zulke constructies.
    Was op tv docu, de Nederlandse staat loopt 7 miljard/jaar aan inkomsten mis! DIng dong ?!*? .
    Mijn vertrouwen in politiek, overheid, bedrijven, organisaties? 0.0

  21. William zegt op

    De opsteller geeft Schiphol aan, maar eigenlijk is het, het begin van het instorten van het kaartenhuis in de BV. Europa.
    Een symptoom meer niet,een van de vele trouwens.
    Iets wat al twintig zo niet dertig jaar al aan de gang is helaas.
    De top van bedrijven en zeker diegene met aandeelhouders hebben verhoudingsgewijs veel kaft tussen het koren zoals je al aangeeft.
    De ‘gewone’ burger wil daar graag in mee gaan.
    Zag pas in een artikel staan dat 50% [ongeveer] van de burgerij in Nederland part time, werkt.
    Als het op papier, maar klopt de rest is bijzaak.
    Het ‘ik ben, wij zijn’ is veranderd in ‘me, in myself and I’
    De veelgehoorde kreet ‘resetten’ die ik al een paar jaar hoort, gaat bij een PC of je mobiele telefoon met een klein aantal handelingen.
    In het echte leven………………………
    Wacht nog wel weer even met bezoeken thuisland tot 2023.

  22. luc zegt op

    Gemiddeld zijn er in de Westerse landen voor elke 10 nieuwe gepensioneerden slechts iets meer dan 7 schoolverlaters. In veel discussies wordt dit belangrijk aspect vergeten. Een direct gevolg is een braindrain. Zo zijn Nederlandse bedrijven maar ook de overheid! volop aan het recruteren op de Vlaamse arbeidsmarkt. Afgelopen vrijdag hebben 5 verpleegsters ontslag genomen in het Zol Genk om vandaag te starten in het ziekenhuis in Maastricht alwaar zij 800 Euro per maand meer gaan verdienen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website