Gesjoemel met de importheffing zorgt er voor dat er wederom vertraging is opgetreden voor de nieuwe stadsbussen in Bangkok die op aardgas rijden.

Het openbaarvervoerbedrijf van Bangkok (BMTA) is al 14 jaar bezig met de vervanging van de stokoude bussen die nu nog dienst doen. Op 1 december kwamen er 100 bussen aan in de haven van Laem Chabang en deze zouden aan het eind van deze maand moeten gaan rijden in Bangkok.

Het Customs Department heeft nu beslag gelegd op de 100 bussen. De douane vermoedt dat de bussen niet in Maleisië zijn gebouwd zoals aangegeven, maar in China. Door deze truc zou de leverancier 40 procent korting kunnen krijgen op de importheffing (de Asean Free Trade regeling). De fabrikant, Super Sara Co, zou een valse importverklaring hebben opgesteld om zo 100 miljoen aan belasting te ontlopen. Volgens het serienummer op de containers waarin de bussen vervoerd werden, zijn ze verscheept vanuit China naar Maleisië en vandaar naar Thailand.

De douane gaat dit onderzoeken door contact op te nemen met de Maleisische autoriteiten  en men wil de assemblagefabriek bezoeken. Dat kan een maand gaan duren, dus wederom vertraging vordat de bussen op de weg verschijnen.

Bron: Bangkok Post

11 reacties op “Weer vertraging voor nieuwe stadsbussen: Douane legt beslag”

  1. RuudRdm zegt op

    Er staan nog steeds honderden brandweervoertuigen en tientallen blusboten te roesten in loodsen. Resultaten uit schandalen van 10 jaar geleden. https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/brandweerwagens-corruptieschandaal/
    Het houdt niet op in Thailand. Ook niet sinds het leger na de coup van mei 2014 aankondigde de bestrijding van corruptie hoogste prioriteit te geven.
    In een vorig artikel is betoogd dat rijkdom in Thailand wordt verklaard vanuit het hebben gelopen van het juiste pad in vorige levens. Vandaar dat het gedrag van de elite wordt getolereerd. Er zit nog een ander aspect aan deze benadering. Namelijk dat het vergaren van rijkdom hoe dan ook eveneens op grote bewondering kan rekenen. Malversaties incluis.

    • evie zegt op

      Ho, ho Ruud; ik zou nu nog niet te hard roepen dat deze regering dit op touw heeft gezet
      het lijkt mij eerder dat de order van deze 100 bussen al eerder is georganiseerd,want het zou een eitje zijn om nu de douane de andere kant op te laten kijken als ze dat beter uitkwam.

  2. Cornelis zegt op

    De Thaise douane lijkt hier toch gewoon de regels toe te passen. Voor goederen van oorsprong uit China moet het volledige invoerrecht worden geheven, terwijl er voor goederen van oorsprong uit een andere ASEAN-lidstaat (in dit geval Maleisië) geen invoerrecht verschuldigd is. Het ASEAN Free Trade Agreement geeft de Thaise douane de mogelijkheid om de geclaimde oorsprong te controleren. Ze zouden hun werk niet goed doen als ze e.e.a. zomaar zouden accepteren.

    • frans zegt op

      Het toepassen van regels kan op vele manieren gebeuren. Gewoon de bussen invoeren dan meteen laten rijden en de invoerrechten preventief heffen. Dit prefentief heffen gebeurt wel vaker. Nu is het kapitaal vernietiging.

      • Cornelis zegt op

        Tsja, maar de Thaise douane heeft het volste recht om in het geval van een frauduleuze aangifte de goederen niet vrij te geven.

  3. Leo Th. zegt op

    Jammer dat de lucht vervuilende bussen in Bangkok nog niet vervangen worden maar op zich levert de Thaise douane in dit geval een prima prestatie door na te gaan of de fabrikant nu wel of niet de boel aan het flessen is.

  4. Stefaan zegt op

    De vraag is of enkel de verkoper weet van deze vervalsing. De kans is echter groot dat het thais openbaarvervoerbedrijf BTMA ook weet had dat het Chinees fabrikaat is. Want bij zo’n groot mega-order ga je toch geregeld het verloop van de produktie gaan checken.

    De Thai in Bangkok zullen de dupe zijn … nog langer wachten op nieuwe bussen.

  5. nico zegt op

    Tja,

    Nu is natuurlijk de vraag;

    Wie moet die 40% importheffing betalen? Bijna iedere export deal is; FOB, ofwel free of boord.
    Dus is de prijs; inclusief het leveren in een haven naar keuze en gelost.
    De opdrachtgever, in dit geval dus de staats busmaatschappij, moet de invoerheffing betalen.
    Enne diezelfde staats belastingdienst moet deze heffing dus ontvangen.

    In Nederland noemen ze zoiets; broekzak, vestzak transacties.
    Oplossing; één telefoontje van Minister president Prayuth en het probleem is opgelost.

    Dan blijft natuurlijk de vraag; waarom er via Malaysia is geleverd?
    Dat kan zijn, dat er geen rechtstreekse container verbinding is tussen die Chinese haven en Bangkok.

    Dan blijft en nog een vreemde vraag over; bussen en vrachtwagens, passen niet in een container en worden als stukgoed verscheept.

    Wordt vervolgd, zullen we maar zeggen.

    Groetjes Nico vanuit Lak-Si

    • Cornelis zegt op

      FOB staat voor Free On Board – en dat betekent dat de prijs het transport dekt tot en met het inladen in het vervoermiddel waarmee de uitvoer plaats vindt. Het transport naar en het lossen in het land van invoer is niet inbegrepen, maar de kosten daarvan worden wel meegeteld in het bedrag waarover invoerrechten moet worden betaald. Natuurlijk is er niet direct van China naar Thailand verscheept – als je de indruk wilt wekken dat de bussen in Maleisië gebouwd zijn moet je ze toch in ieder geval vanuit dat land Thailand laten binnenkomen. Of de junta met één telefoontje aan de douane de betreffende internationale verdragingen en verplichtingen opzij zal zetten: dat betwijfel ik zéér.

      • Cornelis zegt op

        Lees in de laatste zin ‘verdragen’ i.p.v. verdragingen….

  6. Daniël M. zegt op

    Zijn de bussen en het andere materieel (reaktie van RuudRdm hierboven) al betaald en waar is het geld dan????


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website