Buitenlanders die een visum willen aanvragen voor het Schengengebied, voor bijvoorbeeld een toeristisch bezoek, worden straks nog grondiger gescreend. De EU wil daarmee veiligheids- en migratierisico’s beperken.

Het Visa Informatie Systeem (VIS) zal daarvoor worden uitgebreid. Naast de gegevens van aanvragers van een Visum Kort Verblijf worden ook de gegevens van een aanvraag voor een lang verblijf erin opgenomen. Kopieën van reisdocumenten van alle aanvragers staan voortaan in het VIS, dat ook toegankelijk is voor asiel- en opsporingsdiensten.

Volgens EU-commissaris Dmitris Avramopoulos van migratie wordt Europa geen fort, maar wil hij weten wie de Europese grenzen oversteekt: ”Criminelen en potentiële terroristen mogen Europa niet ongemerkt binnenkomen’’.

In 2016 werden bijna veertien miljoen visa toegekend voor een bezoek aan de landen in de Schengenzone.

Bron: europa.eu/rapid/press-release_IP-18-3741_en.htm

27 reacties op “EU gaat visumaanvragers strenger controleren”

  1. Kees zegt op

    Prima allemaal, maar dan hoop ik ook dat het informatie systeem ook ‘de andere kant op werkt’. Zou fijn zijn als de afwerking iets makkelijker en sneller ging voor de Thai die al meerdere Schengen visa gekregen hebben, regelmatig in Europa geweest zijn en zich altijd aan de regels gehouden hebben. Maar dat zal wel niet…

    • Rob V. zegt op

      Soepeler of makkelijker zal het helaas niet snel worden.

      En wel hierom:
      1. Ook niet visumplichtige buitenlanders (niet Europeanen) hebben zich grotendeels aan exact dezelfde eisen te houden. Ook een Amerikaan of Maleisiër (beide niet visumplichtig) moet bijvoorbeeld aan de grens aan kunnen tonen wat het doel van hun reis is, dat ze onderdak zullen hebben, dat de reis betaalbaar is, dat ze een afdoende reisverzekering hebben en dat ze weer tijdig zullen vertrekken. Zonder visumplicht scheelt dat wel rompslomp (kosten, tijd) vooraf natuurlijk.

      2. Sommige lidstaten liggen dwars, Nederland was bijvoorbeeld groot voorstander van versoepeling en zo ook de Europese commissie maar andere lidstaten zijn op bepaalde gebieden moeilijker. Die krijgen het al zuur bij het idee om standaard een MEV af te geven en bij elke aanvraag automatisch -tenzij daar in een individueel geval gegrond bezwaar tegen is- voor langere tijd (bijv. 1 jaar, dan 2 jaar, dan 5 jaar, …). Of kijk alleen al naar de visumafhandeling, daar staat België er toch om bekent hogere eisen te stellen aan een Europeaan die een Thaise partner laat overkomen voor vakantie. Zie mijn jaarlijks ‘visumafgifte onder de loep’ stukjes (een update voor 2017 is 95% klaar, hoop ik volgende week te plaatsen).

      3. De asielgolf van 2012-2015 heeft het positieve gevoel niet bepaalt omhoog gestuwd. Burgers en regeringen roepen nu nog harder om potentieel ongewenste personen te weren. De aspecten om een kopie van het paspoort vast te leggen (zodat je na aankomst in Europa niet je paspoort weg kan gooien en zeggen dat je uit een oorlogsgebied komt ook als dat niet zo is) zijn daar een voorbeeld van. En de reguliere, gescreende vreemdeling is blijkbaar ook potentieel nog een risico dus dan maar iedereen die op een verblijfsvergunning in Europa woont -ook al woon je hier al 10 jaar- vastleggen in een database. Nog een extra reden om als vreemdeling te naturaliseren, dan ben je voor altijd van IND /DVZ verlost en straks ook uit de VIS database. Een overheid die je als potentiele crimineel ziet en je goed in de gaten wil houden met meer databases etc. is niet echt een behaaglijk idee.

      Van eerdere aangekondigde versoepelingen/flexibilisering is eigenlijk nog niets terecht gekomen: https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/europa-soepeler-regels-schengenvisum/

  2. Joop zegt op

    “Criminelen en potentiele terroristen mogen Europa niet ongemerkt binnenkomen”

    Pfffff… ben je daar niet een klein beetje te laat mee?

    • Jacques zegt op

      Beter laat dan nooit. Wegkijken en niets doen is vele malen erger. Jammer genoeg kunnen we nog niet allemaal glazen bol kijken. De mosterd komt na de maaltijd. Je ziet wat er op het moment in Indonesië plaatsvindt met die zelfmoordenaars die hun kinderen daar deelgenoot van maken. Totaal onverwachte acties, die ieders verbazing te boven gaan. Hoe moet je hier nu weer mee omgaan. Actie worden vaak achteraf genomen, vanwege heel veel regels en negatieve verrassingen. Verder denk ik dat het commentaar van Rob.V veel duidelijk maakt. De goeden moeten onder de kwaden lijden, dat was zo, dat is zo en dat zal zo blijven. Overigens zitten er bij de gelukzoekers en de echte oorlogsslachtoffers die asiel vragen, maar bar weinig mensen die doorslaan en terrorist zijn. Vrijwel iedereen die aanslagen pleegde woonde al veel langer in het EU land of was er zelfs geboren. Ook zie je dit fenomeen in Amerika plaatsvinden en komt het gevaar van de Amerikanen zelf. Honderd procent zekerheid kan aan veiligheid niet geboden worden.

  3. hanshu zegt op

    Zolang er geen rood kruisje bij je naam staat zullen we er weinig van merken denk ik. 2 weken geleden bij een visum aanvraag via VFS Global voor een thaise vriendin tussen afspraak in soi 13 en het ontvangen van het visum 6 dagen. Prima service en geen enkel probleem ondanks dat het de eerste keer was. Mag ook wel eens gezegd.

  4. l.lagemaat zegt op

    Welk systeem wordt bedacht voor de NIET-VISUMAANVRAGERS ( lees criminelen) die nog steeds ongehinderd de Europese grenzen oversteken en door het Schengengebied reizen om bommen te plaatsen en mensen neer te steken?

    Zelfs meldingen worden genegeerd, zoals in den Haag waardoor weer 3 mensen onnodig neergestoken werden!

  5. ERIC zegt op

    De Thais worden al uitgekleed bij een visum aanvraag, zouden beter wat meer controleren in Zuid europa en zo het gespuis buitenhouden en de toeristen verwelkomen.
    Heb niet het gevoel dat je met open armen ontvangen wordt in Schengen als Thai

    • Rob V. zegt op

      De Thai moet dezelfde papieren laten zien als bijvoorbeeld Chinezen. Dat is inderdaad wat geregel voor af maar nu ook weer geen hogere wiskunde. En bijvoorbeeld een Amerikaan hoeft dan gelukkig geen visum van te voren aan te vragen maar moet praktisch dezelfde dingen aan de grens: voldoende middelen, onderdak, reisdoel, geen risico op illegaliteit etc. Al zal de KMar niet alle visumvrije reizigers door kunnen lichten of de risico’s voor alle groepen gelijk inschatten.

      Grootste struikelblok blijft veelal aannemelijk maken dat de vreemdeling tijdig terug keert. In omgeveer 97% van de gevallen krijgen Thai het visum toegekent. Eenmaal aan de grens worden een handjevol Thai alsnog de toegang geweigerd (Belgie geen enkele Thai en Nederland zo’n 5 per jaar).

      Top 10 VIsumaanvragen 2017:
      Land – aanvragen 2017 – afwijs %
      1. Rusland 3.885.899 – 1,4%
      2 China 2.533.905 – 3,3%
      3. Turkije 971.710 – 6,5%
      4. India 920.699 – 8,5%
      5. Algerije 779.152 – 35,9%
      6. Oekraïne 720.976 – 3,7%
      7. Wit Rusland 715.433 – 0,3%
      8. Marokko 614.432 – 15,3%
      9. Saudi Arabië 334.786 – 5,4%
      10. THAILAND 304.054 – 3,1%

      Bron: https://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/visa-policy#stats

      Maar dat bijvoorbeeld de formulieren eenvoudiger zouden kunnen, ja helemaal mee eens. En vooral bij vervolg aanvragen moet het makkelijk kunnen: minder papieren, MEV visum voor meerdere jaren etc. Het Orange Carpet / Oranje Loper beleid haakt daar op in maar er is zeker noh ruimte voor verbetering. Maar de Thai zijn zeker niet onwelkom. Met wat versimpelingen zoud het echter warmer beleid kunnen worden.

      Ik hoop dat binnen een jaar of 10 de visumplicht van tafel kan. Zo’n beetje heel Zuid Amerika is visum vrij dus waarom Thailand niet? Dan zal het land sociaal-economisch wel meer op Maleisië, Japan, Singapore etc moeten gaan lijken.

  6. Prawo zegt op

    Als een Thai die al eerder een Schengenvisum kreeg er weer een aan gaat vragen, dan is het slim om niet alleen multiple entry te vragen (iets wat gewoon kan worden aangegeven op het visumaanvraagformulier) maar ook dat de referent er een briefje bij doet met het verzoek dat visum voor meerdere jaren geldig te laten zijn.
    Woont de referent met de Thaise partner in Thailand dan zou ik in dat briefje zeker verwijzen naar het zogenaamde “oranje loper beleid”.
    Noem in alle gevallen de eerder verleende visa, ook al zou dat uit het VIS kunnen blijken.

    • Rob V. zegt op

      RSO Asia geeft in 97 tot 99,9 van de gevallen een MEV af. Die zou ook stapsgewijs voor steeds langere duur geldig zijn bij elke volgende Schengenvisum. Maar hier specifiek om vragen én in het bijzonder in een begeleidend schrijven beargumenteren waarom het MEV meerjarig moet zijn is een goed idee. Dat schrijf ik ook in het Schengendossier. In het slechste geval trekt de RSO zich niets aan van het verzoek maar verder zal het geen rol spelen in de beoordeling.

      Het oranjeloper beleid lezen we nog weinig over. Toen elke ambassade nog een eigen website had was er een Orange Carpet / Oranje Loper pagina bij de visum info maar niet op de netherlandsandyou pagina:

      https://www.netherlandsandyou.nl/travel-and-residence/visas-for-the-netherlands/applying-for-a-short-stay-schengen-visa/thailand

      Met wat zoeken kom je wel dit tegen maar in de spotlights staat het niet:
      https://www.netherlandsandyou.nl/travel-and-residence/visas-for-the-netherlands/orange-carpet-visa/thailand

      Het lijkt nu nog vooral gericht op zakenreizen:

      Who can use the Orange Carpet Visa Facility?

      The Orange Carpet facility is mainly for staff of companies with current or future economic interests in the Netherlands. But the same conditions and benefits can also apply to other types of organisations (cultural, scientific, government) and individual travellers

      Volgens de interne instructies (HBBZ, handboek bedrijfsvoering buitenlandse zaken) vallen ook “Frequente reizigers” onder het beleid: “Frequente/goed bekendstaande reizigers zijn niet alleen zakenlieden maar ook familieleden etc. die eerdere (westerse) visa op een juiste wijze hebben gebruikt”

      Maar “afhankelijk van de lokale situatie dient de post zelf te beoordelen of en in welke mate de doelgroep kan worden gefaciliteerd.”

      Mogelijke faciliteiten onder Orange Carpet:
      – Afgeven meerjarig MEV
      – Afzien van persoonlijke verschijning/indiening d.m.v. koerier of bode.
      – Minder ondersteunende documenten bij de aanvraag 
      – Seperate openingsuren voor indiening aanvraag
      – Drop off service (bijvoorbeeld per post of in brievenbus bij de ambassade)
      – Versnelde afgifte
      – …

      • Jacques zegt op

        Uw stukje lezende kwam dit bij mij naar boven en dacht ik wel vermeldenswaardig waarom we vooral moeten blijven controleren, want er is nog het nodige mis in de wereld op dit gebied.

        Jaren geleden deed mijn oude werkgever (vreemdelingenpolitie) in samenwerking met de IND onderzoek naar een bedrijf in Nederland die wel erg veel eventuele Afrikaanse zakenpartners naar Nederland haalde. Op jaarbasis wel zo’n 1000 business mannen en of vrouwen met visa en daarvan bleek dat er zo’n 750 waren verdwenen met de noorderzon. Kwamen dus de EU in (Nederland) en kennelijk met andere intenties en zeker niet met het doel om weer terug te gaan. Maar ja we kunnen niet zonder zakenmensen dus wat zou het is toch het credo van velen. Jammer genoeg was het bedrijf juridisch niet aan te pakken want smoesjes en verhalen leveren nog al eens resultaat op.

    • Rob V. zegt op

      Overigens is sinds het overhevelen van de herbeoordeling van Bangkok naar Kuala Lumpur de bureaucratie alleen maar toegenomen. Men wil sindsdien Engelse (of NL, FR, DUI) vertalingen zien van Thaise bewijsstukken. En vanaf 2015 is met strikter geworden: incomplete dossiers worden afgewezen. De RSO schreef mij verleden jaar:

      “Wel is in 2015 besloten om minder coulant te zijn met ontbrekende stukken in een visumaanvraag. Hierbij is het uitgangspunt dat de aanvrager op de hoogte dient te zijn van de voorwaarden voor een visumaanvraag. (zie websites en checklist die de aanvrager dient in te vullen).” En “Het is aan de aanvrager om documenten die verzocht worden voor het beoogde reisdoel in een van de genoemde talen aan te bieden. Het is ook aan de aanvrager welke documenten of delen ervan vertaald worden. Dat dit door een beëdigt vertaler uitgevoerd moet worden spreekt voor zichzelf, immers de documenten vertegenwoordigen een bepaalde waarde in het dossier en dus dienen deze in bepaalde mate betrouwbaar te zijn.”

      In mijn eigen woorden:
      De reden dat het aantal afwijzingen de laatste paar jaar toenam is niet omdat men Thai op de korrel heeft, maar vanwege strikter beleid mbt de ‘papierrompslomp’. Vanuit bureaucratisch oogpunt gezien logisch maar voor reiziger is het er niet makkelijker op geworden.

      Is dus de vraag of dat toch niet met minder papieren af kan en in het bijzonder bij frequente, bewezen bonafide reizigers? Dat doet de reiziger en Nederlandse economie goed.

    • hanshu zegt op

      Multiple entry is standaard ….wij vroegen single en kregen multy. De rest, tja, een goed verhaal erbij is natuurlijk een goed plan en geeft ook wat duidelijkheid aan de beslissingsofficier. Die ziet ook alleen maar wat hij aangeleverd krijgt en gaat er echt niet een nachtje over slapen. Het gaat toch meestal om het gevoel over het geheel en wij mogen in Nederland niet klagen als je de cijfers bekijkt.

      • Prawo zegt op

        Dat multiple entry sinds enige tijd standaard is helpt iemand die van ver komt niet veel, want wat heb je aan het mogen maken van meerdere reizen als je visum maar 90 dagen geldig is en je vooral vanuit je eigen land op en neer naar Nederland wilt.

        Zo’n visum is dan alleen bruikbaar als je ook uitstapjes zou willen maken naar nieuwe EU lidstaten die nog geen lid zijn van Schengen. Denk aan Cyprus, Kroatië, Bulgarije en Roemenië. Niet alleen ben je voor die lidstaten dan visumvrij, ook kun je er weer naar het Schengengebied mee terugkeren.

  7. Jasper zegt op

    Dus als antwoord op het feit dat er ELK jaar 30,000 ongeregistreerde vreemdelingen bij ons de grens over komen wandelen, en vervolgens asiel aanvragen is het antwoord: We gaan alle legale aanvragen nog strenger controleren.
    Hoeveel gekker wil je het hebben? Er moet eindlijk eens iets gedaan worden aan de illigale migrantenaanwas, doe Europa op slot, stuur boten terug, en als dat niet kan doe dan wat Zwitserland, Frankrijk, Oostenrijk allang doen: Doe de eigen grenzen dicht. Als er ineens en Iritreer in Groningenstad wandelt, is hij niet via een luchtballon gekomen….

    • Rob V. zegt op

      Elk jaar? De asielcijfers fluctueren behoorlijk per jaar. We hebben net een periode met hoge asielcijfers achter de rug maar 30.000 per jaar is nonsens. 20.000 ‘binnenwandelaars’ (1ste aanvragers) per jaar sinds 2014 is dichter bij de waarheid:

      In de periode 2014-2017 had Nederland in totaal 96.300 aanvragen, daarvan is 63.590 toegewezen. Met nareis er bij (49.135) kom je uit op 120.000 mensen (asiel statushouders) over de afgelopen 5 jaar. Dat is onder de streep 24.000 per jaar.

      Zie: https://mobile.twitter.com/flipvandyke/status/991189063020503040

      Mocht je er in willen duiken dan hier wat leesvoer:
      http://www.flipvandyke.nl/2017/03/80-daling-aantal-verblijfsvergunningen-voor-asielzoekers-en-nareizigers-in-2016/

      De Europese binnengrenzen kunnen overigens niet dicht twnzij je langs de hele (NL) grens een hek/muur zet en bij alle grensovergangen en op het strand slagbomen neerzet met 100% controle. Europa pakt dat handiger aan: buitengrens bewaking met Frontex etc. Wel zou ik het prima vinden als Europa tot betere/eerlijker verdeling van de asielzoekers komen. Denk aan een verdeelsleutel op basis van oppervlak, inwoners, BNP etc.

      Nederland is overigens maar een middenmoter binnen Europa als je kijkt naar het aantal mensen dat hier aanklopt: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/02/02/dit-zijn-de-feiten-over-asielzoekers-in-nederland-a1405200#vraag2

  8. jan van marle zegt op

    Schandalig!!Na al de ongecontroleerde toelating van zogenaamde refugees!We worden geregeerd door een stel zotskoppen met de alcoholist junker aan het roer.

    • Prawo zegt op

      Iedereen heeft recht op een met voldoende waarborgen omklede procedure.

      Ik denk dat menigeen het onderscheid tussen asielmigratie en reguliere migratie onvoldoende maakt.
      De procedure is voor een asielzoeker nu eenmaal anders dan voor een reguliere vreemdeling.
      Zo als er ook een verschil is tussen toegang en toelaten.

      Een vluchteling is in principe een “toegelaten vluchteling”. Alle anderen zijn asielzoekers, ieder met zijn of haar eigen redenen. Van die laatste groep wordt niet iedereen toegelaten. Vraag is vervolgens hoe (en wanneer) je er weer van af komt als de aanvraag niet wordt ingewilligd. Maar dat probleem kun je niet op het bordje van de EU (of haar voorzitter) leggen.

      Wat te veel mensen net als Jan van Marle doen is appels met peren vergelijken.

      In dit topic gaat het over (de controle op) reguliere visumaanvragers. Laten we het ook daar bij houden.

  9. Rob V. zegt op

    Overigens heb ik een update van het Schengendossier klaar liggen, nog wat puntjes op de i en dan kan ik hem dit weekend (?) insturen naar de redactie. Als er nog feedback of verzoekjes voor het dossier zijn dan hoor ik het graag, dan kan ik last minute nog verbeteringen doorvoeren.

    • Prawo zegt op

      Als je me het concept van die update zou willen toemailen (via info {at} prawo . nl) dan wil ik er mijn licht wel over laten schijnen.
      Wat is je deadline?

      • Prawo zegt op

        Overigens is je eerdere Schengendossier al een prima stuk en zal veel werk zijn geweest.
        De link staat als tip op mij startpagina, in het blok “Visum voor Nederland” in de tweede kolom.
        Links naar die startpagina: schengenvisum.startpagina.nl en (korter) schengenvisum.eu

        • Rob V. zegt op

          Dank voor het compliment Prawo. Een concrete deadline heb ik niet. Ik zal vanavond of je uiterlijk morgen mailen. Belangrijkste wijzigingen zijn update lege bedragen en wat meer duidelijkheid over het garant/logies formulier bij verschillende garant/logies strekkers.

          Ook heeft BuZa het tegenwoordig over ‘een pasfoto’ ipv 2 pasfoto’s. Dat heb ik aangepast maar ik overweeg dat weer terug te draaien. Een 2de foto als reserve kan geen kwaad en BuZa maakt niet duidelijk of ze met ‘een foto’ de foto bedoelen die op het Schengenaanvraagformulier gaat (rechts boven) of los er bij (naast degene die je met het formulier inlevert). Letterlijk de instructies genomen volstaat 1 pasfoto.

          Ik dacht eerst ook dat ik een zinnetje over gesubsidieerd bezwaar had maar dat is toch niet het geval. Anders had ik dat geschrapt i.v.m. met het vervallen van deze subsidie.

  10. teun zegt op

    Het blijft toch wel gek, dat bijvoorbeeld Nederlanders bij aankomst in Thailand direct een 30-dagen “toeristen-visum” krijgen, terwijl Thais die Nederland willen bezoeken zich in allerlei bochten moeten wringen en kosten maken voor ze een toeristenvisum krijgen. En als ze dan ook nog eens buiten Bangkok wonen (bijvoorbeeldin Chiangmai) , dan moeten ze ook “even” op en neer naar Bangkok (700 km vv).

    Ze moeten naast een aanvraagformulier zelfs nog een daarbij behorende handleiding (wie verzint zoiets !!) ondertekenen. En als aanvraag wordt afgewezen dan zijn ze het geld (leges + vliegticket + hotel) ook kwijt.

    Met het moeilijker maken hou je criminelen niet tegen, want die gaan niet via officiele routes. Je houdt wel toeristen tegen.

  11. Prawo zegt op

    Vliegtickets hoeft iemand nog niet te kopen (iets wat ambassades ook duidelijk communiceren).
    Ook voor accommodatie volstaat een reservering. Als iemand naar een referent gaat zal er overigens meestal helemaal geen hotel zijn.
    Beide zijn gewoon en vaak zonder kosten te annuleren als de visumaanvraag wordt afgewezen. Het maken van kosten valt dat opzicht nog wel mee.
    Ik noem geen sites (dat zou gezien kunnen worden als reclame) maar op mijn linkpagina http://www.schengenvisum.eu staan in het blok “Bereid je reis voor” wel nuttige links.

    De leges ben je inderdaad kwijt, maar als je tegen een afwijzing bezwaar maakt (altijd op tijd doen is mijn advies!) hoef je die in ieder geval niet meer te betalen.

    • Rob V. zegt op

      Helaas nemen niet alle Schengen posten het zo nauw met de regels zoals vastgelegd in de Visum Code.

      Voorbeeld:
      Spanje is een beruchte overtreder: lak aan de unierecht, lak aan mensen tijdig op de ambassade zelf een aanvraag laten doen (externe dienstverlener door de strot duwen) en zo vragen ze een hotelboeking voor het gehele verblijf (“Hotel bookings for the entire duration of stay”) en ook een vliegticket (“Flight bookings, Departure from Thailand and come back to Thailand”).
      Bron: https://thailand.blsspainvisa.com/tourist.php

      De meeste mensen zullen niet beter weten en mak de instructies volgen, ook al geeft dat hen grote kosten die vermeden hadden kunnen worden. Hen die de regels wel kennen kunnen uiteraard Solvit inschakelen en hun ervaringen delen met EU Home Affairs ( JUST-CITIZENSHIP {at} ec.europa.eu ). In de hoop dat Spanje een tik op de vingers krijgt wegens wangedrag.

      Gelukkig kun je in België en Nederland volstaan met een (cancelbare!) boeking via bijvoorbeeld booking.com en vluchtreservering. Ook de reisverzekeringskosten hoor je terug te krijgen van de verzekeraar bij een afwijzing van het visum. Dan blijven de kosten beperkt.

      Grootste struikelpunt blijven de soms onduidelijke formulieren en het aantal dat je mee moet slepen. Het afreizen naar BKK voor een aanvraag is natuurlijk ook geen lage drempel als je 800km verderop woont…

      • Rob V. zegt op

        Strengere controlle vanuit de EU kan ik meeleven, graag met versoepeling/flexibilisering op andere fronten (zoals standaard uitgeven van meerjarige MEV bij mensen die bewezen bonafide zijn). Maar het zou fijn zijn als Brussel ook eens de lidstaten strenger controleert op juiste naleving van de regels en overtredingen/misstanden efficiënt aanpakt!

  12. Prawo zegt op

    Vliegtickets hoeft iemand nog niet te kopen (iets wat ambassades ook duidelijk communiceren).
    Ook voor accommodatie volstaat een reservering. Als iemand naar een referent gaat zal er overigens meestal helemaal geen hotel zijn.
    Beide zijn gewoon en vaak zonder kosten te annuleren als de visumaanvraag wordt afgewezen. Het maken van kosten valt dat opzicht nog wel mee.
    Ik noem geen sites (dat zou gezien kunnen worden als reclame) maar op mijn linkpagina http://www.schengenvisum.eu staan in het blok “Bereid je reis voor” wel nuttige links.

    De leges ben je inderdaad kwijt, maar als je tegen een afwijzing bezwaar maakt (altijd op tijd doen is mijn advies!) hoef je die in ieder geval niet meer te betalen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website