Ik vertel niets nieuws als ik zeg, dat er nog al wat Thaise vrouwen met buitenlanders zijn getrouwd. Hoeveel dan wel?

Volgens een statistische opgave van het Thaise Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn 50.000 Thaise vrouwen getrouwd met een Duitse man, 30.000 met een Fransman, eveneens 30.000 met een Amerikaan, 25.000 met een Australiër, 10.000 met een Engelsman, ruim 8.000 met een Zweed, 3.000 met een Oostenrijker, bijna 3.000 met een Finse man en ruim 1.000 met een Deen. Nederland, België, Italië en Zwitserland worden niet genoemd, maar voor Nederland en België durf ik gerust te zeggen, dat het ook daar om enkele duizenden gevallen gaat.

Overspel

Dat zijn toch indrukwekkende getallen en het is volkomen logisch, dat het bij al die echtparen niet altijd rozengeur en maneschijn is. Allerlei oorzaken zijn daar voor te noemen, maar overspel (vreemdgaan, adultery) van de man is een veel voorkomende kwaal. Een man, die dat doet of beter gezegd veel doet, loopt de kans, dat de vrouw wil scheiden. In ons Westen ga je dan als vrouw naar een advocaat, als je geen geld hebt naar een Bureau voor Rechtshulp en een scheiding is dan toch eenvoudig te regelen. Dat denk ik tenminste, want ik heb zelf geen enkele ervaring op dit gebied.

Scheiden

In Thailand ligt dat toch wat anders. Als de getrouwde vrouw wil scheiden van een buitenlander en hij – vanwege bijvoorbeeld de kinderen – weigert daar aan mee te werken, heeft zij een probleem. Financieel is zij afhankelijk van die buitenlander en kan dus onmogelijk een advocaat inschakelen om de scheiding te regelen.

Om die reden is onlangs een website gelanceerd – www.thaiforeignspouse.com – die Thaise vrouwen wil helpen, die problemen hebben met buitenlandse echtgenoten. Het initiatief hiervoor komt van van de Thai and Foreign Spouse Networks Association of Thailand. De voorzitter hiervan, Ms. Kanokrat Nimsamoot Booth vertelde, dat sinds het begin van de website er al 200 Thaise vrouwen contact hebben gemaakt voor juridisch advies.

Rechten van Thaise vrouwen

Zij vertelde dit op een onlangs gehouden seminar, getiteld “Across the Universe : “Cross Cultural Marriages”, georganiseerd door de Rangsit Universiteit, waar circa 100 mensen o.a. luisterden naar Mr. Suwat Kaewsook, directeur van een afdeling van Buitenlandse Zaken, genaamd “Bescherming van Thaise onderdanen in het buitenland”.

Hij zei: “Thaise vrouwen moeten er goed over moeten nadenken voordat er getrouwd wordt met een buitenlander en of zij dan al dan niet in het buitenland willen wonen. Het leven met een buitenlander is niet altijd zo rooskleurig als men wel denkt en het is belangrijk meer over het land van de buitenlander te weten” Met het laatste doelde hij niet alleen op de gewoonten en gebruiken van een buitenlander, maar ook op de rechten, die een getrouwde Thaise vrouw heeft.

Bargirl

Een andere ijverige ambtenaar, dit keer van het Department van Labour and Social Welfare, had vorig jaar nog een studie gemaakt van de in de provincie Udon Thani wonende Thaise vrouwen, getrouwd met een buitenlander. Hij stelde vast, dat er in die provincie 5.700 buitenlanders woonden, getrouwd met een Thaise. Die 5.700 buitenlanders kwamen uit 33 verschillende landen, waarbij de Duitsers, Britten, Fransen, Amerikanen en Australiërs de belangrijkste groepen vormden. Hun gemiddelde inkomen per maand zou 100.000 Baht zijn en alle ondervraagden meldden, dat zij hun vrouw hadden leren kennen via datingsites, Internet, familie, vrienden of kennissen. Geen van hen was dus met een “bargirl” getrouwd!

Een onderzoek van niks dus, want vooral die laatste conclusie gelooft natuurlijk niemand. Een nutteloos onderzoek, zoals er duizenden over de hele wereld worden gedaan, zij verdwijnen in een kast, iedereen doet een plas en alles bleef zoals het was!


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

66 reacties op “Thaise vrouwen zoeken hun recht”

  1. Chang Noi zegt op

    Indirect een intresant onderwerp, daarbij denkend aan al die Thaise vrouwen die in den vreemde wonen. Voor mensen die nauwelijks in het buitenland komen en die zeer sterk aan de familie & Thaise cultuur hangen is dit veel moeilijker als voor ons westerlingen.

    Ooit sprak ik eens een hoofd van de politie in Brabant bij wie het was opgevallen dat er veel zelfmoorden bij zowel Philipeinse als bij Thaise vrouwen was binnen zijn regio. Hij ging dat eens landelijk controleren (door gewoon wat vrienden te bellen want er blijkt geen nationale registratie te zijn). En zijn regio bleek niet veel anders als het landelijk gemiddelde.

    Vanuit dat oogpunt gezien zou het inderdaad een goede zaak zijn emigrerende Thaise vrouwen (en hun ega’s) wat meer te wijzen op de risico’s die ze nemen.

    Chang Noi

    • Hans van den Pitak zegt op

      Ik denk dat je hier heel wat informatie kunt vinden. Ikzelf ben naar haar lezing geweest op 25 september 2009. Heel wat wijzer geworden en zij heeft goed onderzoek gedaan.

      Op 11 juni 2009 promoveerde Panitee Suksomboon in Leiden op het proefschrift “Thai migrant women in the Netherlands: cross-cultural marriages and families.” Het proefschrift onderzoekt de huwelijksmigratie van Thaise vrouwen naar Nederland.

      Over het onderwerp is nog niet veel onderzoek beschikbaar. Panitee Suksomboon werkt na haar promotie aan de Thammasat Universiteit, faculteit sociologie en antropologie.

    • ludo jansen zegt op

      wij hangen ook sterk aan onze cultuur of niet soms

  2. andrew zegt op

    wij hebben dertig jaar in een provincie(buiten de randstad)gewoond en veel contact gehad met hollanders die met thaise vrouwen zijn getrouwd. de hollanders zullen het mij niet komen vertellen als ze vreemd gaan maar ik heb de indruk dat dit wel meevalt.
    anders is het bij hun thaise echtgenoten:zij kunnen het thuis niet uithouden en bezoeken wat bars en cafe,s en verorberen daar bij be hoorlijk wat alcohol en vertellen mijn vrouw dat ze constant vreemd gaan.hun hollandse echtgenoten accepteren dat in de meeste gevallen wat bij ons vreemd over komt.zou het in onze provincie dan precies omgekeerd zijn?

  3. Menan zegt op

    Dat het gemiddelde maandinkomen 100.000 baht is durf ik toch wel zeer in twijfel trekken.

  4. Peter@ zegt op

    Als je het vraag is geen enkele farang getrouwd met een bargirl want ze hebben haar (of hem natuurlijk) altijd ontmoet in een restaurant of ze werkte daar aan de receptie van een hotel of zo of ze waren student of reisleidster. Ik begrijp dat enigszins want het klinkt natuurlijk niet: hoer maar ja hoeren bestaan ook niet in Thailand.

    • Of iemand nu wel of niet uit het barcircuit komt zal mij een worst wezen. Er zijn ook dames uit de middenklasse en HiSo die hetzelfde denken als menig foute bargirl. Je zult zelf je kop er bij moeten houden.

  5. Henk B zegt op

    Het blijkt dat Thailand ook wettelijke alimentatie regels heeft, mijn vrouw acht jaar gescheiden van Thaise echtgenoot, waarbij de rechter had beslist dat hij 1000 Bth Pm moest betalen, maar heeft nog nooit een baht betaald,en van een kale kip,valt niets te plukken, en haar ontbrak de midellen om haar recht te halen.
    En begreep daardoor mijn rechtsgang van mijn alimentatie verplichting.en ze zij dan betaal je toch gewoon niet,en na veel uitleg haar dan ook kunnen vertellen dat het bij ons dan veel anders werkt, en de vrouwen in Holland rechtsbijstand kunnen krijgen en bijstaan van een advocaat

  6. HansNL zegt op

    Rechten van Thaise vrouwen? En wat zijn dan de rechten van de farang echtgenoot in Thailand?
    Voor de Thaise vrouw in Nederland staan hordes vrijwilligers en do-gooders gereed om haar te assisteren in het plunderen van de bezittingen van de farang
    Voor de farang in Thailand staat er helemaal niemand klaar, zeker niet de autoriteiten.
    En laten we maar niet beginnen over advocaten.
    Gelukkig ben ik tot nu toe gevrijwaard van onrecht, maar wat niet is kan nog komen.
    Hoewel, mijn eega heeft maar een heel kleine familie……
    Het lijkt me dat het met vreemdgaan van de Nederlandse echtgenoten van Thaise vrouwen wel meevalt, in mijn kennissenkring in elk geval.
    De andere kant, wel dat is wat minder……..
    Maar, ik heb natuurlijk geen onderzoek verricht.

    • Hansy zegt op

      Het zou een aardig onderwerp kunnen zijn, hoe vind je een betrouwbare advocaat in Thailand?

      Maar vaak genoeg heulen zij met de “vijand”, om de farang nog verder uit te kleden.
      Heel gemakkelijk in Thailand, immers advocaten mogen werken met een contract “no cure, no pay”.
      En als ze geld ruiken, is dit wel heeeel aantrekkelijk.

      • hans zegt op

        Hansy, wil je het volgende eens vertellen. Een advocaat zei eens tegen mij,, de meeste leugens hoor je voor de rechtbank, daar kan een autoverkoper nog wat van leren. Ben helaas tot de conclusie gekomen dat ie nog gelijk heeft ook.

        • Hansy zegt op

          Nou, naamgenoot, je trapt wel een open deur in.

          Ik heb zeer weinig ervaring met civiel recht.
          In NL wordt er echter al aardig wat afgelogen, zodat iemand zijn gelijk krijgt.
          Dat is echter voor de rechtbank nog erger. Coûte que coûte tracht men zijn gelijk te halen, vaak tegen beter weten in.

          Ik heb het idee dat dat in Thailand nog 10 maal erger is. Maar ook Thaise rechters zijn bijzonder corrupt, en een goede Thaise advocaat zal ook inschatten, wat dit voor risico’s met zich brengt voor jou.
          Ook bij rechtbanken hebben “farang” (witneuzen) sowieso een achterstand.

          In NL is trouwens een aardige serie geweest, waarin strafpleiters werden geïnterviewd. Hoewel strafrecht iets anders is dan civiel recht, gaf het wel een aardig inzicht in de denkwijze van advocaten.

          • @ Hansy, de rechters in Thailand kiezen verrassend vaak de kant van farang. Zeker wanneer er sprake is van dames die de ‘pluk ze’ wetgeving in de praktijk uitoefenen. Ik denk dat rechters de trucjes van sommige dames meer dan zat zijn.

            • hans zegt op

              Peter, daar kan ik niet over mee praten of dat wel of niet zo is.

              Jij bent zelf van beroep een prof journalist,

              Als een niet proffessional iemand iets probeert uit te leggen, in deze dan een aan rechter, zijn de zelfde woorden van de advocaat in een andere volgorde uitgesproken,
              hebben ineens een een compleet andere betekenis, Een schrijver kan ook spelen met woorden. Ieder zijn vak.

              PS. dit bedoel ik dus niet negatief

              • @ Hans, teveel eer voor mij. Ik ben geen professioneel journalist. Slechts een blogger met een passie voor Thailand.

            • Hansy zegt op

              Of rechters verrassend genoeg de kant van de witneus kiezen, kan ik niet beoordelen.

              Ik weet wel, dat in sommige districten rechters de wetgeving wat beter toepassen, zodat bv een Thai, die een huis claimt, dat op zijn naam staat, ook dient aan te tonen dat hij/zij het huis daadwerkelijk heeft betaald.

              Maar ook in zo’n geval moet je wel een advocaat hebben, die niet van 2 walletjes probeert te eten.

              En corruptie bestaat natuurlijk allereerst uit het hebben van de juiste kontakten…

              • hans zegt op

                Maar dat geldt overal in de wereld naamgenoot daarvoor is er zelfs een spreekwoord voor in nederland.

                Het is niet wie je bent, het gaat erom wie je kent !

                En dan is er ook een speekwoord met iets van een kruiwagen. vul verder zelf maar in.

            • Robert zegt op

              Peter, sorry to burst your bubble, maar ga er maar van uit dat de Thaise rechters in dat geval op andere wijze dan door nobele principes en rechtvaardigheid gemotiveerd worden.

              • @ Ja dat zal ongetwijfeld. Ik wil alleen maar zeggen dat je niet totaal rechteloos bent. Het recht van de sterkste (rijkste) blijft natuurlijk van kracht. IN NL geldt dat ook, omdat een vermogend iemand een betere advocaat kan inhuren. En langer kan procederen.

              • Robert zegt op

                Mmm, ik weet niet of dat in NL zo werkt. In NL bekruipt me juist wel eens het gevoel dat justitie, in al hun politieke correctheid en geitenwollen sokken mentaliteit, juist meer aan de kant van de dader dan van het slachtoffer staat. Onder het motto: wat het slachtoffer is overkomen kunnen we niet meer terugdraaien. Maar laten we nu de dader vooral niet te hard aanpakken. Volgens mij zijn de NL systemen zo ingericht dat alle individuele verschillen in beschikbaar kapitaal weinig uitmaken als je dingen gedaan wil krijgen…tot gekmakens toe!

    • Johnny zegt op

      We hebben geen rechten al zeggen ze van wel, in sommige gevallen krijg je je poen terug of tenminste een deel daarvan. Met de kinderen kunnen ook problemen ontstaan. Maar ach, wat is het verschil? Hier ben je toch ook alles kwijt en je kids zie je ook nooit meer. Wat is dan recht?

      Ik heb ook al diverse theorieen erop los gelaten, goed of slecht, maar d’r is maar 1 goed antwoord en das mazzel hebben. Dat weet je pas als je in je kist ligt.

  7. Ferdinant zegt op

    Tja, dat hierbij sprake is van een enorme cultuur shock is wel duidelijk en dat zeker wanneer de dame in kwestie nooit eerder in Nederland is geweest. Het zal nog erger zijn wanneer de dame uit het bar circuit komt en de farang vanwege zijn werk de hele dag van huis af is. Bij zo’n vrouwtje die lang leven de lol gewend is, slaat de verveling dan heel snel toe. Het is dan ook verstandiger om haar eerst 3 maanden op een toeristenvisum hier naar toe te halen. Maar ja, het verstand daalt in zulke situaties dan vaak op een plaats waar het verstand niet meer werkt.

    Voor wat betreft het recht. Het schijnt omgekeerd ook niet zo simpel te zijn wanneer het de farang is die wil gaan scheiden, maar dat door de Thaise wordt tegengehouden. Voor de Nederlandse wet is dat niet zo’n probleem, maar wanneer hij net zoals ik in Thailand is getrouwd, dan schijnt dat minder simpel te zijn. De scheiding moet dan ook in Thailand bij het Amphur worden opgenomen.

    • Ton zegt op

      Mag ik dan zo vrij zijn te vragen wat voor jou de reden is om in Thailand te trouwen en niet in Nederland? Hier kan je de gevolgen van een huwelijk nog een beetje overzien, maar in Thailand?
      En dan bedoel ik niet dat het heel persoonlijk moet worden, maar zodat anderen ook de voor’s en tegen’s kunnen afwegen?

      • Ferdinant zegt op

        Simpel, noem het maar romantiek. Ik ben twee keer gescheiden en beide keren ben ik met lege handen weggegaan. Ik heb geen mes, lepel of vork meegenomen. Ik ben een gevoelsmens en dus niet zo materialistisch ingesteld.

        Je happy voelen, dat vind ik veel belangrijker dan een paar miljoen op de bank en ik verdien mijn centen wel.

  8. Miek37 zegt op

    Hoe zit dat eigenlijk met “de bruidschat” in Thailand, een kennis van mij heeft al jaren een verloofde in Thailand die hij trouw bezoekt maar aan trouwen begint hij niet want daarvoor moet hij de familie betalen?? (ik heb eerlijk gezegd meer het vermoeden dat hij het wel best vind zo 😉 )

    • hans zegt op

      Die bruidsschat hangt van meerdere factoren af. Een al gescheiden vrouw met kinderen is minder “waard” dan een jonge maagd.en dat de ouders dan nog blij mogen zijn dat de dochter alsnog goed terecht komt.

      Dan heeft het ook nog eens te maken met de rijkdom van de familie van de man of vrouw. Een kale kip kun je niet plukken en het liefst hebben ze die natuurlijk die met de gouden eieren. En als een arme vrouw terecht komt in een rijke familie is dat voor de ouders van de dame in de toekomst ook niet verkeerd

      Verder kan ook nog eens worden afesproken dat de door de man betaalde bruidsschat weer word teruggeven aan de dochter. Arme ouders van de dochter hebben daar natuurlijk niet zo veel trek in.

      Soms word niet door de modernere thai om een bruidsschat gevraagd.

      Heb zelf gehoord van een thaise dame”it is all up to you” maar waarbij zij aangaf dat haar man destijds 50.000,00 thb betaalde. Andere kennis betaalde dat ook. Mijn vriendin had het over dat ik als haar zou trouwen aan een bedrag moest denken van 500.000,00 thb

      Bij de farang mag ineens er een extra 0 voor de komma blijkbaar.

      Heb haar trouwens maar is meegedeeld dat als zij dat bedrag wil hebben maar is snel op zoek moest gaan naar een andere kerel. Ben ook niet van plan om de ouders te betalen. Heb vorig jaar nog een scooter voor hen gekocht van 10.000 thb die haar moeder de volgende dag alweer te gelde had gemaakt en eentje weer kocht voor de helft.

      Op mijn vraag waarom, kwam het antwoord hij startte niet goed, denk zelf dat ze schulden had af te lossen. Heb er verder niks van gezegd maar wel mijn conclusie getrokken. Ben er nog pissig over.

      Me vriendin heeft een nieuwe scooter van mij gekregen en heeft aan goud 50.000 gekregen. Verder geef ik haar ouders elke maand 4000,00 thb.

      Dat is een regeling die mij uiteindelijk meer kost, maar weet nu al hoe dat gaat als ik hen ineens 50.000 thb geef, binnen paar maand op en dan ik alsnog elke maand over de brug komen.

      • Miek37 zegt op

        Hartelijk dank voor de uitleg Hans, heel leerzaam!

      • Hansy zegt op

        M.i. pissig blijven, foute ouders.

        Vraag maar eens aan Thai hoe die erover denken.

        • hans zegt op

          Heb liever dat jij me dat maar eens even netjes uitlegt, zo geweldig is mijn thai nou ook weer niet.

  9. andrew zegt op

    het leven van de bargirls bestaat uit een aantal verschillende periodes.ik heb dat eens uit horen leggen door een aantal thaise mannen.de laatste periode is de bar.nooit hebben ze zonder geld gezeten,nooit hebben ze enige regelmaat gekend.En plotseling gaan ze naar europa en moeten huisvrouw spelen,moeten met geld omgaan en een serieus leven leiden(of wordt het lijden)de farang waarvan ze dachten dat ie rijk was moet zich de tering werken om rond te komen en moet in vele gevallen op de kleintjes letten.in de supermarkt loopt ie al te zeiken en een bezoek naar een toko om thaise producten te kopen is veelal te duur.En dan het weer.En het verschil in cultuur .Alleen de sterksten overleven dit.Het overgrote deel zoekt elkaar op in de horeca in europa soms tot diep in de nacht.zolang de farang dit accepteert is er niets aan de hand(wat de meeste doen)anders gaan ze uit elkaar.Wat zowel in holland als thailand vrij gemakkelijk isNog even iets over de cultuur:in azie is status ERG BELANGRIJK.

  10. HansNL zegt op

    Ah status!
    In Thailand they have and give loads of face.
    Bags of it, tons of it, huge amounts of are doled out in unmeasurable quantities.
    But honour, they have no idea what that means.

    Dit is geen uitspraak van mijzelf.
    Maar ik heb hem ooit eens opgepikt van een Engelse website.
    Klopt wel ongeveer.
    Mijn echtgenote & kinderen beginnen dit aardig in te zien.
    Gelukkig.

  11. Ton zegt op

    Het zal voor een voormalige bargirl hier inderdaad niet meevallen een huis-tuin-en-keuken-leventje te leiden, vooral als manlief het grootste deel van de dag van huis is om te werken.
    Ik kom in het casino en elders regelmatig groepjes Thaise dames tegen waarvan ik weet dat ze getrouwd zijn maar die zich uitbundig als vrijgezel gedragen.
    Ik weet ook van dames in clubs en escort dat ze gehuwd zijn, doordeweeks werken in de randstad en in het weekend naar manlief in het oosten van het land gaan.

    Wat trouwen in Thailand betreft: is het niet veiliger alleen voor Boeda te trouwen? Je hebt dan natuurlijk nog wel de kosten van het feest en vaak de sinsot maar in elk geval geen problemen rondom een scheiding. En voor de status in Thailand zou het niet uitmaken: je hebt je feest gegevens en ieder weet dat je bij elkaar hoort.

    • Ferdinant zegt op

      Ton, zoals overal heb je goede en slechte mensen en dat geldt ook voor Thailand en de Thaise vrouwen. Scheiden doet lijden en dat niet alleen met Thaise, maar ook met een Nederlandse vrouw.

      • Ton zegt op

        Ferdinant, dat weet ik.

        Mijn reactie lijkt misschien negatief over Thaise vrouwen maar zo is het absoluut niet bedoeld. Ik ben vol begrip voor de lastige (kansloze) situatie in Thailand voor gescheiden vrouwen en voor de moeilijke situatie waarin ze terecht komt in een land waar ze in eerste instantie alleen haar eigen farang kent. Dan is het veel leuker om met nieuwe vriendinnen op stap te gaan, feesten.

        En inderdaad, scheiden doet leiden.
        Daarom ben ik na mijn eerste kortstondige huwelijk met een Nederlandse vrouw ook niet meer opnieuw gehuwd.
        Heb wel ruim 25 jaar samengewoond, met een Nederlandse vrouw.
        Zijn nu uit elkaar, no hard feelings. En een passende financiele regeling getroffen, niet wettelijk afgedwongen maar vrijwillig.

        Heb nu een relatie met een Thaise.
        Mocht het tot trouwen komen, zonder huwelijkse voorwaarden, dan lever je meteen de helft van je spaarcentjes in.
        En huwelijkse voorwaarden vind ik een zodanige motie van wantrouwen dat je dan in mijn ogen maar beter niet kan trouwen.

        Daarbij wil ik mijn vriendin niet helemaal onverzorgd achterlaten als het mis gaat. Jaarlijks wordt er een bedrag op een bankrekening gestort waar ik nooit meer aan kan komen, maar zij voorlopig ook niet. Daarnaast geinvesteerd in haar huisje in Thailand plus regelmatig wat goud, ook bedoeld als voorziening voor als het mis gaat. Niet geheel ongebruikelijk in Thailand.

        • Ferdinant zegt op

          Ieder z’n meug, maar ik vind dit persoonlijk zo berekend. Wanneer je van iemand houdt, dan moet je er ook vol voor gaan. Het leven zit vol met risico’s, maar dat maakt het juist zo spannend.

          • Hansy zegt op

            Ja, vooral het nemen van financiële risico’s, daar ben ik dol op 😉

            Politici blijkbaar ook, maar dan vooral met andermans geld.

            Echt zo spannend, indien door onverantwoorde risico’s de Euro wellicht in elkaar stort en mijn spaarcentjes niets meer waard zijn.

            Maar ik dwaal nu af…

            • Ferdinant zegt op

              Een Thaise trouwt niet om emotionele aspecten!

              Hansy, jij dus ook niet.

              • Hansy zegt op

                Ik heb nog nooit de zin van het trouwen ingezien.
                Maar als je jong bent, en in de geest van die tijd, zie je het toch meer als een soort van romantisch sprookje, dat weer onderdeel is van de westerse cultuur.

                Later zie je in dat het gewoon het afsluiten is van een contract, als bezegeling van een opgebouwde relatie. Al dan niet omgeven door een hoop “culturele, romantische uitspattingen”.
                Allerlei zaken doe je dan, omdat “het zo hoort”.

                Ik ben er ook inmiddels achter, dat, hoe goed je ook iemand denkt te kennen, je iemand nooit voor 100% leert kennen.
                En je dus ook nooit weet wat er in andermans hoofd echt afspeelt.

              • Ton zegt op

                Ferdinant, ik vind jouw ideeen niet consequent.
                Het ene moment zeg je: Wanneer je van iemand houdt, dan moet je er ook vol voor gaan.
                Om even later te beweren dat een Thaise niet met je trouwt om emotionele aspecten.
                Moeten wij farang mannen ons dan wel puur laten leiden door emoties?
                Ik accepteer dat een Thaise vrouw aan haar toekomst denkt, en wil daar ook in meegaan, maar blindelings?

            • Ferdinant zegt op

              Beste Ton, met de eerste zin heb ik Hansy geciteerd. Het zijn dus niet mijn woorden.

              • Ton zegt op

                beste Ferdinant, sorry, zo had ik het niet gelezen, maar nu je het zegt …

        • Hansy zegt op

          “En huwelijkse voorwaarden vind ik een zodanige motie van wantrouwen dat je dan in mijn ogen maar beter niet kan trouwen.”

          Ik ben dat niet met je eens. Als beiden evenveel inbrengen in de gemeenschap, is ook er bij een kort huwelijk niets aan de hand.
          Brengt één van de partners veel meer in, dan ligt huwelijkse voorwaarden in de rede.

          Ook een huwelijk moet je rationeel bezien, het is het afsluiten van een contract. Zorg van tevoren dat het contract goed in elkaar zit.
          Een Thaise trouwt niet om emotionele aspecten!

          Voor mij zou een Thaise hoog en laag kunnen springen, als er getrouwd moet worden, dan in NL. Hierbij kan ik alles aan gevolgen overzien. En bij scheiding geen corruptie.

  12. Ton zegt op

    Ik kom beroepsmatig nogal eens pijnlijke scheidingen tegen, dan wordt je realistisch.

    • Ferdinant zegt op

      Je hoort mij ook niet zeggen, dat je niet realistisch moet zijn, maar wanneer je met iemand het huwelijksbootje instapt, dan mag er toch wel sprake van vertrouwen zijn. In het andere geval stelt zo’n huwelijk, althans in mijn ogen geen bal voor.

    • Johnny zegt op

      Ja Ton,

      Ik heb er ook een paar achter de rug. Er komt een punt dat je realistisch word en daardoor anders tegen het leven aankijkt. Materialisme is iets wat je niet kunt meenemen, een Thai zal altijd zeggen dat dit een tijdelijke zaak is. Er komt dus een moment dat je bewust een keuze maakt en daar niets voor terug verwacht. Bv kiezen voor je vrouw. Overgeven aan je karma.

      Als je steeds naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst.

      Neem je zooi dus niet mee!

  13. georgessiam zegt op

    Ben vroeger getrouwd geweest 61/2 jaar met een thaise van chiangmai.
    Heeft me dat bloed zweet en tranen gekost om alle papieren te verkrijgen,nu is alles soepel geworden dan in de begin jaren tachtig!
    Ook was ik toen de enige in mijn dorp die met een schoonheid uit het land van de glimlach getrouwd was,nu kun je bij wijze van spreken over de koppen lopen(vooral in Antwerpen kom je ze heel veel tegen met de baby in de kinderwagen en de farang met een gouden ketting aan de andere zijde wandelend in de bekende winkelstraat de “meir ” in A’pen)
    Had ergens gelezen dat 60% van de huwelijke gedoemd zijn om te mislukken,taalbarriere,andere gewoontes en cultuur zijn de struikelblokken in het huwelijk.
    Nog niet te spreken van de samenkomst van de thaise vriendinen in de thai’s cafee’s,men ziet dat de één een gouden ketting heeft,de andere vrouw gaat dan klagen bij haar man om ook zo’n ketting te kopen en zo begint het,men kan toegeven aan de vrouwelijke charmes en de trukkendoos van je geliefde maar waar gaat het eindigen??
    Zo is mijn huwelijk toen ook gestrandt,ze vroeg teveel.
    Ff nog zeggen,dat ik aanstaande zaterdag “ribberdebie ben vertrek voor 1 8dagen naar het land van de glimlach.
    In het najaar waarschijnlijk december omdat de koning van Thailand jarig is en gewoonlijk zijn er dan groote feesten in Krungthep ter attentie van de geliefde koning.
    Sorry moderator dan ik ff ontopic gaat.
    groeten:georgessiam

  14. hans zegt op

    Huwelijkse voorwaarden?? Dat begrip is niet vanzelf ontstaan.
    Door schade en schande word men wijs, Was ik 20 jaar geleden getrouwd op huwelijkse voorwaarden dan was ik 50 euro kwijt geweest voor nieuwe deursloten. Nu kostte me dit dus 50.000,00 euro, ineens plus nog de maaandelijkse ali.

    Heb jaren in de hypotheken en financieringen gewerkt, zowel bij een grote bank alsmede zelfstandig. dat men bij mij aanklopte voor advies

    Soms te triest voor woorden, dat een man met een middelmatig inkomen zoveel alimentatie moet betalen aan zijn ex en kids dat ie zelf geen droog brood meer te vreten heeft, om het maar is grof cq zachtjes uit te drukken.

    Mannen genoeg in nederland die een vrouw zoeken, dus die vrouwen over het algemeen al weer snel onder de pannen.

    Nieuwe man zijn inkomen, de ali van de ex erbij, beetje zwart werk erbij en je zit haast aan de netto balkenellende norm, geef mijn portie maar aan fikkie

  15. Johnny zegt op

    Ik vind het een goede zaak dat er iemand is die de Thaise dames wil helpen. Ik hoop dat het gratis is.

  16. Chang Noi zegt op

    Een in Thailand wettig voltrokken huwelijk is rechts-geldig in NL (zelfs als het nog niet in NL geregistreerd is). Ik neem aan (maar weet dat niet zeker) dat een in Nederland wettig volktrokken huwelijk dus ook rechtsgeldig is in Thailand. Kortom het lijkt mij dat het weinig uitmaakt waar je wettelijk trouwt.

    Scheiden is in NL in theorie veel moeilijker en kostbaarder als in Thailand. In theorie kan hier je gewoon naar de amphur en als je allebei wilt scheiden is dat a-la-minuut geregeld. Als 1 van de 2 niet wil scheiden wordt het wat ingewikkelder.

    In theorie is alles hier wettelijk goed geregeld, maar door corruptie is het nog maar de vraag of iemand (Thai of non-Thai) zijn/haar recht wel verkrijgt.

    Chang Noi

    • Ferdinant zegt op

      Chang Noi, dan zie je dat toch even verkeerd. Wanneer het Thaise huwelijk niet is gelegaliseerd, dan heeft dat voor de Nederlandse wet geen rechtsgeldigheid.

      • GerG zegt op

        Volgens mijn advocaat is dit niet zo. Als je wettig bent getrouwd in Thailand geld volgens het Nederland burgerlijk wetboek dit ook in Nederland, gelegaliseerd of niet.

        • Ferdinant zegt op

          Dat iemand advocaat is wil nog zeggen, dat hij/zij ter zake deskundig is. Wij kennen in Nederland zoveel rechtsregels, dat je bij het zoeken naar een advocaat ook echt moet letten op zijn/haar specialiteit. In dit geval een advocaat die thuis is in het familierecht. Wat deze man of vrouw jou heeft verkondigd, is apert onjuist. Wanneer het huwelijk niet in Nederland is gelegaliseerd, dan wordt zo’n huwelijk in Nederland ook niet erkend.

          Toepasselijk recht
          Ingevolge artikel 36, eerste lid, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) worden de gegevens over de burgerlijke staat, indien zij feiten betreffen die zich in Nederland hebben voorgedaan, ontleend aan een geschrift als bedoeld onder a, bij gebreke hiervan aan een geschrift als bedoeld onder b. a. een akte over het desbetreffende feit, die is opgenomen in de registers van de burgerlijke stand in Nederland; b. een door de ambtenaar van de burgerlijke stand opgemaakt akte, een besluit, een in kracht van gewijsde gegane rechterlijke uitspraak of een notariële akte, over het desbetreffende feit.

          Artikel 4 van de WCH luidt als volgt.
          Wat de vorm betreft kan een huwelijk in Nederland slechts rechtsgeldig worden voltrokken ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand met inachtneming van het Nederlandse recht, behoudens de bevoegdheid van buitenlandse diplomatieke en consulaire ambtenaren om, in overeenstemming met de voorschriften van het recht van de door hen vertegenwoordigde staat, aan de voltrekking van huwelijken mede te werken indien geen der partijen uitsluitend of mede de Nederlandse nationaliteit bezit.

          Bron: Uitspraak RECHTBANK UTRECHT Reg. nr.: SBR 02/867

          • GerG zegt op

            Dit is zijn specialiteit en hij heeft het uit het burgelijk wetboek. Dus misschien moet je die er ook op naslaan. Zal bij hem navragen welk art. in het wetboek dit beschrijft.
            Verder heb jij het over de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. En niet over het burgelijk wetboek dat is wel een verschil.

            Verder staat er bij de uitspraak van de Rechtbank niet bij waarom de uitspraak is gedaan.
            Men spreek daar over een huwelijk in Nederland en/of volgens het Nederlandsrecht, niet over een huwelijk die in het buitenland is voltrokken volgens de rechten van dat land!

            • Ferdinant zegt op

              GerG, dan moet je maar geloven wat je geloven wil.

              • GerG zegt op

                Gaat mij niet om het geloven maar om de feiten. En om de juiste wetgeving. Als ik iedereen maar moest geloven dan had ik heel wat rechtzaken verloren. Feiten en uitspraken van rechters die over dezelfde soort zaak gaan, daar gaat het mij om.

            • Ferdinant zegt op

              Beste GerG, wat zijn jouw feiten dan, een verwijzing van je advocaat naar het Burgerlijk Wetboek?

              Wij kunnen hierover nog wel verder in discussie gaan, maar dat heeft naar mijn gevoel weinig zin. Voor erkenning van een buitenlandse huwelijk hier in Nederland, ben je verplicht zo’n huwelijk bij de plaatselijke gemeente te laten registreren. Doe je dat niet dan wordt zo’n huwelijk naar Nederlands recht niet erkend. Mocht je hierover twijfels hebben, dan adviseer ik je om met de plaatselijke gemeente contact op te nemen.

              Ik ben zelf in Thailand getrouwd en heb die weg ook moeten bewandelen.

          • hans zegt op

            Volgens mij heb je het aardig correct, wat betreft het huwelijk. Ook je opmerking over advocaten is volkomen terecht. Heb toch zelf al regelmatig advocaten terect moeten wijzen.

            Ben nu ook weer is bezig met een rechtszaak, heb bijna zelf alle feiten hieromtrent
            op een rijtje moeten zetten. Het lijkt heel wat, advocaatje, maar voor de doorsnee advocaat
            hoef je niet eens echt snugger te zijn. Als je de Burgerlijke wetboeken kunt lezen kom je al een heel eind en deze mag je gewoon gebruiken voor het examen.

          • Hansy zegt op

            In artikel 36 GBA staat heel duidelijk
            “indien zij feiten betreffen die zich in Nederland hebben voorgedaan”

            Een huwelijk elders gesloten heeft zich niet in NL voorgedaan.

            In artikel 4 WCH staat ook heel duidelijk “in Nederland”.

            Zo duidelijk ben je dus niet, Ferdinant.

  17. Hansy zegt op

    @KhunPeter
    Ik heb nog voldoende vertrouwen in het nederlandse rechtssysteem.

    @Hans/KhunPeter
    Als de bewijzen er liggen, doet een goede advocaat in NL ook nog maar weinig, hooguit wat strafverlichting, maar in gevallen dat het bewijs er niet dik bovenop ligt, weet een goede advocaat dit “uit te buiten”.

    Foute mensen heb je overal, dus ook in NL heb je foute rechters.

    • Hansy zegt op

      In het civiele recht geldt vaak het recht van de sterkste.

      Maar dat is in elk land zo. Dit heeft weinig met de rechterlijke macht te maken, maar met de financiële mogelijkheden van degene, die een andere partij dagvaardt.

      Een nederlandse rechter zal echter iets, dat krom is, niet recht maken.
      In Thailand gebeurt dit blijkbaar wel.

  18. andrew zegt op

    volgens mij een in thailand voltrokken huwelijk is in nederland automatisch rechtsgeldig vermits je de juiste gelegaliseerde papieren overlegt.Een in thailand uitgesproken scheiding wordt in nederland niet erkend.Een in nederland gesloten huwelijk wordt in thailand niet erkend zowel als een scheiding.Een buitenlander kon en kan in thailand geen grond kopen.Een thaise vrouw getrouwd met een buitenlander kon dit wel maar kan dit niet meer.De grond moet nu op naam van twee thais.Voor een thaise man zijn er nooit beperkingen geweest.En om even bij de posting te blijven ik vind het goed dat thaise vrouwen geholpen worden als ze in de penairie zitten.Vanwege mijn kennis van de thaise taal werd ik er .wel eens bijgehaald voor het passeren van aktes van huwelijkse voorwaarden enz.nou neem van mij aan dat sommige hollanders zich keihard op kunnen stellen bijv.onder druk van een ex(kindsdeel) in duitsland is de wet naar buitenlanders toe nog veel keiharder.thaise vouwen zijn nooit beschermd opgevoed en zijn daarom wat handiger en inventiever.nogmaals dat er nu hulp is als ze hun recht zoeken is volgens mij alleen maat toe te juichen.

  19. HansNL zegt op

    Over advocaten en rechtspraak.
    Een vriendje van me was strafpleiter in Utrecht.
    In een onbewaakt ogenblik hadden we het over recht, waarop hij me meetroonde naar de Hamburgerstraat in Utrecht, waar toen het paleis van Justitie was gevestigd.
    Voor het Kantongerecht vroeg hij wat er op het gebouw stond? Ehhhh, Kantongerecht natuurlijk, Weer troonde hij mij weer wat verder mee de straat in, en wat staat er op dit gebouw? Arrondisssementsgerecht.
    Waarop hij de magische woorden sprak: als U recht of gerechtigheid zoekt, moet U hier niet zijn.
    Rechters, Officieren van Justitie en advocaten spelen hier een spel, een spel dat van tevoren al ingestudeerd is.
    En zoekt U civiel recht?
    Begin er maar niet aan, twee advocaten en een rechtbank, kan nooit goed gaan.
    Deze wijze les heb ik maar goed onthouden
    En wat in Nederland van toepassing is, zal ongetwijfeld in Thailand ook van toepassing zijn, in gelijke of verhevigde mate.

    • @ Hoe kun je zien of een advocaat liegt? Dan bewegen zijn lippen…

    • Ferdinant zegt op

      Verschil Arrondissements en kantonrechtbank.
      Het verschil in Arrondissementsrechtbanken en Kantongerechten zit vooral in de zwaarte van het geschil. In de kantonrechtbank oordeelt een rechter over de minst zware zaken, zoals verkeersovertredingen. De arrondissementsrechtbank behandelt onder andere onder toezichtstellingen, faillissementsaanvragen, echtscheidingen en schulden of vorderingen.

      Gerechtshoven
      Er zijn vijf gerechtshoven in Nederland. Het rechtsgebied van het gerechtshof heet ressort, dit bestaat weer uit een aantal arrondissementen. Een rechter aan het hof heet raadsheer, en een uitspraak van een raadsheer heet arrest.

      Kamers
      Ook een gerechtshof heeft drie soorten kamers. Burgerlijke kamers, strafkamers en belastingkamers. Deze kamers behandelen zaken met drie raadsheren (meervoudige kamers). Voor eenvoudige zaken is er een enkelvoudige kamer. Naast deze drie kamers heeft het hof in Arnhem nog een pachtkamer en het hof in Amsterdam een ondernemingskamer.

      Er bestaat inderdaad een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Desalniettemin heb ik vertrouwen in ons rechtssysteem, want ook de minder bedeelden
      kunnen op basis van een bewijs van onvermogen tegen een kleine eigen bijdrage rechtshulp krijgen.

      • andrew zegt op

        Dank je wel voor deze uitleg ferdinand. weten we tenminste hoe alles in elkaar steekt. in vele landen is het rechtssysteem veel minder dan in nederland. wij komen best gunstig uit de bus. ook al zijn er mensen die hier negatief tegen aan kijken.kijk maar naar de reacties.

  20. ludo jansen zegt op

    van mij krijgen de thaise vrouwen evenveel rechten in belgie en nederland ,als wij kirijgen in thailand. tzal rap gedaan zijn met hun complimenten


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website