Familie, en zeker mama is heilig in Thailand. De kinderen zorgen voor de ouders. Daarvoor zijn ze bereid veel op te offeren. Desnoods zichzelf, door in een bar te gaan werken.

Het klinkt aandoenlijk. “My family poor, I must take care for family”. Wanneer je praat met een bargirl hoor je vaak hetzelfde (trieste) verhaal. En dat klopt ook. Er is geen woord aan gelogen. Wie wel eens naar Isaan is geweest, ziet met eigen ogen de lage levenstandaard.

Het huis is vaak niet meer dan krot. Over de wasgelegenheid en toilet hoeven we het al helemaal niet te hebben. Op zo’n moment begrijp je de keuze van de dames om te gaan werken in een bar.

Boeddha

Wat mij altijd fascineerde is de grote opofferingsgezindheid. Ik sprak een keer met een bardame die me vertelde dat haar moeder geen moer om haar gaf. Toch zorgde zij op haar beurt wel voor haar moeder. “Waarom?” was mijn vraag. “Boeddha!” zei ze resoluut. Het klonk als een vanzelfsprekendheid.

Maar een ding blijft me bezig houden. Als je wat dieper gaat graven, wat navraagt, er een paar boeken op naslaat en met de bardames zelf praat, valt al snel iets op. En wel het volgende; het bedrag wat ze uiteindelijk naar de familie sturen is minder groot dan je op basis van al die verhalen zou verwachten. Soms zelfs niet meer dan 3.000 baht per maand.

Slechts 10 tot 20%

Natuurlijk zal er sprake zijn van een bepaalde verhouding. Een bargirl die zelf met veel moeite 8.000 baht bij elkaar sprokkelt kan minder opsturen naar de familie dan een knappe Gogo Girl die gemakkelijk 30.000 per maand incasseert.

In het boek ‘Thaise schatjes’ van Charles Schwietert, schrijft hij over een onderzoek dat hij heeft gedaan. Een bevriende bankier zou hem inzage hebben gegeven in de bedragen die Gogo Girls naar huis sturen. Hij beschrijft dat de dames slechts 10 tot 20% van de maandelijkse inkomsten overmaken naar Paps en Mams. De rest gaat op aan kleding, make-up, kapper, plastisch chirurg, drugs, verkeerde vriendjes, drank, gokken, mobiele telefoons, een scooter en goud.

Toch is het lastig om er echt een goed beeld van te krijgen. Het lijkt een beetje te maken te hebben met het bargirl circuit. Ik hoor ook verhalen over Thaise vrouwen (die niet in dat circuit zitten) en juist heel sober leven. Dit, om zoveel mogelijk geld naar huis te kunnen sturen.

Hoe zit het nu werkelijk? Wie het weet mag het zeggen.

67 reacties op “Taking care for Mom and Dad – geld voor de familie”

  1. rob zegt op

    Ook dames die niet in het bar circuit zitten zorgen voor hun ouders. Mijn as vrouw werkt als schoonmaakster in het winkelcentrum Central Plaza in Khon Kaen, heeft echt geen riant inkomen en zorgt voor haar moeder, haar twee jongere zusters en haar 12 jarige zoon. Van wat er overblijft moet zij dan nog 6 dagen per week de lokale bus tussen KK en haar woonplaats Nam Phong betalen.Op mijn vraag of ze niet wat minder geld af kon dragen aan de familie,en wat meer voor haar zelf houden,kreeg ik alleen maar een meewarige blik en het antwoord “het is mijn familie,dus ik moet nu voor hen zorgen”
    Voor dat dat weer wordt opgemerkt: geld aan mij vragen doet ze niet, het enige wat ik betaald heb is een normaal toilet en een douche.

    • Klopt Rob, het lijkt er dan ook op dat de dames die niet in het barcircuit zitten, meer opsturen naar de familie.
      Maar als het om Thailand gaat is het altijd lastig om conclusies te trekken. Niets is wat het lijkt tenslotte.

    • Henk zegt op

      Tja wat een verhalen, ben zelf getrouwd met een Thaise, en woon al 2 1/2 jaar hier, en zo nu en dan een helpende hand aan de familie ok, maar er zijn grenzen die je zelf stelt, mijn vrouw heeft een budget, waar ze het mee moet doen per maand, en op is op, zelfs zij heeft zelfs begrip voor mijn principes, Kan hier ook enkele vrienden, die al jaren een goed en gelukkig leven hebben, en de families hun plaats weten, is met de nodige ruzies vooraf gegaan, en mijn vrouw van enkele afstand heeft genomen, heeft haar hele leven hard gewerkt voor de twee inmiddels grote kinderen, en nu samen geen rijk maar goed leven kunnen hebben, en daar is zij zich van bewust, dus die problemen hebben , en leeg lopen, moeten maar de hand in eigen boezem steken, en zint eer gij begint.

  2. nuinbkk zegt op

    het gaat allereeerst niet enkel om dames, al is het wel zo dat de heren zich er vaak makkelijker vanaf maken. En het is niet enkel goede wil-zoals zo vaak met sociale relaties speelt angst, taboe, iedereen doet het en wat zullen de buren wel niet zeggen ook een grote rol. Cynische kwaadsprekers mogen ook nog toevoegen dat die kenaus van moeders een enorme druk op hun koters leggen. En 3000 THB (momenteel rond de 75 eurie) is een normaal doorsnee loon-voor 25/30 dgn werk in een 12/14 uur/dag baantje ergens in Isan-en vele andere streken. Je zal zelf toch minstens 2-3 dubbel zoveel moeten verdienen om dat te KUNNEN overmaken (per ouderwetse postwissel-via de prajsanie=postkantoor).
    Ik ken er ook enkelen (dame en heer) die zelfs met Songkran niet naar hometown terugdurfden omdat ze niet genoeg geld hadden om aan die kenau-mdr af te staan.
    Zoals zo vaak zit de werkelijkheid nog ingewikkelder in mekaar-en is het ook vaak iets van ”vreten of gevreten worden”. Ach ja-die ouderwetse natuurlijke om zo naar terug te verlangen tradities. Hadden wij dat in NL ook niet toen de AOW nog moest worden uitgevonden?

    • Cees zegt op

      Wow 3000 Bahtjes is echt geen maand salaris in de ISAAN. ik woon 5 jaar (Roi-et) hier ben ook werkgever maar een salaris is toch ten minste 4500 Baht per maand voor 6 dagen per week van 8 uur.

      • Luckyluke zegt op

        Ja Cees ben ik met je eens ik betaal mijn personeel ook naar behoren (hoop ik) maar vergeet niet wij zijn farangs de thai werkgever zal het een zorg zijn er zijn er zat in de Isaan die voor 3000 baht willen werken 7 dagen in de week (waar onder mijn vrouw voor ik haar leerde kennen) dat is een van de reden waarom die dames uit de Isaan graag elders willen werken.

        als ik mijn vrouw haar gang laat gaan zou ik zo een Uitzendbureau kunnen beginnen met een groot personeels bestand

  3. Bert Gringhuis zegt op

    Veel van de meiden uit de Isaan zullen best geld overmaken aan hun moeder, ik heb daar geen moeite mee. Om die reden koop ik ook nooit een ladies’ drink voor ze, maar als ze aardig zijn geef ik 100 Baht in plaats van een miserabel drankje waar ze zelf 25 Baht van krijgen.
    Bij meisjes met veel tattoo’s – die toch veel geld gekost moeten hebben – krijg ik echter direct twijfels over de goede bedoelingen, gek he?

  4. Johny zegt op

    Tja, en zo is het echt in het noordoosten van thailand, die mensen zijn echt arm. Wij sturen iedere maand iets op naar de ouders van mijn vrouw, die uit isaan komt. Maar je hebt sommige belgen die willen gehuwd zijn met een mooie thaise maar die geen geld willen opsturen of altijd klagen dat ze iets moeten opsturen. Welnu iedereen die een thaise huwd moet voordien weten dat er geld aan te pas komt.

  5. xosis zegt op

    Ja het is voor vele ouders simpel .
    ze zorgen een deel kinderen en die moeten dan maar voor hun oude dag zorgen .
    Nu als je trouwd word er een bruits schat gevraagt daar overdrijven ze al flink mee .
    Dus kassa dan als hun dochter samen gaat wonen dan moeten de ouders nog hebben elke maand .
    Wie kinderen op deze wereld zet moet voor zijn kinderen zorgen niet anders om .
    Thailand heeft een heel oud sisteem en dat word al met de pap fles mee ingegeven van later moet je ook voor ma ma zorgen en pa pa .
    Ik ken er ook veel pa pas in izaan streek die niets doen en leven op de kap van hun vrouw en kinderen .
    Zeker duidelijke afspraken maken voor je trouwd met een thaise .

  6. peter69 zegt op

    dit is niet alleen in Thailand zo, in Africa en het Oost-blok is dit gelijk zo.
    en net als nuinbkk zegt was dit voor de AOW hier ook zo.
    alleen hier hadden de meiden niet zo’n gekke Afrikaan of Thai die geld opstuurde 😉
    waarom hadden en hebben ze anders grote gezinnen? 11 dubbeltjes is nog steeds meer als 1gulden ( oke nu €)

  7. Leo Bosch zegt op

    Beste xosis,

    Sorry hoor, maar ik heb nog nooit iemand zoveel onzin uit horen kramen.
    Dat kinderen voor de oude dag zorgen van hun ouders, is in veel ontwikkelingslanden nog een heel normaal systeem.
    Vóór dat in Nederland in de 50er jaren (nog geen 60 jaar geleden), het AOW-pensioen ingevoerd werd, was het niet anders.
    Maar daar heb jij kennelijk nog nooit van gehoord.

    Mijn moeder, weduwe, ik zat nog op school en kon niet voor haar zorgen, kreeg een schamele uitkering van de sociale dienst, welke op het moment dat ik kon gaan werken van mijn kleine loontje werd ingehouden.

    Probeer eens een beetje begrip op te brengen voor de mensen hier in Thailand.
    De papa’s in de Isaan die niet werken , komt vaak omdat er in de Isaan praktisch geen
    werk is. Het zijn over het algemeen arme rijstboertjes, die buiten het planten en oogsten van de rijst weinig om handen hebben.
    Er is geen industrie , er zijn nauwelijks bouwaktiviteiten.
    Ik zou je aanraden om je wat meer te verdiepen in het leven van de mensen in Thailand en dan pas commentaar leveren.

    • Henk zegt op

      terechte opmerking, integreren, verwachten we van buitenlanders in Nederland ook

    • Hans van den Pitak zegt op

      Vaak op het platteland geweest bij familie van vrienden. Vaders en broers hebben soms maanden lang niets te doen. Ik zou zeggen: ” Kom eens van die luie kont op en ga eens wat doen. Begin eens met die onbeschijfelijke rotzooi in en om het huis op te ruimen. Plant of zaai eens wat verse groenten om het huis. Pleeg eens wat onderhoud aan dat krot voor de helft van het geld dat opgezopen of vergokt wordt. Nee, dan liever blijven zuigen aan dat inkomen van die zus of broer, die zich in Bangkok het schompes werkt. Die mensen die voor hun familie werken kunnen nooit iets voor zichzelf opbouwen. Als ze al weten wat sparen is – en het komt sporadisch voor – , dan is het opgebouwde kapitaal altijd weer weg, voordat er iets opgestart kan worden. Zo wordt het dus nooit wat. Maar ja, wie ben ik dat ik daar wat van zeg. Ik ben maar een domme farang, die niets begrijpt van de rijke Thaise cultuur met zijn waardevolle tradities.

      • Jan zegt op

        @ Hans: Zoals je naar voren brengt ben ik het volkomen eens met je. Idd.wij begrijpen niets van die “rijke Thaïse cultuur” met waardevolle tradities?????
        Als ze wat minder Hong Tong zuipen en wat minder yaba gebruiken zou er een meerwaarde kunnen gemaakt worden. Maar meestal zijn de mannetjes strontverwend en kunnen niets misdoen, met nadruk op “doen” van mama en papa.
        De jongere generatie begint stilaan in het verzet te komen tegen deze wanpraktijken die de ouderen oh zo graag in ere willen houden.

  8. johny zegt op

    Beste Leo,

    Wel ik moet u zeggen dat u daar volkomen gelijk in hebt, ik kan het weten ik ben gehuwd met een thaise uit de isaan, ( Sakon Nakon ). Die mensen zijn heel arm en moeten rondkomen met de verkoop van rijst. Nu en dan stuur ik geld op. Voor mijnheer Xosis, ik den dat je nog nooit in thailand geweest bent of toch niet in de Isaan. Eens doen is de boodschap, want kritik geven is altijd gemakkelijker.

  9. thelonious zegt op

    Als ik eerlijk mag zijn,ik ben niet naar thailand gekomen om voor een ander zijn fam te zorgen.Op het strand gaan ze zelfs nog verder,er wordt gebedeld met voor U/mij al ingevulde bedragen,wij mogen zelfs kiezen of het voor een lamme of blinde is.Je krijgt zelfs een ontvangst bewijs erbij,dit alles alleen in het thaise schrift.Op een bankrekening kun je niet storten,dat is namelijk te controleren.Het wordt allengs tijd dat de thai met zijn zelfkennis zijn eigen broek eens leert ophouden.Vaak zijn het farangs die met een schamel inkomen zijn geld met een onbekende moet /gaat delen.Alles weten ze beter,nou laten ze dat maar eens bewijzen.Sorrie jongens,het moest er ff uit.

    • Henk zegt op

      Ik denk dat je voor je naar Thailand kwam, je niets af wist van de cultuur, en het gezin en familie leven, en je dacht met een schamel inkomen hier als een Koning kon leven.
      En je hand op de knip houden, je bepaalt toch zelf wat je wil, zelf kwam ik vanaf 1980 om de twee jaar voor een lange vakantie naar hier, en gereisd door het gehele land, maar ook de armoede gezien, vooral in de isaan, veel met ferangs gesproken die hier woonde, en niet op stel en sprong getrouwd, maar eerst de kat uit de boom gekeken, en geloof me , je kunt niet alle Thai over een kam scheren, mijn vrouw spreekt goed engels, is geschoold, en aan passen van bijde zijdeis noodzaak, is alleen met veel praten te verwezenlijken, en de gene waar het mis loopt, ligt meestal aan de communicatie, of de vrouw te jong, geen levens ervaring, en te veel onder druk van Pa en Ma
      Wens je veel wijsheid, en inzicht van het leven van de Thai

    • Peter Holland zegt op

      ik ben zelfs al een keer uitgescholden omdat ik op die vooraf ingevulde bedragen, niet wou in gaan, zolang je geeft is alles goed, maar als je weigerd zijn de rapen gaar.
      Zelfs een bedelaar meegemaakt die 5 baht terug gaf, was te weinig !!
      Een Thai die zijn eigen broek ophoud , Wat een giller !!

      Nog steeds onverstelbaar hoeveel dwazen en wereld verbeteraars hier op dit Thailand blog ronddolen, ik zou zeggen maak alles wat je hebt gelijk over aan een arme Thai, ga desnoods lenen, je houd er een geweldig voldaan gevoel van over.

  10. Het artikel gaat in op de vraag of de opofferingsgezindheid van met name de bargirls wel zo groot is, als ze zeggen dat ze maar 10 tot 20% naar huis sturen.
    Het lijkt erop dat vrouwen buiten dat circuit meer geld naar huis sturen. Daar vroeg ik op te reageren. Dus laten we niet in een welles-nietes discussie vervallen over het al dan niet sturen van geld. Dat is nu eenmaal een feit.

    • cor jansen zegt op

      beste peter ze kunnen het niet leren om alsmaar
      weer over hetzelfde te hebben, ik doe het
      op mijn manier en dat bevalt me goed

      gr cor

    • Niek zegt op

      Die 10-20 % die volgens onderzoek van Charles Schwietert van het inkomen van de meisjes naar hun ouders gestuurd zou worden, zou ik maar voor een flink korreltje zout nemen. Schwietert was de man die bij dat actualiteietn programma op de Nederl. tv ontslag moest nemen omdat hij zich onterecht de universitaire graad ‘doctorandus’ d had aangemeten. Hij is toen bij de Nederl. Kamer van Koophandel in Bangkok terecht gekomen, in welke periode hij zijn zeer lezenswaardig boek ‘Thaise Schatjes’ heeft geschreven, dat overigens een betere titel verdient.
      Maar zou een bankemploye het bankgeheim schenden om een nederlandse ex-journalist inzage te geven in de overschrijvingen van barmeisjes? Zelfs in Thailand is dat moeilijk te geloven. Maar wat het nog ongeloofwaardiger maakt zijn mijn volgende vragen:
      1) Hoe kan de bank weten dat de overschrijvingen zijn gemaakt door barmeisjes, ik neem toch aan dat hun beroep niet bij de overschrijvingen vermeld staat.
      2) Om een percentage te berekenen moet je het totale inkomen van de meisjes kennen, vooropgesteld uiteraard dat je kan weten dat het hier om barmeisjes gaat en hoe kan de bank het totale inkomen van die meisjes weten.
      Kortom, ik zou dat z.g. ‘onderzoek’ van Schwietert maar niet meer aanhalen in de discussie.

      • Hans Bos (redactie) zegt op

        Schwietert is niet bij het actualiteitenprogramma (Brandpunt) ontslagen, maar is na enkele dagen opgestapt als staatssecretaris. En hij is later terecht gekomen bij de Nederlands-Thaise KvK. Dat is heel wat anders. Overigens heeft hij daar naar verluidt goed werk verricht. En voor de rest kan ik uit ervaring melden dat een goede journalist van alles iets weet, maar van (bijna) niets alles…

        • Niek zegt op

          Wat maakt het voor verschil; hij heeft de zaak belazerd. Hij is moeten opstappen als staatssecretaris vanwege zijn bedrog. Maar het ging me eigenlijk meer over de onzin van die cijfers. Kan iemand mijn vragen daarover beantwoorden? Nee, natuurlijk niet. Je moet niet te snel met z.g. onderzoekgegevens gooien zonder duidelijk te maken hoe je eraan bent gekomen. “Onderzoek heeft bewezen……” enz. betekent eigenlijk “houd je mond maar verder’, want wij hebben het onderzocht. Met een geleerd woord noemen ze dat ‘argumentum autoritatis’.
          Maar het is geen vooroordeel van mij zo te reageren, zo van: ‘eenmaal de zaak belazerd, altijd de zaak belazeren’. het boek heb ik met plezier gelezen en geeft blijk van veel kennis van zaken over het leven in Bangkok. Enkele personages ken ik ook, is mijn vermoeden althans, aangezien ze natuurlijk voorkomen onder schuilnamen in het boek.
          Maar dat ‘onderzoek’ is natuurlijk ‘baa baa bo’

          • Niek zegt op

            Ik heb de uitspraak van Kuhn Peter waarin hij zegt dat Charles Schwietert in zijn boek ‘Thaise Schatjes’ een bankier laat zeggen dat slechts10 tot 20 % van het inkomen van Go-Go girls wordt overgemaakt naar hun ouders, proberen te vinden in zijn boek, maar kon het in de gauwigheid niet vinden. Wel lees ik in hoofdstuk 7 ‘Isarn’ pag. 183 laatste alinea in een dialoog de gratuite bewering dat meisjes die 30.000 B. in de sexindustrie verdienen, daarvan hoogstens 2 tot 4000 B. naar huis sturen.
            Laten we het er maar op houden dat sommigen veel opsturen naar huis en anderen weing. Okay!? En wat gaat het ons aan tenslotte?

        • Hans van den Pitak zegt op

          En bij die KvK moest hij weer opstappen omdat hij connecties had met een belgische oplichter. Kennelijk trok dat elkaar aan.

  11. Johnny zegt op

    Er zijn zelfs rijke families die deze traditie in stand houden. Pa of moe hebben geld zat, maar krijgen nog steeds van de kids.

    Het is ook een kwestie van eer.

    Ik vind dat je een bijdrage ook op een andere manier kunt doen, door bv het eten te verzorgen of andere gebruiksgoederen aan te schaffen.

    • Johnny zegt op

      Ik zie om mij heen dat er maandelijks 10.000 bath gegeven word, 5.000 aan de ouders van de vrouw en 5.000 aan de ouders van de man.

      Bij ons thuis geven we geen geld, immers pa heeft poen zat. Wel word er rijkelijk voor hem ” gezorgd ” en mag hij zo nu en dan een ” duur ” kado ontvangen. Het is meer het respect en het geld is duidelijk bijzaak.

  12. hans zegt op

    Als ik in nederland ben schooieren mijn kinderen om mijn geld, in thailand mijn schoonouders bij hun dochter. Veel adviesen die ik heb gekregen van de langer in thailand levende farang is altijd nog. Als je het kunt missen geef wat aan de schoonouders (als die arm zijn) maar stel duidelijke grenzen en ga vooral niet bij de familie in de buurt wonen.

    De dochters worden nu eenmaal onder druk gezet. van pa tot ma, broers opa en weet ik veel.
    Uit eten, de rijkste betaalt toch.

    Ik moest in 2010 terug naar nederland voor een heftige operatie en had op haar rekening een bedrag gestort van 400.000,00 thb, een andere farang had ik dit toevertrouwd en die kon zijn mond niet houden. Gevolg mijn vriendin had geen rust meer.

    Vroeger wou niemand ons kennen, nu krijg ik bijna elke dag bezoek van lui die geld van mij willen. kreeg ik te horen bij thuiskomst in thailand, daar werd ze zelf dus ook niet vrolijk van.

    Heb nu afspraak gemaakt dat haar ouders elke maand 4000,00 thb krijgen en als anderen geld aan haar vragen, zegt zij. Ik heb geen geld, wil je wat hebben, vraag het maar aan de farang.

    Daar deze gasten geen engels spreken en ik op dat moment geen woord thai versta is dat probleem opgelost.

    Een grens stellen is absoluut noodzakelijk, in de Isaan ogen ben je als iedere farang gewoon een rijke stinkerd en in feite is dat ook zo vergeleken met hun inkomens. Een minimale uitkering van nederland is altijd nog een boven modaal thais inkomen.

    • Johnny zegt op

      Tja, alles is afhankelijk van wie je schoonouders nu feitelijk zijn. De meeste zijn geldwolven en hebben niks met de farang. Ze verwarren pensoenverplichteleeftijd met zoveelmogelijkvangen.

      Een irritantie aangelegenheid lijkt mij, zeker als de rest van de familie ook poen wil. Altijd wrijvingen, of tussen de familie of met je vriendin.

  13. Gerrit Jonker zegt op

    Leo in ben het helemaal eens met je reactie op het artikel van Xosis
    Niets aan toe te voegen.

    Wel een opmerking over nederlandese toestanden.
    Voor de tweede wereldoorlog en vlak daarna was het bij ons ook heel
    gewoon dat de kinderen voor hun ouders bleven zorgen.’Het kwam voor
    dat 1 van de kinderen vrijgezel bleef om thuis de boel te regelen

    Gerrit

  14. Gerrit Jonker zegt op

    Oh ja dat vergeet ik nog.
    Drs Schwietert is gedwongen opgestapt uit de politiek omdat hij geen
    Drs was.
    Klein foutje van hem.

    Gerrit

  15. Henk B zegt op

    Beste mensen over het onderwerp van de Vader moeder helpen,is al meer besproken en bedicuseerd ,is tot daar en toe, maar familie die te beroerd zijn om te werken, of een paar dagen en dan zuipen, werk opzeggen in een fabriek zonder nieuwe baan in het vooruitzicht..
    Woon hier u drie jaar, en het eerste jaar het ergste, en was het in zijn geheel niet eens met alles, ben heus niet gierig, maar er is een grens.
    Toen werd er door een vriend hier mijn een boek voorgesteld te lezen.Het medicijn voor
    THAISE KOORTS. vertaald boek door Kees Nolting, de linker blz in het Thai en recht in Hollands, halve boek over het rijlen en leven van een Thaise en Familie, en de andere helft over hoe in Holland alles vergaat ( cultuur verschil) nu mijn vrouw zowel ik gelezen, en zijn bijde veel wijzer geworden , ik begrijp haar beter, en zij hoe ik denk over alles, sindsdien gaat het uitstekend, en heeft begrepen dat als zij een lang en goedleven wil hebben, voor veel dingen radicaal nee zecht tegen broers en zusters,
    Mijnerzijds dito, en nu halve familie boos , maar houden voet bij stuk.
    Raad dan ook iedereen dit boek te lezen, samen met vriendin of vrouw, en zal veel problemen oplossen of reduceren.

    • bebe zegt op

      Ik heb het boek thaise koorts /thailandfever ook gelezen en het staat vol met onozele zever de auteur chris pirazzi doelt vooral op westerlingen die een relatie aangaan met een bargirl alhoewel hij beweert hoger opgeleid te zijn .

      Tik zijn naam eens op google afbeeldingen en als men adviezen nodig heeft van dat soort type nurd is men naar mijn bescheiden mening nie goed bezig wat betreft vrouwen van thailand.

      Wat mij wel opvalt als ik naar feestjes ga tegenwoordig van de belgische thailandclubjes dat al die gasten daar beweren dat hun vriendinnen vrouwen niet uit bars komen maar unief hebben gedaan en blijkbaar werken ze dan in hotels in belgie als kamermeisje ,massage ,thaishopjes die telkens over kop gaan,ik moet nog altijd de eerste thai hier tegenkomen in belgie of nederland die iets wezenlijks heeft gepresteerd .

    • Hans G zegt op

      Ik wist niet dat er een Nederlandse versie bestond.
      Mijn vrouw en ik hebben beiden de Engelse versie “Thailand Fever”
      van Chris Pirazzi en Vitida Vasant gelezen.
      Erg leerzaam, maar ook met gezond verstand en goede wil kom je een heel eind.
      Mijn devies; “Go with the flow”

      Waar heb je de nederlandse versie gekocht?

      Groeten Hans G.

      • Henk B zegt op

        Het boek heeft een vriend mee genomen uit Holland, waar het bij de boekhandel te koop was, of te bestellen.

  16. Leo Bosch zegt op

    Peter,
    Ik heb eens nagedacht over wat jou bezig houdt.
    Zou het niet zo kunnen zijn, dat het niet alleen naar vermogen maar ook naar behoefte gaat wat betreft het geld dat de vrouwen/meijes naar huis sturen ?

    Het ene gezin in de Isaan zal wellicht meer ondersteuning nodig hebben dan het andere. Ook kan het ene meisje wat meer egoïstischer zijn dan het andere.

    Als voorbeeld:
    De meesten van mijn schoonfamilie in de isaan zijn behoorlijk arm, behalve een zwager en schoonzus die een kungfarm hebben en het redelijk goed hebben.
    Zij verlangen echt geen ondersteuning van hun dochter die hier in Banglamung werkt (niet in een bar).
    Ook zou het wel eens mee kunnen vallen ,en dat veel moeders geen geldeisende kenaus zijn , zoals ik zovelen hoor beweren.
    Ik denk, dat zoals met zoveel zaken je ook hier niet alles over één kam kan scheren.

    Prettige vakantie en groetjes,
    Leo Bosch

  17. Leo Bosch zegt op

    Als naschrift,
    Ik heb ook Charles Swietert gelezen.
    Ik weet het niet , de verhalen zijn niet te controleren.
    Maar ik heb de indruk dat er ook wel wat Indianenverhalen bij zitten.
    Goed voor de verkoop.

    Leo Bosch.

  18. Leo Bosch zegt op

    Beste Henk B.

    Zou graag van je vernemen hoe ik aan dat boek “”Thaise koorts “, of is het “Het medicijn voor Thaise koorts “? kan komen.
    Is het in Thailand te koop ?

    Leo Bosch.

    • Ton zegt op

      Het boek is in Thailand te koop, zag het vorig jaar in een grote boekwinkel in Chiang Mai staan. Engelstalig overigens.

    • hans zegt op

      http://www.thailandfever.com kun je hem online bestellen, ga dat ook maar is doen

  19. Johnny zegt op

    Het is heel simpel. Bij elke dame hoort een familie, die krijg je gratis erbij. Hoe armer, des te meer problemen, omdat geld is relateerd aan studie en baan. Minder studie of geen studie genoten geeft ook veel andere sociale problemen. Bovendien is de Thaise cultuur heel anders dan die van de westerling.

    Dus nu ook het bijbehorend gebruik tav de pensioenregelingen.

    ” Ik heb onlangs mijn vriend in contact gebracht met een fijne respectabele dame van 44, gestudeerd, top baan en een eigen toko, omdat zijn ex uit de Isaan hem had verlaten, daar zijn 7 miljoen bath reeds gebruikt was, wat overigens voor een groot deel naar haar familie was verdwenen “.

    • Henk B zegt op

      Ja hoor, en waarom een buitenlander, geen euro,s geen liefde,
      Ben zelf getrouwd, met een lieve en zorgzame Thaise, maar weet, als ik niets zou hebben
      om haar te onderhouden, is het gauw over, geld speelt wel dergelijk een grote rol.
      En kijk maar om je heen , o.a shopping Mall, zie de grote leeftijd verschillen, onzettend dik,
      slecht lopend, lam handje etc. dus waar denk je dat het om draait, no monny honny.

      • pieterdax zegt op

        wij zingen de song mee no women no cry no women no cry thaise lady s zingen no man no cry no monny i ame die het is echt zo no monny no honny

  20. Gerrit Jonker zegt op

    Wat een reacties weer.
    Gelukkig ook positieve.

    Gelukkig zijn de negatievelingen een heel klein percentage van het aantal buitenlanders die positief zijn. Alleen die hoor je niet..

    Vergeten wordt dat de dames bij ons ook geld willen zien. Ook daar is GEEN MONEY GEEN HONEY Alleen hoeven zij inde meeste gevallen niet de hele familie te onderhouden.

    En verder zijn de dames in het vak in Pattaya Phuket etc maar een heel klein percentage van alle Thaise vrouwen. Die hebben gewoon een baan of studeren in de provincie (En hopen ook op een farang.)

    5 minuten geleden ging een vriendin van ons weg Naar huis. Zij is schatrijk maar haar man komt meestal niet naar huis. Drinkt en wipt elders.
    Voorlopig krijgt hij Bath 100 per dag van haar.

    Trouwens ook in de Isaan zijn heel veel rijke Thaien en mannen en vrouwen met voor Thailand flinke salarissen/

    GJ

  21. luc.cc zegt op

    Ik vraag me af of al die farangs, gepensioneerden en getrouwd met thaise vrouwen, kinderen, eerste huwelijk, of die kinderen later als de farang er niet meer is, of zij ook financieel bij springen.
    Mijn oordeel hierover : no way, moeder kan rondkomen, zal ik wel profiteren van weduwegeld, t is dus de omgekeerde wereld.
    IK geef dus niets aan schoonouders en zeker niet aan de kinderen, ik heb lang genoeg gewerkt nooit gestempeld of geprofiteerd van de gemeenschap en nu leef ik ( en mijn vrouw) de centen op.
    Geen liefdadigheid

    • Ferdinant zegt op

      luc, jij bent een echte farang, iedereen voor zich en God voor ons allen. Jij hebt de kans gehad om te werken en je centen te verdienen, veel Thaise (Isaan) mensen hebben die mogelijkheid niet eens. Sorry toch wel, met 40 graden hitte in de rijstvelden werken en dat voor 140 bath per dag.

      Ik heb een Thaise zwager van 37 jaar hij werkt als kok. Hij is getrouwd en heeft een zoontje van 6. Om de kost te kunnen verdienen werkt hij 400 kilometer verderop. Hij verdient zo’n 8.000 bath per maand, waarvan hij na aftrek van kost en inwoning zo’n 3.000 bath naar z’n gezin kan sturen die hij dan 1 x per halfjaar ziet. Zo’n knaap help ik met liefde, want van zo’n bedrag kun je niet je eigen broek ophouden, zelfs niet in Thailand.

      • luc.cc zegt op

        Ik denk dat je mijn reaktie niet goed begrepen hebt. Kinderen moeten de ouders helpen.
        Akkoord daarmee, mijn stelling is als er kinderen zijn met farang of uit vorige huwelijken, gaan zij hun ouders ook nog helpen, indien één ervan wegvalt ??.
        GROTE TWIJFELS.
        Uw zwager werkt, ok, één van de weinigen want meestal gaan de vrouwen werken en zuipen de mannen hun witte whisky, dit is de realiteit.
        Er is werk in Thailand, maar sommigen teren (de ganse familie) op farang geld en dat stoort me.
        OK, 8000 baht is niet veel, maar hun levensstandaard ligt ook veel lager dan de onze.
        Te vergelijken met vooroorlogse toestanden in onze landen.
        Ik help de familie ook (toegegeven) maar materieel en niet financieel, om het te gaan opzuipen of op de lotterij te gaan spelen.
        Jouw beoordeling, “ieder voor zich” gaat niet op, alleen moet je hen materieel helpen niet met geld en dit doe ik ook, in de mate wat ik kan missen.

      • Henk B zegt op

        Bete ferdinant,blij dat jij heet positief ziet, maar de eerste jaren veel de familie geholpen, maar worden te veel afhankelijk van mijn hulp.
        Jammer dat ik het zeggen moet, maar een Thai leeft met de dag, en denkt niet aan morgen, als ze werk hebben, en willen wat anders , zeggen ze hun baan op, voordat er uitzicht is op ander werk (heb al menig maal trachten uit te leggen, gooi geen oude schoenen weg, als je nog geen nieuwe hebt), maar lul tegen een muur, geen werk OK dan maar eten en drinken bij ons, en af en toe een kleine gift, maar eens ben ik dat zat.
        En vragen dan ook geld voor werkzaamheden bij of aan mijn huis, het is geven en nemen.
        Maar als het alleen maar nemen is, houd het op voor mij, zelfs mijn vrouw ziet het nu in,
        al heeft dat tot vele menings veschillen geleid, (Maar het boek Thaise koorts, heeft haar aan het denken gezet) en neemt zo vele problemen weg tussen ons.

  22. Leo Bosch zegt op

    Ik ben het niet helemaal met Ferdinant eens.
    Luc is niet een echte farang.
    Hij is een van de farangs die ons een slechte naam bezorgen.
    Voor de rest ben ik het helemaal met je eens Ferdinant.

    Zoals uit mijn vorige brieven valt op te maken, zou ik ook wel een aantal voorbeelden van schrijnende armoe kunnen noemen, waar de mensen weinig aan kunnen veranderen omdat aan de welvaart in Thailand nog wel het een en ander te
    verbeteren valt.
    Ik heb met mijn AOW plus pensioen zeker 10 keer meer inkomen dan de gemiddelde Thai.
    Ik vind het niet meer dan normaal , dat ik de familie van mijn vrouw, wat tenslotte ook mijn familie is, een beetje ondersteun zoals ik in mijn vorige brieven beschreven heb.
    Ik wil daarbij niet op mijn borst rammen, omdat ik me realiseer , dat het uiteindelijk nog maar een aalmoes is.

    Nu mag Luc natuurlijk zijn eigen mening hier over hebben , maar ik vind dat dat dit wel alles zegt over zijn egoïstische karakter.
    Hij is het typische voorbeeld van de ” kiniau farang “.

    Leo Bosch

    • luc.cc zegt op

      Ik ben zeker geen kiniau farang, en heb misschien al méér materiele steun geveven dan jij, ik maak er geen balans over op, maar een vlaams gezegde is, geef ze een vinger en ze nemen een hand (en meer). Daarom geef ik geen geld, enkel materiele zaken.
      Vader en moeder uit de nood helpen, ok, maar broers en zussen , no way.
      Ik denk dat jij mij niet goed begrepen hebt.
      Steunt jij met je AOW je familie in Nederland ??
      Ik denk het niet, want dan hebt je niet veel meer over van je AOW.
      OK wij zijn in Thailand, begrijp ik maar je hoeft je daarom toch niet te laten misbruiken, door steeds maar geld te vragen voor ne kapotte brommer, nieuwe tanden, nieuwe bril, ik kan nog mee op noemen, ga met d mensen mee en verfieer of die brommer wel kapot is of die bril en tanden en geef dan geld

  23. Johnny zegt op

    Er zijn zoveel verschillen in Thai, wij buitenlanders zien door de bomen het bos niet meer. En ook zo heeft ieder zijn ervaringen. Wat voor de een juist erg moeilijk is, is voor de ander juist leuk.

    Hoe je het ook bekijkt op een of andere manier komt er geld bij kijken, de vraag is slechts of je kan vereningen met de hoeveelheid en de manier waarop dit gaat. Stelregel is wel dat hoe armer de familie, dat de kans groot is dat je meer financieel zal moeten bij dragen. Immers de grootste knip betaald.

    Als je een Thaise trouwt, zul je op een of andere manier moeten verenigen met de gebruiken, doch je niet laten misbruiken. Het ondersteunen van de ouders hoort er nu eenmaal bij, hoe je dit doet is jouw zaak. Gepast zou ik zeggen. Immers je behoort de ouders van het meisje te respecteren.

  24. Leo Bosch zegt op

    Sorry Gerrit Jonker,

    Dan lees je zeker mijn brieven niet.
    En buiten mij zijn er gelukkig ook nog wel een paar farangs die wat positiever over Thailand en de Thai schrijven.
    Maar je hebt gelijk, zij laten wel minder van zich horen.

    Natuurlijk onder de Thais zit er ook geteisem, en hier gebeuren ook dingen die niet door de beugel kunnen. Waar gebeurd dat niet.?

    En ik wil het niet goed praten , maar als je hele familie hun hele leven al in de armoe zit, en je ziet de farangs met geld smijten, dan kom je eerder in de verleiding om iemand een poot uit te rukken, dan als je verzekerd bent van je maandelijkse WW.- bijstands-
    of WAO- uikering.

    Leo Bosch.

    • luc.cc zegt op

      Leo,
      je hebt toch gewerkt om WW of AOW of je WAO uitkering te krijgen of niet soms ?

      IK heb wel 40 jaar, ononderbroken gewerkt en geniet nu van mijn “uitkering” of pensioen, ben zeker niet egoistisch maar waar dat ik 40 jaar lang tot 12 en 14 uur per dag werkte, daar wil ik de laatste jaren van genieten en niet uitgeven aan sommigen welke liever de ganse dag whisky slurpen ipv uit werken gaan(ok voor een schamel loon).
      In Belgie en Nederland zijn er ook Oosteuropeanen welke in de fruitsector werken aan 5 euro per uur ( dit is ook uitbuiting in vergelijking met hier).
      Zet je roze bril af.
      Ik hou van Thailand en ook van de mensen, maar niet van parasieten en bloedzuigers,
      ik denk dat velen denken zoals ik, misschien durven ze het niet toegeven.
      Ik heb mijn ganse leven mijn mening gezegd (soms gebotst) maar nooit de hypociet uit gehangen.

    • Frans zegt op

      Leo..je hebt groot gelijk..er zijn genoeg farangs doe positief denken over de Thai.

      Als ik kijk naar mijn ex [ Thaise] schoonmoeder 65 jaar, die werkt nog elkedag, op een markt schaafijs verkopen, in de tuin werken, kussens, dekens of rieten matten maken, zout ontgrinnen, of hoe het ook wordt genoemd, zwaar en zwaar werk.

      Mijn ex zwager, kippen chauffeur.[ rijdt s’nachts kippen. 7 dagen in de week. samen met zijn vrouw. en dagen van 12 uur.

      Natuurlijk heb je genoeg die niet werken, maar kijk eens in Nederland,!

    • Ferdinant zegt op

      En ik wil het niet goed praten , maar als je hele familie hun hele leven al in de armoe zit, en je ziet de farangs met geld smijten, dan kom je eerder in de verleiding om iemand een poot uit te rukken,

      Leo, je slaat de spijker op z’n kop. Ik zit me groen en geel te ergeren aan die patsers die tijdens hun vakantie in Thailand op de Thaise bevolking (uiteraard met name op de vrouwen) indruk proberen te maken, door de big spender uithangen en dat terwijl ze zelf in farangland vaak tot de categorie losers behoren. Zulke gasten zijn dan verontwaardigd wanneer ze door een Thaise financieel worden uitgekleed en de Thaise, die wordt dan onmiddelijk omschreven als een geldverslindende weerwolf? Ook staan zulke gasten raar te kijken wanneer zo’n Thaise in Nederland met de werkelijke leefsituatie van de farang wordt geconfronteerd, dat zo’n relatie dan binnen no time stuk loopt. Hoe naief kun je zijn?

      Ben net terug uit Thailand en ik heb alweer de nodige idioten daar ontmoet. Loopt er één tegen zijn Thaise schoonfamilie op te scheppen, dat hij zo’n € 800,- per maand opzij kan leggen. Dat was natuurlijk niet tegen dovemansoren gezegd, waarop schoonmama haar schoonzoon (de farang) aan de jas trok voor een auto, een nieuwe auto wel te verstaan. Niemand die daar een rijbewijs heeft, maar dat doet dan niet terzake. Komt hij zich bij mij daarover beklagen? Mijn antwoord: doe niet zo kinderachtig en koop voor dat mens een mooie Mercedes.

      Mijn wijlen vader zei altijd tegen mij, Ferdinant, wanneer je geld hebt dan doe je er verstandig aan je arm voor te doen, geen mens die je dan voor geld aan je kop loop te zeuren. Anderzijds, zei hij ook dat het beste geloof die je in je leven kunt belijden, is trachten iets voor je medemens te betekenen. Kortom, wanneer jezelf genoeg hebt waarom zou je anderen dan niet helpen en dat helemaal wanneer het je eigen (schoon) familie betreft.

  25. Leo Bosch zegt op

    Inderdaa Luc. Ik leef hier royaal van mijn AOW plus bedrijfspensioen.
    Ik hoef daar in Nederland geen familie van te onderhouden zols jij cynisch oppert, omdat wij in Nederland een first class socaal stelsel kennen. (Als dat niet zo zou zijn zou ik ook die helpen zover het in mijn vermogen ligt).

    Ik schreef al eerder, in ieder land heb je schorum.
    Misschien dat je met een heel foute schoonfamilie te maken hebt.?
    Ik heb het gelukkig beter getroffen, het zijn allemaal arme, maar eerlijke en hardwerkende mensen.
    Geloof me, ook in Thailand bestaan dat soort mensen.

    Ik wens je in ieder geval veel geluk ermee.

    Leo Bosch

    • luc.cc zegt op

      ik heb in het geheel geen foute schoonfamilie, mijn schoonouders hebben een aantal grote vijvers, en ze zijn zeer groot, waar vis gekweekt wordt, regelmatig wordt er vis verkocht en ze hebben ook een inkomen van fruit. Zeker geen armoe. Zij vragen geen geld, nooit gevraagd, maar jij begrijpt waarschijnlijk de essentie niet van mijn stelling.

      “Als de kinderen ( mijn vrouw heeft één zoon, meerderjarig), gaan die dan ook voor mama zorgen als de farang er niet meer is ?”

      Broers en zussen hebben inderdtijd ook geld gevraagd, “zaak gaat niet goed, nieuwe brommer nodig,…” Ik heb resoluut nee gezegd.
      Ik denk dat je hierover moet reageren en niet over het feit dat ik ne gierige farang ben,
      zeker niet, enkel materiele hulp, doe ik.

      Ik ben belg en ik geloof dat ons sociaal stelsel zelfs nog beter is dan in Nederland maar dit buiten beschouwing, je moet gewoon realistisch blijven en helpen met de goede middelen en niet met x aantal baht te geven.
      Trouwens de ouders hebben ook nog andere kinderen en schoonzonen of schoondochters, welke eveneens hun steentje kunnen bijdragen en niet alleen de farang, welke de familie is binnen gedrongen en als een wandelende ATM wordt aanzien.

    • luc.cc zegt op

      Inderdaa Luc. Ik leef hier royaal van mijn AOW plus bedrijfspensioen.
      Ik hoef daar in Nederland geen familie van te onderhouden zols jij cynisch oppert, omdat wij in Nederland een first class socaal stelsel kennen. (Als dat niet zo zou zijn zou ik ook die helpen zover het in mijn vermogen ligt).

      De normen van levensstandaard in de Lage Landen liggen wel iets hoger, kom je niet toe met maandelijkse steun van een schamele 250 euro ( 10.000 baht).
      Trouwens niet iedereen heeft een pensioen van om en bij de 1600 euro, Als je ouders dan in een rusthuis zouden verblijven, zou je wel een groter deel moeten afstaan.
      Nou ja, je doet alles voor de familie,zeg je, ook voor de onze in Nederland of Belgie????
      Neen, want er is een “goed sociaal stelsel”

  26. jansen ludo zegt op

    prachtige verhalen hier.
    wees maar gerust,10.000 euro is veel geld en zeker in thailand ,maar met vliegticket erbij eventueel hotel ,langer verblijf,smelt dat als boter in de pan.
    voorzichtigheid is de moeder van de porselein.
    als je morgen wegens omstandigheden geld nodig hebt,probeer dan maar eens iets te krijgen. wie zal JOU helpen als je in de problemen zit?????????????heb dat zelf ook al meegemaakt..
    wees voorzichtig,af en toe wat ondersteuning geven kan geen kwaad,maar zorg steeds dat je voor je zelf alles op een rij hebt.
    wees voorzichtig en zorg dat je niet berooid achter blijft,want je staat er echt wel helemaal ALLEEN voor.

    • luc.cc zegt op

      Volledig akkoord met jw reaktie

  27. luc.cc zegt op

    Ik heb het reeds eerder aangehaald, teveel farang lopen hier rond met ne roze bril, als zij zelf in problemen komen, financieel of medisch, is er dan ook NIEMAND!!!!!!!!!!, die zal helpen.
    Maar niemand, of nochtans weinigen begrijpen dit, ze zien enkel hun jonge thaise vrouwke, lief en aanhankelijk en steeds lachen.
    Mannen kom met je twee voeten terug op de grond ipv te zweven.
    Dit is geen verwijt eerder een vaststelling.

    • hans zegt op

      Thaise dames zijn hetzelfde als engeltjes
      Gaat het om geld dan worden het bengeltjes

      Vroeger had nederland een bankbiljet met erop een snip
      Die vlogen toendertijd ook altijd uit je knip.

      Op de biljetjes van Thailand staat een erg aardige man
      Daar houden de thaisen ontzettend van.

      Deze biljetjes kunnen ook vliegen
      Als je thaise je lekker denkt te kunnen bedriegen

      Ik wil hier niemand de les lezen
      Maar voorkomen is beter als genezen

      Daarom heeft luc.cc volkomen gelijk
      Met de ATM farang word de thaise dame rijk

      En inderdaad als je de thai beter leert kennen
      en niet je alleen lekker door je thai lady laat verwennen.

      Weet dan waar je op letten moet
      komt het met je knip allemaal vanzelf wel weer goed

      Het is nog niet de tijd van sinterklaas
      Dus farang blijf over je knip de baas

      Anders is het heel snel gegaan hoor
      knip leeg de vrouw is er dan vandoor,

      no money
      no honey

      Uiteraard bevestigd de regel de uitzondering
      En tuurlijk is mij teerack anders

  28. Leo Bosch zegt op

    Tjonge tjonge tjonge , wat weten we het allemaal weer goed.

    Ik woon hier nu 8 jaar ben ruim 7 jaar met dezelfde vrouw getrouwd , heb nog nooit geldproblemen met haar noch met haar familie gehad..

    Ik moet lachen om je goed bedoelde adviezen, maar heb levenservaring genoeg om kaf van het koren te onderscheiden en loop hier echt niet rond met een rose bril, want ik weet dat er genoeg Thais zijn die niet deugen ( zoals er overal op de wereld mensen zij die niet deugen.)
    Ik denk dat ik al oud en wijs was toen jij nog in de luiers lag en kan dat onderscheid best wel maken.

    En lucc cc, je bent al helemaal niet te volgen, in het ene schrijfsel schrijf je dat je dat je door je schoonfamilie uitgekleed wordt,en dat zij alleen maar van je centen willen zuipen, en nu zijn het opeens brave burgers van een zekere welstand.

    Sorry , laten we maar met deze discussie ophouden, ik denk dat als je kritisch genoeg bent bij de keuze van je vrouw , je terecht komt in het nivo waar je jezelf happy bij voelt en waar jezelf bij thuis hoort.
    En dan bedoel ik niet het financiële of intelectuele nivo, dat interesseert me geen barst.
    Maar wel het nivo van integriteit , fatsoen en betrouwbaarheid, dat vind ik belangrijk.

    Maar veel farangs hebben niet het vermogen om dat te kunnen onderscheiden.
    Zij zien een bloedmooie griet , trouwen en komen dan soms in een a-sociale familie terecht. en dan is het klagen steen en been dat ze allemaal geld van hem willen en alleen maar van hem willen zuipen.
    Sorry Luc, je hebt die keuze gemaakt en je zal het met die famile moeten doen.
    Maar laat toch ook eens je goede hart spreken, en besef dat wij het als Farangs zoveel beter hebben dan zij.
    Verder is het me opgevallen dat het vooral de Belgen zijn. die zo’n grote bek hebben over die gierige Hollanders, maar dat diezelfde Belgen er zoveel problemen mee hebben om eens een paar bahtjes af te schuiven.

    Ik wens je nogmaals alle geluk met je vrouw en haar familie.

    Leo Bosch.

    • Hans G zegt op

      Bedankt Leo,

      Goeie reacties.
      Ik zit in de zelfde situatie als jou, alleen nog maar drie jaar getrouwd.
      Nadat ik mijn vrouw en schoonmoeder een finacieel duwtje in de goeie richting had gegeven, kunnen ze nu voor zich zelf zorgen en hebben ze mijn steun echt niet meer nodig.
      Ze staan om 5.30 op het land om ananas te oogsten en van de verkoop kunnen ze rond komen.
      Als ik bij de kassa van de supermarkt sta, is 90% van wat in de kar ligt voor mijzelf.
      Mijn schoonmoeder, mijn vrouw en haar zoon, kunnen van 100 baht per dag rond komen.
      (Isaan food)Ik ben erg blij met mijn schoonfamilie, die me nooit om geld hebben gevraagd alleen een zwager die mijn vrouw gierig vond omdat we geen grootse bruiloft hebben gegeven indertijd.

      Ik stop er mee, want Hans Bos heeft aangegeven dat de discussie gesloten is.

      HansG

  29. Leo Bosch zegt op

    lucc ss,

    Ik lees net een van je brieven nog eens over , waarin je schrijft dat het Belgische sociale stelsel beter zou zijn dan het Nederlandse.

    Sorry hoor, maar nu moet ik toch even lachen.

    Groetjes,

    Leo Bosch

  30. Hans Bos (redactie) zegt op

    Omdat ik er van uitga dat alles over dit onderwerp nu wel gezegd en geschreven is, sluit ik hierbij deze discussie. Eens worden we het toch niet. En nee, die van mij was niet anders….

    • anthony zoeteweij zegt op

      toch nog1 reactie.
      ik heb 2 jaar als monnik in een tempel geleefd. mijn zoon nu 15 jaar leefde met mij in een kuti op mijn bedeltochten ontving ik veel geld en eten zijn fam.stonden elke dag voor de tempel om een hoop eten en geld aan hem te vragen werken deden zij niet,nu ben ik wwer een layman en woon in phitsanulok met mijn zoon voor zijn fam. is er niets meer te halen en zijn naar bangkok gegaan en ze werken nu mijn zoon loves zijn fam. maar hij wil ook niets meer voor hun doen ik trouwens ook niet zij moeten maar voor zich zelf zorgen dat doen wij ook
      anthony(apipanjo}


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website