Het verkeer in Thailand: op weg naar nergens

Door Gringo
Geplaatst in Achtergrond, Column
Tags: ,
10 januari 2016

De feestdagen zijn achter de rug en Thailand likt zijn wonden van een wederom stijgend aantal doden en gewonden tijdens de “Seven days of death”. Een aantal extra maatregelen van de politie, zoals het tijdelijk in beslag nemen van auto of motorbike en blaastesten hebben kennelijk geen enkele indruk gemaakt en je kunt je afvragen wat er dan wél moet gebeuren om het aantal dodelijke ongevallen in het Thaise verkeer te verminderen?

In de Bangkok Post van vandaag schrijft Andrew Briggs hierover een artikel, waaruit ik een aantal zaken, die hij noemt, overneem en soms met eigen woorden vertel. U kunt het hele verhaal van hem in het Engels lezen op: www.bangkokpost.com/lifestyle/social-and-lifestyle/821044/on-the-road-to-nowhere

“Het leek wel of er iets te vieren viel. Heeft u de beelden gezien van de jonge mensen, die hun tijdens de feestdagen inbeslaggenomen voertuig konden afhalen? Ze kwamen achterop de brommer van vrienden, lachten en grijnsden voor de camera’s, gaven elkaar een high five en anderen staken de duim op.

Toen zij weer over hun brommer konden beschikken, maakten enkelen het V-teken van de overwinning. Overwinning? Van wat dan wel? Bij één van hun stonden de ouders er glimlachend bij, want hun kind had toch maar mooi de televisie gehaald. Hij zou als een held in zijn dorp worden verwelkomd.

Het is een beetje moeilijk om de logische progressie van een arrestatie te doorgronden voor het rijden onder invloed, als je de carnaval-achtige scènes bij politiebureaus in het hele land ziet, waar de alcohol-overtreders zich verzamelden met hun dodelijk wapen, het voertuig!

Als we het over logische progressie hebben, vraag je je in gemoede af waar het met het verkeer in Thailand naar toe gaat. De cijfers tarten elke logica en gaat het verstand van velen te boven. In oktober van het vorig jaar publiceerde de World Health Organisation het bericht, dat Thailand op één na hoogste aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer betreurt. Elke dag sterven er bijna 40 mensen op de wegen van Thailand.

Het is op zich niets nieuws en ook de Thaise overheid is er zich van bewust dat er iets aan gedaan moet worden. Zo’n vier á vijf jaar geleden is men begonnen met maatregelen. Daar kan men cynisch over doen en zeggen dat die maatregelen alleen maar dienden om meer bekeuringen uit de delen. Zelfs als dat waar zou zijn, wat dan nog? Als de politie profiteert van die bekeuringen door het in eigen zak te steken, is dat mooi voor ze. Ze mogen er zelfs rijk van worden, als het resultaat maar is dat er minder doden en gewonden in het Thaise verkeer vallen.

Er werd destijds begonnen met maatregelen die indruk maakten of in ieder geval een goed begin leken. Er kwamen restricties op de verkoop van alcohol, er werden media campagnes gestart om weggebruikers er op te wijzen dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Zo kwamen er billboards langs de weg die weeskinderen toonden die vroegen: “Waar is mijn vader?” (dood dus, in het verkeer!). Opmerkelijk was ook een afbeelding van een meisje, dat een fles drank als cadeau overhandigt, de tekst luidde: “Het geven van een fles alcoholische drank staat gelijk aan het vervloeken van de ontvanger”.

De grootste verandering tot nu toe was, dat de overheid tijdens de feestdagen het aantal verkeersslachtoffers dagelijks publiceerde. Bovendien gebruikte de huidige Premier het sinistere artikel 44 (die hem de macht geeft welke maatregel dan ook persoonlijk te nemen) om de politie te machtigen voertuigen van dronken bestuurders (tijdelijk) in beslag te nemen.

Er werden 4672 voertuigen in beslag genomen, het merendeel brommers/scooters van bestuurders onder de 20 jaar. Er werden meer dan 28.000 brommers en 10.000 autobestuurders aangehouden voor rijden onder invloed gedurende de 11 dagen van de kerst tot aan 4 januari. Dat is nogal wat, nietwaar?

Voorlichtingscampagnes, restricties op verkoop van alcohol, blaastesten, inbeslagnames, massa’s bekeuringen… en wat was het effect? Dit jaar alleen al is het aantal slachtoffers met 11% ten opzichte van vorig jaar gestegen! Wat is dan wel de logische progressie?

De maatregelen hadden een daling van het aantal slachtoffers moeten laten zien. Het gebeurde echter niet, het aantal steeg en niet zo’n beetje ook. Moet de conclusie dan zijn, hoe meer maatregelen hoe meer slachtoffers?

Misschien ligt het antwoord wel besloten in de beelden die te zien waren van de jonge mensen, die hun voertuig afhaalden na betaling van een 3000 Baht boete. Je zou je moeten schamen als je je brommer afhaalt nadat je als dronken bestuurder bent aangehouden, maar wat te zien was een stel jongeren dat V-tekens maakte en overwinningskreten lieten horen. Dat afhalen was helemaal geen schande voor hen, het was “sanook”

Geen van hen leed pijn – zoals zo vele andere in het land, die mensen verloren of gewond raakten. Het is een bizarre situatie waarbij zij die wel de pijn zouden moeten lijden, vrijuit gaan, afgezien van de 3000 Baht boete.

Hebben die er dan toch wat van geleerd? Nou hooguit, dat ze een volgende keer beter moeten opletten waar de wegcontroles plaatsvinden en die vermijden.

En die volgende keer komt, dat staat vast!

14 reacties op “Het verkeer in Thailand: op weg naar nergens”

  1. Tino Kuis zegt op

    Ik begrijp dat in Thailand zo’n 80 procent van de doden (en gewonden, neem ik aan) tweewielers zijn. In Nederland is die verhouding ongeveer 1/3 voetgangers, 1/3 tweewielers en 1/3 automobilisten.In Nederland waren er in 1970 3000 verkeersdoden (relatief niet veel minder dan Thailand nu) , en nu nog geen 1000, ondanks sterk toegenomen verkeersdichtheid.
    Tenzij Thailand een volledige scheiding aanbrengt tussen langzaam en snelverkeer zie ik het somber in. Harder aanpakken van dronken rijders is ook noodzakelijk. Tweemaal dronken: rijbewijs en voertuig in beslag nemen.

    • rene23 zegt op

      En het voertuig verbeurd verklaren.
      Dat doet meer pijn dan die 3000 Baht

    • Fair lady zegt op

      Geen rijbewijzen zonder meer afgeven, verplichte en betere opleiding en rij examens

  2. nico zegt op

    Om te beginnen “fietspaden” (lees scooterpaden) aanleggen. En dan vooral bij drie of vierbaanswegen en het pad in beide richtingen laten rijden, Uiteraard met een middenberm, anders rijden ze met z’n vieren naast elkaar en klappen scooters op elkaar.

    Dan heel streng gaan controleren op rijbewijs en vooral ook tegen de rijrichting in rijden.
    Bij Rangsit zie ik veel mensen die op de parralelweg tegen de richting in rijden, soms met zijspan en een reuze parasol erop. Gevolg, iedereen die “goed” rijdt moet uitwijken met alle gevolgen van dien.

    Dan zijn er veel wijken met maar één ingang, die die toegang geeft tot een zeer drukke weg. Al die tussen muren weg halen, zodat mensen binnen door naar supermarkten kunnen rijden en niet die gevaarlijke weg opmoeten en dus kiezen om tegen het verkeer in te rijden.

    Dus in het algemeen, veel hogere boetens geven en vooral scooters in beslag nemen, als de bereider geen rijbewijs heeft en pas terug geven als hij een rijbewijs heeft. Ik dank dat het aaltal doden met minstens 10% afneemt.

    Nico

  3. RichardJ zegt op

    Over moordwapens gesproken …..

    Als je dronken in een auto rijdt, dan heb je zeker een moordwapen in handen. Bij een ongeluk heb je dikke kans dat je het overleeft maar dat geldt vaak niet voor de voetgangers of motorrijders die je aanrijdt.

    Nu zou ik wel eens willen weten hoeveel verkeersdoden veroorzaakt worden door (dronken) motorrrijders en dan niet de motorrijders zelf maar de “derden” slachtoffers. Is die motorfiets nou een moordwapen (zoals hierboven beweerd wordt) of eerder een zelfmoordwapen?

  4. lomlalai zegt op

    Ik ben onderhand tot de conclusie gekomen dat dit bij vele Thai zo diep in de genen zit dat het er nooit meer uit gaat, of het nu met of zonder alcohol is, velen van de huidige generatie en van vele generaties na hen zullen zich nooit beseffen hoe onverantwoord ze bezig zijn…De enige manier in mijn ogen om dit te voorkomen is een snelheidsbegrenzer tot ca. 60 km/h in alle voertuigen, dan maar iets langer onderweg of met de trein of het vliegtuig gaan, maar ja ik besef ook wel dat dit niet zal gebeuren, dus zal er nooit iets veranderen in de aantallen verkeersslachtoffers (in neerwaartse richting dan).

  5. servaas van schooten zegt op

    Ik denk die keer lussens zonder stoplichten zijn natuurlijk levensgevaarlijk.
    En het hard rijden,zo rustig als de thai zijn maar als ze een stuur in hun handen hebben veranderen ze van het ene moment naar het andere ongeduldige mens onbegrijpelijk elkaarook geen enkele voorang verlenen. Jammer het zijn stuk voor stuk aardige mensen

  6. Ruud NK zegt op

    Zolang fout ook goed kan zijn zal er niets veranderen. Hierbij bedoel ik, geen helm, geen rijbewijs of dronken achter het stuur is fout. In Thailand wordt fout goed, nadat de bekeuring is betaald. Dan kan je doorrijden zonder helm, rijbewijs of dronken (20.000 min een paar in beslag genomen voertuigen)!!!

    Volgens mij is fout echt fout, dus zet je auto of motor aan de kant en ga lopen. Kom terug met helm of rijbewijs.

    Heel veel oudere voertuigen hebben geen kenteken plaat. De boete hiervoor is 200 bath, maar geen kentekenplaat betekend ook geen verzekering en voertuigen belasting.

  7. Leon zegt op

    Ik ben paar weken net voor de kerst terug gekomen uit Thailand. Ik heb hier al een stukje geschreven over de befaamde dubbel dekker bussen en de mini vans. Het is echt te gek wat er in dit land gebeurd. Uiteraard zijn het niet de voertuigen maar, die dwazen die deze voertuigen besturen. Gelukkig wordt er wat gedaan aan de dubbel dekkers. Het is natuurlijk een zelfmoord poging om met dit soort voertuigen in de bochtige berg wegen te gaan rijden. Wat betreft de alcohol… Ik zie het zelf in de familie van de kant van mijn vrouw. Als ze een fles zien met alcohol worden ze wild en ze stoppen pas als ze er letterlijk bij neervallen. Welk verbod je instelt het zal niet helpen. Er is totaal geen enkele verantwoordelijkheid bij thai die alcohol nuttigen. Daarbij komt ook nog eens het probleem hoe de thai zijn rijbewijs in handen krijgt. Dit moet aangepakt worden, zo ook een brommer/motor rijbewijs. Deze monsters zijn gewoon 100cc en in elk dorp waar ik kom rijden kinderen van 12 13 jaar rond op deze moordwapens. Laatste punt is de infrastructuur in Thailand. Grootste en gevaarlijkste probleem, de turnovers, dit is solliciteren naar doden. Ik heb het zien gebeuren man achter het stuur rijd gewoon zonder te remmen in op een brommer die wil draaien naar de andere weghelft en aan het telefoneren was resultaat mors food. Ik kom nu zo’n 16 jaar in Thailand en ik vindt dat er in die tijd zeer weinig verbeterd is helaas maar wel de bittere waarheid. Ik denk dat de overheid hier nog een hele grote kluif aan gaat hebben.

  8. Fransamsterdam zegt op

    ‘Cijfers die elke logica tarten en het verstand te boven gaan’ is wellicht wat overdreven.
    19.000 doden (ik neem het gemiddelde tussen het officiële cijfer en het door de WHO geschatte cijfer) per jaar op 66 miljoen inwoners is 1 dode per 3473 inwoners per jaar.
    In 1970 had Nederland 12 miljoen inwoners en 3500 verkeersdoden, 1 op 3428.
    Toch stapten we toen net zo vrolijk in de auto.
    De belangrijkste factoren die in Thailand aan het hoge aantal bijdragen zijn het grote aantal gemotoriseerde tweewielers en de gebrekkige infrastructuur.
    Hoe gemoedelijk het toegaat blijkt onder meer uit het volgende filmpje, opgenomen op 28 november 2014 in Pattaya, na het vuurwerk. Er wordt zelfs niet getoeterd, behalve dan in de laatste seconde, door een farang op een zware motor.
    .
    https://www.youtube.com/watch?v=B1Ocyl-NXUU

    • Tino Kuis zegt op

      Thailand telt alleen de doden op de weg en de WHO ook de doden die daarna nog binnen een maand vallen in ambulance of ziekenhuis. Daarom verdubbeld de WHO de getallen uit Thailand voor een vergelijking.
      Ik ben het absoluut eens met Fransamsterdam wat de voornaamste oorzaken zijn van de vele (relatief gesproken) doden.
      Mijn rijstijl in Thailand is aangepast aan de omgeving en dus niet veel anders dan die van een Thai, en ik ben in Nederland een paar keer met een Thai meegereden en die reden als Nederlanders.
      Google experimenteert nu met automatische, computer gestuurde voertuigen. Daar gebeurden tot nu toe 4 ongelukken mee, met alleen materiele schade. Bij een analyse van de oorzaken van deze ongelukken bleek dat de computer zich 100 procent aan de regels had gehouden terwijl, als ze de regels even hadden opzij gezet, er geen ongeluk was geweest.

      • BA zegt op

        Dat laatste is een interessant gegeven, sluit aan op een discussie welke ik eerder had vandaag over bijvoorbeeld de besturing van drones etc en of je de menselijke interactie er uit moet halen.

        4 ongelukken met een computer aan het stuur. Maar als je kijkt naar andere sectoren, luchtvaart, scheepvaart en ook auto’s dan word 98% van de ongelukken veroorzaakt door menselijk falen. Vraag is dus moet je die paar ongelukken welke onder computer besturing veroorzaakt worden op de koop toe nemen, en menselijke interactie helemaal verbieden moet. Je kan in dit geval namelijk niet weten of je met menselijke bestuurders meer of minder ongelukken had gehad.

        Je kan een computer de regels inprogrammeren maar dat wil nog niet zeggen dat het een ongeluk voorkomt, sommige situaties vragen menselijke doortastendheid en net even tegen de regels in gaan.

        Verder ben ik het volkomen me je eens dat je je gedrag in het verkeer meestal aanpast aan het verkeer. Ik rij in Nederland als een Nederlander en in Thailand als een Thai, zonder er eigenlijk over na te denken.

  9. jacob zegt op

    de reactie van René 23 die vind dat het voertuig verbeurd moet worden verklaard is logisch doch niet uitvoerbaar 95 procent van de Thaien hebben een auto op afbetaling,dus is het ook niet hun eigendom doch van de bank,dus dat werkt niet.

  10. Soi zegt op

    De verkeerssituatie van TH anno 2015 vergelijken met die van NL in 1970 kan natuurlijk niet. In 1972 kende NL een absolute piek van ruim 3000. Vanaf 1973 daalde het aantal verkeersslachtoffers. Zie:
    https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Verkeersdoden.pdf

    Afgelopen weken ben ik met vrouw en NL familie uitgebreid aan het rondrijden geweest tussen BKK, Phuket, CHR, CHM en MHS. We kwamen een goede infrastructuur tegen, ook in de bergen van het Noorden. Volop verbreding, bewegwijzering, en daar waar under construction beveiligde wegvakken.
    Het aantal verkeersdoden tijdens de seven dangerous days van Oud/Nieuw is folklore. Zoals zo dadelijk ook weer in april as met Songkran. Het is elk jaar hetzelfde liedje, dezelfde discussie, hetzelfde aantal doden.

    De werkelijke oorzaak van het aantal dodelijke slachtoffers is het Thaise verkeer zit ‘m niet in externe factoren als aantal brommers of gebrekkig wegenstelsel. Het is een mentaliteitskwestie, een kwestie van geestesgesteldheid van de Thai. Van de 7 dagen rondom Oud/Nieuw dat op menig medium zoals nationale TV, en van de meest gruwelijke foto’s op sociale media en in kranten: de Thai neemt dit ter kennisgeving aan. Tijdens onze rondritten zagen we bij de politiecheckpoint géén enkel beweging. Politie zowel als militair zaten onder hun luifel wat te keuvelen, checkten hun smartphones, keuvelden wat in het rond. Wat gaande is voorbij de checkpoints ontgaat hen volledig. Willen ze het überhaupt weten?

    Een kwestie van geestesgesteldheid: een vader en moeder op een brommer, ongehelmd. Voorop een jong kind. Tussen hen in een nog jonger iemand. Plots, zonder om te zien, steekt hij de rijweg over richting overkant. Vader kijkt stuurs rechtuit. Moeder de ander kant op. Een Nissan Teana nadert. Met hoge snelheid. Deze knippert met groot licht. Maar geen fractie van een seconde dat ie inhoudt. Niets van dat al. Doorrijden, op goed geluk. Gisteren nog in de tempel 3 rokende stokjes omhoog gehouden. Rakelings, het gaat om minder dan milimeters. En ieder gaat weer zijn weegs alsof niets aan de hand was. Maaipenraai!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website