Iedereen die regelmatig naar Thailand vliegt of naar elders, wordt er mee geconfronteerd. De onduidelijke en sterk uiteenlopende regels voor hand- en ruimbagage.

Deze en andere regels, gehanteerd door luchtvaartmaatschappijen, leiden tot veel klachten bij reizigers. Dit concludeert ATPI (een reisorganisatie voor zakenreizigers), uit een analyse van haar klachtensysteem.

Top 3 klachten van luchtreizigers

De klachten top drie over luchtvaartmaatschappijen, ziet er als volgt uit:

  • Annuleringen, vertragingen en overboekingen (57%).
  • Onduidelijke en uiteenlopende bagageregels en -tarieven (11%).
  • Problemen bij het inchecken (6%), zoals lange wachtrijen, niet werkende online check-in en defecte check-in automaten.

Tarief overgewicht

Vooral het tarief voor extra bagage en overgewicht zorgt vaak voor zeer onaangename financiële verrassingen. De onduidelijk en afwijkende bagageregels zijn goed voor 11% van alle klachten. Uit het onderzoek blijkt bovendien, dat luchtvaartmaatschappijen binnen dezelfde alliantie regels toepassen die zeer sterk kunnen verschillen.

Grote prijsverschillen extra bagage

Het onderzoek liet verder zien dat voor een extra stuk bagage bij de ene maatschappij 100 euro moet worden betaald, terwijl bij een partnermaatschappij maar liefst 1100 euro moet worden neergeteld. De eerste maatschappij (KLM) rekent de overbagage per stuk, de andere (Malaysia Airlines) hanteert per kilo 1% van het first class tarief.

Een ander willekeurig voorbeeld: een passagier die zijn fiets als bagage meeneemt naar de Verenigde Staten, betaalt daarvoor bij de KLM 50 euro. Terwijl Delta Airlines, partnermaatschappij in de Skyteam alliantie, op de terugweg 100 dollar (ruim 70 euro) rekent.

28 reacties op “Bagageregels luchtvaartmaatschappijen zorgen voor irritatie bij reizigers”

  1. rene zegt op

    Dat aanrekenen van te veel aan gewicht is niets anders dan oplichterij vanwege de maatschappijen. Een nieuwe koe die ze gevonden hebben om te melken.

    • @ Precies, vooral low-cost airlines hebben er een handje van. Je mag soms maar 15 kilo meenemen op een binnenlandse vlucht, daar zit je zo aan. De bedragen die ze vragen voor iedere kilo overgewicht staat niet in verhouding tot de ticketprijs.

      • Bacchus zegt op

        Daarvoor zijn het ook low cost airlines. Waar iedereen hier aan voorbij gaat is dat men ondanks de enorme investeringen die luchtvaartmaatschappijen doen en de stijging van de brandstofkosten, je nog steeds voor een habbekrats van Amsterdam naar Bangkok kan vliegen.

        Ik heb een vriend bij de KLM werken en die heeft mij ooit eens uitgelegd dat met de huidige tarieven een passagiersstoel slechts kostendekkend is; het geld wordt verdiend met vracht. Dat er dus voor extra bagage (= minder vracht) geld wordt gerekend lijkt mij niet meer dan redelijk.

        Terug komend op low cost airlines: het lijkt mij logisch dat wanneer je minder betaald je ook minder krijgt aan faciliteiten en service. Wat mij betreft dus geen melkkoeien, maar gewoon simpele en begrijpbare economische principes. Je krijgt waarvoor je kiest, dus niet klagen.

  2. Ton v.d Brink zegt op

    Het wordt tijd dat men in de luchtvaart uniforme afspraken maakt betreffende bagage, afmetingen handbagage en gewicht. Het is duidelijk dat men de (over het algemeen) lage vlieg tarief met het vervoer van bagage wil compenseren.Ik denk niet dat hierover ooit overeenstemming zal komen. En, inderdaad John, een passagier die het dubbele weegt van jouw gewicht betaald geen cent extra! Daar staat tegenover dat als men alle pass. moet gaan wegen, dan mag je wel 5 uur voor vertrek aanwezig zijn!
    Ton van den Brink.

    • Joo zegt op

      Ik denk dat het wegen geen probleem oplevert iedereen gewoon begrenzen op xxx kilo en meer is dokken. Kan allemaal op dezelfde weegschaal. Hallo mevrouw u bent tesamen met Uw koffers 200 KG dat is 75 KG teveel a 10 euro is 750 mag ik even vangen aub.

      Hallo mijnheer U bent 125 KG keurig hoor ik zal U even upgraden naar biz class en een gratis bezoek aan de Lounche, prettige vlucht.

    • Olga Katers zegt op

      @John,
      Helemaal mee eens, ik heb een keer flink moeten betalen bij onze vliegende zwaan, voor het overgewicht van een tas met mijn laatste spullen (papieren) die ik meenam voor mijn imigratie naar Thailand toe! De rest van onze spullen was al 4 weken onderweg per container!
      Dat was ruim 750 euro, ja dan krijg je wel een beetje nare smaak in je mond, als je dan inderdaad naast een persoon met overgewicht zit!

      Mijn gewicht is 55 kilo! En dan ook nog eens, dat je steeds en por krijgt als er naast je bewogen wordt “het is en blijft een drama”. Ja dan moet je maar op chic gaan zitten, omdat een ander persoon, aan overgewicht lijdt!

      • Hans van den Pitak zegt op

        Voor die meerprijs had je net zo goed een een businessticket kunnen kopen. had je ook geen last gehad van die molly naast je.

        • Olga Katers zegt op

          Beste Hans,

          Als ik het van te voren had geweten, ja natuurlijk. Nomaal wordt de handbagage niet gewogen, en ter plekke een ticket omzetten, nou mij lukt dat niet. En dan had ik nog steeds overgewicht gehad!
          En zoals jij in mijn reaktie kunt lezen, was alles al per container vertrokken, en de laatste papieren etc.Op dezelfde dag dat ik vertrok, zat ik bij de notaris voor de verkoop van het huis,
          er stond hier in Thailand een huis te wachten!

          • Lex K zegt op

            Beste Olga, hand bagage wordt altijd gewogen, op het moment dat je incheckt, zet je je hand bagage op de lopende naast de balie, daar zit een weeg instrument in, wat precies aangeeft hoeveel jouw hand bagage weegt, dat je het zelf niet weegt voor je vertrekt en tijdens het inpakken, is een ander verhaal, maar ik weeg het altijd vooraf, om nare verrassingen te voorkomen

            • Kees zegt op

              Lex K – onzin. Ik vlieg toch bijna iedere week en mijn hand bagage is nog nooit gewogen. Maar ik vlieg dan ook met alleen een computertas als hand bagage. Als je een koffer meeneemt als hand bagage zullen ze je misschien wel vragen die even te wegen, kan ik me iets bij voorstellen als je ziet wat men tegenwoordig meent het vliegtuig mee in te moeten zeulen.

              • Lex K zegt op

                Het klopt wat je zegt, Sorry, ik haalde even 2 dingen door elkaar, maar handbagage is wel aan een maximum gewicht en afmetingen gebonden, de maatschappij kan je echter wel verplichten te grote of te zware handbagage te laten wegen en meten en af te geven en dan gaat het alsnog het ruim in

                • Olga Katers zegt op

                  @ Lex en Kees,
                  Het was inderdaad in eerste plaats handbagage, maar door het gewicht wat de incheck stewardes zag, en mijn laptop tas en beauty case die meegingen als handbage!
                  Werd er mij gevraagd om de tas te wegen op de normale band. En nogmaals alle paperassen die niet mee waren gegaan in de container, en wat afscheid cadeaus zaten in die tas!
                  En als je dan zelf 55 kilo weegt, ja daar ga ik weer, en een frequent flyer was bij de KLM denk je toch weleens ja waarom, maar always look on the bright side of life, ik heb betaald, en zit hier nu te fluiten, te zingen, te lachen en dans wat af!

  3. ruud zegt op

    Dit is een leuke puzzel. Kunnen we hier een prijs mee winnen ??? De vraag zou kunnen zijn hoeveel woog de vrouw,
    Of hoeveel bagage had ik,
    of hoeveel was mijn tas
    of hoeveel overgewicht had ik. ( laatste is denk ik 5 kilo)
    Bij een juist antwoord naar vraag 2.

    Grapje hoor. Maar Ik begrijp het niet.

    Ruud

    • ruud zegt op

      Ah.. verhaal gelezen van Ton,

      Nu snap ik het die vrouw naast John woog 50 kg meer dan John,
      Maar John zn tas was 5 kilo te zwaar en die vrouw 50 meer. ( zei John) Dat is 55.

      Nee snap het nog niet . Hoeveel was John dan ????

      Hoop niet dat jullie kwaad worden, maak maar een grapje hoor
      Dit is niet lachen om, maar lachen met hoop ik

    • Joo zegt op

      dat klopt daarom mijn oplossing om een totale max in te voeren. hoeveel dat dan moet zijn weet ik zo ook niet maar is eerlijk voor iedereen. Nu zal een slimmerik een baby meenemen en de rest aan kg aan bagage.

    • David zegt op

      Heel aardig hoor als je 3 vragen goed hebt beantwoord ga je door voor de koelkast.
      Bij alles goed een auto met een ster der op.

    • ruud zegt op

      Ok John. Ik begreep best wat je bedoelde hoor. Snap het helemaal.
      Ik vind dat soms ook heel erg onredelijk. Heb ook een keer een man in het vliegtuig gehad ( gelukkig niet naast mij,) die bijna niet tussen de stoelen paste. Woog zeker dik ( haha dik) meer dan 100 kg. Je zal er naast zitten. En hij moet net zoveel betalen als jij en ik
      Het verhaal van Joo, ook geschreven met een lach, is geen slecht idee. Maar het zal allemaal voorlopig wel blijven zoals het is.

  4. BramSiam zegt op

    Aziaten wegen doorgaans en kilootje of 20 minder dan de westerling. Die betalen allemaal voor ons en ik hoor daar nooit klachten over.
    Eerlijk zou zijn mensen en bagage gewoon aan te slaan voor het gewicht (bijv, in een aantal klassen). Daar zou dan wel een bij die klasse horende stoel bij moeten worden geleverd. Je betaalt dan gewoon voor wat je ook echt kost om te vervoeren.

    • Roland zegt op

      Deze reactie is niet geplaatst omdat hij off topic is

  5. Lex K zegt op

    De regels voor ruim en handbagage zijn duidelijk aangegeven op het ticket van de maatschappij waar je mee vliegt, als je meer dan het toegestane gewicht in je koffer propt, heb je dat zelf gedaan en ben je daar zelf verantwoordelijk voor ( wegen is weten), dat er bij betaald moet worden als het de spuigaten uitloopt, vind ik niet meer dan logisch.
    Handbagage zou veel strikter op afmeting en gewicht gecontroleerd moeten worden, dit i.v.m. de veiligheid en het comfort, van de andere passagiers in de cabine.
    Ik ben het er wel mee eens dat mensen met een extreem overgewicht ook een opslag op hun ticket krijgen of desnoods 2 stoelen moeten boeken, hun omvang mag niet ten koste van mijn comfort gaan.

  6. Kees zegt op

    Ik ben in principe ook voor transparante prijzen, maar verder is het toch allemaal een beetje zaniken hier. Mensen willen zo goedkoop mogelijke tickets, dus in die concurrentieslag willen de vliegmaatschappijen zo goedkoop mogelijk kunnen adverteren. Dus wordt alleen de prijs van het ticket geadverteerd, en moet je om een compleet plaatje te krijgen even de voorwwarden van dat ticket erbij pakken. In de huidige tijden, waarbij ook alles nog eens duidelijk op websites vermeld is, toch geen al te zware opgave lijkt me, zeker niet voor de meesten die 1 of 2 keer per jaar het vliegtuig pakken. Als je vaker vliegt weet je uit ervaring wel wat wel en niet kan, en vlieg je gewoon met de maatschappij die je het meest aanspreekt qua prijs/verbinding/vliegtijden/baggage beleid.

    Ook een beetje kromme en flauwe redenering van die zwaardere personen natuurlijk. De eenheidsprijs voor passagiers is nu eenmaal de vliegtuigstoel, voor cargo en baggage is dat de kilo. Ook wel logisch als je een beetje dieper doordenkt lijkt me. En geheel in samenspraak daarmee wordt tegenwoordig vaak een dubbel ticket gerekend voor personen die dusdanig zwaarlijvig zijn dat ze aan 1 stoel niet genoeg hebben.

    • Kees zegt op

      Het is absoluut niet logisch. Zoals hieronder ook al vermeld, de economie van een luchtvaartmaatschappij zit iets ingewikkelder in elkaar dan gesteld wordt door de betaal per kilo theoretici. Als brandstof de enige kostenpost was en je kon een beperkt maximum aantal kilos in een vliegtuig proppen ipv een beperkt aantal personen, dan zou het inderdaad logisch zijn. Helaas is het zo dat bij 250 stoelen er toch echt maar 250 mensen in een vluigtuig gaan, volledig onafhankelijk van hun gewicht.

      Bij cargo/baggage is juist volume en gewicht de meest beperkende factor.

      • Bacchus zegt op

        Moderator: Deze reactie is niet geplaatst wegens generaliserende opmerkingen.

  7. Willem van Doorn zegt op

    Meer gewicht (van de persoon of van zijn bagage) kost meer brandstof. Hou het logisch en laat dus betalen per kilo plus als iemand werkelijk zo ongehoord dik is dat hij (of zij) twee stoelen nodig heeft natuurlijk een surplus.

    • Roland zegt op

      Geachte redactie, mijn reactie was off-topic, ok, maar is deze bovenvermelde commentaar dan wel on-topic???
      Men heeft het hier (en in nog meerdere commentaren) alleen over het gewicht van personen! Zijn personen dan wel “bagage”? Of anders gezegd valt het gewicht van een persoon dan onder “bagageregels”?…

      • Roland zegt op

        Ok, ik wil je best begrijpen maar de geest van mijn reactie was je misschien niet duidelijk.
        Ik wilde bedoelen dat in de vluchten vanuit Bangkok overwegend Aziaten reizen (heen en terug) en dat het lichaansgewicht van deze mensen meestal véél lager is dan dat van Europeanen. Maar dat desondanks deze vluchten 20 a 30 % duurder zijn. Hoewel deze mensen aan dezelfde beperkte bagageregels bebonden zijn. Dus enigszins ging het wel om “gewicht” maar dan van personen én bagage inbegrepen zoals men het hier ten overvloede over heeft.

    • Kees zegt op

      Volstrekt onlogisch dus. Brandstof is niet de enige kostenpost en de meest beperkende factor voor passagiers omzet is het aantal stoelen in een vliegtuig, niet het totaal aantal gewichts kilos. Als een persoon de helft minder weegt betekent dat niet dat je er 2 x zoveel van hen dat vliegtuig kunt stoppen.

  8. Joo zegt op

    Handbage: Buiten het gewicht zouden rugzakken op de rug verboden moeten worden. Men draait en zoekt bij stoel 1 al naar stoel 34F en de Aile stoel en passagier kan constant zijn bril zoeken en weer opzetten. Handbagage streng controleren op omvang. Waarom die kleine trektrollys mee het vliegtuig in die dingen worden steeds groter zelfs nu met 4 wielen. Waanzin.

    Ruim bagage beste Lex en Kees is niet alleen het gewicht in de Cargo wereld. Het is een factor van Gewicht en Volume. Als eea dan zo correct mogelijk zou moeten. Dan zouden we ook niet aan de willekeur van de groncrew overgeleverd moeten zijn. Teveel dokken. Maar nu is het afhankelijk van de betreffende incheck dame of heer. Voorbeeld ik checkte in bij KLm naar BKK en had sampless bij me om mee te nemen naar Thailand. Wegen is weten en de dame werd rood en zegt U heeft overgewicht. Ja en een Gold kaart CI en Plati. Jammer maar ik schenk U ….. en U moet …… betalen 750 Euro!!!!! Terug had ik ongeveer hetzelfde gewicht. Ik had mijn amex al los in de zak. prettige reis mijnheer!! Niks Niets bijbetalen. Ik blij natuurlijk maar dit hoor je zo vaak.

    Als je 10 donsdekbedden meeneemt of zoals ik 25 schoenen en wat labels ed heb ik een normale samsonite met alles voor mezlef erbij alleen het weegt 70 KG geen ruimte teveel. Wel betalen.

    We willen idd zo voordelig mogelijk en comfortabel vliegen tegen de beste prijs. Maar maak ook dat transparant. Geef mensen acceptabel beenruimte. Vergeet dat eten en geef wat fingerfood. De hele mystiek rond het vliegen moet eraf. het is gewoon een bus in de lucht maar als het kan iets makkelijker zitten en wat KLM betreft iets vriendelijkere minder hautaine behandeling.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website