Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Jaring Suurs: Sawasdee kap Mijn inmiddels lieve vrouw komt uit een dorp nabij surin Ik kom er 10 keer liever als Bangkok of andere Toeris
- Thaiarie: Lieven bedankt voor dit leuke verhaal, humor van de bovenste plank. Goed dat ik geen koffie dronk tijdens het lezen van dit verhaa
- Adriaan: Keuringsdienst van waarde heeft er een goed, informatief programma over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=kGB1GTOalC0
- Rudolf: Het nadeel van een hogesnelheidslijn is dat die maar op zo weinig plaatsen stopt. Je hebt er alleen maar wat aan, als je in de bu
- Jos M: Redactie: Bedankt voor je opmerking!
- Jos M: Prachtig geschreven weer Lieven. Er gaat niets boven zelf gemalen bonen en een beetje heet water, zelfs Groningen niet .
- Osen1977: Een heerlijk herkenbaar stuk waar ik redelijk om moet lachen op deze druilende dag. Gelukkig hebben wij al een poosje een machin
- Erik Kuijpers: Wat is er dan moeilijk aan? Een toerist komt voor vakantie en die is in de meeste landen maar kort, max 30 dagen. Mensen uit weste
- Rob: Dag Frans, Vanaf 10 mei kan je het in pre order bestellen bij de uitgever. Mijn mailadres is [email protected]
- Rob: De uitgeverij is nog bezig met de vormgeving en ik ken de verkoopprijs nog niet. Vanaf 24 mei is het te koop. Ik keer in oktober t
- Frank B.: Ondanks dat we van plan zijn om ons in Thailand te vestigen en ik sinds begin jaren 70 de F1 volg, hoop ik dat dit niet doorgaat.
- Robert: Toeristen aantrekken? Dan mogen ze het visum-systeem wel eens wat vereenvoudigen…
- Robert: Ik was in januari en maart in Thailand (in de buurt van Ayutthaya). Ik heb wat rondgereisd in die omgeving en ben noordelijker bij
- Ton Prangku: Bert, een universiteit in Thailand heeft een ander niveau dan wat wij hier in Europa gewend zijn. Wij zouden het hier middelbaar o
- Bert: Bedankt voor de leuke tip! Zelf doe ik ook graag spelletjes maar deze ken ik nog niet, ik ga zeker even kijken wat het is en he
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » World Atlas: Thailand heeft meeste aantal verkeersdoden ter wereld
World Atlas: Thailand heeft meeste aantal verkeersdoden ter wereld
Op een ranglijst van dertig landen staat Thailand bovenaan met het hoogst aantal verkeersdoden. De lijst is te vinden op World Atlas, een website waarop landen worden gerangschikt op het gebied van reizen, samenleving, economie en milieu.
Thailand’s dodental (per 100.000 inwoners) wordt geschat op 36,2, gevolgd door Malawi (35) en Liberië (33,7). De top tien bestaat voor het grootste deel uit Afrikaanse landen.
Op een andere ranglijst met 180 landen, die van wereldgezondheidsorganisatie WHO, staat Thailand op de tweede plaats zet na Libië.
De cijfer werden bekendgemaakt op een seminar over verkeersveiligheid.
Bron: Bangkok Post
Er wodt niet vermeld dat 80% motorbikes zijn, waarvan 47% geen helm draagt.
Ik rijd nu een half jaar auto in Thailand en de meeste Thai zijn rustige verkeersdeelnemers en dat werkt als een rode lap op een stier bij de Thaise verkeershufters en dat zijn (gevoelsmatig) de veroorzakers van ongelukken. En dan nog de brommertjes, die gewoon echte motorfietsen zijn, roekeloze jongelui, vanaf 12/13 jaar nemen als kamikazes aan het verkeer deel en natuurlijk geen rijbewijs laat staan enige kennis van de verkeersregels. De controle? Lachertjes! Bij de school van mijn dochter staan iedere ochtend en middag 2 agenten om de overstekende scholieren in de gaten te houden, maar de helmloze en jonge bromfietsertjes worden ongemoeid gelaten. Zo verandert er dus niets aan de verkeers(on)veiligheid in Thailand.
Het verbaast mij helemaal niks … ik heb 4 weken geleden mijn Driving License voor Motorcycle en Car ‘gehaald’ … het is, in vergelijking met NLD ongelooflijk dat mensen, die nog geen uur achter het stuur hebben gezeten, toch in staat zijn te slagen. En dan een monster worden, zodra ze in een SUV stappen, die al klaar stond voordat ze in het bezit kwamen de vereiste papieren … but TIT en nemen het dus zoals het komt … chok dee krab
En dan te bedenken dat alleen de doden op de weg worden gerekend. Niet degene die in de ambulance of ziekenhuis komen te overlijden n.a.v. een ongeluk
In bovenstaand getal worden wel degelijk de doden in ambulance en ziekenhuis tot 1 maand meegeteld. Daarom staat er ook ‘geschat’. Inderdaad niet in de officiële Thaise cijfers,
Filter uit deze cijfers de motor ngevallen zit Thaiand in de middenmoot. En als je er dan nog de bus en minivan ongevallen uitfiltert is Thailand bij de beste leerligen uit de klas. En dan heb ik het nog niet over de regionale verschillen. Bangkok telt ongeveer 10 miljoen voertuigen en heeft relatief zeer weinig ongevallen.
10 miljoen voertuigen?
Er wonen 8 miljoen mensen in Bangkok .
Dit lijkt mij sterk.
Verkeer staat vaak stil wat het weer een stuk veiliger maakt.
Is anders wel de realiteit. Cijfers van 2012
http://www.nationmultimedia.com/national/Traffic-in-Bangkok-set-to-worsen-in-2014-official–30196243.html
als ge de jaarlijks stijgingen meerekent is 10 miljoen geen overdreven cijfers.het dagelijks verkeersinfarct ondersteund deze cijfers
Je bent nog vergeten om de rode, blauwe en witte auto’s er uit te filteren, als dit gedaan is, is Thailand een nog beter jongentje van de klas……..oh misschien de auto’s met het stuur aan de rechter kant er ook maar direct uit filteren.
Dat Thailand een dodelijk land is wat betreft verkeer wisten we al. Lastiger is te bepalen waarom dat zo is en wat er aan te doen.
Allereerst moeten we ons realiseren dat rond de 80 procent van alle doden scooterrijders zijn. Het aantal doden in vierwielers is vergelijkbaar met Nederland.
Ten tweede dit. Het aantal verkeersdoden in Nederland in de zeventiger jaren van de vorige eeuw was een tweederde van de doden in Thailand nu. Nu is dat een tiende. Wat is er in Nederland veranderd?
Verder zijn de bromfietshelmen die in Thailand het meest worden verkocht volstrekt ontoereikend. Ze breken gemakkelijk en brengen dan nog meer schade toe. Ze kosten tussen de 500 en 1000 baht. Een goede helm kost tussen de 10.000 en 20.000 baht. In een krantenbericht stond onlangs dat een taxi door rood licht reed en een scooterberijder doodde die geen helm droeg. De scooterberijder kreeg de schuld.
Hoewel verkeersgedrag (dronkenschap, roekeloos rijden etc.) een belangrijke factor is wil ik ook wijzen op de infrastructuur. Heel wat ongelukken vallen in de categorie kuilen in de weg of niet aangegeven scherpe bocht, slecht zicht en gladde weg.
Natuurlijk moet er betere voorlichting komen samen met strengere controles.
Maar ik zou willen dat er meer aandacht werd besteed aan infrastructuur: minder U-Turns, scheiding van langzaam en snel verkeer bijvoorbeeld. Bij U-Turns ben ik vele malen aan de dood ontsnapt.
Er moet een verplichte snelheidsbegrenzer komen op alle scooters (110 cc en meer nota bene) en een verplichte dure en goede helm. Die kost nu te veel, de regering moet daarin helpen (geen importbelasting, geen BTW bv.).