Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Sjaak S: Ik weet niet hoe jij zoekt, maar ik heb net op Google maps gekeken en vond in Chiang Mai al minstens zes Indonesische/ Maleisische
- Sjaak S: Wat? Je moet gezond eten om gezond te blijven en dat vooral pas vanaf je veertigste doen? Dat zegt een Amerikaans onderzoek? Ongel
- Sjaak S: 1970! Toen was ik pas 12 en had nog nooit van Thailand gehoord. Ik kwam er voor het eerst in 1980. Met de trein vanuit Maleisië&
- Erik Kuijpers: Eddy, dat was een zinvol rondje dat je met ons deelt! En ze weten het daar dus ook niet….. Grappig dat men twijfelt over
- Eddy: Ik hoef niet op mijn gewicht te letten als ik in Thailand verblijf. Daarentegen kom ik in NL makkelijk 5kg aan na een verblijf van
- Wim: Voor degenen onder ons die willen weten waar Thailand op af stevent is de opinie van een Thai econoom interessant. Vandaag in Bang
- Wim: Niet met je eens. Aangezien een groot aantal echtgenotes van ons gepensioneerden met de uitrol van de digital wallet te maken krij
- Willy: 500.000.000.000 THB ofwel 13.000 miljoen euro. Een duizelingwekkend bedrag. De politici die dit bedacht hebben, hebben geen enk
- Peter (redactie): Beste Erik, Je leest het verkeerd, er staat: Slechts 9 procent haalt de 70 jaar, zonder chronische ziektes. Dus maar 9 procent bl
- Marc: Man, man, man wat een uitleg en vooroordelen. Ik lig van dit alles niet wakker, integendeel. Iedereen weet maar al te best dat
- Louis: Mijn vriendin heeft nu al die applicatie op haar mobiele telefoon. dat heeft zij mij vol trots getoond. Had ze via TikTok geregeld
- Rick: Bedankt voor je reactie Ronny en ook voor je leuke anekdote. Over aanpassen gesproken: een tijdje geleden had ik een kennis op b
- Rick: Dank voor de reactie, Frans. Eigenlijk rijdt vrouwlief liever in Thailand rond dan in Nederland waar ik de laatste jaren het roer
- Menzo: Het enige juiste antwoord op de vraag van E. De meeste antwoorden gaan uit van vooroordelen. Eduard schrijft: Ik heb het idee dat
- Erik Kuijpers: Pas gezond eten na je 39e? Nou, dan wist mijn moeder het toch wel beter hoor. Het was thuis allemaal gezond en vers en dat werd on
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Ubon Ratchathani Candle Festival
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » World Atlas: Thailand heeft meeste aantal verkeersdoden ter wereld
World Atlas: Thailand heeft meeste aantal verkeersdoden ter wereld
Op een ranglijst van dertig landen staat Thailand bovenaan met het hoogst aantal verkeersdoden. De lijst is te vinden op World Atlas, een website waarop landen worden gerangschikt op het gebied van reizen, samenleving, economie en milieu.
Thailand’s dodental (per 100.000 inwoners) wordt geschat op 36,2, gevolgd door Malawi (35) en Liberië (33,7). De top tien bestaat voor het grootste deel uit Afrikaanse landen.
Op een andere ranglijst met 180 landen, die van wereldgezondheidsorganisatie WHO, staat Thailand op de tweede plaats zet na Libië.
De cijfer werden bekendgemaakt op een seminar over verkeersveiligheid.
Bron: Bangkok Post
Er wodt niet vermeld dat 80% motorbikes zijn, waarvan 47% geen helm draagt.
Ik rijd nu een half jaar auto in Thailand en de meeste Thai zijn rustige verkeersdeelnemers en dat werkt als een rode lap op een stier bij de Thaise verkeershufters en dat zijn (gevoelsmatig) de veroorzakers van ongelukken. En dan nog de brommertjes, die gewoon echte motorfietsen zijn, roekeloze jongelui, vanaf 12/13 jaar nemen als kamikazes aan het verkeer deel en natuurlijk geen rijbewijs laat staan enige kennis van de verkeersregels. De controle? Lachertjes! Bij de school van mijn dochter staan iedere ochtend en middag 2 agenten om de overstekende scholieren in de gaten te houden, maar de helmloze en jonge bromfietsertjes worden ongemoeid gelaten. Zo verandert er dus niets aan de verkeers(on)veiligheid in Thailand.
Het verbaast mij helemaal niks … ik heb 4 weken geleden mijn Driving License voor Motorcycle en Car ‘gehaald’ … het is, in vergelijking met NLD ongelooflijk dat mensen, die nog geen uur achter het stuur hebben gezeten, toch in staat zijn te slagen. En dan een monster worden, zodra ze in een SUV stappen, die al klaar stond voordat ze in het bezit kwamen de vereiste papieren … but TIT en nemen het dus zoals het komt … chok dee krab
En dan te bedenken dat alleen de doden op de weg worden gerekend. Niet degene die in de ambulance of ziekenhuis komen te overlijden n.a.v. een ongeluk
In bovenstaand getal worden wel degelijk de doden in ambulance en ziekenhuis tot 1 maand meegeteld. Daarom staat er ook ‘geschat’. Inderdaad niet in de officiële Thaise cijfers,
Filter uit deze cijfers de motor ngevallen zit Thaiand in de middenmoot. En als je er dan nog de bus en minivan ongevallen uitfiltert is Thailand bij de beste leerligen uit de klas. En dan heb ik het nog niet over de regionale verschillen. Bangkok telt ongeveer 10 miljoen voertuigen en heeft relatief zeer weinig ongevallen.
10 miljoen voertuigen?
Er wonen 8 miljoen mensen in Bangkok .
Dit lijkt mij sterk.
Verkeer staat vaak stil wat het weer een stuk veiliger maakt.
Is anders wel de realiteit. Cijfers van 2012
http://www.nationmultimedia.com/national/Traffic-in-Bangkok-set-to-worsen-in-2014-official–30196243.html
als ge de jaarlijks stijgingen meerekent is 10 miljoen geen overdreven cijfers.het dagelijks verkeersinfarct ondersteund deze cijfers
Je bent nog vergeten om de rode, blauwe en witte auto’s er uit te filteren, als dit gedaan is, is Thailand een nog beter jongentje van de klas……..oh misschien de auto’s met het stuur aan de rechter kant er ook maar direct uit filteren.
Dat Thailand een dodelijk land is wat betreft verkeer wisten we al. Lastiger is te bepalen waarom dat zo is en wat er aan te doen.
Allereerst moeten we ons realiseren dat rond de 80 procent van alle doden scooterrijders zijn. Het aantal doden in vierwielers is vergelijkbaar met Nederland.
Ten tweede dit. Het aantal verkeersdoden in Nederland in de zeventiger jaren van de vorige eeuw was een tweederde van de doden in Thailand nu. Nu is dat een tiende. Wat is er in Nederland veranderd?
Verder zijn de bromfietshelmen die in Thailand het meest worden verkocht volstrekt ontoereikend. Ze breken gemakkelijk en brengen dan nog meer schade toe. Ze kosten tussen de 500 en 1000 baht. Een goede helm kost tussen de 10.000 en 20.000 baht. In een krantenbericht stond onlangs dat een taxi door rood licht reed en een scooterberijder doodde die geen helm droeg. De scooterberijder kreeg de schuld.
Hoewel verkeersgedrag (dronkenschap, roekeloos rijden etc.) een belangrijke factor is wil ik ook wijzen op de infrastructuur. Heel wat ongelukken vallen in de categorie kuilen in de weg of niet aangegeven scherpe bocht, slecht zicht en gladde weg.
Natuurlijk moet er betere voorlichting komen samen met strengere controles.
Maar ik zou willen dat er meer aandacht werd besteed aan infrastructuur: minder U-Turns, scheiding van langzaam en snel verkeer bijvoorbeeld. Bij U-Turns ben ik vele malen aan de dood ontsnapt.
Er moet een verplichte snelheidsbegrenzer komen op alle scooters (110 cc en meer nota bene) en een verplichte dure en goede helm. Die kost nu te veel, de regering moet daarin helpen (geen importbelasting, geen BTW bv.).