Op een ranglijst van dertig landen staat Thailand bovenaan met het hoogst aantal verkeersdoden. De lijst is te vinden op World Atlas, een website waarop landen worden gerangschikt op het gebied van reizen, samenleving, economie en milieu.

 
Thailand’s dodental (per 100.000 inwoners) wordt geschat op 36,2, gevolgd door Malawi (35) en Liberië (33,7). De top tien bestaat voor het grootste deel uit Afrikaanse landen.

Op een andere ranglijst met 180 landen, die van wereldgezondheidsorganisatie WHO, staat Thailand op de tweede plaats zet na Libië.

De cijfer werden bekendgemaakt op een seminar over verkeersveiligheid.

Bron: Bangkok Post

10 reacties op “World Atlas: Thailand heeft meeste aantal verkeersdoden ter wereld”

  1. Henk Hauer zegt op

    Er wodt niet vermeld dat 80% motorbikes zijn, waarvan 47% geen helm draagt.

  2. walter zegt op

    Ik rijd nu een half jaar auto in Thailand en de meeste Thai zijn rustige verkeersdeelnemers en dat werkt als een rode lap op een stier bij de Thaise verkeershufters en dat zijn (gevoelsmatig) de veroorzakers van ongelukken. En dan nog de brommertjes, die gewoon echte motorfietsen zijn, roekeloze jongelui, vanaf 12/13 jaar nemen als kamikazes aan het verkeer deel en natuurlijk geen rijbewijs laat staan enige kennis van de verkeersregels. De controle? Lachertjes! Bij de school van mijn dochter staan iedere ochtend en middag 2 agenten om de overstekende scholieren in de gaten te houden, maar de helmloze en jonge bromfietsertjes worden ongemoeid gelaten. Zo verandert er dus niets aan de verkeers(on)veiligheid in Thailand.

  3. Karel van der Bijl zegt op

    Het verbaast mij helemaal niks … ik heb 4 weken geleden mijn Driving License voor Motorcycle en Car ‘gehaald’ … het is, in vergelijking met NLD ongelooflijk dat mensen, die nog geen uur achter het stuur hebben gezeten, toch in staat zijn te slagen. En dan een monster worden, zodra ze in een SUV stappen, die al klaar stond voordat ze in het bezit kwamen de vereiste papieren … but TIT en nemen het dus zoals het komt … chok dee krab

  4. Henk zegt op

    En dan te bedenken dat alleen de doden op de weg worden gerekend. Niet degene die in de ambulance of ziekenhuis komen te overlijden n.a.v. een ongeluk

    • Tino Kuis zegt op

      In bovenstaand getal worden wel degelijk de doden in ambulance en ziekenhuis tot 1 maand meegeteld. Daarom staat er ook ‘geschat’. Inderdaad niet in de officiële Thaise cijfers,

  5. henry zegt op

    Filter uit deze cijfers de motor ngevallen zit Thaiand in de middenmoot. En als je er dan nog de bus en minivan ongevallen uitfiltert is Thailand bij de beste leerligen uit de klas. En dan heb ik het nog niet over de regionale verschillen. Bangkok telt ongeveer 10 miljoen voertuigen en heeft relatief zeer weinig ongevallen.

    • Marcel zegt op

      10 miljoen voertuigen?
      Er wonen 8 miljoen mensen in Bangkok .
      Dit lijkt mij sterk.
      Verkeer staat vaak stil wat het weer een stuk veiliger maakt.

      • henry zegt op

        Is anders wel de realiteit. Cijfers van 2012

        http://www.nationmultimedia.com/national/Traffic-in-Bangkok-set-to-worsen-in-2014-official–30196243.html

        als ge de jaarlijks stijgingen meerekent is 10 miljoen geen overdreven cijfers.het dagelijks verkeersinfarct ondersteund deze cijfers

    • Lomlalai zegt op

      Je bent nog vergeten om de rode, blauwe en witte auto’s er uit te filteren, als dit gedaan is, is Thailand een nog beter jongentje van de klas……..oh misschien de auto’s met het stuur aan de rechter kant er ook maar direct uit filteren.

  6. Tino Kuis zegt op

    Dat Thailand een dodelijk land is wat betreft verkeer wisten we al. Lastiger is te bepalen waarom dat zo is en wat er aan te doen.

    Allereerst moeten we ons realiseren dat rond de 80 procent van alle doden scooterrijders zijn. Het aantal doden in vierwielers is vergelijkbaar met Nederland.

    Ten tweede dit. Het aantal verkeersdoden in Nederland in de zeventiger jaren van de vorige eeuw was een tweederde van de doden in Thailand nu. Nu is dat een tiende. Wat is er in Nederland veranderd?

    Verder zijn de bromfietshelmen die in Thailand het meest worden verkocht volstrekt ontoereikend. Ze breken gemakkelijk en brengen dan nog meer schade toe. Ze kosten tussen de 500 en 1000 baht. Een goede helm kost tussen de 10.000 en 20.000 baht. In een krantenbericht stond onlangs dat een taxi door rood licht reed en een scooterberijder doodde die geen helm droeg. De scooterberijder kreeg de schuld.

    Hoewel verkeersgedrag (dronkenschap, roekeloos rijden etc.) een belangrijke factor is wil ik ook wijzen op de infrastructuur. Heel wat ongelukken vallen in de categorie kuilen in de weg of niet aangegeven scherpe bocht, slecht zicht en gladde weg.

    Natuurlijk moet er betere voorlichting komen samen met strengere controles.

    Maar ik zou willen dat er meer aandacht werd besteed aan infrastructuur: minder U-Turns, scheiding van langzaam en snel verkeer bijvoorbeeld. Bij U-Turns ben ik vele malen aan de dood ontsnapt.

    Er moet een verplichte snelheidsbegrenzer komen op alle scooters (110 cc en meer nota bene) en een verplichte dure en goede helm. Die kost nu te veel, de regering moet daarin helpen (geen importbelasting, geen BTW bv.).


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website