Veel expats vinden het rijdende doodskisten: de minibusjes. Daar zit wel een kern van waarheid in want ook de Thaise regering wil er van af. Uiteindelijk moeten alle minibusjes (13 passagiers) vervangen worden door midibusjes (20 passagiers). Vandaag zijn er ook een aantal nieuwe maatregelen van kracht geworden, die het vervoer met minibusjes veiliger moet maken.

Zo krijgen chauffeurs die meer dan 13 passagiers in het minibusje meenemen een forse boete. Daarnaast moet er 20 cm afstand zijn tussen de laatste rij stoelen en de kofferruimte, zodat passagiers bij een noodsituatie het voertuig gemakkelijk via de achterkant kunnen verlaten. De deuren van het minibusjes moeten vanaf de binnenkant te openen zijn. Verder is een noodhamer verplicht om ramen te kunnen inslaan, de uitgangen moeten zijn aangegeven met de tekst emergency exit’ in rood en de passagiers moeten verplicht de veiligheidsgordel dragen.

Veel exploitanten van minibusjes zijn het niet eens met de maatregelen omdat ze geld kosten. In maart dreigden ze nog te stoppen met het aanbieden van dit soort vervoer, indien de regering de nieuwe regels niet zou versoepelen.

Bron: Bangkok Post

19 reacties op “Nieuwe regels voor minibusjes vandaag van kracht”

  1. Peter zegt op

    Graag wil ik reageren op het verslag; rijdende doodskisten. Op het blog is dat al meer ter sprake gekomen. De regels omtrent de voertuigen worden nu aangescherpt, een goede zaak maar het probleem is niet alleen de busjes, maar de achterlijke doorgedraaide chauffeurs die deze besturen! Met vaak meer dan 150km per uur rechts inhalen en gaat dan niet dan maar links. En lukt dat ook niet dan toch maar doen. En dan het ‘kolonne’ rijden, soms met tientallen achter elkaar, en bumper aan bumper. Bespaart immers weer brandstof.

    De talloze ongelukken worden niet veroorzaakt door slecht materiaal maar door diegene die het gaspedaal intrapt en dát probleem moet direct aangepakt worden. Uiteraard moet het materiaal in orde zijn maar dat is meestal niet de oorzaak van de talloze ongelukken.

  2. ruudje zegt op

    Eigenlijk doet hier iedereen waar hij zin in heeft.
    De wet ? Daar hebben we lak aan. Te lastig.
    Veiligheid ? Voor wat dient dat ? Kost te veel.
    Een helm? Als het er maar op lijkt.
    Verzekering ? Als je geen ongeluk gehad hebt is dit weggegooid geld.
    Maar ja in het land van de vrijen laat niemand zich iets dicteren

  3. Nest zegt op

    De minibuses zijn niet gevaarlijk, het zijn de gekke Thaise bestuurders die de ongevallen veroorzaken
    Hier In Chiangmai is er dagelijks controle IN de stad op het dragen van helmen en veiligheidsgordels(brengt
    Goed op voor de corrupte politie)doch enkel van 9 tot 12 en van 13 tot 16 uur….er wordt nooit gekeken naar De werking van de lichten((10%) van de motos heeft geen achterlicht….
    Wil Thailand het aantal verkeersdoden terugschroeven dan is er meer nodig dan toeristje pesten met
    Controle op rijbewijzen en controle op het dragen van veiligheidsgordels.
    Je ziet NOOIT politie op gevaarlijke wegen en kruispunten.Iedereen rijdt hier over de,rechtse, gele lijn om voorbij te steken,steekt voorbij In een bocht zonder uitzicht,door het rode licht en ga zo verder.
    Nooit wordt hierop gekontroleerd.De politie ( en ze zijn met heeeeel veel) steekt geen vinger uit om voor meer veiligheid te zorgen.Zij zijn mede verantwoordelijk voor de 10 duizenden verkeersdoden hier.
    Zo Lang er niet opgetreden wordt tegen al deze gevaarlijke cowboys op de weg , zal het dodental enkel maar stijgen, het verkeer wordt als maar drukker, De pickups sneller..

  4. walter zegt op

    Al die verkeersmaatregelen stellen in Thailand geen moer voor en worden geheel of gedeeltelijk teruggedraaid als het publiek mort. Ik zie nog steeds pick-ups met tig personen op de achterbak. En dan als de scholen uitgaan kinderen van 13,14.15 jaar zonder helm die je met een noodvaart voorbij stuiven met hun brommertje (lees motorfiets) en de politie kijkt ernaar en doet niets. Politiecontrole? Vaak staat een paar honderd meter voor de contolepost een agent met zijn armen over elkaar naar het verkeer te kijken, ten teken een controlepost, zo werkt het dus niet.

  5. Nest zegt op

    Niet de busjes zijn gevaarlijk maar de bestuurders.Weer een idiote regel van de regering.Pak liever de gevaarlijke bestuurders aan als je het dodental hier op de weg wil verminderen.Politie genoeg hier, maar geen controle.

  6. Ben zegt op

    Ik Ben het met maatregels volledig eens maar men vergeet weer andere zeer noodzakelijk maatregelen soaps snelheidsbeperking d.m.v. Snelheidbegrenzers max. 100km/h en max.rijtijden en verplichte rust pauses . Midi bussen zal zonder de genoemde extra maatregels geen enkele verbetering van de verkeersveiligheid brengen. Minibusjes max. 12 inzittenden incl chauffeur .
    Ben

    • lomlalai zegt op

      Een snelheidsbeperker heeft natuurlijk ook een nadeel. Stel alle busjes worden op max. 100 km/u beperkt, als er dan een auto met 98 km/u voor zo’n minibusje rijdt zullen veel van de Thaise Verstappens toch de drang krijgen om hun voorligger in te halen, dit zal bij dit snelheidsverschil toch enige tijd in beslag nemen met alle gevolgen van dien (op een tweebaansweg). Het is vrij rigoureus maar ik denk dat het enige wat helpt is een Thai te verbieden minibusjes te besturen (dus alleen geschikte buitenlanders hiervoor aannemen)

  7. Khunhan zegt op

    Laat ze maar eens een wet invoeren dat ze net als vrachtverkeer links blijven rijden, ze rijden net als touringcars standaars op de rechter baan , altijd, en allemaal.

    • rentenier zegt op

      Chauffeurs vertelden me dat de reden om op de rechterbaan te blijven rijden, is het comfort verhogen voor hun passagiers. De linker rijbaan heeft n.l. spoorvorming, kuilen en kapot asfalt of beton doordat de vrachtwagens met een groot overgewicht rijden. Als ik ’n weegstation voorbij rij dan vraag ik mij altijd af hoeveel die chauffeurs die er ter controle staan, betalen om toch door te mogen rijden. Wie zijn er nu eigenlijk de veroorzakers van alle leed? juist! de Thaise politie.
      Ik rij heel veel ten Noorden van Chiangrai en zie de politie altijd alleen in restaurants, tankstation en markt om inkopen te doen. Er zijn ’n heleboel ‘çheckpoints’ maar gelukkig voor mij zijn ze altijd onbemand. Ik heb nog nooit zo heerlijk auto kunnen rijden in de 25 jaar dat ik in Thailand rijdt, als nu in het hoge Noorden op de uitdagende bochtige, dalende en stijgende, goed geasfalteerde wegen waar nooit politie controle is.
      Heeft wel eens iemand goed op het platte land rondgekeken hoeveel soorten zelfgebouwde, ongeregistreerde voertuigen zich op de openbare wegen begeven en dus illegaal en onverzekerd zijn? Die zijn dus ten alle tijde strafbaar want hadden zich nooit op de openbare weg mogen begeven. Dit zijn juist de armsten die totaal onvermogend zijn als ze schade tot derden toebrengen. Het beste is om je maar niet te druk te maken. Als men het hier te gevaarlijk vindt of niet prettig om te rijden, ga je mooi terug naar Europa als je het daar aangenamer vindt. Anders je gewoon hier leren aanpassen, voorzichtiger, goed anticiperen en reizen minimaliseren. Niemand in Thailand heeft ons toch gevraagd om hier aan hun verkeer deel te nemen. Dat is toch onze eigen keuze?!

  8. ruud zegt op

    Niets mis mee, om de veiligheid van de busjes aan te pakken.
    Maar zolang de bestuurder als een idioot door het verkeer rijdt en niet op tijd zijn rust krijgt/ neemt, hebben die maatregelen weinig zin.

    De beste technische maatregel zou een snelheidsbegrenzer zijn, die ook makkelijk bij controle onderweg gecontroleerd zou kunnen worden.
    Een bordje nooduitgang heeft weinig zin meer, als een busje met 120 tegen een boom klapt, omdat de bestuurder in slaap is gesukkeld.

  9. Jacques zegt op

    Ik denk dat deze maatregelen wel positief zullen werken maar belangrijker is inderdaad het absurde rijgedrag aanpakken, hetwelk door bepaalde chauffeurs ten toon gespreid wordt. Zorg voor een snelheidsbegrenzer in al dit soort van voertuigen, daar is zeker veel te winnen. Ik spreek af en toe met Thaise mensen die gebruik maken van dit soort busjes en als argument geven ze op dat het vervoer altijd lekker snel gaat, want tijd is belangrijk hier. Als ik zeg dat veiligheid toch voorop moet staan, zie ik ze vaak kijken en dan geen antwoord geven. Typisch Thais en ze zullen wel denken waar bemoeit hij zich mee, dat maken we zelf wel uit.

  10. ton zegt op

    Ik wil graag reageren op de stelling dat niet de busjes maar de chauffeur degene is die alle ellende veroorzaakt.
    Ik zal u vertellen dat dat maar deels waar is.
    Tussen Nang Rong en Buriram rijden deze busjes natuurlijk ook.
    Halverwege de rit, laten we zeggen na zon 25 km moet de chauffeur zijn busje uit om te “klokken ” inderdaad.
    Ik heb met de chauffeur gepraat waarom hij moet klokken.
    Wanneer de chauffeur te laat klokt, word hij gekort op zijn salaris. Dus gas erop om op tijd te zijn. Dus wie zijn nou de grootste boosdoeners ??
    vult u het maar in, maar kijk verder dan alleen die chauffeur.

  11. jos zegt op

    13 of 20 passagiers..het maakt geen verschil…zolang de chauffeurs niet meer gediciplineerd rijden en de wegcode respectere…en 1/2 uur rusten om de 4..a5 uren rijden, met een maximum van 10 uur per dag..zal er NIETS…NIETS VERANDEREN…en de boetes bij overtredingen VEEL strenger maken..na 3 zwaar overtredingen..busje in beslag nemen…T,zal vlug gedaan zijn dan met die cowboy streken op de weg.

  12. Sjaak S zegt op

    Vandaag reden we van Kanchanaburi naar Hua Hin. In ons busje zaten een stuk of drie Thaise reizigers, mijn vrouw en ik en nog twee Zwitserse jonge vrouwen die hier op vakantie waren. Beide hadden elk een grote, zware tas mee. Deze hadden ze achter op de laatste rij gedeponeerd en zelf zaten ze verder voren. Blijkbaar te hoog gestapeld, want ze blokkeerden de achterste uitgang of het zicht van de chauffeur. Die moesten daar weg gehaald worden. De chauffeur was bang voor een boete, die wel 5000 Baht kon zijn.
    Ook moest iedereen de veiligheidsgordel omdoen. Boete voor het nalaten…500 BAHT per persoon.
    De man reed normaal en goed en bracht ons zonder problemen naar Hua Hin.
    Misschien zie ik het door een roze bril, maar bij alle reizen die ik met de minibusjes tot nu toe deed, had ik telkens goede chauffeurs. Een keer een slechte. Dat was tussen Pranburi en Hua Hin. Gelukkig maar een korte rit.

  13. Kees en Els zegt op

    Ik neem toch aan dat zeker de “school-busjes” ook ” aangepakt” gaan worden.
    Hier in ons dorp soms tot 30 kinderen in een bus gepropt.
    We hebben er al verschillende keren op gewezen dat dit echt niet kan,
    Dan worden we gewoon uitgelachen.
    De anderen krijgen een ongeluk maar zij niet !!!!!!!!!
    We moeten er toch niet aan denken hoe eenn dorp in de rouw is, als zo een propvol busje inderdaad verongelukt. We zijn benieuwd !!!!

  14. geert zegt op

    Ik reis regelmatig met een minnibus en vaak op een rit tussen Surin en Mukdaham dus div verschillende chauffeurs en in totaal geen klachten houden zich keurig aan de regels

  15. Louvada zegt op

    De materiaal is best in orde. Het zijn inderdaad de bestuurders die dringend een andere opvoeding en rijbewijs moeten halen. In Europa dient het personenvervoer onder strenge maatregels, de chauffeurs moeten om de bepaalde periode een doktersonderzoek voorleggen dat ze geschikt zijn. Hier doet iedereen aan personenvervoer zelfs al ben je niet eens zeker dat hij uit 2 of uit 1 oog ziet. Een medisch attest dat de gezondheidstoestand van de chauffeur controleert en een rijbewijs dient te halen onder strengere voorwaarden. Het is absoluut geen overbodige luxe.

  16. zwier zegt op

    Wel commentaar op de chauffeurs.
    Die leren het ook niet
    Maar laten ze eerst eens goed beginnen met rijlessen.
    poosje op oefenveld nauwelijks op de openbare weg gereden

    Even op de afgesloten terrein je rondje rijden
    Gelukkig al wel iets meer aandacht aan theorie

    En je hebt het rijbewijs

  17. rentenier zegt op

    Toen ik in Hua-Hin nog kamers te huur aanbood had ik altijd een group Minibus- chauffeurs die zich ‘The weekend-group’ noemden. Ze waren 40 prive-rijders die zich hadden georganiseerd. Die jongens waren heel trots op hun voertuig, ze waren keurig gekleed, geen alcohol, vriendelijk, trots om chauffeur te zijn en nog nooit ’n ongeluk gehad te hebben.
    Door mijn rijstijl en dat ik veel lange afstanden rij, heb ik vaak met minibusjes te maken onderweg en ik vindt dat de meesten erg goed rijden, Natuurlijk rijden ze flink door en zelden onder de 120 per uur ook op de 2 baanswegen maar hoe ze anticiperen, inhalen, bochten nemen, de manier van vaart minderen, berg op- en af, dat ligt mij wel. Ik denk dat ik ook in een minibus dezelfde rijstijl zou hebben. Ik heb ze zelf ook vaker gebruikt omdat het zo veel goedkoper is als ik even snel in mijn eentje ergens naar toe moet dan dat ikzelf met eigen wagen ga. Ik laat hun rijden en maak mij nergens druk om. Ik spreek ze er wel op aan als ze stoppen om nog iemand in het al volle busje te willen proppen. Ik schuif dan niet op.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website