Het verbod om personen in de laadbak van een pickup truck te vervoeren is even uitgesteld en geldt niet tijdens Songkran. De regering buigt voor de vele kritiek op social media, vooral van arbeiders die niet meer naar hun werk kunnen, maar ook van Songkran feestvierders die mensen en tonnen met water willen vervoeren om elkaar zo met water te bestoken.
De verplichting om een veiligheidsgordel te dragen blijft gehandhaafd en geldt vooral voor passagiers in een minibusje. De eis geldt ook voor de achterbank van personenwagens. Wanneer het laadbak-verbod alsnog van kracht wordt, is niet duidelijk. Bestuurders die een boete hebben gekregen voor overtreding van het laadbakverbod hebben pech, deze worden niet ingetrokken.
Er zijn in Bangkok inmiddels ook boetes uitgedeeld omdat de veiligheidsgordel niet werd gedragen, zegt adjunct-hoofdcommissaris Detnarong van de Royal Thai Police.
Een aantal politieagenten hebben kritiek op de maatregel. Een agent schrijft op Facebook dat men beter beter meer aandacht kan besteden aan controle op overtredingen van de maximumsnelheid. Een andere agent schrijft: “De mensen die de regel hebben bedacht, zitten in airconditioned kamers en hebben geen oog voor de armen. Hoe moeten men nu met een pickup truck naar hun werk? De politie zit zelf ook in de laadbak”.
In Khon Kaen snapte de politie gisteren honderd overtreders binnen twee uur bij een controlepost. Ze kregen een boete van 200 baht of alleen een waarschuwing. De passagiers in de laadbak werden later in politiebusjes naar de stad gebracht.
Veel arme Thai klagen over de nieuwe wet en zeggen dat de mensen op het platteland geen geld hebben voor het openbaar vervoer, dus reizen ze met elkaar in de laadbak om geld te besparen. Ze willen dan ook dat de regering het verbod weer intrekt.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
- Nieuws uit Thailand30 november 2024Zuid-Thailand getroffen door zware overstromingen
- Achtergrond30 november 2024Rijst kan zwart, bruin, bruinpaars, rozerood, goudgeel, groen en zelfs blauw zijn
Maatregelen die de verkeersveiligheid bevorderen zullen nooit met open armen ontvangen worden, vooral in Thailand niet.
Stel je voor zeg, verkeersveiligheid. Dat heeft een Thai toch niet nodig. Daar hebben we Boeddha toch voor… Die waakt toch over ons…
Stel u even in de plaats van de boeren gezinnen midden in het nergens. Dit is Holland niet hè. Zulk een maatregel dient minstens enkele jaren vooraf afgeroepen te worden!
Een zeer juiste reaktie. Heel veel kleine aannemers vervoeren hun arbeiders op deze wijze en ik weet het is niet de veiligste manier, maar er is geen andere mogelijkheid. Ook armere families hebben geen andere mogelijkheid hun kinderen naar school te brengen. Probeer je eens te verplaatsen naar het Thaisen platteland.
Dus de armen vinden het eigen leven niet veel waard, hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat ze geen helm dragen.
Mijn Thaise vrouw, haar familie en vriendinnen zien dit als louter pestmaatregel van de regering om alweer de arme mensen te treffen.
Mijn argumenten verkeersveiligheid, handhaving, hoge aantal doden en gewonden op de weg terugdringen vindt ze larie en apekool.
Het zegt iets over mijn vrouw, haar familie en vriendinnen, maar zegt minstens even veel over het sentiment van ongenoegen dat leeft in Thailand.
Hoewel ik het vervoer in de laadbak ook levensgevaarlijk vindt,kan ik ook de moeilijkheden begrijpen van mensen die aangewezen zijn op dit soort van vervoer.
Als je een veiligheidsgordel verplicht wilt stellen,dan is dit in principe een goede zaak,alleen verdiend het van de overheid meer voorbereiding,en een goede overgangstijd.
Wat gaat er bijv. o.a.gebeuren met de vele passagiers die aangewezen zijn op het gebruik van een Songtaew, waar men ook vaak als geperste Sardinen zonder verdere veiligheidsgordel onderweg is?
Ja dit gedrag had ik al aangekondigd in een eerdere rubriek. De klagers die geen andere oplossing weten dan het vervoer op deze wijze. Er is wat dit betreft weinig creativiteit te bespeuren onder een grote groep Thaise mensen. Dat het levensgevaarlijk is om mensen in de achterbak te vervoeren moet toch wel bij ieder weldenkend mens te bevatten zijn. Maar ja nood dient wetten is hier het motto. Ook de politie zal het boetekleed aan moeten trekken en het goede voorbeeld moeten geven. Zal eens tijd worden of toch niet, want er zijn er al die zelf gaan klagen en de aandacht weer willen verleggen. Dus uiteindelijk zal dit wel weer afgeblazen worden, want er zijn te veel arme mensen in dit land en die zijn zielig en weten niets anders te bedenken.
De maatregels zijn volstrekt onrealistisch, want veel mensen hebben geen alternatief.
Bovendien meten ze met twee maten, want de volgepakte busjes met twee zitbanken voor het openbaar vervoer, (ook over de snelweg) zijn waarschijnlijk gevaarlijker voor de inzittenden, dan de open laadbak van de pickup truk.
Zeker als die truk niet afgeladen is met mensen en ze met hun rug tegen de cabine zitten.
Bovendien hebben veel mensen geen alternatief voor transport.
Ze hebben geen geld om en een pickup truk te kopen voor hun werkzaamheden en een mini- of midibus, om hun familie te vervoeren.
Het alternatief voor vervoer wordt dan iedereen op de bromfiets?
Dat zal de veiligheid van het verkeer wel een stuk groter maken lijkt me zo.
Het probleem van verkeersdoden bestaat niet uit de vervoersmiddelen.
Het verkeersprobleem zijn de dronkelappen, de oververmoeiden, de gedrogeerden, de mobiele telefoonverslaafden en de geestelijk gestoorde racers, die achter het stuur zitten.
Pak die aan en het aantal verkeersdoden wordt waarschijnlijk 90% lager.
Van de week geregistreerd:
Een politieauto zonder verlichting (alleen rode en blauwe feestverlichting aan de voorkant).
Tijdstip 20:00uur.
Conditie: donker.
De regel dat je niet in de laadbak mag zitten is er al jaren en dus niet nieuw. Om dit na zo vlak voor Songkran ineens te gaan controleren en beboeten getuigt van een groot gebrek aan empathie ofte wel gewoon pesten.
Natuurlijk is het zitten in de laadbak niet de oorzaak van een ongeval. En natuurlijk zijn de kansen dat je een ongeval overleeft als je uit de laadbak wordt geworpen niet echt heel groot. Maar het is zeker niet de belangrijkste factor in het aantal doden tijdens Songkran.
De Thaise regering heeft de pick-ups zo goedkoop gemaakt (lagere belasting) om het de kleinere bedrijven wat gemakkelijker te maken. Maar ook de Thais die helemaal geen zaak hadden (en er ook geen op wilde richten) hadden de mogelijkheid om zo’n pick-up te kopen. Zelfs mijn Engelse collega op de universiteit had er een. Reden: de prijs.
Zodra de regering dat in de gaten kreeg (de verkoopcijfers van de pick-ups spraken boekdelen) had men in moeten grijpen. Controle op het hebben van een onderneming en het controleren en beboeten van de situatie waarin de pick-up voor personenvervoer werd gebruikt. Dat is nooit gebeurd. Gevolg: nog meer (arme) mensen kopen een pick-up. Zeker met de maatregel tijdens het bewind van Yingluck om het kopen van een EERSTE auto goedkoper te maken. En of het de eerste was, werd ook niet echt gecontroleerd of de auto werd gekocht op naam van een Thai die ofwel erg jong of wel geen rijbewijs had. En dan ontstaat er de situatie dat de Thais deze vorm van vervoer gewoon gaan vinden. En dat is nu in 2017.
De regeringen van Thailand hebben zelf in belangrijke mate bijgedragen aan deze situatie. Het zou ze sieren de gevolgen daarvan dan ook met enige terughoudenheid te bekijken.
Een beetje truck (nieuw) kost al gauw een miljoen bath en gefinancierd via de bank nog meer en dat vind ik niet goedkoop en is zeker niet voorbestemd voor de gemiddelde of lagere klasse Thai.
Een tweezits truck is rond de 750.000 bath te krijgen nieuw, maar dan heb je toch wel meer kleine auto’s die voordeliger zijn en comfortabeler qua zit mogelijkheid. Ik denk eerder dat er veel trucks werden verkocht vanwege de vervoersmogelijkheid (goederen en personen in de bak) en het ontbreken van een geboden alternatief. Alhoewel ik het laatste discutabel vind, want waar een wil is, is ook een weg. De wil ontbreekt om anders te gaan denken en zolang het goed gaat, gaat het goed. Berouw komt na de zonde en hopelijk blijven velen dit bespaart, maar de praktijk wijst anders uit, want ook goede bestuurders raken betrokken in ongelukken.
Natuurlijk is het niet veilig, om mensen te vervoeren in de laadbak. In principe een goede maatregel dus. Helaas betekent dat voor miljoenen, dat ze niet meer naar hun werk kunnen.
Dat geldt zeker in de Isaan, waar je elke ochtend en avond volgeladen pickup trucks kunt aanschouwen, met bouwvakkers, boeren die elkaar komen helpen en met de feestdagen families, die elkaar bezoeken.
Daarbij komt nog dat veel pickups ouder zijn dan tien jaar. een auto kopen is hier vaak een aanschaf voor het leven, waarbij jaren aan de bank moet worden betaald. Veel van die auto’s hebben geen veiligheidsgordels achterin, maar een smal bankje, waarop het niet prettig toeven is.
Werkgevers lijken ook niet geneigd, arbeiders beter te vervoeren en tja, werkgevers kun je natuurlijk niet aanpakken.
Een argument van de regering, lees moraalridder Prayut, is, dat men betere vervoermiddelen moet kopen. Met de hoge belastingen op auto’s, lagere prijzen voor landbouwproducten en lage lonen is dat natuurlijk een utopie.
Het wordt dus kiezen tussen hongerlijden en gevaarlijk vervoer met zo nu en dan een boete.
Een simpeler maatregel zou zijn de maximumsnelheid voor dit gevaarlijke vervoer te beperken en daarop te controleren.
Zoals zo vaak begint men het huis te bouwen met het dak.
Wat ik begrepen heb, was dat men het Songkranfeest veiliger wilde laten verlopen.
Een van de maatregelen was om geen personen in een laadbak van een pick up truck te vervoeren.
Deze week heftige discussies op de t.v.
Hopelijk dat het aantal doden niet verder stijgt, zoals afgelopen jaar.
En in een minibus moet je een gordel dragen, en in de gevaarlijke laadbaken met mensen op een gestapeld mag dan nog wel? Weer een domme regel! Vb . ook de taxi tucs die rond rijden in pattaya, overvol en buitenlanders , thai die vanachter op deze vervoer middel staan, terwijl je in koh larn , op boete van de politie niet vanachter in de taxi mag staan. Maar in koh larn rijden de meeste wel zonder helm, Mijn mening de Thaise verkeersregels blijven een grote soep, waar niemand aan uit kan!
Als het waar is wordt het nog erger.
Mijn vrouw (thai) zegt dat je in een pickuptruck maar met 2 personen mag zitten
De achterbank zou je niet voor personen mogen gebruiken.
Als dat echt waar is dat natuurlijk helemaal belachelijk. Wij huren altijd een pickup juist voor de laadbak(koffers) en de grote achterbank waar dan de familie (gedeeltelijk) op past maar dat zou ook niet meer kunnen.
Het is een goed getimide maatregel.
Iedereen klaagt, men trekt de regel terug en wast zijn handen in onschuld bij de volgende crash.