Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Johannes: Heerlijk herkenbaar en humoristisch. Nu nog een smakelijk verhaal over de kunsten en fratsen die de hedendaagse barista’s ui
- bert: Deze trein heeft altijd nog veel meer stopplaatsen dan het vliegtuig. Zo heeft Korat geen vliegveld met operationele passagiersvlu
- Rob V.: Zo weinig? Ik denk eerder dat hij teveel stopt! Een echte HSL zou vanuit Bangkok minstens 300-400 km moeten rijden tot de volgende
- H.Revoort: ….Eikeltjeskoffieblues…..
- Huub Adank: Geachte heer Eric Donkaew, het tweede gedeelte van uw tekst is voor mij abacadabra en daarom maak ik gebruik van een visumburea
- bob mersie: waar woon je
- Willem: Geert bedankt voor het aanbod ,heb ondertussen iemand gesproken die me gaat helpen. Mocht het niet lukken dan neem ik contact met
- Erik Kuijpers: Je praat over grote afstanden, honderden of duizenden km, dus 100-200 km rijden met een boemeltje of bus/auto mag geen probleem zi
- Bert Matthys: “waar men blij is wanneer men een baantje heeft met 600 baht per maand.” …per dag dan toch bedoel je?
- Hans Udon: Prachtig geschreven! Maar ik moet opmerken dat over smaak wel valt te twisten. Ik ben zondermeer een koffie drinker. Had tot voor
- Chris: Dat het niet te vaak stopt is juist ene voordeel. Stoptreinen zijn er al genoeg. Denk je eens in hoe lang het straks duurt van B
- Kees Werkman: Weer uitermate vermakelijk geschreven, Lieven. Dank daar voor. Mijn lieve Thaise vriendin, welke ik nu ruim 5 jaar ken, vond het
- Teun: Wil je nu echt dat een hogesnelheidstrein om de 20 km een halte heeft? Een klein beetje logisch nadenken kan nooit kwaad. Als j
- Eric Donkaew: Wat Ronny ook zegt, het is best makkelijk. Zonde van die 14.000 baht. Zelfs een testament is al meer dan de helft goedkoper. Ge
- GeertP: Beste Rudolf,daar zullen de regionale vervoerbedrijven op inspelen net zoals dat gebeurt in Europa bij de hogesnelheidstreinen. I
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Leven in Thailand » Ook in Thailand wordt de benzine duurder
Ook in Thailand wordt de benzine duurder
Onder andere door de oorlog in Oekraïne gaan de benzineprijzen in Europa door het dak en dan vooral in Nederland waar je nog eens belasting over belasting betaald voor benzine (accijns en daarbovenop nog eens BTW). En zo betaal je in Nederland (langs de snelweg) al € 2,45 voor een liter.
Onze zuiderburen in Belgie doen het beter. Voor het gemak gaan we uit van een gemiddelde benzinetank van 50 liter. Bij een tankstation in België betaal je rond de 97,50 euro voor een volle tank. In Nederland kost diezelfde volle tank tussen de 111 en 120 euro.
Ook in Thailand wordt benzine duurder. Vandaag stijgt het naar 37,24 Baht per liter. Drie jaar geleden was het nog maar 24,94 Baht.
Een vraag aan de lezers: laat jij in Nederland, Belgie of Thailand vaker de auto staan nu de brandstofprijzen stijgen?
Tsja, de Grote Gemeenschappelijke Pot, ook wel ’s Rijks Schatkist genaamd, moet toch ergens mee gevuld worden om de leuke dingen voor de mensen betaald te krijgen. Het ene land doet dat op X via Y wegen, waarmee weer Z activiteiten wordt betaald, een ander land op andere manieren.
In NL is de totale kosten van benzine hoger, doch weer andere belastingen lager dan in België.
In Thailand zijn vele belastingen veel minder dan in NL of B, doch ook niet voor veel betalingen bij de Thaise Staat aankomen.
Ik herinner me nog een prijs onder de 10 Baht/ltr ( 1993)
Taxi en “brommer” chauffeurs zijn gebonden aan ritprijzen en zijn gewoon de slachtoffers van de hogere brandstofprijzen. Ieder een beetje tip geven kan hen al helpen in het kader van verantwoordelijkheid of serieus nemen. 10 of 20 baht meer op een rit is een mooi begin om deze vervoerders geen slachtoffer te laten worden vanwege een ver van hun bed show.
Dat word met kleine boodschapjes wel de scooter nu BIG C en LOTUS zijn vlakbij.
Snijd het mes aan 2 kanten wat ik eigenlijk al eerder had moeten doen .
Ik laat nu bijna altijd de auto staan als ik boodschappen doe, die ik ook lopend kan dragen.
Ook de energieprijs (verwarming) is zo hoog, dat ik de verwarming op Vorstbeveiliging heb staan, wanneer ik alleen thuis ben. Temperatuur schommelt dan tussen de 11 a 15 graden. Ik kleed mij dan maar extra warm aan met vest. Als er bezoek zet ik de verwarming niet hoger dan 17 a 18 graden.
De wens om naar een warm vriendelijk land te emigreren wordt met de dag groter en groter!!
Het trieste is dat de benzine die je nu tankt al 2 jaar opgeslagen ligt en dus eigenlijk niets te maken heeft met de oorlog in Oekraïne.
Het kartel van de brandstof maffia koopt echt niet in op deze hoge prijzen en zodra hopelijk de oorlog verleden tijd is worden de brandstofprijzen in slakkentempo verlaagd maar komen ze nooit meer op het niveau van voor de crisis.
Ik heb mijn auto nu eenmaal nodig om naar het werk te gaan. Dat geldt voor genoeg collega’s want de werkplek is zo goed als onbereikbaar per OV.
Thuis staat de verwarming op 14/15 graden. Dagelijks ben ik toch al 10/12 uur zoet met werk, dus het huis hoeft dan niet te worden verwarmd.
Leef al jaren zuinig aangezien ik op termijn wil emigreren.
Omdat ik voor een half jaar naar Thailand ging heb ik mijn ‘diesel’ auto stil gelegd van wegenbelasting. Terwijl ik heerlijk elke dag van zon, zee, strand en jungle geniet in Thailand, spaar ik 6x €100 en 6x €250 brandstof kosten uit. Met die €2.100 word mijn rondreis door Thailand een stuk gezelliger.
Tja,
Ik weet niet hoe jullie aan z’n goedkope prijs komen, maar ik betaal hier in Chiang Mai 39,90 voor een liter 95, juist gisteren 9/3 getankt.
Klopt en morgen komt hij voor het eerst boven de 40 baht
Gisteren 09-03 heb ik in Samui getankt. 95 was 41,95 Bath
Dat is een eiland, dus de aanvoer van benzine zal waarschijnlijk duurder zijn.
Klopt ruud, op een eiland is alles duurder dan op het vaste land wegens de hogere transportkosten.
Ik laat de auto niet staan en gebruik deze zowel in Nederland als in Thailand net zoveel of weinig als voorheen. Als wij moeten bezuinigen, dan eerst op andere zaken zoals uit eten gaan, de thermostaat een half graadje lager, het opzeggen van een abonnement of het goedkoper inkopen van kleren of schoeisel. Voor ons is de auto een heilige koe.
Nou hier in Thailand is het ook al flink duurder, vandaag alweer 38 thb, das al over de 1 euro als ik mij niet vergis, wat het voor de Thai zuur maakt is dat er geen woon werk vergoeding is en de lonen voor velen gedaald of gelijk gebleven door de corona crissis, met 12.000 thb per maand, en ik ken er velen die slechts 8000 verdienen en daarvoor dagelijks dagelijks naar kantoor moeten, en zelf alle kosten moeten ophoesten, dan is het in Nederland zo slecht nog niet hier hoor.
Wij zijn de auto niet minder gaan gebruiken.
De hogere benzine prijs is voor ons ook geen reden om naar Thailand te verhuizen ,, zoals sommige zich voornemen.
De prijs van benzine is gebaseerd op vraag een aanbod.
Al tijden is bekend dat voor exporterende landen de prijs van een vat olie ergens tussen de 60 en 80 dollar moet liggen om een constante levering rendabel te maken.
Bij hogere prijzen, zoals nu, gaat er minder verbruikt worden en krijgen de olie exporterende landen een overschot.
Importerende landen gaan alternatieven zoeken,wat niet bevorderd is voor de lange termijn van de exporterende landen.
Het nieuws van vandaag.
Amerikaanse olie zakte tot 110,40 dollar per vat, waarbij de prijs eerder deze week nog piekte rond de 130 dollar. Brentolie werd 11,7 procent goedkoper tot 113,05 dollar per vat.
Ja, ook in Thailand is de prijs van de brandstof flink de hoogte ingegaan. Doch wij, Farangs, hebben daar in principe weinig last van daar we nu niet echt elke dag grote verplaatsingen hoeven te maken. Tenslotte is benzine hier nog steeds maar de helft van de prijs welke je in BE-NL moeten neertellen. Ik laat er alleszins mijn wagen hier, in Thailand niet voor staan als ik ergens heen wil. Comfort heeft zijn prijs.
Och de liter prijs is voor ons oke, en aangezien ik elke keer maar voor 1000bath tankt, kan ik nog steeds de auto gebruiken.