Autoverzekeringen in Thailand

Door Matthieu Heijligenberg
Geplaatst in Autoverzekering, Expats en pensionado
Tags: , ,
9 februari 2011

Een goede autoverzekering is in Thailand absoluut noodzakelijk. De vele motoren maken het verkeersbeeld chaotischer dan wat we van Nederland gewend zijn, de verkeersregels zijn anders en de overige weggebruikers doen wel eens onverwachte dingen. Het maakt dus niet uit hoe goed u zelf rijdt, een ongeluk zit hier in een kleiner hoekje dan in Nederland.

Het is dan prettig te weten dat één telefoontje genoeg is om te kunnen rekenen op de service en back-up van een professionele verzekeringsmaatschappij die zowel op het moment zelf als in de verdere schade afhandeling snel en efficiënt voor u werkt. Let er daarom op dat u bij een maatschappij terecht komt die alles in het Engels aanlevert en die ook een Engelstalige alarmcentrale hebben.

Welke autoverzekering het beste is voor uw situatie, is uiteraard afhankelijk van meerdere factoren zoals de leeftijd en waarde van de auto, maar ook van de vraag hoe goed u verzekerd wilt zijn.

Een korte opsomming van de verschillende soorten verzekering en wat deze precies dekken:

Compulsory Third Party Liability (CTPL)

Dit is de door de overheid verplicht gestelde verzekering voor ieder motorvoertuig en deze dekt alleen maar lichamelijk letsel of dood van de andere partij. De dekking is echter minimaal, alleen met deze verzekering rondrijden levert dan ook een zeer groot risico op dat er zelf (fors) bijbetaald moet worden na een ongeval.

De premie voor deze verzekering is 645 (vierdeurs) of 967 (tweedeurs) baht.

De compulsory heeft u altijd nodig naast één van de onderstaande verzekeringen!

3rd class – Deze verzekering is te vergelijken met de WA verzekering uit Nederland.

Deze dekt schade aan eigendommen en medische kosten van derden. Daarnaast is er ook dekking voor medische onkosten voor de eigen inzittenden plus bailbond (borgtocht).

2nd class – Deze verzekering heeft dezelfde dekkingen als 3rd class, maar tevens is diefstal en brand van de eigen auto gedekt.

3 + 1 – Deze verzekering dekt hetzelfde als 3rd class, maar tevens is schade aan de eigen auto gedekt  tot het verzekerde bedrag bij een aanrijding met een ander motorvoertuig waarvan de identiteit bekend is. Deze verzekering dekt derhalve niet als u een eenzijdig ongeval heeft of als de bestuurder en gegevens van het andere motorvoertuig niet bekend zijn.

2 + 1 – Deze verzekering dekt hetzelfde als 3 + 1, maar ook diefstal en brand van de eigen auto is gedekt.

1st class – Deze verzekering is de allerbeste, te vergelijken met de all risks verzekering zoals we die in Nederland kennen.

Een first class verzekering is dan ook in alle situaties het beste en, gemeten naar Nederlandse maatstaven relatief goedkoop.

Aandachtspunt bij first class verzekeringen: let op de maximale dekkingen. Een first class verzekering die maximaal 250.000 baht uitkeert voor schade aan eigendommen van derden, kan u flink in de problemen brengen als u een Toyota Fortuner total loss rijdt.

Veelgestelde vragen op het gebied van autoverzekering:

  • Betalen die maatschappijen wel?

Het verzekeringswezen in Thailand is, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, goed gereguleerd en betrouwbaar. Het antwoord is dus ja.
In de praktijk hoeft u echter niet zelf te betalen, maar wordt de garage rechtstreeks door de maatschappij betaalt.

  • Wat moet ik doen als ik een aanrijding heb?

In sommige gevallen kan worden volstaan met het invullen van een aanrijdingsformulier. Bij twijfel over de schuldvraag of bij grote schade: Bel het alarmnummer van de verzekeringsmaatschappij dat op de polis staat. De alarmcentrale stuurt vervolgens een “surveyor” ter plaatse. Deze verzamelt alle gegevens en maakt een rapport op. Dit gedeelte is dan ook beduidend beter geregeld dan in Nederland. Los van de vraag of er wel of geen surveyor ter plaatse komt kan het nooit kwaad om direct na de aanrijding al foto’s te maken van de situatie.

  • Krijg ik als buitenlander niet altijd de schuld?

Dit wordt vaak geroepen, maar in de praktijk blijkt het reuze mee te vallen. In geval van een aanrijding met een voetganger of motorbike, zal deze sneller het voordeel van de twijfel krijgen, maar ook in Nederland is de zwakkere verkeersdeelnemer beter beschermd dus dat is niet vreemd.
Vergeet nooit: Uw verzekeringsmaatschappij heeft er geen enkel belang bij dat u als schuldige wordt aangewezen, dat kost hun geld.
Het komt helaas wel eens voor dat uw tegenpartij met getuigen op de proppen komt die de waarheid enigszins geweld aandoen. Maakt u zich in dat geval niet druk en laat de surveyor zijn werk doen. En wordt u dan alsnog als schuldige aangewezen, dan betaalt de verzekering, het enige wat het u hooguit kost is wat No Claim Bonus.

  • Moet ik zelf, al dan niet direct, iets betalen?

U heeft een aanrijding gehad, de politie komt erbij en die geeft u “opdracht” om de tegenpartij een X bedrag te geven. Want hij/zij moet naar de dokter en kan een week niet werken door uw schuld. Onnodig te vermelden dat de politie dan vaak al een dealtje heeft gemaakt met het “slachtoffer”. Maar zelfs al is het uw schuld, betaal niets! Daarvoor heeft u nu juist de verzekering afgesloten.

  • Kan ik met mijn Nederlands rijbewijs in Thailand rijden?

De politie zal het in geen geval accepteren en er is maar een zeer klein aantal verzekeringsmaatschappijen dat het wel accepteert. In principe staat in vrijwel iedere polis dat de bestuurder in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs. En een geldig rijbewijs is een Thais of een internationaal rijbewijs (dat eigenlijk bij een verblijf langer dan drie aaneengesloten maanden zelfs omgezet moet worden in een Thais rijbewijs).

  • Is een leenauto gedekt als mijn auto gerepareerd wordt?

Helaas is dit nu nog niet gangbaar. Een paar maatschappijen zijn hier schoorvoetend mee aan het starten, maar voorlopig allen nog maar in Bangkok.

Hoe kan ik mijn autoverzekering goedkoper maken?

Er zijn verschillende mogelijkheden om uw first class autoverzekering goedkoper te maken.

1. Dealer garage / insurer garage
Er zijn twee soorten verzekering die afgesloten kunnen worden. Kiest u voor dealergarage, dan mag uw auto in geval van schade naar de dealer worden gebracht. Kiest u voor insurer garage, dan dient u uw auto naar een schadewerkplaats te brengen waar de verzekeringsmaatschappij een contract mee heeft. De laatste optie is zo’n 20% goedkoper. Iedere maatschappij heeft een landelijk dekkend netwerk van deze algemene schade herstelplaatsen, die in de regel goede kwaliteit leveren.

2. Named drivers
Het is mogelijk om maximaal twee namen van bestuurders in de polis op te nemen. Dit is dus een goede besparingsmogelijkheid indien u de auto nooit uitleent. Mocht het nu toch een keer voorkomen dat u een ander laat rijden en deze een ongeluk veroorzaakt, dan bent u nog steeds verzekerd, maar dient u de eerste 6.000 baht zelf te betalen.

3. Een standaard eigen risico
Voor diegenen die vrijwel nooit iets te claimen hebben, kan een eigen risico interessant zijn. Een eigen risico van bijvoorbeeld 3.000 baht brengt de premie al snel met 2 tot 3.000 baht omlaag. Dit eigen risico hoeft u uiteraard alleen te betalen als u schuld heeft aan een aanrijding.

Als er verder nog vragen zijn over dit onderwerp, hoor ik het graag.

27 reacties op “Autoverzekeringen in Thailand”

  1. Pim zegt op

    Mijn Thaise rijbewijs was tot 13 -12-2010 geldig .
    Op die datum ben ik verwezen om op 10-06 -2011 maar terug te komen voor verlenging .
    Ben ik intussen wel verzekerd ?

  2. Ana zegt op

    Hallo mijnheer Matthieu,

    Ik heb voor een paar vragen:
    1 – De premie voor deze verzekering is 645 (vierdeurs) of 967 (tweedeurs) baht. Is dit per jaar? en waarom auto 2 deurs duurder dan 4 deurs?
    2 – Hoe veel baht premie voor 1 st class voor 1 Toyota fortuner per jaar? en is dat AA verzekering maatschappij?

    • Matthieu AA Hua Hin zegt op

      Hallo Ana,
      1. Deze bedragen zijn inderdaad per jaar. Ieder motorvoertuig moet deze vezekering hebben, dat is wettelijk voorgeschreven. Dat wordt gecontroleerd bij het betalen van de roadtax, dan moet worden aangetoond dat deze compulsory er is. Zonder compulsory, geen roadtax en dus geen nieuwe sticker met het jaartal erop. Een tweedeurs is duurder omdat deze niet als sedan maar als pick-up wordt beschouwd, dus eigenlijk meer als bedrijfsvoertuig.
      2. Is het mogelijk me via [email protected] een scan te sturen van het autoboek en de huidige polis? Zoniet, neem dan svp alsnog even contact op via e-mail zodat ik alle vereiste gegevens kan verzamelen.

      Een via ons afgesloten verzekering is overigens geen verzekering van AA maar van 1 van de in Thailand werkzame verzekeringsmaatschappijen. Wij zijn “broker”, oftewel tussenpersoon. Dit maakt voor de premie niets uit, de premies zijn overal gelijk. Voordeel dat wij bieden is dat we met veel maatschappijen samenwerken en dus in staat zijn om de beste optie uit te kiezen. Bijkomende voordelen zijn dat met ons in het Nederlands gecommuniceerd kan worden en dat wij bij een eventueel probleem als broker de belangen van onze klanten behartigen. En dat laatste maakt uiteraard verschil, als broker met veel klanten bij een maatschappij staan wij sterker dan dat je als eenling tegenover een maatschappij staat. die in haar eigen belang handelt.

  3. Chang Noi zegt op

    Bedankt voor de uitleg …. ik moet volgende week mijn verzekering verlengen en zal eens precies controleren het wie, wat en hoe van mijn verzekering.

    Chang Noi

  4. Matthieu AA Hua Hin zegt op

    Hallo Pim,
    Na het inkijken van de kleine letters van een paar willekeurige maatschappijen en navraag hoe dit geinterpreteerd moet worden, heb ik 2 totaal verschillende reacties gekregen.

    De ene stelt heel duidelijk:
    it is illegal to drive even for 5 mins without a valid license. Therefore if you are not legally able to drive your insurance is invalid.

    Een ander schrijft in de kleine letters bij de uitsluitingen:
    Driving made by the person who has never been given of the driving license or has been given but disqualified by the effect of law or to use the driving license of motorcycle to be for driving of the motor vehicle.

    Duidelijk anders. Nagevraagd voor de zekerheid of het echt geen probleem is als het rijbewijs is verlopen, antwoord:
    Once the customer has already got the driving license but it was expired. We would consider like he still has the driving license.
    So there is no problem for the insurance however it has been expired for longtime.

    Het kan dus 2 kanten op. Wil je zekerheid: kijk in de polis van de autoverzekering.
    Voor absolute zekerheid: haal een nieuwe, zeker nooit een probleem.

    • Matthieu AA Hua Hin zegt op

      En nog een naschrift op de verlopen rijbewijs vraag:
      Volgens de OIC (Office of Insurance Commissions) die landelijk de regels vaststelt waar iedereen in de verzekeringsbranche in Thailand zich aan moet houden, is er nog steeds dekking ook al is het rijbewijs verlopen. Dat geldt alleen niet als het is ingenomen.door de politie of door het land transportation department.
      En als de OIC dit in de reglementen heeft staan, is er geen discussie mogelijk.

  5. Christiaan Hammer zegt op

    Hallo Mathieu,

    Je schreef een uitstekend verhaal over de autoverzekering in Thailand. Met de inhoud en conclusies ben ik het helemaal eens.

    Groetjes van een ex verzekeringsexpert,
    Chris

  6. Pim zegt op

    Dag Matthieu .
    Ik dank je hartelijk voor deze info .
    Intussen heb ik ook meer duidelijkheid over het rijbewijs .

    Thais lezen is moeilijk en weet dat het rijbewijs 5 jaar geldig is ben ik op de dag van van afgifte bij het bureau voor afgifte rijbewijzen geweest .
    Nu blijkt dat ze voor het gemak de geldigheid naar mijn geboortedatum hebben verplaatst.
    Dus het is in mijn geval vijf en half jaar geldig .
    Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben .

  7. colin de Jong zegt op

    Ja dat klopt Pim dat wordt altijd zo gedaan dat de vervaldatum afloopt op jou geboorte datum. Toch nog iets positiefs van de heren ambtenaren want dit is wat gemakkelijker te onthouden. Goed gedaan.

  8. Sam Loi zegt op

    Beste Matthieu,

    Ik heb een vraagje. Je bent ongetwijfeld bekend met het verzwijgingsartikel. Ik heb namelijk de indruk dat hier in Nederland verzekeringsmaatschappijen heel soepel zijn bij de acceptatie van nieuwe verzekeringen. Het gaat ze sec om de premie. Daar moeten ze heel veel van hebben. Ze zijn dus nogal makkelijk in het accepteren van nieuwe verzekeringen omdat ze het verzwijgingsartikel nog achter de hand hebben.

    Pas als er een claim wordt ingediend gaat men de aanvraag heel goed onderzoeken. Heeft de klant de aanvraag juist en volledig ingevuld en als ze je op een (kleine) fout kunnen betrappen, wijzen ze de claim af met een beroep op verzwijging.

    Hoe gaat de Thaise verzekeringsmaatschappij hiermee om?

    • Matthieu AA Hua Hin zegt op

      Hallo Sam Loi,
      Bij autoverzekeringen valt niet zoveel te verzwijgen, dus ik ga ervan uit dat je het hier over ziektekostenverzekeringen hebt?
      Welnu: Op het gebied van ziektekostenverzekeringen gaan de Thaise maatschappijen hier bikkelhard mee om. Je kan erop rekenen dat op het moment dat je in het ziekenhuis terecht komt en het wordt echt kostbaar, het aanvraagformulier nog eens heel goed doorgespit wordt. Bij twijfel (en dat komt meestal voort uit het doktersrapport dat ze vanuit het ziekenhuis toegestuurd krijgen), gaan ze zelfs terug tot je medisch dossier in Nederland.
      Sommige mensen laten wel eens bewust iets achterwege om een uitsluiting op de polis te voorkomen met in het achterhoofd de gedachte: als ik hier later last van krijg en het komt niet uit, dan heb ik geluk. Komt het wel uit, nou ja, dan wordt die kwaal niet betaald.
      Maar zo werkt het helaas niet. Als je bijvoorbeeld met een maagprobleem in het ziekenhuis ligt en het komt uit dat je iets over je longen hebt verzwegen, dan wordt de polis i.h.a. direct geannuleerd.
      Nooit iets verzwijgen, dat kan letterlijk levensgevaarlijk zijn.

      • Sam Loi zegt op

        Beste Matthieu,

        Dank voor je reactie. Neen, ik heb het over verzekeringen in het algemeen, want ook bij het afsuiten van een autoverzekering kan een asiprant verzekerde – al dan niet bewust – behoorlijk in de fout gaan. Op het aanvraagformulier dat vooraf gaat aan de totstandkoming van de verzekeringsovereenkomst worden heel wat vragen gesteld aan de aspirant verzekerde, bijvoorbeeld of hij in de afgelopen 10 jaar met Justitie in aanraking is geweest, of zijn rijbewijs ooit ingetrokken is geweest. Als dit wordt verzwegen op het aanvraagformulier dan is de verzekerde die betrokken raakt bij een ongeval waarvan hij de schuld draagt de klos. Met een beroep op het verzwijgingsartikel wordt de claim namelijk afgewezen.

        Het is dus van belang dat een tussenpersoon dit met zijn klant goed bespreekt, hem of haar wijst op de eventuele gevolgen bij het onjuist c.q. onvolledig invullen van een aanvraagformulier.

        Hoe is het geregeld met de aansprakelijkheid van de tussenpersoon? In Nederland worden fouten van de tussenpersoon (opdrachtnemer) toegerekend aan de verzekerde
        (opdrachtgever). Is dit in Thailand ook het geval?

        Ik ben bekend met een zaak waarbij een verzekerde keurig op zijn aanvraag had vermeld dat hij ooit een wao uitkering – waarvan arbeidsongeschiktheid aan ten grondslag lag – heeft ontvangen, maar dat hij na een jaar weer is gaan werken.
        Aangezien hij in zijn nieuwe baan minder ging verdienen, werd hem een aanvulling uitbetaald. De grondslag van deze aanvullende uitkering was dus niet gebaseerd op arbeidsongeschiktheid, maar op zijn maatmanloon.

        Korte tijd later werd hij weer arbeidsongeschikt. Uiteindelijk bood de verzekeraar hem tegen finale kwijting een vergoeding ineens aan van 200.000.– guldens (het was nog in de guldentijd) waarmee hij akkoord ging. Niet veel later kreeg hij bericht van de verzekeraar dat zij niets zouden uitkeren. Hij zou de aanvullende uitkering op de aanvraag hebben verzwegen en als de verzekeraar dat reeds bij aanvang zou hebben geweten zij deze verzekering niet zouden hebben geaccepteerd. Ook bij de rechter kreeg deze man geen gelijk.

        Ik wil met dit voorbeeld nog eens aangeven dat het erg belangrijk is om een aanvraag zo volledig mogelijk in te vullen. Het zijn namelijk stuk voor stuk ‘ratten’ die verzekeraars.

        • Matthieu AA Hua Hin zegt op

          Hallo Sam Loi,
          In Thailand komt er bij autoverzekeringen geen aanvraagformulier aan te pas, dus kan er ook weinig bewust verzwegen worden. Vandaar dat ik in eerste instantie dacht dat de vraag op een ander onderwerp betrekking had.
          Buiten de ziektekostenverzekering worden er alleen vragen gesteld op het aanvraagformulier voor bijvoorbeeld een huisverzekering. Maar dat zijn dan in de regel 3 algemene vragen: Is het nog ergens anders verzekerd? Is u ooit een verzekering gewigerd of opgezegd? Is er de laatste X jaar schade geweest? En daar blijft het dan bij.
          Sommige maatschappijen hanteren voor big bikes wel een vragenformulier met wat verdergaande vragen. En natuurlijk wijzen we er altijd op dat dit naar waarheid moet worden ingevuld. Op aanvraagformulieren waarop dit van toepassing is, staat overigens ook altijd duidelijk vermeld wat de gevolgen kunnen zijn van onjuist invullen c.q. weglaten van informatie.

          Hoe het in Thailand geregeld is qua aansprakelijkheid van de tussenpersoon?
          Als het gaat om een foutief ingevuld aanvraagformulier, zal uiteindelijk de klant verantwoordelijk zijn want die tekent voor akkoord.
          Dit zal een ander verhaal zijn als de tussenpersoon bewust of onbewust iets nalaat te doen waardoor de klant schade berokkend wordt.

          Verzekeraars ratten? Geef ze geen gelegenheid om ergens onder uit te komen en er is niets aan de hand. Lees de kleine letters en teleurstellingen achteraf worden voorkomen.

  9. Sam Loi zegt op

    Hoi Matthieu,

    Het was mij slechts te doen om dit onder de aandacht van mensen te brengen en het belang daarvan nog eens goed te benadrukken. Succes met de praktijk.

  10. Matthieu AA Hua Hin zegt op

    Hoi Sam Loi,
    En dat is ook het prettige en goede van dit blog, dat niet alleen leuk maar ook leerzaam is, mede door de inbreng van alle reageerders. Jij bent duidelijk meer thuis in deze materie en je kaart terecht een heel belangrijk punt aan waar iedere lezer voordeel van heeft.

  11. guyido zegt op

    dag Matthieu , ik had het al eens laten vallen op het blog , kan je de bonus /malus van de autoverzekering uit Europa mee nemen naar Thailand ?
    mijn verzekering wordt het eerste jaar door de dealer betaald , dus heb ik er nu geen omkijken naar maar in oktober as. moet ik de auto zelf verzekeren.
    en dan kan 50% bonus /malus aardig in je voordeel werken…
    hoe werkt dat hier in thailand ?

  12. Matthieu AA Hua Hin zegt op

    Hallo Guyido,
    Sommige maatschappijen zijn bereid een NCB uit het buitenland mee te nemen naar een Thaise polis. Belangrijk is dan wel dat de royementsverklaring c.q. de schriftelijke verklaring omtrent de opgebouwde no claim bonus van je Europese verzekering in het Engels is. Het beste kun je ongeveer een maand vantevoren de huidige polis en het schrijven van de Europese maatschappij scannen en naar ons doormailen zodat we er (zonder verdere verplichtingen) mee aan de slag kunnen.

  13. Leo Bosch zegt op

    Beste Matthieu,

    7 jaar geleden heb ik in Pattaya een nieuwe Mitsubishi Strada gekocht .
    Ik kreeg daarbij van de dealer het eerste jaar volgens mij een 1ste class verzekering
    bij de Ayudhya Insurance Company.

    Ik heb inmiddels de maximum no-claim korting opgebouwd.
    Toen ik de laatste keer op kantoor mijn premie ging betalen, informeerde ik of het mogelijk was om mijn opgebouwde no-claimkorting overgeschreven kon worden op de nieuwe polis als ik een nieuwe wagen zou kopen, kreeg ik te horen dat dat niet mogelijk was.
    Ik zou weer opnieuw met 100 % premie moeten beginnen.
    De dealer had mij dit ook reeds verteld, maar omdat dit in Nederland heel normaal is dat je je no-claim mee neemt bij aanschaf van een andere auto , kon ik dit moeilijk geloven.
    Is dit normaal in Thailand , of heb jij betere verzekeringen in de aanbieding ?

    Overigens bedankt voor al je informatie op het blog.

    vriendelijke groet , Leo

    • Matthieu AA Hua Hin zegt op

      Hallo Leo,
      Tot voor kort was zoals je dealer het beschrijft (no claim bonus op de auto en niet op naam) gangbaar. Nu zijn er maatschappijen die wel no claim bonus overschrijven op een volgende auto. Als de maatschappij waar de dealer mee werkt gen no claim bonus overnemt naar een nieuwe auto, dan zul je inderdaad weer met 100 % moeten beginnen. Maar aangezien andere maatschappijen wel e mogelijkheid bieden, kun je vragen hoevel korting je krijgt als je de auto zonder verzekering neemt. Als je dan de meest recente polis of, nog beter, een no claim certificate van de huidige maatschappij naar ons mailt, samen met gegevens van de nieuwe auto, dan kunnen we e.e.a. uitzoeken voor je.

  14. E.van Dijk zegt op

    Beste allemaal,

    Ik kom binnenkort voor drie maanden naar Thailand- Hua Hin, en om niet afhankelijk te zijn van andere, wil ik voor die periode een scooter huren. Heeft iemand voor mij een of meerdere betrouwbare adressen in Hua Hin, waar ik een scooter kan huren met een goede verzekering. Als ik al die artikelen lees over dit onderwerp lijkt het mij niet onverstandig om zeker te zijn van een goede verzekering. Misschien heeft iemand goede ervaringen met bepaalde verhuurders?

    vr.gr. Edy

    • @Edy
      Een huurscooter zal in principe altijd de compulsory (verplichte) verzekering hebben. Deze dekt medische kosten en een uitkering bij overlijden. De gedekte bedragen zijn echter niet hoog. Schade aan eigendommen van derden, zoals een auto waar je tegenaan rijdt, is helemaal niet gedekt. Ook schade aan de eigen scooter niet.
      Een particulier kan deze risico’s extra verzekeren, maar bij scooters die voor de verhuur worden gebruikt is dit helaas niet mogelijk. Je zal dan ook nooit een verhuurscooter vinden met een goede verzekering. Voorzichtig rijden is het devies!

      • E.van Dijk zegt op

        Matthieu,

        Bedankt voor je reactie. Helemaal duidelijk. De voorgaande keren dat ik een scooter huurde in Hua Hin ben ik zo naief geweest te denken dat het wel goed zat, met de verzekering. Ik vroeg wel elke keer als ik er een huurde of er verzekering bij zat en er werd altijd vrolijk ja geknikt. Was wel de waarheid natuurlijk,maar ik heb me nooit gerealiseerd wat het precies inhield. Nu weet ik het.
        Wat betreft de reactie van Pim? Weet jij misschien iemand met een goede verzekering die zijn scooter aan mij wil verhuren?

        vr.gr. Edy

        • Ik ken uiteraard de mensen die een goede verzekering hebben, maar ik ga ervan uit dat deze de scooter niet verhuren omdat ze deze zelf gebruiken. Wellicht dat 1 van de lezers op dit blog iets beschikbaar heeft (en iedereen uit Hua Hin leest hier).

    • pim zegt op

      Dag, E.van Dijk .
      Via dit blog denk ik dat je wel een farang kan vinden in Hua hin die zijn scooter wil verhuren en anders wel iemand weet die het doet .
      Vrijwel iedere fahrang heeft een goede verzekering .
      Wie weet heeft Matthieu wel iemand onder zijn klanten die dat doet dan weet je zeker dat je goed zit .

      • E.van Dijk zegt op

        Pim,

        Bedankt voor je reactie. Zoals je kan zien heb ik al aan Matthieu gevraagd of hij misschien iemand weet in Hua Hin.
        Of als er soms nog andere zijn die mij verder kunnen helpen met de huur van een scooter met goede verzekering?

        vr.gr. Edy

        • pim zegt op

          Hallo Edy .
          Ik ben voor je bezig ,ik weet in ieder geval 3 mensen met 2 scooters waar ik even contact mee op zal nemen .
          Even daarbuiten , er is hier een Nederlander die ook verhuurt mocht die je wat aanbieden laat mij de naam dan even weten omdat deze niet te vertrouwen is .
          Je hoort spoedig van mij .
          Groetjes ,Pim .

          • Hans Bos (redactie) zegt op

            Email van Edy is aan Pim gestuurd, opdat de verdere handel en wandel buiten het blog om gaat.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website