Thaise gewoonten, snapt u het?

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Column, Joseph Jongen
Tags:
24 juni 2017

Al heel wat jaren kom ik met grote regelmaat in Thailand en nog steeds begrijp ik geen snars van sommige dingen. Laat ik vooropstellen dat het een fantastisch vakantieland is met doorgaans een vriendelijke bevolking en een fijn land om te vertoeven.

Soms vraag ik me toch wel eens af waarom de Thai totaal onnodig tegen vreemdelingen opkijkt, of moet ik wellicht zeggen; tegen blanken? Een van de dingen waar ik me steeds weer over verbaas, en er ook niet aan kan wennen, is het in mijn ogen zo onderdanig gedrag. Een voorbeeld: als je in een restaurant zit kruipt de passerende bediening bijna in elkaar om vooral niet boven de gasten uit te steken als ze je passeren. Je kunt het een vorm van wellevendheid noemen en dat zal ook wel zo zijn, maar door Westerse ogen bezien komt het, althans bij mij, heel onderdanig over. Waarom moet dat vraag ik me af.

De tempel

Een heel ander voorbeeld is het brengen van offers, en vooral niet te vergeten geld doneren voor de tempel. En daar zijn er in dit land onnoemelijk veel van. Zelfs de meest in armoede verkerende Thai zal niet nalaten om geld te doneren voor de verbouwing van een tempel, of ter ondersteuning van de monniken.

Het doet mij terugdenken aan een lang vervlogen tijd toen de Heren Geestelijken in de Lage Landen nog de dienst uitmaakten.

Zou onze bewustwording in Thailand nog ooit plaats gaan vinden? Deze gedachte schoot door mijn hoofd bij een niet meer dan toevallig bezoek aan de uit 1838 stammende Wat Jong Soong te Mae Sariang. Daar viel mijn oog op een bord met de tekst: Developing Temple means develope our country.  Wat de uitbreiding van deze tempel te maken heeft met de ontwikkeling van het land gaat totaal aan mijn economisch denken voorbij. Persoonlijk heb ik daar een bijna tegenovergestelde mening over.

Aanspreektitels

In deze moderne tijd hanteren we geen ouderwetse aanspreektitels meer zoals Weledelgestrenge Heer of Vrouwe, respectievelijk Weledel zeergeleerde of Weledel geboren. Er ontstond onlangs in ons parlement zelfs een discussie omtrent het afschaffen van de aanspreektitel ‘Excellentie’ voor een minister of staatssecretaris. En waarom zouden we onze kroonprins niet gewoon met mijnheer mogen aanspreken in plaats van met koninklijke hoogheid? En de koningin komt als mevrouw toch ook veel menselijker over dan als majesteit.

Bij het zien van Thaise tv-beelden krijg je een beeld te zien van het Thaise koningshuis, dat niet te vergelijken valt met Westerse monarchieën.

Kruipend over de vloer gaan de Thaise hoogwaardigheidsbekleders richting hun vorst en aanverwanten. Iets dat voor de Thai heel normaal blijkt te zijn, maar in ons Westers denken niet is te bevatten.

Uiteraard hebben wij, in de ogen van Thaise mensen, eveneens bepaalde vreemde eigenschappen en gewoonten. Hoe zou een Thai bij een bezoek aan ons land aankijken tegen al die Hollandse snoeshanen en al hun vreemde gedragingen?

Een luisterend oor

Hiervoor legde ik mijn oor te luisteren bij La en Faa, twee mij bekende Thaise dames. Beiden hebben inmiddels ons land wat beter leren kennen en La heeft zelfs haar inburgeringcertificaat behaald.

La vertelt: “tien uur in de avond en het is nog licht, maar waarom zijn de winkels dan al gesloten?” Faa knikt bevestigend en vult aan: “voor een plastic zak waar je de boodschappen in kunt verpakken moet je zelfs betalen.” Verder pratend: “Jullie zijn in onze gedachten gierig, maar vertalen het als zuinig en doen zo moeilijk over geld.” Faa is het opgevallen dat ze op de akkers nooit iemand ziet werken en waarom moet je als je gaat tanken dat zelf doen? En mannen, nu even opletten voor de volgende opmerking: “er zit veel meer seks in jullie samenleving dan in die van Thailand.” Hoewel wij volgens de dames ook nog erg direct overal op reageren heb ik deze opmerking van La maar zwijgzaam aan mij voorbij laten gaan.

Maar het allerbelangrijkste dat uit La’s mond kwam was:”ik snap niet dat jullie niet door hebben hoe rijk jullie zijn en hoe goed het in Nederland allemaal in elkaar zit.”

Conclusie

Ja landgenoten, dat moet dan door twee Thaise dames gezegd worden. Laten we het onder ogen zien; we mopperen altijd. De politici beloven veel en maken niets waar, de euro zakt steeds verder weg, de werkloosheid neemt toe, de belastingen zijn belachelijk hoog, onze pensioenen verdampen, gezondheidzorg wordt onbetaalbaar, banken zijn geldwolven, Zuid Europese landen rommelen maar wat aan, Italië en Frankrijk misbruiken ons, bonusregelingen zijn belachelijk, maar de woorden van La herhalend: “we weten niet hoe rijk we het hebben.”


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

30 reacties op “Thaise gewoonten, snapt u het?”

  1. Rob V zegt op

    Tja, als het minimumloon 3-4 euro per uur zou zijn zou het voor (meer) winkeliers rendabel zijn om tot 22 uur open te zijn of overal service personeel beschikbaar te hebben. Seks zie je hier wel meer terug in de media. En ja we hebben het relatief goed, maar mensen willen altijd meer meer en meer.

    Moeilijk doen over geld? Tja de een geeft liever elk euro die binnen komt meteen uit, of vraagt een lening aan, een ander zet liever wat geld opzij.

  2. phangan zegt op

    Er wordt volgens mij in Nederland elke week nog steeds geld in de kerk gedoneerd als het zakje voorbij komt of de zgn. kerkbelasting, voor mij is dat hetzelfde als de donaties aan een tempel.

    • EDDY UIT Oostende zegt op

      Ik ben geen kerkganger,maar ook niet anti clericaal-In Belgie worden de priesters en andere geestelijken vergoed als een leraar. Is dat normaal en is dit ook in Nederland ?.In frankrijk is dit zeker niet het geval.
      Daarom als ik noodgedwongen naar de kerk moet gaan voor uitvaartdienst-huwelijk-of doop-en ze komen altijd rond met het kerkzakje(in ons jarton met de schaal)geef ik ,en iedereen kan het zien
      0.01 cent.

    • Frans Nico zegt op

      Beste Phangan, mijn ouders hebben mij laten dopen in de Nederlands Hervormde Kerk. In mijn kinderjaren gingen we naar de Zondagsschool van het Leger des Heils. Mijn eerste huwelijk was met een Rooms Katholiek meisje. Wij waren maar net getrouwd of iemand van de NH-kerk kwam op huisbezoek. Naar de kerk gingen wij niet. Ik werd herinnerd aan de vrijwillige bijdrage aan de kerk. Het was een (naar mijn mening verplichte) vrijwillige bijdrage – door jou ‘kerkbelasting’ genoemd – van naar ik mij herinner 5 tot 10 procent van mijn inkomen. Ik deed dat niet. Na verloop van tijd werd zelfs gedreigd met royement. Toen heb ik de eer aan mijzelf gehouden en mij laten uitschrijven.

      Mijn tweede huwelijk was met een vrouw van Gereformeerde huize. Ik ging wel eens mee naar de kerk. Tweemaal per dienst kwam het collectezakje langs. Geregeld werd melding gemaakt van soms grote giften van kerkleden, al of niet bij testament gedaan. Deze Gereformeerde Gemeente is behoorlijk rijk. Maar ze zorgen ook voor de leden. In financieel moeilijke tijden werden wij door de diakonie financieel bijgestaan.

      In de loop van de jaren heb ik kennis opgedaan van diverse stromingen in het Christendom en de Islam. Voor mij heeft dat veel duidelijkheid verschaft en ben ik meer atheïst geworden. Wat betreft de inkomsten van de Christelijke kerken en de Boeddhistische tempels is er feitelijk niet zo’n groot verschil. Geld is nodig om deze instellingen in stand te houden. Het verwerven van dat geld gaat het beste door de leden voortdurend voor te houden dat de giften oh zo belangrijk zijn voor hun welzijn, vooral in het hiernamaals. En daar zijn de gelovigen uiterst gevoelig voor. Lenin zei het 100 jaar geleden al: “het geloof is opium voor het volk”.

  3. siamees zegt op

    Nederig voorbijkomen? In Birma daarentegen daar kruipen ze u echt over de grond voorbij, ik voelde mij daar soms echt genant in, vind wel dat het in Thailand best meevalt, ja in de Isaan op den buiten daar doen ze dat ook nog veel. Ik vind de uitspraken van deze 2 dames wel goed voor de rest, kunnen heel veel bijleren over ons eigen door de ogen van buitenlanders, door hier te wonen ben ik ook helemaal anders naar Belgie en de Belgen beginnen te kijken, en ja wat hebben wij het toch goed in vergelijking met de meeste Thais!!
    Als ik soms al dat gezeur zo lees in de media komende uit de heimat, is het meer en meer om mee te lachen vind ik, ik moet nu wel toegeven dat we toch wel wat verwende mensjes zijn en met ons gat in de boter zijn gevallen, of beter gezegd in mijn geval oh wat is het fijn om een Belg te zijn. Ook mede daardoor dat ik hier kon wonen en nog altijd terug zal kunnen komen ook.

  4. Franz Buskens zegt op

    Ik ben het met de heer J. Jongen eens dat het met die bouw van tempels wel wat minder kan. Thailand is een prachtig land, met prachtige mensen en velen zijn straatarm. Ondanks de vele thempels worden er te veel bij gebouwd en te groot. De Disney cultuur die er om heen hangt, met te veel apen en al die monnikken, is dat niet wat veel van het goede? Leuk voor de touristen. Maar, heeft dat nog iets te maken met wat Buddha ooit bedoeld heeft? De RK kerken zijn nog groter en even overdadig. Het westen heeft in ieder geval wel een renaissance gekend en daar is de Thailse bevolking ook wel aan toe, denk ik. Iets meer geloof in de mensen en iets minder in de monniken en andere sinterklazen.

    • paul van tol zegt op

      ik woon nu al 5 jaar in krohat,het armste deel van thailland . maar ze hebben wel veel geld over om het aan de tempels schenken . ik snap dit niet,de mensen hier in het dorp hebben nog maar net een dak boven hun huis,de wegen zijn soms on toegangkelijk ,zodat de kinderen bj een regenval niet naar school gebracht kunnen worden . wat doet de temple hier aan….?

  5. Fluminis zegt op

    In Nederland hebben we zogenaamd niet door hoe rijk we zijn maar de Thai weet niet dat Nederland zich zo diep in de schulden heeft gestoken dat onze kleinkinderen nog krom zullen liggen om het af te kunnen betalen.
    Het is maar wat je rijk noemt je buurman met enorm veel schulden en een Benz voor de deur of ik zonder schulden en een afbetaalde 2dehands toyota.

    Hier in Thailand voel ik me duizend maal rijker zonder de betutelende overheid in mijn nek die alles beter weet (en ons vooral in de schulden steekt).

    • Jack zegt op

      Wij willen wat geld achter de hand hebben,dat is niet gierig maar slim (voor als wat kapot gaat in huis( T.V. Wasmachine,bankstel etc) Daar denken die Thais niet aan ,het is altijd hetzelfde dat zien we dan wel zeggen ze altijd,voordat ze weer illegaal gaan gokken van hun laatste geld. Gaat wat kapot staan ze bij mij aan de deur, vroeger gaf ik ze geld voor wat nieuws te kopen.Nu doe ik dat niet meer, en zeg als je geld hebt voor te gokken moet je ook geld hebben voor wat te kopen als er wat kapot gaat. Jack kiniouw zeggen ze dan de domme Thais.

    • J.Waegenaar zegt op

      Wat Fluminis schrijft is ons uit het hart gegrepen, we leven inderdaad op veel te grote voet. De tijd zal het ons leren, en onze kinderen zullen er helaas voor moeten bloeden.

  6. Rien Stam zegt op

    Die tempels in Thailand vallen op door hun aantrekkelijke uiterlijk.Maar ik heb zo’n tien jaar geleden eens een plattegrond van Keulen in Duitsland gekocht, daar staan werkelijk goed geteld 200 Christelijke Kerken op afgebeeld.

  7. peter zegt op

    Wat is er mis met de Thaise gewoonte?
    Helemaal niks wat mij betreft, ik heb er respect voor ten alle tijde.
    Alleen wat het nederige betreft mag het als het persoonlijk naar mij gericht is wel wat minder, dit zeg ik dan ook altijd.
    Man en vrouw zijn voor mij gelijk.
    Budhisme is heilig, een levenswijze en doneren hoort daar bij voor een goede karma en geluk.
    Andere gewoonte van een Thai over het algemeen is auto van de bank, huis van de bank etc.
    Dit is in Nederland ook al niet veel anders.
    En respect is in Nederland vaak ver te zoeken, bijna zeldzaam.
    Dus wat mij betreft mag Thailand op deze voet verder gaan met deze gewoontes.
    Dit even in het kort hoe ik er over denk.
    met vriendelijke groet Peter *sapparot*.

  8. Erik zegt op

    Voor mij is het grootste verschil in de omgangsvormen dat wij veeleisender zijn. De Thai laat respekt zien door ruimte te geven en in eerste instantie niets terug te vragen. (Dat kan later wel degelijk aan bod komen). Wij zien dat ten onrechte aan als onderdanigheid, terwijl het gewoon een andere manier is om iets over jou te weten te komen, b.v. of je aardig bent van nature etc. Als je niets positiefs prijs geeft over jezelf terwijl er niets geeist wordt van je wordt je negatief beoordeeld.

  9. Jack zegt op

    Mijn Thaise vriendin is eigenlijk zeer tolerant, maar bij de paar keer dat ik voorstelde bij een Indiaas restaurant te eten, keek ze me vol afschuw aan. Nee, daar wilde ze beslist niet heen, want dat was vies. En daarbij bedoelde ze niet de smaak.
    Ik denk dat vele Thais een vooroordeel t.o.v. Indiërs hebben en dus ook mensen die een Indiaas uiterlijk hebben.
    Toch heb ik veel Indiase kollega’s (ik werk bij een grote duitse luchtvaartmaatschappij) die heel graag naar Thailand gaan.
    Ik ben een blonde (intussen ook grijze) Nederlander uit Limburg en wanneer ik in Brazilië ben, denken de Brazilianen eerst dat ik uit Amerika kom en zijn ze niet altijd even vriendelijk. Pas wanneer ik dan Portugees spreek, bloeien ze echt op…
    Tja, waar je ook komt zijn vooroordelen… Moet je mee leren leven!

  10. Frans A zegt op

    Geld doneren in de tempels, wat is daar mis mee?
    De mensen doen dit uit vrije wil.
    Hoe het in Nederland is weet ik niet maar in België krijgt de kerk (en andere sektes) subsidies van de staat.
    Belastingsgeld dus.
    En dat is NIET mijn eigen wil.
    Dus wie zijn hier weer de slimsten, wij of de (echt niet domme) Thaï?

    • Frans Nico zegt op

      Als je vanaf je geboorte wordt voorgehouden dat de giften aan de tempels/monniken van groot belang zijn voor je welzijn nu en in het hiernamaals, hoe kan je dan spreken van vrije wil?

  11. ferdinand zegt op

    @ Frans. Geld doneren an de tempel, “mensen doen dit uit vrije wil”. Daar zet ik toch mijn vraagtekens bij. Ik maak hier dagelijks mee dat de sociale druk enorm is. Al hebben ze niets te eten voor hun eigen kinderen, s morgens moet het laatste beetje rijst aan de monniken gegeven word, aan elke collecte, en die zijn hier in de Isaanse dorpen haast dagelijks, moet megedaan worden. Waarom: omdat bij de tempel je naam wordt omgeroepen per luidspreker en op een bord wordt aangetekend wie precies wat heeft gegeven. Niemand wil voor zijn buren onderdoen en er later op worden aangesproken.

  12. Henk zegt op

    Het verliezen van het gezicht vind ik de vreemdste Thaise ” gewoonte “. Dat is iets heel belangrijk hier.
    Voor de buitenwereld moet alles kloppen. Mijn vrouw doet werkelijk bijna alles goed, maar owee als ik een opmerking maak over iets wat ze niet zo goed doet. Gezichtsverlies…. Dan is ze danig van slag! De tempel speelt hier een belangrijke rol. Mijn gescheiden schoonmoeder is er dagelijks. Doet er van alles, eten koken, schoonmaken, etc. Spoort ook haar kinderen aan daar ook iets mee te doen. Haar ex-man is er ook vaak om klusjes te doen, maar dan vliegt schoonmama weg, moet niks weten van haar ex. Meer dan 20 jaar gescheiden. Bij bij ons komen ze nooit gezamenlijk, mijn vrouw plant dat… Gezichtsverlies….

  13. ton zegt op

    Een nicht van mijn vrouw vroeg of ik de grote vaas in mijn huis wilde verkopen. Ik zei ok als je ervoor betaald wat ik ervoor heb gegeven is het mij prima
    Smiddags werd de grote vaas opgehaald en betaald.
    Toen werd mijn vrouw en ik gevraagd of we de vaas mee weg wilde brengen Heee die snap ik ff niet ??
    Dus wij mee. Bleek de vaas naar een tempel te worden gebracht als Tambun wegens het overlijden van haar moeder.
    We kwamen in de tempel en zette er de vaas neer. Een monnik zei ons maar te wachten want ze moesten eerst eten,
    Je komt met een pracht vaas en dan moet je maar wachten tot die heren in het oranje tijd hebben voor je. Want ze moeten eerst eten wat ze in de morgen op hebben gehaald bij andere onnozele Thai.
    Ik zei tegen haar nicht ik geef je jou geld terug en die vaas gaat weer naar mijn kamer hooooo helemaal fout.
    Ja wij hebben het goed maar als je iets van je goedheid weggeeft word er hier in mijn ogen vorstelijk misbruik van gemaakt
    Van mij zullen ze niks meer krijgen, iedereen moet werken voor zn eten laat die oranje maffia dat ook maar gaan doen in plaats van iedere ochtend te bedelen

  14. Ton zegt op

    ‘S lands wijs ‘S lands eer. En daar is eigenlijk alles mee gezegd.
    Ik ben in Thailand gaan wonen nou juist omdat het anders is. Aan sommige dingen doe Ik mee aan andere dingen niet. Ik ben niet zo arogant te vinden dat Thaise mensen zich anders zouden moeten gedragen dan ze doen ook al vind ik het vanuit mijn zienswijze raar. Ik vond ook vele whose van handelen van westerse mensen raar.

  15. Slagerij van Kampen zegt op

    In Thaise tempels, de meest bezienswaardige dan, struikel je werkelijk over de collectebussen. Daarnaast nog een paar “toekomstvoorspellende” machines met daarvoor ontoereikende software maar wel met inwerpgleuf. Voorts een levende handel in amuletten en dergelijke. Geld doneren=vergeving zonden=goed karma. Tijd dat daar ook eens een Maarten Luther opstaat.

  16. mat zegt op

    Veel dingen die hier nu gebeuren zijn te vergelijken met zaken zoals ze zich in NL ruim 50 jaar geleden voor deden, het is een zaak van ontwikkeling. De kerk en de monniken hebben hier nog heel veel invloed, dat was 50 jaar geleden in NL ook zo. De monniken zijn bedel monikken, en dat zie je iedere dag s´morgens vroeg als ze rond gaan om om voedsel te bedelen. Voor ons vaak onbegrijpelijk dat zelfs de armsten hun laatste beetje eten afgeven, maar staat de Thai op onze mening te wachten?? Hier zal het over 50 jaar ook anders zijn, de Thais ontwikkelen zich ook. Er zijn echter ook veel dingen die wij van hen kunnen leren, met name het respect dat ze hebben voor hun ouders en grootouders. Hier in Pattaya valt dat onderdanige wel mee, zeker in restaurants, daar is het niet veel anders dan in Europa. S´lands wijs, s´lands eer zullen we maar zeggeen.

  17. Daniel Vl zegt op

    Bij mij is het ook zo regelmatig hoor ik uit de luidsprekers de namen van donateurs en de gegeven bedragen afroepen. Iemand die het breed heeft kan veel geven en de sukkelaar die weinig heeft wordt dan voor schut gezet. De monniken houden een competitie tussen de gelovigen en zetten de armen aan hun laatste satang weg te geven. ondertussen maar bijbouwen. Enkele jaren geleden kon ik als ik de uitstap betaalde met een koppel twee kmer tempels bezoeken nabij Buriram; OK ik betaald. Onderweg werd er een monnik opgepikt die kon meerijden Op een bepaalde plaats stapte hij uit en mevrouw die geen geld had ? gaf hem dan toch nog 200 Bt Ik zei niets, maar kon er inwendig toch mee lachen.

  18. lung addie zegt op

    Dat de Thais buigen als ze jou, bv zittend, voorbij lopen is doodgewoon een vorm van goede opvoeding en beleefdheid. Ze doen dit niet als je zelf rechtop staat. De Thaise mensen doen dat niet enkel voor een Farang in een restaurant maar zelfs thuis. Als een jongere voorbij een gezeten oudere loopt buigt hij even door: elementaire Thaise vorm van beleefdheid en goede opvoeding. Echt geen kruiperigheid tegenover een Farang.
    Al de rest wat in dit artikel ten berde komt zoals donaties aan de tempel ed zijn gewoon normaal op het platte land. In de grootsteden zal je dit al veel minder merken.
    Tenslotte: Thaise gewoontes leer je niet als vakantieganger, soms zelfs moeilijk van andere Thais want ieder zal zo een beetje, naar het hen best uitkomt, een verklaring voor sommige zaken geven en zelf het echte waarom niet weten.

  19. jasper van Der Burgh zegt op

    Men is in Thailand niet zozeer onderdanig, alswel beleefd met een nadruk op respect voor ouderen. Dat heeft echt niets met ons blankzijn te maken, in tegendeel, Thai kijken in principe op elk ander volk neer -want immers niet Thai!- en niet-aziatische volkeren zijn nog een stapje lager op de ladder.
    Wij zijn barbaars in onze gewoonten, en we stinken voor de thaise neus.
    Een Thai blijft echter opok vriendelijk zolang hij denkt voordeel te kunnen behalen. Zogauw duidelijk is dat dit niet het geval is, is de “vriendschap”meestal ook gauw voorbij.
    Ik zeg dit alles overigens op grond van inmiddels bijna 10 jaar ervaring hier.
    Bij ons thuis is er , hoe voorkomend mijn vrouw ook naar mij is, maar EEN die de broek aanheeft, en ik ben het niet.

    • rudy zegt op

      Dat is juist.Mijn stiefdochter zegde me eens recht in mijn gezicht: papa, je stinkt, terwijl ik net vanonder de douche kwam!
      Ik antwoordde: ok, en stinkt het geld dat ik je geef ook?

      Toen werd alles stil!

  20. henry zegt op

    In heft artikel word vanuit een Nederlandse optiek naar Thaise gebruiken gekeken, en dan nog met een zeker superioriteitsgevoel. Ook in de commsntaren komt dit sterk naar boven. Wel dat is een verkeerd uitgangspunt.

    De Aziatische en zeker de Thaise cultuur, heeft geen enkel aanrakingspunt met de westerse. Rudyard Kipling schreef reeds ” East is East and West is West, and never the twain shall meet”.

    Dus is het niet verstandig Thaisee culturele of sociale gebruiken te becommentarieren met een Westerse blik. Het is veel beter het hoe en waarom te ontdekken. Want er is steeds een hoe en waarom, maar om dat te kunnen ontdekken moet je uw westerse achtergrond kunnen opzijschuiven, maar dat kunnen zeer weinigen, omdat dan bepaalde westerse waarden dan overhoop gehaald worden, en sommige axiomas onderuit gehaald worden.
    Kortom beoordeel Thaise gebruiken vanuit een Thais oogpunt, en westerse vanuit een westers oogpunt.

    • Tino Kuis zegt op

      Beste Henry,

      Je leest het citaat ” East is East and West is West, and never the twain shall meet”. verkeerd. Hier staat hoe je het wel moet lezen.

      https://www.thailandblog.nl/achtergrond/oost-oost-en-west-west-en-nooit-komen-zij-tot-elkaar/

      Kort samengevat: geografisch kunnen Oost en West elkaar niet ontmoeten, maar mensen uit die gebieden kunnen dat wel, en zij kunnen met elkaar praten, elkaar begrijpen en bekritiseren, ook zonder eerst hun bril af te zetten.

    • Frans Nico zegt op

      “Het is veel beter het hoe en waarom te ontdekken. Want er is steeds een hoe en waarom, maar om dat te kunnen ontdekken moet je uw westerse achtergrond kunnen opzijschuiven, (…)”.

      Inderdaad, Henry, dat heb ik gedaan. Maar daarvoor hoef je niet je Westerse achtergrond opzij te schuiven. Integendeel. Juist vergelijken, met open vizier de verschillen waarnemen en het met verstand beredeneren. Dan blijkt dat onze voorouders een eeuw geleden niet veel anders waren, beïnvloed door het geloof. Waarom hebben wij dan in meerderheid dat juk afgeschud en de Thai niet?

  21. John Chiang rai zegt op

    Als je de sociale controle buiten beschouwing laat,kan iedereen zelf de hoogte van zijn eventuele bijdrag aan de tempel zelf bepalen. Afgezien van Nederland zijn er ook landen zoals o.a. Duitsland en Oostenrijk waar de kerkelijke belasting verplicht van het inkomen wordt afgetrokken. De enigste manier om dit te voorkomen, is uittreden uit de kerkelijke gemeenschap,zodat men ook geen recht meer heeft op eventuele kerkelijke bijstand,indien men dit onder bepaalde omstandigheden nodig vind. Vandaar dat ik het systeem in Thailand altijd nog beter vind,als de laatst genoemde verplichting,of uitsluiten uit de gemeenschap. Bij bovenstaande reactie’s lees ik vaak een onbegrip,dat de arme Thai ondanks zijn armoede,zijn geloof nog steeds zo sterk is, dat hij een donatie aan de tempel nog steeds volbrengen wil. Een geloof waaruit hij hoogst waarschijnlijk de kracht haalt zijn vaak bittere armoede überhaupt te accepteren,zodat ik niet graag een Thailand zou willen zien als deze Boedhistische rust en het accepteren van armoede niet voorhanden was.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website