Open brief aan de Nederlandse Ambassade in Bangkok

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: , , ,
27 januari 2015

Thailandblog lezer Pieter Dirk stuurde de onderstaande brief naar de Nederlandse  ambassade in Bangkok. Hij maakt zich ernstig zorgen over de toekomst, nu de lagere euro er voor zal zorgen dat een aantal Nederlanders niet meer kunnen voldoen aan de eisen voor een jaarvisum. Je leest ook de reactie van de ambassade.


Geachte Nederlandse Ambassade’ te Bangkok.

Ik wil u’ mijn zorgen uitspreken, gezien de toekomst van de lage Euro’ en de basis voor onze verblijfsvergunning, betreffende de jaarvisa! Zoals u kunt tellen, vallen vele Nederlanders onder dit minimum. Met als gevolg, dat ze retour kunnen, naar hun vaderland. ‘Dit natuurlijk, met alle vreselijke gevolgen van dien! Vrouwen en kinderen, die achterblijven, en de laatste investering voor de laatste levensjaren, vernietigt. Het bekende spreekwoord is dan ook, oude bomen, verplaats je niet meer.

Mijn zorgen gaat uit, naar de Nederlandse politiek, die dit wegens drukte over het hoofd ziet! En zodoende zijn wij, de slachtoffers van deze onverantwoordelijke financiële injectie!

Ik wil u dan ook met klem vragen, dit bespreekbaar te maken, naar Nederland. Dit treft niet alleen de mensen die in Thailand wonen maar ieder die geëmigreerd is, wereldwijd! Met als gevolg, dat Nederland vele oud geëmigreerden, weer in hun land kunnen opvangen. Waar al geen plaats meer is, gezien er geen huisvesting, en opvang meer over is! Zoals u kunt tellen, praten we over duizenden en duizenden, Nederlandse mensen!! Gezien hun hoge leeftijd, zijn ze vaak hulpbehoevend, en vragen extra zorg!

Graag wil ik van u horen, wat u denkt voor ons te kunnen betekenen? En wat te doen, bij onze aanvraag, voor onze verplichte jaar visa’, over een paar maanden. Ik wil u erop wijzen, dat dit voor de oud Nederlanders, een heel groot probleem kan worden!!

Graag hoor ik met spoed van u terug.

Met vriendelijke en bezorgde groet,

Pieter Dirk


Geachte heer Smit,

Bedankt voor het delen van uw bezorgdheid. De ambassade kan financieel geen extra hulp verstrekken als Nederlanders in het buitenland in de problemen komen wegens veranderende wisselkoersen. De eventuele hogere kosten van verblijf in het buitenland zullen gedragen moeten worden door de mensen die ervoor gekozen hebben om in het buitenland te gaan wonen.

Met vriendelijke groeten,

Jitze Bosma
Hoofd Consulaire en Interne Zaken
Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden


Geachte Ambassade, Jitze Bosma,

‘U kunt zich voorstellen, dat met deze foute injectie, vele Nederlanders weer terug moeten. En uw schrijven, is alles behalve medelevend? en hulpvaardig? U bent er voor de Nederlanders in dit land, dus is de vraag; Is er een overleg mogelijk, dat de basisnorm naar beneden, kan worden bijgesteld. Zodat we aan de Thaise eisen kunnen voldoen, buiten onze schuld om!!

En Ja, we hebben voor Thailand gekozen maar die euro injectie is ons door de strot gedrukt, waar we geen enkele inspraak in hadden. Dus is het toch een poging waard, dit met de Thaise regering te onderhandelen. Die 400.000 / 800.000 Bath stamt nog uit de tijd dat de euro boven de 47 Baht stond. Nu is dat inmiddels meer dan 10% minder en is het dus van de gekke dat die oude on flexibele wet wordt toegepast, in een noodsituatie’

Er moet toch een simpele manier te vinden zijn, dan niet 1000den hier onder moeten lijden! Ik denk, dat u deze injectie maatregel ernstig onderschat? Toch vraag ik u nog eens, wat kan u voor ons betekenen, om het niet zover te laten komen. Heel wat gezinnen, word op deze manier gescheiden, van vrouw en kinderen.

En nogmaals, dit alles buiten onze burgerlijke schuld om!! Dat moeten we toch niet willen? Nood breekt wetten!

Groet,

Pieter

53 reacties op “Open brief aan de Nederlandse Ambassade in Bangkok”

  1. Roel zegt op

    Beste Pieter

    Leuke open brief en mooi geprobeerd. Maar wij weten allemaal dat een ambassade en welke dan ook zich daar niet mee bemoeid en ook terecht.

    Wij wonen in een ander land en lopen valuta risico, maar even terug kijkend, toen de euro werd ingevoerd als wettig betaalmiddel stond dat ook tegen over een koers van ca 37 bath. Dus feitelijk heeft dan iedereen in latere jaren meer ontvangen dan die 37 bath, als een ieder die meerwaarde had gespaard had je nu even een appeltje voor de dorst, oftewel kan je zelf het tekort aanvullen.
    Ook als inkomen voor een nieuwe visa te laag is dan kan je dat ook gecombineerd doen met wat geld op de bank, dus als je inkomen 600.000 bath is, voeg daar dan een bankboekje bij met 200.000 bath en je bent weer verzekerd om een jaar langer te verblijven. Let wel op, geld moet 3 maanden op het boekje staan.

    Het merendeel van de bevolking heeft ja gezegd tegen de europese unie, ja gezegd tegen de euro, dit zijn dan nu de weeën. Zelf ben ik altijd tegenstander geweest, zelfs een brief naar President Balkenende daarover geschreven, vooral ook inzake grondwetswijziging die ons later gewoon door de strot is gedrukt.
    Balkenende heeft zelfs een brief terug geschreven, stond in, u steekt uw mening niet onder stoelen of banken, maar inhoudelijk ga ik daar niet verder op in omdat ik dus moet slikken om bij de EU te mogen horen. Er zijn zovele mensen gestorven in de oorlog toen Hitler landje\ pik wilde doen, al die mensen zijn voor niets gestorven, voor niets gevochten, maar politieke leiders willen wel sier geven om op Bevrijdingsdag in de schijnwerper te staan om een kransje te leggen, wat een smerige huichelaars zijn dat.
    Nederland is een heel mooi land, ook het 4 seizoenen klimaat, de veranderingen in het landschap ieder jaargetijde maar weer, doch is kapot geregeerd door de Haagse politiek, al jaren en jaren.
    Nu discrimineren ze ook nog de hardwerkende aow ers die buiten Nederland verblijven door heffingskorting niet meer toe te passen, maar wel belasting te laten betalen.
    Nederland is geen democratisch land meer, ja je mag zeggen wat je wilt, maar je doet wat wij jouw bevelen zo denkt de politiek.

  2. renévan zegt op

    Een dergelijke reactie van de ambassade had u natuurlijk kunnen verwachten. Het is niet aan de Nederlandse ambassade om Nederlanders met financiële problemen te helpen. Van de Thaise regering hoeft u denk ik ook niets te verwachten als dit ter sprake zou komen. Men zou dan allemaal verschillende inkomens eisen moeten gaan hanteren, daar niet iedereen die hier leeft afhankelijk is van de Euro koers.In de toekomst zal het bedrag om hier te kunnen wonen eerder omhoog gaan dan omlaag. Bijna iedereen die naar Thailand op vakantie gaat is ook een stuk duurder uit en kan hiervoor ook nergens aankloppen. Om het probleem voor te zijn heb ik er indertijd voor gekozen om 800000 thb op een Thaise bank te zetten. Dat neemt niet weg dat ik ook liever 45 inplaats van 35 Thb voor een Euro zou willen krijgen.

  3. Soi zegt op

    Alles is relatief, ook de eurokoers. Wie langer met TH van doen heeft, weet heus nog wel dat zo’n 5 jaar geleden de euro hoger dan 49 baht tikte. Er zijn er velen die toen zaken deden.
    Januari 2014 stond de euro nog op 44 baht, terwijl het jaar 2013 kende ook periodes met koersen van 37 baht. Gemiddeld behaalden we door het hele jaar 2014 een koers van ruim 42 baht. Vanaf diezelfde januari 2014 daalde de koers successievelijk, de laatste weken drastisch door allerlei ontwikkelingen, en voor zover ik het kan aanzien, zal de koers blijven hangen op 35 baht/euro.
    De al dan niet verdere daling van de euro, en het blijven hangen op een lager nivo dan iemand lief is: tja, daar zal je mee moeten leren leven hier in TH, (dat had je sowieso al moeten doen!), en verzoen je er maar mee, het wordt eerder minder dan meer. Het zal mij niet verbazen als de euro eind 2014 1:1 met de USD komt te staan.
    Wat betekent dat? Op de eerste plaats dat het geen zin heeft paniekerig rond te roepen dat het je slecht gaat. Want dat is niet zo. De TH overheid biedt vele combinaties om een jaarvisum te verlengen. Een “huwelijks”visum van 400 duizend baht, bv. Of een combinatie van laag inkomen met wat spaargeld tot 800 duizend baht jaarlijks. Wie dat niet haalt, voldoet niet aan de voorwaarden van een verblijfsvisum, en moet zich eens achter de oren krabben. Dat rondroepen hoe benadeeld je wel niet bent, geeft ook nog eens geen pas. Je hebt zelf je zaakjes niet op orde, en hoe erg ook als je dat nu beseft: je had beter kunnen weten!
    Op de tweede plaats: als iemand met een minimum aan inkomen in TH woont en leeft, hinder en last ondervindt van een lage eurokoers, dan zal die iemand opnieuw zijn huishoudbudgetten door moeten gaan rekenen. Ben je de enige? Nee hoor, het barst op de NL-TV van de budgetteerprogramma’s en -cursussen, dus doe je er jouw voordeel mee. Leningen, creditcards, kadootjes, sinsods, sinterklaas voor de familie, heineken, goud en mooi weer: allemaal aan heroverwegingen onderhevig.
    Op de derde plaats: het gaat sociaal-economisch nog steeds niet goed met Europa. Oorlog in de Ukraïne, politieke onrust in Griekenland, Pegida-verwarring in Duitsland, begrotingsproblemen voor Frankrijk, Spanje en Italië. Gaan we het over NL hebben, dan hoef ik enkel te verwijzen naar de vele veranderingen die de mensen daar treffen per 1 januari jl. Gaan wij hier in TH wat zitten klagen? In The Nation is een verhaal te lezen hoe in TH om te gaan met de miljoenen “bejaarden” die eraan zitten te komen. Vooralsnog doen zij het nu met een paar honderd baht pensioen per maand.
    Kortom: er is her en der, in NL en TH, meer gaande dan het simpele gegeven van lang te voorziene eurokoersperikelen, waarbij het goed is voor het realiteitsbesef van alledag, eens danig te worden geconfronteerd met het feit dat niet overal de zon hoog aan de hemel staat en (kokos)palmen die hemel ingroeien. Die tijd is voorbij, pak dat besef op, handel ernaar, en zet tering naar de nering.

    • Cornelis zegt op

      Een reactie naar mijn hart, Soi. Ook in NL moeten velen door allerlei maatregelen en de niet bepaald sterk groeiende economie de tering naar de nering zetten. Ben je afhankelijk van een uitkering of van AOW zonder pensioenaanvulling dan heb je het ook in Nederlandse omstandigheden niet breed. Dat je met diezelfde uitkering of AOW in Thailand een – in ieder geval in eigen ogen – beter leven kon hebben is een ieder gegund. Over de voordelen die het gaf toen de koersverhoudingen gunstig waren werd uiteraard niet geklaagd. Van de ambassade is op de wat zielige brief volstrekt correct gereageerd, het zou van weinig realiteitszin getuigen iets anders te verwachten.
      Inderdaad, leer er mee te leven en ‘get on with life’ – het is al zo kort.

      • riekie zegt op

        . klopt helemaal dan maar niet elke dag kaas, kroketten ,en zoute haring en alle andere farang producten die vele willen en erg duur zijn hier.
        Het is altijd nog een beter leven dan in nederland denk ik zuiniger leven hier ook nu. ze mogen voor mij wel de 800.000 verlagen want het is wel erg veel voor een ritement vissa hoop dat dat nog ooit gaar veranderen want inderdaad de meeste hebben dat niet wat ik niet gemakkelijker maakt.

    • Alex zegt op

      Geweldige reactie Soi: realistisch, to the point, eerlijk en terecht.
      Ik wordt moedeloos van dat geklaag over de lage koers.
      Dat is een feit waar ik niets aan kan veranderen, en dus ook niet over ga zitten zeuren.

      Accepteer de feiten zoals ze zijn en van de Ambassade daar niet mee lastig.

      Betrokkenen hadden zelf vooruit moeten kijken en hun plannen maken. Als ze nu in de problemen komen, is dat eigen schuld. Ze hebben ook de voordelen opgepakt in de periode van een hoge koers!

      En je hebt gelijk: kijk eens wat er in NL gebeurt, met het uitkleden van het sociale stelsel! Dan hebben wij het hier in Thailand heel wat beter, met iedere dag zon, lieve en vriendelijke mensen om je heen. Goedkoop eten als je dat wilt, dat is overal te vinden,..
      En dan maar een pilsje per dag minder!

  4. Sir Charles zegt op

    Kan me herinneren toen de € zo rond de 50 baht gaf je werd uitgelachen ‘ wij zijn niet zo dom om in Nederland te blijven, wij geven onze AOW en pensioen wel in Thailand uit’ en bovendien toen werd er ook niet geklaagd dat de € en alle perikelen daaromheen ons door de strot geduwd werden.

    Nu het wat minder gaat is het gezeur en geklaag niet van de lucht terwijl (zoals de ambassade ook terecht stelt) men willens en wetens gekozen heeft om domicilie te kiezen in het buitenland waar men dus geheel zelf verantwoordelijk voor is, men had toen ook kunnen bedenken dat de koers kan fluctueren.

  5. Bennie zegt op

    Men moet geen zwartkijker zijn om in te zien dat het voor gewone werkende (en nadien dus gepensioneerde) mensen de komende jaren alleen maar slechter zal gaan. Er is dankzij een verenigd Europa en het verkwistende wanbeleid van politiekers een hypotheek gezet op de komende generaties.
    Mede dankzij het creëren van een situatie dat vele Europese landen als het beloofde land zijn voorgeschoteld voor immigratie van bevolkingsgroepen die geen enkele economische bijdrage hebben geleverd of zullen leveren is de boel nog meer verziekt geraakt. In Europa zijn we nu aan het spartelen als een vis in een wijwatervat en de terroristische dreiging maakt dit alleen nog maar erger.
    Thailand is op dit niveau een stuk nuchterder en ook al had ik ook de droom gekoesterd om hier ooit te komen wonen, ik denk niet dat dit ooit financieel zal lukken.
    Om echter te verwachten dat ex-landgenoten ooit uitgeweken mensen enige oplossing gaan bieden vind ik weliswaar een beetje naïef. Sorry.

  6. F.TAAMS zegt op

    Wat een koele reactie van de ambassade;zonder enig medeleven.Momenteel worden wij door de euro sinds een aantal maanden in het verderf gestort.Reizen naar Thailand is steeds duurder aan het worden door onze waardeloos gemaakte munt door toedoen van de heer Draghi.Ik woon in Nederland en heb veel gereisd naar Thailand.Wat nu gebeurt met velen is een drama en afschuwelijk!!Laat de politiek(ook ambassade) nu ook eens naar de menselijke kant kijken en niet alleen naar de voordelen voor Zuid Europa!!Ik woon in Nederland,maar vind,dat de ambassade verplicht is dit noodsignaal van Nederlanders over de hele wereld te bestuderen.

  7. Andre zegt op

    Geachte TB’ers, er komt nog een klapper aan, laatst op de immigratie in Patong vernomen dat per 1 Januari 2016 iedereen 800.000 op zijn bankboekje moet hebben staan, getrouwd of niet getrouwd met een Thaise!! en het gaat nog veel erger worden binnen 2 of 3 jaar, verplichte verzekering bij aanvraag van een jaar visa of welke dan ook.

    • Bennie zegt op

      Bye bye beloofde land, allen naar Myanmar voor het te laat is.

  8. John D. Kruse zegt op

    Beste Thailandblog lezers,

    heb gisteren getwitterd dat Expats terugkeren naar Europa, als het
    zo doorgaat. Maar de zorgen zullen er niet minder om worden, tenminste
    als je opnieuw een onderkomen moet gaan zoeken.
    Als er nog geld voor is!
    Trouwens de 10 procent die genoemd wordt, is aan de lage kant.
    Hebt vastgesteld dat we sinds vorig februari en nu, 95 Euro meer moeten
    betalen voor dezelfde hoeveelheid Bath. Laten we zeggen zuinig; 20000.
    En we krijgen minder Euro´s, dus tel maar uit de ¨winst¨!

    John.

  9. Sjeng zegt op

    Dus allen die vinden dat ze nu niet genoeg Bath’s krijgen voor hun euro. hebben natuurlijk toen de koers extreem gunstig was gezegd : “sorry maar die koers vind ik te hoog “…..”doe maar 42 bath in plaats van 48 wat dat is toch wel veel”….Pfff, en altijd weer dat riedeltje van wat men heeft opgebouwd in Nederland.

    En de reactie van Roel…sorry maar wat heeft Hitler met de euro koers te maken, je opmerking over Bevrijdingsdag ( zou men niks doen had je vermoedelijk óók wat te miepen ), en daarna je opmerkingen over niets bijdragende buitenlanders….wat heeft dat met de euro te maken.
    Je schrijft zelf dat je in Thailand hoe wil je dan weten wat die mensen bijdragen.
    Houd het gewoon bij de discussie over de euro en maak geen politiek gefrustreerd statement.

  10. hendrikus zegt op

    De brief is helaas naar de verkeerde instantie gestuurd. Een ambassade of consulaat is niet het juiste platform hiervoor. Tracht eens een “leuke” politieke partij (die bij u past) of naar een bond, als u daar lid van bent. Tip: alleen geeft geen draagkracht, dus verenig u!

  11. John D. Kruse zegt op

    Beste Sjeng,

    in 2006 was het gunstig, bijna 50. Maar als je dan een huis laat bouwen,
    dan piep je wel anders als het plotseling 47,02 wordt en je moet 3 miljoen
    Bath betalen. Nu zweeft de koers rond de 36 en dat is heel veel lager, en
    niet afhankelijk van dat riedeltje!?
    Ingeschat kan de koers nog wel eens flink door zakken, i.v.m. Griekenland.
    Geluk hebben dan alleen de mensen, die wat meer achter de hand hebben,
    dan de meeste expats in Thailand.

    John

  12. Lung addie zegt op

    Ik vind het vreemd dat iemand het in zijn hoofd haalt om bij de Nederlandse ambassade een klaagzang te gaan doen voor iets waar deze ambassade totaal niet verantwoordelijk voor is. Het is tenslotte een vrije en welbewuste keuze geweest van schrijver en anderen om naar Thailand te emigreren.
    Sommigen denken dat de Thais stom zijn, doch dat bewijst nu niet zo te zijn. Toen ze, toentertijd, bepaalde criteria oplegden om in Thailand te resideren wisten ze blijkbaar wel waarom. Wisselkoersen kunnen schommelen en dus was het blijkbaar geen slechte keuze om de lat van de eerste keer hoog genoeg te leggen en er voor te zorgen dat, in geval het slecht zou gaan, er een stok achter de deur stond om, niet financieel sterk genoeg zijnde mensen, uit hun land te houden. Zij, de Thais, wilden blijkbaar niet in een zelfde situatie terecht komen waarin Europa zich zelf gewerkt heeft, door, zomaar iedereen te aanvaarden wie er wilde komen “genieten”. Thailand, als land, had reeds zelf een bevolking die amper met moeite de eindjes aan elkaar kon knopen, dus waren ze slim genoeg om ervoor te zorgen dat ze ook niet opgezadeld zouden worden met een bende, niet Thais, die ze ook nog zouden moeten steunen. Dit is wel degelijk een, in mijn ogen, voorbeeld van: laat ons eerst voor onszelf proberen zorgen.
    Ik lees hier veel gemor over Europa, doch heeft iemand er al eens over nagedacht wat de Gulden of Belgische Frank nu, na al de financiële debacles, nog zou waard geweest zijn op wereldschaal? Goed genoeg om je kont mee schoon te vegen?
    Ik wil geenszins veralgemenen, noch bepaalde mensen op hun lange tenen trappen, doch laat ons even eerlijk zijn en een kat een kat noemen. Velen zijn naar Thailand geëmigreerd, na een (paar) vakantie(s) waarin ze kennis maakten met de geneugten van dit land. Mooie, jonge, vrouwen. Mooie stranden, mooi weertje,geld genoeg want met 1000 Euro aan 50THB/EU konden ze Sinterklaas spelen. Het Land van Melk en Honig, de droom van velen. Beloftes van “take care you and family”. Nu ze voor de 1000EU amper nog een 35THB krijgen wordt het steeds moeilijker het Sinterklaas zijn en de standing van voorheen aan te houden en dus volgt nu de klaagzang. Nu stellen dezen vast dat ze de foute keuze gemaakt hebben en willen de schuld naar iets/iemand anders doorschuiven. Vergeet niet dat het een eigen vrije keuze was om in een exotisch land te komen wonen. Niemand heeft je gedwongen het te doen. Hoeveel pensioen, uitkering of wat dan ook je zou ontvangen kon je vooraf weten, dus ook dat was geen verrassing of zou er geen mogen zijn. Dat wisselkoersen kunnen veranderen en dat wijn in azijn kan veranderen is ook geen verrassing. Wan dee, wan maai dee. Dus stop met klagen en draag waardig de gevolgen van je eigen, vrije keuze. Verlang niet, dat je, als je het hier niet meer kan maken, je in je thuisland, na jaren als een pacha geleefd te hebben, met open armen en medelijden ontvangen zal worden door mensen die het zwaarder gehad hebben dan jezelf.

    Lung addie

    PS met zelfs 30.000 THB/m heb je nog steeds drie maal meer dan Jan met de Thaise Pet.

    • Kees zegt op

      Absoluut de spijker op de kop. Bespaart mij de tijd om een lange reactie op papier te zetten. Heel sterk! En wat verwacht meneer Pieter in hemelsnaam dat Buitenlandse Zaken kan uitrichten? Die zijn daar niet voor. Iedereen snapt het probleem dat geschetst wordt, maar een ieder die in die situatie komt zal dat zelf moeten oplossen.

  13. jasmijn zegt op

    Ik denk dat er veel geregistreerde huwelijken gesloten gaan worden in Thailand, om zodoende aan het minimum vereiste te voldoen van 400.000 baht, dit nu gebaseerd op de huidige koers komt neer op 923 euro per maand…
    Ik denk toch wel dat 65 plussers daar aan kunnen komen met hun AOW uitkering?
    Want hoeveel is de AOW uitkering voor een expat?
    Misschien moet jij je laten uitschrijven uit Nederland en dan houdt je bruto/ bruto over.
    Als je dan nog niet genoeg euro hebt om hier te verblijven, dan moet je om de 3 maanden misschien een visa run doen..

    Dus er zijn volgens mij nog zat mogelijkheden om hier in Thailand te blijven wonen….

    • sjeng zegt op

      Natuurlijk komen alle 65 plussers, royaal aan dat bedrag, men heeft< zoals ze zelf schrijven, jaren en jaren in Ned. gewerkt, ergo je krijgt bovenop je aow ook je ( verdiende )pensioen..jaren lang was men koning..tja nu is het een beetje minder en is men "alleen"nog maar directeur….

      @Lung addie , een gemeend compliment, aan jouw mening/uitleg valt als men eerlijk naar zichzelf geen spelt tussen te krijgen….tja en je kan in Thailand nog steeds elke dag voor een habbekrats eten…

    • lung addie zegt op

      Beste Jasmijn,

      deze optie verandert totaal niets aan het feit dat de Euro koers te laag is om bepaalde mensen hier een onbezorgd luxe leventje te verschaffen. Dit is alleen maar trachten te omzeilen en verbloemen van een bestaand feit. Vergeet niet dat je op die manier dan ook voor twee personen, en in het Thaise traditioneel geval, ook nog veelal voor een deel van de familie verwacht wordt te zorgen. Als je voor jezelf al moeilijkheden hebt om rond te komen, doe dan niet de domheid er nog een tweede persoon bij te betrekken, dat kan de zaken enkel maar slechter maken. Of denk je dat de Thaise echtgenote je rijk zal maken?

      Neen, verzint eer je begint.
      lung addie

    • hendrikus zegt op

      ook daar komt verandering in. De Thaise overheid heeft in voorstel om ook voor de gehuwde buitenlander als eis 800.000 baht op een Thaise bankrekening.

  14. jogchum zegt op

    Lung addie….heer/mevrouw. Met 30.000 bath kan ik nog steeds rond komen. Toch de immigratie vraagt minimaal van mij als gehuwd zijn 40.000 bath maandelijks inkomen. Probleem toch?

    • lung addie zegt op

      neen dat is geen probleem, of zou geen probleem mogen zijn. Dat zijn de vooraf gekende regels van het spel. Is trouwens altijd zo geweest, het is niet de schuld van de immigratie dat de koers van de Euro op zijn gat zit. Wie wil je dan er voor opdraait dat sommige mensen onvoldoende speling ingebouwd hebben? Als gehuwde kan heb je trouwens ook de mogelijkheid om 400.000 THB op een Thaise rekening te bewijzen en dan speelt je maandelijks inkomen, ondanks de koers van de Euro geen enkele rol.
      Met alle respect,
      Lung addie

      • jogchum zegt op

        Beste heer/mevrouw,,,,Lung addie. Was het maar zo dat 400.000 THB op een Thaise-bank genoeg is..Waarom vraagt de immigratie dan om een inkomensverklaring van de Nederlandse Ambassade?

  15. ton donders zegt op

    Vele reacties gaan volkomen aan de vraag voorbij en doen alsof het eenbestedings probleem is wat de vragensteller heeft en als remedie wordt “een beetje meer Thais gaan eten en nog wat andere kostenbesparende maatregelen genoemd. Daar gaat het m.i. de vragensteller helemaal niet om.
    Zijn probleem is dat hij door een dalende wisselkoers niet meer voldoet aan de inkomens eissen voor een Non Emigrant Retirement Visa of Thai wife Visa..
    De Nederlandse overheid heeft daar niets mee van doen. De eis wordt door de Thaise Wet gesteld en is gesteld in Thaise Baht en als je inkomen in Euro’s een beetje marginaal was, kan het inderdaad zijn dat dat je nu bot vangt. En ja dat heeft grote sociale konsekwenties.
    Dat zal in de toekomst nog wel wat erger worden als de plannen van de Nederlandse regering om het belastingverdrag met Thailand te wijzigen doorgaan. (Er zijn al strengere eissen gested aan de dekkingsgraad die pensioenfondsen moeten hanteren en dat geeft ook een druk op de pensioenen). Dan zullen ook mensen die nu met een prive pensioen bovenop hun AOW nog ruim aan de Thaise eissen voldoen, voor een deel ook in de problemen kunnen komen.
    Het is inderdaad verschrikkelijk wat er gebeurt en “inhumaan” maar wel onvermijdelijk.
    De politieke machiene draaft gewoon door. Denk nog maar eens aan wat de invoering van de zorgwet voor gepensioneerden in he buitenland opleverde en hoe de overheid daarop gereageerd heeft. Nee van de Nederlandse politiek en overheid kunnen we als gepensioneerden in het buitenland absoluut niks verwachten dan ellende.

    • Soi zegt op

      beste ton, je maakt een denkfout. Het is niet de dalende wisselkoers die kern van het probleem vormt. Het is het tekort aan vermogen, en daarna ook nog het tekort aan inkomen waarmee een aantal gepensioneerden in TH zich geconfronteerd zien. De wisselkoersen betreffen alle valutasoorten. Het is niet enkel de euro. Al veel langer hebben Engelsen en Zweden last van dalingen van hun resp. currencies. En wat dacht je van de roebel? Russen zijn toch ook maar mensen.
      Kom je met een vermogenstekort naar TH, en blijkt dit door klein inkomen niet te kunnen worden gecompenseerd, ga dan niet mopperen dat factoren buiten je macht schuld dragen, want dan ben je net zo kinderlijk aan het reageren als dat Thai mensen vaak verweten wordt.

  16. ruud zegt op

    Veel mensen komen in de problemen, omdat ze de toekomst te optimistisch hebben ingeschat, dan wel er nooit over hebben nagedacht.
    Ik had financieel een aantal jaren eerder naar Thailand kunnen vertrekken en had dit ook graag gedaan.
    Ik heb dat echter niet gedaan, omdat ik een ondergrens aan mijn benodigde spaargeld had gesteld.
    De toekomst is namelijk onzeker, dus je moet reserves hebben.
    Niet dat die reserves me tegen alle eventuele rampen kunnen beschermen, maar normale geldontwaarding zullen ze tegen kunnen en ook tegen een (normale) verhoging van het benodigde bedrag op de bank dat de Thaise overheid ooit zal invoeren.
    Er zullen waarschijnlijk mensen terug naar Nederland moeten (en andere landen, want dit treft niet alleen Nederlanders).
    Helaas maar waar.
    Ik denk echter dat velen de oorzaak toch bij zichzelf zullen moeten zoeken.

  17. janbeute zegt op

    Ik moet zeggen een mooi en uit het hart geschreven brief .
    En ik denk dat er vele Nederlandse en ook Belgische expats zijn die de donkere wolken boven een hoofd zien hangen .
    Ja grappen over de Russen en de Roebel , maar nu zijn wij aan de beurt .
    Helaas is de brief verstuurt aan het verkeerde adres .
    De Nederlandse ambassade in Bangkok is hier niet voor , om zulke problemen op te lossen .
    Wil je garen gaan spinnen .
    Stuur de brief door naar de PVV .
    Die zijn er zeker blij mee .
    Als er een is die de EU hekelt is onze Geert dat wel .
    Verkiezingen komen eraan .

    Jan Beute .

    • sjeng zegt op

      Oh wat moet ik altijd vreselijk lachen als ik zoiets lees “onze Geert”…. haha alsof men hem persoonlijk kent..Dezelfde “onze Geert ” is de zelfde die, na eerst zoals gebruikelijk de brulboei te hebben uitgehangen, quote “verhoging aow komt er nooit” en de 1ste ochtend na de verkiezing Dat quote : verhoging aow bespreekbaar is”…
      En helaas ken ik “onze Geert ” WEL persoonlijk, hij is net als vroeger : eerst wat roepen, en dan niet in discussie durven te gaan behalve met z’n eigen toen nog krakerskliekje die parasiteerde op de maatschappij.
      Misschien wordt deze reactie niet geplaatst, omdat het niet politiek correct is om wat over deze man te zeggen.

  18. Hans Pronk zegt op

    De reactie van de ambassade lijkt inderdaad wat harteloos maar waarschijnlijk is dat om geen valse hoop te wekken. Echter, een toezegging om het aan Den Haag voor te leggen zou toch wat sympathieker geweest zijn. En er valt wat voor te zeggen want er lijkt een precedent te zijn, namelijk dat er in een verleden “oprot”-premies uitgekeerd zijn (een weinig sympathieke term, maar helaas ben ik de correcte term vergeten). Financiële ondersteuning van Thailand-gangers lijkt dus ook een mogelijkheid. En er zijn bovendien overwegingen voor onze huidige regering die een relevante rol kunnen spelen:
    1. Mogelijk zou een actie van onze overheid voordeel voor de schatkist kunnen opleveren gezien bijvoorbeeld het feit dat de Nederlandse kostenverzekering zeker voor mensen op leeftijd niet kostendekkend is. Bovendien zou de regeling exclusief voor Thailand kunnen gelden omdat met name de Thaise munt sterk gestegen is ten opzichte van de euro en omdat Thailand de THB 800.000-norm kent.
    2. Er kan ook nog eens electorale winst behaald worden. Bij veel Nederlanders bestaat – terecht of niet terecht – de indruk dat immigranten vaker een voordeeltje van de Nederlandse staat toebedeeld krijgen dan de autochtone bevolking. Een actie die dat beeld zou corrigeren zou gunstig uit kunnen pakken voor de huidige regeringspartijen en wat wind uit de zeilen van Wilders kunnen nemen.
    Ik zal Wilders vragen of hij wat druk wil uitoefenen. Dat is hem wel toevertrouwd. En waarschijnlijk wel nodig.

    • ruud zegt op

      Mogelijk zou het de overheid zou het de overheid in sommige gevallen voordeel opleveren.
      Dat zal per persoon verschillen.
      Bij de berekening van dat voordeel moet u echter wel meerekenen dat u bij terugkeer naar Nederland uw geld in Nederland uitgeeft en niet in Thailand.
      Via de belastingen (Btw. bijvoorbeeld) komt er dus ook weer geld terug bij de overheid.

      Aan die “Oprot premie” zaten ook wel een aantal voorwaarden.
      Je kon niet zo maar weer terug naar Nederland, wanneer je was vertrokken.
      Als ik mij goed herinner, moest je dan dat geld terugbetalen (met rente?).
      Verder wordt die premie van de AOW uitkering afgetrokken.
      Dus na het ingaan van de AOW is er in veel gevallen geen sprake meer van die uitkering.

      U doet ook wel wat makkelijk met alleen voor de mensen in Thailand.
      Alsof mensen in bijvoorbeeld Laos of Brazilie niet getroffen zullen worden door een dalende Euro.
      En wat daar de normen voor een permanent verblijf zijn, weet u waarschijnlijk net zo min als ik.

      Die electorale winst vind ik persoonlijk wel een erg slechte reden om mensen in Thailand extra geld te geven.
      Ik zou het eigenlijk een zeer goede reden vinden om dat geld niet te geven.
      Dat is net zo iets als die 1000 Euro van Rutte, of die 10 kilometer per uur snelheid verhogen op snelwegen.
      Gewoon stemmen kopen dus, waarover we in Thailand schande spreken.

      Het is trouwens maar zeer de vraag, of ze met het financieel steunen van expats in Thailand stemmen zouden winnen.
      Voor de mensen in Nederland zijn de expats in Thailand allemaal miljonairs, met een jonge schone op iedere knie, terwijl de derde de rug masseert.

      • Hans Pronk zegt op

        Beste Ruud, mijn (gemeende) dank voor je reactie. Natuurlijk heb je gelijk dat het een beetje op stemmenkoperij gaat lijken (waar ik ook op tegen ben). Maar zo is het systeem in Nederland met al z’n subsidies en uitkeringen nu eenmaal. En in dit geval valt het wel mee, want ik doel meer op de beeldvorming bij de kiezers in Nederland, en niet zozeer bij die in Thailand. En misschien heb je wel gelijk, en levert het helemaal geen electorale winst op.
        Het verschil met Thailand is dat stemmen kopen in Thailand resulteert in corruptie en in Nederland in meer belastingen. Veel verschil maakt dat in de praktijk niet, alleen gaat het in Nederland om wat grotere bedragen dan in Thailand.
        Verder kloppen je voorbeelden niet helemaal. De Thaise baht is ten opzichte van de Braziliaanse real de afgelopen 6 maanden met circa 13% gestegen. Voor Laos ligt het wat onduidelijker omdat de kip volgens wikipedia vrijwel niet gebruikt wordt. Maar gemakshalve kunnen we aannemen dat de wisselkoerssituatie in Laos vergelijkbaar is met die in Thailand, met de kanttekening dat de kosten van levensonderhoud daar beduidend lager liggen dan in Thailand.
        De “oprot”-premie zou je als een win-win situatie kunnen beschouwen. Een vergelijkbare regeling voor sommige Nederlanders in Thailand zou je een win-win-win situatie kunnen noemen: goed voor de Nederlandse staatskas, goed voor de betreffende Nederlander en goed voor de Thaise familieleden van die Nederlander. In principe zou je het geld zelfs bij ontwikkelingssamenwerking kunnen halen. Dat zou dit keer een effectieve besteding van het geld betekenen.
        Ik wist trouwens niet dat de premie verrekend wordt met de AOW-uitkering. Bedankt voor de informatie.
        Dat het voor de staatskas een zaak van plussen en minnen is, ook daar heb je gelijk in. Naast de BTW moeten er bijvoorbeeld ook sociale premies afgedragen worden. Maar we mogen toch aannemen dat het een dure grap wordt als mensen met een gering inkomen en zonder kapitaal naar Nederland terugkeren. Als ze met alleen een koffertje met kleren in Nederland aankomen, want gebeurt er dan? Hebben ze recht op huisvesting? Op een bed, warme kleding, koelkast en ga zo maar door. Waarschijnlijk wel. Daar had Jitze toch in z’n reactie ook wel wat over mogen schrijven, want impliciet zat die vraag ook in de brief verwerkt. Dus hier alsnog de oproep aan Jitze (hij zal het wel lezen, neem ik aan) om alsnog die service te verlenen en uit te zoeken bij welke instantie we ons dan moeten melden en wat we dan mogen verwachten.
        Dus Jitze, alvast bedankt voor je reactie!
        Hans

  19. Cor van Kampen zegt op

    Allemaal mooie verhalen. Toekomst? Gaat de Thaise regering de inkomens eis omhoogschroeven?
    Zou kunnen. Ze zijn niet zo dom. Misschien voor nieuwe aanvragen. Heeft iemand wel een idee hoeveel
    Thaise families meevreten van een falang in de familie. Dat is giganties. Ondanks de daling van de Euro
    en niet vergeten de laatste belasting maatregel voor de laagste inkomens van onze regering.
    Gaan we met ze alle terug naar Nederland als het water aan de lippen staat. Zou geweldig zijn
    Geen woonruimte. Asielzoekers genoeg voor Nederlanders Zoals ik die belasting betalen in Nederland
    geen plaats. Ik had beter na moeten denken toen ik na 45 jaar hard werken, nooit werkeloos geweest
    voor mijn laatste levensdagen naar Thailand ben verhuist.
    Er zijn dappere in de samenleving die niet achter de geraniums gaan zitten. Er zijn er ook die allen maar
    jalours zijn. Er zijn er ook op blog waar ik van weet dat die behoorlijk inkomen hebben en in Thailand wonen. Die hebben hun mening klaar over de mensen die met een minimum inkomen de laatste jaren
    van hun proberen door te komen.
    Mijn opa zij altijd. Heb ik jou wel eens om een snee brood gevraagd?
    Ik vraag dat ook niet. Iedereen die ons expats er op wijst dat we jaren geprofiteerd hebben en nou klagen dat het slecht gaat geef ik het advies. Blijf achter de geraniums en wees gelukkig.
    Cor van Kampen

  20. Renévan zegt op

    Het beste kan men contact opnemen met de Stichting Belangenbehartiging Nederlandse Gepensioneerden in het Buitenland (www.icing.eu). Nu zullen deze aan een lage koers niets kunnen doen. Maar wel aan een aanpassing van het belastingverdrag. Deze stichting voert o.a processen tegen de Nederlandse staat, al dan niet met succes.

    • Nico zegt op

      Interessant maar op mijn ipad geeft dit adres helaas alleen een blanco pagina.

    • Soi zegt op

      http://www.icng.eu/, is het juiste adres. Inderdaad, van belang voor hen die op met onderhavige materie aan de slag willen, alhoewel de ICNG zich op dit moment bezig houdt met (citeer): “de gevolgen van de invoering van de nieuwe zorgverzekering (ZVW) voor in het buitenland wonende gepensioneerden en de processen welke dien tengevolge worden gevoerd.”

  21. Tony zegt op

    Toch vreemd vind ik het decadent om hier te klagen. Voor de meeste Thai is Nederland een land van melk en honing. Probeer er daar niet financieel er wat van te maken als je het in Thailand niet financieel red.

  22. werner ramboer zegt op

    Beste mensen,
    Ik lees zoveel negatievisme,jongens ik denk dat de volgende maand de Thaise baht zal devalueren,dus komt het wel goed,trouwens,volgens mij komt het ook door de lage prijs van de petroleum dat we nu met een lage eurokoers worden geconfronteerd,er zijn vele zaken die een koers beinvloeden maar ik blijf een optimist en denk dat eind februari de euro opnieuw rond de 40 baht zal staan,dus mensen kop omhoog.
    Groetjes van Werner

  23. GJ Klaus zegt op

    Waar de schrijver mee aan komt is dat er gezinnen dreigen uiteen te vallen buiten hun toedoen, ik heb het dan niet over de wisselkoers.
    Wanneer een buitenlands gezin in Nederland wordt opgesplitst doordat bijv. een of meer kinderen niet binnen de nederlandse regels valt en wordt uitgewezen, wordt er moord en brand geschreeuwt.
    Nu vraagt de schrijver aandacht aan het ministerie van Buitenlandse Zaken via de ned. ambassade en wordt het afgedaan als eigen schuld dikke bult.
    Het is duidelijk dat de ambtenaar niet begrepen heeft wat hier werkelijk de crux is.

    • ruud zegt op

      Als van Nederland wordt verwacht, dat het de problemen van gezinnen in Nederland oplost, zou het dan niet voor de hand liggen, dat Thailand het probleem van de gezinnen in Thailand oplost?
      Thailand is het land waar men woont.

    • Cornelis zegt op

      Over het wel of niet begrijpen van de ‘crux’ gesproken: die is dat het hier gaat om Thaise wetgeving, wat zou Nederland daar aan moeten doen dan? De realiteit is dat we keuzes maken op basis van bepaalde verwachtingen maar het is net als bij beleggingen zo dat ‘resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst’. Je kunt in dit leven nu eenmaal niet alles dichttimmeren en alle risico’s uitsluiten. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Gewoon doorgaan met leven.

  24. tonymarony zegt op

    Het lijkt mij best wel eens interesant om dit problem eens bij de krant of politike partij aantekaarten want ik geloof toch echt dat ze in Nederland heel raar staan te kijken als er opeens zo,n 5000 terugkerende landgenoten op Schiphol en belgie op savente in de rij staan om binnentekomen zonder huisvestiging en noem maar op kijken wat onze ministers daarvan vinden misschien een idee om iets te ondernemen??
    En dan is er ook nog de optie als u inkomen dat wel toelaat om dat bedrag van 800.000 bath eerst eens op te gebruiken en de euro.s even op de bank parkeren en zorgen dat voor 3 maanden om de visa te verlenggen weer terug te storten , want Bangkok vind het wel prima dat er zo,n pak geld op de thaise banken staat van die farang eens kijken of dan hun ogen open gaan , 100 keer 800.000 is wel 80.000.000 miljoen bath even snel uitgereken,.en ik zeg dat het veel meer is dan dit bedrag.

    • ruud zegt op

      Ik maak meestal geen 800.000 Baht op in 9 maanden, dus dat bedrag bij de bank zal niet zo snel terug lopen.
      Meestal ergens tussen de 20.000 en 30.000 baht per maand ligt aardig in de richting.
      Ik ga het geld ook niet thuis bewaren.
      Die 80.000.000 miljoen baht hebt u wel wat al te snel uitgerekend.
      Laten we zeggen 80 miljoen baht. (ruim 2 miljoen Euro)
      Ik denk dat van dat bedrag de bank niet eens wakker ligt, laat staan de Thaise overheid.

      Verder zit verre van iedere expat in de problemen, dus zo veel teruggekeerde landgenoten zullen er nu ook weer niet zijn.
      Misschien moeten veel mensen de broekriem een gaatje aantrekken, maar de gedwongen terugkeer zal waarschijnlijk beperkt blijven.

  25. Pieter zegt op


    ‘We hebben allemaal een liefdesverbinding met Thailand, anders lezen we het Thailandblog.NL niet.
    En kom tot mijn spijt, tot de conclusie, dat er niet waardig gediscussieerd kan worden over een probleem, die zich voordoet, buiten de schuld van burgers om.
    Er word leedvermaak en jaloezie uitgesproken, wat beneden menselijk waardig peil is.
    Kan me voorstellen, dat er mensen zijn, die de leeftijdsgrens van 65 jaar jaar, nog niet gehaald hebben, en nog geen AOW ontvangen, om dan alsnog op te stappen. Maar geeft dit dan niet af, op schuldeloze oude slachtoffers, van een negatieve financiële injectie, die ons door de strot word gedrukt!
    Voorbeelden en daarmee feiten, zijn bekend, dat dit niet zal helpen, gezien Japan en Amerika, waar dit mislukt is. De ECB topman Mario Draghi, is een oud medewerker van Goldman Sachs, (The Goldman Sachs Group, Inc. is een internationaal opererende investeringsbank. Goldman Sachs is tevens gespecialiseerd in het aanbieden van financiële diensten aan multinationals en overheden)
    Een Elite’ zionist, met de verkeerde bedoelingen, gesteund door zijn geloof, vrijmetselaar.
    Goldman Sachs infiltreert Europa door machtsposities over te nemen in verschillende landen volgens een artikel dat gepubliceerd werd in Le Monde . De premiers van Griekenland (Papademos) en Italie (Monti) alsook het nieuwe hoofd van de Centrale bank van Europa (Draghi) hebben nauwe banden met Goldman Sachs. Zelfs Klaas Knot, President van De Nederlandsche Bank (DNB) Noemt deze foute injectie, en de verkeerde beslissing een paardenmiddel’
    Ambtenaren, burgemeesters en politici en ook de Nederlandse ambassade, zijn in het leven geroepen en worden betaald van de belastingen, die de burgers ophoesten!
    Zij’, zijn volksvertegenwoordigers, en behoren op te komen voor die belasting betalende burgers.
    Rechten en plichten, te voldoen, en voorkomen, dat het mis gaat, voor deze zwakke groep’
    We hebben allemaal mijn mail kunnen lezen van de Ambassade. En een kantoorknecht, kan die belangrijke stap nemen, om mij de deur te wijzen? Als de mail goed geïnterpreteerd word, is te lezen, dat ik mij sterk maak voor men AOW medemens! (Ja’.. deze mensen zijn er nog’) en probeer een positieve oplossingen te vinden, gezien deze problematiek, die dit met zich meebrengt. Zoals verscheurde gezinnen, en kinderen die achterblijven zonder vader.
    Dit’ omdat er een regel in een boekje staat, dat we aan een minimale eis moeten voldoen?
    Volgens mij, zijn regels ervoor bedoeld, om tegen de loep te nemen, en bij te stellen.
    Met goed overleg, is dit natuurlijk mogelijk, als de problematiek toeneemt, voor onschuldige burgers, die zijn geëmigreerd naar een ander land.
    Deze stap word natuurlijk niet zomaar genomen! en word goed van te voren uitgewerkt.
    Het is de huidige Nederlandse maatschappij, die deze beslissing doet nemen, om te vertrekken uit het vaderland. Noem het onvrede, niet serieus genomen, en eenzaamheid voor ouderen, en geef er maar een naam aan! Er moet heel wat overtuiging/teleurstelling zijn, het vertrouwde vaderland voorgoed vaarwel te zeggen, dit doe je maar niet zomaar! een nieuwe toekomst, met het geld/inkomsten (AOW en soms een klein pensioen), waar de mensen recht op hebben, na jaren lang in Nederland gewerkt te hebben, en Nederland daarmee groot hebben gemaakt, tegen een slaven loontje! Deze AOW hebben deze oud werkende dan ook zelf betaald, ingehouden van hun loontje!, die de werkgevers, en Nederland rijk hebben gemaakt!
    De elite’, heeft de macht in handen, en kunnen ons breken, waar ze willen!
    Steeds, worden er nieuwe wetten bedacht, om de ouderen het verdiende geld af te nemen?
    En niemand komt hiertegen in opspraak?
    Omdat we makke schapen geworden zijn, die op de zijlijn troosteloos toekijken.
    We hebben geen inspraak! omdat de politiek er niet voor de burger zit.
    En zo worden we met open ogen naar de slachtbank begeleid, door onze (R)overheid.
    Oude bejaarde mensen, die nog een beetje van hun korte leven willen genieten op hun oude dag, gaan emigreren, omdat ze in Nederland niet serieus genomen worden. Bejaardenhuizen/ verzorgingshuizen, worden gesloten? Onze verzorgingstaat is afgebroken, en we zijn een niks zegende gemeente van Brussel geworden, die over de slavende burgers overheerst. We zijn weer slaven geworden, en als men zegt spring, dan kunnen we alleen vragen … Hoe Hoog?
    ‘Dit is wat er gaande is, en het word de grootste tijd, dat we dit onder ogen komen!
    Dus laten we niet tegen elkaar vechten maar de handen in elkaar slaan!
    En niet onze onvrede en domme jaloezie projecteren op bejaarde mensen, die Nederland groot hebben gemaakt, met heel hard en veel werken, voor een hongerloontje!
    ‘Dit past niet’!!.

    Pieter,

  26. Eugenio zegt op

    In 2001 was de AOW voor een alleenstaande 1860 gulden.
    Omgerekend naar de toen geldende koers van 18 baht voor een gulden, gelijk aan 40 baht voor een euro, was dat een bedrag van 34480 baht.
    Thailand had de laatste 15 jaar een gemiddelde inflatie van 3% per jaar.
    Iets dat in het jaar 2001 bijvoorbeeld 1000 baht kostte, daar betaalt men nu na 15 jaar 1550 baht voor. (3% inflatie over inflatie is in 15 jaar: = 55% inflatie)
    Om dezelfde levens stijl er op na te kunnen houden als in 2001 heeft een AOW-er, vandaag de dag ipv 34480 baht, 53500 baht nodig.
    Omgerekend tegen een gunstige koers (40 baht per euro) is dit 1340 euro per maand netto. Helaas is de huidige AOW maar 1057 euro bruto. (= netto 800 euro ?)
    Kortom de wisselkoers is niet het grootste probleem, maar de economische groei en welvaart stijging, in Thailand. Met het gevolg: hogere lonen en dus ook hogere prijzen.
    Als deze trend zich voortzet, zal binnen 10 tot 15 jaar de gemiddelde gepensioneerde misschien zelfs een inkomen van minstens 1800 netto per maand moeten hebben om te kunnen overleven.

    Mijn mening is, dat een sterk veranderende wisselkoers het proces, van het Thailand kunnen blijven of niet, kan versnellen of vertragen.
    Maar het is helaas onvermijdelijk dat velen in de problemen zullen gaan komen als deze economische trend zich voortzet.

  27. lung addie zegt op

    Ik weet vooraf dat deze reactie bij een categorie van expats niet in goede aarde zal vallen en mogelijk felle reacties zal uitlokken, deels uit afgunst, deels uit besef dat ze ooit een verkeerde keuze maakten. Doch we zijn hier op een blog en de bedoeling van een blog is dat alle meningen en strekkingen aan bod kunnen/mogen komen.
    Na het lezen van alle comments moet ik vaststellen dat er blijkbaar niemand de medaille schijnt om te draaien. Wat met de mensen die nu mooie winsten maken aan het feit dat de Euro een lage waarde heeft tegenover de THB.? Zwijgen die en lachten ze in hun vuistje, net als een paar maand geleden toen er hier op het blog de draak gestoken werd met het verval van de Roebel? Er waren er zelfs die al zich zaten te verkneukelen over het feit dat de Russen hun woning voor een habbekrats zouden moeten verkopen.
    Zij, die een overschot aan THB hebben en, hun zaken vooraf goed overlegd hebben, die maken nu mooie winsten. Persoonijk,door de jaren heen THB aangekocht toen we 50 – 45 tot minimaal 44THB/EU kregen. Geen mens die toen kloeg en velen, met zelfs ontoereikende middelen hop naar Thailand. Nu betaal ik, met mijn overschot aan THB amper 36 Baht voor één Euro en plaats deze op een Eurorekening. Dus een mooie, vette winst en ik steun, door mijn aankoop van Euros, de Euro ( dus doe zelfs een goed werk ) . Mij hoor je niet klagen want de Euro gaat op termijn toch weer de hoogte in gaan en zoals hier reeds aangegeven, ( op welke bron dit steunt weet ik niet ) zit een devaluatie van de THB er aan te komen? Indien zo, ja, dan passeren zij, die vermogenskrachtig genoeg waren opnieuw aan de kassa. Waarom horen we deze mensen niet op het blog?
    Goed, het spreekwoord zegt: de duivel schijt steeds op de grootste hoop, maar dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Het is maar een feit dat ondoordachte en niet toekomst gerichte beslissingen soms zuur kunnen opbreken, maar geen reden zouden mogen zijn om nu aan de Klaagmuur te gaan staan en de schuld door te schuiven naar iemand anders. Verzint eer je begint.
    Lung addie

  28. Rudi zegt op

    De financiële impact van de expats uit Europa (alle Euro-landen) in Thailand is marginaal. Waarschijnlijk iets van 0,0001% op het Thaise BNP.
    (net zoals van het toerisme, al is dat weliswaar hoger, iets van 6% op het totale BNP)
    Verwacht nooit dat een Thaise regering maatregelen zal nemen om van expats betere (lees lagere) financiële waarborgen te eisen, integendeel.
    De huidige Euro-‘crisis’ is tijdelijk, zoals altijd. Lastig, maar paniek en zeuren is de slechtste reactie. Kijk de kat uit de boom, pas je levensstandaard even aan, praat met je partner zodat men toch iets begrijpt van je huidige probleem.
    Na de regen komt de zon.

  29. Fransamsterdam zegt op

    Het lijkt erop dat de ambassade het, terecht, niet tot haar taak rekent krokodillentranen huilende arme Nederlanders die hun laatste oortje in Thailand versnoepen, in deze barre tijden psychisch en financiëel onder haar hoede te nemen.

  30. Mitch zegt op

    Het is zeer vreemd dat landgenoten andere afvallen als ze voor hun recht opkomen.degene die het allemaal normaal vinden dat mensen die een laag inkomen hebben, zullen zelf wel goed bedeeld zijn..dat de rijk bedeelden onder ons..zich steeds zo laat dunkend over andere uitlaten. Steeds over zeurren bezig zijn. Betekent dat men het niet hoog opheeft met hun landgenoten. En er geen barst omgeven hoe het hun vergaat. Of ze nu of wel aan de norm komen..beter dat de nederlandse regering en ambassade het lot van arme wel aantrekt..Maar dit maakt ook niks uit. De regeringen zijn maar op 1 ding uit..de burgers uitkleden..

  31. RonnyLatPhrao zegt op

    Ik ben het eens met o.a Lung Addie en diegene die in dezelfde zin reageren.
    Alles opnieuw herhalen ga ik dan ook niet doen maar ik wil even wat zeggen over de financiële eisen bij een verlenging m.a.w. de 800 000/65000 Baht

    Ik lees dat sommige vrezen dat de financiële eisen naar omhoog zouden gaan.
    Dat zou in de toekomst wel eens kunnen, want deze zijn niet aangepast sinds 1998.
    Dat dit dan naar boven zal zijn, en niet naar onder lijkt me het logische gevolg.
    Wel denk ik dat men dan daarbij op dezelfde manier zal te werk gaan als in 1998.
    Bij het opmaken van de nieuwe financiële eisen maakte men een onderscheid tussen zij die hier waren voor 1998, en zij die hier waren na 1998. Deze regels zijn nog altijd van toepassing.

    Normaal vermeld ik dit nergens, omdat het niet relevant is voor zij die nu (of eigenlijk na 1998) een verlenging aanvragen, en het dan tot nog meer verwarring zou leiden.
    Bovendien, voor diegene op wie het wel van toepassing is, zullen ondertussen wel weten hoe de vork in de steel zit.
    Ik vermeld het nu enkel als voorbeeld hoe het de laatste keer werd opgelost.

    U kan dat terugvinden in Order of immigration bureau No. 327/2557  Subject:     Criteria and Conditions for Consideration of an Alien’s Application for a Temporary Stay in the Kingdom of Thailand 

    2.22 In the case of retirement: 
    …….
    (6) An alien who entered the Kingdom before October 21, 1998 and has been  consecutively permitted to stay in the Kingdom for retirement shall be subject to the following criteria: 

    (a) Must be 60 years of age or over and have an annual fixed income with fluids  maintained in a bank account for the past three months of no less than Baht 200,000 or have a monthly income of no less than Baht 20,000 

    (b) If less than 60 years of age but not less than 55 years of age, must have an annual fixed income with funds maintained in a bank account for the past three months of no less than Baht 500,000 or have a monthly income of no less than Baht 50,000 

  32. Henk B zegt op

    Geachte bloggers, wij kunnen wel met elkaar in discussie gaan, over de problemen inzake de verhoogde en gekorte uitkeringen, waardoor er velen in de problemen komen, en er over denken terug te keren naar Nederland, met alle verwachte narigheid van dien,
    En al weten dat de hulp aan allochtonen, en vluchtelingen, voorrang genieten dan eigen staatsburgers.
    Dus moet er een mogelijk bestaan, om collectief te protesteren, aan b.v. buitenlandse zaken, om daar onze problemen aan de kaak te stellen.
    Dit zou misschien via Thailandblog mogelijk moeten zijn, wie heeft een suggestie, hoe we dit kunnen realiseren.

  33. kees zegt op

    Begrijpelijk dat deze brief geschreven is
    Het is geen roep om financiele hulp. Het is volgens mij meer een roep om de strenge regel van de 800000 baht misschien te kunnen wijzigen.
    Op zich kan de ambassade hiermee misschien gezamenlijk met de overige collega’siets duidelijk maken.
    De korte reactie van de ambassade getuigd weliswaar dat ze de vraagstelling niet hebben begrepenen misschien ter verduidelijking een aanvulling moet komen.

    Veel reacties zijn vreemd.
    Veel mensen hebben niet de mogelijkheid om een kapitaal op te bouwen. Dit geldt ook als je in Nederland verblijft.
    Ziektekosten verzekeringen met eigen bijdrage zijn steeds duurder geworden.
    AOW is niet verhoogd met de indexering, doorwerken tot 67 en het gat zelf op moeten vullen als je stopt is bijna onbetaalbaar.
    Pesioenen zijn verlaagd (al een paar jaar) terwijl de kosten hoger zijn geworden.
    ik kan nog even doorgaan maar het blijft een feit dat er zowel in Nederland als in het buitenland steeds meer mensen in de problemen komen of al zitten.
    De Thaibaht jaren terug 55 wordt regelmatig genoemd. Echter dat was einmahl, nu gisteren 34.5 baht en jawel veel mensen hebben die 55 niet mee gemaakt.
    We hebben met nu te doen niet met gisteren.
    Probeer ook begrip te tonen voor diegene die geen kapitaal hebben kunnen vergaren, geen erfenis hebben ontvangen, geen duur koophuis hebben kunnen verkopen met enorme winsten. Die dus gewoon rond moeten komen van een basis salaris/AOW.
    Tuurlijk kun je besparen maar gezien de enorme toeloop op de voedsel banken in Nederland, de huisuitzettingen enz zijn er wel degelijk problemen waar we onze ogen niet voor moeten sluiten.
    de politie onrust, de slechte koers van de euro en het blind zijn van de problemen lossen niets op.
    Voor mij aan de schrijver van de brief Hulde dat je het lef en de motivatie hebt om een probleem duidelijk te maken.
    Voor alle negatieve schrijvers: helpen jullie de mensen die in de problem komen?

  34. Moderator zegt op

    Erg veel reacties dus alles is wel gezegd. Bedankt daarvoor. We sluiten de discussie.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website