Vliegen als je zwaarlijvig bent

Door Redactie
Geplaatst in Vliegtickets
Tags: , ,
9 april 2016

Erg zwaarlijvig zijn is geen pretje. Niet iedereen kan hier wat aan doen, bijvoorbeeld door genetische oorzaak of medicijngebruik. Des te lastiger is het dan om in een vliegtuig op een gewone Economy Class stoel te moeten plaatsnemen. Bij het ontwerp van vliegtuigstoelen is er eenvoudig weg geen rekening gehouden met dit type passagiers.

Natuurlijk heeft iemand die corpulent is de keuze om Business Class te vliegen met het voordeel van wat bredere stoelen. Maar dat is gezien de hoge kosten ook niet voor iedereen een optie. Maar wat dan wel?

Luchtvaartmaatschappijen adviseren in een dergelijk geval dat de passagier een tweede stoel koopt. Dit om zelf prettiger te kunnen reizen, maar ook om andere reizigers niet te veel tot last te zijn. Iedereen heeft in principe voor een hele stoel betaald. Als een ander daar (ongewild) 30-40% van af snoept is dat niet fair en zeker op lange vluchten, bijvoorbeeld naar Bangkok ook niet echt prettig

Een tweede stoel is daarom helemaal niet zo’n gek alternatief. Niet veel maatschappijen kennen speciale voorwaarden voor een corpulente passagier. KLM en Air France daarentegen juist wel en zij bieden een extra stoel aan op al hun vluchten. Om het laagdrempelig te houden geven ze bovendien korting op deze plekken. Wel zijn er wat voorwaarden die bij KLM/Air France van toepassing zijn:

  • De tweede stoel is te koop met een korting van 25%.
  • Voor deze stoel hoeven geen luchthavenbelastingen en brandstoftoeslagen betaald te worden.
  • De passagier heeft geen recht op méér hand- of ruimbagage.
  • De passagier verdient maar één keer Flying Blue mijlen.
  • De extra stoel moet direct bij het (telefonisch) boeken worden aangevraagd.
  • Indien er toch nog vrije plekken in het vliegtuig zijn kan de passagier een refund aanvragen.

De kosten hiervan hangen af van het moment van boeken. Boek je op tijd dan kun je veel extra kosten besparen. Omdat je alleen de kale ticketprijs met 25% korting hoeft te betalen. Belastingen en toeslagen hoef je namelijk maar een keer te betalen en dus kan de uiteindelijke totaalprijs voor twee stoelen reuze meevallen. Naar populaire intercontinentale bestemmingen zal de toeslag ongeveer uitkomen op € 150 – € 250 in het laagseizoen, tot zo’n € 600 in het hoogseizoen. In veel gevallen hoeft er dus geen excuus te zijn om vrijwillig voor een extra zitplaats te kiezen.

Bron: TicketSpy

14 reacties op “Vliegen als je zwaarlijvig bent”

  1. Hubert zegt op

    Een paar weken geleden heb ik vastgesteld dat het bij Etihad niet verplicht is om de rugleuning, tijdens de maaltijden in economy, recht te zetten, enkel gedurende opstijgen en landen. Dat is zeer vervelend. Als je zich niet opgesloten wil voelen kan je de eigen rugleuning naar achter doen maar dan heb je nog minder plaats aan het plooitafeltje want je zitting schuift naar voor.

  2. aad zegt op

    Ik denk ook dat er een oplossing moet komen want het is inderdaad zo dat er steeds meer te dikken komen die een last zijn voor anderen.
    Een belangrijk deel van de exploitatie kosten is het gewicht van het vliegtuig plus de vracht en de passagiers. Het zou dus veel logischer zijn dat rekening wordt gehouden met het gewicht van een passagier en zijn/haar gewicht een deel uitmaakt van de ticketprijs. De overgewichtigen betalen dus meer en de kleintjes minder. Dus een basisprijs voor de vaste kosten en een toeslag voor het gewicht. Dat is toch zeker eerlijker?
    Voor low cost maatschappijen maakt dat nog meer uit.

  3. fernand zegt op

    Een eerlijke oplossing zou de volgende zijn.

    je koopt een ticket,hebt recht op een stoel,handbagage en check in bagage.

    aan die hand en check in bagage zijn voorwaarden gesteld,maximum gewicht ,
    zo zou het ook moeten op het gewicht van een persoon.Bvb gemiddeld basis gewicht volgens grootte,wie zichzelf volgiet en volvreet en te lui is om iets aan zijn lichaam te doen moet e r dan maar voor opdraaien.
    Als de een 79 kg weegt d e ander 120kg betalen z e dezelfde prijs,mogen dezelfde hand en check in bagage mee nemen voor die prijs,maar als die van 79kg 3kg meer in check bagage heeft moet hij wel extra betalen,terwijl de persoon die 120kg weegt wel 41kg extra meesleurt en geen euro extra moet betalen!
    Dus eerlijk zou zijn hoe zwaarder je weegt hoe meer betalen,punt uit!

    • ruud zegt op

      Dat zal in de praktijk moeilijk uitvoerbaar zijn.
      Dat betekent dat er bij iedere passagier bij het inchecken ook nog afgerekend moet gaan worden.
      En dan kun je dat automatisch inchecken ook gelijk afschaffen.

      • Marianne zegt op

        Dit moet dan ook maar in taxi’s. op bussen en treinen ingevoerd worden. Goh wat wordt het een gezellige maatschappij. Me, myself and I met Big Brother als alziend oog. Brrrr, griezelig en walgelijk toekomstbeeld. Waar is het misgegaan?
        Beter idee is om de 3 stoelen naast elkaar om te bouwen tot 2 anderhalve stoelen die men dan met extra toeslag kan boeken. Probleem opgelost en geen gezeur!

      • Rene zegt op

        Het gewicht bij het kopen van ticket opgeven en dan er op wijzen dat er op
        gecontroleerd kan worden en dat dan de te weinig opgegeven kilo,s alsnog betaald
        moeten worden maar dan deze kilo,s b.v verdubbeld betaald dienen te worden.

  4. jasper van Der Burgh zegt op

    Wat een geweldige tip!

    Ik heb door een zwaar ongeluk een verbrijzelde knie, en heb (met hulp van de verzekering) de laatste jaren aldoor businessclass gevlogen naar Thailand. Een 2e stoel tegen gereduceerd tarief is zeker een interessant alternatief – als mijn been maar omhoog kan!

  5. AEi49 zegt op

    Eigenlijk zou dit een verplichte vraag moeten zijn bij aanvraag van een ticket, zodat men op voorhand dit probleem kan ondervangen.

    Zelf ben ik 190 met normaal gewicht (94kg) maar op de laatste vlucht zat ik ook langs een laat ik zeggen persoon met een redelijk overgewicht, ik kan je vertellen dit is geen pretje op een vlucht van Bangkok naar Amsterdam.

    Vraag, kun je dan eisen dat deze persoon ergens anders gaat zitten, of dat men van KLM hier wat aan doet voor het vliegtuig vertrekt ?

  6. Jose zegt op

    Nog een tip: pas het regelmatig toe!

    Tafeltje gaat nooit (helemaal) tot plat naar beneden.
    TIP: laat het naar beneden vallen zover het past en comfortabel zit.
    Vraag een kussentje: Leg dat op het schuin uitgeklapte tafeltje.
    Dan heb je een prima plat vlak om je blaadjes met eten op neer te zetten.

    Bij mij werkt dat prima!

  7. Jack G. zegt op

    Door de automatisering bij het inchecken kan het grondpersoneel niet meer bijsturen als ze lange, of stevige klanten hebben op een vlucht. Wat als je 2 meter bent is het ook niet altijd eenvoudig. Nu ligt het ‘probleem’ bij het cabinepersoneel. Bij maatschappijen die nog fysiek klantcontact hebben is er meer kans dat ze gaan bijsturen. Vliegtuig niet vol dan stoel naast het ‘probleemgeval’ blokkeren was eigenlijk een makkelijk methode. Of in het uiterste geval iemand omzetten naar de zakenklasse. En dat kan dan ook de buurman die zijn die een goede klant is zodat er wat ruimte ontstaat. Door het invoeren van smallere stoelen op bv de 777 en betalen voor bepaalde betere stoelen bij nogal wat maatschappijen is het probleem eigenlijk ook vergroot. Aan de andere kant kan met deze opties iemand die zelfkennis heeft ook deze opties benutten.

  8. Henk zegt op

    Het word voor ons allemaal moeilijker om iets van een ander te accepteren ,zinnen van iemand die zich volvreet en niets aan zijn lichaam doet moet er zelf voor opdraaien vinden we al normaal .Ben toevallig zelf ook aan de zware kant en toen de dokter mij dat vertelde voordat ik mijn eerste chemokuur kreeg dat ik behoorlijk aan kon komen van die chemo had ik dus direct moeten zeggen van laat mij maar doodgaan want als ik dik ben dan hebben andere mensen last van mij ??
    Heb eens een vlucht gehad van Bangkok naar Amsterdam naast een Thaise schone die zichzelf net tegoed had gedaan aan een behoorlijke portie Som Tam met enorme hoeveelheid pa la erin ,wat moet je dan doen ??Stinkbelasting laten betalen of zo ?Daar gaat de lucht niet van weg .
    Moeten de kinderen maar alleen in Thailand achterblijven omdat Mama naar Nederland wil en sommige kinderen wel eens lang kunnen huilen in het vliegtuig ?
    Er zat een vrouw in een vliegtuig langs een behoorlijk zwarte neger en ze vroeg aan de stewards of er iets aan te doen was ,na enkele minuten kwam de stewardes met de mededeling dat er een plaats in de first class De vrouw stapte natuurlijk direct op waarna de stewardes zei ::meneer U mag naar de first class omdat mevrouw niet graag naast een zwarte man zit .
    Betaald ieder kinderloos echtpaar niet mee aan de mensen die perse 5 kinderen willen ??
    Zo kan je uren doorgaan maar de loyaliteit naar de medemens is ver te zoeken en deze dingen worden steeds erger met onze ikkeenderestkanstikken mentaliteit .
    Allemaal een gezellige Songkran !

    • AEi50 zegt op

      80% van de mensen schikt en accepteert een kleine afwijking van de norm.
      En aangezien iedereen betaald voor zijn plek en ook recht heeft hierop, hij ook het recht heeft hierover in beklag te gaan als hij tekort gedaan word.

      Dus als jij al persoon weet dat jij veel meer gaat gebruiken wat niet van jou is of waar je niet voor betaald hebt dan kun je hierop natuurlijk reacties verwachten, en dat heeft niks te maken of je veel eet en daardoor te dik bent of een ziekte hebt, Je zul zelf als je weet dat je een probleem gaat veroorzaken zelf voordat je boekt of instapt contact moeten opnemen en dit probeert op te lossen met de vervoerder, dit heeft ook niks met discriminatie te maken.

      Het is juist asociaal om niet te ondernemen en maar denken het is mijn probleem niet en anderen lossen het wel op.

  9. PietJan zegt op

    Bij het boeken van een vlucht worden standaard gegevens van paspoort en creditcard ingevuld. Wat mij betreft komt er een EU-DigiD met gegevens zoals lengte versus gewicht. Valt hiermee niet te sjoemelen. Mensen zijn nooit alleen dik, ze zijn ook nog eens breed. Niet verkeerd is om een gewichtstoeslag te berekenen, zoals ook van toepassing is op premies en gezondheidsbonussen. Hoe gezonder leven, hoe minder belastend. Dikke mensen moeten er toe worden aangezet het VDH-dieet te volgen. Adriaan van Dis noemde die ooit bij DWDD: “Vreet De Helft”.

  10. Henk zegt op

    Het komt er dus op neer dat we over enige tijd onszelf van A naar B gaan verzenden als een postpakket .
    Op de weegschaal afmetingen erbij ,een stempel op ons voorhoofd ,allemaal in een apart hokje zodat we van niemand last hebben en niet te vergeten trace and track .
    Dames en Heren ::Welkom aan boord en wij wensen U allemaal een gezellige vlucht .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website