De berichten over de lange wachttijden voor een afspraak bij de externe dienstverlener VFS Global, die door het ministerie van Buitenlandse Zaken is aangesteld voor de inname en controle van de Schengenvisum aanvraagformulieren, heeft ook andere websites bereikt. Schengenvisum.info schrijft dat de wachttijden voor een afspraak kunnen oplopen van 3 tot wel 5 maanden.

Vooral uit Suriname, Thailand en Senegal (Gambia) komen klachten, maar elders in de wereld zal dit mogelijk ook het geval zijn.

De redactie van Schengenvisum.info heeft een reactie gevraagd aan het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De heer Casper Soetekouw, woordvoerder consulaire zaken, heeft het volgende laten weten:

“Na de versoepeling van covid-reisbeperkingen wereldwijd, is er een toegenomen vraag naar visa voor kort verblijf voor het Schengengebied.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken werkt er hard aan om het toegenomen aantal aanvragen te verwerken, maar staat voor een aantal personele en systemische uitdagingen. Andere Schengenlanden staan voor vergelijkbare uitdagingen, waaronder landen die Nederland vertegenwoordigen voor visumaanvragen kort verblijf.

Aanvragers kunnen te maken krijgen met langere wachttijden om een afspraak te boeken en langere doorlooptijden. Het ministerie wordt helaas geconfronteerd met deze uitdagingen in een aantal landen over de hele wereld, en deze zijn niet specifiek voor één regio.

We verhogen de capaciteit wekelijks en hopen tegen het einde van dit jaar de pre-covid-aantallen te kunnen verwerken. Ondertussen wordt aanvragers geadviseerd dat zij hun reis ruim van tevoren plannen en ervoor te zorgen dat aan alle vereisten wordt voldaan om een snelle verwerking van hun visumaanvraag te verzekeren.”

Lees hier het hele artikel: https://schengenvisum.info/lange-wachttijden-vfs-global-aanvraag-schengenvisum/

28 reacties op “Lange wachttijden bij VFS Global en reactie van BuZa”

  1. Rob V. zegt op

    Dat is dus toegeven dat het niet loopt zoals het hoort, mooie beloftes maar niet toegeven dat men in overtreding is van de Visumcode. Tussen de regels door lees ik dan “dit klopt dit maar wij zitten niet fout”. Tja… Had men niet met externe commerciële bedrijven gewerkt dan had er mogelijk wel gewoon voldoende personeel geweest, ambtenaren staan doorgaans niet snel werkloos op straat… Die dienstverleners zoals VFS hebben waarschijnlijk kortlopende arbeidscontracten niet verlengt en als de markt dan weer aantrekt is dit het resultaat… dat valt te verwachten en daarom acht ik BuZa in gebreken. Goedkoop, duurkoop en de kosten en gevolgen op het bordje van de reiziger gooien. Lekker dan.

  2. Cornelis zegt op

    Helaas geen woord over het door de overheid gewoon niet voldoen aan de wettelijke verplichtingen. Druk, druk, druk zou een geldige argumentatie daarvoor zijn? Moet je, andersom, eens proberen als burger tegenover de overheid………

    • Ja, ik betaal even mijn belasting niet omdat ik zo druk ben….

      • Cornelis zegt op

        Ik zie onderstaand schrijven aan de Belastingdienst al voor me:

        ‘Dank voor uw aanslag inkomstenbelasting over het jaar 2021. Door de alsmaar stijgende inflatie en mijn daarmee geen gelijke tred houdende inkomsten ben ik voor een aantal uitdagingen gesteld. Ook vele anderen, zowel in Nederland als in andere EU-landen, staan voor diezelfde uitdagingen. Schuldeisers kunnen daarom te maken krijgen met langere wachttijden.
        Ik hoop tegen het einde van dit jaar mijn financiën weer enigszins op orde te krijgen. Ik adviseer u intussen geduldig af te wachten.’

        Moet lukken, toch?

        • Erik zegt op

          Cornelis, doen dus! Gewoon doen! In het aller-aller-allerbeste geval ontmoet je een ambtenaar met een groot hart die je schrijft ‘Uw verzoek om uitstel van betaling is in behandeling genomen. U verneemt binnenkort van ons. Houd u rekening met rente.’

          Maar de kans een ambtenaar als deze te ontmoeten is minimaal dus zul je wel niks horen tot er iemand aan de deur komt met een brief die begint met ‘IN NAAM DES KONINGS’! Dus vergeet die brief en gebruik die postzegel als aanbetaling op jouw schuld.

          Je hebt helemaal gelijk. Dit soort vertragingen zijdens de overheid pakken altijd nadelig uit voor Bert Burger. Een brief die zegt ‘Tot onze spijt kunnen wij door vertraging over 2022 geen aanslag opleggen’ zal je niet krijgen van die lui…..

  3. KhunFred zegt op

    Je ziet het in meerdere sectoren dat er een vertragings beleid (tactiek) word gevoerd.
    De Groningers worden in de wachtrij gezet, vakantiegangers die met veel vertragingen worden geconfronteerd, NS heeft problemen, zogenaamd allemaal door ziekte verzuim en of personeelstekort.
    Nu zijn de boeren aan de beurt.
    Ik zag een interview met iemand die meer dan 1000 uur aan onderzoek had gedaan naar de feiten over de schade die boeren, koeien, aanrichten.
    Een boer in Vlagtwedde heeft 600 koeien volgens het ministerie.
    Navraag leert dat deze boer helemaal geen koeien meer heeft en varkenshouder is.
    Men wil nu gaan checken hoe dat bv zit met 100 boeren in Gelderland.
    Als deze cijfers ook niet kloppen is het hek van de dam.

  4. chris zegt op

    Het lijkt me de hoogste tijd voor een proefproces…….

  5. Wil van Rooijen zegt op

    Jesus,
    Zo komen mijn lief en ik nooit aan trouwen toe.
    Tegen de tijd dat we een visa hebben, zijn de paperassen weer verlopen…
    Om te huilen

    • George zegt op

      Trouwen kan gewoon in Thailand. Veel gemakkelijker ook. Zorg wel dat je het juiste document krijgt om het huwelijk later in Nederland in te schrijven. We hadden aanvankelijk het verkeerde document (2007) maar het goede werd voor een gering extra bedrag gestuurd naar een door ons opgegeven adres in Bangkok, terwijl we zelf een huwelijksreis op de motor in Noord Thailand maakten.

      • Wil van Rooijen zegt op

        George,
        Als dat in 2007 was, dan neem ik aan dat er in de tussentijd eea is aangepast.
        Ik woon in Frankrijk, alleen maar problemen tegen gekomen. Verkeerd stempeltje, of een te weinig. En nu waarschijnlijk al papieren die verlopen tijdens het wachten op visa.
        Maar er komt een dag waarop…

  6. TheoB zegt op

    En van geen van beiden nog niet eens excuses of ’n tegemoetkoming (b.v. in de vorm van verlaging van de (service)kosten) vanwege het in gebreke blijven!
    Deze situatie is niet van de laatste paar weken, maar speelt al 3 tot 6 maanden. Hebben ze al die tijd liggen slapen? Of vinden deze organisaties dat ze niet aan verordening 810/2009 hoeven te voldoen?

    • Wut zegt op

      De servicekosten zullen beslist niet verlaagd worden, eerder verhoogd onder het motto dat er extra personeel aangetrokken moet worden.
      Ze zullen ook zeker niet hebben liggen slapen maar het interesseert ze domweg niet.
      Met ‘ze’ bedoel ik de leiding van VFS Global en de ambtenaren op Buitenlandse Zaken, die nalaten om in te grijpen.
      Die ambtenaren zitten in hun eigen bubbel, schuiven alles op het bordje van Corona, waardoor verreweg de meesten ook thuis werken en er schijnbaar geen overleg meer plaatsvindt.
      En de politiek heeft het veel te druk met zichzelf, die hebben op een enkele uitzondering na alle feeling met de burger verloren en het zal hun een zorg zijn dat visa maandenlang op zich laten wachten of domweg geweigerd worden.
      Desinteresse en incompetentie op alle fronten.

  7. Paul zegt op

    Zo zie je maar dat klagen geen enkele zin heeft. Ze geven schoorvoetend toe dat ze een chronisch tekort aan personeel hebben en dat het groot aantal dossiers het voor hen niet makkelijker maakt. Op het einde van de rit doen ze dus gewoon verder zoals voorheen.

    Het enige wat we kunnen doen is zeer ruim op voorhand beginnen plannen in de hoop dat alles tijdig in orde komt.

    • Ger-Korat zegt op

      Niet alleen de overheid heeft te maken met een (groot) gebrek aan personeel, ook diverse bedrijfstakken hebben er soms flink last van. En het wordt alleen maar erger want een grote groep ouderen staat de komende jaren op het punt met pensioen te gaan waardoor er nog meer problemen gaan ontstaan. Om de overheid te verwijten vind ik niet terecht; kijk naar de zorg, Schiphol, bouw van woningen, agrarische sector, horeca, metaal en techniek, onderwijs en nog een reeks van ondernemingen en bedrijfstakken waar het personeelsgebrek directe invloed heeft op de geleverde prestaties,producten en diensten. Wat de woordvoerder schrijft vind ik redelijk dat men al gaande weg capaciteit uitbreidt en heb daardoor begrip voor de situatie. En zoals geschreven in het artikel andere landen kampen ook met tekorten. Velen op dit blog zijn gepensioneerd en zijn er ook deels de oorzaak van dat er op de arbeidsmarkt een tekort is onstaan aan personeel en dan bedoel ik het niet persoonlijk of negatief maar men mag zich best afvragen waarom er tekorten onstaan en daar begrip voor opbrengen dat je langer tijd nodig hebt om op een vliegtuig in te checken of voor een dichte restaurantdeur komt te staan of in dit geval dat een visumaanvraag langer duurt dan voorheen.

      • TonJ zegt op

        Regeren is vooruitzien. Men kon zien aankomen, dat de wereld eens weer terug zou gaan naar redelijk normaal. Anticiperen, iets dat blijkbaar weinigen gegeven is.

        Snel naar NL??: dan bij de sluis van IJmuiden naar binnen zwemmen, paspoort weggooien en zielig verhaal ophangen, dan heb je binnen no-time alle hulp, inclusief ingerichte woning en leefgeld.

        • Rob V. zegt op

          Om snel naar Nederland te komen moet je eerst vervoer hebben, en een vliegtuig of boot kom je pas binnen als je de juiste papieren hebt (paspoort en visum). Maar al stap je bewijze van spreken in een ballon en zweeg je naar Nederland, en spring je daar overboord in het water en verlies je je papieren, dan nog zul je meer dan een zielig verhaal op moeten hangen om in Nederland te mogen verblijven. Je verhaal wordt door de IND onderzocht, en als het in alle redelijkheid aan te nemen is dat je werkelijk levensgevaar (of inhumane behandeling) loopt in eigen land, dan krijg je verblijfspapieren. Die woning moet je zelf betalen, maar dat is dan wel met gekregen leefgeld (Bijstand) zoals iedereen die geen werk heeft en geen andere uitkering (WW, WAO etc) vangt. Ja, ook de weinige Thaise mensen die aan konden tonen dat ze op de vlucht waren uit Thailand hebben in Nederland en elders in de EU verblijf gekregen.

          • peter zegt op

            Nee hoor. In eerste instantie kregen we al een boel vluchtelingen uit Servië, no problemo
            Vervolgens kregen we een lading Syriërs, no problemo
            Nu een lading Oekraïners, no problemo
            Karrevrachten uit de Afrika, Leveren zelfs overlast, no problemo

            Een Nederlandse man, levende in Equador met zijn vrouw, op de vlucht vanwege de situatie in dat land> Ho stop, problemo ! Niet gezien op journaal (is een poos gelee)? Geaccepteerd uiteindelijk door Spanje.
            Ole.

            Ooit gelezen over buitenlandse kinderen in Nederland, die al jaren hier wonen in pleeggezinnen en dan ineens worden verbannen?

            And I think to myself, what a wonderful world, o yeaaaaah

  8. klaas zegt op

    Een lange lijst van ellende bij de overheid, vul zelf maar in. Een land besturen in tijden van voorspoed is geen grote klus, alleen is er steggelen over de vraag wie het grootste deel van de koek moet krijgen. Overvloed verdelen.
    Maar als er tegenwind is dan blijkt dat we met z’n allen weer de karakteristieke fout hebben gemaakt bij de verkiezingen. Verkeerde, incapabele kandidaten, verkeerde partijen die het eigenbelang heilig verklaren. Hoog tijd de omvang van de kamers te reduceren zodat het kaf van het koren kan worden gescheiden. Misschien helpt dat, ik geloof er eerlijk gezegd niet in.

  9. Peter zegt op

    Zoals gewoonlijk (tegenwoordig) een schaamteloze gibberige reactie van een niet-betrokken ambtenaar die van onze centen mooi weer speelt. 0,0 gevoel voor de problemen on ongemakken die de laksheid van hun beleid teweeg brengt.

  10. Joop zegt op

    Een niets-zeggende (en daarmee waardeloze) reactie van een ambtenaar die het allemaal geen moer interesseert namens een overheid die het ook geen moer interesseert. De overheid heeft gewoon te voldoen aan haar verplichtingen, in plaats van de burger in de kou te laten staan.
    Het zou onze ambassadeur in Thailand (die recent in een bijdrage in Thailandblog een grote betrokkenheid toonde met de in Thailand wonende Nederlanders) sieren als hij een einde maakt (althans voor degenen die hier in Thailand een visum aanvragen voor Nederland) aan de verplichte tussenkomst van VFS, een (n.m.m.) incompetente en corrupte organisatie en de ambassade weer zelf de visumaanvragen laten afhandelen. Wellicht kan de redactie van Thailandblog onze ambassadeur daartoe aansporen.

  11. peter zegt op

    Kreeg gisteren een brief, dat ze nog niet wisten wanneer of hoeveel de afrekening zou zijn bij jaarlijkse opgave. Dit ivm de rechtsuitspraak omtrent box 3.
    Werd ook al verteld bij indienen jaaropgave en nu dus apart weer, na dus maanden, met een brief.
    Het zou, wordt gemeld , in ieder geval niet meer zijn en MISSCHIEN wel minder.
    Ze HOOPTEN eind dit jaar alles voor elkaar te hebben om je de afrekening te kunnen over leggen.

    Ik denk dat ze aan manier werken, waarbij dat toch positief voor hun uit komt en ze het bedrag kunnen gaan innen. Voorlopig heb ik eigenlijk nog wat te goed sinds de belachelijke invoering ervan in 2014 en de staat eigenlijk iedere Nederlander moet terug betalen. Gebeurt dat? Wellicht niet, want dat kost ze 7 miljard.
    Sorry foutje, bedankt voor uw geld, u krijgt het niet terug.
    Waar ken ik dit van? O ja toeslagen affaire,

  12. Cornelis zegt op

    Het kan altijd nòg erger: als een Thai naar Denemarken wil kan hij/zij pas in november terecht bij VFS:
    https://scandasia.com/visa-for-thais-to-visit-denmark-seriously-delayed/

    • Rob V. zegt op

      Dat is helemaal van de zitten en meer dan totaal onacceptabel. Bij VFS loopt het dus totaal mis. Een commercieel bedrijf laat personeel afvloeien (coronatijd) en tijdig personeel (terug) vinden lukt niet. Dan gaat het heel erg fout.

      Ik vernam van een lezer, heb dit nog niet kunnen bevestigen, dat VFS daarom extern ZZPers inhuurt om papieren in te nemen. Die hebben helemaal geen training gehad (de basale training van VFS personeel is meestal net aan genoeg om papieren door te kunnen schuiven maar daar ging het aleens mis, zonder training gaat het zeker fout!). Als dat klopt zou dat ook de hoge afwijzing cijfers kunnen verklaren: dossier worden verprutst door ZZP/uitzendkrachten via VFS, komt dus een half dossier binnen, dat hapt nog 2 weken stof in het digitale zwembad van BuZa, waar eveneens ondernemende ambtenaren in Den Haag dan vlug vlug de aanvraag negatief beoordelen… dat zou echt totaal onverantwoord zijnaad dit correcte informatie is! Het zou wel veel verklaren…

      • Rob V. zegt op

        zijnaad = zijn als

      • Cornelis zegt op

        In hetzelfde artikel staat overigens ook dat de Zweedse Ambassade in Thailand een visum aanvraag binnen 9 dagen afhandelt……..

        • TheoB zegt op

          En op dit moment zijn er bij VFS voor Zweden 20 tijdslots beschikbaar binnen 14 kalenderdagen.
          Dus het kan wél, want ik denk niet dat het aantal aanvragen voor een visum naar Zweden onderdoet voor die naar Nederland.

          • TheoB zegt op

            PS: voor Zweden moet je bij precies hetzelfde VFS-kantoor zijn als voor Nederland.

            https://visa.vfsglobal.com/tha/en/swe/attend-centre/bangkok

  13. Rob V. zegt op

    Waar komt vandaan at de wachttijd bij VFS kan oplopen tussen de 3-5 maanden? Dat zal slaan op bijv Suriname gok ik? De lezers hier op TB hebben de laatste tijd wachttijden van 4-5 tot 6 weken aangegeven. Nog steeds teveel en onaanvaardbaar, maar niet zo absurd als 3-5 maanden.

    Ik denk dat ik BuZa en ambassade maar eens ga vragen hoeveel afspraken/aanvragers er de afgelopen maanden zijn geweest (sinds 1 januari) en hoe zich dat verhoudt tot dezelfde periodes gedurende en voor de pandemie. Als de aantallen vergelijkbaar zijn met het niveau 2018-2019 dan is het puur voorzienbaar falen en tekortschieten van het “u gaat maar naar een externe dienstverlener en niet meer via de ambassade” systeem. Maar als men kan laten zien dat er nu zeg tweemaal of meer aanvragen zijn in deze periode dan in diezelfde periode pre-corona. Ja, dan zou ik nog kunnen meegaan in het idee van ” overmacht, viel totaal niet te voorzien en niet op te plannen”.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website