Na een tijdje in de pauzestand te hebben gestaan gaan weer weer verder met de serie ‘Stelling v/d week’ en de stelling voor deze keer is: ‘Als je in Thailand voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.’

Deze Nederlandse uitdrukking betekent dat iemands afkomst en achtergrond invloed hebben op de mogelijkheden en kansen die zij in het leven krijgen. Als iemand in armoede geboren is, zal dit waarschijnlijk blijven bepalen hoeveel kansen zij krijgen en hoe ver zij in het leven komen. Het suggereert dat, ongeacht hoe hard iemand ook probeert, men nooit helemaal uit deze situatie kunnen ontsnappen.

Het spreekwoord “voor een dubbeltje geboren” dateert uit vóór de zeventiende eeuw. In die tijd was de maatschappij gebaseerd op standen, niet op klassen, en werd iemands sociale status en rol bepaald door zijn of haar geboorte. Wie in de aristocratie was opgegroeid had geluk en behoorde voor de rest van zijn leven tot die stand. Daarentegen hadden de armen minder geluk en zouden waarschijnlijk niet in staat zijn om op te klimmen, waardoor ze nooit het spreekwoordelijke kwartje zouden worden.

“Voor een dubbeltje geboren” is tevens een beroemd lied uit de musicalfilm “Op stap” uit 1935, gezongen door Louis Davids, een befaamde Nederlandse zanger, cabaretier en acteur uit het interbellum. Door zijn optreden werd het spreekwoord waarschijnlijk nog bekender in Nederland.

Voor een dubbeltje geboren in Thailand

In mijn eigen omgeving zie ik het met eigen ogen aan, zoals bij de zus van mijn vriendin. Ze heeft een gezin met twee kinderen en een man die werkt als nachtwaker. Beiden zijn laag geschoold, maar zeker niet lui of gemakzuchtig. Zelf helpt ze bij het oogsten van groente en fruit in de buurt en ontvangt zo af en toe wat extra geld. Hele lieve en zorgzame mensen maar het is iedere dag weer de eindjes aan elkaar knopen om rond te komen, met twee schoolgaande en opgroeiende kinderen.

Ze wonen landelijk op een stuk grond van de ouders van hem. Het huisje lijkt op het oog nog redelijk, maar schijn bedriegt. Geen geld voor een kleurtje aan de buitenkant. Geen tegels op de vloer maar beton. De badkamer (dat is eigelijk geen juiste benaming voor een ruimte met een ton water en een gat in de grond) is een paradijs voor kakkerlakken die er welig tieren. Armoede en nog eens armoede. De TV en de koelkast hebben ze gekregen van mijn vriendin. Zelf hebben ze er geen geld voor.

Natuurlijk helpt mijn vriendin ze ook met wat maandelijkse financiële ondersteuning. Het is echter een druppel op een gloeiende plaat. Hoewel ze zuinig leven en zeker niet zuipen of gokken, komen ze niet vooruit. Het leven is voor hun dan ook min of meer uitzichtloos. Meer dan wat er nu is, zal er waarschijnlijk nooit komen.

Er is nauwelijks spaargeld, dus bij nood zoals ziekte, moet er geld geleend worden. Misschien dat dochterlief ooit een farang man tegen het lief loopt die de boel wat wil sponsoren, maar dat zal gezien haar leeftijd nog wel een jaar of 10 duren.

Waarschijnlijk kennen de lezers zelf ook wel zulke voorbeelden. Maar het kan ook zijn dat je voorbeelden kent van Thai die voor dubbeltje werden geboren maar door studie of harde werken en doorzetten toch een kwartje zijn geworden.

Reageer daarom op de stelling van de week: Als je in Thailand voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje!

37 reacties op “Stelling v/d week: Als je in Thailand voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje”

  1. Andrew van Schaik zegt op

    De stelling klopt. Al ben ik in meer dan vijftig jaar zulke arme mensen nog nooit tegen gekomen. Zoals als dat hier beschreven wordt. Mai O mai.
    Ben je in Thailand van goeie kom af dan is je kostje gekocht. Jij krijgt de betere baan. Niet iemand van lage afkomst die vist altijd achter het net.
    Inderdaad dat dubbeltje wordt nooit een kwartje.

    • andrew van schaik zegt op

      Ik ken een superintelligente vrouw. Universitaire studie betaald door de overheid. Moest ze terugbetalen.Ze werkt al jaren bij een grote autoimporteur achter de balie “Customerservice”. Een betere baan heeft er nooit ingezeten.
      Een andere vrouw ook superintelligent van rijke komaf. Uni afgemaakt in London. Ze is deputy in een groot ziekenhuis. Een dergelijke baan zat er bij de geboorte al in.
      Nou nummer drie.Pa had geld en status. Dochter studeerde. Hoofdverpleegster in Bamrungrad. Salaris 80000 Baht per maand.
      En nummer vier komt uit de Esan. Pa en ma arm. Studie terugbetaald. Hoofdverpleegster bij een prive ziekenhuis, hoofd ICU, Veel verantwoordelijkheid.
      Salaris 15000 Baht per maand. Kan er nauwelijks van rondkomen.
      Zal nooit beter, nooit een kwartje worden.
      Daar wordt ik droevig van.

      • Bart2 zegt op

        Beste Andrew,

        Het vierde voorbeeld dat u aanhaalt, die van het hoofd ICU (die amper 15000 Baht per maand ‘krijgt’) is inderdaad schrijnend.

        Dit staat in schril contrast met het bericht dat ik hier vorige week nog las, nl. dat van een ongeschoolde tuinman, die eveneens 15000 THB verdiende.

        Dus die tuinman kan dus wel degelijk van een dubbeltje een kwartje maken 😉

      • andrew van schaik zegt op

        Een overheidsfunctie na een goede opleiding is zeer gewild. Dat heeft vele voordelen.
        Maar……..voordat je die baan krijgt moet er veel geld onder de tafel komen en dat heb je bijna nooit.
        Een rijke pa lost dat even op, die heeft nog wel wat liggen, die golft en heeft de connecties.
        Maar die hebben slechts enkelen
        Het slijk der aarde maakt hier vaak van dat dubbeltje een kwartje.
        En dat verdomde slijk wordt overal bijgehaald…………

        • Jack zegt op

          30 jaar geleden betaalden mijn vrouw en ik B30.000 voor haar broertje om tot de boys in brown toegelaten te worden. Hij was opgeleid tot automonteur en hij werkte in een garage. Inmiddels is hij nu een jaar of 50 en heeft hij 2 zonen die nu ook bij de politie werken. Zo gaat dat.

          • Jan zegt op

            Beste Jack,

            Wat ik al lang weet is dat in het leven niet de kennis primeert. Het is veel belangrijker dat je de juiste personen kent.

            Misschien off-topic: Bekijk maar eens de vader-zoon opvolging in de Belgische politiek, ook daar zijn er tal van voorbeelden … idem in veel andere bedrijven.

            Dat je je eigen kinderen aan een mooie toekomst probeert te helpen, daar is niets mis mee. Maar dit gaat veelal ten koste van kennis en kwaliteit.

  2. Jos K. zegt op

    Jazekers !
    Het mooie is dat ze allemaal denken het geluk van Boedha te krijgen en de loterij winnen.
    Een eenvoudige rekensom zegt dat die kans nano-nihil is.

    Groet,
    Jos K.

  3. Grumpy zegt op

    In Nederland kennen we de discussie over kansongelijkheid: het niet hebben van dezelfde uitkomsten bij gelijke startposities. Maar in Thailand is het nog een slag erger: in Thailand bestaan zo goed als geen gelijke startposities. En zijn uitkomsten per definitie niet vergelijkbaar. Dus ja: kom je na geboren te zijn toevalligerwijs terecht in een wiegje bij mensen bv in de Isaan of in een slumb te Bangkok dan is de start die je maakt al zo goed als bekeken. Bevreemdend is dat anno 2023 deze situatie maatschappelijk volledig geaccepteerd is. Idem dat in de berichtgevingen richting komende verkiezingen begin mei as de politiek het niet heeft over verbeterplannen aangaande deze problematiek. Er is er een die meldt dat hij 20 miljoen mensen in Thailand wil verheffen uit de armoede. Ik zeg dat half mei niemand meer weet wat is geopperd. Dat is zo, dat was zo, dat blijft zo. Omdat iedereen het er gewoon mee doet. Soit!

  4. GeertP zegt op

    De stelling klopt helemaal, ik heb overburen die een snackbar hebben met 2 kinderen, de oudste dochter is 18 jaar,intelligent,de beste van haar klas en geeft bijles aan klasgenoten.
    Ik was verbaasd dat ze niet doorstudeerde en dacht dat het met financiën te maken had.
    De harde waarheid is echter dat ze nu eenmaal de dochter is van een snackbarhouder en dat helpt niet echt bij het krijgen van een goede baan die je ook nog eens moet kopen.
    De enige manier is huwen boven je stand,wat hier niet gemakkelijk is,zakelijk wat opbouwen of uitblinken in sport of muziek.

  5. khun moo zegt op

    Na 40 jaar Thailand de familie van mijn vrouw leren kennen ben ik het niet eens met de stelling.
    Natuurlijk de rijken families geven hun rijkdom door aan de volgende generatie.
    Ik zie ook mensen uit families die werkelijk steen arm waren en nu een vaste baan hebben, een auto en een huis.
    Ik zie ook figuren in de familie die te lui zijn om iets te doen , behalve hun hand op houden en aan de drank zitten.

    Mijn ingeprente nederlandse sociale mentaliteit van wie voor een dubbeltje geboren is , wordt nooit een kwartje heeft dan ook een behoorlijke deuk opgelopen.

    De zoon van mijn vrouw heeft alle kansen gehad om een goed leven te leiden, echter ik heb hem in de laatste 30 jaar nooit zien werken. Wel 4000 vrienden op facebook en veel op tik tok.
    Winkeltje opgezet voor hem, 3 tuc tucs gekocht, huis gebouwd, land gekocht.
    Niets kan hem aanzetten tot iets ondernemen.
    Tegen 12 uur komt hij uit zijn bed en ’s nachts met vrienden op stap, natuurlijk op kosten van zijn moeder.
    Steelt spullen in ons huis die dan in de pawnshop belanden.
    De dochter van mijn vrouw heeft een prima baan bij de overheid, heeft een mooi huis en een mooie auto.
    Beide verschillende vader.
    Ik denk dat DNA en opvoeding de reden zijn van het verschil.
    De Thaise jongens worden vaak teveel verwend en de meisjes strak gehouden.

  6. Geert zegt op

    Ik denk ook dat de stelling klopt: als je arm bent en uit een lage familie komt, kan je gewoon nooit een goede opleiding betalen, zelfs al ben je super intelligent.
    Het is erg, want je moet ook niet verwachten dat verwende hoge klassers ooit een origineel idee zullen hebben.
    Al heb ik mijn vragen hierbij: er is, denk ik, een grote groep jongeren uit de gegoede middenklasse die wel Engels kennen (of zelden zelfs een andere vreemde taal. Ik ken er een paar die goed Frans kennen) en die dus verdomd goed weten in wat voor middeleeuws systeem ze zitten, en er in hun groepen aan werken. Daar zien wij als farangs weinig van, maar ik heb er hoop in: er zit een hele generatie klaar om de muffe militaire dictatuurtjes (door mensen die absolute nitwits zijn maar wel macht hebben) weg te vegen en te vervangen.

  7. PEER zegt op

    Moderator: Graag op de stelling reageren ipv op elkaar.

  8. Peter zegt op

    Klopt volkomen, maar in Nederland was het niet anders, ik ben geboren in een boerendorpje vlak na de 2e Wereldoorlog. De rijke boeren werden hereboeren genoemd en de anderen waren boeren. Als je hard werkte kon je ver komen, betreft eigen huis, auto koelkast enz….. Wij woonden in een fabriekshuis wat gehuurd werd, mijn vader was botermaker, hoewel hij piloot had willen worden, maar daar was geen geld voor want ze waren thuis bij mijn vader met 10 kinderen: het ‘rijke’ roomse leven. Je moet er wel wat voor doen, om ‘ hoger’ te komen door studeren en hard werken bvb maar met de hulp van de Marshall plan zijn we er in Nederland bovenop gekomen. Dus het is nu: wie voor 10 eurcent geboren is wordt nooit 25 eurocent…..

  9. John Chiang Rai zegt op

    Eigenlijk is het een kort antwoordt, geen geld en het feit dat je in een z.g.n. verkeerde familie geboren bent,zijn vaak bepalend voor het verdere leven van een Thai.
    Geen geld betekent vaak, dat je uitgesloten bent van goed onderwijs, en zelfs heb je geld en een goed onderwijs genoten, ben je vaak nog aangewezen op je familie, die toegang moet hebben tot bepaalde kringen.
    Vaak is zo’n familie een vlechtwerk van connecties,die zelfs iemand met minder talent, nog aan een acceptable functie kunnen helpen.
    Heb je alleen het genoten onderwijs,is dit nog lang geen garantie om ergens een goede baan te krijgen, en bij ontbreken van de juiste familie met connecties, wordt het dubbel moeilijk.
    Een systeem waar eigenlijk veel echt talent verloren gaat, waarbij men zich terecht mag afvragen,welk land zich dit in een tijd van globale concurrentie nog veroorloven kan.

    • pim zegt op

      De stelling klopt maar zeer beperkt
      De rijken inderdaad, kostje gekocht maar dat is maar 10% van de bevolking. Mijn vrouw komt uit een gezin van 14 kinderen, hebben allemaal in de winkel moeten helpen, 10 van de 14 hebben de universiteit afgemaakt en mooie banen gevonden waarmee ze nu tot de middenklasse behoren
      Je moet wel willen en dat ontbreekt bij velen
      Dus wees kritisch naar jezelf en geef niet af op de rest
      Pim

      • Ger-Korat zegt op

        Zo ken ik ook velen welke een goede opleiding hebben met dito baan ondanks dat de ouders een armoedige afkomstig hebben. Kijk naar Bangkok en de omliggende industriële gebieden en kijk naar Songkran en nieuwjaar wanneer miljoenen Thais terugkeren naar hun familie op het platteland en zelf veelal een beter leven hebben opgebouwd dankzij werk elders in het land. Het verhaal dat je een kwartje wordt ligt vaak aan kansen, studie en aanbod elders en de wil om te verhuizen. De middenklasse is er, al ik in mijn Moobaan en kijk waarvan er veel zijn dan zie ik rijkdom in huizen, auto’s en goede banen in ondernemingen waardoor velen het goed doen.

  10. Walter E.J. Tips zegt op

    De anecdotische antwoorden bewijzen natuurlijk beide kanten van het armoedeprobleem.

    De uitzonderingen worden beter niet vermeld zo vlak voor de verkiezingen: degenen die opgeklommen zijn vanuit de laagste niveaus door in het leger, border patrol politie en politie zich op basis van merites op te werken. Ik heb voldoende werkervaring om voorbeelden te kennen.

    Daarnaast kennen we allemaal de voorbeelden van jongens –spijtig genoeg minder meisjes– die op basis van studiebeurzen het “gemaakt hebben”. Ze vergeten dikwijls van waar ze komen later en dat niet iedere jongere haar op zijn tanden genoeg heeft om door brute werkkracht ergens te geraken.

    In een conferentie jaren geleden, met onder de aanwezigen de ethnisch Chinese heren professoren-patriarchen, kreeg ik het aan de stok omdat ik beweerde dat de vrouwen in de families de echte werkkracht zijn en de mannen zich liever bezig houden met praten, o.a. in parlement en dies meer.

    Tenslotte nog dit: rond 1900 betreurde Charles Buls in zijn Siamese Sketches al “de lichtheid’ van karakter in de Thaise mannen waarmee hij te maken kreeg.

    • Grumpy zegt op

      Dat op basis van merites uitzonderingen bestaan zou kunnen, alhoewel in Thailand enkele uitzonderingen de regel niet bevestigen dat je als dubbeltje een kwartje kunt worden. Het bevestigt wel de regel dat kwartjes-posities worden gekocht, dat patronage hoogtij viert en dat in de hogere regionen clans elkaar in stand houden. Deze 3 sociale aspecten van het normale Thaise leven zorgen er eveneens voor dat de zaken blijven zoals ze waren- conservatief als de politieke bovenlaag is. De patriarchen zijn het niet voor niks met je oneens. En inderdaad: wat zij niet zien is dat bv in de landbouw, de wegenbouw en huizenbouw, op de markten en in de grote winkelcentra, in gezinnen en huishoudens, etc etc etc: het zijn de vrouwen die er de schouders onder zetten! Zet het veel zoden aan de dijk in termen van verandering oftewel heeft de volgende generatie het beter? Een kennis van mijn vrouw door haar man vanwege de alcohol destijds in de steek gelaten emigreert na een bewuste zoektocht naar een farang om het beter te krijgen met haar 3 kinderen naar Australië. De dochter van een andere kennis die te Bangkok mocht doorstuderen kwam thuis met een verrassingspakket: een zwangerschap van 7 maanden, een “vriendje” wiens naam ze niet eens durfde te noemen, en de zorg voor een kind neergelegd bij de grootouders. De zoon van een schoonzus van mijn vrouw deed het te Chiangmai prima op een college, ging zelfs een maandje stage lopen te Seoul, maar bakte er nadien helemaal niets meer van. Schoonzus bakt nu zelf maar en wel saté aan een stokje die zoonlief in een stalletje langs de straat in de verkoop heeft. Ach, ik heb voldoende Thai-ervaring om nog meer voorbeelden te noemen.

  11. Louis zegt op

    Bovenstaande stelling bevat veel waarheid. Wordt je geboren in een arm gezin dan heb je een grote kans om de rest van je leven in armoede te moeten leven.

    De grootste reden daartoe is het gebrek aan middelen om te kunnen studeren. Veel kinderen van arme ouders zijn niet dom maar krijgen gewoon de kans niet om deftig onderwijs te volgen, laat staan om ooit hogere studies aan te vatten.

    Geen diploma is geen deftig werk. Geen deftig werk is gedoemd op een zielig leven. Een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.

    Graag een knipoog naar onderstaande website:

    http://www.projectissaan.be

  12. Chris zegt op

    In absolute zin klopt de stelling mijns inziens niet. Er zijn uitzonderingen. Belangrijker is de vraag hoe maatschappelijke processen ervoor zorgen dat iemand uit armere kringen daar zijn hele leven in blijft hangen. Voor mij zijn de belangrijkste factoren, niet in volgorde van belangrijkheid: 1. Opleiding; 2. Cronyisme; 3. Motivatie; en 4. Boeddhistische waarden.
    Opleiding: steeds meer kinderen uit armere gezinnen studeren via de middelbare school en de rajabhat universiteiten. Het niveau van het onderwijs (leerstof, docenten, faciliteiten) is onder de maat maar de meeste kinderen maken van hun studie ook niks, zijn niet leergierig. Ze ‘studeren’ voor het papiertje, niet voor de samenleving en nog minder voor eigen, individuele ontwikkeling. Ik adviseer de Thaise jongeren die ik ken om elke dag 20 minuten Engels te leren via hun telefoon en verzeker ze dat ze in een paar maanden een behoorlijk woordje Engels kunnen spreken en verstaan, meer dan naar Engese klassen gaan. Niemand doet het. Tiktok is veel belangrijker.
    Cronyisme: degenen die dan al een redelijke opleiding hebben (omdat ze er zelf wat van gemaakt hebben) worden bij het binnengaan van de arbeidsmarkt geconfronteerd met cronyisme. Werkgevers letten meer op afkomst dan op de individuele competenties. Dat is overigens snel aan het veranderen door de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt. Er is een schrijnend gebrek aan arbeidskrachten, in eigenlijk alle sectoren. En ook de elite maakt minder kinderen.
    Motivatie: Ik bespeur weinig motivatie bij de kinderen uit armere gezinnen om verder te komen in het leven dan hun ouders. Gelet op het voorgaande is dat wellicht niet onbegrijpelijk maar er zijn er maar weinigen die hun lot in positieve zin in eigen hand nemen. Degene die dat wel doen, nemen ook de stap om als afgestudeerde het land te verlaten en in het buitenland te gaan werken. Dat gaat in de toekomst toenemen omdat het tekort op de arbeidsmarkt zich niet beperkt tot Thailand. Alleen Canada al adverteert nu dat het 400.000 werkkrachten zoekt en heeft de visa-eisen aanmerkelijk vereenvoudigt. En voor het eerst in de geschiedenis is de Chinese bevolking gekrompen. Gevolg is dat er een braindrain is van goede Thaise jongeren en de ongemotiveerden in eigen land blijven.
    Boeddhisme: je schikken in je lot is voor Boeddhisme een waarde op zichzelf. Kwaad worden op de omstandigheden, protesteren (bv. tegen het slechte onderwijs of het cronyisme) is niet des Boeddha’s. Naar het buitenland verhuizen (voor enkele jaren) en niet zorgen voor je ouders (behalve geld opsturen) is ook niet des Thais.

    • TheoB zegt op

      Ja Chris, de uitzonderingen bevestigen de regel.

      Hoewel je er zijdelings aan refereert had je naast cronyisme (vriendjespolitiek) ook nepotisme (‘familiepolitiek’) kunnen noemen.
      Vanwege het matige niveau van het Thaise sociale vangnet zijn de familiebanden belangrijk en daarom worden eerst de familieleden aan een baantje geholpen. Daarna worden mensen uit de vriendenkring aan een baan geholpen. Kwalificaties spelen een (zeer) ondergeschikte rol bij een aanstelling.

      Het niveau van openbaar onderwijs, nepotisme, cronyisme en boeddhistische waarden zijn mijns inziens de belangrijkste oorzaak van het gebrek aan motivatie.
      Zelf nadenken wordt in het openbaar onderwijs nauwelijks tot niet gestimuleerd, als je deel uitmaakt van een bepaalde clan is je kostje gekocht of ben je de pineut en zoals je al schreef: je moet je schikken in je lot, want dat is het gevolg van de daden in je vorige leven.

      En de overheid, lees: the powers-that-be, vind het best zo, want dit feodale systeem legt haar geen windeieren.

      • Johnny BG zegt op

        @TheoB
        Leuk dat je het nepotisme benoemd. Het loon bepaalt of werknemers kort of lang voor een baas willen werken en Thailand staat er bekend om dat werknemers met een salaris tot 15.000 baht per maand notoire jobhoppers zijn.
        Niet bij iedere onderneming zijn zulke salarissen haalbaar en dan is een goede middenweg om gebruik te maken van familie en kennissen. Aan de eigenaar is het zaak om het gewenste te vragen en als je daar als familielid of kennis niet aan kan voldoen dan is het einde oefening en is de urgentie om in de toekomst bij een probleem nog hulp te bieden geen urgentie.
        Als een dubbeltje krijg je kans om ervaring op te doen en als je het goed doet en denkt een kwartje te worden dan is dat alleen maar goed om het te gaan ontdekken.
        Tov 30 jaar geleden is de gemiddelde Thai stukken rijker geworden en is armoede soms ook gewoon een eigen keuze. Ik ken er voldoende die kozen voor het laatste want die hadden een andere prioriteit op het moment dat het er toe deed.
        Nepotisme is niet perse slecht. Het gaat om de structuur die in een onderneming die behouden dient te worden en de Thai met Chinese voorouders laten zien waar het toe kan leiden.
        En wat is er mis mee om je kinderen een meer zorgeloos leventje te gunnen omdat een ouder dat achter laat?
        De overheid in TH is een noodzakelijk kwaad met veel te veel ambtenaren en dat moet ook maar geaccepteerd worden.
        Het is wat het is.

  13. Lung addie zegt op

    ‘wie voor een dubbeltje geboren is , wordt nooit een kwartje’.

    Ook in Vlaanderen hadden we een soortgelijk spreekwoord:
    ‘Als bij je geboorte je vader een PET draagt en geen HOED, keer je beter terug vanwaar je gekomen bent’.

    • fred zegt op

      Waar je wieg staat wordt je toekomst bepaalt.

  14. Ruud zegt op

    Er zijn zeker mogelijkheden om uit zo’n situatie te geraken, echter makkelijk is het natuurlijk niet maar men moet willen. En daar wringt het schoentje dikwijls omdat ze denken dat alles uit de lucht moet komen vallen… Je gaat dit niet doorbreken met een amulet of een tempeltattoo of iets dergelijks maar met hard te werken op school en verder te studeren (studiebeurzen zijn er ook in Thailand) en karakter is misschien wel het belangrijkste…

  15. Bert zegt op

    Helaas ken ik er ook vele (en niet alleen in Th en NL) die als kwartje geboren mochten worden maar zijn gedevalueerd naar een dubbeltje.

  16. Roger_BKK zegt op

    Misschien even dit:

    Ik heb een neef van 15 jaar oud. Gaat naar een school van redelijk goed niveau en behaalt goede resultaten. Wat mij echter verbaast is dat hij vele malen thuisblijft van school zonder enige reden.

    Ik stel me de vraag in hoeverre dit alles toegelaten wordt hier in Thailand? Als ik hierboven lees dat er vele jongeren zijn die niet eens naar school gaan, dan verwondert het me niet dat er zoveel ongeschoolde burgers rondlopen. Bestaat hier dan geen school of leerplicht?

    Als je dan de pech hebt dat je in armoede geboren wordt en je vanaf jonge leeftijd MOET werken om in de familiale levensbehoeften te voorzien, dan begrijp ik ten volle dat dit voor veel Thai een uitzichtloze situatie is.

    Er is blijkbaar nog veel werk aan de winkel. Ik vrees dat dit probleem niet snel zal verdwijnen.

    • khun moo zegt op

      Roger,
      Wij hadden voor de thaise kleinkinderen van mijn vrouw een goede school geregeld, waarbij ze met de schoolbus thuis opgehaald werden en weer terug gebracht. Zwembad , arts, engelse les door farang alles aanwezig op school.
      Prijzig maar we wilden ze een goede toekomst geven.
      Jaarlijks gingen we even op gesprek bij de schoolleiding.
      Wat bleek ;de kinderen stapten onder weg uit de bus, gingen de hele dag lanterfanten en ’s avonds stapten ze weer in de bus die hun weer keurig naar huis bracht. Alle 3.
      Een andere uit de familie werd door de schoolleiding geadviseerd om hem maar thuis te houden.
      Die zat de hele dag voor zich uit te staren zonder ook maar enige aandacht aan de les.
      Er zal best leerplicht bestaan , maar zolang er niet gehandhaafd wordt, betekent dit niets.
      Sommige ouders interesseerd het ook helemaal niets of de kinderen wel of niet naar school.
      Thuis kunnen ze nog enige hand en span diensten doen.

  17. Andre zegt op

    Ik deel deze stelling tendelen er zijn mensen die begonnen zijn met schoenenpoetsen en die zeer rijk en welvaarend zijn gewoorden in het doen van zaken.

  18. Tony zegt op

    Niet alle dubbeltjes worden een kwartje, de meeste in ieder geval niet (de sociale context van Thailand kennend), maar er zijn gelukkig ook uitzonderingen.
    Grosso modo zou je kunnen zeggen dat Investeren in onderwijs de meest gangbare oplossing is om armoede (wereld wijd) te bestrijden.

    • Ger-Korat zegt op

      Ach als ik velen zie welke na een 12 jarige opleiding, vanaf 4-jarige leeftijd, voor een baht of 10.000 tot 15.000 baht de rest van hun leven werken dan denk ik aan de Matrix wat erg van toepassing is op de Thaise samenleving en de miljoenen arbeiders. Zelfs met een inkomen tot 30.000 per maand blijft men verstrikt in het systeem want er moet dan een auto komen wat weer het meerdere salaris opslokt. Ken zelf mensen welke ondernemer zijn en zelfs een overheidsbaan (en daarvoor benodigde jarenlange opleiding) na een paar jaar hebben ingeruild want er is maar 1 manier waarom men (bijna altijd) vooruit komt en dat is dat men ondernemer wordt en dan een veelvoud verdient als dat men in loondienst is. Daarvoor kijk ik om mee heen en zie vele voorbeelden, dit geldt zowel in Thailand als Nederland of België

      • khun moo zegt op

        Ger,

        Appels met peren vergeliken
        Ambtenaren behoren in nederland tot de beter betaalde werknemers.

        Besef wel dat als zelfstandige je meer dan 500.000 euro in een pensioenpot moet stoppen om een pensioen van 1000 euro per maand bovenop je aow te verkrijgen.

        Trek die 500.000 euro eens even af van het salaris van een zelfstandige en vergelijk dan met een ambtenaar.
        Over voordelen als ontslagrecht, ziektegeld, wia van een ambtenaar nog even niet erbij te halen.

        Ook in Thailand hebben ambtenaren diverse rechten zoals ziektekosten en pensioen opbouw die een zelfstandigen niet hebben.

        • Erik zegt op

          Khun Moo, en Ger, geldt dit niet in zijn algemeenheid voor de persoon in loondienst tegenover de ondernemer? Ambtenaar zijn was vroeger goudgerand! Daar is de jus toch ook wel wat vanaf?

          Maar wat blijft is de vaak verplichte pensioenopbouw die de werknemer heeft en die de ondernemer moet missen tenzij hij zelf de knip trekt. Overigens, ook de werknemer betaalt die hele pensioenpot zelf want het komt uit zijn budget. Maar voor een werknemer ligt het budget vast, de ondernemer moet maar zien wie zijn diensten vraagt.

          Het onderwerp legt wel bloot wat je ziet als je wat langer in Thailand komt. Jouw toekomst wordt bepaald aan de hand van de luxe wieg of het Spaans hout waar men je na jouw geboorte in neerlegt….

        • Ger-Korat zegt op

          We gaan het maar niet over cijfers hebben want ik kan tot tien tellen: bij pensioen gaat men uit van een gemiddelde levensverwachting van 18 jaar na pensioeningangsdatum( geldt ook voor AOW). Dan 1000 per maand is 12.000 per jaar x 18 jaar = ongeveer 200.000 benodigd want gedurende de pensionering rendeert het vermogen. Heb praktijkvoorbeelden hiervan van pensioenopbouw en uitkeringen wat hiermee aardig overeenkomt.
          Daarnaast is een amtenaar in Nederland vergelijkbaar met een normale werknemer en steekt er echt niet bovenuit wat inkomen betreft.
          Zowel in Nederland als Thailand geldt: word ondernemer en verdien veel meer dan dat je in loondienst bent, hiermee wordt je een kwartje en blijf je geen dubbeltje. Of ken jij iemand die door werken in loondienst rijk of vermogend is geworden? Nee dus, je blijft gevangene in het systeem (Matrix) en men beseft het niet.

          • khun moo zegt op

            Waarom denk je dat er veel amtenaren in Thailand zijn ?

            Bij een individuele pensioen opbouw ontbreekt het collectief waarbij jong overleden pesonen de lang levende compenseren.
            Pensioen Verzekeringen nemen geen risico nemen dat je 95 of ouder wordt.

            Een duidelijk site om te berekenen hoeveel geld je nodig hebt is
            https://affluent.nl/financieel-plan/een-miljoen-en-met-pensioen/

  19. John Chiang Rai zegt op

    Als een dergelijk thema aangesproken wordt,zie je plotseling allerhande reacties van farang,die het met hun Thaivrouw en haar familie zo getroffen hebben,dat je meteen het gevoel bekruipt,waarom en waar ze met deze vrouwen in contact gekomen zijn.
    Om hun vrouwen in een nog beter daglicht te laten schijnen,komt ze wel uit een arme familie, maar heeft zich zelf door zelf door consuquente dicipline en studie een goede baan kunnen bezorgen.
    Allemaal geweldige vrouwen die qua inkomen best voor zichzelf,en hun familie konden zorgen, en een farang als ze niet plotseling erg verliefd op hun geworden waren,eigenlijk helemaal niet nodig hadden.
    Het kan maar de overgrote meerheid, die hier misschien voor een gedeelte iets proberen goed te praten,of helemaal niet reageren op bovenstaande stelling,weten het anders.
    Mijn vrouw was de jongste van haar familie waar 9 kinderen waren,haar ouders die eenvoudige arme rijstboeren waren,heeft ze omdat ze niet erg oud geworden zijn, nog amper in haar herinnering.
    Na het overlijden van haar ouders, heeft haar oudste zus die zelf eerst 18 jaar was, haar sinds haar 4e levensjaar verzorgt en opgevoed.
    Het was thuis bittere armoede,en hoewel ze zeker niet dom was,voelde zij zich toch verplicht, om zo snel mogelijk te gaan werken om haar oudste zus in haar kosten te verlichten.
    Anders als studeren ging zij op 13 jarige leeftijd in de stadt,om voor zakenlui het dienst,en kindermeisje te spelen.
    Ze had bij deze mensen kost en inwoning, en de paar luttele Bahtjes die ze daar toezettelijk verdiende, gingen als dankbaarheid na haar oudere zus.
    Toen ze iets ouder werd ging ze op het familie grondstuk groente verbouwen,die ze dan later in haar dorp en op de markt in Chiang Rai,probeerde te verkopen.
    Een oude bromfiets/motor met een wagentje als aanhanger, was daar haar enigste rijkdom waarmee ze haar schrale inkomen verdienen kon.
    Haar andere zusters die in het dorp,voor een firma werkten,die gember verwerkte voor de export naar China, betaalde hun per uur 15 Baht, zodat ze het alleen samen in familieverband konden redden.
    Toen ik mijn vrouw op de markt in Chiang Rai die ik bezocht kennen leerde, viel ze mij op omdat ze in een klein boekje Thai-English, zelf probeerde Engels te leren.
    Omdat mij haar vriendelijke lach en haar small talk niet losgelaten hebben,ging ik er de komende dagen iedere keer opnieuw heen,om met haar verder in contact te komen.
    Zelfs toen ik voor mijn werk gedwongen was terug te keren naar Europa,hebben wij contact gehouden, zodat ze later mijn vrouw werd.
    Veel later gaf ze toe, omdat een paar van haar kansarme vriendinnen ook een farang hadden,dat ook zij hiervan gedroomd had.
    Om het verhaaltje zo kort mogelijk te houden, dit is een verhaal waarvan er duizenden en nog meer bestaan in Thailand, en meestal de hoofdzaak zijn waarom een farang überhaupt in contact komt met een Thaivrouw.
    Alle verhalen van vrouwen die ook uit een dubbeltjes familie komen,en er van droomden eens een kwartje te worden, lopen voor het grootste gedeelte in haast vergelijkbare situaties zo af, en niet dat een reeds gestudeerde vrouw met een goed inkomen, nog een farang zoekt. (dit hoewel velen hun liefdes verhaaltje graag smeuig verkopen,is hoogstens een minderheid.
    Het is vaak een diepe sociale put,waar velen die alleen maar armoede en moedeloosheid voorgeleeft kregen, de motivatie ontbreekt om hier uit eigen kracht uit te komen.
    Die het wel redden,komen vaak uit andere familaire omstandigheden,die het door voorgeleefde motivatie en minder armoede ,het zelf van een dubbeltje tot teminste 20 cent gebracht hebben.

  20. William-Korat zegt op

    Ik ben het eigenlijk maar beperkt eens met de stelling.

    De kloof tussen arm en rijk heeft met zeer veel onderdelen te maken waar de mens met zeer veel zaken [secondair] te maken heeft.
    Vaak kost het meer als een generatie om niet altijd eerst op je bankboekje te moeten kijken of de paar satangs in het potje te moeten tellen.
    Op de vierkanten kilometer of van mijn part honderd vierkante kilometer met een tweede derde vierde relatie waarvan de laatste een ‘rijke’ buitenlander is, is het soms makkelijker praten, hoewel veel gepensioneerde heel vaak een mooier verhaal hebben als dat het is, natuurlijk vaak nog steeds beter als geen buitenlandse partner.

    Het armoede percentage is wel degelijk de laatste vele tiental jaren gezakt met neerwaartse golfbewegingen zonder buitenlandse partner.
    Probleem is natuurlijk vaak dat de thai sterk de neiging heeft om balans tussen inkomen en uitgave negatief te benaderen. [wie niet?]
    En de regeringen in die vele jaren vaak een andere prioriteit had/heeft.

    Een site als deze, [zie link] hoewel de covid periode weer een negatieven invloed had in Thailand en vele andere landen, geeft toch aan dat het eigenlijk de goede kant op gaat nationaal gezien
    .
    https://bit.ly/3E5TDFi

    Toekomst plannen zijn er ook, niet altijd naar wens, maar dat is onmogelijk.

    Een ongelijke start is er altijd, waar je plek na een aantal jaren in de maatschappij is, na een aantal jaren met een gelijkwaardige start in persoon hangt ook af van je inzet als individu.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website