Citaat: ‘Wanneer we over geweld tegen vrouwen praten, gaat het zelden over prostitutie. Ondanks tal van berichten over prostituees die worden verhandeld, in slavernij gehouden, verkracht of geslagen, gaan de mannen die van de sekshandel gebruik maken, vrijuit. 

Misschien wordt hun gedrag ondeugend of verkeerd genoemd, maar de klanten worden niet beschouwd als medeplichtigen in de exploitatie van vrouwen. Het komt ons, als samenleving, goed van pas, om het kopen van seks te beschouwen als een ondeugd in plaats van geweld. Groezelig en een beetje wild? Ja. Een vorm van misbruik? Niet echt.’

In een opinieverhaal in Bangkok Post betoogt Mary Honeyball, parlementslid voor Londen en Labour-woordvoerder voor vrouwen in Europa, dat hoerenlopers zich schuldig maken aan geweld. ‘Er is sprake van impliciet geweld bij het kopen van een fysiek gebruiksartikel van iemand die het niet wil verkopen’, schrijft ze. Honeyball wijst op onderzoek van journalist en vrouwenrechtenactivist Joan Smith, waaruit blijkt dat negen van de tien prostituees het vak zouden verlaten als ze de kans kregen. Slechts 11 procent werkt vrijwillig tegen 89 procent niet en die 11 procent krijgt in de media de meeste aandacht. Blijkbaar houden we van het idee van de ‘happy hooker’.

Honeyball houdt een pleidooi voor het Zweedse model. Sinds 1999 is de klant er strafbaar. Dit heeft tot een halvering van de straatprostitutie geleid, de mensenhandel teruggedrongen en het heeft ook met succes de sekshandel gestigmatiseerd. Zweedse mannen zijn nu drie keer zo vaak gekant tegen het betalen voor seks. Honeyball hoopt dat het lukt het Europese parlement zo ver te krijgen om in 2014 voor het Zweedse model te kiezen. In IJsland en Noorwegen wordt het al toegepast – in Frankrijk, Ierland en Noord-Ierland wordt al aan wetgeving gewerkt, dus het zwaartepunt verschuift.

In Thailand is prostitutie verboden

In Thailand is prostitutie verboden – het is bijna een gotspe om dat op te schrijven gezien red-light districts als Patpong, Soi Cowboy, Nana (Bangkok), Walking Street (Pattaya) en in welke stad niet. Soms wordt een tent gesloten, soms worden minderjarige meisjes bevrijd, soms worden buitenlandse vrouwen die onder dwang werken, bevrijd (en onmiddellijk het land uitgezet), maar vaak gebeurt dat niet.

Misschien zeg je: dat verhaal van Honeywell slaat niet op Thailand. Hier werkt het merendeel van de prostituees vrijwillig. Misschien zeg je: goed idee, Thailand zou ook de klant strafbaar moeten stellen (en tegen hem optreden). Of is dat een utopie?

Vandaar de stelling van de week: Betalen voor seks is een vorm van geweld. Laat weten of je het daarmee eens bent en waarom. Of oneens bent en waarom.

48 reacties op “Stelling van de week: Betalen voor seks is een vorm van geweld”

  1. Rob V. zegt op

    Het Zweedse model (wat ze nu ook in Frankrijk willen invoeren of is daar een verschil tussen?) lijkt me absurd: als twee volwassen personen met hun volle verstand en instemming tot een oprechte deal komen zoals bijvoorbeeld seks tegen betaling dan heeft niemand anders daar zich mee te bemoeien, laat staan het te verbieden. Is ook een slipery slope: als je niet mag betalen in cash maar wel in nature (een weder dienst, product etc.) wordt het al lastig aan te tonen. Al helemaal als de betaling later of eerder plaats vind… Bewijs maar eens dat bijvoorbeeld dat hangertje of die dozen sterke dank een directe betaling waren voor seks en geen cadeautje van twee mensen die samen gewoon vrijwillig seks hebben.

    Is prostitutie fout? Lastige vraag. in het geval van mensen die er voor kiezen die diensten aan te bieden omdat ze van hun hooby hun vak maken of het gewoon de moeite (lasten) waard vinden, dan zou ik zeggen nee. Als je uit wanhoop de prostitutie in gaat dan wordt het al een heel moeilijk gebied, je gaat dan min of meer toch tegen je zin iets doen wat emotioneel diepe sporen na laat. Wordt je gedwongen dan is het sowieso fout. Dat is mensnehandel, slavernij, uitbuiting en fout!! Iedereen die daarbij betrokken is (klant en pooier of anderen) zijn dan wat mij betreft strafbaar.

    Als prostituee ben je dus niet persé fout/slachtoffer.
    Als klant ben je ook niet persé fout, met name niet als het evident is dat de prostituee (m/v) ook plezier heeft in het werk of dit althans met zekere tevredenheid uitvoert. Ook hier weer een grijs gebied waarbij je nooit zeker kan weten of de prostituee ht met (frisse) tegenzin of dwang doet.. Maakt de prostituee duidelijk dat het een gedwongen dienst is door dit te zeggen of uit het gedrag (huilen, …) dan ben je als klant wel degelijk fout.

    Kortom het hang maar geheel van de situatie af zowel wat betreft de klant als de prostituee. In een ideale wereld is het gewoon een overeenkomst van twee mensen die hier bewust voor kiezen en tevreden mee zijn. In de praktijk moet je ook rekening houden met pooiers, en al dan niet directe of indirecte dwang, foute klanten die hun belofte niet nakomen (teweinig of niet betalen, de prostituee onjuist behandelen etc.). Dat moet uiteraard tegengegaan worden.

  2. SevenEleven zegt op

    Betalen voor seks een vorm van geweld?Dacht het niet.
    Dat gaat pas op als degene die het aanbiedt,daartoe GEDWONGEN word.En daar mag van mij beslist wel de politie keihard tegen optreden,zeker wel.Deden ze dat maar wat vaker zelfs.

    En anders is het gewoon een zakelijke overeenkomst tussen aanbieder en klant,waar de scherpslijpers van deze wereld niets mee te maken hebben.
    En nu wil men de klanten van deze dames verantwoordelijk gaan stellen voor de misstanden in de prostitutie.Beetje kromme redenering.
    Want men doet het nu voorkomen alsof het grootste deel van de dames onder dwang zou werken,wat ik sterk betwijfel.
    En alsof je daarmee niet het probleem van uitbuiting en mishandeling weer verder ondergronds helpt,want degene(de klant) die niet aan zijn trekken komt,zal het linksom of rechtsom toch op een andere manier gaan proberen,dus in de illegaliteit.En daar word geen enkele prostituee beter van.

    Welke klant van een dame van verdienste zal eerst vragen of deze soms uitgebuit word?Niet een natuurlijk,want daar komt men niet voor.
    Ik zit hier niet prostitutie,en de misstanden daarin goed te praten,maar hou niet zo van al het geregel van politici die wel even voor een ander uitmaken hoe zijn leven er uit zou moeten zien.Dat gebeurt al veel te veel naar mijn idee.En betekent Thai niet zoiets als Vrij?Dat men nu in dat over het paard getilde Frankrijk zo’n mallotig idee kan invoeren,allee,maar hoop dat Thailand wijzer zal zijn.

    Het oudste beroep ter wereld,en men is zo naief te denken dat uit de wereld te kunnen helpen.Veel succes ermee.

  3. Paul zegt op

    Ik vind mijn baan ook niet leuk. Is er dan ook sprake van geweld (ik krijg er voor betaald!)
    P.S. Ik ben geen gigolo o.i.d. Het is maar dat u het weet.

    • Jack zegt op

      Het is geen vorm van geweld, er hebben duizenden meisjes in mijn bars gewerkt gedurende 29 jaar, ALLEMAAL vrijwillig, die meisjes krijgen geen werk er is geen werk, toch moeten ze geld hebben om de familie te onderhouden,wat moeten ze dan?Als ze niet in een bar gaan werken dan zou ik niet weten hoeveel ouderen en kinderen (de meeste hebben een kind) in de goot terecht zouden komen. Ik ben overal welkom bij de meisjes die bij mij gewerkt hebben en bij de ouders,dat werk is hier normaal werk, voor de meesten goed betaald werk.

      • Marcow zegt op

        Heb je dan nooit het gevoel gehad, bij bepaalde meisjes, dat ze beter verdienen (wat is beter verdienen, misschien vinden ze dit juist HET leven) ?
        In mijn optiek zou de meerderheid toch liever een normale studie hebben gehad met bijbehorende baan (westers denken).
        Eigenlijk grappig dit … misschien maakt de mensheid wel een te groot probleem van deze hele materie (en sex in het algemeen).

      • Sandra zegt op

        Als iemand er vrijwillig voor kiest om in de prostitutie te gaan werken oké.
        Maar al die ,vaak nog jonge, meisjes die dat werk gaan doen omdat er anders geen brood op de plank komt, dat vind ik in en in triest!. Dat ze dat werk “moeten” gaan doen omdat er op een andere manier geen geld binnen komt. Ik moet er toch niet aan denken dat dat hier ook zo zou zijn. Sommigen zijn getraumatiseerd voor het leven.

  4. eric zegt op

    Hoeveel percent van die meisjes zelfs geen ander werk zouden willen doen staat hier niet vermeld! Als ze de vrijheid hebben om het te doen zowel klant als prostituee wat is daar dan mis mee? Zelfs de personen die de accommodatie verzorgen en hun deel hiervoor opstrijken zijn voor mij gewoon handelaars en zolang er geen dwang bij is en de overeenkomst nageleefd word, niet in overtreding.
    Wel zouden in deze beruchte buurten opvangcentrums moeten aanwezig zijn, zodat er bij mishandeling een meldpunt is !
    Ben het er eveneens niet mee eens dat van hogerhand over levenswijze en lichaam moet beslist worden!
    Als seks hebben nu ook al een misdaad word (ook gebeurd er een betaling) is het ver gekomen. Waar zou het meest gevreeën worden bij samenwonende denk je , waar een goed salaris op tafel gelegd word of waar er geen eten op komt ???

  5. Sjaak S zegt op

    Ik heb ook dertig jaar als steward moeten doen wat de klant wilde. Vriendelijk zijn tegen mensen, waarvan ik innerlijk walgde. En in mijn vorige beroep werken duizenden die ditzelfde ervaren. Moet het dan verboden worden?
    Als men hier in Thailand iets aan de prostitutie wil doen, moet men het niet verbieden, men moet ervoor zorgen dat de arbeidssituatie beter wordt. Wanneer je als jonge vrouw die niks geleerd heeft in een fabriek bijna 16 uur moet werken voor een hongerloon van misschien 300 Baht per dag en je in een bar dit zelfde of meer in uurtje verdienen kunt en dan nog plezier kunt hebben, is de keuze snel gemaakt.
    Ik zou hetzelfde doen.
    Wanneer het hier echt consequent verboden zou worden, wordt het alleen maar erger: het gaat echt de illegaliteit in en de vrouwen die dan als prostituee werken zullen meer onder druk gezet kunnen worden door de maffia die dit allemaal in handen heeft.
    Nee, de arbeidslonen moeten omhoog, de arbeidsomstandigheden verbeterd, zodat vrouwen die zich moralistisch op de grens bevinden, de keuze kunnen maken om ergens “fatsoenlijk” te gaan werken.
    Maar….
    Dat zou betekenen dat het leven in Thailand ook duurder gaat worden. Dan zouden wij als expats misschien problemen kunnen krijgen om hier nog zo lekker te kunnen leven als in eigen land. En er zouden ook velen teleurgesteld zijn, omdat dan een groot deel van het nachtvertier verloren zou gaan.
    Zolang er geen kinderen bij betrokken zijn of er geweld plaats vindt, moet iedereen zelf de keuze kunnen maken.
    Daarbij komt ook dat in het westen, prostitutie vaak gepaard gaat met sociale mislukkingen en druggebruik. Een mens heeft veel meer kansen om een goede opleiding te krijgen en om een duurder betaalde baan te krijgen. Het is een andere samenleving, die je niet met Thailand of omgeving op een voet kunt stellen.

  6. chris zegt op

    Europa is niet Thailand. Zolang je ‘prostitutie’ en ‘betalen’ niet definieert is de stelling niet te beoordelen. Laat ik een paar voorbeelden noemen van situaties die in Thailand voorkomen om aan te geven dat definities zeer waarschijnlijk niet hetzelfde zijn als in Europese landen:
    Wat is prostitutie en wat houdt betalen in:
    – een aantrekkelijke Thaise vrouw van 25 jaar die haar 50-uur baantje (tegen een salaris van 8,000 Baht) opgeeft om de maitresse te worden van een rijke Thai man voor 100.000 Baht per maand die 1 keer per week zijn pleziertje wil;
    – Thaise vrouwen die in het weekend naar een bar gaan om een buitenlandse man te ontmoeten (in de hoop met hem te trouwen) en na twee keer daten vagen om wat geld (de eerste twee keer niet);
    – Thaise vrouwen die in een bar werken die bereid zijn met je mee te gaan voor geld; de bar moet overigens ook betaald worden;
    – een Thaise reisgids die je in 1 week Thailand laat zien en die na een dag of twee ook het bed met je deelt. Ze krijgt na een week het afgesproken salaris voor haar werk en een gouden ring die ze vervolgens wegens geldgebrek omruilt voor cash.
    Definities van de begrippen prostitutie en betalen (zelfs de definitie van seks. Clinton had nooit sex met Monica Lewinsky omdat de Amerikaanse wet orale bevrediging niet beschouwt als seks !!) zijn – met een moeilijk woord – contextueel. Ze hangen af van de omstandigheden en normen en waarden, al dan niet wettelijk omschreven.

  7. Jogchum zegt op

    Prostitutie in Thailand…..Ik denk dat een buitenstaander daar moeilijk kan over-oordelen. Ook Mary Honeyball
    niet. Er zijn zeer vele Expats hier in Thailand getrouwd met een voormalige prostituee.
    Als het bezoeken van een prostituee moeilijk wordt gemaakt kon dat wel eens leiden tot meer en meer verkrachtingen.

    Mijn antwoord op de stelling ”Betalen voor seks is een vorm van geweld”. zeg ik nee.

  8. Ingrid zegt op

    Wanneer een meisje/ jongen gedwongen wordt door een pooier waaraan ze ook nog een groot deel van haar/zijn opbrengsten moet afdragen of wordt gedwongen met geweld tegen haar/hem of de familie is prostitutie ten alle tijden verkeerd!
    Maar wanneer het meisje/jongen er zelf voor kiest om zo geld te verdienen zie ik er niets verkeerds in. De meisjes/ jongens zijn vrij om ja/nee te zeggen tegen een klant of wanneer een klant minder is een hogere prijs te vragen. De werkomstandigheden en opbrengsten zijn vaak aanzienlijk beter dan in een fabriek of op de rijstvelden.

    Persoonlijk denk ik dat er veel meer dwang en uitbuiting zit in vele andere beroepsgroepen maar omdat daar de “verkoop van het lichaam” niet bij betrokken is worden die beroepen als normaal beschouwt. Om zomaar wat op te noemen:
    – De vele mijnwerkers die wereldwijd de mijnen in moeten onder slechte omstandigheden, uitbuiting en dit betalen met hun gezondheid of de dood bij de regelmatige ongelukken.
    – De “goedkope” krachten die uit buurlanden van de ‘rijkere” landen worden ingevoerd om vuil, vies en/of zwaar werk te doen. Vaak lange werkdagen, slechte huisvesting en slecht betaald. Dit gebeurt zelfs in Nederland.

    Sex wordt gezien als iets heiligs maar misschien moeten we eens van dat stigma af. Sex is gewoon lekker en kun je met meerdere mensen delen terwijl liefde juist veel intiemer is. En waarom zou je iets wat lekker is niet gebruiken om er financieel beter van te worden? Maar het blijft wel een feit dat het een vrije keuze moet zijn van degene die het vak ingaat.

    • Rob V. zegt op

      Inderdaad Ingrid, het enigste criterium is dat er geen dwang of uitbuiting plaats vind bij het uitvoeren van een vak. Er valt nog wel een hoop te winnen op gebieden als arbeidsrechten (lonen, werkuren, werk omstandigheden e.d.), dat lijkt mij de grootste prioriteit. Een mooie bonus is dan meteen dat je dames en heren meer alternatieven biedt om onder redelijke arbeidsomstandigheden een redelijk loon te verkrijgen zodat men een beetje normaal kan leven (onderdak, eten/drinken, “luxe” zoals een TV). Denk ook aan beter onderwijs zowel wat betreft toegankelijkheid als eind niveau.

      Wat ook mooi zou zijn is nog wat meer reddingslijntjes; er zijn nu al diverse vrijwilligersorganisaties actief in de prostitutie sector die mensen een uitweg biedt als men dat wil. Prima. Als daar nog meer opties bij komen zoals ook officiële hulp kanalen (makkelijker naar de autoriteiten kunnen stappen) lijkt mij dat prima om mensen die toch in een bedenkelijke situatie terecht komen hulp kunnen krijgen van vrijwilligers en autoriteiten.

      Dit allemaal legaal en openbaar zodat je het vak niet letterlijk de achtersteegjes in jaagt (maffia praktijken etc.). Is prostitutie uitbuiting? Zeer zeker niet per definitie en uiteraard probeer je individuele gevallen waar dat wel zo is een uitweg te bieden. Dan hoeven fatsoenlijke klanten en aanbieders zich verder niet schuldig te voelen.

      • Soi zegt op

        @Rob V: jij gaat in jouw pleidooi voor vrijstelling van prostitutie er volledig vanuit, dat als dit fenomeen maar wordt geregulariseerd als menig ander sector, het met de excessen waardoor deze sector maar al te vaak zeer duister het daglicht haalt, wel allemaal goed komt. Je gaat voorbij aan het gegeven dat hoe je het wendt of keert de sector prostitutie gepaard gaat met een algemene neerbuigende houding jegens de vrouwen in die sector, en vaak met misbruik maken van persoonlijke omstandigheden en vernedering. Soms met fatale afloop: zie https://www.thailandblog.nl/achtergrond/bangkok-girl-video/
        Voor de Thaise situatie gaat regularisering niet op. Wel verdere commercialisering. Ik ben het eens met de constatering van Mary Honeywell aan het begin van het artikel dat “Het komt ons, als samenleving, goed van pas, om het kopen van seks te beschouwen als een ondeugd in plaats van geweld. “ Waarmee het bezoek aan de vele mogelijkheden in vele plaatsen in TH kennelijk gerechtvaardigd worden. Over wat daar mis gaat is ook op Thailandblog menigmaal gepubliceerd.
        Prostitutie is echt niet zo maar gewoon, en niet af te doen met het beleven en genieten van sex tussen volwassenen die in vrijheid kiezen te doen wat ze doen, ook al is dat tegen betaling.
        Proef op de som? Ga eens met jouw liberale houding naar een NL prostituee en meldt jouw TH vriendin maar eens dat twee partijen uit vrije wil slechts een zakelijke transactie afwerkten?

        • Rien Daane zegt op

          Goed gezegd Soi! Er wordt hier erg gemakkelijk omgesprongen met het begrip ‘vrijwillig’.

        • Rob V. zegt op

          Of er een algemeen neerbuigende houding is jegens Thaise vrouwen en mannen in de prostitutie sector durf ik niet te zeggen. Dat wordt denk toch koffie dik kijken want er zal wel geen uitgebreid onderzoek (enquêtes onder klanten en aanbieders, waarnemingen dmv camera’s of observatie teams, …) naar zijn gebeurd. De Britse leraar uit bijvoorbeeld het BKK girl filmpje is duidelijk een misselijk figuur die de bardames als voorwerp ziet (of tenminste zich zo gedraagt met zijn verwerpelijke gedrag dat je op de camera ziet). Zijn al die barren, massage salons, short time hotels etc. vol met dat dat soort figuren?? Geen flauw idee. Ik ben maar een paar keer in dergelijke straten geweest als vrijgezel -en eenmaal op verzoek van mijn vriendin ook samen omdat ze nieuwsgierig was naar dit deel van de samenleving- en ik kreeg toen nooit de indruk dat er veel losers waren. Maar ook dat is niet objectief: alleen mijn waarneming is te kleinschalig, subjectief etc. Zo ben ik misschien toevallig in de ” juiste” bar gaan zitten, heb ik dingen niet opgemerkt etc. Hoe het ook zei, zoals ik in mijn eerste reactie direct onder het artikel heb geschreven: op kansloos tuig dat vrouwen/mannen die er werken als object behandeld heeft een normaal mens geen goed woord over.

          Als ik je reacties lees maak je een onderscheid tussen dames en heren die hun diensten aanbieden in een facaliteit (bar, hotel, massage salon, elders) als prostituees en een onderscheid van andere vormen van seks waar een wederdienst (in geld, natura of andere wijze) tegenover staat. Ook die lijn lijkt me wat moeilijk te trekken. Een ” freelance” dame/heer die op straat of een disco iemand aanspreekt valt al moeilijk te onderscheiden van iemand die als (officiële of onofficiële) werknemer/werkneemster in een bar werkt. Uitbuiting blijft uitbuiting, dwang blijft dwang. Dus het onderscheid tussen een prostituee of ” betaalde seks” lijkt mij niet zwart/wit. Evenmin wanneer het ‘fout’ (geweld) is. Zoals ik ook al schreef in mijn eerste bericht is er een groot grijs gebied. Iemand die 100% vrijwillig en tevreden kiest voor het vak is makkelijk te bestempelen als iets wat niet fout is. Eveneens als iemand die overduidelijk gedwongen wordt of uit wanhoop tegen zijn/haar zin/wil dit beroep/dienst uitvoert. Daar tussen heb je het enorme gebied van waar ” makkelijk geld” overloopt in ” makkelijker dan via ander werk” , “er moet nu eenmaal geld binnen komen” of ” ik heb geen keus anders krijg ik geen cent binnen” om nog maar te zwijgen van andere omstandigheden zoals de familie (eist die geld? verwacht die dat? Moet het een bepaald bedrag zijn en zoja is dat via ‘normaal’ werk te verkrijgen? etc.). Puntje bij paaltje hang het dus af van het individu die de dienst aanbied, degene die er gebruik van maakt en wellicht tot op zekere hoogte iedereen daar om hen. Als die twee hoofdpersonen tevreden zijn is het okay, zijn die het niet dan kun je het als geweld / dwang / misbruik zien.

          Tot slot: Bedoel je in je laatste alinea op vreemdgaan (ontrouw) te doelen? Dat is weer een heel ander onderwerp. Als iemand naar de hoeren gaat (of een wip op kantoor, bij de buren , …) terwijl deze een partner heeft die er vanuit gaat dat je monogaam bent dan ben je dus fout bezig. Wellicht een stelling voor de komende keer: ” een mia noi is per definitie ontrouw jegens de huwelijkse partner”.

    • Soi zegt op

      Moderator: De discussie moet over Thailand gaan. Geen NL voorbeelden svp.

  9. diqua zegt op

    Zolang een vrouw zich vrijwillig prostitueerd is er niets aan de hand. De man gets his rocks off en de vrouw heeft een inkomen. Je zou ook kunnen zeggen dat door een groot deel van de prostituees de mannen exploiteert, neem maar eens een kijkje in patthaya.

  10. Tino Kuis zegt op

    De enige manier om er achter te komen of betalen voor seks een vorm van geweld is is deze: vraag het aan de prostitue zelf. Al het andere is min of meer giswerk. Lees dus de verhalen van prostitue’s zelf, van Xaviera tot Bua Boonmee en vele anderen. Alleen zij kunnen antwoord geven op die vraag. Wat ik tot nu toe heb gelezen van Thaise prostitue’s is dit: ja, het is vaak, te vaak, een vorm van geweld.

    • Jogchum zegt op

      Tino.Kuis. Dus het is te vaak een vorm van geweld. Wel dan word ik beschuldigd van geweld gebruikt te hebben, want ik ben getrouwd met een ex-prostituee.

      • Tino Kuis zegt op

        Beste Jogchum,
        Vaak, te vaak, dus niet altijd. Ik ken jou als een aardige, vriendelijke man die nog geen vlieg kwaad zou doen en ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat jij nooit ‘geweld’ hebt gebruikt, in juridische of andere betekenis. Je bent misschien te aardig als dat zou kunnen. Ik waardeer je.
        Sorry voor het chatten maar dit moet even gezegd worden.

        • Jogchum zegt op

          Tino Kuis.
          Bedankt voor je compliment. Toch er zijn hier in Thailand diuzenden andere buitenlanders die met
          een ex-prostituee getrouwd zijn. Allles heeft twee kanten, een goede en een slechte. Mensen lezen
          liever het slechte nieuws dan het goede.

  11. BramSiam zegt op

    Overheden proberen alles in vakjes te stoppen. Prostitutie past daar echter niet zo goed in. Er zijn tientallen varianten, die zich van enerzijds drugsgerelateerde straatprostitutie tot geheel aan de andere zijde het huwelijk uitstrekken. Zolang de beleving van seks en de behoefte daaraan bij mannen en vrouwen niet identiek is zal er vrijwel altijd een tegenprestatie tegenover staan. Waarom mag je een vrouw die je huis schoonmaakt of een masseuse wel betalen voor de dienst die geleverd wordt, maar als deze dienst seks betreft dan moet het gratis zijn. Met dit criterium moet je onmiddellijk het huwelijk verbieden, want daar wordt vaak de duurste vorm van seks bedreven.
    In Thailand is betalen voor seks zeker geen vorm van geweld, in elk geval niet per definitie. Sterker nog, ik denk dat het niet betalen voor seks er eerder als een vorm van geweld wordt aangemerkt. Als de klant niet betaalt kan zelfs de politie ingeschakeld worden om dit onrecht alsnog in goede banen te leiden.
    Als het de politiek lukt een ideale wereld te creëren, waarin iedereen zijn dromen kan verwezenlijken en nooit werk tegen zijn of haar zin hoeft te verrichten, is het probleem vanzelf opgelost. Ik stel voor dat men daar aan gaat werken. Je bestrijdt dan de oorzaak en niet zoals nu het gevolg.
    En dan nog even over geweld. Is het niet de overheid in Thailand en Nederland en overal elders die soldaten in dienst neemt om te vechten tegen betaling? We kunnen nog veel leren van de bonobo’s die geweld voorkomen door seks als wapen in te zetten.

  12. michael zegt op

    word het niet tijd om prostitutie te legaliseren en het oudste beroep ter wereld daarmee te kunnen controleren en waarderen als iedere andere branche.
    we hebben immers in nederland kunnen zien wat er gebeurt als je softdrugs verbied:het verschuift onmiddellijk naar de ondergrondse anonimiteit.
    weg is dan de controle op leeftijd en kwaliteit en scheiding tussen harddrugs en softdrugs.
    sommige mensen zien liever niet dat het gebeurt,al is het er wel en de zweedse cijfers m.b.t.prostitutie durf ik met een korrel zout te nemen:immers hoe controleer je iets dat in de taboesfeer ligt(de katholieke kerk wist ook veel dingen jarenlang goed geheim te houden)de”zweedse cijfers”komen wel goed uit voor sommige politici die bep.plannen hebben,maar de objectiviteit vind ik twijfelachtig.
    ik heb de wijsheid niet in pacht maar als de klanten een keumerk zien en weten wat voor vlees ze in de kuip hebben zien ze bijvoorbeeld dat er een organisatie achter staat die misstanden als gedwongen prostitutie in de gaten houd,net zoals we nu in de supermarkt ook kunnen kiezen tussen biologisch vlees en fout vlees.ik maak hier,bewust hele harde en confronterende vergelijkingen omdat we het niet mooier moeten maken dan het is en we kunnen beter niet ons hoofd in het zand steken en ook niet proberen om alles te verbieden.deze dingen gebeurden altijd al en zullen ook altijd blijven bestaan.we kunnen hooguit proberen dingen in goede banen te leiden ipv.ertegen te strijden.
    de war on drugs heeft immers ook meer kwaad gedaan dan goed,al wil hollywood ons anders doen geloven.

  13. I-nomad zegt op

    De moderne Westerse ethiek tov. prostitutie en geweld speelt in Z-O Azië (nog lang) geen rol.
    Tot in de 50-ger jaren kwam het bij kleine geisoleerde gemeenschappen voor dat indien een reiziger onderdak zocht, hem de oudste dochter als slaapgenoot werd aangeboden, dit om ‘vers’ bloed binnen de gemeenschap te krijgen en zodoende inteelt te voorkomen.

    Voorzover mijn kennis rijkt, is het bij de boerenbevolking in Isaan nog steeds normaal, dat indien een man seks heeft met een alleenstaande vrouw/dochter en vervolgens aangeeft dat hij niks verder met haar wil, hij moet betalen, omdat hij haar niet verder wil of kan onderhouden.
    Indien hij niet betaald wordt het opgevat als een soort verkrachting. In een aantal gevallen blijft de man en ze krijgen een kind. Sommige mannen onderhouden de vrouw en kind niet of nauwelijks, om later met de stille trom te vertrekken.
    De vrouw is nu kandidaat voor buitenlanders, omdat veel Thaise mannen geen vrouw met een kind willen.

    Misschien vinden sommigen dit een boude uitspraak, maar in veel gevallen vist de vrouw en vangt hierbij bot. In wezen is compensatie voor het niet willen of kunnen onderhouden en vervolgens eenmalig te betalen, hetgeen wij prostitutie zouden kunnen noemen, bij bepaalde lagen van de bevolking in N-O Thailand ingebakken in de cultuur.
    Armoede en slecht onderwijs spelen hierin een grote factor.

  14. Stefaan zegt op

    Een cliché : het heeft altijd bestaan, en kan je niet stoppen.

    Te strenge aanpak zorgt niet dat het wordt gestopt, maar het verplaatst zich. Vrouwen moeten wel beschermd worden, omdat het nooit ongewild mag.

    Vaak hebben prostituees wel een alternatief werk, maar is het een zware en slecht betaalde job. Vaak kiezen prostiuees voor het “gemakkelijk” en snel verdiende geld. Net zoals mannen kiezen voor een beter betaalde job.

    Als een vrouw kiest voor de prostitutie, maar het absoluut tegen haar zin is, dan kan ze er maar beter stoppen.

    Net zoals een man. Als je job je zwaar valt, doe dan iets anders. De realiteit is echter dat een betere job niet altijd beschikbaar is …

    De meeste prostituees stappen in het beroep omdat ze dit slechts voor een beperkte periode willen doen. In afwachting dat hun schulden betaald zijn, en dat ze een alternatiefve job vinden.

    Maar er zijn er ook die zo lang als mogelijk de prostitutie uitoefenen, omdat ze proberen plezier en de positieve punten in hun werk te vinden.

    Net zoals mannen en vrouwen zoveel mogelijk proberen te “genieten” van hun job.
    Een wegenwerker kan het plezier vinden in zijn job.
    Een bankbediende kan het plezier vinden in zijn job.
    Een prostituee kan plezier vinden in haar job.

    Life’s a struggle.

  15. rori zegt op

    Hmm (hypothetisch of niet?. Voor mij een weet voor jullie een vraag).

    Een ander voorbeeld. Is dit gedwongen of niet.
    Mijn nederlandse buurvrouw (iemand die bij mij in de straat woont) gaat er prat op wie ze allemaal wel kent en dat die grote auto’s hebben.
    Noem ze anton, piet en henk
    Henk is onroerend goed magnaat en getrouwd met kinderen en heeft als hobby mooie vrouwen en autos.
    Piet is een internationale ondernemer ook getrouwd en kinderen en heeft als hobby mooie vrouwen.
    Anton is vrijgezel en heeft oud geld en doet iets vreemds met planten (iedereen kent ze wel) en natuurlijk als hobby mooie vrouwen.

    Buurvrouw krijgt dus regelmatig mannen over de vloer en/of gaat een weekendje mee uit naar Nice, Monaco, Milaan, Parijs, Singapore, Hongkong, Thailand etc. Oh en dit met natuurlijk het prive vliegtuig van 1 van de 3.

    Ik heb nog nooit iemand met een pistool gezien om haar te dwingen mee te gaan. Nee ze pakt met alle plezier haar koffer en stapt ogenschijnlijk geheel vrijwillig in de mercedes, bentley of rolls royce.

    Is hier sprake van gedwongen prostitutie zoals in het eerste verhaal of is ze gewoon een mia noi van velen??
    Oh ja en in de wijk doet niemand neerbuigend tegen haar hoor. ECHT niet.

    Moderator: voortaan graag bij Thailand houden. Vergelijkingen met Nederland zijn niet relevant.

  16. Soi zegt op

    Wat me bij Thailandblog opvalt als je het hebt over prostitutie in Thailand, is dat de definitie snel wordt teruggebracht tot handzame begrippen. Dat valt bv te lezen in de reactie van @Chris hierboven. Prostitutie als bedenkelijk fenomeen wordt geschaard onder het onschuldig hebben van sex met een vrouw die geld wil verdienen, tegen beider goedvinden en tevredenheid. Je hebt het dan over vrij onschuldige begrippen waarbij de desbetreffende vrouw haar mannetje staat. Maar daar gaat het bij prostitutie helemaal niet over. Dat vrijblijvend sexgedoe heeft niets van doen met prostitutie. Pas als je vriendin erachter komt, wordt de vraag gesteld waar je bent geweest. En dan blijkt dat het allemaal niet zo onschuldig en vrijwillig is als wordt gesteld.

    In de algemeen aanvaardde definiëring van prostitutie vallen al deze genoemde werkwijzen, en grotendeels alle voorbeelden in bijna alle bovenstaande reacties onder de noemer: betaald sexwerk. Een sexwerker is nog geen prostituee, en het hebben van sex tegen betaling is in geen enkele wetgeving van bv welk land dan ook verboden, noch illegaal, strafbaar of crimineel. Ook niet in de EU. Het wordt anders als het sexwerken wordt geëxploiteerd, bv via bordelen, massagehuizen, gogobars, etc., aldus op commerciële basis; waarna sexwerken verder wordt gedefinieerd als prostitutie. Prostitutie wordt strafbaar als het zich omgeeft met illegale exploitatie, pooierij, drugshandel, misdaad, geweld.
    Omdat gaandeweg in de EU, met name door Zweden, Gr-Britannië en laatstelijk Frankrijk, prostitutie wordt gezien als geweld tegen vrouwen, (overigens een standpunt van zowel de VN als de Raad van Europa), wordt ook het “hoerenlopen” fiks aan de kaak gesteld. Nederland zowel als België, beide landen bekend om hun hoerenbuurten, zullen snel volgen.

    Prostitutie wordt crimineel als sprake is van mensenhandel, minderjarigheid, kinderprostitutie, uitbuiting, afhankelijkheid, onvrijheid, slavernij, dwang. In de aanloop naar de stelling wordt vermeld dat slechts 11 % van de prostituees aangeeft vrijwillig als zodanig aan het werk te zijn. In Thailand is prostitutie is algemeen voorkomend verschijnsel. Er zijn naar schatting 2,8 miljoen prostituees werkzaam, van wie 2 miljoen vrouwen, zijnde 10 % van de totale werkende vrouwelijke populatie. Het is ook nog eens verboden. Vandaar dat het zich verschuilt achter een façade van beergardens, gogo- en karaokebars, massagesalons. Het heeft daarmee de schone schijn van entertainment verworven.

    Voor bijna al die vrouwen vormt armoede een reden om in de prostitutie te gaan werken, naast het ontberen van scholingsmogelijkheden en toekomstperspectief. Veel vrouwen zijn afkomstig uit hill tribes, en erop uitgestuurd om inkomsten tbv familieonderhoud. Mensenhandel en kinderprostitutie zijn andere factoren die het grote aantal prostituees verklaren. In 2007 was de schatting 60.000 meisjes

    In Thailand is al lang geen sprake meer van een prostitutiesector, maar van een regelrechte seksindustrie.

    De vraag in het artikel: is betalen voor sex een vorm van geweld, dient met een volmondig ja te worden beantwoord als je de betreffende sex haalt in de Thaise seksindustrie.

    • Tino Kuis zegt op

      Soi,
      Aha, daar zat ik op te wachten! 2.8 millioen prostituees in Thailand? Een getal afkomstig van een of andere professor aan de Chulalongkorn Universiteit. Twee millioen vrouwen, toe maar.
      Er zijn 30 millioen vrouwen in Thailand, waarvan 6 millioen in de passende leeftijd van 18 tot 35 jaar. Dan zou van die leeftijdsgroep een derde in de prostitutie zitten! Onzin, maar past wonderwel bij wat ik van veel buitenlanders hoorde: ‘iedere Thaise vrouw is te koop’.
      Een betere schatting staat in Pasuk Phongpaichit et all., Guns, Girls, Gambling, Ganja, Silkworm Books,1998 nl 200.000 prostituees, misschien 1 procent van de werkende vrouwen.
      En alleen prostituees zelf kunnen zeggen of betalen voor seks een vorm van geweld is.

      • chris zegt op

        beste Tino,
        Je laatse zin klinkt erg sympatiek maar ik schat dat de maker van de stelling – gelet op zijn inleiding – met ‘geweld’ bedoelt het geweld dat door een overheid eventueel moet worden vervolgd en bestraft. En dan is een definitie nodig voor een wetboek van strafrecht waarin geweld staat omschreven zodat de rechter kan oordelen of betalen voor seks onder duie definite valt. Of er wordt gewoon een artikel in het wetboek van strafrecht opgenomen waarin staat dat betalen voor seks geweld is en dus strafbaar. In dat laatste geval is de discussie gesloten. Het maakt dan niet uit of je het er – als hoerenloper, als prostituee, als go-go girl – mee eens bent of niet.

  17. BA zegt op

    Geheel met Chris eens.

    Er gebeurd in Thailand zo veel buiten de bar om, het is erg lastig om überhaupt te zeggen wat er nou onder prositutie valt ja of nee.

    Zo ken ik een meisje hier van de universiteit. Als je zegt haar te betalen voor een paar uurtjes bedfun, dan springt ze compleet uit haar vel. Als je zegt ga een dagje mee naar BKK, dagje hotel incluis wat slaapkamerfun (word niet over gepraat maar ze weet wel wat de bedoeling is….) en even langs het stopping mall dan is het weer geen probleem. Trakteren op een etentje, paar dingen uit het winkelcentrum en vervolgens even langs het short time motel is ook geen probleem. Het is allemaal maar net wat voor draai je er aan geeft.

  18. Koen zegt op

    Zou men niet beter de pooiers en/of mensenhandelaars aanpakken. Dat zou tenminste goed zijn voor iedereen.

  19. Marco zegt op

    Verder is het zo dat er natuurlijk genoeg zware lichamelijke beroepen zijn die vaak door mannen worden uitgeoefend,en ook een vorm van geweld voor het lichaam zijn. In Thailand wordt veel met de hand gedaan ,lees hier regelmatig stukjes over bouwvakkers in Thailand die onder erbarmelijke omstandigheden werken en vervolgens niet worden uitbetaald.(ook een vorm van dwang).
    Wat is beter je lichaam afbeulen of in een paar uur tijd verdienen waar een ander een maand voor moet werken ?
    Geweld in de prostitutie is natuurlijk altijd uit den boze maar aan moraalridders heb ik ook een hekel.

  20. jeanluc zegt op

    Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ?waarmee ik bedoel het exstreeme in seks met vrouwen die daarvoor betaalt krijgen…of zij die achter de colissen dergelijks regelen voor mannen welke iets meer willen dan gewoone seks,wat ik niet goedkeur en bestraft moet worden.Toch vrees ik als men de klant in dit procedure gaat betrekken ,er wel eens veel mensen -vrouwen en deze hun familie daar het slachtoffer van worden door dat men hun brood winnig belemmert of afpakt.Men moet weten dat de thaise samenleving en structuur niet zijn wat ze bij ons zijn,waardoor prostituttie vaak de eenige bron van inkomen is,bereken hierbij het aanbod en vraag naar…zijn het meestal deze meiden welke iets meer doen welke aan de bak komen.Ondanks dit jammerlijke zaak is moet prostitutie blijven…wil het cijfer van criminaliteit niet stijgen,welk een bewezen zaak is.

  21. Happy elvis zegt op

    Ik vraag me af hoe diegenen die dit zo verheerlijken zich zouden voelen als hun zoon of dochter zich zouden prostitueren voor een nieuwe iPhone of reisje … Denken jullie werkelijk dat die jonge meisjes graag met oude knarren in bed kruipen. Uit pure armoede of druk van de familie.. Afschaffen die handel.

  22. alex ouddiep zegt op

    Het is goed denkbaar dat prostitutie in veel gevallen een vorm van geweld belichaamt. Ik wil alleen iets toevoegen van mijn ervaringen als buitenstaander in mijn betrekkelijk arme dorp in het noorden van Thailand.

    Enkele vrouwen zijn vertrokken naar Japan en Korea. Zo er van geweld gesproken mag worden, is dat geweld dat voorzien is geweest. Niemand gelooft echt dat de formaliteiten om daar te kunnen werken tegen hun wil werden vervuld.

    Een aanzienlijk deel van de manlijke jongeren in mijn dorp is verzeild geraakt of heeft gekozen voor de veelvormige seksindustrie in Chiangmai, in enkele gevallen in Bangkok en kustplaatsen. Ze beschouwen zich als handige jongens, ze profiteren van de gelegenheden die zich voordoen, ze zien zich als performers of als aspiring actors. Ik beschouw ze als bi- of panseksueel, maar vooral als jongeren die de koninklijke weg van onderwijs en beroepsvoorbereiding niet hebben kunnen volgen. Na een aantal jaren integreren ze naadloos in het dorp, als echtgenoten, vaders en zondagsvoetballers. Ik ken hun verhalen dank zij de snookerruimte bij ons huis, waar ze vrijuit praten, zij het niet over de seksuele kant – anders dan dat ze zich allemaal poechai tem toea, dat wil zeggen echte mannen, geen mietje, voelen.

    Wie geweld definieert als het gebruik maken van overwicht van macht en omstandigheden, ziet in het voorgaande mogelijk een reden om de jongeren als geweldsslachtoffers te zien.

    Maar zelf zien ze zich zeker niet zo.

    • alex ouddiep zegt op

      Dat prostitutie voor de betrokkenen een hele reeks negatieve gevolgen met zich meebrengt, onderschrijf ik geheel, al ken ik die niet goed van dichtbij.

      Maar de discussie ging over de vraag of prostitutie altijd of soms als GEWELD is aan te merken. En dat blijkt tot nu toe nauwelijks uit de reacties.

      Mogelijk is er een taalkundig misverstand ingeslopen, bedenk ik achteraf.

      Het Engelse to violate, violation enz. betekent immers in ruimere zin aantasting, schending, en dat hoeft niet-fysiek te zijn.

      Het gebruik van het Nederlandse ‘geweld’ is daarentegen alleen passend als het gaat om fysiek geweld of de dreiging daarmee.

      Vergelijk: he violates her integrity en: he violates her, te vertalen met schenden resp. aanranden/
      verkrachten.

  23. Tino Kuis zegt op

    Betalen we voor seks om onze lusten te bevredigen? Natuurlijk niet! In Thailand is prostitutie een vorm van liefdadigheid. Liefdadigheid? Ja zeker. Kijk, je moet het zo zien: we lopen ergens te slenteren, en zien wat meisjes aan een tafeltje zitten. We denken: Armoe! Isaan! Zielig! Helpen! We leggen wat briefjes op tafel, alsjeblieft. Het meisje is daar zo blij mee dat ze dolgraag iets terug wil doen en dat mogen en kunnen we natuurlijk niet weigeren. We moeten dus niet af van deze vorm van prostitutie, sorry liefdadigheid, integendeel, ze moet bevorderd worden en dan zal de armoede in Isaan binnenkort geheel verdwijnen, geheel dankzij onze vrijgevigheid!

  24. ser kokke zegt op

    Ja, “het is te vaak een vorm van geweld” (Tino).
    Ik leef gelukkig samen in Thailand met een prachtige en lieve Thaise vrouw.
    Zij is 48 en ik ben 69.
    Haar levensomstandigheden zijn verandert van straatarm naar schatrijk: ze heeft een eigen huis, een eigen auto en aanzien in het grote dorp.
    Ze is vrijgevig in haar geboortedorp (ook mijn dorp).
    Maar vaak vraag ik me af of het wel vrijwillig is. (I had no choice)
    Zo’n kans laten liggen en dus niet met mij in zee gaan, is bijna verraad aan je familie.
    Ik vraag soms wel, maar krijg geen echt antwoord.
    En het hele dorp vindt me een geweldige falang, ja, ik besteed nog al wat, geef wel eens wat weg aan de kinderen: kleinigheden, maar hier is dat heel veel.
    Ik denk dat ik het nooit zal weten, dat als ik zonder kapitaal en inkomen zou zijn, ik met haar zou kunnen samenzijn. Het is niet anders.
    Houden van, gewoon houden van, zie ik hier in Thailand niet zoveel.
    Belang zie ik wel, dat mag voor mij ook.
    You take care of me…..I take care of you, dat kan ook.
    Maar het blijft de verkoop van je jonge lijf aan een oude rijke kerel.
    En denk niet dat ze dat hier niet weten, echt wel.

    • Cornelis zegt op

      Ik begrijp de twijfel m.b.t. de vrijheid van keuze die je vrouw al dan niet had. Gelukkig heb je geen moeite om dat stukje ‘onzekerheid’ te aanvaarden en laat je je leven niet daardoor beheersen.
      Als je dit als ‘verkoop van het lijf’ beschouwt moet je je realiseren dat dat bepaald niet uniek is. Materieel voordeel speelt heel vaak een rol, ook in onze westerse wereld. Zou, bij voorbeeld, dat prachtige fotomodel ook in wat nu haar man is geïnteresseerd zijn geweest als hij nog steeds timmerman was i.p.v. een veelverdienende beroepsvoetballer? Ik weet het antwoord wel………………

  25. Henk van Berlo zegt op

    Ik heb hier helemaal geen moeite mee zolang ze maar niet gedwongen worden en of mishandeld.
    Naar mijn mening doen ze het alleen om wat geld te hebben voor de kinderen en soms voor de
    ouders die weinig of geen inkomsten hebben.
    De politiek moet zorgen als een thai met kinderen zijn vrouw in de steek laat,dat ze moeten betalen,
    voor vrouw en kinderen.
    Naar mijn mening is dit niet het geval in thailand.
    En pooiers en mensen handelaren arresteren,laat die vrouwen hun geld toch houden wat ze verdienen
    ze hebben het hard nodig anders deden ze dat werk niet.

  26. BramSiam zegt op

    De emoties lopen als altijd weer hoog op bij dit onderwerp. Veel mensen vinden het moreel laag staand als mannen gebruik (misbruik?) maken van de mogelijkheden in Thailand. ‘
    Liever zou men zien dat de meisjes die zich aanbieden in Rangsit in een fabriek 12 uur per dag koplampen voor de Toyota Vios, waar ze dan wel weer in willen rijden, in elkaar gaan schroeven.
    Het vervelende is alleen dat veel meisjes daar niet voor kiezen. Misschien moeten ze daar dan maar toe gedwongen worden?

  27. Khun Peter zegt op

    Prostitutie in Thailand is niet zomaar te vergelijken met prostitutie elders. Zo zijn er al heel veel verschillende soorten bordelen in Thailand met verschillende doelgroepen. Daarnaast is er groot verschil tussen prostitutie gericht op Thai en prostitutie gericht op farang. Aspecten waar Mary Honeyball geen rekening mee zal houden. Zij is voorgeprogrammeerd met haar ideeën over dit onderwerp.
    Een groot aantal bardames ziet haar werk als een goed middel om in contact te komen met westerse buitenlanders en daar een geschikte huwelijkskandidaat te vinden. Vaak lukt dit en zijn de dames blij dat ze ooit de keuze voor de bar hebben gemaakt.
    Helaas is het wel zo dat prostitutie criminaliteit aantrekt en foute figuren. Er is dan ook een categorie bardames die ten onder gaan aan drank, drugs, en Soa’s.
    Verbieden: nee, reguleren en controleren: ja.

  28. Pim zegt op

    Ik kan hier een boek over schrijven ,waardoor ik mijn huwelijk aan gort heb zien gaan en nu leef met familie uit de Isaan .
    Hulp aan dames uit Afrika die in NL werden gedwongen dit werk te doen eindigde in 3 moorden .
    De dames hadden gepraat tegen justitie en werden toch het land uitgezet .
    Zonder hoofd zijn deze vlak na terugkeer begraven .

    In Thailand gaat het op een andere manier ,eigenlijk ook geweld ,veroorzaakt door de vader van de kinderen .
    Deze neemt daar meest geen verantwoordelijkheid voor .
    In NL moet je hiervoor betalen hier komt pappie er onderuit .
    Mae neemt de kinderen onder hun hoede en gaat beestjes vangen om toch iets te eten te hebben .
    Moeder ziet geen uitweg meer en gaat proberen haar lichaam te verkopen met het gevaar als alcoholiste te eindigen .
    De oude fahrang gaat er prat op een vrouw 40 jaar jonger in zijn bed te krijgen ,dat geeft moeder weer een mentale dreun ,dus maar weer een drankje in de morgen om voor haar kinderen te kunnen zorgen ,want wie zal de volgende zijn.
    Iemand die haar HIV kan bezorgen ?
    Zij weet het niet ,ze toont haar glimlach maar heeft verdriet .

    Fahrang denk daar eerst eens aan voor je met je sterke verhalen weer naar Holland gaat waar je zelfs geen vrouw van 80 meer kan krijgen .
    Toon respect voor zo’n dame ,neem haar gezellig mee naar iets wat zij graag wil doen.
    Geef haar wat geld voor haar familie thuis en doe voor de rest helemaal niets .
    Na 1 dag vraagt zij of ze je weer mag zien .
    Doe het !
    Je gaat merken dat ze je vertrouwd ,waarschijnlijk gaat zij haar liefde aan je schenken als dank na 1 of 2 dagen .
    Ze zal je dan ook niet om geld vragen ,dan weet je, ze meent het .
    Je hoeft de volgende keer niet op zoek met de kans een vrouw tegen te komen met een l”l in zijn onderbroek .
    Je zal zien wat een respect je gaat krijgen van iedereen ,daar zal je nooit spijt van krijgen .
    Je hebt een familie gered van de armoe .
    Zij zal je altijd dankbaar zijn .
    Dat geeft een beter gevoel dan even wippen en klaar is kees .
    Daarmee heb je dan ook het geweld opgelost wat de vader veroorzaakt heeft .
    Je hebt dan vrienden voor het leven die verlangen om je weer te zien .

  29. SevenEleven zegt op

    Heb zelf in de beginperiode dat ik Thailand bezocht,ook niet verder gekeken dan mijn neus lang was,en had de indruk dat bv Pattaya een blauwdruk van Thailand was.
    De enige weg die ik kende was die tussen het vliegveld van Bangkok,en de Beach-road van Pattaya.
    Een echte toerist dus,niet nadenken,alles word en werd geregeld.
    En daar dus wekenlang aan het strand,flink bier,en dat s,avonds nog eens dunnetjes overdoen,hangend aan vele barretjes,,mijn ogen uitkijkend bij zoveel vrouwelijk schoon.
    Zelfs een stijl-gereformeerde dominee zou daar moeite hebben niet van zijn geloof te vallen,daar ben ik vrij zeker van:)
    Heb meermaals een dame meegenomen van bar naar hotelkamer,veel lol gehad,en om eerlijk te zijn nimmer het idee dat er ook maar iets van dwang of uitbuiting achter zat.
    Al zijn de Thais meester in het verbergen van hun ware gevoelens,dat wel.
    Maar de dames altijd met respect behandelden kreeg dat ook altijd terug.Sommigen zijn zelfs enkele maanden in Nederland op bezoek geweest,en daar is niemand slechter van geworden,beslist niet zelfs.
    Maar dat was vroeger.
    Mijn huidige (Thaise) vrouw,met wie ik alweer 15 jaar getrouwd ben,heeft er geen enkele moeite mee dat ik daarvoor de losbol uithing,ze zou het volgens eigen zeggen zelfs hoogst vreemd gevonden hebben als ik het niet gedaan had!
    Pattaya bjoetiefoel leedies,zegt ze dan.

    Mensen in nederland die me soms afkeurend aanspreken over dat losse zeden-gebeuren in Thailand,vertel ik graag ook even over eindeloze dagen in kippenslachterijen,duistere naai-ateliers,of vele uren in de brandende zon in een rijstveld jezelf afbeulen voor een paar rottige bahtjes,want dat zou dan wel mogen?En we beoordelen Nederland toch ook niet naar de maatstaf van De Wallen in Amsterdam?
    Alsof ik daarmee de wantoestanden goed zit te praten,zo reageert men dan.Maar wie van deze mensen vraagt hoe zijn sportsokken die bij de Wibra of Zeeman zo goedkoop in het schap liggen gemaakt zijn,en door wie?Daar denkt men dan liever even niet aan,gek is dat.

    Veel van deze vrouwen proberen financieel het hoofd boven water te houden na bv een echtscheiding,met de kinderen zolang bij opa en oma geparkeerd,en dan maar zien wat bahtjes bij elkaar te sprokkelen,zo goed en zo kwaad als het kan.
    Dat maakt nog niet goed wat er allemaal gebeurt,maar maakt het zeker wel begrijpelijk,naar mijn idee.
    En zolang er dames zijn die deze diensten aanbieden,zolang zullen er ook mannen zijn die er gebruik van maken.Wat sommige politici ook verzinnen om dit gebeuren uit te roeien,het is tot mislukken gedoemd.

  30. Roswita zegt op

    Zeg tegen een Thaise nooit dat ze een prostituee (hooker) is. Ook al is dat in principe wel zo, ze zien dat zelf niet zo. Beetje krom misschien, maar ik ken een aantal Thaise barmeiden die ’s avonds met klanten mee gaan naar hun hotel. Toen ik eens eens zei dat ze eigenlijk “hookers” waren, werden ze behoorlijk pissig op me. Zij zagen in “hookers” (westerse) vrouwen die achter het raam zaten.
    Zij waren dat echt niet (!)

  31. Peter Yai zegt op

    beste lezer

    Geweld en uitbuiting mag natuurlijk nooit maar vergeleken met Nederland is het hier iets beter.
    Over scholing als je als barmeid hier wat centjes op zij leg elke week naar soi 25 ga om duits engels computerkunde of massage cursus probeeer te volgen.
    wat land koop of je eigen land met rubberbomen beplant kan je over een aantal jaren met hopelijk meteen leuke vriend .
    aan een andere tijd beginnen dus niet gokken alles aan je famillie geven I phones en andere onzin.

    Vrolijke tijd in Thailand

    Peter Yai

  32. Bert Van Eylen zegt op

    Neem de seksindustrie weg uit Thailand en tienduizenden gezinnen hebben nog minder dat wat er nu is.
    Want dat zou er gebeuren als de klanten worden beboet.
    Men kan het ook beschouwen als een sociaal dienst betoon. Trouwens als de jonge vrouwen wegblijven uit
    de omgeving van sier en vermaak stopt dit automatisch binnen afzienbare tijd, tenminste in de vorm zoals we het al jaren kennen. Nu is het allemaal vrij en open, maar wat als?
    Bert.

  33. Carl.D zegt op

    Na al de jaren in Thailand heb ik gezien en gesproken met Thaise meisjes die in de bars werken van “farangs” er werken voor een loon tussen 4.0000 en 6.000 bath en de rest maar moeten verdienen tussen de lakens….. En de klant moet nog een bar.fine betalen van ongeveer 600 bath om het meisje te kunnen meenemen…… Wie zijn hier in feite de echte malafide uitbuiters….. Ja de uitbaters van de bars….. Ze verdienen fortuinen op de miserie van die meisjes……. Echte pooiers…..


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website