Thailand investeert de laatste jaren flink in hoger onderwijs. De staatsuniversiteiten staan van oudsher goed aangeschreven. Wil je in Thailand studeren dan is het goed om je vooraf goed te informeren en de vergelijking te lezen tussen het Thaise onderwijssysteem beschreven en het Nederlandse.

Het hoger onderwijs wordt in Thailand aangeboden op universiteiten, technische instituten, beroeps- en technische colleges, teachers colleges en professionele colleges die verplegings-, politie-, of militaire opleidingen verzorgen. Het aantal privé-universiteiten neemt gestaag toe.

Er bestaat in Thailand geen officiële ranking van hogeronderwijsinstellingen, hoewel de staatsuniversiteiten van oudsher hoog aangeschreven staan. In 2009 heeft de Higher Education Commission negen hogeronderwijsinstellingen aangewezen als nationale onderzoeksuniversiteiten. Doel hiervan is kwaliteitsverbetering van de Thaise universiteiten, met name op het gebied van onderzoek. Deze instellingen moeten op mondiaal niveau een rol gaan spelen.

Het gaat om de volgende universiteiten:

  • Chulalongkorn University
  • Kasetsart University
  • Chiang Mai University
  • Khon Kaen University
  • Thammasat University
  • Mahidol University
  • Prince of Songkla University
  • Suranaree University of Technology
  • King Mongkut’s University of Technology Thonburi

Academisch jaar

Het academisch jaar in Thailand begint half augustus en bestaat uit twee semesters van 16 weken.

  • Semester 1: augustus – december
  • Semester 2: januari – mei

Taaleisen

De officiële onderwijstaal is het Thai, maar het aantal Engelstalige programma’s (momenteel meer dan 1,000) stijgt.

Meer weten?

Lees hier de vergelijking tussen het onderwijssysteem Thailand en het Nederlandse onderwijssysteem (PDF)

Bron: WilWeg.nl

10 reacties op “Het Thaise onderwijssysteem beschreven en vergeleken met het Nederlandse”

  1. Seb zegt op

    Leuk discussie onderwerp.

    Het rapport laat enkel zien hoe het Thaise Systeem in elkaar zit en verder niet. Men vergelijkt dan ook nog even de Thaise Technische scholen met HBO’s in Nederland en in dat laatste wringt de schoen flinkt.

    Hoewel er iets van vooruitgang in de scholen lijkt te bespeuren is het niveau in Thailand dramatisch. Kinderen die aan een Thaise universiteit internationaal tourisme hebben gestudeerd maar geen woord Engels kunnen (GEEN WOORD) maar wel slagen met een 3 gemiddeld. Dat is niet eens meer lachwekkend maar diep triest.

    Men stelt de Thaise universiteiten gelijk aan Nederlandse……..wat moet ik daar nou van zeggen.
    Iemand die zo’n rapport opstelt weet waarschijnlijk helemaal niets van de Thaise cultuur waar zitten blijven niet mogelijk is vanwege het gezichtsverlies van het kind, de ouders, de familie, de leraar en de school. Kinderen die na 9 jaar onderwijs voor 12+19 een rekenmachine nodig hebben halen gewoon voldoende voor een lastige wiskunde toets immers de ouder hebben voor het lesgeld betaald dus krijg je een diploma.

    Jammer dat het rapport alleen maar een theoretisch stukje is en de praktijk niet belicht want daar kun je lekker over discusieren.

    Nu moet ik zeggen dat er inderdaad een handje vol universiteiten zijn die wel van niveau zijn maar 90-95% is dat absoluut niet. Ik vergelijk ze hooguit met MBO in Nederland.

    • Jan zegt op

      De betere universiteiten zijn degene die boven werden aangehaald maar sorry, ook in deze moet je alleen maar AANWEZIG zijn om je diploma te krijgen. Zoals hier gezegd , voor een betaling van 99 baht met een briefje van 100 moeten ze nog altijd een rekenmachine bovenhalen. Ook qua opgeleide dokters, zelfs in internationale ziekenhuizen, bestaat er een hemelsbreed verschil met dokters die buiten Thailand opgeleid zijn. Bij de in Thailand opgeleide dokter ga je nog altijd buiten met enkele dozen antibiotica onder je arm. Daarom ga ik nog altijd op internet kijken waar zij hun opleiding genoten hebben. Een jaar of 5 geleden had ik hevige pijn op mijn achterhoofd, het begon bij Pattaya Bangkok Hospitaal ; oh sir skin infection, natuurlijk een doos antibiotica, daarna Sisaket, ohoh sir, skin infection, meer antibiotica, daarna Udon, ohohoh sir skin infection, nog meer antibiotica, dan Pitsanaluk, nog altijd skin infection, toen nam ik al 3x per dag 875 mg !!!!!! Toen ik aankwam in Chiangmai en de pijn nog altijd bleef aanhouden, naar RAM Hospitaal waar ik een afspraak had met een jonge dokteres die opgeleid was in Boston University (US), die me binnen de 15 seconden zei, dat ik helemaal geen huidinfectie had maar de zona (herpes zoster). Dus 10 dagen vollen bak antibiotica voor een virusinfectie !!!! Dus hierbij het voorbeeld van al die intellectuelen die opgeleid zijn in bovenstaand rijtje topuniversiteiten in Thailand. In andere branches identiek hetzelfde. Mijn jonge architect, toch ook een redelijke opleiding, plaatste ook heel mijn elektriciteitscircuit op 1 zekering in mijn huis ! En dan nog de talenkennis. Heb juist nog een promotiefilmpje gezien op Facebook van laatstejaars Master in Business and Tourism (medestudenten van mijn stiefzoon). Ik zou het gewoon niet durven op YouTube zetten, zo belachelijk veel fouten in de structuur van hun Engels en dat onder supervisie van Profs. Daarenboven heeft er ook een zeer gereputeerd persoon (opgeleid in England) tegen mijn vriend gezegd, niettegenstaande hij zeer fier was om Thai te zijn, je toch beter, als je de middelen hebt natuurlijk, je kinderen naar Europa, Amerika of Australia te sturen. Dit zegt genoeg over het Thais onderwijs! Ze komen er even dom of slim uit zoals ze er binnengetreden zijn, sorry! Ik hoor sommige “farangs” hun gediplomeerde vrouw bejubelen, tof van hen maar het zegt ook veel van hun intelligentie LOL.

      • Leo Bossink zegt op

        Geheel met je eens. Het Thaise onderwijs is belabberd. Ik begrijp ook niet zo goed waar de in het artikel opgesomde universiteiten nou zo goed in zijn. Aanwezigheid is inderdaad voldoende om een of ander diploma te krijgen. Het niveau van de Engelse taal is gewoon weg bedroevend. Vorige week nog bij een feestje gesproken met een 23 – jarige studente die zojuist haar studie had afgerond. Spreekt niet meer Engels dan yes and no.
        De inleiding van het artikel, ik neem aan geschreven door de redactie, slaat dan ook helemaal nergens op.

    • Gerard zegt op

      Mijn vriendin en ik bezochten afgelopen zomer een studiemaatje van haar, thans lerares toerisme op de universiteit van Surin. Leuke meid maar weinig tijd voor zichzelf want altijd druk, naast de reguliere lessen was ze namelijk ook betrokken bij speciale projecten en ook daar ging veel tijd in zitten.
      Op mijn vraag wat voor soort projecten dat zo al zijn en me eens een voorbeeld te geven kreeg ik als antwoord ‘koffie zetten’. Ik wist niet wat ik hoorde en dacht dat ik in de maling werd genomen, maar dat bleek niet het geval. De redenatie erachter was dat veel studenten in hotels gaan werken als ze eenmaal afgestudeerd zijn en dan is het handig als je aan de gasten uit kunt leggen hoe het koffiezetapparaat op hun kamer werkt. Tja……

      • Tino Kuis zegt op

        Beste Gerard,
        Mijn zoon studeert een gelijksoortig vak aan een internationale universiteit in Nederland. Ook hij moet leren hoe je wijn schenkt, koffie zet, een bed opmaakt etc. Dat is veel praktijk en ook wat theorie. Niet anders dan in Thailand.

      • chris zegt op

        Koffie is niet hetzelfde als koffie. dat moet een Nederlander toch weten. Je hebt zelfs speciale opleidingen voor barrista, koffiezetter….En daar leer je ook dat Thaise koffiebonen niet hetzelfde zijn als koffiebonen uit Brazilie; en dat de koffie ook anders smaakt.

  2. Adri zegt op

    Hallo
    Ben toevallig vandaag op graduationday geweest van Rajamangala university (46 op de Thaise ranking)! Daar kregen meer dan 500 studenten van de prinses hun certificaat! Was n onpersoonlijk gekkenhuis. Verkeersopstoppingen niet te weinig. In Nederland ging dat tenminste bij mij en mijn dochters per discipline. Heel intiem en persoonlijk. Komt ook door dat t bij ons geen schoolssysteem is. Bijna iedereen studeert op een ander moment af. Dat is hier niet . Allemaal tegelijk. Ons HBO model. Na 4/5 jaar ben je bachelor
    Die neef van mijn vrouw studeerde af! Spreekt abominabel Engels. Hij studeerde marketing.

    Groet Adri

  3. chris zegt op

    dat het onderwijs in thailand niet goed is, is geen nieuws.
    Ik wil slechts op 1 punt ingaan. Het is natuurlijk zo dat iemand die afstudeert de lessen moet met goed gevolg moet hebben afgelegd. Daarin veschilt Thailand niet van Nederland. Het is niet zo dat het diploma automatisch wordt geeven als men maar altijd aanwezig was. Thaise studenten heben een 80% aanwezigheidsverplichting. dat geldt voor elke curus die men volgt. Halt men die 80% niet, dan zakt men automatisch voor dat vak en moet men het overdoen. En daarnast zakken studenten voor examens. En dat gebeurt herhaaldelijk, om verschillende redenen (ziekte, te druk met andere zaken, familiebeslommeringen, financiele problemen, lesstof te moeilijk). Op mijn faculteit hebben we echt 5e en 6e jaarstudenten die nog steeds bezig zijn hun 4-jarige BBA af te ronden.
    Net als in Nederland, staken ook in Thailand studenten hun studie tijdens de rit. Het is te moeilijk of ze hebben de verkeerde keuze gemaakt, zakken voor vele vaken en moeten dan de universiteit verlaten. Degenen die tot en met het laatste vak aanwezig zijn krijgen inderdaad hun diploma, maar niet zoals hierboven bedoeld en beschreven.

  4. rori zegt op

    Ik vind de discussie grappig. Ik heb 10 jaar lesgegeven op een HTS instelling welke midden jaren 90 ineens Hogeschool ging heten HBO werd en eenstudiehuis.
    Alles in 1 keer.
    HTS was leer de mensen een VAK in de richting waar ze in studeren. Een elektrotechniek student leerde elektro techniek en elektrische schema’s ontwerpen en maken., Een Weg en waterbouwkunde leerde wegen-, en waterwerken te ontwerpen en aan te leggen. Een werktuigbouwkundige leerde werktuigen in een brede zin te ontwerpen en maken.
    Een bouwkunde student leerde bouwwerken te ontwerpen en te maken.

    In de praktijk hield at in het onderwijs in;
    1. Een globale 34 – 36 urige lesweek met daarbij even zo veel contact uren met de docent. (dwz docenten waren die uren met de studenten bezig en benaderbaar,
    2. Ongeveer 20 – 24 uur theorie lessen aangevoerd door een docent met minimaal ook HBO en minimaal 8 jaar praktijkervaring en een netwerk binnen bedrijven.
    3. Ongeveer 12 – 14 uur praktijkgerichtonderwijs in practica en onderzoek.
    4. Een studie jaar van praktisch 1560 – 1620 uur betekend globaal 42 – 44 uur de school open en toegankelijk.
    5. Studietijd globaal totaal 4 jaar waarvan 3 jaar schoolgebonden en 1 jaar praktijkstage.
    6. Kennis gebaseerd op een basis aan vakkennis van de docenten en dus individueel aangestuurd. Eerst dus het aanleren van een bibliotheek aan feiten en die op het eind leren toepassen en integreren in problemen.
    7. Rendement van ongeveer 55 – 60%. Dit betekend dat 55 – 60 % binnen 4.5 tot 5 jaar met diploma van school af gaat. Daarna een 10% welke er nog een jaar of 1.5 langer over doet.

    Anno 1990 doorlopend tot ongeveer 1996 is het tot dit verworden.
    1. Maximaal 24 uur les op school in algemene richting en termen. Vooral gericht op vergadertechnieken, Rapportage technieken, Engels, Groepswerk en Project-gestuurd onderwijs. Contac met docenten maximaal 24 uur dus.
    2. Alles samen in 4 blokken van 10 weken. Opgedeeld in 6 weken les. 2 weken studie weken en project onderwijs voor de practica en 2 weken voor de tentamens met natuurlijk herkansingen.
    3. In de studie weken 2 a 3 practica projecten van 8 uur, vaak uitbesteed aan andere instellingen, om enigzins aan het vak te ruiken.
    4. Totale studiebelasting voor de student ongeveer 1680 uur waarbij als je alles goed afsluit met minimaal 5.5 als gewogen gemiddelde over alle vakken je 42 studiepunten krijgt dus bent geslaagd.
    5. Een student komt pas aan zijn discipline gerichte vakken toe NA een half jaar. Dus een student werktuigbouw leert het verschil tussen een schroef en een bout pas na een hlf jaar of zelf nooit. Wat een tandwiel en een kettingwiel is is al helemaal niet belangrijk meer.
    6. Studenten geven elkaar cijfers in het vakgebied en in het projectonderwijs. Als het maar leuk en gezellig was is het algauw een 8.
    7. Studietijd gewenst nu 3,5 a 4 jaar in verband met de bekostiging. Er zijn voor het onderwijs twee betal momenten voor de instelling van de overheid. 1.Als de student zijn propadeuse haalt 2: als hij met diploma de school verlaat.
    8. Rendement vanuit vorig punt is simpel. 70 – 80 % de propadeuse behaalt binnen 1 jaar en 80 – 90% binnen 1,5 jaar.
    Rendement van 75% minimaal dat een student binnen 4,5 jaar met diploma van school afgaat.
    Dit word bereikt door onderscheidt te maken in vooropleiding. (dit is eigenlijk terecht maar word alleen verkeerd toegepast).
    1. Eh achterstand gevallen heette vroeger zittenblijvers om die in een team te zetten met contacten naar hogere jaars.
    2. MBO studenten vrijgesteld van veel technische vakken en praktica
    3. Havo studenten Oh dit is de doelgroep waarvoor geld. Je hebt de HAVO gehaald dus het HBO MOET lukken i 4 jaar.
    4. VWO studenten.Vrijgesteld voor enkele algemene theoretische vakken.

    Dit alles om groep 2 en 4 te proberen i 3 a 3.5 jaar van school te krijgen MET diloma.

    Ik en veel van de oudere vak-ideoten welke techniek verslaafd zijn en waren zijn aan het eind van de 90 jaren teruggekeerd naar het bedrijfsleven. Mijn groep waarin we opteerden met 15 echte vakdocenten was na 2 jaar uitgedund tot nog 4 vakdocenten op leeftijd om het pensioen te halen.
    Enkele jongere academici zijn blijven hangen op het instituut om daar afdeling leidende functies te gaan betrekken.

    Hoe zo het nederlands onderwijs is goed??
    Heb later in de praktijk meegemaakt dat bij een simpele technische vraag het antwoord was. G het even opzoeken in internet met google??????

    • chris zegt op

      beste Rori,
      Dit is inderdaad de ouderwetse opvatting over onderwijs. Ik ben nog steeds docent en heb in beide onderwijssystemen gewerkt: het ene met veel contacturen en eenrichtingverkeer onderwijs (van leraar naar student, zoals het huidige systeem in Thailand nog steeds werkt; ongeveer 30 lesuren per week) en het meer probleemgerichte onderwijs (PBL) met veel minder contacturen (12-15 uur per week), meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid voor de student. En ik kan je verzekeren: het PBL sysyteem is vele en vele malen beter dan het eenrichtingsverkeer-onderwijs. Het is een misvatting dat studenten meer leren door meer uren in de klas te zitten. Dat zouden leraren wellicht graag willen (goed voor de werkgelegenehid) maar het is gewoon niet zo. Tientallen onderzoeken bewijzen dat.
      Ik had in mijn PBL-klassen in Nederland ook Thaise studenten. Deze presteerden allemaal vele malen beter dan de studenten die ik nu in Bangkok in de klas heb. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het PBL-systeem een bepaalde mate van volwassenheid van de student veriest die niet op alle onderwijsniveau’s, onderwisvormen en niet in alle landen aanwezig is.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website