Cocos.Bounty / Shutterstock.com

Onveilige wegen in Thailand zorgen voor minder groei van het bruto binnenlands product. Het bruto binnenlands product is de totale geldwaarde van alle in een land geproduceerde finale goederen en diensten gedurende een bepaalde periode.

Wanneer automobilisten veiliger en langzamer zouden rijden, neemt het aantal verkeersongelukken de komende 29 jaar met de helft af en neemt het BBP toe met 22,1 procent. Dat is door de Wereldbank berekend .

Premier Prayut is dan ook niet te spreken over de beperkte afname van verkeersongelukken tijdens Songkran dit jaar, vergeleken met 2018. Het dodental nam slechts af van 392 naar 348. Alcoholgebruik en te snel rijden blijven de voornaamste oorzaken van de verkeersongevallen.

Witthaya van een provinciale verkeersveiligheidswerkgroep is het eens met Prayut. Het aantal verkeersongelukken verminderde slechts van 21.607 in 2017 naar 20.169 vorig jaar: “Meer dan 20.000 Thai verliezen elk jaar hun leven in het verkeer. Dat is een groot probleem in onze samenleving. De meerderheid zijn jongeren van 15 tot 24 jaar. Maar in plaats van dat ze bijdragen aan de economische groei zijn degenen die overleven ernstig gewond of permanent gehandicapt. Dat geldt voor 4,6 procent van de gewonden.”

Het TDRI heeft berekend dat de verkeersongelukken tussen 2011 en 2013 een economische schade hebben berokkend van 545 miljoen baht per jaar. Dat is 6 procent van het BBP.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

16 reacties op “Wereldbank: Onveilig wegen in Thailand slecht voor de ontwikkeling van het land”

  1. John Chiang rai zegt op

    Het zijn niet alleen de onveilige wegen in Thailand die het bruto binnenlandse product stagneren laten.
    Ik kan me goed voorstellen dat een regering waarbij het militair de grootste macht heeft, ook niet meteen een uitnodiging is voor buitenlandse investeerders die dit bruto binnenlandse product mogelijk nog verhogen konden.

  2. RuudB zegt op

    De voornaamste reden dat er vele verkeersdoden vallen in TH is alcoholgebruik en hard rijden. Het kost TH 6% van het BNP/BBP. Th zou kunnen beginnen met (1-) het plaatsen van veel meer flitspalen en (2-) het adekwaat doen betalen van de boetes. Verleden jaar nog kreeg ik een A4’tje binnen met een geprinte fotoafdruk thv Saraburi. Kosten ThB 550 bij een snelheid van 113 Km/u. Mijn vrouw naar Korat’s politiebureau. Ze kreeg de boete terug “onderhandeld”naar ThB 250. Op de eindafrekening stond; ThB 150.
    Tweemaal per jaar verplaatst heel TH van zuid naar noord en omgekeerd vanwege Songkran en Oud/Nieuw.
    Er staan ontelbare politieposten langs de weg. De dd politiemensen zitten te kijken hoe de gestage verkeers-stromen aan hen voorbij trekken. (3-) Onderwerp zichtbaar voor iedereen stelselmatig steekproefsgewijs een groot aantal van hen aan een alcohol-blaaspijp-procedure. Maak er een grootse campagne van. (4-) Hou deze alcoholcontroles de rest van het jaar in ere.

  3. Dre zegt op

    De wegen zijn helemaal niet gevaarlijk in Thailand. Heb nog nooit een botsing gehad met ” een weg”. Het zijn gewoon de gebruikers van ” die weg” die zich niet aanpassen qua rijstijl, met alle gevolgen van dien. Mijn rijstijl is ; beter 20 min. te laat, in dit leven, dan 20 jaar te vroeg in het andere leven.
    Groetjes. en hou het veilig.

  4. l.lagemaat zegt op

    Onveilige wegen zorgen voor…… is een foute stellingname!

    Onbekwame en dronken chauffeurs moeten aangepakt worden zowel
    op de motorbikes als auto’s!
    Helaas weten we al dat dit niet gebeurt in Thailand!

    Dus zelf goed opletten en anticiperen in het verkeer!

  5. Tino Kuis zegt op

    Citaat uit de Bangkok Post (‘the paper you can trust’):

    ‘Het TDRI heeft berekend dat de verkeersongelukken tussen 2011 en 2013 een economische schade hebben berokkend van 545 miljoen baht per jaar. Dat is 6 procent van het BBP’ Zo staat het inderdaad in de BP.

    Wel, één dode is al een ‘schadepost’ van 25 miljoen bath, dan maal 20.000 doden is in totaal 500 miljard .baht.

    Het BBP van Thailand in 19 triljoen (19.000.000.000.000) baht en niet 7.5 miljard.

    Verder denk wel dat foute en onvolledige infrastructuur verantwoordelijk is voor veel verkeersongelukken. Denk aan de U-turns.

    • Tino Kuis zegt op

      Het BBP van Thailand in 19 triljoen (19.000.000.000.000) baht en niet 7.5 miljard.

      19 triljoen moet 19 biljoen zijn. Dat Engels he…..

  6. Kees janssen zegt op

    Wegen zijn in een slechte staat, kuilen geen belijning enz.
    Echter de u turns zijn levensgevaarlijk.
    De rijstijl laat ook te wensen over. Richting aangeven, bumperkleven, door rood licht rijden zijn debet aan het aantal ongevallen.
    Ook het parkeergedrag op snelwegen maakt dat je steeds van baan moet wisselen.
    Het zig zag gedrag van motor bikes en auto’s geven veelal ongevallen.
    Beter onderhoud van de wegen is belangrijk, betere aanduidingen bij wegwerkzaamheden scheelt.
    En rijbanen scheiden voor langzaam rijdendverkeer.. Alle motorbikes ook aan 1 zijde van de weg en niet inhalen op alle banen met snelheden die boven de 100 zijn waarmee ze tussen de auto’s door racen.

    Op het platte land valt alles mee maar in en rondom Bangkok is en blijft het een krim.

  7. Rembrand zegt op

    Om de economische impact van de Thaise verkeersonveiligheid te begrijpen moet je kijken naar de werkende bevolking en opleidingsniveau. Volgens het 2015 ILO rapport van 2015 was de arbeidsparticipatie in de werkbare leeftijd circa 73%. Het opleidingsniveau van de werkende bevolking 2010 in Thailand is laag. Lagere school en lager circa 50-55% en drie jaar secundair onderwijs circa 20%.

    De economische schade van een verongelukte niet of laaggeschoolden is gelijk aan de marginale opbrengst in de landbouw. Immers de plaats van een verongelukte laagopgeleide wordt ingenomen door een dito persoon en iedereen schuift een plaatsje op en onderaan de keten wordt een onder een palmboom zittende landbouwer ingeschakeld. Ik durf de niet bewijsbare stelling wel aan dat gezien de Thaise (drank)cultuur vooral de niet of laagopgeleiden de verkeersdoden statistiek vullen. Misschien wel met rond de 90%. Het is heel cru, maar het verklaart wel waarom de Thaise overheid niets doet aan het terugdringen van de verkeersonveiligheid. Het levert macro-economisch namelijk nauwelijks iets op en je moet er veel geld insteken om het te bereiken.

    Dus maar wachten tot de (verborgen) werkeloosheid is verdwenen voordat het economisch pijn doet of op het moment dat de Thaise bevolking het belang van veilig verkeer gaat inzien en daartoe ook oproept. Gezien het aantal mij met 100 Km per uur rechts en links voorbijscheurende helm- en hersenloze motorcye rijders kan dat nog wel even duren.

  8. janbeute zegt op

    Antwoord is simpel.
    Zorg eerst dat je een goed controlerend systeem hebt, want daar onderbreekt het hier aan .
    De regels en wetten zijn hier wel aanwezig maar de controle ontbreekt volledig.
    Dus, Prayuth zet eindelijk eens de gendarmerie aan het werk.
    Niet alleen praten maar ook DOEN.

    Jan Beute.

  9. Peter zegt op

    Als ik zo de gemiddelde reacties bekijk zijn er maar weinig mensen op de hoogte van de Thaise geschiedenis qua bestuur van het land.
    Dat de economie hapert is voor het grootste deel de verantwoordelijkheid van de Taksin familie en niet de soldaten die nu regeren.

    • Rob V. zegt op

      Over het algemeen doet politieke instabiliteit zoals een coup een economie geen goed. Daarnaast zijn generaals geen economen. Een samenvatting mbt de economie kun je makkelijk op wikipedia vinden. Het mag dan wel duidelijk zijn wat je schrijft niet klopt.
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Thailand

      • chris zegt op

        Politieke instabiliteit doet verschillende zaken afnemen: het vertrouwen van de consumenten en ook het vertrouwen van bedrijven en investeerders. Een staatgreeop op zichzelf heeft daar weinig mee te maken. Een staatsgreep zou zelfs positief kunnen uitwerken voor de economie omdat het aan een bestaande instabiliteit een eind maakt. Investeerders zijn veel meer geinteresseerd in stabiliteit en voorspelbaarheid van beleid dan in het democratisch gehalte van een regering.

    • chris zegt op

      Een regering, welke dan ook, kan slechts in geringe mate ingrijpen in de economie. Een regering die meer doet (bv. het minimumloon verhoogt, sociale voorzieningen schept), heeft ook meer effect. Thailand is bij uitstek een kapitalistisch geregeerd land in de afgelopen decennnia. De regering doet weinig, eigenlijk niets structureels en laat heel veel over aan het maatschappijke krachtenveld. Daarin zijn bedrijven veel machtiger dan de werknemer en de vakbonden.
      En dus is Thaise economie gevoelig voor invloeden van buiten zoals handelsoorlogen, valuta schommelingen, wereldprijzen voor agrarische goederen. En ja, er wordt wel ingegrepen maar incidenteel en populistisch of de regering nu Pheu Thai, Democraten of junta fans zijn.

  10. TheoB zegt op

    Na wat zoeken op internet kom ik tot de voorlopige conclusie dat het artikel* nogal rammelt. Er worden getallen uit 2011-2013 op een hoop gegooid met getallen uit 2017-2018.

    In het WHO rapport van 2015** dat gegevens t/m 2013 heeft verwerkt staat Thailand (met 36,2 per 100.000) op nummer 2 qua dodelijke verkeersslachtoffers. Libië op de eerste plaats met 73,4 per 100.000.
    In het WHO rapport van 2018*** dat gegevens t/m 2016 heeft verwerkt staat Thailand met 32,7 verkeersdoden per 100.000 op de 9e plaats.
    Bevolking**** 2011: 64,08 miljoen, 2012: 64,46 miljoen, 2013: 64,79 miljoen
    BBP***** 2011: $370,82 miljard, 2012: $397,56 miljard, 2013: $420,33 miljard
    Met een koers****** die in die jaren tussen 28,6 en 33,0 ฿/US$ lag, geeft dat een gemiddelde BBP van ongeveer ฿12,2 biljoen.
    Volgens het WHO rapport van 2015** had dit aantal verkeersdoden een negatief effect van 3% op het BBP van Thailand. Dat is ฿366 miljard. De Bangkok Post schrijft dat het Thailand Development Research Institute (TDRI) een schadepercentage van 6 op het BBP geeft. Dat zou dus ฿732 miljard zijn en dat is ruim 1300 x ฿545 miljoen. Misschien is er sprake geweest van een tikfout (million, billion) en dan komen we meer in de buurt.
    Met een geschat aantal van 24.237 doden in 2013 die een schadepost geven van ฿545 miljard kom ik op een schade van ฿22,5 miljoen per dode. Als er geen sprake is van een tikfout, wordt de waarde van “de” Thai wel erg laag ingeschat.
    Waarschijnlijk liggen ook de gegeven aantallen verkeersdoden in 2017 (21.607) en 2018 (20.169) iets lager dan die van de WHO, omdat Thailand alleen de ter plekke overledenen telt en de WHO een schatting maakt van de slachtoffers die binnen enige tijd ten gevolge van een verkeersongeval overlijden.

    Het is natuurlijk niet alleen het wegennet dat rigoureus aangepakt moet worden door scheiden van langzaam en snelverkeer, ongelijkvloerse kruisingen maken, de meeste U-turns afschaffen, de wegen zodanig aanleggen/inrichten dat veilig rijgedrag wordt bevorderd. Ook de rijopleiding, het rijexamen, de handhaving moeten sterk verbeterd worden.

    * https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1720259/unsafe-roads-hurt-gdp
    ** WHO Global status report on road safety 2015 (Thailand op blz. 235): http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/189242/1/9789241565066_eng.pdf?ua=1
    *** WHO Global status report on road safety 2018 (Thailand op blz. 245): https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/276462/9789241565684-eng.pdf?ua=1
    **** https://tradingeconomics.com/thailand/population
    ***** https://tradingeconomics.com/thailand/gdp
    ****** https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=THB&view=10Y

    Bonus:
    “World Bank. 2017. The High Toll of Traffic Injuries : Unacceptable and Preventable. World Bank, Washington, DC. © World Bank.
    https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/29129 License: CC BY 3.0 IGO.” https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/29129/HighTollofTrafficInjuries.pdf?sequence=5&isAllowed=y

    • Rob V. zegt op

      De vuistregel is volgens mij dat met ce WHO definitie het aantal verkeersdoden het dubbele is van wat Thailand zelf raporteerd. Dit omdat de WHO ook de doden meetelt die binnen 30 dagen na een ongeval alsnog overlijden.

      En de cijfers van BP… die gaan wel vaker de mist in met miljoen, miljard, ton etc. Dat een journalist zich verschrijft olay, maar dat niemand op BP redactie even meeleest eb denkt ‘hmm rare getallen, staat de komma wel goed?’…

  11. Yan zegt op

    Het zou allemaal moeten beginnen bij de opvoeding, zowel thuis als op school…Maar dààr wordt er niets aan gedaan. “Me first! Me first!” met het gsm toestelletje in aanslag, zowel op de brommer als achter het stuur…En helaas ook het dronken rijden. Komt daar nog bij dat er zowat om de 2 weken een verlengd week end of een extra feestdag plaats vindt…wat telkens een hele volksverhuizing meebrengt…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website