De Thaise autoriteiten zijn een onderzoek gestart naar een privéziekenhuis in Bangkok vanwege de weigering van noodbehandeling aan een Taiwanese toerist, die bekend is geworden als Chen.

Chen overleed na betrokken te zijn bij een hit-and-run ongeluk. Het incident, dat oorspronkelijk werd gerapporteerd door de Taiwanese zender TVBS, heeft op sociale media tot verontwaardiging en bezorgdheid geleid over de behandeling van buitenlandse toeristen in Thailand.

Chen werd bewusteloos gevonden in de buurt van Patanakarn Soi 50 en ontving eerst hulp van het noodteam van de Ruamkatanyu Foundation. Bij aankomst in het dichtstbijzijnde ziekenhuis weigerde het personeel echter de behandeling, naar verluidt omdat er geen toestemming van de leiding was en er geen familieleden aanwezig waren om medische beslissingen te nemen. De Taiwanese staatsburger werd vervolgens doorverwezen naar een staatsziekenhuis dat meer dan 10 kilometer verderop lag, maar overleed tijdens de reis.

Dr. Sura Wisetsak, de directeur-generaal van de Health Service Support Department, heeft bevestigd dat er een onderzoek loopt. Hij benadrukte dat alle ziekenhuizen verplicht zijn om noodpatiënten te behandelen en dat zij later de kosten kunnen verhalen op de overheid volgens het beleid van universele dekking voor noodgevallen. Het weigeren van spoedbehandeling kan resulteren in een boete van maximaal 40.000 baht en/of een gevangenisstraf van twee jaar.

Sudawan Wangsuphakijkosol, de minister van Toerisme en Sport, heeft ook opdracht gegeven voor een onderzoek naar dit incident.

28 reacties op “Onderzoek naar priveziekenhuis in Bangkok na weigering behandeling Taiwanese toerist met dodelijke afloop”

  1. Erik Kuijpers zegt op

    Dan moet ik eerst denken aan de film Sicko van Michael Moore (2007) waar een soortgelijke situatie is verfilmd. Geld was daar de drijfveer. Ik vraag me af of dat in Thailand ook niet zo is.

    Ik lees dat er helemaal niets is gedaan aan de gewonde persoon. Men had, neem ik aan, tenminste levensreddend kunnen handelen aansluitend aan de eerste hulp op straat. Niemand heeft zorgkaart of polisnummer om zijn nek hangen en helemaal een toerist niet; je kunt dit later ook vragen.

    En nu? Er komt een excuus, ‘misverstand’ en mooie woorden, en verder gebeurt er niks. En dit was niet de eerste keer dat het gebeurde in Thailand…

  2. Ben zegt op

    Van de boete van 40000 baht ligt het ziekenhuis niet wakker van.
    En de 2 jaar gevangnis ook niet want dat wordt door het manegement afgeschoven op lager personeel.
    Beter zou zijn een voorbeeld te stellen door het ziekenhuis te sluiten cq te nationaliseren zonder vergoeding voor de eigenaren.
    Ik denk dat het afnemen van de eigenaren de beter oplossing is want dan weet de andere wat de conseqentie is.
    Ben

  3. Ruud zegt op

    Er zouden is een paar jaar geen toeristen meer moeten komen… en ze zijn dat goed in de hand aan het werken…;-) Dat ziekenhuis moest gewoon zijn vergunning kwijt zijn, boete van 40.000b lachwekkend is het…de eerste farang die er komt betaald dat extra…

  4. Veronique zegt op

    In 2010 werd ik beroofd in BKK. Ik werd naar het Bangkok Hospital gebracht omdat ik geopereerd moest worden, ik had diverse fracturen. Mijn bankpas en papieren waren gestolen
    Ik werd pas geholpen toen er geld vanuit Nederland was overgemaakt.

  5. René zegt op

    Ik zie nergens de naam van het ziekenhuis. Het is toch wel belangrijk om te weten over welke het gaat om dat ziekenhuis zoveel mogelijk te vermijden. Wederom is aangetoond dat het alleen om de munten gaat. Menselijk leed is totaal ondergeschikt. Schandalig.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Als je zoekt op de straat kom je in Khet Suan Luang in Bangkok. Maar de naam van het ziekenhuis is niet belangrijk; dit kan je overal gebeuren. Alleen de overheid kan hier iets aan doen. Zie ook de reactie van Veronique.

      Toen ik een kuitbeen brak in Nongkhai (2013) werd ik naar het staatsziekenhuis gebracht want ik vroeg daarom; Nongkhai heeft nog drie ziekenhuizen, een particulier, een van de missiezusters en een tweede staatsziekenhuis waar alleen poliklinieken zijn. Er werd niet naar geld of creditcard gevraagd maar direct foto’s gemaakt en toen werd ik opgenomen.

      Grappig was wel dat ik een week op de operatie moest wachten. Van de drie orthopedisch chirurgen was er een op vakantie en de twee anderen gingen net een week naar Pattaya voor een opfriscursus. This is Thailand, denk je dan maar….. Heb een maand daar gelegen en was inclusief alles 100.000 baht kwijt.

    • Roger zegt op

      René, denk je nu echt dat het desbetreffend ziekenhuis het enige is dat dit beleid hanteert?

      In de meeste privé ziekenhuizen wordt je niet verder geholpen als ze niet zeker zijn van hun geld. Zelfs voor patiënten met een verzekering worden voor de meeste behandelingen EERST goedkeuring gevraagd aan hun verzekeraar. Dat zou je toch moeten weten?

      • Jan zegt op

        Inderdaad mijn vriend met longfibrose werd in januari nog in het Memorial in Pty van 14u30 tot 21u30 in de wachtzaal geplaatst ZONDER noodzakelijk bijkomende zuurstof. Hij werd pas opgenomen nadat Europe Assistance na 7 uur wachten zijn toestemming had gegegven.

    • william-Korat zegt op

      Dat men noodbehandelingen weigert, is schandalig René de rest is je eigen pakje aan.
      Zat vroeger als bewoner ook bij BKH-particuliere-ziekenhuisen en die gaan voor de munten, hoewel ze ook ‘goedkope’ afdelingen hebben.
      Het is eigenlijk vaak nog gekker als er diverse ziekenhuizen zijn in een stad.
      De freelance ‘ambulance’ krijgen vaak ook een bonus als ze je aan brengen mag jij raden waar ze heen gaan.

    • william-Korat zegt op

      Daarmee wil niet zeggen dat men in Korat dat soort kunstje pleegt, trouwens je weigeren aan de poort.
      Maar je handtekening zetten dat je te allen tijde verantwoordelijk bent voor de onkosten doet men wel, indien niet mogelijk je familie of relatie.

      • Cornelis zegt op

        Inderdaad, toen ik dit voorjaar plotseling en heel dringend naar de Spoedeisende Hulp van één van de privé-ziekenhuizen hier in Chiang Rai moest, heeft mijn partner eerst een borg moeten storten – zelf was ik even tot niets in staat. Overigens viel de uiteindelijke rekening mee: nog geen 200 euro voor de behandeling, röntgenfoto’s, infuus en medicatie, en een nacht in een ëénpersoonskamer.
        Betaald en bij de verzekering gedeclareerd.

        • william-Korat zegt op

          Je schrijft één van de privéziekenhuizen Cornelis en daar ligt het probleem.
          Ben al jaren vaste klant in het Saint Mary hospital en heb dus een klantnummer met een archief.
          Voor dat ik horizontaal lig in de EHBO is alles al dubbel gecontroleerd.
          Ja, zelfs als je in de ambulance ligt
          Uiteraard ben ik ook nog steeds ingeschreven bij het BKH alhier en een dorp verder bij het SUT, een universiteit ziekenhuis waarbij je tegen gereduceerde prijzen met de gediplomeerde arts en een stel mensen in opleiding behandeld kan worden.
          Aanrader dus laat je inschrijven als bewoner in een ziekenhuis naar keuze liefst twee.
          Is je achtergrond bekend, zodat men administratief sneller kan handelen.
          Algemene opmerking uiteraard.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Bij todayonline.com staat vandaag een filmpje met de naam van dat ziekenhuis; Vibharam las ik. Gevestigd 2677 Phatthanakan Road, Suan Luang, 10250 Bangkok. De zieke werd niet doorbehandeld omdat men bang was de kosten niet te kunnen declareren, staat in de tekst die ik daar las.

  6. Roger zegt op

    Ik heb dit verhaal eens voorgelegd aan mijn echtgenote en zij kan er ergens begrip voor opbrengen.

    Er zijn heel wat buitenlanders die na het krijgen van medische hulp in een Thais hospitaal hun rekening niet betalen. Ze vertrekken met de noorderzon en het verschuldigd bedrag wordt nooit betaald.

    Naar het schijnt is het bedrag van de niet betaalde medische facturen gigantisch. Ergens is het begrijpelijk dat de hospitalen zichzelf indekken en geen hulp meer verstrekken als ze niet zeker zijn van hun centen. Dat het zover is gekomen hebben we eigenlijk aan onszelf te danken.

    Hoeveel onverzekerde landgenoten zouden er hier (permanent) verblijven? Als die mensen iets serieus aan de hand hebben velen niet eens het geld om de rekeningen te betalen … En dan zwijgen we best over het aantal toeristen die niet eens een reisverzekering hebben. Dit is een verhaal met 2 gezichten.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Roger, in het artikel wordt gemeld dat er een vergoeding door de overheid wordt gegeven in dit soort gevallen. Ik neem aan tegen een lagere prijs dan een particulier ziekenhuis rekent maar er komt wel degelijk geld. Dus het levensreddend optreden is niet voor niks. Daarnaast heeft dat ziekenhuis de mogelijke verzekeringspapieren niet eens afgewacht! Ze hebben direct ‘nee’ gezegd en die toerist laten barsten. En dát is onaanvaardbaar!

      • Frans zegt op

        Het is pertinent onjuist dat het ziekenhuis de verzekeringspapieren niet zou afgewacht hebben. Graag de juiste informatie a.u.b.

        • Erik Kuijpers zegt op

          Frans, los van papieren en geldzaken, in het artikel staat ‘Hij benadrukte dat alle ziekenhuizen verplicht zijn om noodpatiënten te behandelen en dat zij later de kosten kunnen verhalen op de overheid volgens het beleid van universele dekking voor noodgevallen.’ En voorts ‘omdat er geen toestemming van de leiding was.’

          Papieren of niet, familie of niet, men had levensreddend op moeten treden. Maar de zieke werd doorgestuurd naar een staatsziekenhuis; was daar wel familie van de persoon aanwezig?

    • Ger-Korat zegt op

      Naar het schijnt is het bedrag gigantisch: nou de schade is 450 miljoen baht op jaarbasis vertelde de minister in 2019 en dat bij een inkomen van 2000 miiljard baht van toeristen. Er is in dit blog wel vaker over gepraat vanwege de eventueel verplichte verzekering te betalen, ik dacht middels een vertrekbelasting. Laat de buitenlander 60 baht per persoon betalen en dan is alles gedekt. En ja onder de buitenlanders vallen ook miljoenen directe buren zoals de bezoekers uit Maleisië of Myanmar of de grensbewoners zonder papieren en geld.

  7. Thaiaddict73 zegt op

    Hoi

    Als reiziger wil ik me toch uiten in deze situatie .
    Ik keur het zeker af.

    Alleen verbaas me dat men hier verbaast van is.
    Thailand moet toch wel bekend staan voor iedereen dat het een geld georiënteerd land is.

    Ook ziekenhuizen komen er mee weg om je geld afhandig te maken. En velen hebben dat zelfs niet in de gaten.

    Ook voor de geheel andere richting is er een bekende gezegde in Thailand. “No money No honey”
    ook in het blikschade wereldje aan verzekering is het zeker niet pluis.

    En deze tragische gebeurtenis is hier uit de consequentie er van.

    Zoals met alles is geld voor meeste een vloek en andere een zegen. Ofwel luxe over armoede.

    Als mensheid hier na handeld en blijft handelen is het slecht met mensheid gesteld.

    In mijn optiek moet eerste hulp/noodhulp altijd geboden worden ongeacht de status of intidentiteit.

    Hier uit haal je zoals met zovelen dingen uit hoe gemeen geld in het algemeen is voor de hebzuchtige aard van mensheid.

    Thailand is helaas een land waar idd veel onder de tafel word geschoven.

    Neemt niet weg dat ik geheel Thailand over een kam scheren.

    Ma dit nieuws hoe erg t ook is, verbaast mij niets.

  8. Andrew van Schaik zegt op

    Na twee keer een (korte) hartstilstand gekregen te hebben in een internationaal prive ziekenhuis wilde men mij daar niet opnemen ook al had ik de papieren van mijn verzekering erbij. Na het vertonen van een bankboekje door mijn vrouw was alles OK en lag ik direct op ICU. Had er alle begrip voor.
    De vrouw van Roger heeft gelijk talloze malen hebben buitenlanders geprobeerd de Thaise ziekenhuizen op te lichten. Dat is onaanvaarbaar.

  9. Arno zegt op

    Geld is zeker een drijfveer, het schijnt dat er patienten die in het ziekenhuis lagen en geen geld meer hadden gewoon buiten het ziekenhuis geparkeerd werden.
    Zelf enige jaren geleden drie dagen voor mijn terugreis plots ernstig ziek geworden in Bangkok en opgenomen in BKK Hospital.
    Nadat ze mijn Nederlandse zorgpasje en reisverzekering papieren gecontroleerd hadden werd ik in een super luxe kamer geparkeerd.
    Een kamer met eigen zithoek, eethoek en badkamer, er hing een aardig prijskaartje aan , alles is direct naar de verzekeringen gegaan en ik heb nooit een rekening gezien, mijn terugvlucht naar Nederland moest ook verzet worden, alles tot in de puntjes verzorgt!
    Dat men noodhulp weigert is een kwalijke zaak en zou niet voor mogen komen;

    Gr.Arno

  10. andrew van schaik zegt op

    In Thailand ben je, als je geen geld hebt zwaar de klos.
    Ik vergat er nog bij te vermelden dat mijn buurvrouw wier man op de kamer naast bij lag ICU n.b. na 2x20000Baht betaald te hebben aangezegd kreeg dat haar man niet meer kon blijven en vervoerd zou worden naar een staatsziekenhuis/ Daar is hij gestorven.
    En wat denkt men van 3 Thais die na uitbehandeld te zijn te horen kregen dat ze niet naar huis mochten omdat de Thaise verzekering nog niet had betaald en daar al 3 dagen een hoop kabaal maakten omdat ze er op eigen rekening verbleven.
    Mensen sluit een verz. af via een goede broker, bijv.AA Hua Hin Matthieu aldaar heeft voor mij veel geregeld en narigheid voorkomen. Doch die is nu man in bonus en renteniert. Jammer is dat.

    • Erik Kuijpers zegt op

      Andrew, jij bent toch ook met pensioen? Dat gun je een ander toch ook? AA is er nog steeds met een website in het Nederlands dus de service is er ook nog en de kwaliteit zal niet minder zijn. Wie van de NL en BE emigranten spreekt geen Engels? En anders is er wel een vertaalservice beschikbaar.

      • Jan zegt op

        Eric, ik ben met mijn verzekeringen huis, condo, wagen en 3 motorbikes allemaal overgegaan naar AA in Pattaya omwillende van hun goede SERVICE niettegenstaande ik voor 99% van mijn tijd in Chiang Mai verblijf. Mijn vriend werd met longfibrose in Memorial Hospital van ongeveer 14u tot 21u30 in de wachtzaal gezet ZONDER zuurstof totdat Europ Assistance toestemming had gegeven. Er gebeuren ontoelaatbare praktijken in Thaise ziekenhuizen. Hoeveel maal hebben ze al een of andere tax geheven bij onze vliegtuigticketten, altijd met een uitleg, daar kan die 450 miljoen zoals hier eerder gezegd werd gemakkelijk mee betaald worden niettegenstaande ik voorstaander ben van een VERPLICHTE BETAALBARE verzekering op te leggen bij iedere aanvraag van eender welke visa of binnenkomst in Thailand of waar ook ter wereld. In BE is het ook verplicht als je op CORRECTE wijze binnenkomt een verzekering te nemen.

        • Erik Kuijpers zegt op

          Jan, ‘verplicht en betaalbaar’ gaan niet samen. Er komen ook, met respect, ‘medische kneusjes’ Thailand binnen en die verzekeren kon wel eens een hoop schade veroorzaken. Maar vind daar maar eens de gulden middenweg!

          Nee, een verzekering verplicht stellen en anders geen visum! Maar dan jaagt Thailand toeristen weg naar landen in de regio die hun kans ruiken. Dus dat gaat hem ook niet worden. Een toeslag van een enkele euro op de vliegprijs dan maar?

      • Andrew van Schaik zegt op

        Erik, klopt ja ze zijn er nog . En ik ben er nog bij.
        Heb het idee dat ze ontzettend hun best doen op hetzelfde niveau te blijven. Doch dat zal niet meevallen “never change a winning team”. Ze hebben een noodnummer kreeg ik door van Matthieu. Dag en nacht in het Nederkands bereikbaar. Zal wel nodig zijn. De meeste Nederlanders en Belgen spreken belabberd Engels en dat weten ze.
        Thai dames met Parinya 3 werkzaam in International Hospitals ook niet hoor. mijn ervaring: Niemand wist wat cardio en dherma betekent en bij ontvangst van de medicijnen ontbrak de Engelse “Witi Chai”. Ik vroeg of het “Broad Spectrum” was, kenden ze ook niet. Dankzij de uitstekende opleiding. En met dit niveau moet Dorus opvolger van Matthieu het nu doen, volgens de Thaise wet! Mijn zegen hebben ze.
        Ze zijn inderdaad met vertaalservice bezig: Mails in het Engels van AA World worden dan automatisch omgezet in het Nederlands. Heb vertrouwen komt wel goed.

  11. Driekes zegt op

    Schandalig dat dit voorkomt, zelf met een hernia gelegen en eerst betalen, 200.000 en daarna onderzoeken, elke 7 dagen kwamen ze met de rekening.
    Helaas Andrew heb je gelijk dat je je moet laten verzekeren maar helaas met veel lichamelijke problemen zit je in Thailand ook in de val.
    Helaas is dit het risico van in Thailand wonen en bent uitgeschreven in Nederland.
    Het is altijd achteraf maar voor de mensen die hier wonen moet het toch geen probleem zijn om elke maand 10k te kunnen sparen en anders doe je iets verkeerd of heb je iets verkeerd gedaan.

  12. Erik Kuijpers zegt op

    De waarheid nu? Zie deze link en trek je eigen conclusies in het licht van de opmerking van Frans….

    https://metro.co.uk/2023/12/14/thailand-tourist-died-hospital-turned-away-19972131/


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website