Thailand vraag: Mogelijke fraude met Wise?
Beste lezers,
Al vele jaren gebruik ik in Thailand Wise met grote tevredenheid, zowel om geld over te maken naar mijn Thaise rekening als om aankopen te doen met mijn debitcard Mastercard.
Twee dagen geleden kreeg ik van Wise melding dat twee aankopen via mijn debitcard niet konden doorgaan wegens overschrijding van de limiet, namelijk een van 5000 $ en een van 5000 Britse pond. Gelukkig maar want ik had helemaal geen weet van deze aankopen. Mochten de bedragen wat lager geweest zijn had ik wel de pineut geweest.
Mijn vraag is hoe men aan mijn kaartgegevens is geraakt (incl. CVC-code)? Ik heb de kaart nog nooit onbeheerd achtergelaten of afgegeven. Ik heb er onlangs wel mee gepind in Kuala Lumpur en in Bali.
Zijn er nog lezers die zo’n nare ervaring hebben meegemaakt met Wise of andere instellingen?
Ik heb Wise op de hoogte gebracht, maar geen reactie tot op heden. Ik heb tevens geprobeerd inlichtingen te bekomen bij Mastercard zelf, maar deze konden de rekening niet terugvinden in hun systeem!
Groet,
Ron
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Visumvraag9 oktober 2024Thailand Visa vraag Nr 181/24: Vertrek en verblijf op Visa exemption
- Visumvraag9 oktober 2024Thailand Visa vraag Nr 180/24: Verblijfsperiode bekomen met een Non-immigrant O verlengen
- Lezersvraag9 oktober 2024Contact gezocht met Nederlanders en of Belgen in KhonKaen
- Lezersvraag9 oktober 2024Wij zoeken een grote truck voor een verhuizing naar Hua Hin
Heel vervelend dit. Er zijn veel mogelijkheden waarbij fraudeurs aan jouw gegevens kunnen komen. Skimming: Dit is een techniek waarbij fraudeurs een apparaat op pinautomaten of betaalterminals plaatsen om kaartgegevens te kopiëren. Hierdoor kunnen ze jouw kaartgegevens bemachtigen zonder dat je het merkt. Je noemde dat je onlangs in Kuala Lumpur en Bali hebt gepind. Dan zou je daar geskimd moeten zijn, maar die kans acht ik klein omdat dit alleen kan met een magneetstrip en niet met een chip op de kaart, zoals bij Wise.
Online datalekken: Jouw kaartgegevens kunnen ook worden gestolen tijdens een datalek bij een bedrijf waar je eerder een aankoop hebt gedaan. Hierdoor kunnen jouw gegevens in handen komen van fraudeurs. Dat geldt ook voor je CVC code
Phishing: Phishing is een methode waarbij oplichters je proberen te misleiden om jouw persoonlijke gegevens, zoals kaartgegevens, te delen. Dit gebeurt vaak via e-mails, sms’jes of valse websites die er betrouwbaar uitzien.
Beter is het om niet te veel geld op een debitcard te zetten. Dan blijft de schade beperkt. Moet je een grote aankoop doen dan kun je eerst wat overboeken naar je debitcard.
Hoogst vervelend, inderdaad. Is geen antwoord aan de vraagsteller, maar wil toch even de aandacht vestigen op een ‘lopende’ Phishing methode met een email, zogenaamd (van ICS – International Card Service, waarbij je er op gewezen wordt dat je kaart zal worden geblokkeerd als je deze niet tijdig ‘valideert’ door op een link te klinken en je volledige kaartgegevens vervolgens in te vullen. De mail ziet er geloofwaardig uit, en ze zijn brutaal genoeg om je zelfs naar de officiële website van ICS te verwijzen……
Trap er niet in!
Ron, op welke wijze kreeg jij van Wise de melding dat de aankopen niet door konden gaan vanwege de overschrijding van je limiet? Dat is wel belangrijk want, zoals Peter en Cornelis al schrijven doen oplichters zich voor als zijnde een creditcard maatschappij en ik zou er niet van staan te kijken dat ze zich nu hebben voorgedaan als Wise, waarbij de desbetreffende website geïmiteerd is zodat de ontvanger van de melding aanneemt dat hij inderdaad een melding van Wise heeft ontvangen. Geen enkele creditcard maatschappij en ook Wise niet zal overigens in de contacten met de klant het volledige card nummer en/of de CVC-code vermelden. Criminelen, die op welke wijze dan ook in het bezit zijn gekomen van een creditcard nummer met de daarbij behorende CVC-code, zullen in het algemeen eerst trachten met relatief kleine bedragen aankopen te doen, zoals mij helaas ook eens overkomen. Bedragen van $ 5000 en 5000 Engelse ponden zouden erop kunnen duiden om bij de eigenaar van de creditcard paniek te zaaien, waardoor hij contact opneemt met de afzender van het bericht en dat niet doet via de officiële kanalen (via de app of zelf inloggen op het account via de originele website).
Zo ontstaat Phishing, wellicht is daar in jouw geval hier ook sprake van. Verder kun je jouw tegoeden via de app van Wise bij het vermoeden van misbruik per direct blokkeren. (Ga in de app naar Card en klik op Freeze). Wanneer je via de app contact met Wise opneemt krijg je binnen 1 werkdag een reactie.
Ik heb geen geld op mijn wise rekening. Ik gebruik wise allee om geld over te boeken van Nederland naar Thailand. Een oplichting zoals jij omschrijft is dan niet mogelijk.
Ken je de wise advies groep op Facebook. Ga daar eens kijken.
https://m.facebook.com/groups/2432994320280784/
Je hebt het over een Wise debitcard, die heeft niets met Mastercard te maken,is een ander bedrijf.
Logisch dat Mastercard jouw rekening niet kon vinden…Ik sluit mij aan bij degenen die denken aan phishing,hopelijk heb je nergens op gereageerd.
Beste Rob,
Bedoel jij dan dat Wise het MasterCard logo onrechtmatig gebruikt op zijn debitcards ?
Mastercard (en Visa) geven zelf geen credit- & debetcards uit, die worden verstrekt door een bank of andere financiële instelling. Mastercard verwerkt en verifieert transacties tussen banken, ondernemingen en klanten. Daarbij zorgen ze voor een veilig betaalnetwerk, bijvoorbeeld door betalingen te controleren op fraude. Voor vragen over je credit- & debetcard moet je je wenden tot de uitgever van de card, in uw geval dus Wise.
Heeft Wise nog niet gereageerd op het verzoek om informatie?
Mijn Wise debetkaard heeft een Visa logo.
Zijn er dan 2 verschillende versie is omloop, Visa en MasterCard.
En ondanks al jarenlang diverse meldingen van banken dat ze je nooit bellen, nooit vragen om pincodes en andere persoonlijke zaken blijven mensen op elke willekeurige mail met een link klikken. Hebben deze mensen de afgelopen jaren onder een steen gelegen.
ALTIJD inloggen op de ORIGINELE website van je bank en NOOIT op een link in een e-mail.
Zo moeilijk te onthouden is dit niet, en dan ben je ook nooit slachtoffer van wie dan ook!
Ruim een jaar geleden ontving ik mijn nieuwe ING bankpas. Voorheen was mijn pinpas voorzien van het Maestro logo (het betaalmerk van MasterCard) maar nu stond het V Pay logo (betaalmerk van Visa) op de bankpas. Voor Nederland en Europa geen enkel bezwaar, beide worden geaccepteerd door een pinautomaat, maar in Thailand waren er toen nog maar betrekkelijk weinig ATM’s waar je met je bankpas voorzien van V Pay geld kon opnemen. Ik heb toen contact met de ING opgenomen, waarbij uitgelegd werd dat het volkomen willekeurig was met welk logo (en dus ook de chip van de kaart) de nieuwe bankpas werd voorzien. M.a.w., je kon vooraf je voorkeur niet opgeven maar wel na ontvangst verzoeken om alsnog de bankpas met de V Pay chip/logo om te ruilen voor eentje met Maestro. Lekker omslachtig, zeker als je in Thailand woonachtig bent. Verder is het niet zo dat een bank je niet telefonisch benadert, zij zullen echter nooit naar je pincode vragen. Een half jaar geleden maakte ik via Wise een bedrag van enkele duizenden euro naar een Thaise bank over. Vanwege de maximale beperking van 50,000 Thb per overboeking voor deze Thaise bank moest ik het totale bedrag in een aantal keren overboeken. Maar juist toen verwerkte Wise geen iDeal betalingen en was ik genoodzaakt om telkens het geld online naar de bankrekening van Wise over te boeken. Nadat ik dat in een zeer kort tijdsbestek voor de 3e keer wilde doen bleek mijn ABN bankrekening geblokkeerd te zijn. Binnen een minuut werd ik opgebeld door de ABN, het was overigens middernacht in Nederland. Een bankmedewerker van de ABN vertelde mij dat mijn rekening inderdaad geblokkeerd was omdat zij zekerheid wilden hebben of ik de overboekingen geheel uit vrije wil deed en daartoe niet door anderen werd gedwongen of aangezet. Nadat ik uitgelegd had dat ik per keer maximaal ± € 1350 via Wise naar een Thaise bank kon overschrijven en dat niemand mij daartoe dwong was dat voldoende om de blokkering á la minute op te heffen. De medewerker had inzage in mijn bankrekening want hij zei mij ook nog dat hij kon zien dat ik regelmatig geld via Wise verstuurde. Op zich was ik wel happy met deze controle door de bank maar wel duidelijk is dat er altijd meegekeken kan worden door de bank bij online geldtransacties.
nee, het geeft alleen maar aan waar je je kaart kunt gebruiken: als het logo, of meerdete logo,s,overeenkomt met 1 van de logo,s op de atm
/pinapparaat dan kun je jouw kaart daar gebruiken.
Twee weken geleden kreeg ik een phishing mail zogenaamd van Wise, inlusief een mooi logo.
Er zit een link bij waar ik NIET op heb geklikt.
Groet,
Jos K.
Hallo,
Uw account is tijdelijk geblokkeerd omdat we belangrijke informatie over u missen.
Vanwege de manier waarop we in de EU gereguleerd zijn, zijn we wettelijk verplicht om aanvullende informatie van u te verzamelen. We moesten uw account tijdelijk blokkeren totdat u deze informatie verstrekt.
Zo ontgrendel je je account:
Klik op onderstaande knop
Geef de informatie die we nodig hebben
Zou dit er eventueel mee te maken kunnen hebben?
In ieder geval is het volgende een extra waarschuwing.
quote:
Check je hack
De Nederlandse politie heeft samen met de FBI en Europol een groot internationaal onderzoek gedaan naar de criminele handelswebsite Genesis Market. Deze is op 4 april 2023 door de FBI offline gehaald. Op de site werden miljoenen gebruikersprofielen met daarin online fingerprints verkocht. Hiermee kunnen hackers het digitale leven van hun slachtoffers overnemen.
Online fingerprints
Online fingerprints zijn de unieke gegevens van jouw computer. Als een cybercrimineel jouw gebruikersprofiel met daarin je online fingerprint in bezit heeft, dan kunnen ze de veiligheidsmaatregelen van webwinkels en in bepaalde gevallen banken omzeilen. Zolang de kwaadaardige software op je computer staat, krijgen de criminelen een update van jouw wachtwoord als je dit wijzigt.
Om deze schade te voorkomen, is het belangrijk te controleren of jouw gegevens zijn verhandeld.
E-mail
Controleer hieronder of jouw gegevens zijn aangeboden op Genesis Market. Als jouw e-mailadres voorkomt dan krijg je binnen enkele minuten een mail van de politie op het ingevoerde e-mailadres. Kijk in zowel je inbox als de spambox of je een mail hebt ontvangen. Als het e-mailadres niet voorkomt ontvang je geen e-mail.
Op http://www.politie.nl/onlinefingerprint lees je meer over deze vorm van fraude en hoe je dit voorkomt.
einde quote.
Op deze website kun je je e-mailadres(sen) laten checken.
https://www.politie.nl/informatie/checkjehack.html
Op nagenoeg iedere debit- of creditcard staat een CCV code. Zonder die code is het niet mogelijk een online transactie te doen, want daar praten we over.
Iedereen geeft deze kaarten regelmatig uit handen bij benzinepompen, supermarkten, hotels, noem maar op. Probeer QR te betalen en dan is dat verholpen.
Ikzelf heb alle CCV verwijderd van mijn kaarten en opgeslagen onder een code in mijn telefoon
Ook online wordt om deze code gevraagd en dat is net zo gevaarlijk
Betaal als het kan via paypal of googlepay of andere services om fraude te voorkomen
Vreemd genoeg is de CCV een vorm van pincode, maar staat open en bloot op je credit/debitcard
Ik heb dat nooit goed begrepen
citaat:’Probeer QR te betalen en dan is dat verholpen’.
Denk je dat? Ben je daar zeker van?
Ik zou zeggen: vergeet dat maar dat dit veiliger is. De veiligheid ligt hoofdzakelijk bij de gebruiker.
Heb nog niet zolang geleden deel uitgemaakt van een videoconferentie met SIITEL (Societee Internationale des Ingenieurs en Telecommunication).(december 2022)
Het onderwerp was: de gevaren van het betalen met de QR-code.
Mogelijk zet ik een verslag hiervan op TB….
Voor de geïnteresseerden:
Ik kreeg heden van Wise bericht dat mijn kaart geblokkeerd werd en…..
“ We’ve also reported the unauthorised activity to Mastercard “ !!!
Lung Addie
lees dit even op je gemak door en kijk wie dit heeft opgesteld
https://www.betaalvereniging.nl/actueel/achtergrondinformatie/in-het-kort/betalen-met-qr-codes-in-het-kort/