Motorfiets exporteren van Thailand naar Nederland?

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags: ,
1 februari 2019

Beste lezers,

Heeft iemand ervaring met de kosten van export van een gebruikte motorfiets vanuit Thailand naar Nederland en eventueel advies voor een goede transporteur?

Groet,

Ferry


» Laat een reactie achter


11 reacties op “Motorfiets exporteren van Thailand naar Nederland?”

  1. Theo Verbeek zegt op

    Ferry,

    ik ben 2 jaar geleden bezig geweest om een Honda PCX 150 naar NL te halen.

    De kosten waren zo hoog dat een nieuwe Honda PCX 150 kopen in NL veel goedkoper was.

    Hoge vervoer- en verzekeringskosten. Gevolgd door verzekeringen invoerrechten btw etc.

    Kortom niet doen.

    Theo

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  2. peter zegt op

    Dat moet wel een heeeeel speciale motorfiets zijn. Anders is het denk ik de moeite niet waard.

    Wellicht inpakken in een krat, zodat je maar een deel van de container betaalt waarin deze wordt vervoerd.
    Je zal export documenten nodig hebben, geen idee hoe dat gaat.
    Wellicht indien je een bonafide vervoersbedrijf hebt gevonden, regelen ze dit, kunnen ze het gehele transport regelen. Ik zou zeggen google eens voor een transportbedrijf in Thailand en vraag een offerte.

    Echter in Nederland aangekomen, zal je invoer rechten moeten betalen. Daar is een bepaald rekenmodel voor. De motor zal naar de RDW moeten voor een keuring, kenteken en registratie, wat ook de nodige kosten met zich meebrengt. Evt ook nog de bpm bij te betalen, wijselijk dit te aanschouwen bij de belastingdienst.
    Ik zie dat op thailandblog al eerder is gevraagd over uitvoeren, misschien te checken:
    https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/goederen-thailand-naar-nederland/

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. Bastiaan Snijder zegt op

    Hi Ferry, ik heb een paar jaar geleden een auto verscheept naar Australie (Fortuner). Die ging in een zee container. Ging via een firma die vooral 2ehands autos naar Afrika en Indian subcontinent verscheept. Je zou ze eens kunnen bellen of ze een motor als partial shipment kunnen sturen. Firma heet Mahdi Motors in bkk. Vraag naar Junaid, tel. 0800805793.
    Ik zou ook eens gaan vragen bij courier Kerry die overal kantoren hebben. Nog een mogelijlheid is een van de internationale verhuizers die ook doen in partial container loads.

    NB: alle geregistreerdre motor rijtuigen die Thailand voorgoed verlaten moeten eerst gederegistreerd worden.

    Succes!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  4. l.lagemaat zegt op

    Informeer eerst of de gebruikte motorfiets (motorbike of motor) toegelaten wordt voor het Nederlandse wegennet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  5. Aad van Vliet zegt op

    Er zijn kosten aan verbonden natuurlijken in Thailand geassembleerde motiren zijn veel goedkoper als in NL maar:
    1. Boven de kosten van transport komt nog de extra heffing op voertuigen én de btw alsmede de tech is he keuringskoste.!
    2. Check eerst of je Motor wel toegelaten kan worden qua europese en nl regels!

    Ik denk dat het uitermate kostbaar wordt én moeilijk.

    Kijk maar eens naar de prijzen voor je model in Zwitserland bij voorbeeld.

    Succes

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. rori zegt op

    Er moet van dat model een type keuring aan ten grondslag liggen.

    Verder moet je een conformiteitsdocument hebben.

    Ivm verkeersveilighied begint het ge-emmer met de keuring van het frame op stijfheid en sterkte.

    Je kunt kijken of het ergens anders in de EU is toegelaten anders kostbare zaak.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. thailandganger zegt op

    Demonteren en in verschillende zendingen als used parts versturen?
    Dan in Nederland weer opbouwen en laten keuren en registreren…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  8. Harry Romijn zegt op

    De Thaise staat draait voor een fors deel op invoerrechten. Het zou dus wel eens kunnen, dat er ook op motoren een fors invoerrecht zit, die je NIET terugkrijgt als je zo’n ding exporteert.
    In de EU idem, zij het in fors mindere mate.
    Daarnaast moet er een type-goedkeuring zijn, anders kan je het wel vergeten.
    Daarna komt het hele circus van taxatie voor de invoerrechten + 21 % BTW, en de keuring bij het RDW.

    IK zou de motor in TH verkopen en in Europa een andere aanschaffen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  9. rene zegt op

    Ik heb 33 jaar als verzender gewerkt voor een petroleum bedrijf en zowel niet gevarengoed als gevarengoed verstuurd met
    vrachtwagen,vliegtuig als zeevracht. Elke 2 jaar training met examens voor versturen bij luchtvracht en regelmatig training voor baanvracht. Daar geleerd indien het naft reservoir niet gereinigd is ,de goederen beschouwd worden als gevarengoed met een hogere kostprijs voor verscheping. Volgens mij geldt dit ook voor zeevracht en moet het motorvoertuig in een zeecontainer zonder andere goederen . Bij luchtvracht werd gevarengoed individueel met ander gevarengoed op het vliegtuig geplaatst en niet in een container met andere niet gevaarlijke goederen van andere personen. Reden is indien er iets mis is met het gevarengoed,de volledige container geblokkeerd werd voor verscheping of inklaring. Eventjes vragen bij het bedrijf die eventueel de verscheping voor jou zal doen. Veel geluk met het verzenden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  10. Ferry zegt op

    Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken,ik denk dat de reaktie van taillandganger misschien nog het goedkoopste is om de motorfiets te demonteren en gedeelte te verzenden en de rest in een koffer mee terug te nemen is alleen veel werk. Het gaat in dit geval om een Honda Cub waarvan in Nederland een type goedkeuring bestaat.kentekenkosten RDW 200 euro. De aanschafprijs voor een gebruikte is hier 3500 bath.vrgr Ferry

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • rori zegt op

      Hallo Ferry
      Zorg dat je het conformiteits formulierhebt.
      Dit kun je opvragen bij Honda.
      Indien dit NIET aanwezig is kun je het wel meenemen, ook weer opbouwen mar je krijgt geen kenteken.

      Tip neem even contact op met het RDW in Veendam vooreerst je definitief iets besluit.
      Daar kunnen ze jou het beste informeren.

      Let er ook op dat ivm emmissie waarden van een ouder motorblok het een groot risico is.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website