(tete_escape / Shutterstock.com)

Vorige week vrijdag was dan eindelijk de dag dat het ging gebeuren, de reis naar Thailand. Ruim op tijd vertrokken richting Schiphol en keurig op tijd met de taxi voor de vertrekhal gearriveerd. Het eerste wat opviel was dat er geen karretjes voor de koffers waren. Of ja, die waren er wel volgens de medewerkers maar niemand voelde de behoefte om ze buiten of vooraan in de vertrekhal te zetten.

Bij het inchecken kregen we de keuze uit de balies 12-15, waar ruim 3 uur van tevoren, echt een enorme rij stond (bij iedere balie). Scherp als ik ben, gekozen voor balie 16 waar op dat moment enkel een medewerker zat, waarvan het leek dat zij er veel zin in had om ons te helpen.

De dame in kwestie vroeg om onze paspoorten en daarna mochten de koffers op de band. In totaal, was er bij 2 koffers een overgewicht van 4,6 kilo en volgens berekening van de kundige dame, zou hiervoor 340 euro extra aan kosten gerekend worden. Zoals ik eerder al aangaf ben ik scherp en heb ik op dat moment direct aangegeven dat dit bedrag niet alleen niet in verhouding staat tot het overgewicht, maar dat het ook nog eens onjuist is. Dit omdat ik op haar scherm kon zien dat zij 2 volledige extra koffers had ingecheckt achter mijn naam (ipv verspreid over alle personen bij mijn gezin). Wanneer een persoon meerdere koffers op zijn naam wil, komen hier telkens andere kosten bij (bij 3 extra koffers is dit inderdaad 340 euro, aangezien ik er zelf ook al vooraf een had ingecheckt).

Mijn uitleg leek de eerder benoemde dame echter niet te begrijpen en om niet onnodig vertraging op te lopen, heb ik het bedrag betaald en aangegeven dat ik het later zelf wel zou oplossen met de klantenservice van KLM. ‘As we speak’, zijn we nu 5 dagen verder en heeft KLM het volledige bedrag geretourneerd, inclusief een excuus per mail voor de gang van zaken.

Tijdens het inchecken (na het afgeven van de koffers en het controleren van de paspoorten), werd er ook vluchtig nog even gevraagd of ik de juiste papieren voor mij en mijn reisgenoten in het bezit had. Zoals gezegd; scherpte zorgt voor overzicht en structuur, dus ik haalde direct de map tevoorschijn, met daarin alle documenten. Hier werd heel vlug even doorheen gebladerd, waarna ik de map weer terug in bezit kreeg.

Daarna via de roltrap naar boven voor een scan van de handbagage en alle personen inclusief mijzelf. Dit ging redelijk soepeltjes en was een proces van ongeveer 10 minuten. Vervolgens nogmaals de paspoorten en boarding passen laten controleren bij de marechaussee, om uiteindelijk richting de gate te kunnen lopen.

Aangekomen bij de gate bleek dat er eerst een temperatuurcheck + het invullen van een gezondheidsverklaring nodig was. Dit was overigens precies dezelfde gezondheidsverklaring die je vooraf online dient in te vullen bij het inchecken, echter leek daar niemand op Schiphol van op de hoogte. De gezondheidsverklaring krijgt een stempeltje (waarop enkel de datum vermeld staat) en mag vervolgens weer in je map. De rest van mijn reis heeft er niemand (ook niet in Thailand) nog naar het document gekeken of er überhaupt maar om gevraagd.

De vlucht ging zoals het hoort; aardige en servicegerichte stewards/stewardessen en omdat er slechts 30 mensen in het vliegtuig zaten, werd er aangeboden (gepromoot zelfs) om vooral te genieten van de ruimte. Hierdoor heb ik dan ook ruim 9 uur kunnen slapen tijdens de vlucht.

Bij aankomst op de luchthaven in Thailand viel mij direct op hoe professioneel en gestructureerd alles geregeld is. Je krijgt met je reisgenoten een nummertje en vervolgens komen medewerkers de juiste papieren controleren. Zij kijken hierbij naar je paspoort, COE, verzekering, T8 formulier, arrival card, boardingpass en boekingsbevestiging van je hotel. Deze worden netjes aan elkaar geniet, met daarbij ook een briefje van de medewerker die je nodig hebt tijdens de volgende stap in het proces. Dat is het opmeten van je temperatuur en hierna kun je dan doorlopen naar de immigratie.

Wat opviel was dat over het hele vliegveld eigenlijk nauwelijks reizigers te vinden zijn, maar dat er wel enorm veel medewerkers zijn om het proces in goed tempo te laten verlopen.

Bij de immigratie aangekomen werden de papieren nogmaals bekeken en tevens werden er een aantal stempels gezet. Hierna nog een foto maken (as usual) en dan op weg naar de rolband om je koffers op te halen. Gelukkig stonden hier wel ruim voldoende karretjes ;-). Dit hele proces van immigratie tot koffer ophalen duurde een kleine 10 minuten.

Daarna op weg naar de uitgang en ook hier wederom een kundige begeleiding door de medewerkers van het vliegveld. Zij checken nogmaals de papieren, waarna we het verzoek kregen om een kleine 10 minuten te wachten, voordat de taxi ons naar het hotel kon brengen.

Lang verhaal kort: Men is vaak kritisch over hoe zaken hier in Thailand geregeld zijn, maar mijn ervaring is enkel positief en wat betreft de service en procedures op het vliegveld hier in Bangkok, daar kan men op Schiphol nog veel van leren.

Inmiddels zit de 5e dag in het hotel er bijna op en ondanks het slechte weer, is het hier prima te doen. Geen haast, genieten van de rust en leven volgens het alom bekende oud Aziatische gezegde: ”In Europa hebben ze een horloge. Hier hebben we de tijd.”

Ingezonden door Founding_Father

8 reacties op “Lezersinzending: De reis naar Bangkok inclusief verblijf in ASQ”

  1. roland zegt op

    Goeie uitleg Founding_Father ,
    Maar wat mij opviel is dat er niet naar de Thailandplus wordt gevraagd of zijn ze daarover vergeten ?
    En dank je voor je reiservaring .

    • Founding Father zegt op

      ThailandPlus app had ik vooraf geïnstalleerd op de telefoons van mijn vrouw, de kinderen en mijzelf.

      Daar is niet om gevraagd. Niet op de airport, niet bij de immigratie en ook niet bij het hotel.

      Was daar zelf ook enorm verbaasd over, aangezien het zo nadrukkelijk benoemd werd op de website van de Thaise ambassade en zelfs in je COE mail vermeld staat.

    • Robert zegt op

      Ja ook bij ons is op 22 juli geheel niet gevraagd op de airport Bangkok naar de ThailandPlus app. Dat werd wel gechecked bij inchecken in Jakarta. Maar die app. heeft geen enkele nut muv dat ze je kunnen volgen. Dus zodra uit de quarantaine zal ik de app maar weer annuleren. Fijne quarantaine. Pffft nog 7 dagen

  2. Luc zegt op

    Wel ik ben in april voor 1,5 maand naar Thailand geweest, heb precies dezelfde ervaring ondervonden als jou. En bij mij hebben ze ook niet naar de ThailandPlus app gevraagd. Ik ben van Brussel vertrokken met Emirates. Bij het opgaan tot Dubai ongeveer een 50 tal mensen aan boord en van Dubai tot Bangkok een 70 tal, waarvan er nog een 40 tal verder vlogen naar Hong Kong, dit zelfs met een A380. Inderdaad een zeer goede service bij aankomst in Bangkok.

  3. BuurmanRuud zegt op

    Wat jammer dat alles op Schiphol zeer negatief wordt neergezet, omdat er een dame aan de balie haar werk (wel heel erg) verkeerd deed. Ik ben afgelopen zaterdag naar Bangkok gevlogen: zowel op Schiphol als op Suvarnabhumi is alles perfect en duidelijk geregeld. Dat je langs die gezondheidscheck moet, wordt erbij gezegd (misschien niet door die dame), maar staat ook gewoon op je vliegticket.
    Je krijgt een formulier met een datumstempel erop én op je ticket wordt een stempel gezet die ervoor zorgt dat je het vliegtuig in mag. Natuurlijk vraagt in Thailand niemand daarnaar, want dat had slechts als doel om het vliegtuig ingelaten te worden.

    Naar de ThailandPlus app is bij mij overigens ook niet gevraagd.

  4. Ferdinand PI zegt op

    Ik ben dinsdag 27 juli via Schiphol met KLM819 naar Bangkok gekomen.
    Ze vlogen daarna door naar Hongkong..

    ik was veel te vroeg op Schiphol en bij de balies waren er 8 open en er stond slechts 1 persoon in te checken.
    Omdat ik NL verlaat en in Thailand ga wonen had ik 3 koffers en 2 stuks handbagage waaronder een gitaar bij me. Het inckecken ging vlot en de controle van de vereiste formulieren was een formaliteit.
    Bij de gate was er inderdaad een temperatuurscheck, een formulier dat moest worden ingevuld met exact dezelfde vragen als het gezondheidsformulier dat je van de Schipholwebsite download, waar verder niemand naar vraagt. Mijn gitaar werd op initiatief van de KLM bemanning veilig opgeborgen in een kast bij de entree van het vliegtuig. Dus geen klachten over Schiphol en KLM.

    Er zaten ongeveer 200 passagiers in het vliegtuig die merendeel bleven zitten toen ik in Bangkok van boord ging.. ongeveer een 50 tal passagiers stapten uit. Op de luchthaven verliep ook weer alles zoals beschreven in bovenstaan artikel. Heel vlot en correct.

    Ik werd met een Duitse meneer in een busje van het hotel geladen en tot mijn grote verbazing moesten we bij aankomst in het hotel als eerste weer een PCR test ondergaan.. terwijl ik twee dagen ervoor net eentje had gehad en het formulier bij met had met de negatieve uitslag. Daarna zullen er nog twee tests volgen, maar heb ik op gerekend.. de test laten afnemen is geen hobby van mij.

    Nu de quarantaine uitzitten en op 12 augustus mag ik dan naar huis.
    Indien mijn bekende taxichauffeur uit ons dorp mij niet mag komen ophalen, kan ik wel een savetaxi regelen via het hotel.

    Ik zit in het Grand Richmond Hotel met een schitterend uitzicht vanaf de 19e verdieping

    De hele procedure overziend zeg ik dat Thailand het goed geregeld heeft op dit vlak, op de APP na, want die wordt nergens gevraagd. De rest wordt zeker 10x gecheckt.

  5. Peter Bol zegt op

    Blij voor jou dat alles goed geregeld is en dat je weer (thuis) in Thailand bent.
    Wat ik mij wel afvraag is waar al die andere passagiers naar toe gingen.
    Er stonden hele lange rijen voor de balie”s terwijl er maar 30 passagiers in het vliegtuig zaten.
    Zijn er maar enkele balies open voor div. bestemmingen????

    Groeten en succes

    Peter Bol

    • Founding Father zegt op

      Op Schiphol laten ze inderdaad verschillende vluchten inchecken bij slechts een aantal balies.

      Dit gebeurde ook bij het opmeten van de temperatuur en het invullen van de gezondheidsverklaring. Allemaal mensen met verschillende bestemmingen door elkaar.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website