In de maand november zullen 15 studenten van de Hogeschool van Amsterdam deelnemen aan de HvA fact Finding mission 2015 die naar Bangkok, Thailand voert.

  • Wanneer: november 2015
  • Waar: Bangkok, Thailand
  • Wie: 15 studenten van de Hogeschool van Amsterdam samen met Thaise studenten van de Mahidol University Bangkok

De studenten zullen opdrachten voor Nederlandse bedrijven uitvoeren in de regio Bangkok (Thailand). De opdrachten kunnen uiteenlopen van het contacten leggen met nieuwe leveranciers, zakenpartners of klanten tot het bezoeken van handelsbeurzen of fabrieken. Ook het vinden van potentiële klanten in Thailand voor Nederlandse bedrijven behoort tot te mogelijkheden.

De invulling van de opdracht staat de studenten en opdrachtgevers in grote mate vrij, mits er maar een vruchtbare zakelijke relatie wordt opgebouwd tussen Nederlandse en Thaise partners.

Het ‘basecamp’ van de missie is Mahidol University in Bangkok. De uitvoering van opdrachten zal zich dan ook concentreren in de regio Bangkok. Het bijzondere van deze missie is dat de opdrachten worden uitgevoerd door koppels HvA studenten die samenwerken met studenten uit Thailand. De voertaal is Engels. Voorafgaand aan de missie worden de studenten intensief voorbereid op hun missie met een uitgebreid studieprogramma.

De opdrachtgevers ontvangen na afloop van de missie een rapport met de bevindingen van de studenten en uiteraard een overzicht van alle gemaakte contacten. De vergoeding voor het succesvol afronden van de opdracht gaat in rechtstreeks overleg met de studenten.

Studenten die zich willen aanmelden voor het programma kunnen dat doen via de minoren inschrijvingen site van de Hogeschool van Amsterdam (voor HvA studenten), of via www.Kiesopmaat.nl (voor niet-HvA studenten). Het programma wordt twee maal per jaar aangeboden met een maand verblijf in Bangkok in de maanden november/mei (bij voldoende aanmeldingen).

Bedrijven, ondernemers en andere organisaties die zich willen aanmelden met een opdracht of meer informatie wensen, kunnen contact opnemen met:

  • Hogeschool van Amsterdam
  • Coördinator China Minor: Building partnerships in Thailand
  • Claudio Perotti: [email protected]

Ingezonden door Piet van den Broek

3 reacties op “Hogeschool van Amsterdam: Minor ‘Building Partnerships in Thailand’ – Fact finding mission Bangkok”

  1. Gringo zegt op

    Je mag het met een mooie uitdrukking een Fact Finding Mission noemen, maar het is een compleet onzinnige missie, die bij voorbaat gedoemd is te mislukken.

    Het doel is om een vruchtbare relatie tussen een Nederlands en Thais bedrijf te creëren. En dat in een tijdsbestek van 1 (één) maand. Laat mij niet lachen.

    Dergelijke contacten leggen en bestendigen is een vak. Het zoeken en vinden van zakelijke partners is totaal iets anders dan eieren zoeken met Pasen.

    Mensen van de ambassade, het ministerie in Den Haag, exportorganisaties als het NCH, Fenedex, Kvk’s en individuele firma’s lopen zich het vuur uit de sloffen om dergelijke contacten te maken, die vaak (meestal) lange adem vereisen.

    Ik gun die studenten dat reisje naar Bangkok wel, hoor, maar ga lekker toeristische dingen doen. Gewoon een maandje betaalde vakantie, wie wil dat niet?

  2. Edward Bloembergen zegt op

    Beste Piet, bedankt voor de informatie. Ter aanvulling, bacheloropleidingen (University of Applied Science werken met een major/minor structuur. De major is de vaste opleiding van de gekozen studie. In het derde of vierde leerjaar is een verplicht keuze onderdeel van de studie de zogenaamde minor, welke 30 van de 240 studiepunten oplevert. De hogeschool van Amsterdam biedt al enkele jaren het succesvolle programma building partnerships in China aan, en na de nodige voorbereiding is dit jaar het minor programma building partnerships in Thailand gestart.

    De studenten moeten deze studie uiteraard zelf betalen van hun bijbaantjes bij Albert Heijn, Ikea of krijgen het van papa of mama. Men krijgt in korte tijd (3 maanden) kennis over geografie, geschiedenis, politiek, taal, cultuur, geschiedenis, samenleving en populatie van Thailand. Uiteraard is dit beperkt kennis, maar het biedt wel een goede basis voor deze toekomstige expats waarbij ze leren om te gaan met cultuurverschillen, de do’s and don’t en het zaken doen in het moderne, snel veranderende Thailand, met een steeds grotere westerse invloed.

    Uiteraard spreken de studenten na afloop geen vloeiend Thais, maar men heeft een beperkte woordenschat, kennis van tradities en beleefdheidsvormen. Men heeft een basiskennis van de verschillende etnische bevolkingsgroepen en sociale klassen. Er is ook aandacht voor der rol van religie en monarchie. De opleiding geeft praktische tips over het onderhouden van professionele relaties, Thaise mentaliteit en etiquette.

    Laten we eerlijk zijn, de meeste Thailandgangers gaan niet op reis met inzicht in begrippen zoals KRENG JAI, MAI PEN RAI, HAI KIT en NAM JAI.

    Ik hoop hiermee de indruk van een maandje gratis vakantie enigszins bijgesteld te hebben Gringo. 😉

    • Gringo zegt op

      Beste Edward,
      Ik geef toe, dat mijn reactie nogal negatief was, maar de tekst van het artikel gaf daar alle aanleiding toe. Ik concentreer me dan maar even over dat zinnetje, om binnen een maand een vruchtbatre relatie te creëren.

      Uw uitleg is zeker aanvullend en geeft een beter beeld wat men voor die Fact Finding Mission in gedachten heeft. Voordat ik reageerde heb ik geprobeerd meer informatie te verkrijgen, maar op de website van de HVA kreeg ik als buitenstaander geen toegang tot de bijzonderheden van deze minor.

      Export bedrijven is een vak, ik heb tientallen jaren in dienst van verschillende bedrijven ervaring hiermee opgedaan, niet alleen in Thailand, maar in meer dan 50 landen over de gehele wereld.

      Contacten leggen, bestendigen en een serieuze handelsrelatie opbouwen kost tijd, soms veel tijd. Iik werkte met kaptiaalgoederen (machines, proceslijnen, complete fabrieken, enz.)) en dat vergt weer andere kwaliteiten dan de export van artikelen in de consumentensfeer.

      Als de studenten van de HVA werkelijk iets willen leren van export naar Thailand, kan ik ze wel een middagje of langer zoet houden met een gratis lezing en behandeling van case strudies. Die case studies zijn niet alle positief uitgevallen, “leuk” om te praten over waar het fout is gegaan.

      Ik heb over de kosten wel wat gevonden over Fact Finding Missions naar China, die de student toch gauw een sloridge 2000 Euro gaat kosten. Thailand zal daar niet veel in verschillen.

      Hoe dan ook, ik ben van mening, dat Thailand nog steeds heel veel voor exporterende bedrijven in Nederland te bieden heeft, dus elke poging om dat te stimuleren, juich ik van harte toe.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website