Magnesiumsuppletie kan botfracturen bij ouderen voorkomen, blijkt uit onderzoek van de universiteiten van Bristol (UK) en Oost-Finland. Het onderzoek geeft ook aan dat het eten van meer magnesiumrijke voeding alleen niet voldoende is.

Het was al bekend dat calcium en vitamine D een belangrijke rol spelen in botgezondheid, maar er was nog geen onderzoek gedaan naar het effect van specifiek magnesium op botfracturen. Botfracturen zijn de belangrijkste oorzaak van invaliditeit en een slechte gezondheid bij vijftigplussers en ouderen.

‘Vermijd lage serumwaarden’

Gedurende 20 jaar werden 2245 mensen van middelbare leeftijd en ouder gevolgd. Het bleek dat mannen met lagere bloedwaarden magnesium een verhoogde kans liepen op fracturen, in het bijzonder van de heup. Bij mannen met hogere bloedwaarden magnesium lag het risico op een fractuur 44 procent lager.

Geen van de 22 mannen die zeer hoge magnesiumwaarden hadden (> 2,3 mg/dl) liep een fractuur op tijdens de opvolgperiode. “Hoewel nog onbewezen, suggereert het onderzoek dat het vermijden van lage serumwaarden magnesium een veelbelovende strategie kan zijn voor de preventie van fracturen.”

Voeding alleen niet voldoende

De hogere bloedwaarden en het preventieve effect daarvan waren niet toe te schrijven aan een hogere magnesiuminname via de voeding, bleek uit het onderzoek. Hoewel bloedwaarden van magnesium afhankelijk zijn van inname via de voeding en water, blijkt dit niet te gelden voor ouderen, mensen met darmproblemen en mensen die bepaalde medicijnen gebruiken. Bij deze mensen is het niet voldoende om de hoeveelheid magnesiumrijke voeding te verhogen. Wat wel helpt, is het behandelen van de onderliggende aandoening en extra magnesium suppleren.

De onderzoekers: “Alles wijst in de richting dat het verhogen van de serumwaarden magnesium kan beschermen tegen toekomstige fracturen. De potentiële therapeutische implicaties moeten nog wel verder worden onderzocht bij goed opgezette suppletietrials.”

Bron: http://www.naturafoundation.nl/ en Setor K. Kunutsor, Michael R. Whitehouse, Ashley W. Blom and Jari A. Laukkanen, Low serum magnesium levels are associated with increased risk of fractures: a long-term prospective cohort study, in European Journal of Epidemiology (2017).


» Laat een reactie achter


10 reacties op “Magnesiumsuppletie voorkomt botfracturen”

  1. FrancoisNangLae zegt op

    Goh, naturefoundation.nl klinkt als onafhankelijke stichting maar hoort bij Bonusan, producent van voedingssupplementen. Waaronder natuurlijk ook magnesiumtabletten. In de eerste alinea staat het als een feit, verderop blijkt dat “alles wijst in de richting van”. Dit is een bericht in de categorie ” wij van WC-eend adviseren WC-eend”.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +11 (obv 11 stemmen)
  2. Khun Peter zegt op

    Jouw opmerking gaat alleen op als ze zelf het onderzoek hebben gefinancierd of hadden uitgevoerd. Als de uitkomsten van een dergelijk onderzoek gepubliceerd worden in gezaghebbende en onafhankelijke vakbladen zoals The European Journal of Epidemiology, dan mag je er wel degelijk waarde aan hechten.
    Misschien goed om dit eerst even te lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/European_Journal_of_Epidemiology

    VN:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • FonTok zegt op

      Het is al heel lang bekend (allang voordat wij geboren waren) dat Magnesium goed is voor de spieropbouw, botten, hartslag, bloeddruk, je slaap, je rust etc. Maar teveel is ook weer niet goed en kan zelfs gevaarlijk zijn. Een mooi artikel hier over vindt men hier : http://kruiden.hetbewustepad.nl/index.php?pag_id=49

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  3. Francois Nang Lae zegt op

    Ik zet geen vraagtekens bij het onderzoek, maar bij het bericht dat op zijn minst de suggestie wekt dat de conclusie al vast staat. Wie goed leest ziet dat de onderzoekers zelf die conclusie nog niet trekken.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • FonTok zegt op

      Nou ja dan ben ik een boon zeker…. maar met je reactie “Wij van WC eend…” geef je wel degelijk aan dat je iets in twijfel trekt: Namelijk dat je producenten niet moet geloven omdat de producent altijd zegt dat zijn eigen product het beste is en dat je het daarom dus moet kopen.

      Maar goed ik gebruik magnesium citraat. Geadviseerd door de botten chirurg na een fikse botbreuk. Dus blijkbaar wist die man dat toen al.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Francois Nang Lae zegt op

        Bonen zijn ook heel gezond 🙂

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  4. mat zegt op

    Het is gebleken dat als je medicijnen gebruikt om maagzuur te voorkomen of onderdrukken, dat je calcium en magnesium waarden aanzienlijk dalen. Dit kan grote consequenties hebben. Ik gebruik zowel calcium als magnesium tabletten om de werking van mijn darmen te verbeteren, en om de spieren in mijn armen en benen, te versterken. Ik ben hier achter gekomen toen bij een routine onderzoek mijn hand in een stuip trok tijdens het opnemen van mijn bloeddruk. Erg pijnlijk dus, Nader onderzoek wees uit dat de zeer lage calcium en magnesium waardes de oorzaak waren. Normaal worden deze waardes bijna nooit gecontroleerd, maar als je medicijnen tegen maagzuur gebruikt, wel aan te raden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • l.lagemaat zegt op

      Sinds ik het advies van een arts kreeg om voor het avond eten 1 tablet Omesec te gebruiken is mijn maagzuur probleem opgelost.

      ‘s Morgens gebruik ik 1 magnesium tablet tegen kramp en houdt tevens de bloeddruk op een mooi nivo.
      Daarnaast nog een paar vitaminen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. Sir Charles zegt op

    Wanneer je in de ochtend wakker wordt en je je dan even goed uitrekt kan het wel eens gebeuren dat er kramp in de kuit schiet, wat zeer pijnlijk is hetgeen ook te wijten is aan een magnesiumtekort.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. Mr Bojangles zegt op

    Merkwaardig dat bananen niet genoemd worden als bron van magnesium. Daar is toch makkelijker aan te komen dan aan makreel of spinazie. En stuk gezonder dan dat brood met zijn veel zout.
    Maar dat gewone pinda’s zoveel magnesium bevatten, dat wist ik nog niet, goeie tip. 😉
    Hier een nuttige site om alles zelf op te zoeken indien gewenst:
    https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/mineralen/

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website