Voor de tweede keer in korte tijd is er in Bangkok een bom uit de Tweede Wereldoorlog opgegraven. In april werd een bom ontdekt bij graafwerkzaamheden op het terrein van een schroothandel in Lat Pla Khao, Bang Khen, Bangkok. Door onbekendheid met de materie werd er met die bom onvoorzichtig omgegaan, de bom explodeerde en minstens zeven mensen kwamen daarbij om het leven.

Eerder deze week werd een soortgelijke bom – een 12 bij 46” bom van meer dan 200 kilo ontdekt bij graafwerkzaamheden in de buurt van Bang Sue waar men bezig is met de aanleg van een MRT station. Nu werd gelukkig wel de explosievendienst van de Royal Thai Air force ingeschakeld om de bom te ontmantelen en af te voeren.

Beide locaties bevinden zich op niet al te grote afstand van Don Muang Airport en dat verklaart deze vondsten wel enigszins, hoewel er in Tweede Wereldoorlog ook elders in Bangkok flink gebombardeerd werd.

Geallieerde bombardementen

Die bombardementen door geallieerde bommenwerpers begonnen al vóórdat Thailand de oorlog verklaard had aan Engeland en de Verenigde Staten. Het keizerrijk Japan was immers, met toestemming van de toenmalige Thaise regering, het land binnengevallen en Thailand werd als bruggenhoofd gebruikt voor de invasie van zowel Maleisië als Burma.

De eerste aanval kwam op 7 januari 1942 met bombardementen op militaire doelen in Bangkok, die werden uitgevoerd door 7 vliegtuigen van het 113 Squadron RAF (motto Velox et vindex – gezwind naar vergelding) en 3 Blenheim bommenwerpers van het 45 Squadron RAF (motto Per ardua surgo – bij moeilijkheden word ik sterk). De tweede nachtelijke aanval vond plaats op 24-25 januari 1942 door 8 Blenheim bommenwerpers.

Nadat Rangoon op 7 maart 1942 in Japanse handen kwam werden voor meer bombardementen zware bommenwerpers ingezet vanuit India en China. Die bombardementen waren in de eerste plaats gericht op militaire Japanse installaties, maar waren ook bedoeld om de Thaise regering onder druk te zetten om de alliantie met Japan te verbreken. Belangrijke doelen waren ook de haven van Bangkok en het spoorwegsysteem. De aanvallen werden uitgevoerd door de Engelse RAF, de Amerikaanse USAAF en andere geallieerde luchtstrijdkrachten. De gebruikte bommenwerpers waren voornamelijk de Blenheim, Mustang en ook werd voor het eerst de Amerikaanse B-29 Superfortress ingezet.

De B-29 Superfortress

Thailand werd de eerste gevechtsmissie voor de Amerikaanse B-29 Superfortress, De beslissing om de haven van Bangkok en de spoorwegen met dit vliegtuig te bombarderen werd in samenspraak genomen door de Amerikaanse president Roosevelt en de Britse premier Churchill. Op 5 juni 1944 vlogen 98 B-29’s vanaf vliegvelden in India om de Makasan emplacementen in Bangkok aan te vallen. De missie was met 2261 mijl heen en terug de langste afstand ooit door een bommenwerper gemaakt. Van de 98 vliegtuigen moesten er 27 vroegtijdig terugkerenwegens diverse motorproblemen, zodat 71 vliegtuigen Bangkok bereikten.

De missie werd door slechte weersomstandigheden en verduistering van de doelen geen echt succes. Slechts 18 bommen raakten hun doelen en bovendien werden een Japans militair ziekenhuis en het hoofdkwartier van de Japanse geheime dienst getroffen. Op de terugweg moesten 42 vliegtuigen wegens brandstofgebrek uitwijken naar andere vliegvelden en 5 crashten bij de landing, maar geen enkel vliegtuig werd door vijandelijk vuur geraakt. Later werden nog meer aanvallen op strategische doelen in Bangkok uitgevoerd.

Bron: The Nation en Wikipedia

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website