Twee van de drie goed, dat lijkt een aardige score. Ik ben uitgeschreven in Nederland, zij het met een aanloopje en heb nu eindelijk ook mijn zorgverzekering geregeld, met enkele valkuilen en wat dreigementen. Nu de belastingdienst nog.

In oktober vorig jaar stelde ik mijn zorgverzekeraar Univé de vraag of ik in de toekomst zonder beperkingen en voorwaarden kon overstappen van mijn verplichte zorgverzekering naar de speciale Universeel Compleet Polis. Zeg maar een soort expat-verzekering. Dat was volgens klantenservice van Univé geen bezwaar. Ik meldde bovendien dat ik nog inkomen uit Nederland zou krijgen. Ook uit verdere mails bleek dat de overstap geen enkel probleem zou opleveren. Opmerkelijk is dat de nieuwe polis een veel uitgebreidere dekking geeft dan de basisverzekering in Nederland, zij het tegen een hogere prijs. Voor 60-jarigen en ouder liggen de kosten voor 2012 op 325 euro per maand. Dat lijkt een forse verhoging, vergeleken met de 112 euro die ik in 2011 maandelijks aftikte, maar op dit moment betaal ik bovendien 5 procent over mijn inkomen uit lijfrentes.

Begin december nam ik nogmaals contact op met Univé. Ik zou eerst een aantal formulieren toegestuurd krijgen om te beoordelen of ik wel uit de verplichte verzekering kon. Op mijn verzoek werden de formulieren per email verzonden en, na invulling, via internet retour gezonden. Voor alle zekerheid stuurde ik het pakket papier ook nog aangetekend per gewone post.

Vervolgens ging ik er van uit dat alles naar wens en conform toezegging geregeld zou worden. Dat was een forse misrekening, want ik had geen rekening gehouden met de bureaucratie in Nederland. Op 25 januari kreeg ik een brief van Univé (waar ik overigens de afgelopen zes jaar uitermate tevreden over was) gedateerd 22 december met de mededeling dat de verplichte zorgverzekering per 31 december was beëindigd. Geen woord werd gerept op de Universeel Compleet Polis. Saillant detail: ik was op dat moment nog niet uitgeschreven uit de GBA in Heerlen.

Dan toch maar eens bellen met de polisadministratie, het nummer op de brief. Dan verzeil je in een keuzemenu-moeras waar nauwelijks valt uit te komen. Uiteindelijk kreeg ik een mevrouw aan de lijn, die me doorverbond met een toestel dat niet werd opgenomen. Opnieuw gebeld en wederom het bos in gestuurd. Univé is tegenwoordig onderdeel van de verzekeringsgigant Univé-VGZ-IZA-Trias en het lijkt erop dat intern de zaken nog niet goed op elkaar zijn afgestemd. De derde dame die me te woord stond, had blijkbaar last van een ochtendhumeur en weigerde narrig alle medewerking. De vierde keer beloofde een jongeman dat een dame van de afdeling Buitenland mij een aanvraagformulier zou mailen. Ik liet mijn Thaise telefoonnummer achter. Wéér geen reactie.

Dat formulier kwam per kerende mail, maar nu bleek dat de polis alleen collectief aangevraagd kon worden voor een werknemer in het buitenland, jonger dan 65 en met een buitenlands inkomen. Dat was nu net niet wat ik bedoelde en had aangevraagd. Voor alle zekerheid vulde ik het  formulier in en mailde het retour. En hoorde vervolgens weer niets. Dan maar wat dreigmails verstuurd met kopieën van eerder mailwisseling. De volgende dag voor de vijfde keer naar de Nederlandse zorgverzekeraar gebeld. Eerst werd de verbinding verbroken, vervolgens werd ik  weer het bos in gestuurd. Uiteindelijk kreeg ik een dame aan de lijn die mij toezegde zich onverwijld over mijn problemen te buigen. Ze belde later terug met de geruststellende mededeling dat mijn verzekering direct in kon gaan. De vermelding op het aanvraagformulier over maximale leeftijd en Nederlands inkomen was niet juist en achterhaald. De polis krijg ik binnenkort in Thailand thuisgestuurd. Pfff!

En nu nog een positieve beslissing van de Belastingdienst in Heerlen…..

18 reacties op “Een nieuwe Nederlandse zorgverzekering in Thailand”

  1. hans zegt op

    Hans, dat is in jouw geval natuurlijk altijd interessant als je voor dat geld die polis kunt sluiten, maar hoe zwaar zijn die keuringen, en premies als je iets meer onder de leden hebt??
    Voor zover ik weet is het dan bijna godsonmogelijk om een betaalbare polis te verkrijgen behalve dan met allerlei uitsluitingen.

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Vraag het univé. De premie blijft hetzelfde, maar ik heb geen idee van de acceptatie bij bestaande aandoeningen. Omdat ik al zeven jaar bij Univé zit, kennen ze daar mijn voorgeschiedenis.

  2. namphoe zegt op

    Ik ben blij dat ik een nederlandse zorgverzekering heb bij een uitstekende mij en als ik bel of een email verstuur heb ik binnen een paar dagen antwoord.

    En de premie slechts… ca 94 euro per maand.

    Ik moer er wel bij aantekenen dat ik geen franje heb verzekerd, alle noodzakelijke behandelingen zijn gedekt.

    • Jos zegt op

      @ namphoe;
      Misschien is het nuttig als je de naam van jouw maatschappij vermeldt?

    • Roland zegt op

      Inderdaad, je spreek over “een mij”, maar wat is die”mij” (maatschappij).
      Zonder naam hebben we daar niet veel aan.
      Je vermeldt tevens je leeftijd niet.
      En wat zijn de beperkingen??? Geen “franjes” zoals je zegt dat zegt eigenlijk héél weinig!

  3. Ajap zegt op

    Zodra je boven de 60 jaar bent heb je meestal alleen een goeie kans bij je voormalige verzekeraar. Meestal moet je dan wel een extra uitgebreidere en duurdere polis nemen.

    Onder de 60 jaar kan je vaak nog wel terecht bij de verzekeraar “Ooms” te Den Haag.
    Dat wat je al jaren onder “de leden” hebt kan dan wel een rol gaan spelen bij het vaststellen van de polisbedragen en uitzonderingen.

    Maar medische zorg voor eigen portemonnee in TH. blijft nog altijd zeer betaalbaar.

  4. Roland zegt op

    Ik begrijp niet goed waarom u scheep gaat met dergelijk overprijsde verzekeraars die bovendien nog behoorlijk moeilijk doen.
    Er is voldoende degelijk aanbod in Thailand van Europese verzekeraars die in Thailand bedrijvig zijn.
    Voorbeelden zijn het Franse April Mobilite (Expat) en recent nu het Duitse BDAE.
    Bij deze maatschappijen betaal je als 60-65 jarige maandelijks ~144 euro (Basic option) en 228 euro voor de Advanced option.
    Dat is toch een pak minder dan wat ik hier lees, nl. 325 euro/maand.
    Deze polissen zijn zeer ruim dekkend, en je hebt ook nog een keuze ofwel enkel “inpatient” of wel “inpatient + outpatient”.
    Je komt enkel aan dat hoge bedrag van 325 euro/maand vanaf 70-plusser in Advance option en 202 euro/maand voor de Basic option.

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Als ik je uitleg waarom, begrijp je het misschien. Bij allerlei (ook Europese maatschappijen) worden bestaande aandoeningen uitgesloten. Bij diabetes worden ogen, voeten, hart, nieren en ga zo maar door uitgesloten. Misschien is het nu duidelijk?

  5. henk zegt op

    dat kontakt krijgen met een persoon valt nog niet mee.
    ik had enige tijd geleden de belcomputer van ASR aan de lijn. Eindelijk iemand van vlees en bloed om uit te leggen wat ik nodig, verbind ze me door met de volgende belcomputer.
    Weer opnieuw gebeld en gemeld dat ik niet door verbonden wil worden met de volgende belcomputer. kan niet anders zeggen ze. kan wel anders als je maar wil.

  6. hans-ajax zegt op

    Ja Hans, ook ik ben als ex militair (marine) verzekerd bij Unive’ inderdaad een bizar klantonvriendelijk bedrijf, vorig jaar betaalde ik 248 euro voor mijn Universeel Compleet Polis tot dat ik in november van dat jaar ineens 298 euro betalen moest, dus ik bellen naar Unive’ waarom dat was en dat valt inderdaad niet mee, de eerste keer dat ik belde kreeg ik e.o.a. muts aan de telefoon die het zou uitzoeken voor me waarop ik na drie dagen besloot om nog maar eens te informeren kreeg toen een andere tante troela aan de telefoon, die zei met een sappig limburg accent ja meneer m’n collegja is er druk mee bezjig, nu ben ik van mening dat in het huidige computertijdperk toch iets efficienter kan worden gewerkt en dat ze je toch ala minuut informatie zouden moeten kunnen verstrekken. In december kreeg ik inderdaad de rekening van 325 euro, bij elkaar dus een verhoging van in totaal ruim 75 euro voordat ik uiteindelijk wist hoe het zat, was het inmiddels 2012 voordat ik eindelijk antwoord op m’n vraag had.Mijns insziens is het wel zo fatsoenlijk in geval er een premieverhoging plaatsvind dat op zin minst kenbaar moet worden gemaakt aan de klant. E.e.a. hield verband met het feit dat ik in oktober 60 ben geworden de ander was een jaarlijkse verhoging. Al met al schrik je je eigen toch een rolberoerte. In geval ik die zou krijgen hoop ik wel dat ze wat sneller zijn met een eventuele uitkering van de ziektekosten.

  7. Frank Franssen zegt op

    Ik heb Unive dec 2010 definitief de bons gegeven. De verhalen over doorverbinden met collega’s door het hele land en tientallen keren uitleggen wat er aan de hand is lijkt nergens op..
    Ik heb in Thailand, terwijl ik nog in NL woon een bypass operatie ondergaan.
    Daar was toestemming voor van Unive maar in VIER maanden zagen ze geen kans dat aan het Bangkok Pattaya ziekenhuis mede te delen.
    Deze hebben mij ten lange leste toch maar geopereerd maar na een half jaar zag Unive geen kans om het geld over te maken aan het ziekenhuis.
    Dat moest ik persoonlijk declareren (PER POST) Niets meer van gehoord.
    Grote ruzie tussen het ziekenhuis en Unive. (Goed voor je herstel)
    Uiteindelijk zelf alles voorgeschoten (19000,- Euro) en uiteindelijhk 15000,- terug gekregen. .
    Ben nu bij FBTO, daar kan ik mijn ziektekosten rekeningen per e. mail opsturen en binnen 7 dagen staat het geld op mijn rekening. Zo kan het dus ook !

    Na de traumatische ervaringen met Unive nu gelukkig alles goed gemaakt door mijn nieuwe verzekeraar. Dat maakt veel goed
    (Even ter informatie: Ik woon niet in Thailand maar verblijf 3-5 maanden in Thailand)

    Frank

  8. Ton v.d Brink zegt op

    Nederland gaat vandaag de dag ten onder aan de bureaucratie, zelfs van de belastingdienst krijg je soms helemaal geen antwoord of pas maanden later en dan ben je vaak te laat omdat je betalings termijn is verstreken! Allen als je geld kwijt wil, dan zijn ze er als de kippen bij!
    Het lijkt mij dan ook extra moeilijk om dergelijke zaken vanuit het buitenland te regelen men is ook redelijk slordig met verzonden papieren alleen al deze maand blijken er 2 brieven ( een aan mijn behandelend Arts en een aan het ziekenfonds ) spoorloos verdwenen!

  9. Evert van der Weide zegt op

    Waarom niet gewoon BUPA in Thailand. Goede dekking en een stuk goedkoper dan € 300,00 per maand. Was voor mij 1 persoon 25000,- baht per jaar.

    Evert

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Lees de overige reacties over uitsluitingen bij bestaande aandoeningen!

  10. Johnny zegt op

    Tja…. gewoon ter plekke sterven en nooit premie betalen is toch het goedkoopste. In het algemeen blijft een Nederlandse verzekering onbetaalbaar, tenzij je ingeschreven blijft in Nederland en je bijverzekerd op je basispolis. Anders is het toch goedkoper om met een Thaise maatschappij in zee te gaan. Je word wel doodgegooid met allerlei uitsluitingen en vaak is je leeftijd ook een probleem. Maar…….

    De kosten voor medische zorg is niet zo idioot duur als in Nederland. Een dagje liggen kost je wellicht 10.000 bath en een bypass operatie 100.000 bath. Ook de ziekenhuizen verschillen van prijs denk ik. Zo was ik in CM voor een behanding a.d. 1600 bath, doch dezelfde behandeling elders was 50 bath.

  11. Chang Noi zegt op

    Alle verzekeringen zijn een uitsluiting of gedeeltelijke uitsluiting van risico. Zo ook de ziekten-onkosten verzekering. Bij de keuze waar je die verzekering afsluit en hoeveel je daarvoor wilt betalen maakt men dus een afweging tussen kosten & baten.

    Ik ben uitgeschreven uit NL en heb een prive wereld “healthcare insurance” bij een Nederlandse bedrijf. Als je naar de Europese internationale markt kijkt lijken de te betalen premie bedragen elkaar niet veel te ontlopen. Ja er zijn goedkopere maar dat ze goedkoper zijn daar is een reden voor …. uitsluiting van hun risico.

    Ja in Thailand kun je je ook goed verzekeringen voor veel minder geld. Maar heel logisch je krijgt er dus ook minder voor. Nu maakt dat gezien de lage kosten voor healthcare in Thailand misschien niet zoveel uit. Maar let wel op de uit te keren bedragen zijn veel lager zoveel per keer als max. per jaar. En er is veel uitgesloten. Maar het is gewoon een kosten & baten afweging.

    Je zou er zelfs voor kunnen kiezen zelf het risico te nemen en je premie zelf te sparen voor het geval dat. Maar als je dan een open-hart operatie nodig hebt kom dan niet bij mij aankloppen voor een donatie.

  12. king zegt op

    Kent iemand VGZ zorgverzekeraar Alkmaar?
    Een kennis is vorig jaar ingestapt en betaalde 273..–Euro per maand.
    Zijn er uitsluitingen?Zijn er medische keuringen?

  13. king zegt op

    Nog even dit:kennis was 71jaar evenals ik.
    Achmea vraagt 1000Eurro en ONVZ 400.–


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website