(Imladris / Shutterstock.com)

Recent heb ik mijn belastingaangifte ingevuld en verstuurd, echter weeral niet zonder slag of stoot. Bij het aanmelden op Tax on web was mijn echtgenote niet bij ingevuld in het systeem met gevolg dat er sommige(dure) codes niet ingevuld konden worden.

Dan maar telefonisch contact gehad (indien u in dezelfde situatie zit is contact opnemen noodzakelijk).

Indien u een soortgelijk probleem heeft NOOIT op bewaren klikken omdat dan het hele systeem vastzit en er geen rechtzetting meer kan gebeuren door de dienst om uw echtgenote toe te voegen.

Eens zij uw echtgenote toegevoegd hebben kan u zoals gewoon de aangifte doen, dit indien uw echtgenote een Belgische ID kaart heeft zodat je de aangifte samen elektronisch kan ondertekenen. Pincode is dus noodzakelijk.

Indien uw echtgenote geen Belgische ID heeft is er nog een mogelijkheid om alsnog online uw aangifte in te dienen u volgt dan de weg zonder identificatie, zo kan u alsnog makkelijk uw aangifte doen (zo doe ik het jaarlijks).

Voor gehuwden is de code 2057 zeer belangrijk deze bevestigd in uw aangifte dat uw echtgenote geen inkomsten heeft (of niet boven een bepaald bedrag) zodat u het huwelijksquotient toegepast krijgt, scheelt u toch een paar 2-4000 euro.

Alvast succes ermee.

Ingezonden door Philippe

13 reacties op “Ter info voor uitgeschreven Belgen belastingaangifte niet-inwoners (lezersinzending)”

  1. LUC zegt op

    Bedankt Philippe voor de info.
    Ik zit in hetzelhde schuitje, en hen email gestuurd.
    Hieronder hun antwoord, net zoals u het hebt uitgelegd, Ik probeer mijn aangifte nu vlg. week te doen

    Minfin P Bru Bni1 (MINFIN)
    Sep 15, 2022, 11:14 PM (10 days ago)

    to me

    Beste

    Doordat u een NN heeft en mevrouw een Bisnr kan onze gegevensbank jullie niet op die manier linken dat het dossier jaarlijks gezamenlijk komt te staan.

    TEnzij dit tegen het volgende aanslagjaar wel zou gaan, (ze werken eraan ) zal u ons hiervoor ook volgende jaren altijd even een seintje moeten geven.

    Momenteel staat u dossier correct, echter voor TOW zelf moet hier een synchronisatie voor gebeuren. Dit staat alvast op de planning voor in het weekend.

    Normaal zou u volgende week een correcte aangifte moeten kunnen indienen.

    Opgelet !
    Doordat mevrouw een bisnummer heeft kan zij NIET elektronisch handtekenen.
    Best is dat u daarvoor inlogt zonder authenticatie.

    https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/niet-inwoners/aangifte/online-aangifte

    De aangifte in de belasting niet-inwoners online indienen
    Mogelijk tot en met 25 november 2022. Wacht niet langer totdat u uw papieren aangifte ontvangt! Maak gebruik van online hulp en de opsporing van veelgemaakte fouten. Ontvang meteen een raming van uw belasting.
    financien.belgium.be

    Zeker niet opslaan of al reeds handtekenen in uw naam alleen want dan hebben we problemen. Best is om uw aangifte zonder authenticatie door te sturen.

    Of u kan een token aanvragen om elektronisch te kunnen handtekenen. Dit lijkt mij een goede oplossing voor volgend aanslagjaar, aangezien ik vermoed dat dit niet rond gaat geraken voor einde indieningstermijn.

    Voor verdere vragen, raadpleeg zeker onze Faq en alles van onze site.
    Daarna nog vragen, dan mag u zeker eens mailen.

    mvg

  2. Lung addie zegt op

    Beste lezers,
    dit probleem, aangehaald door Philippe, doet zich idd voor. Vooral bij mensen welke een huwelijk afsloten in het buitenland. Zelfs, indien zij, wat wettelijk verplicht is, dit huwelijk laten registreren in hun vorige gemeente in Belgie. Zij ‘denken’ dat daarna alles automatisch door de ambassade of door de gemeente geregeld wordt.
    Het belastingsysteem in Belgie is praktisch volledig geautomatiseerd. Doch het systeem gaat niet telkens kijken in het rijksregister of er, eventueel, een verandering heeft plaatsgevonden in de burgerlijk stand van de belastingplichtige.
    De meesten verwittigen wel de pensioendienst, daar ze dan, in de eerste plaats, vermindering op voorheffing hebben en, in de tweede plaats, op een hoger gezinspensioen. De pensioendienst stuurt wel jaarlijks een pensioenfiche naar de belastingdienst, doch zolang de belastingdienst niet de melding van gehuwd zijnde, met de nodige officiele bewijzen, ontvangen heeft, blijft dit onveranderd in hun database, waar zij gebruik van maken.
    Ik geef daarom, in mijn dossier ‘Uitschrijven voor Belgen’ de raad mee om de verschillende diensten ZELF te verwittigen. Het achteraf rechtzetten kost veel meer moeite dan het van de eerste keer zelf te doen. Heb het in de behandeling van dit soort dossiers reeds een paar maal meegemaakt en het scheelt idd een deftige som in de berekende aanslag, waartegen je dan in beroep moet gaan binnen een bepaalde periode. Het kan verschil kan oplopen tot 5000 Eu en meer. Dit komt door het feit dat de voorheffing als gehuwde heeft plaatsgevonden en de eindafrekening als alleenstaande.

    Dus besluit: verwittig, na een huwelijk, ZELF de belastingdienst zodra het huwelijk in Belgie erkend is. Is het huwelijk in Belgie gesloten dan heb je dat probleem NIET en hoef je niets te doen.

    • Bart zegt op

      Beste Addie,

      Ik begrijp zeer goed dat je steevast je dossier ‘uitschrijven uit België’ ter harte neemt. Dit is een mooi initiatief en kan ik enkel maar waarderen.

      Echter, je moet ook begrijpen dat heel wat lezers onder ons geen weet hadden van dit blog op het moment dat ze naar Thailand verhuisd zijn. Ik was ook één van die onwetenden.

      Achteraf steeds maar weer herhalen wat je moest doen bij uitschrijven is helaas geen oplossing meer. Het enige wat we nu nog kunnen doen is de boel recht trekken vanuit Thailand wat het inderdaad heel wat moeilijker maakt.

      Toen ik destijds naar Thailand verhuisd ben ben ik PERSOONLIJK langs geweest op de belastingdienst in Brugge. Mijn dossier werd aangepast – mijn adres in Thailand werd geregistreerd maar verder werd er GEEN uitleg gegeven over wat er nog diende te gebeuren.

      Is het nu echt aan ons om alles uit te pluizen bij een vertrek naar het buitenland? Ik veronderstel dat, als we ons persoonlijk aanmelden in het belastingkantoor, dat men ons daar wat deskundige uitleg kan geven over de te volgen procedure, dit was althans mijn bedoeling.

      En dat men bij de belastingen niet zou weten dat men gehuwd is? Ik dacht dat het informaticasysteem van de Belgische overheid toch beter op orde was. Maar goed, het is blijkbaar aan ons om ons plan te trekken want onze 4 ambtenaren in Brugge (aan de balie) deden ZELF hun beklag dat ze van de ganse procedure bij een vertrek naar het buitenland NIETS wisten. Dit noemt men klantvriendelijkheid.

      Dit is absoluut geen verwijt naar het initiatief van de dossierbeheerder, integendeel. Maar zoals hierboven aangehaald zou men bij de belastingen toch wat behulpzamer mogen zijn.

      • Lung addie zegt op

        Beste Bart,
        ik begrijp uw reactie volkomen en beschouw het hoegenaamd niet als enige vorm kritiek. Ik ben er me totaal van bewust dat veel mensen geen weet hadden van het bestaan van TB en de bijhorende heel goede dossiers zoals. het immigratiedossier-het shengenvisum dossier-overlijden in Thailand…..Wat me echter wel een beetje stoort is dat heel weinig mensen er gebruik van maken maar liever onmiddellijk een, voor de zoveelste maal, dezelfde vraag op het blog gooien.

        Betreffende het gehuwd zijn: ja, de administratie heeft daar kennis van maar NIET van het feit of je nog STEEDS gehuwd bent. Je kan trouwens in Thailand heel eenvoudig scheiden op de Ampheu en die verwittigen van dit feit geen enkele buitenlandse instantie. Dus Belgie heeft daar totaal geen zicht op, hoe goed of hoe slecht hun administratieve mogelijkheden ook zijn.
        Dat de mensen op de Brugse belastingdienst niet volledig op de hoogte zijn van immigratie naar Thailand? Mij verbaast dat geenszins. Hoeveel dergelijke dossiers denk je dat zij te behandelen hebben betreffende immigratie naar een niet EU land?
        Betreffende behulpzaamheid: ik heb daar persoonlijk geen klagen over bij de reeds gevoerde onderhandelingen met de openbare diensten aangaande door mij behandelde dossiers. Ik verwacht echter niet dat ik zelf niets moet doen en een ander wel alles zal doen. Ik zet liever een stap te veel dan 1 te weinig.

  3. Jos zegt op

    Hoi,

    Ik heb geprobeerd mijn belasting aangifte in te vullen via taxon web en dat lukte mij niet mijn vrouw heeft geen Belgische I dkaart en zonder identificatie gaat dit gewoon niet
    Dus conclusie gewoon wachten op de papieren aangifte
    Vraag mij af waarom kunnen ze dat niet arrengeren dat iedere gehuwde buitenlander samen de belasting aangifte kunnen doen als de vrouw ook een inkomen heeft, maar ja dat is typisch voor Belgie he, er zijn nog zo vele problemen die eigenlijk eenvoudig kunnen opgelost geraken alleen als vadertje staat wat meer behulpzaam zou zijn/

    Groet

    • philippe zegt op

      Dag Jos,
      Zoals uitgelegd hierboven kan je nu perfect online uw aangifte doen ookal heeft uw echtgenote geen Belgische ID
      U moet even naar de belastingsdienst bellen +3225754600 en uw echtgenote laten toevoegen in uw aangifte, enkele dagen later kan je uw aangifte online versturen via de optie

      https://financien.belgium.be/nl/faq/toegang-tot-de-online-belastingaangifte-voor-niet-inwoners-zonder-authenticatie

      U logd dan gewoon in via uw rijksregisternummer

      Er staan dan geen persoonlijke gegevens in maar u kan vlot alles invullen en doorsturen, het staat dan ook direct geregistreerd. en uw aangifte is verzonde

      Succes

      • Jos zegt op

        Hoi Philip,

        Bedankt voor de informatie
        Groet

  4. rene zegt op

    Ook bij mij lukt het voor de zoveelste keer weer niet.
    Vorig jaar zei men,er wordt aan gewerkt en het zou dit jaar in orde zijn…..

    Het enige wat daar goed werkt bij de Belgische staat is BETALEN.Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

    • Jani Careni zegt op

      ook deze problemen ik heb een mail geschreven aan het Kabinet om te vragen voor in de toekomst, om papieren aangifte te versturen per email ,terug doorsturen handgetekend en gedateerd ,scannen, zeer veilig en zonder post kosten en problemen, is het zo moeilijk te begrijpen ,informatica is mooi maar met vele bugs, ik doe dat ook met mijn levenscertificaat elke jaar bij de pensioen dienst,waarom bij financen niet of misschien ze spreken niet samen.Ik ben bijna 80,nooit computer cursus gehad het is om gefrusteerd te worden.

  5. Nicky zegt op

    Wij wonen sedert 12 jaar in Thailand en ik ontving nu voor de eerste keer een aangifte formulier voor inkomsten 20/21. Daar wij bij ontvangst in Europa waren, heb ik onze vriend oppas gevraagd te openen en door te sturen.daar de datum bijna verstreken was heb ik onmiddelijk gebeld. Ik kreeg daarop een maand uitstel. Bij terugkomst heb ik de nodige documenten doorgemaild en klaar was Kees. Moet er wel bijzeggen, wij zijn beide Belg, met minimum pensioen (net voldoende voor de visum regels) Heb bevestiging gekregen van ontvangst, dat ze het op die manier gingen invoeren. Verder niets.

  6. Andre zegt op

    Ik kon mijn aangifte niet invullen op tax on web omdat mijn echtgenote er niet op staat en zij niet kon tekenen omdat ze geen Belgisch ID heeft, hier het antwoord:
    We hebben uw klacht goed ontvangen en aandachtig gelezen.
    Ik heb uw dossier geraadpleegd en kan u het volgende meedelen:
    ik heb de dossiers van u en uw echtgenote samengevoegd en vanaf volgende week (na synchronisatie van onze databanken) zou het probleem moeten opgelost zijn en zou u in TOW toegang moeten hebben tot de gezamenlijke aangifte van u en uw echtgenote
    wat moeten we doen opdat dit probleem definitief opgelost wordt (in plaats van jaarlijks manueel de dossiers van u en uw echtgenote te moeten samenvoegen)?
    hiervoor dient u mij een afschrift van uw huwelijksakte te bezorgen met vermelding van plaats en datum van huwelijk;
    enkel op basis van een officieel document kan uw dossier aangepast worden
    momenteel staat u gekend als gehuwd vanaf 05/09/2017 maar door gebrek aan een akte wordt uw dossier niet gelinkt aan dat van mevrouw (en omgekeerd idem)
    gebeurt deze aanpassing niet, zal u jaarlijks geconfronteerd worden met dit probleem.

    Voor uitleg over TOW, verwijs ik u naar http://www.financien.belgium.be waar u de stap-voor-stapuitleg kan terugvinden over hoe de aangifte online in te vullen met of zonder authenticatie.

    • Lung addie zegt op

      Beste Andre,
      dit antwoord van de belastingdienst klopt volledig en bevestigd enkel wat ik zelf in mijn bovenstaande reactie schreef. Ik geef dit trouwens ook aan in mijn dossier hier op TB: ‘Uitschrijven voor Belgen’.je wel lezen….
      Verwittig ZELF de belastingdienst met de nodige officiele bewijzen. Indien je dat niet doet zal de database van de belastingen NIET aangepast worden. Dat is toch zo moeilijk niet, maar ja, het is gemakkelijker er steeds op te rekenen dat een ander het wel zal doen en dan komen de problemen.
      Het resultaat is dan: bezwaar procedure indienen en toch dezelfde bewijzen moeten leveren. De bezwaarprocedure duurt dan langer dan de vervaldatum van het te betalen bedrag en geeft als resultaat dat je eerst zal moeten betalen, en dat bedrag kan hoog oplopen, voor je het teveel betaalde bedrag terug krijgt. Indien je dan de pech hebt dat de bezwaarprocedure ingediend wordt buiten de vooropgestelde periode, dan krijg je NIETS terug.
      De automatische koppeling gebeurt enkel indien het huwelijk in Belgie zelf is afgesloten en niet indien dit in het buitenland geschiedde. En ergens is dit toch niet meer dan normaal.

    • Jos zegt op

      Hoi Andre,

      Als ik de site indruk, waar je de stap voor stap uitleg vind krijg ik dit antwoord, heb ook andere browsers geprobeerd steeds hetzelfde, wat is hier fout aan

      Groet

      Waarschuwing: mogelijk beveiligingsrisico

      Firefox heeft een mogelijk beveiligingsrisico gedetecteerd en is niet doorgegaan naar http://www.financien.belgium.be. Als u deze website bezoekt, zouden aanvallers gegevens kunnen proberen te stelen, zoals uw wachtwoorden, e-mailadressen of creditcardgegevens.

      Wat kunt u hieraan doen?

      Het probleem ligt zeer waarschijnlijk bij de website, en u kunt niets doen om dit te verhelpen. U kunt wel de beheerder van de website over het probleem informeren.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website