De Thaise boeddhistische hel (video)

Door Redactie
Geplaatst in Boeddhisme
Tags: , ,
9 maart 2017

In de boeddhistische hel boeten de overledenen voor hun misdaden onder helse pijnen. Het boeddhisme maakt onderscheid tussen veel verschillende hellen, die variëren in de intensiteit en frequentie van de ervaren pijn.

Er is in het boeddhisme geen sprake van een hogere macht die beslist of iemand naar een hel gaat of niet; alleen iemands eigen karma is hiervoor verantwoordelijk.

Volgens boeddhistische traditie is het verblijf in de hel maar tijdelijk, alvorens de geest weer een nieuwe incarnatie tegemoet gaat. Men gaat dood in de hel en daarna kan een boeddhist weer als een mens, dier, geest of in een hemel wedergeboren worden. Er bestaat geen permanente, onveranderlijke ziel en deze kan daarom niet in een hel wedergeboren worden. Wat volgens de boeddhistische theorie plaats vindt is dat het bewustzijn, na de dood, een nieuw leven ‘oppakt’ in een hel als gevolg van de slechte acties (slecht karma) die in het verleden gedaan zijn.

Er bestaan volgens de boeddhistische leer een tiental Hellekoningen. De heerser van de hel is Yanluo (of Yanwang). Hij wordt geassisteerd door allerlei demonen die de helbewoners pijnigen.

Een gang naar de hel wordt waarschijnlijker indien een Thai zondigt. We noemen een aantal zonden:

  • De eerste zonde is ‘gaan ka sat’ gij mag geen levenden wezens doden of slachten.
  • De tweede zonde is ‘gaan lak sap’ gij zult niet stelen.
  • De derde zonde is ‘gaan bpra prit pit naai gaam’ gij zult geen buitenechtelijke seksuele lusten/activiteiten hebben.
  • De vierde zonde is ‘gaan poot bpot’ gij zult niet liegen of lasterlijke taal spreken
  • De vijfde zonde is ‘gaan deum soo raa lae kong meun-mao’ gij zult geen alcohol, sigaretten en verdovende middelen gebruiken.
  • De zesde zonde is ‘phie bpret’ gij zult geen wangedrag vertonen.

Wanneer ik het bovenstaande lijstje zo bekijk zal het behoorlijk druk zijn in de Thaise hel…

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=ZpbCf2wRs5w[/embedyt]


» Laat een reactie achter


8 reacties op “De Thaise boeddhistische hel (video)”

  1. Leo zegt op

    Dat kan de Thai allemaal afkopen met “tam boen”

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  2. Jo zegt op

    Bij de katholieken kennen ze toch ook “een aflaat verdienen”, waar je je zonde mee af kunt kopen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. John Chiang rai zegt op

    Net zoals in het Boeddhisme bestaan in de meeste religies allerhande van z.g.n. achterdeurtjes en uitzonderingen,om als zondaar niet in de hel te komen.
    De vleeseter die eigelijk niet doden mag,ontdoet zich van zijn schuld,door te zeggen dat eigenlijk de slager de zonde verricht heeft.
    De alcohollist die zich het lazeres zuipt moet altijd zorgen,dat hij nog 100 bath over heeft voor een tamboen.
    Liegen,zolang het gaat om slimmere problemen te voorkomen,wordt op die manier haast een goede daad.
    En mocht een thaidame bereidt zijn om een buitenechtelijke seksuele handeling te verrichten,die haar tevens financieel ondersteunt,moet ze er voor zorgen,dat het Boeddha beeldje in haar kamer in andere richting kijkt.
    Laatstgenoemde heb ik zelf meegemaakt,en moest er hartelijk om lachen.
    Bovenstaande is alleen nog te toppen door een Katholiek,die als boete /penitentie twee,, weesgegroetjes” en een,, Onzevader” bidden moet,om vervolgens de zelfde zonden opnieuw te verrichten.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • ruud zegt op

      De Vertaling van de eerste zonde is eigenlijk gij zult geen dieren doden.

      Dat sigaretten verboden zijn, zal waarschijnlijk ook pas later zijn toegevoegd.
      Die bestonden in die tijd niet.

      De derde zonde buitenechtelijke sex geldt alleen voor getrouwden.
      Definitie buitenechtelijk: buitenechtelijk bijv.naamw.Uitspraak: [bœytə(n)’ɛxtələk] van sekspartners waarvan er ten minste een met een ander is getrouwd.
      Of buitenechtelijk de juiste vertaling is voor het Thais, durf ik echter niet te zeggen, zonder de Thaise tekst.

      De vierde zonde maakt duidelijk waarom de straffen op laster zo hoog zijn in Thailand.
      Het is gewoon een officieel goedgekeurde zonde.

      De zesde zonde is wel erg algemeen en voor erg veel interpretaties vatbaar.

      Wat me bij het Bhoedisme trouwens niet duidelijk is, is wie het nu eigenlijk voor het zeggen heeft.
      Er zijn allemaal kleine baasjes, maar waar is de grote baas?
      Wat nu als de heerser van de hel besluit om met pensioen te gaan?
      Wie gaat er dan voor een opvolger zorgen?
      Wie besluit, dat je naar de hemel, of de hel gaat?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. David H. zegt op

    Wij vergeten wel eens blijkbaar dat Bhoedisme ouder is dan het Christendom ….dus lijkt het wel of Christendom een beetje( veel ) plagiaat is , mits enkele akkoorden en toonhoogtes ..gewijzigd te hebben …..net zoals bij “songs”…….
    Hoogst mogelijk dat ooit in Judea er iemand over deze Boedhistische leer gehoord heeft enhet wat aangepast aan de eigen volksaard en noden……voor nieuwe uitgave..

    maar dit is enkel een persoonlijk bedenkseltje van mij ….

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  5. Alex A. Witzier zegt op

    Bovendien staat er geschreven dat “de gedachte aan die daad, net zo zwaar bestraft wordt, als de daad; dus dan denk ik dat je net zo goed die daad kan doen en er niet alleen aan denken, want de straf is hetzelfde en je hebt er dan toch maar de lol van.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  6. Tino Kuis zegt op

    Het boeddhisme kent 5 zonden. De zesde hierboven genoemd ‘phie bpret’ is wel zeker een ผี เปรต ofwel phǐe prèet, een lange magere geest die levers en zo eet. Het is dus geen zonde maar een afschrikwekkende geest….

    En inderdaad, je blijft eeuwig in de christelijke maar tijdelijk in een boeddhistische hel. De levenden sturen verdienste naar je toe en zo kom je er weer bovenop. Vandaar al dat ‘tham boen’.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  7. Fransamsterdam zegt op

    Ik ben wel meer dan eens door iemand uitgenodigd om in zo’n Thaise tempel te gaan knielen en bidden en zo.
    Vriendelijk bedank ik daarvoor, ik vind dat je daar alleen aan mee moet doen als het je levensovertuiging is.
    Als ik nou zou moeten kiezen lijkt het Boeddhisme me zo gek nog niet.
    Reïncarnatie en religie in het algemeen hoeft in principe niemand bij mij mee aan te komen, ik ben min of meer overtuigd agnost. Dus als het niet echt hoeft….
    De Thai gaan volgens mij nogal pragmatisch om met het Boeddhisme, ze lijden er niet echt onder en de regels zijn veelal zodanig te interpreteren dat ze niet overdreven lastig zijn.
    En eigenlijk hebben alle volken wel iets om in te geloven, dus helemaal ontkomen doe je er toch niet aan.
    Dat je er iets van ziet/merkt in Thailand vind ik niet erg.
    Het verbaast mij juist dat je er in bijvoorbeeld Cambodja maar weinig van ziet.
    Alleen die spaarzame avonden zonder overmatige alcohol, dat is wel een reden om Thailand de rug toe te keren en voortaan naar Noord-Hollands of zo te gaan, en zo denken velen met mij erover. :-;

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website