Siddhartha Gautama Boeddha (Editorial credit: godongphoto / Shutterstock.com)

Siddharta Gautama mediteerde onder de Bodhi boom toen een jaloerse Mara, the Evil One, de Duivel, hem de Verlichting wilde ontzeggen. Begeleid door zijn soldaten, zijn mooie dochters en wilde beesten wilde hij voorkomen dat Siddharta verlicht werd en een Boeddha zou worden. De dochters dansten voor Siddharta om hem te verleiden, de soldaten en de beesten vielen hem aan.

Alle goden namen de benen, maar Siddharta bleef kalm. Met zijn rechterhand raakt hij de aarde aan om de Aardgodin op te roepen als getuige. Mae Thorani rees op als een prachtige vrouw en bevestigde dat Siddharta in zijn ontelbare vorige levens onnoemelijk veel verdienste had opgebouwd, verlicht zou worden en als de Boeddha, de Verlichte, de wereld in zou trekken.

Mae Thorani wrong haar lange haar uit en de verdiensten van Siddharta spoelden als een stortvloed van water de duivelse legioenen van Mara weg. Siddharta was nu vrij om verlicht te worden.

De afbeeldingen van deze legende zien we overal terug, in beelden, amuletten, wandschilderingen, tuinversieringen en logo’s in heel Zuidoost-Azië. Het is één van de meest bekende verhalen over de Boeddha. Het water zuivert. De goede daden overwinnen de slechte daden. De verdiensten komen ten goede aan de hele wereld. Het is ook vaak een beeld van vrijgevigheid. Het zou mij verder niet verbazen als het in oorsprong een onderdeel was van vruchtbaarheidsriten.

Als de monniken bidden in de tempel gieten de gelovigen aan het eind wat water in een kommetje, een ritueel overal in Thailand te zien. ‘Laat onze verdienste ten goede komen aan iedereen’, is de onderliggende gedachte.

Thorani is de Thaise verbastering van het Pali woord ‘dharani’ wat ‘aarde’ betekent. Mae Thorani is Moeder Aarde, soms samen met de titel ‘phra’ : Phra Mae Thorani of Mae Phra Thorani.

‘Ik doop u in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest’, de doopformule in het christendom gaat gepaard met onderdompeling in water of het gieten van wat water over het hoofd van een kind. Daarna in de persoon een christen en bevrijdt van de erfzonde. Mijn doopnaam is Jozef, maar ik ben geen christen meer.

In hoeverre de plengoffers met water, wijn of olie in het jodendom en de Griekse en Romeinse Oudheid hiermee vergelijkbaar zijn weet ik niet zeker maar ik vermoed van wel.

Het logo van de Democratische Partij in Thailand in een afbeelding van Mae Thorani met de tekst eronder: ‘Waarheid is het onsterfelijke woord’.

4 reacties op “Mae Thorani, De Aardgodin”

  1. Tino Kuis zegt op

    Een kleine aanvulling. Verreweg de meeste Boeddha beelden in tempels in Thailand laten de Boeddha zien met zijn linkerhand op zijn schoot en zijn rechterhand met de palm naar binnen en zijn vingers gericht naar beneden die (bijna) de aarde aanraken: hij roept de Aardgodin op als getuige. Dat is dus wat ik hierboven beschreef. Merkwaardig is dat Siddharta op dat moment nog niet verlicht was, dat kwam pas niet al te lang daarna. Hij was toen dus eigenlijk nog geen echte boeddha maar een bijna boeddha.
    De eerste Boeddha beelden komen uit wat nu Afghanistan is, een honderd jaar voor onze jaartelling toen daar Griekse vorstendommen heersten. De Boeddha zag er Grieks uit en was gehuld in Griekse gewaden. Er zijn mensen die zeggen dat boeddhistische missionarissen het Christendom hebben beinvloed. In ieder geval was het boeddhisme in die tijd bekend in het Midden-Oosten.

  2. Jan belg zegt op

    Mooi toch!
    Ik heb altijd gedacht dat het christendom een afgietsel is van het boedisme. 500 jaar ouder, er kan gemakkelijk iemand wat gecopieerd hebben bij het uitvinden van een nieuwe godsdienst.
    Ik heb na 20 jaar twijfelen begrepen dat god een uitvinding van de mens.
    Maar in Thailand loopt heel dat boedisme nog op geld inzamelen op groteske wijze.
    In het dorp wordt er door de luidsprekers om geld gevraagd, 300 baht, 500 baht etc. En wij worden dan berispt omdat we de tempel niet bezoeken en niets geven. Nog erger die man is een erkende pedofiel, maar heel het dorp is familie van hem.
    Laat me dat vergelijken met België anno 1950! Gelukkig hebben de nieuwe generaties het begrepen.
    Jan

  3. Loeng Johnny zegt op

    Ook tijdens een begrafenisplechtigheid wordt meermaals water in een bord gegoten.

    Nu begrijp ik waarom!

    Weer iets bijgeleerd!

  4. Arjan Schrier zegt op

    Hoi,

    Dank je voor het leuke artikel. Uiteraard even een paar wijsneuzige opmerkingen dezerzijds:

    Ik herkende Dharani niet als het Pali woord voor aarde (loka of bhumi) Het lijkt het meest op:
    dhāreti : [dhar + e] bears; holds; wears.

    uit:http://www.budsas.org/ebud/dict-pe/dictpe-15-d.htm

    Zoals mij het voorgeschoteld is wordt in het Pali Boeddhisme de grote aarde aarde (maha Bhuta) niet als bezield gezien in de zin dat stenen e.d. bewustzijn hebben. Dat de aarde bij diverse gelegenheden schudde en beefde staat wel in het Pali Canon. Dat deed hij o.a. bij de conceptie, geboorte?, grote ontzegging (van vorstelijke geneugtes), het aanroepen van de aarde als getuige van de goede daden van de Bodhisatva (waarop Mara het hazepad kiest) en vast ook tijdens het bereiken van de verlichting en het parinibana.

    Maar nooit geweten dat ze de aarde godin was, thnx.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website