Een auto-ongeluk met een langdurig proces

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags:
5 november 2019

Het is al bijna 10 jaar geleden dat de toen 16-jarige “Praewa” een ernstig ongeluk veroorzaakte. Zij bezat op die leeftijd geen rijbewijs. In de nacht van 27 december 2010 reed Orachorn met hoge snelheid op de tolweg nabij Don Muang in de omgeving van de Kasetart universiteit frontaal in op een busje waarbij totaal negen mensen gedood werden. Orachorn werd slechts licht gewond!

In april 2014 veroordeelde het gerechtshof haar tot slechts twee jaar voorwaardelijke gevangenisstraf en een taakstraf van 144 uur. Bovendien mocht zij tot haar 25e jaar geen auto meer besturen. Nadat hiertegen een beroep was aangetekend, werd het een langdurige kwestie. De meeste slachtoffers waren studenten en medewerkers van de universiteit. De nabestaanden werden bijgestaan door advocaat Kornsut Khorphuangklang verbonden aan de Thammasat universiteit.

Dit jaar kwam de uiteindelijke definitieve eis dat drie leden van de familie van Orachorn een schadeloosstelling moeten betalen van 21,9 miljoen Baht. De bezitter van de uitgeleende auto eveneens een bedrag van 2,8 miljoen moet bijdragen. Daarbij komt met terugwerkende kracht van het moment van het ongeval op 27 december 2010, een jaarlijkse rente van 7,5 procent, zodat een totaalbedrag van 41 miljoen Baht als vordering geëist is. Het Ministerie van justitie heeft tevens een clausule in de eis opgenomen dat bij het niet nakomen van deze vordering er beslag gelegd wordt op de goederen van de aangeklaagden. Ook de advocaat van de aanklagers zal zich inzetten om deze eis tot uitvoering te laten komen. Hiermee zou deze civiele zaak afgesloten zijn.

Een zware streep door de rekening van de eerste eis in april 2014. Heeft men genoeg “Hi-so” mensen achter zich en advocaten dan kan de eis wel eens heel anders uitpakken dan verwacht.

Bron: Wochenblitz

12 reacties op “Een auto-ongeluk met een langdurig proces”

  1. henk zegt op

    ik vind dit een in mijn optiek een zeer terechte straf
    had zij geen beroep aangekaart dan waren de slachtvers dubbel gepakt
    had voor mij ook nog wel een gevangenis straf aan vast mogen zitten

    respect en condoleances voor de nabestaanden en vrienden
    is er toch nog een beetje licht in de duisternis

  2. Bacchus zegt op

    Kan mij herinneren dat dit ook een hi-so juffrouw was. Ze reed niet frontaal op de bus, maar sneed ze de weg af, waarbij de bus van een brug werd gereden. De jongedame zat rustig te bellen op de motorkap van haar Honda Civic. Foto haalde het nieuws. Voor de opgelegde taakstraf haalde zij (en haar ouders) de schouders op. Ze kwam gewoon niet opdagen. Voor die 41 miljoen baht haalt deze familie waarschijnlijk ook de schouders op. Beter was het 100-voudvoudige geweest, of nog beter een jaat of 60-tig achter de tralies!

    • Peer zegt op

      Ja Bacchus,
      Ook ik vind het ‘n schandalige fooi!
      Die vader en familie moeten hun verantwoordelijkheid nemen en de werkelijke schade uitkeren! Het inkomen van 9 afgestudeerde studenten voor minimaal 20 jaar.
      Wat zou die vader geëist hebben wanneer z’n dochter door ‘n rijbewijsloze chauffeur het leven had gelaten? ‘n Bedrag met 8 nullen, en de kosten van de advokaten betalen z’n bedrijf wel!

  3. Ruud NK zegt op

    Orachorn “Praewa” Devahastin na Ayudhya heeft haar taakstraf in juni 2019 volbracht. Ze werd hierbij dagelijks gecontroleerd, omdat zij 9 jaar hier geen gehoor aan had gegeven.
    Op 18 juli 2019 boodt haar familie excuses aan de nabestanden en 24 augustus werd de 41 miljoen baht uitbetaald.
    Dit laatste dankzij de vastberadenheid van de advocaat van de nabestanden en een TV presentator die vanaf juni t/m augustus dagelijks aandacht op TV aan dit ongeluk besteedde. De familie Na Ayudhaya werd hier ten schande gemaakt. Deze hebben zelfs overwogen om een proces aan te spannen tegen deze presentator.
    Een zeer rijke en vooraanstaande familie die lak aan alles inzake het ongeval had. Een van de uitspraken van de familie was, dat de dochter ook erg had geleden van het ongeval.

    • Peer zegt op

      Ja, ik zie die dochter nog vrolijk bellen, net na het ongeluk.

  4. Marc zegt op

    Belachelijk, naast alle financiële genoegdoening, zou ze minimaal 15-20 jaar moeten brommen en dan pas met de inmiddels gecreëerde rimpeltjes in haar gezicht het licht moeten zien. Met 16 jaar weet je verdomd goed wat je doet.

  5. ruud zegt op

    Ik denk, dat die 41 miljoen voor de familie nauwelijks een straf is.

  6. marc zegt op

    Jongens toch het rechtsysteem is als in België
    Krijgen ze ook geen straf
    Dus we moeten geen kritiek op Thailand geven

  7. SonnyFloyd zegt op

    Heb ik iets gemist of moet iedereen deze figuur kennen? Een introductie van de persoon in kwestie kan naar mijn idee geen kwaad…

  8. Martin zegt op

    Zwaar overtrokken reacties. Het gaat hier om een ongeluk en dan 20 jaar cel eisen? De moordenaar van Pim Fortuyn heeft in Nederland 12 jaar gekregen en loopt na 8 jaar weer vrij rond. Hier betrof het MOORD, want de dader heeft een pistool aangeschaft en is vanuit de regio Arnhem/Nijmegen naar Hilversum gereden om Pim te vermoorden. Dus de kritiek op het Thaise systeem vind ik dan ook misplaatst. In heel West Europa is er met de rechtspraak ook veel mis. Een mensenleven is hier bijzonder goedkoop.

    Persoonlijk vind ik dat overal moord beloond moet worden met de doodstraf, want levenslang opsluiten (wordt door sommige als erger gezien dan de doodstraf) gaat de belastingbetaler veel te veel kosten terwijl zij onschuldig zijn. Daarnaast zou elk wangedrag zwaar bestraft moeten worden. In een samenleving is er maar een acceptabel gedrag: “leef je leven en val niemand lastig, op geen enkele manier”. Dat betekent houd rekening met anderen en stop je asociaal gedrag. Dus geen geluidshinder, geen diefstal, niet roken in bijzijn van niet rokers, niet zuipen en dan achter het stuur gaan zitten, geen bumper kleven, niet te hard rijden, geen medeweggebruiker snijden, etc. Kortom wees een echte christen of boeddhist en zo’n nepper die je meestal tegenkomt.

    • Bacchus zegt op

      Beste Martin, Zwaar overtrokken reacties? Je kent het verhaal dus kennelijk niet. Deze toen 16-jarige jongedame reed zonder rijbewijs al bellende met haar mobiel een bus met studenten van een viaduct. Ze bekommerde zich nergens om en ging na het ongeval gewoon door waar ze gebleven was toen ze het ongeval veroorzaakte: namelijk sms’en! 9 Mensen vonden de dood door haar (rij-)gedrag. Haar rijke ouders hebben uiteraard hun invloed aangewend om straf te ontlopen, hetgeen ook is gelukt. Ze kreeg een taakstraf die ze niet nakwam. Nu dus, 9 jaar later, is er dan eindelijk ‘recht’ gesproken. De ouders moeten 25 miljoen baht compensatie betalen verhoogd met rente vanaf 2010; is nu dus 41 miljoen baht. De jongedame moet alsnog, dus ook 9 jaar later, haar taakstraf uitvoeren. Daar deze familie met hun invloed het proces al 9 jaar heeft kunnen draineren, is het nu nog maar de vraag of zij nu dus wel op korte termijn aan deze eisen zullen voldoen.

      Je zegt dat een mensenleven in Thailand goedkoop is, maar dat geldt dus alleen voor rijke daders! Daar gaat het hier dus juist om. De welgestelden in Thailand ontlopen altijd hun straf. Denk aan de Red Bull erfgenaam, actrise Anna Reese, zoon van een rijke Mercedes Banz dealer Jenphop Virapom, et cetera. Geen geld en dus geen invloed en/of connecties betekent in Thailand onder gelijke omstandigheden lange gevangenisstraffen en hoge boetes.

      Ik ben het met je eens dat met de westerse en zeker de Nederlandse rechtspraak veel, zo niet alles mis is. In Nederland kun je beter dader zijn dan slachtoffer! Rechtspraak, voor zover je daar nog van mag spreken, is een lachertje. Vandaar ook dat alle gevangenissen worden opgedoekt en die nog op zijn worden verhuurd aan buitenlandse mogendheden als onderdak voor hun criminelen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website