Vlucht naar Thailand vertraagd? Wat nu?

Door Redactie
Geplaatst in Vliegtickets
Tags: ,
17 augustus 2013

Het is mij zelf de afgelopen jaren maar twee keer overkomen: je vlucht van of naar Thailand is vertraagd. Wat moet je doen en wat zijn je rechten? Vliegticketzoekmachine Skyscanner geeft een aantal nuttige tips.

Is uw vlucht vertraagt?

Indien de vertraging minder is dan twee uur en er is geen urgentie om op uw bestemming te komen, dan is het het beste om rustig te wachten om uw vakantie niet te verpesten.

Als het vliegtuig veel te laat is en het personeel van de luchthaven of de luchtvaartmaatschappij heeft geen volledige informatie over de redenen van de vertraging, dan wordt u gewezen naar de Passenger Bill of Rights (passagiersrechten luchtvaart). Deze stelt dat passagiers recht hebben op de volgende compensatie:

  • Maaltijden en verfrissingen;
  • Hotelaccommodatie in het geval dat er voor de vlucht meerdere malen moet worden overgestapt;
  • Transfer van vliegveld naar hotel enzovoort;
  • Twee telefoongesprekken of berichten via telex, fax of e-mail;
  • Terugbetaling van het ticket en een vlucht terug naar de oorspronkelijke plaats van vertrek als de vertraging meer dan vijf uur duurt en de passagier beslist om de vlucht niet voort te zetten.

Verminderde mobiliteit en niet-begeleide kinderen

Personen met beperkte mobiliteit en hun eventuele begeleiders, alsmede alleenreizende kinderen hebben recht op voorrang in het ontvangen van hulp. Dit soort steun is van toepassing in het geval van vertragingen van:

  • Twee uur of meer voor alle vluchten van 1500 km of minder;
  • Drie uur of meer voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km en alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km;
  • Van vier uur of meer voor vluchten van meer dan 3500 km buiten de Europese Unie.

Compensatie

De luchtvaartmaatschappij is verplicht om een financiële vergoeding te betalen aan de passagier. De mate van de vergoeding wordt bepaalt door middel van de afstand van de vlucht. Dit komt overeen met:

  • € 250,00 voor alle vluchten van 1500 km of minder;
  • € 400.00 voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km;
  • € 600,00 voor alle vluchten die niet vallen onder a) of b).

De vergoeding wordt met de helft verminderd wanneer de passagier ervoor kiest om met een andere vlucht naar zijn eindbestemming te reizen. Dit geldt wanneer de aankomsttijd ongeveer gelijk is aan de geschatte tijd van de oorspronkelijke geboekte vlucht:

  • vluchten van minder dan of gelijk aan 1500 km: 2 uur verschil;
  • intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km: 3 uur verschil;
  • alle ander vluchten tussen 1500 en 3500 km en die niet vallen onder a) of b): 4 uur verschil.

Deze financiële compensatie wordt niet toegepast op passagiers die gratis of tegen een gereduceerd tarief reizen en wat niet rechtstreeks of indirect voor het publiek toegankelijk is. Als u zo’n vergoeding in wilt dienen dan kan dit door bijvoorbeeld een formulier in te vullen. Als u deze hebt uitgeprint en ingevuld, dan moet dit verzoek eerst naar de luchtvaartmaatschappij verstuurd worden, waarmee de reiziger een vervoerovereenkomst heeft gesloten. De luchtvaartmaatschappij kan weigeren een vergoeding te betalen, indien zij kunnen bewijzen dat de oorzaak van de vertraging niet aan hen ligt en dat alle noodzakelijke en mogelijke maatregelen zijn genomen om de vertraging te voorkomen en dat het onmogelijk was om nog dergelijke maatregelen te nemen.

Indien u binnen zes maanden geen antwoord ontvangt of wanneer het verzoek tot onvoldoende wordt beschouwd, kunt u een klacht indienen bij:

  • de Civil Aviation Authority kantoren van de nationale luchthaven waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden of indien de vlucht landde voordat er zich buiten de Europese Unie problemen hebben voorgedaan, zoals Noorwegen, IJsland en Zwitserland.
  • De leiders van de betrokken instanties van de Europese Unie in Noorwegen, IJsland en Zwitserland voor vluchten die vertrekken en aankomen in die landen.

Natuurlijk mag ook elke passagier die denkt dat te kunnen zelfstandig een verzoek tot schadevergoeding indienen.

Buiten de Europese Unie

Als het probleem van de vertraging zich voordoet in een luchthaven buiten de EU, maar door een Europees organisatie, dan kunt u de klacht sturen naar de bevoegde nationale autoriteit van dit EU land.

Hoe uw tijd te gebruiken tijdens vertragingen

Winkelen. Tegenwoordig hebben alle luchthavens winkels waar u lokale en internationale duty free producten met verleidelijke aanbiedingen kunt kopen. Deze lokale producten koopt u normaal gesproken tegen het dubbele bedrag. Vooral met alcohol en sterke drank is het mogelijk om goede deals te sluiten, maar ook met parfums, souvenirs en snuisterijen. Als u reist met Ryanair, houd er dan rekening mee dat alle aankopen in uw handbagage moeten worden opgeborgen.

  • Luister naar muziek. Als u een mobiel apparaat heeft zoals een iPod of een MP3 speler, dan kunt u zich ontspannen en naar muziek luisteren. Dan vergeet u een beetje de stress van de vertraging.
  • Kijk een film. Heeft u uw laptop mee of een tablet met wat filmpjes op de harde schijf? Dan is dit de perfecte kans om eens lekker een filmpje te gaan zitten kijken. Gebruik eventueel een koptelefoon
  • Werken. Voor degene die op zakenreis zijn kan de wachttijd worden gebruikt om alvast een beetje door te werken.
  • Eten. In overeenkomst met de regels van de Bill of Rights van de passagier hebt u recht op maaltijden en verfrissingen in verhouding tot de wachttijd.
  • Speel spelletjes. Misschien heeft u een leuke draagbare spelcomputer bij u of een mobiel apparaat met spelletjes. Dit kan de redding zijn van het lange wachten.
  • Netwerken. Wissel een paar woorden uit met andere passagiers die ook moeten wachten. Dit kan erg nuttig en leuk zijn. Misschien gaat u wel op vakantie naar dezelfde bestemming, in dat geval kunt u contactgegevens uitwisselen en elkaar een keer ontmoeten.
  • De stad ingaan. Als de wachttijd langer is dan vier uur, is het wellicht een leuk idee om de stad in te gaan. Hier kun je dingen gaan bekijken of lekker gaan shoppen.
  • Als u met kinderen reist. Kinderen kunnen weinig doen op luchthavens. Daarom is het leuk om de kinderen te laten spelen in het specifieke kindergedeelte op de luchthaven.
  • Relax en neem een pauze voor uzelf. In het dagelijkse leven zijn we al zo druk bezig met van alles. Neem daarom lekker een pauze voor uzelf en ga ergens in een rustige omgeving zitten waar u lekker kunt genieten en relaxen.
  • Slapen. Vaak krijgen mensen op het vliegveld of tijdens groepsreizen slaap tijdens het wachten op hun vlucht. In landen en steden met een hoge criminaliteit raden we aan om uw bezittingen veilig op te bergen wanneer u even wilt gaan slapen.

» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

5 reacties op “Vlucht naar Thailand vertraagd? Wat nu?”

  1. henk zegt op

    De Europese wetgeving voorziet in deze vluchtvertraging betreffende regelgeving.
    Echter de vliegmaatschappijen trachten op elke mogelijke manieren hier onderuit te komen.
    De willekeur aan bedrijfjes welke u kunnen helpen om deze vergoeding te verkrijgen hebben de afgelopen tijd zelf al aangegeven dat het aantal uitkeringen niet in verhouding staan met de ingediende claims.
    Zelf een vertraging meegemaakt in september 2010 van ongeveer 14 uur.
    Een Europese maatschappij jetairfly.
    De claim ingediend daar ze zich zeer slecht om de passagiers hebben bekommerd.
    Eerst 4 uur in het vliegtuig gezeten onder tropische temperaturen. Gewoon een glaasje water en een Brusselse wafel. Vervolgens uit het vliegtuig en terug door de immigratie. Hier moet je dus je paspoort inleveren daar je dus weer terug bent op thais grondgebied zonder de 30 dagen stempel en wit begeleidend papier. Je bent dus overgeleverd verder aan het verblijf in het geregeld hotel. Ga je weg uit het hotel en er zou iets gebeuren dan heb je dus geen paspoort.
    De maatschappij heeft zich verder niet meer laten zien.
    Maaltijd was geregeld. Geen info over bellen etc.
    De rest was voor eigen rekening. De meeste hadden dus hun thaise bathjes opgemaakt.
    Uiteindelijk 15 uur later vertrokken.
    De ingediende claim werd afgedaan met als opmerking motorische problemen vallen onder de uitzonderingen welke dus niet voor vergoeding in aanmerking komen.
    Gezien de uitspraken van het Europese hof is dit dus niet correct en heb de rechtsbijstand verzekering ingeschakeld.
    Nu een jaar verder ligt het bij de Belgische rechtbank voor een uitspraak.
    Ik ben benieuwd hoe deze er uit ziet.
    Het principe is dat bijna elke claim afgewezen wordt. Doorzetten voor eigen rekening is lastig gezien de kosten etc.
    Voor mij is het een principe zaak daar er gewoon niet gehandeld werd volgens de wet.

    Mijn voordeel was dus een Europese maatschappij. Vlieg je met maatschappijen buiten Europa dan is er geen mogelijkheid voor een claim.
    Mijn geboekt hotel en treinreis zijn dus ook qua claim ingediend.
    Ik kon hier dus geen gebruik van maken.

  2. Ingrid zegt op

    Met vertragingen kun je ook terecht bij: http://www.euclaim.nl/

    Wij hebben dit bedrijf ooit ingeschakeld na een vertraging van vier uur vanuit Praag naar Amsterdam waar we alles zelf hebben moeten uitzoeken wat betreft omzetten tickets naar een latere vlucht. Geen info heeft ons doen besluiten om een claim in te dienen. Uiteraard weigerd te luchtvaartmaatschappij ten alle tijden te betalen. De hele procedure heeft twee jaar geduurd waarbij ieder verzoek tot betaling werd geweigerd. De rechter heeft uiteindelijk uitspraak gedaan en de luchtvaartmaatschappij heeft moeten betalen.

    Je ontvangt bij compensatie dan iets meer dan 70% v/d vergoeding. Maar mocht het EUclaim niet lukken om tot compensatie te komen betaal je niets.

    Altijd het proberen waard en het scheelt je heel veel burocratische ergernis!

    Groetjes,
    Ingrid

  3. L zegt op

    Ook ik heb ooit een vertraging meegemaakt van 7 uur vanaf Schiphol rechtstreeks naar Bangkok met Eva Air. Ik heb EU claim ingezet en bij mij is alles vergoed volgens de richtlijnen binnen een half jaar. Vergoeding van 600 Euro, telefoon kosten, maaltijden. Binnen 3 maanden kreeg ik bericht van Eva Air met een voorstel van 300 Euro korting op mijn volgende vlucht binnen een jaar. Hier niet mee akkoord gegaan en een volgende brief gestuurd via het ministerie. En uiteindelijk alles goed afgehandeld en op mijn rekening geboekt! De bemiddeling van EU Claim heeft mij 20 Euro gekost maar was het dus meer dan waard en de formulieren die je krijgt kun je opslaan en weer gebruiken indien nodig.

    • Dennis zegt op

      Euclaim werkt niet voor niks; Zelf zeggen ze (EUclaim) dit op hun site: “Wanneer u ervoor gekozen heeft om de claim in te dienen op basis van no cure/no pay betekend dit dat u van EUclaim 71% van het toegewezen bedrag verminderd met onze administratiekosten (€ 26,- per claimer) ontvangt als de luchtvaartmaatschappij over gaat tot uitbetaling van de claim. Wanneer wij niet succesvol zijn, dus niet uw compensatie hebben kunnen innen, betaalt u niets.”

      Desondanks is het aan te raden om EUclaim in te schakelen. Airlines wijten graag alles aan overmacht (om niet te betalen). Weliswaar betaal je bij EUclaim fors voor hun diensten, maar ze krijgen dingen wel gedaan die jezelf moeilijk of met veel inzet en frustratie gedaan krijgt.

  4. Cornelis zegt op

    Dit ook eens een keer gehad met KLM op een BKK-Ams vlucht in 2009 6 uur vertraging en afgescheept met een couponnen boekje voor korting op de inflight winkel. Euclaim ingeschakeld heeft 3 jaar ! geduurd voor KLM betaalde. Pas voor de rechter in 2012 haalden we ons recht.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website