Vandaag heeft Air Berlin een persbericht verspreid over het megaverlies van het afgelopen jaar. Deze low-cost luchtvaartmaatschappij vliegt meerdere malen per week rechtstreeks naar de Thaise hoofdstad Bangkok.

Met rode pen kon er een verlies van 97,2 miljoen euro genoteerd worden. Een vertienvoudiging van het negatieve resultaat over 2009. Een flinke tegenvaller voor de tweede luchtvaartmaatschappij van Duitsland. Airberlin ging er in november vorig jaar nog van uit dat het resultaat beter zou zijn dan in 2009.

Verlies

De strenge winter, de IJslandse aswolk, stakingsacties in Spanje en de dreiging van stakingen bij Air Berlin zelf zouden schuldig zijn aan het verlies. Opvallend genoeg nam de miljardenomzet van het bedrijf wél toe met 15 procent tot 3,7 miljard euro. Dat was overigens minder dan waar het bedrijf zelf op gerekend had. Het resultaat onder de streep werd verder negatief beïnvloed door het terugkopen van obligaties en andere financiële transacties.

Vliegtickets duurder?

Het lijkt me duidelijk dat Air Berlin snel de bezem door het bedrijf moet halen. Welke gevolgen het megaverlies voor de prijs van vliegtickets heeft is onduidelijk. Maar je kunt op je vingers natellen dat deze zeker niet goedkoper gaan worden de komende tijd. Veel Nederlanders hebben de afgelopen jaren voor Airberlin gekozen om vanuit Düsseldorf non-stop naar Bangkok te vliegen.

18 reacties op “Vliegtickets van Airberlin duurder?”

  1. Henk zegt op

    Nog niet zo lang geleden hebben we het hier ook al eens over Air Berlin gehad. Air Berlin is interessant voor hen die binnen Europa vliegen maar niet naar bijvoorbeeld Bangkok. Het lijkt er op dat juist de prijzen van de lange afstandsvluchten de anderen moeten compenseren. De prijzen naar Bangkok waren toch al aan de hoge kant in vergelijking met Eva en China en af en toe de KLM die vanaf Amsterdam rechtstreeks vliegen op Bangkok. Bij de laatst genoemde maatschappijen zit je ruimer, krijg je prima (keuze)maaltijden en zijn alle drankjes inclusief. Als Air Berlin de prijzen naar Bangkok gaat verhogen dan kunnen ze die laatste Nederlandse klanten ook wel vergeten.

    • Peter@ zegt op

      Jammer want ze verdienen wel beter want ze staan als no. 7 genoteerd als veiligste vliegmaatschappij ter wereld waar de KLM nog een puntje aan kan zuigen met de 23ste plaats. Of letten we niet meer op die aspecten?

      • Henk zegt op

        @Peter Je schrijft Of letten we niet meer op die aspecten?
        Je gaat nu toch hopelijk niet beweren dat de KLM niet veilig zou zijn

  2. hans zegt op

    Ik heb 3 keer een retour gehad met AB, reden waren de goedkoopste , meer bagage woon in het oosten, dus voor mij dichterbij dan amsterdam, en ook nog kortere inchecktijd.

    Ga nu met Eva middle class vanwege de beenruimte niet voor de prijs en KLM kun je meestal wel helemaal vergeten qua prijs

  3. jansen ludo zegt op

    voor bangkok niet interresant,en dusseldorf moeilijk bereikbaar met trein .vanuit hasselt belgie 3 maal overstappen.
    moesten ze vluchten rechtstreeks van schiphol kunnen inleggen zou de vlieger altijd vol
    zitten

  4. Alleen voor mijn Thaiblog vrienden geef ik dit weg.
    De beste en grootste vliegticket zoekmachine, vergelijkt ong.600 vliegmaatschappijen,met meer dan 60.000 vliegroutes.
    Dit is geen spam, ik word er geen cent wijzer van.dit is alleen een tip voor Thaiblog members.

    De website = http://www.skyscanner.com.

    Gr. Rick

    • @ Rick. Goed bedoeld. Maar…. Je kunt zoeken tot je een ons weegt. De prijzen voor een vliegticket zijn van zoveel factoren afhankelijk en worden door computers van luchtvaartmaatschappijen gestuurd, dat heet Yieldmanagement. Daar hebben wij geen enkel invloed op, behalve met variabele vertrek en aankomstdata. Wanneer ik zoek naar een ticket kan dezelfde ticket 5 seconden later al € 200,- hoger zijn.
      Er zijn in de USA een aantal boekingsites die websites scrapen en met ingewikkelde rekenmethoden een tegenwicht bieden aan de computers van de luchtvaartmaatschappijen die met Yieldmanagement de prijs van een ticket bepalen. Zij tonen dan de beste prijs die haalbaar is voor een ticket en adviseren je om bijvoorbeeld nog even te wachten met boeken of een andere data te kiezen.
      Deze techniek is in Europa, voor Europese airlines nog niet beschikbaar helaas.

      • Nog even een voorbeeld van Yieldmanagement, om uit te leggen hoe het werkt. Wanneer jij een ticket zoekt voor de korte termijn, zeg een vertrek binnen drie weken, dan betaal je de hoofdprijs. De computer gaat er van uit dat je misschien wel voor je werk moet vliegen (zakenreiziger) gezien de korte termijn waarop je boekt. Je hebt dan ook minder keus en bent bereid om een hogere prijs te betalen.
        Alles is er op ingesteld om de maximaal haalbare prijs voor een ticket te krijgen. Daar staan krachtige mainframes van luchtvaartmaatschappijen op te stampen en zo krijgt iedere zoekopdracht een andere prijs te zien.

        • Beste Peter,
          Het klopt allemaal,veel vliegmaatschappijen passen hun prijzen wel 3 maal per dag aan.
          Voor particulier is het beste om dinsdag ,woensdag,donderdag te boeken omdat de zakelijke reiziger boekt op maandag en vrijdag.
          Vliegen naar populaire bestemmingen op impopulaire tijden, geeft ook de beste prijzen.
          Soms zijn er ook z.g. package deals, dus aanbiedingen incl.Hotel of autoverhuur, goedkoper dan een losse ticket, het blijft uitzoeken
          Met goed zoeken en een goede timing kan je een vliegticket voor een goede prijs bemachtigen.

          • Drie maal per dag?? Zeg maar drie maal per minuut. Heb je die computers wel eens gezien die verantwoordelijk zijn voor het Yieldmanagement? Wat je zegt is maar een klein onderdeeltje van het totale verhaal. De prijs van een ticket is van zo veel variabelen afhankelijk dat je nooit de garantie hebt dat je de laagste prijs betaalt. Is onmogelijk. Je kunt een keer geluk hebben en je moet zelf bepalen wat je maximaal uit wilt geven. Boek zo vroeg mogelijk dus minimaal een half jaar van te voren.

            • Hans Bos (redactie) zegt op

              Klopt. Het is een kwestie van zo vaak mogelijk de website volgen en toehappen als de prijs je aanstaat. Ik heb BKK-DUS-BKK geboekt voor 600. Een dag eerder was het 568, dus daarvoor was ik te laat. Een paar dagen na het boeken ging de prijs naar 778, dus was ik blij. Weer later zakte de prijs weer naar 600. Er valt geen peil op te trekken.

  5. john zegt op

    Ik vlieg dit jaar voor de 6e maal met Air Berlin( LTU), ik betaal 849,- voor een ticket, veel te duur eigenlijk. In juni 2008 ben ik gevlogen voor 550,- ( dat is nog eens een leuke prijs).

    Volgend jaar toch maar eens kijken bij een andere maatschappij zoals EVA Air!!!

    • @ John, ik vlieg over zes weken met AirBerlin. Ik heb € 550,- betaalt.

      • john zegt op

        Khun Peter, heb je dat geboekt bij AirBerlin zelf?

        Dat is een mooie prijs!
        Volgend jaar ga ik weer met mijn gezin naar Thailand en dan wil ik maximaal 650,- euro voor een ticket betalen.

        • @ John. Ja op de website van Airberlin. Ongeveer 6 maanden geleden. Wanneer ze de zomer- en winterdienstregeling bekend maken hebben ze meestal aanbiedingen. Je kunt het beste lid worden van de nieuwsbrief van Airberlin. Bij een aanbieding direct boeken en niet te lang wachten. Soms dus een maand of 7 voor de vertrekdatum. April en Mei is meestal wel goedkoop. Weinig animo om te vliegen.

          • john zegt op

            Ok Peter, bedankt voor je info!!

  6. Henk zegt op

    Mijn laatste keer was met Mahan Air. Ook vanuit DUS en via Teheran voor 489 euro.
    te leuk om te laten lopen.
    En beenruimte viel reuze mee.

    Henk

    • hans zegt op

      Henk gisteren en vandaag gekeken op mahan air, zie dusseldorf er niet bij staan????


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website