Budgetvliegmaatschappij Thai AirAsia

Thai AirAsia, Thailand’s grootste low-cost airline maakt zich geen zorgen om de komst van de hogesnelheidstrein in Thailand.

De heer Tassapon Bijleveld [opmerkelijk deze Nederlandse achternaam], chief executive officer van Thai AirAsia, laat weten dat wereldwijd 80% van alle hogesnelheidstreinen duurder zijn dan een vliegticket voor dezelfde bestemming: “de hoge kosten voor de aanpassing van de infrastructuur voor een hogesnelheidstrein moeten terugverdiend worden”.

Groei passagiersaantallen

Het afgelopen jaar vervoerde Thai AirAsia 20% meer passagiers en claimt een bezettingsgraad van 82% per vlucht. Voor 2013 is een groei van 12 – 15% begroot. Dit vooral te danken aan de toename van het toerisme in de regio.

Ook op de lange termijn verwacht de luchtvaartmaatschappij gunstige groeicijfers: “Thailand is een topbestemming in Zuidoost-Azie en met de komst van de ASEAN Economic Community, in 2015, zal het (binnenlandse) toerisme verder groeien. De lange winter in Europa en sommige Aziatische landen zoals Japan and Korea biedt vele kansen voor tropische bestemmingen in de regio”, aldus Bijleveld.

Plannen Thai AirAsia

AirAsia zal in de toekomst haar vloot van 34 vliegtuigen verder uitbreiden met de aanschaf van zeven zuinige Airbus 380’s. Daarnaast zal Thai AirAsia het aantal binnenlandse vluchten op de routes naar Chiang Mai, Phuket en Hat Yai verhogen. Het aantal bestemmingen in de regio zal ook toenemen o.a. met vluchten naar Chinese steden en het land Bhutan.

“In Bangkok, kunnen wij beschikken over twee internationale luchthavens – Don Muang en Suvarnabhumi – beide liggen niet ver van het stadscentrum en dat is plezierig voor reizigers”, zo besluit Bijleveld.

Bron: MCOT online news

6 reacties op “Budgetvliegmaatschappij Thai AirAsia vreest komst hogesnelheidstrein in Thailand niet”

  1. teun zegt op

    Ik denk dat mijn naamgenoot het bij het rechte eind heeft. HSL in Thailand binnen 3 jaar? Volkomen mallotig idee! Misschien kan Nederland de Fyra’s (staan al klaar) aanbieden voor een prikkie.
    Alleen al zo’n 750 km spoor aanleggen zal inclusief voorbereiding wel iets meer vergen dan 3 jaar.

    Ik denk, dat de thaise HSL er – functionerend dan natuurlijk – de eerst komende 15 jaar niet klaar is.

    Teun Bijleveld.

    PM. ik heb al eens geprobeerd met mijn naamgenoot contact op te nemen bij Air Asia, maar dat is nog niet gelukt. Ga het nog maar eens proberen.

  2. edwin droog zegt op

    Weet iemand de prijs van een enkeltje bkk chiang mai met deze maatschappij

    • Cornelis zegt op

      Als je even de moeite neemt op internet te zoeken zie je enkele reizen vanaf 1100 baht. Zoals altijd afhankelijk van datum en tijd.

  3. HansNL zegt op

    Dhr Bijleveld spreekt ongetwijfeld om zijn aandeelhouders en leverancier niet bij voorbaat ongerust te maken.

    Wellicht zijn de tickets voor de diverse HSL-verbindingen soms wat duurder, waar dan tegenover staat dat je in het centrum van een stad instapt en ook weer uitstapt, zodat de voor- en nareis zowel in tijd als geld voor de gelegenheid niet meegenomen worden.

    Ik raad Dhr Bijleveld, die van Air Asia, dan ook aan eens te gaan spreken met de vliegmachineuitbaters in Europa die steeds meer geconfronteerd worden met verlies, weliswaar soms verhoudingsgewijs, van grote aantallen reizigers die toch maar besluiten met de trein te gaan, resulterend in slechte bezettingen en opheffingen van verbindingen.

    Voor wat betreft het aanleggen van een HSL-Verbinding is drie jaar tijd voor 750 km is maar 700 meter per dag.
    De nieuwe generatie spoorbouw machines kunnen na bouwrijp maken va de grond 50 meter per uur aanleggen.

    Let wel, de grote tijdsdoorloop in Nederland en Belgie had te maken met milieu-eisen, onteigeningsprocedures, en aanverwante problemen.
    Lijkt me zo dat dit in Thailand niet echt een probleem zal worden, gezien de manier van zaken doen hier en in het land van de bouwer.

    • teun zegt op

      Beste Hans,

      Je veronderstellingen zijn m.i. net de essentie waarom ik denk, dat een HSL verbinding tussen BKK en Chiangmai voorlopig niet gerealiseerd zal worden.
      Je spreekt over eerst bouwrijp maken van traject. En dat nu zal enorm veel tijd in beslag nemen. Als je al eens met de huidige trein het traject hebt afgelegd, zul je begrijpen waarom. Hoe lang zal dat gaan duren? Toch zeker een paar jaar.
      Verder veronderstel je dat vervolgens de meest moderne machines worden ingezet om daarna het spoor aan te leggen. Dat men misschien in Europa kans ziet om 50 km spoor neer te leggen per uur wil betekent dat als men dan 24/7 werkt dan zou er in 1 jaar ca. 400 km zijn neergelegd (enkel spoor dan). Dan zou er dus in totaal 1,8 jaar 1 compleet enkel spoor liggen. Dat is dus al bijna 2 jaar. En die termijn zal aanzienlijk langer worden als je bedenkt, dat er toch hele stukken dubbel spoor zal moeten zijn. Bij elkaar kom je dan al gauw boven de 3 jaar als je bouwrijp maken meetelt.

      Verder zullen er diverse “kunstwerken” (lees: tunnels, verdiepingen etc. moeten worden aangelegd).

      Wie gaat dat betalen? En – last but not least – wie zullen van deze treinverbinding gebruik gaan maken? Veel Thais zullen er niet zijn, die de relatief dure tickets zullen kunnen/willen betalen.

      Zelfs al zou de HSL-trein gemiddeld 200km/u rijden dan nog zal de reis practisch 4 uur duren. En dan moet die trein niet (te vaak) stoppen onderweg….
      Met het vliegtuig ben je in 1 uur en 10 minuten van BKK in Chiangmai. Tel daar bij 1 uur tevoren aanwezig zijn en een half uur om je bagage op te pikken en dan zie je het enorme tijdsverschil (bij elkaar kost je dit nl. 2,5 uur tegenover minimaal 4 uur).

      Als je verder bedenkt, dat een enkele vliegreis – afhankelijk van het tijdstip – al voor TBH 1750 (EUR 44) mogelijk is dan wordt de keus wel lastig. Want de kosten van de HSL-treintickets zullen niet veel goedkoper (kunnen) zijn wil men de investering eruit kunnen halen.

      De reden waarom men in Europa HSL verbindingen heeft, is omdat de te verbinden centra (Parijs, Brussel, Londen, Amsterdam etc.) gemiddeld minder dan 500 km van elkaar liggen.

      Ik durf de stelling aan, dat de HSL tussen BKK en Chiangmai er dus in het komende decennium niet zal zijn/komen.

  4. Fransamsterdam zegt op

    Ik hoop dat de Thai de Nederlanders versteld laten staan hoe snel ze zoiets uit de grond kunnen stampen. We moeten het afwachten.
    Een HSL in Thailand zal voornamelijk door toeristen gebruikt worden. Dat is helemaal niet erg. Die hebben minder snel problemen met de hoogte van de prijs en bovendien levert het deviezen op, zonder dat het het bestedingspatroon van de lokale bevolking beïnvloedt.
    Bovendien heb je als je 1e klasse boekt waarschijnlijk voor een paar tientjes extra dezelfde luxe-ervaring die je in een vliegtuig duizenden euro’s kost.
    Afstanden tot zo’n 1000 kilometer van centrum naar centrum zijn in Thailand voor toeristen natuurlijk heel interessant. Kost misschien iets meer tijd – maar je bent toch op vakantie! – en je ziet tenminste nog wat van het land.
    Het aantal treinliefhebbers is evenwel toch beperkt en mensen die gewend zijn dit soort afstanden te vliegen zullen dat gewoon blijven doen.
    Bovendien komt natuurlijk niet iedere treinreiziger uit het vliegtuig. Persoonlijk zou ik misschien wel een uitstapje van 2 of 3 dagen maken naar een stad 500 kilometer verderop als ik met een HSL kan, terwijl ik dat niet zou doen als ik moet gaan vliegen.
    Air Asia hoeft zich volgens mij inderdaad geen zorgen te maken, maar ze moeten er wel rekening mee houden dat je tegen de tijd dat die lijnen in gebruik gaan worden genomen een dipje van een paar procent in de groei zult kunnen verwachten.
    En laat die HSL maar komen!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website