Een scooter huren in Thailand is ideaal als je de omgeving wilt verkennen. Daarnaast is het ook praktisch, je bent veel mobieler.

Om de kosten hoef je het niet te laten. Voor een dag scooterhuur betaal je tussen de 150 en 200 baht. Huur je wat langer, een week of zo, dan lukt het meestal wel om een aardig prijsje af te spreken met de verhuurder. Toch gelden er wel een aantal serieuze waarschuwingen indien je van plan bent een scooter, brommer of motor in Thailand te huren.

Motorrijbewijs verplicht

Waar veel toeristen geen rekening mee houden is dat de meeste brommers en scooters in Thailand eigenlijk motorfietsen zijn. Vrijwel alle brommers en scooters beginnen bij 125cc. Daar heb je officieel en volgens de Nederlandse wetgeving een motorrijbewijs voor nodig. Bij een ongeval kan dit vervelende consequenties hebben. Een (reis)verzekeraar kan daardoor een schadevergoeding weigeren, je bent namelijk zonder motorrijbewijs niet bevoegd een motorfiets te besturen. Neem bij twijfel, vooraf contact op met je (reis)verzekeraar.

Paspoort als borg

Veel verhuurders vragen je paspoort als borg. Wees daar voorzichtig mee, eigenlijk raad ik het je af. Formeel mag je een paspoort ook niet als onderpand geven, maar dat terzijde. Zorg er desnoods voor dat je een andere pas bij je hebt (met een pasfoto) die er wat officieel uitziet en geef die als onderpand.

Oplichting

Net als jetski scam kent men in Thailand scooterverhuur oplichting. Dat gaat als volgt. Je hebt je paspoort of rijbewijs als onderpand gegeven en wanneer jij je scooter terugbrengt beweert de verhuurder dat de scooter door jou toedoen beschadigd is. Alleen na betaling van excessief hoge bedragen worden de documenten teruggegeven. Vooral Phuket en Koh Samui zijn berucht om dit soort oplichtingspraktijken, maar het kan ook elders in Thailand voorkomen. Ga niet in discussie, betaal niet en bel direct de toeristenpolitie (dus niet de normale politie).

Verkeersdeelname? Pas op!

Er vallen in Thailand dagelijks meer dan 35 doden per dag onder scooter/brommer/motor rijders. Dan hebben we het nog niet over de honderden gewonden. Verkeersdeelname in Thailand is erg gevaarlijk. Niet alleen door de Thai maar ook door de slechte wegen. Daar komt bij dat je in Thailand links moet rijden (net als in Engeland) en je de weg niet kent. Een combinatie van deze factoren maakt dat je als toerist extra moet opletten.

Er vallen ook onder toeristen vele verkeersslachtoffers. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert zelfs op haar website om te allen tijde af te zien van het zelf besturen van een motor of het nemen van een brommertaxi in Thailand. Dat is niet voor niets!

Aanrijding? Het is altijd jouw schuld

Realiseer je goed dat bij een ongeval een buitenlander vrijwel altijd de schuld krijgt. Waarom? Jij bent rijk en/of goed verzekerd. Neem bij schade en aanrijdingen daarom altijd contact op met de toeristenpolitie. Blijf kalm en beleefd.

Thailandblog tips bij scooterhuur in Thailand:

  • Voor een voertuig van meer dan 50cc heb je een motorrijbewijs nodig (denk aan je verzekering en je aansprakelijkheid indien je een ongeval veroorzaakt).
  • Draag altijd een helm.
  • Geef niet zomaar je rijbewijs of paspoort als onderpand.
  • Controleer vooraf of je scooter geen schade heeft.
  • Is er wel sprake van schade, zorg ervoor dat dit op het verhuurdocument wordt vermeld.
  • Alcohol en verkeersdeelname is vragen om moeilijkheden.
  • Wees voorzichtig. Thai rijden als gekken. Verkeersregels? Nooit van gehoord.
  • Bel de toeristenpolitie (niet de normale politie) bij problemen of een aanrijding.
  • Bekijk de polisvoorwaarden van je reisverzekering of informeer bij je reisverzekeraar of je wel verzekerd bent bij schade of ongeval, indien je van plan bent een scooter te huren.

» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

40 reacties op “Een scooter huren in Thailand”

  1. Hansy zegt op

    Op Phuket neemt de politie genoegen met je autorijbewijs.

    Om de puntjes op de i te zetten, de Honda Click /Air Blade en de Yamaha equivalent zijn 108 cc.

    • ThailandGanger zegt op

      Niet alleen in phuket. Het probleem is dat je Nederlandse verzekering geen genoegen neemt met je autorijbewijs. Dus dat wordt zelf dokken als je iemand aanrijdt.

    • flic zegt op

      Weten jullie of je een huur-motorbice. kan verzekeren. Ik vind het altijd vervelend met zon ding rond te rijden terwijl je weet dat je niet verzekerd ben. Wat als je een ernstig ongeluk veroorzaakt etc.

      Het is overigens wel wat er gezegd wordt. Je bent behoorlijk mobiel en ik maak samen met mijn vrouw wel tripjes van om en nabij de 50 km. in de omgeving. Schitterend. Leer je wat van de bevolking kenne.

      • Robert zegt op

        Kleine schade gewoon zelf op laten knappen bij een werkplaats, kost twee keer niks.

        Verder enorm goed opletten. Als farang wil je zeker niet bij een ongeluk betrokken zijn, je bent altijd de pineut, fout of niet, verzekerd of niet.

        • Theo Tetteroo zegt op

          Wel hier in Lampang heeft de buitenlander niet zomaar de schuld van een aanrijding, er klapte eens een taxi achterop mijn Mazda pick-up ik had vrijwel geen schade. Een agent kwam voorbij en vorderde het rijbewijs van de taxichauffeur en gaf dit aan mij,en zij erbij pas teruggeven als de schade betaald is. Er zat een krasje op de bumper en liet hem 100 bath betalen en gaf zijn rijbewijs terug, daar was hij zeer blij mee en bedankte mij uitvoerig.
          Normaal gesproken ben ik tegen derde verzekerd maar mijn duurste auto is all risk verzekerd om problemen te vermijden. Woon hier dus permanent en spreek de taal is even anders als een toerist. In Lampang wordt trouwens opvallend rustig gereden vergeleken met b.v. Chiang Mai……….

  2. Steve zegt op

    Je kan niet genoeg waarschuwen voor het verkeer in Thailand. Sla de kranten maar open, ook falangs zijn de klos.
    Zonder rijbewijs een moter huren, geen helm, slok op en dan jezelf doodrijden. lekker handig…

  3. Menno zegt op

    Tip! Toen ik in Pattaya was een jaar of tien geleden kreeg ik de waarschuwing dat veel van de scooters en motorfietsen niet verzekerd zijn. Wat er van waar is weet ik niet. Vast staat dat als je een ongeluk krijgt met een onverzekerd voertuig je een berg ellende hebt.

    • flic zegt op

      sinds 10 jaar is er al wat veranderd hoor Menno !! . En ja je tip is iets wat iedereen al weet. Toch bedankt . Ik ga al voor de dertiende keer. De eigenaren hebben wel een verzekering, maar voor de bestuurder geldt dat hij alles moet betalen. Ik weet dat er al vezekeringen worden afgesloten, maar weet niet waar. Als ik er een koop dan kan het n.l. wel. ( als eigenaar)

      Steve : Ook goed bedoeld hoor. Maar bekend dank je wel. Was niet mn vraag

      Robert zn idee ( kleine schade ) is prima. OK

  4. Roland zegt op

    Paar jaar geleden vlogen vlak vóór de auto van mn vriend twee scooters over de weg. Enorme knal.
    Was midden in de nacht. Ik stapte meteen uit om de medepassagier te helpen, ze maakte reeds stuiptrekkingen en lag echt dood te gaan op de weg. De twee kerels begonnen met elkaar te vechten en lieten de vrouw gewoon liggen, ondanks mijn geroep om hulp.
    Het gezelschap waar ik mee was schreeuwden dat we weg moesten en trokken me in de auto. 99 % zeker dat ze ons de schuld van het hele gebeuren hadden gegeven.
    Echt een tweestrijd tussen iemand redden en de corruptie.
    We hadden de vrouw makkelijk naar het ziekenhuis kunnen rijden maar helaas met de kans op valse beschuldiging en gevangenisstraf.
    De dag erna hoorde ik dat ze overleden was………
    Voor mij is ieder leven erg veel waard, in Thailand zien ze dit helaas anders.
    Blijf dus weg bij een ongeval als de kans aanwezig is dat ze je de schuld kunnen geven, ook al ben je niet één van de betrokkenen.

    • flic zegt op

      een leven redden of weglopen. Ja das eiegenlijk toch niet zo moeilijk. Je moet niet overal spoken zien en corruptie omdat je iemand wil redden ??? Voor Thaien is een leven ook veel waard hoor. Heb het genoeg meegemaakt. Beetje vreemde opmerking.

      • Pim zegt op

        Flik je hebt gelijk doch in de praktijk is het beter om te horen te zien en te zwijgen .
        Soms is het hard maarals jezelf langs de weg komt te liggen heb je meer kans beroofd te worden dan dat ze je helpen .
        Dikwijls is geld hier meer waard dan een leven .
        Voorbeelden genoeg ,kijk alleen maar naar berichten uit Pattaya .

      • Roland zegt op

        Flic, ik zie geen spoken hoor…….
        Even nog terug naar m’n verhaal;
        Als het voor die Thaise man belangrijker is om de tegenparij af te rossen dan z’n vrouw / vriendin te redden, denk je dan niet dat de volgende stap is om die farang in z’n splinternieuwe grote wagen (dus in zijn ogen veel geld) fijn de schuld te geven van het hele gebeuren ??
        Verder ben ik op veel plaatsen geweest in de wereld, maar op bijvoorbeeld de Sukhumvitroad zie je mensen op hun motorfietsjes rijden met in hun linkerarm een pasgeboren baby. Met hun rechterhand zorgen ze dat ze ruimschoots boven de honderd kilometers in het uur komen….. Ik hoop op zo’n moment dan dat niet hun telefoon overgaat, want ze zijn in staat om die ook nog aan te nemen.
        Lees net nog op dit forum dat ze familie het ziekenhuis uitsturen omdat het bezoekuur voorbij is. De persoon waarvoor ze kwamen lag op sterven en deed dit zodoende in alle eenzaamheid.
        Als laatste wil ik je meegeven dat je beter wel op kunt passen voor corruptie in Thailand, ze hebben er enorme voorraden van……….

        • flic zegt op

          Ik denk dat Pim en Roland nooit meer naar Thailand gaan.

          • Redactie zegt op

            Dat zal met Pim wel meevallen, die woont, tot zijn grote tevredenheid, in Hua Hin 😉

          • Roland zegt op

            Nooit meer naar Thailand ?? Ik woon er bijna !!!
            Je gaat toch niet het meest prettige stukje aarde van me afnemen hè ?
            Voor 20.000 euro koop je er een vrijstaand huis en voor hetzelfde bedrag zet je er een nieuwe Fortuner voor die ‘s-avonds volzit met vrouwen die allemaal denken dat je een filmster bent omdat je ze net mee uit eten hebt genomen voor drie knaken en een Bounty…….

  5. Johnny zegt op

    Als je een scooter huurt, laat je Thaise vriendin dan huren. Aan die documenten hebben ze geen zier en de kans dat je belazert word is zeer klein.

    Zelf huren of rijden blijft een risiko vind ik. Wie zegt nu dat je verzekerd bent? En je weet, een falang is altijd fout.

    Bovendien heb je altijd gezeik met de brandstof, die moet je zelf voorschieten ( je krijgt een bijna lege tank ) en daarna gaan ze schatten wat je terug krijgt. ALS je het terug krijgt.

  6. Henk van't Slot zegt op

    Je bent niet verzekerd,is ook niet mogenlijk voor een kortere periode.
    Je moet een Thais rijbewijs hebben,dat er weleens wat anders wordt geaccepteerd is mazzel.
    Dat verzekeringetje wat er op zit,ook op de huurbrommer stelt niks voor,kost 200 bath per jaar en is verplicht,dekt helemaal niks.
    Ik ben hier ook voor de 3e partij verzekerd,kosten 1600 bath per jaar,en dekt de schade van de tegenpartij.
    De normale verzekering die ik heb afgsloten bij de aankoop,2000 bath voor 2 jaar,dekt diefstal en schade aan mijn brommer,niet die van de ander partij.
    Het wordt pas echt interesant als je een keer een ongeluk krijgt met en gehuurde brommer,maar daar is al over gesproken.
    En wat sommige denken van even het Thaise rijbewijs halen in hun vakantie,vergeet het maar.
    Alles begint bij de immigratie,geen non immigrant visa,geen rijbewijs.
    En ook hier moet je gewoon je theorie doen en een rijtest.

    • Martin zegt op

      Beste Henk,

      Lees dat jij een verzekering hebt afgesloten om de schade van de tegenpartij te dekken. Heb hier al diverse keren naar gevraagd maar wordt er niet echt wijzer van. Waar heb jij die verzekering dan afgesloten ??

      • Henk van't Slot zegt op

        Surin Insurance Agency
        Suksabai Villa
        Thepprasit Soi 8
        Pattaya
        Tel 038-300784
        Kantoor van Wijlen Kees Peperkamp,wordt nu door zijn dochter gerund.

        • Martin zegt op

          Bedankt Henk,
          maar ik zit aan de andere kant van het water in Hua Hin.
          Neem aan dat het toch een Thaise maatschappij is die deze verzekeringen afsluit.
          Weet je misschien de naam van de maatschappij dat is wat makkelijker navragen.

          • Henk van't Slot zegt op

            CHARTIS
            Is een Thaise verzekeringsmaatschappij.

    • HansNL zegt op

      Wanneer je voorzien bent van een door de ANWB uitgegeven Inrternationaal Rijbewijs, of hoe dat ding ook mag heten, een extension of stay of een visa voor een jaar, hoef je GEEN examen te doen.
      Je ogen, reactievermogen en dergelijke worden getest, dat wel.
      Als dat allemaal goed is krijg je een voorlopig rijbewijs met een jaar geldigheid en de restrictie voor motorfietsen tot 110cc.
      Na dat jaar kun je het rijbewijs inruilen voor een van 5 jaar, zonder restricties.
      Voor wat betreft het huren van een auto of motorfiets, is volgens internationale overeenkomsten je Nederlandse rijbewijs samen met het Internationaal rijbewijs, wel degelijk geldig.
      Let wel, je moet dus voor een motorfiets wel degelijk een motorrijbewijs hebben, dus A
      De klasse Am is het bromfietsrijbewijs.
      Wat in Thailand door velen aangezien wordt voor een motorrijbewijs.
      En eigenlijk alleen geldig is voor electrische motorfietsen, en hier en daar voor die lichte motoren van 50 cc of minder.

  7. m. jansen zegt op

    Ik huur altijd een scooter als ik in Thailand ben, Ik heb wel een paar keer aangehouden en moest een boete betalen omdat ik geen rijbewijs had. (boete van zo’n 7 euro) Mocht ik daarna gewoon mijn weg weer vervolgen. In Bangkok huur ik geen scooter omdat ik niet levensmoe ben maar op Phuket, Chiang Mai, Krabi, Koh Chang, Hua Hin en bij de River Kwai kun je best goed rijden. Ik heb nu een scooter rijbewijs, maar ben de laatste paar keren dat in in Thailand was niet meer aangehouden. Een helm draag ik eigenlijk alleen in de steden. (misschien niet slim maar wel zo koel) Met de verhuurders heb ik nog nooit problemen gehad. Meestal informeer ik bij de hotellobby waar ik het beste scooters kan huren.

    • HENRY HORSMANS zegt op

      ik ga van 9/11 tm 8/12 naar jomtien en wil daar een scooter huren ik heb geen motor maar wel een auto rijbewijs en haal een int.rijbewijs bij de ANWB waar kan ik een verwoude en verzekerde scooter huren en graag wat meer adviezen
      groetjes Henry

      • @ als je geen motorrijbewijs hebt en toch een motor/scooter huurt kun je vroeg of laat problemen krijgen. Overigens, de brommertjes daar zijn meer dan 50cc dus ook motorfietsen.
        Mijn advies: geen motorrijbewijs, niet huren!

        • Robert zegt op

          Peter – jij weet nogal wat van verzekeringen. Food for thought: is het niet raar dat een Nederlandse maatstaf gehanteerd wordt voor een internationale REISverzekering (je moet een motorrijbewijs hebben voor een scooter)? Het zou logischer en redelijker zijn als men zou uitkeren zolang je je maar aan de lokale wetten, geldend in land van verblijf, gehouden hebt. Hoe zit het dan bv als een toerist wat overkomt doe achterop een scooter zit bij een Thai, die Thai ook zonder motorrijbewijs uiteraard?

          Als je dit een beetje verder doortrekt kan een maatschappij natuurlijk altijd wel van uitkering afzien. Ziek omdat je op straat gegeten hebt? Sorry, ‘restaurant’ voldoet niet aan NL hygiene vereisten, eigen schuld! Busongeluk? De bus had geen APK ondergaan, sorry, eigen schuld. Ik besef dat ik het hier wat extreem doortrek, maar waar ligt de grens dan, en hoe gaan maatschappijen hier in de praktijk mee om? Nogmaals, food for thought.

          • @ Robert, of het raar is weet ik niet. In mijn ogen is het wel logisch. Je gaat immers een overeenkomst aan in Nederland, volgens de Nederlandse wetgeving.
            Los daarvan is er in iedere reisverzekering een clausule dat strafbare feiten niet onder de dekking vallen.
            Nog eentje waar ze zich op kunnen beroepen: je moet de normale voorzichtigheid betrachten. Mocht je gaan procederen tegen je reisverzekeraar: een Nederlandse rechter zal niet blij zijn met iemand die een motor bestuurt zonder motorrijbewijs, ook niet in het buitenland.

            Een aantal bekende uitsluitingen:

            * Verzwijging: de door jouw ingevulde gegevens op de polis kloppen niet.
            * Molest: schades door een gewapend conflict, burgeroorlog, opstand, binnenlandse onlusten, muiterij en oproer.
            * Opzet: schades die met opzet door jou of met toestemming van jou zijn veroorzaakt.
            * Strafbare feiten: indien je betrokken bent bij strafbare feiten.
            * Onjuiste schadeaangifte: wanneer je bij een schadeaangifte niet de waarheid spreekt of hebt gesproken.
            * Verdovende middelen: indien er schade is ontstaan, terwijl je onder invloed bent van alcohol, bedwelmende, opwekkende of soortgelijke middelen.
            * Gevaarlijk sporten of werkzaamheden tijdens je vakantie: het beoefenen van gevaarlijke sporten, activiteiten of werkzaamheden zijn niet altijd standaard gedekt op je reisverzekering, soms moet je hiervoor een extra dekking afsluiten.
            * Wedstrijden: deelnemen aan wedstrijden of voorbereiding daartoe treffen is niet verzekerd.
            * Onvoorzichtigheid: een tas in je auto laten liggen of je spullen onbeheerd op het strand achterlaten is niet verzekerd.

            • Robert zegt op

              Het blijft een vreemd verhaal in mijn ogen. Ik snap dat ongelukken veroorzaakt door het plegen van een strafbaar feit niet gedekt worden, maar mijn betoog heeft betrekking op de ‘strafbaar’ meetlat: strafbaar volgens de wetten van het land waar de polis wordt afgesloten of strafbaar volgens de wetten van het land waar het ongeluk plaatsvind? Met name voor een internationale reisverzekering lijkt het laatste me juist veel logischer.

              • @ Verzekeraars leven van statistieken en risico-inschattingen. Dat kan wat gemakkelijker als je daarbij uitgaat van wet- en regelgeving van 1 land. Als je dat van alle landen in de wereld moet doen zou je een reisverzekering per land moeten maken. Dat is ondoenlijk.

              • Robert zegt op

                Khun Peter – mat alle respect, dat vind ik een zwaktebod. Als ze de risico’s internationaal moeilijk kunnen inschatten dan moeten ze geen internationale dekking leveren en zich beperken tot de gebieden waar ze wel overzicht over hebben.

                • @ Och wat jij noemt zou wel kunnen. Geen probleem. Alleen wordt een reisverzekering dan 3x zo duur. En dat willen wij Nederlanders niet. Want wij zijn zuinig…. 😉

              • HansNL zegt op

                Volgens de Nederlandse wetgeving moet je rechts rijden.
                Theoretisch, omdat ik links rijd in Thailand, zou de verzekeringboer dat kunnen aangrijpen om niet uit te keren, immers de verzekering in naar Nederlands recht.

            • HansNL zegt op

              En wat verder nog voor uitvluchten gevonden kunnen worden om de claim niet te honoreren of in elk geval substantieel het uitkeringsbedrag te verminderen.
              Banken, verzekeringsbedrijven, olieboeren, en wat dies meer zij, zijn gewoon gelegaliseerde criminele instellingen.

              • @ Ja, leuk voor een gesprek in de kroeg. In de praktijk is het anders. Ik ben blij dat ik een reisverzekering kan afsluiten en betaal er graag voor.

              • HansNL zegt op

                Khun Peter, leuk voor een gesprek in de kroeg?
                Natuurlijk is het prettig dat je een reisverzekering af kunt sluiten, en er wellicht op kan claimen.
                Maar je weet net zo goed als ik dat verzekeringsbedrijven steeds vaker proberen een claim niet te honoreren, inclusief het aangrijpen van allerlei “gevonden” redenen.
                Het geval van rechts rijden/links rijden is wel degelijk door een verzekeringsmaatschappij in NL aangevat om een claim te ontduiken.
                De advocaat die het geval voor de rechter trok het in het waanzinnige door te stellen dat volgens NL recht men rechts moet rijden, het links rijden was niet volgens NL recht, temeer daar de claimer in kwestie, vogens de verzekeringsmaatschappij, niet gewend was om links te rijden, dus een onnodig risico had genomen.
                De advocaat van de claimer vroeg de tegenpartij, had de claimer dan rechts moeten gaar rijden, in Engeland?
                En voordat de tegenpartij antwoord kon geven er op liet volgen: dan had de verzekering zeker ook niet uitbetaald, immers de claimer had onnodige risico’s genomen.
                Overigens moest de verzekeringmaatschappij betalen, alles!
                De praktijk is vaak erger als dat men zich voor kan stellen!
                Als ik naar NL gaat sluit ik een reisverzekering af, dat moet wel anders krijgt de eega geen visum.
                Maar ik heb slechte ervaringen met verzekeringen.

                • @ Hans, tegenover die slechte ervaringen/verhalen, staan vele goede ervaringen. Zolang we er een nationale sport van maken om de reisverzekeraar te tillen met een dubieuze claim, kan ik nog wel even. Er worden jaarlijks meer zonnebrillen geclaimed dan er in Nederland verkocht worden.
                  Daar komt bij dat alles zo goedkoop mogelijk moet. We sluiten een reisverzekering af voor een paar tientjes maar willen vervolgens wel alles bij schade.
                  Wat mij betreft moeten reisverzekeraars nog veel strenger worden en meer afwijzen. En vooral een zwarte lijst invoeren voor al die grappenmakers met dubieuze claims.

                • Thailanddd zegt op

                  Hallo,

                  Ik had een vraag wat betreft met de scooter rondrijden in thailand.

                  Ik ben een aantal keren in pattaya geweest en daar namen ze altijd genoegen met m’n europees motor/auto rijbewijs, en kan je de boetes prima vermijden valt mij op.

                  Als ik in Shukumvit road rij (en daar zijn nogal eens wat controles!, en dat heeft helemaal niks meer met low of high season te maken!!) dan wordt je ook aan de kant gehouden ondanks dat je keurig langzaam rijd en een helm op hebt, en wordt m’n nederlands rijbewijs niet goed gekeurd..en krijg je een boete.

                  Ze zeiden dat buiten pattaya ze niet genoegen nemen met dit rijbewijs. Heb nu inmidels bij de ANWB een internationaal rijbewijs gehaald voor de volgende keer.

                  Maar weten jullie of je met de scooter (110 cc) daar op de snelweg mag rijden?
                  Het is immers een motor scooter.

                  En op Sukhumvit road, is het nou juist verplicht om helemaal links te rijden links van de lijn 50 /60 km/hr of mag je daar officieel wel deelnemen aan het snellere verkeer en alle rijbanen gebruiken?

                  Meestal doe ik het wel..ik ben een ervaren motor rijder en rijd gewoon een gangetje of 80 a 90 mee zo in het verkeer. Maar mag de politie je daarvoor aanhouden daar?

                  Groetjes

  8. Pim zegt op

    Henry .
    Wil je geen risico nemen huur dan zeker geen wat wij 1 brommer noemen .
    Het zijn motoren en daar heb je echt wel 1 apart rijbewijs voor nodig .
    Breng jezelf niet onnodig in moeilijkheden .
    1 Prettige vakantie toegewenst.

  9. Hans Bos (redactie) zegt op

    Theo Tetteroo schreef TB vandaag: “Op Uw site las ik dat de verplichte verzekering voor een scooter / motor minimaal uitkeert. Mij gebeurde het volgende: in Lampang waar ik woon, kreeg ik een blackout op de scooter, mijn vrouw zat gelukkig achterop. Met de ambulance naar het ziekenhuis daar 6 dagen gelegen en behandeld. Totale rekening 30.000 bath. Echter, ik hoefde niets te betalen;de verplichte verzekering betaalde alles. Ze
    betalen alles tot een bedrag van 50.000 bath ook voor buitenlanders, mits je
    een tabien ban en een jaarvisum hebt. Heb je die niet dan betalen ze max 15.000,-bath. De scooter staat gewoon op mijn vrouw’s naam. Laat dit ook anderen weten ,misschien kunnen ze er hun voordeel mee doen.”

  10. mark zegt op

    gewoon brommer taxi neemen ze staan op elke hoek en kosten maar 20 bhat naar de stat


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website