‘Lastminute-reizen naar Thailand? Vergeet het maar…’

Lastminute-reizen voor een spotprijs bijvoorbeeld naar Thailand, die binnen een paar dagen vertrekken, bestaan nog nauwelijks. Uit onderzoek van de Reisgids van de Consumentenbond blijkt dat de term ‘lastminute’ te pas en te onpas wordt gebruikt.

Vertrekdata liggen soms meer dan een maand na de boekingsdatum en de aangeboden reizen zijn vaak niet goedkoper dan reguliere aanbiedingen.

De term ‘lastminute’ levert in een zoekmachine meer dan een miljard resultaten op, variërend van vertrek op dezelfde dag tot vertrek over anderhalve maand. Sommige aanbiedingen blijken ook niet te kloppen: de reis is niet meer beschikbaar of het vliegtuig is al vertrokken. De onderzoekers vonden online zelfs reizen van het failliete Oad.

”Lastminute is een holle marketingterm geworden”

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ”Lastminute is een holle marketingterm geworden en consumenten zien door de bomen het bos niet meer. Prijzen vergelijken blijft lonend, maar je doet er goed aan ook naar andere aanbiedingen, zoals bijvoorbeeld vroegboekkortingen, te kijken. Die aanbiedingen zijn vaak net zo aantrekkelijk, en een stuk flexibeler qua vertrekdata.”

Op goed geluk heeft weinig zin

Ook offline is ‘lastminute’ niet meer wat het geweest is. Met een koffer op goed geluk naar de luchthaven levert weinig op. Op Schiphol worden zogenaamde lastminute-reizen aangeboden, maar het vertrek is vaak pas over enkele weken en de prijs verschilt nauwelijks van online-aanbiedingen.

No votes yet.
Please wait...

11 reacties op “‘Lastminute-reizen naar Thailand? Vergeet het maar!’”

  1. peter zegt op

    De term last minute is ontstaan toen in de reiswereld nog gewerkt werd met garantiestoelen op chartervluchten. Reisorganisatie kocht aantal stoelen in en nam het risico van wel of niet verkochte stoelen, vervolgens werden de hoteliers en andere acco verschaffers onder druk gezet en die moesten dumpen en zo raakte de reisorganisatie zijn handel kwijt. Tegenwoordig is het aantal chartermaatschappijen uitgedund, nu nog Corendon en Arke Fly, en wordt er steeds meer op basis van lijndienstvluchten gevlogen waarbij de reisorganisatie de vlucht gekoppeld aan een landarrangement zgn ITE basis pas inkoopt als er vraag is waardoor zijn risico aanzienlijk verkleind wordt. Consument is in de loop der jaren last minute gaan koppelen aan goedkope reizen en heeft die beleving vast gehouden. Gezien de vraag naar reizen naar Thailand en de koppeling aan arrangementen is er geen enkele party die baat heeft bij het aanbieden van een goedkopere reis. Een gat in de markt………waarschijnlijk maar de beperkte slots (aankomst en vertrekmogelijkheden) op de internationale luchthaven van bangkok laten dit niet toe. De luchthaven van pattaya wordt gebruikt door russische luchtvaartmaatschappijen die deze reizen voor een appel en een ei en een slok wodka aanbieden en zie Pattaya overspoelt met Russen die men eigenlijk liever niet heeft.

  2. TH.NL zegt op

    En zo zit dat in elkaar Peter. Het gaat om compleet verzorgde reizen.
    Lijndienstmaatschappijen bieden nooit last minute tickets aan. Sterker nog, als je oplet zal je zien dat wanneer je vroeg boekt de prijzen bijna altijd veel lager zijn dan bijvoorbeeld een maand voor vertrek.

  3. Leo Th. zegt op

    Als je deze maand nog wilt vertrekken vanuit A’dam naar Bangkok en bereid ben terug te vliegen op Düsseldorf , dan kan je met Ethihad mee voor € 466,=. Misschien mag je dat geen Lastminutereis noemen maar ik vind het wel een Lastminuteprijs. Als je vanaf de volgende maand vertrekt dan heb je al een ticket voor € 419,= incl. taxes.

  4. Song zegt op

    De enige “last minutes” die ik soms kan vinden, voor een lijndienst op Bangkok is Ltur, het aanbod is zeer wisselend, vaak zit er niets interessants tussen, soms een mooie aanbieding, alleen voor vertrek data binnen 3 maanden, vaak vanaf Duitse luchthaven. Ik heb 1* geboekt vertrek vanaf Frankfurt rechtstreeks met Thai Airways, was toen een concurrerende prijs maar etihad is tegenwoordig goedkoper (met tussenstop). Ik vlieg overigens laatste jaren enkel met Emirates, niet voor een “aanbieding” maar mijn inziens, als ik binnenlandse vlucht naar cnx mee reken, prima prijs en perfecte tijden.

  5. peter zegt op

    Luchtvaartmaatschappijen beconcurreren elkaar hevig en om de gunst van de consument bieden ze bij tijd en wijlen vluchten aan voor bodemprijzen. service etc blijft hetzelfde. de vraag is echter of je gelukkig wordt van vertrek vanaf amsterdam en terugkeer op dusseldorf.
    Het zou handiger zijn om als fervente Thailandbezoekers bij onze (NOG NEDERLANDSE LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ) klm in plaats van frequent flyer punten en meer van die onzin tarieven af te dwingen op basis van enkele vaste vertrekdagen. Willen ze daar niet over praten dan en masse overstappen naar de volgende luchtvaartmaatschappij zoals emirates of garuda die vanaf deze zomer vijf vluchten per week gaat uitvoeren naar jakarta. Laat garuda die hub gebruiken om met bv Air Asia of Thai Airways door te vliegen naar bangkok.

    ik stem voor.

    • Cornelis zegt op

      Wanneer je er aan twijfelt of mensen wel gelukkig worden van vertrek vanaf Amsterdam met een terugvlucht naar Düsseldorf dan zou je je ook kunnen afvragen of ze dat worden van vliegen naar Jakarta – een stuk verder dan Bangkok – om vervolgens 3.5 uur terug te vliegen naar Bangkok………..

  6. Gerard zegt op

    @Leo Th. Vergeet dan ook niet de reiskosten van Düsseldorf naar Nederland erin op te memen. Wel zo handig.

    • Leo Th. zegt op

      Joh, ik ben geen reisburo. Moet ik soms ook nog de prijs van een drankje vermelden op de luchthaven bij een tussenstop? Ik acht een ieder in staat om zelf even te googlelen. Overigens weet ik dat een kaartje van een ICE trein (intern. trein) vanaf Düsseldorf naar Nederland bij vooruitboeking € 19,= kost en dat de reistijd naar Utrecht een kleine 11/2 uur is. Je mag zelf uitzoeken wat een treinkaartje vanaf Schiphol naar diverse bestemmingen kost.

  7. Henk Udon zegt op

    Nu ik dit bericht gelezen heb, ben ik wel nieuwsgierig welke mogelijkheden je hebt, indien je plotseling gedwongen bent om zo snel mogelijk te moeten vertrekken, bijvoorbeeld ingeval van een sterfgeval.

    Hoe kan je dan het beste handelen ?

    • Lex K. zegt op

      Na het overlijden van mijn schoonvader wilde mijn vrouw, uiteraard, zo snel mogelijk naar Thailand, aangezien hij moslim was moest de begrafenis binnen 24 uur na het overlijden plaats vinden, ik ben om 11.00 uur met de KLM gaan bellen dat mijn vrouw tegen elke kosten zo snel mogelijk naar Thailand moest, de dame van de KLM, heel aardig en begripvol, ging aan het werk.
      Einde van het verhaal mijn vrouw zat 3 uur later in het 1e vliegtuig moest 2 keer overstappen en was net op tijd bij haar vader, Amsterdam naar Koh Lanta in 17 uur, het heeft mij wel een lieve duit gekost, maar het kan.
      De KLM had die dag alleen nog avond vluchten en die zaten al vol en met China en Eva lukte ook niet, dus in dit geval Hulde aan de service van de KLM, ook met begeleiding en opvang van mijn vrouw.
      Dus het is mogelijk, maar je moet wel accepteren (en betalen uiteraard) wat ze je te bieden hebben.

      Met vriendelijke groet,

      Lex K

  8. peter zegt op

    Luchtvaartmaatschappijen hebben op bijna iedere vlucht een of meerdere stoelen vrij te houden voor overlijdensgevallen en andere spoed eisende gebeurtenissen.
    Aangezien men deze stoelen vrij maakt buiten de CRS systemen kunnen ze elk tarief vragen in de wetenschap dat mensen die echt omhoog zitten bereid zijn elke prijs te betalen om af te reizen.
    En zie het resultaat; lex k is de KLM zeer dankbaar en zal dit aan een ieder die het wil horen uitdragen, een betere reclame uitdrager kun je niet aandragen.
    Een creatieve reisagent had hem dezelfde dienst kunnen bewijzen tegen een vermoedelijk lager tarief.
    desnoods door de reis op papier te laten aanvangen in een ander land met overstap op bv Amsterdam, vervolgens dien je de coupon voor het niet gevlogen deel van buitenland via Amsterdam op dezelfde dag van reservering in bij de luchtvaartmaatschappij ter restitutie zodat de passagier niet als een no show op dat gedeelte van de vlucht wordt gezien en in amsterdam kan inchecken.
    Sommige maatschappijen, zo ook de KLM hebben dit fake vliegen redelijk onder controle en weigeren passagiers vanaf amsterdam te laten vertrekken als ze geen bewijs kunnen overleggen van het werkelijk hebben gereisd tussen vertrek luchthaven en amsterdam.
    voorbeeld hiervan is het treinkaartje dat je verplicht afgestempeld door de conducteur moet overleggen om te kunnen profiteren van de vaak goedkopere klm vluchten met vertrek vanaf Antwerpen (luchthavencode ZWE).
    En zo zijn er legio voorbeelden te noemen van goedkopere vertrekluchthavens. Reisagenten zijn echter bang voor de boete die de luchtvaartmaatschappij kan opleggen bij constatering van dit soort creatieve reisoplossingen.
    En Lex K. het belangrijkste van je verhaal is dat de begrafenis bijgewoond kon worden.

    PS Ik heb 30 jaar ervaring in de reiswereld en deel dit op basis van mijn persoonlijke ervaringen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website