Het Ministerie van Financiën van Thailand heeft in samenwerking met Krungthai Bank een pensioenspaardienst voor zelfstandigen gelanceerd, toegankelijk via de Pao Tang digitale portemonnee-app.

Deze nieuwe functie, genaamd ‘AOMPLEARN’, is speciaal ontworpen voor miljoenen Thaise zelfstandigen die geen pensioenregelingen hebben. Het stelt hen in staat om automatisch een deel van hun uitgaven te sparen via de app. Zodra de besparingen 50 baht bereiken, worden ze overgemaakt naar het Nationaal Spaarfonds (NSF).

Dit initiatief is gericht op Thaise burgers tussen de 15 en 60 jaar die niet onder de sociale zekerheid vallen. Het maakt deel uit van Thailand’s respons op de vergrijzende bevolking. De dienst stimuleert gebruikers om te sparen voor hun pensioen door kleine bedragen van hun dagelijkse uitgaven af te trekken. Dit helpt het probleem aan te pakken dat het inkomen van veel huishoudens lager is dan hun kosten.

Payong Srivanich, CEO van Krungthai Bank, benadrukt dat AOMPLEARN ook gericht is op het verbeteren van financiële geletterdheid. Het past binnen de doelstelling van de bank om een nationaal digitaal platform te zijn voor financiële inclusiviteit.

De effectiviteit van AOMPLEARN zal worden geëvalueerd door een zes maanden durend onderzoek, uitgevoerd door het Fiscal Policy Research Institute. De bevindingen van dit onderzoek zullen worden gebruikt om de spaarmogelijkheden te verbeteren en om de deelnemers extra stimulansen te bieden.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

6 reacties op “Revolutionaire pensioen spaar-app voor zelfstandigen gelanceerd in Thailand”

  1. Soi zegt op

    Het lijkt op een uitbreiding van een al bestaande mogelijkheid voor mensen: 1- jonger dan 60 jaar, 2- zonder vaste dienstbetrekking, maar 3- werkzaam in de informele sector, én 4- ingeschreven bij de Thaise SSO, om maandelijks wat premies in te leggen en op deze wijze een maandelijks pensioen bijeen te sparen. De hoogte van dat pensioen uiteraard afhankelijk van de duur en de grootte van de inleg. Daar komt dan dit spaarplan bij. Kleingeld bijeen wordt steeds automatisch doorgeboekt naar een aparte rekening.
    Iemand die 60 jaar wordt ontvangt dan 1- maandelijks 600 baht Old Age Allowanceen, een 2- SSO-pensioentje indien deelnemer, en nu met dit spaarplan van Krungthai een toeslag, indien ingelegd.

  2. Chris zegt op

    Is dit nu gekkigheid of snap ik niet?
    “Het stelt hen in staat om automatisch een deel van hun uitgaven te sparen via de app. Zodra de besparingen 50 baht bereiken, worden ze overgemaakt naar het Nationaal Spaarfonds (NSF).”
    Heb geen idee hoe dit werkt. Ik moet blijkbaar de app downloaden en alles met de telefoon betalen.
    Wanneer BESPAAR ik wat op mij uitgaven? Als ik gemiddeld een bepaald bedarg uitgeef?
    En het gaat alleen over mij, de regering en de bank doen verder niets. Het is een soort spaarpotje……maar dat kan toch al lang?? Als ik nu 50 Baht per dag automatisch laat overmaken op mijn nieuwe bankrekening…..is dat dan hetzelfde?

    • Soi zegt op

      De app PEAKS van de Rabobank doet hetzelfde. Elke uitgave/overschrijving rondt ie af naar een hele euro en zet dat apart op een beleggingsrekening. Bv: je koopt iets en betaalt 14euro86. Dan gaan er 14 cent naar PEAKS. Je kunt dat bedrag met een aantal keren vermenigvuldigen als je wilt, je mag ook extra storten, en je kunt vanaf welke bank dan ook meedoen. Op den duur-na jaren, htegeen ook de bedoeling is van beleggen- loopt het op tot een klien kapitaaltje, waarmee bv een extra citytrip is te financieren. Het bedrag van zo’n trip wordt ook weer afgerond, etc etc.

  3. Mark zegt op

    Vorige week kreeg mijn Thaise vrouw een telefoontje van Krungthaibank. De boodschap was een marketing praatje voor dit spaarproduct … en of mijn vrouw er interesse in had.

    Als ik het goed begrijp is dit één van de variaties op een levensverzekering die KTB in de markt zet. Premie betalen via een app tot je 60ste en vanaf dan een maandelijks bedrag ontvangen afhankelijk van je inleg.

    Of de Thaise overheid het op één of andere wijze met belastinggeld faciliteert is onduidelijk. Het lijkt me op het eerste zicht niet het geval.

    Mijn vrouw had geen interesse op haar 59ste. Slechte screening (op leeftijd) door het callcenter dat KTB-klanten telefonisch contacteerde 🙂

  4. Mark zegt op

    De AOMPLEARN app (Pao Tang app) kan je instellen zodat bij elke betaling met die app een bedrag van 5 tot 5 tot 500 thb in een lange termijn spaarfonds (variant op levensverzekering) gestopt wordt. De app strekt er toe het lange termijn sparen van gebruikers te stimuleren.

    Op zich niet zo’n gekke doelstelling om een deel van de Thaise bevolking te helpen om te leren sparen in plaats van schulden te maken. Of en hoe KTB het spaarfonds op lange termijn performant zal kunnen beheren blijft een open vraag.

    Persoonlijk ben ik na 35 jaar jaarlijks inleggen niet onverdeeld gelukkig met de performantie mijn Belgisch pensioenspaarfonds. Die blijft ver onder de lang geleden voorgespiegelde te verwachten prestatie terwijl de kosten (taksen + beheer) fluks de andere richting uitgingen.

  5. Cornelis zegt op

    Toevallig biedt in Nederland de ING sinds kort een soortgelijk programma aan, waarbij je bij elke betaling, met de app, met je bankpas, met je telefoon, automatisch een bedrag(je) kunt sparen. Heet ‘Rond af & Spaar’.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website