Ramp met Malaysia Airlines toestel: 298 doden waaronder 193 Nederlanders

Vlucht MH17 van Malaysia Airlines is donderdag om 14.15 uur (Nederlandse tijd) op ongeveer tachtig kilometer van de Russisch-Oekraïense grens verongelukt. Daarbij zijn volgens de laatste gegevens 193 Nederlanders om het leven gekomen.

Onder de slachtoffers zijn verder 44 Maleisiërs (waaronder de bemanning), 27 Australiërs, 12 Indonesiërs, 9 Britten, 4 Duitsers, 4 Belgen, 3 Filipijnen, een Nieuw-Zeelander en een Canadees.

Veel Nederlanders waren op weg naar hun vakantiebestemming

In het toestel zaten veel Nederlanders die op weg waren naar hun vakantiebestemming in het Oosten zoals Indonesië of Australië. Of er Nederlanders in het toestel zaten die op weg waren naar Thailand is onbekend maar wel aannemelijk.

Zelf vloog ik ook een keer met de MH 17 van Malaysia Airlines van Schiphol naar Kuala Lumpur en wel op vrijdag 22 februari 2013 om 12:00 uur. Vanaf Kuala Lumpur vloog ik verder met de MH 784 van Malaysia Airlines naar Bangkok.

Kortom een verschrikkelijke ramp en mijn gedachten en medeleven gaan uit naar de familie en vrienden van de slachtoffers.

Update

Volgens persbureaus, op de website van Bangkok Post niet nader aangeduid, is het toestel met een raket neergeschoten. De Oekraïense veiligheidsdienst zegt telefoongesprekken te hebben onderschept, waarin pro-Russische militanten over de aanval spraken. De separatisten ontkennen de beschuldiging. Amerikaanse functionarissen zeggen dat de raket vermoedelijk een Russische model was dat veel in Oost-Europa wordt gebruikt. Het luchtverkeer wordt thans om het gebied heengeleid.

Het toestel vloog op een hoogte van 33.000 voet toen het geraakt werd. Het volgde een route over oostelijk Oekraïne, die Quantas Airways en veel Aziatische maatschappijen mijden. Tot een hoogte van 32.000 voet mag er niet gevlogen worden. Daarboven is het luchtruim beschikbaar voor commerciële vluchten.

Vermoed wordt dat de separatisten het toestel hebben aangezien voor een Oekraïens militair transportvliegtuig. Het lijkt erop dat de raket een SA-11 Gadfly was, een radar-geleide raket die doelen tot 140 mijl kan vinden en een hoogte van 72.000 voet kan bereiken.

Veel passagiers waren op weg naar de twintigste internationale Aids conferentie in Melbourne. Onder hen een Nederlandse wetenschapper en woordvoerder van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Bekijk hier een klein stukje uit de persconferentie van premier Rutte vrijdag:

No votes yet.

39 gedachten over “Ramp met Malaysia Airlines toestel: 298 doden waaronder 193 Nederlanders

  1. Aller eerst wil ik alle na bestaande heel veel sterkte wensen met dit grote verlies van hun dierbare.Wat een idiote lopen er toch tegen woordig op deze aarde rond .Hier zijn gewoon geen woorden voor .Late we hopen dat het recht zegevierd en de daders flink gestrafd worden.

  2. Veel sterkte voor de nabestaanden! Het is te erg voor woorden en ik heb begrepen dat alleen Quantas om het gebied heen vloog en andere maatschappijen de laatste maanden dus niet. Volgens de informatie die ik heb gelezen is dit de standaard route naar Azie en ben ik dus de laatste maanden 4 aan zo’n aanval ontsnapt. Vliegmaatschappijen mogen m.i. wel beter zorgen voor hun passagiers en veilige routes nemen.

  3. Shocking, voor elk mens, in het bijzonder voor alle nabestaanden, ik wens hen allen heel veel sterkte, een drama dat velen wereldwijd treft.
    Dan de schuldvraag, als ik het goed lees zegt de heer Poetin direkt al, dat de schuld ligt bij de regering van Oekraïne, omdat die een offensief gestart is tegen de separatisten.
    Met andere woorden Poetin zegt dus dat de separatisten degenen zijn die de raket hebben afgevuurd.
    Dan zal dit bij nader onderzoek nog bevestigd moeten worden, maar ook lees ik, dat het betreffende raketsysteem al naar Rusland is gesmokkeld, ik hoop dat onderzoekers hier duidelijkheid kunnen brengen en dat de verantwoordelijken voor dit drama hun verdiende straf krijgen.
    Dat maakt het leed voor de nabestaanden en niet minder om, nogmaals lieve mensen, ik wens jullie allemaal heel veel sterkte met het opvangen en verwerken van dit enorme verlies en verdriet.
    NicoB

  4. allereerst veel sterkte voor de nabestaande van deze traishe gebeurtenis hoop dat deze mensen kacht vinden om door te gaan en dat er harde maatregelingen getroffen worden nu tegen rusland nogmaals voor nabestaande veel sterkte!!

  5. In principe had iedereen die regelmatig naar Thailand gaat in dit vliegtuig kunnen zitten.Dan komt het allemaal wel heel dicht bij.Vreselijk drama voor de nabestaanden.Zij moeten weten dat heel Nederland met hun meeleeft.Hierbij dus iedereen die hiet bij betrokken is heel veel sterkte en kracht.

  6. Diep triest,dit betekend eigenlijk dat je ook niet meer over Irak,Iran,Turkye enz. kan vliegen de andere Azie routes.Overal waar terroristen de overhand hebben is het zelfs op 10.000 meter hoog niet meer veilig.
    Hier zijn geen woorden voor.

  7. Heel langzaam wordt er iets meer duidelijk over de identiteit van de Nederlandse inzittenden van de verongelukte vlucht MH17 van Malaysia Airlines.

    In diverse gemeenten doen namen de ronde van mensen die hoogstwaarschijnlijk aan boord waren.

    De Amsterdamse aidsonderzoeker Joep Lange zat vrijwel zeker aan boord, samen met een aantal collega’s. Ze waren op weg naar een conferentie in Australië.

    De Naardense burgemeester heeft bevestigd dat een moeder met haar drie jonge kinderen in het verongelukte vliegtuig zat. “Het is een nachtmerrie”, zegt burgemeester Joyce Sylvester.

    De gemeente Cuijk maakt bekend dat waarschijnlijk een gezin van vier personen uit de gemeente aan boord zat. Burgemeester Wim Hillenaar schrijft: “Een gezin van vier, waarvan twee gewaardeerde medewerkers van de gemeente, zat ook aan boord van het toestel. Het nieuws is nauwelijks te bevatten en vervult ons, gemeentebestuur en alle collega’s, met groot verdriet. Wij wensen alle familieleden, vrienden en andere naasten van dit gezin veel sterkte bij het verwerken van het verlies.”

    In Neerkant hangen vlaggen halfstok. Het kleine dorp rouwt om het verlies van het gezin Wals. Vader, moeder en hun vier kinderen zaten donderdag in het neergestorte vliegtuig. Een beestje, een bloemetje, een kaart en een kaars bij de voordeur van hun woning bevestigen in stilte het trieste nieuws. De jongste van het gezin zat op de basisschool. De klasgenoten van het meisje worden op school opgevangen om samen te zijn.

    Volendam rouwt om het overlijden van twee inwoners. Burgemeester Willem van Beek bevestigt het verlies op Twitter. Hij schrijft: “Ik heb even radiostilte (aandacht voor familie en collega’s). Veel kracht gewenst.”

    Ook in Woerden wordt getreurd. Drie leerlingen van het Minkema College zaten aan boord van MH17. Twee van hen zouden mogelijk in het gezelschap zijn van hun grootouders. Het Minkema College schrijft op Facebook: “Ouders hebben ons bevestigd dat drie van onze leerlingen aan boord zaten van vlucht MH17. Het betreft Robert-Jan en Frederique van Zijtveld (5 en 6 vwo) en Robin Hemelrijk (4 havo). Met grote verslagenheid hebben wij dit bericht ontvangen.”

    Op de website condoleance.nl zijn al ruim 5000 berichten binnengekomen waarin mensen hun medeleven betuigen aan nabestaanden van de slachtoffers van de vliegramp met vlucht MH17.

    Het register is veruit het best getekende register op de website dit jaar. Het register met de meeste reacties is dat voor André Hazes die in 2004 overleed. Toen betuigden 58.000 mensen hun medeleven.

    Bron: NOS

  8. Ik zat net nog tv te kijken met Oekrainse burgers die massaal bloemen bij de Nederlandse ambassade leggen. Ik had de tranen in mijn ogen. Inmiddels is het bekend geworden dat er onder de slachtoffers 173 Nederlanders zaten. Maar hoeveel Nederlanders er ook bij zitten het is voor alle nabestaanden natuurlijk echt verschrikkelijk. Het wordt tijd dat er nu eens echte maatregelen worden genomen en niet dat halfbakken gedoe van onze softies in de regering.

    • Van wat ik elders lees (Joop.nl) vlogen diverse vluchten om wegens onweer. Voor eht vliegtuig zou bijvoorbeeld een vlucht van Singapore Airliens hebben gevlogen en er achter een KLM (?). Het had dus evengoed een andere airliner kunnen wezen die omvloog. Dat zou kunnen verklaren dat de idioten die op het vliegtuig schoten er niet echt op voorbereid waren dat er volop burgerluchtverkeer was: dat was in de periode er voor niet het geval. Al blijft het dan idioot om zonder goede verificatie op een luchtdoel te schieten als het al geoorloofd is om wel op militaire vliegtuigen te schieten. Rest ook de vraag of de luchtafweer even zo goed in het bereik van de meer gangbare route lag en wat de beweeg redenen van de operators waren bij het opstellen (locatie) en besturen (doel bepaling) van het luchtafweer systeem.

      of die verhalen kloppen?? Geen idee, dat is echt afwachten totdat men de zaak grondig onderzoekt. De meldingen klinken plausibel maar of het de waarheid of geruchten zijn valt nu echt niet te zeggen. Afwachten dus voordat we daders (of straffen) gaan aanwijzen.

    • dat verhaal op youtube is onzin! geplakt en geen nekele referentie van de waarheid. het is al eens eerder gebruikt bij een andere raket aanval….. lees ook de comments onder het filmpje dan hoef ik niet alle specificaties te noemen. of beter bekijk het niet dan hoef je niets te doen….

  9. Diep triest deze tragedie, wij denken alle met medeleven aan hen die een dierbare verloren zijn. 🙁

    De schuldvraag zal nader onderzocht moeten worden, als de aannames die de ronde doen kloppen zijn natuurlijk de idioten die op het vliegtuig schoten hoofd verantwoordelijk maar indirect veel meer partijen. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten: luchtvaartmaatschappijen hadden daar niet moeten vliegen (had je weer boze burgers gehad wegens hogere ticketprijzen door maandenlang omvliegen?) , de luchtverkeersleiding had het luchtruim moeten sluiten (zonder of met in achtneming van bronnen dat een geavanceerd surface to air luchtafweersysteem was buitgemaakt door opstandelingen eind juni).

    Het had evengoed zo’n beetje elk ander toestel kunnen zijn die vanuit Europa op Azië vloog kunnen zijn. Voor Malaysia Airlines is dit een extra zware tragedie al is nuchter bezien hun niets te verwijten. Zij hebben net zoals zo’n beetje alle andere maatschappijen en autoriteiten aangenomen dat deze belangrijke verkeersroute voldoende veilig was (de doorsnee separatisten heeft/hadden tot zover bekend was geen toegang tot geavanceerde systemen ) en de luchtafweer met (schouder gedragen systemen) was altijd op militaire doelen gericht. Pijnlijk is ook dat mensen gek laten maken, in een ideale wereld zou je niet hoeven vechten, dan zouden alle mensen zelfbeschikking hebben en bij duurzame, grootschalige wens zou iedereen autonomiteit moeten kunnen claimen. In deze is Rusland dan wel hypocriet: er op wijzen dat de Oekraïne de grensregio zelfstandigheid kunnen/moeten geven maar dat andersom niet doen men hen die juist los willen van Rusland. Aan al dat gevecht hebben de slachtoffers en nabestaande niets, voor het was het een tragedie: men was op de verkeerde tijd op de verkeerde plek… 🙁

  10. volgens CNN is de koers gewijzigd naar het noorden ivm slecht weer op de route daar.
    Waar ik mij mateloos aan erger bij het zien van de beelden is dat de lokale ter plekke paspoorten laten zien van de slachtoffers , die kunnen ze alleen uit zakken of koffers gehaald hebben.
    Ook lege koffers waar de spullen uit zijn, die mentaliteit is tekenend voor dat volk wat geen enkel respect heeft de slachtoffers.

    • – Een deel van de paspoorten kan verspreid over het rampgebied hebben gelegen. Door de impact vliegt van alles rond, breekt in stukken, koffers vliegen open. De paspoorten hoeven dus niet alle door mensen uit zakken of tassen zijn gevist.
      – Dat er mensen aan het roven waren is wel duidelijk, gisteren hoorde je op de NOS dat er zowel mensen aan het plunderen waren als mensen die probeerde te assisteren met reddingswerk (blussen, bewijs verzamelen, waaronder ook paspoorten). Niet iedereen die papieren inleverde hoeft dus een dief te zijn.
      – Plunderaars kom je helaas overal tegen, maar een deel van de mensen hoeft over te gaan, die trekken mogelijk weer mensen aan die het eerst niet van plan waren (maar eerst aan het helpen waren bijvoorbeeld): ” kijk ze eens jatten, straks hebben zij alles en ik niets” .Dat zie je bij andere rampen ook gebeuren. Al is het maar een handjevol mensen die dat doen. Ik zou dat je terechte ergernis dan ook niet op ” dat volk” richten maar op het individuele respectloze tuig die die wandaden begaat. Of denk je dat bij rampen in bijvoorbeeld Nederland er geen dieven rond lopen?

    • Ik ken het koppel dat de baas is van Asian Glories… uitbaatte?

  11. Het is een schande voor de Russische separatisten en heel de hypocritische Russische regering dat dit gebeurd is,separatisten veroveren luchtafweer ,kunnen er wel mee schieten maar zien het verschil niet tussen militaire of burgervliegtuigen wat een schande die onbekwame Russische wereld,,ze zouden heel zwaar moeten gestraft worden in deze wereld van deze tijd.

    Ik ben heel triestig dat dit nog moet gebeuren na zoveel voorbeelden van Oorlog ,
    onbekwame mensen op de verkeerde plaats .
    Mijn medeleven aan alle mensen die familie hebben verloren in deze waanzinnige daad.

    • Let wel, dat de separatisten hebben geschoten naar wat haast zeker surface to air luchtafweer was is een (zeer plausibele) aanname. Zo kun je nu nog niet uitsluiten dan de Oekraïense strijdkrachten zelf per ongeluk op het toestel hebben geschoten. Dat ligt wel minder voor de hand, je mag aannemen dat het leger hun installaties wel hebben verbonden aan een actueel gevoede database met vluchtverkeer data en niet stand alone (” kijk daar een vliegtuig, schieten!” ). Stand alone zou men moeten weten extra voorzichtig te zijn, de apparatuur kan niet door onopgeleid personeel worden bedient (aldus defensie experts te gast bij de NOS, Dick Berlijn?) dus degene die schoot zal toch minstens de officiële protocollen hebben geweten als onderdeel van zijn of haar opleiding.

      Wie er waar precies en hoeveel schuld heeft valt nog niet te zeggen. Zo lees je ook dat het luchtruim aldaar reeds gesloten zou zijn toen deze (en andere?) vliegtuigen er overheen vlogen om een onweersstorm te ontwijken op de reguliere route. Dan zou o.a. ook de verkeersleiding gedeelde schuld hebben door zo’n grote fout. Het meeste bloed kleeft aan de handen van degene die hebben geschoten of daartoe opdracht gaven. Nu afwachten of dat inderdaad de separatisten zijn geweest.

      • Hallo.

        @ Rob.

        Heel plausibele uitleg, maar ik heb vandaag gelezen dat het luchtruim gesloten was tot 32000 voet, en dat daarboven vrij luchtverkeer toegestaan was (Het Laatste Nieuws B). Het vliegtuig vloog, zoals de meeste op 33000 voet.
        Het is te hopen dat de schuldigen gevonden worden, en de gepaste maatregelen getroffen worden.
        Maar dat is een magere troost voor de nabestaanden.

        Mvg. Rudy.

        • @ Rudy Van Goethem Heeft u wel de posting gelezen want de informatie over de vlieghoogte staat in de posting. Vanwaar die verwijzing naar Het Laatste Nieuws B?

          • Hallo.

            @ Dick.

            Sorry Dick, even over het hoofd gezien, heb de posting wel degelijk gelezen, ik lees elke dag elke posting, maar ik was druk bezig met alle reacties te lezen en terwijl te switchen naar de site van Het Laatste Nieuws B, mijn lijfkrant… zal niet meer gebeuren.

            Mvg. Rudy.

  12. Vooropgesteld sterkte voor alle nabestaanden dit afgrijselijke noodlot te kunnen dragen!

    Omvliegen schijnt vanwege kostenbesparingen voor veel vliegtuigmaatschappijen niet ongebruikelijk te zijn doch blijven we ondertussen wel naarstig op zoek gaan naar een zo goedkoop mogelijk ticket.
    Het is daarentegen voor de vliegtuigmaatschappijen ook niet gemakkelijk een zo kort mogelijke vliegroute richting Zuidoost-Azië te vinden die standaard volkomen ‘schoon’ is, neem alleen al maar het laatste stuk over India met haar verscheidene gebieden waar agitatie veelvuldig voorkomt.

    Aan de andere kant (zonder deze vliegramp te willen bagatelliseren) hebben wij allen eerlijk gezegd er voordien eigenlijk toch ook nooit zo bij stilgestaan dat op die lange vlucht die richting op waar wij allen toch regelmatig gebruik van maken, gevlogen wordt over contreien waar het onrustig is oftewel door zo’n aanslag (hoogstwaarschijnlijk) op die wijze het ons kan doen overkomen.

  13. Hallo.

    Vooraleerst mijn diepste medeleven voor alle nabestaanden van de slachtoffers, hun leed moet enorm zijn.

    Ik zegde daarstraks tegen mijn vriendin dat ik ook al verschillende malen die route gevlogen heb, en dan spoken allerlei rare gedachten in je hoofd in de trend van: het had ook het vliegtuig kunnen zijn waarvan ik passagier was…
    Ik weet nog toen we boven India vlogen, het was nacht, en ik zag al die lichtjes beneden, en ik zag op het tv-schermpje: hoogte 33000 voet, dat is 10 km, ik dacht, dat is een gans eind naar beneden… ik denk dat iedereen die gedachten wel eens heeft.

    We kunnen ons de doodsangst van die mensen niet voorstellen, en maar best ook, maar dit zal voor een wrange nasmaak zorgen bij vele passagiers.

    Ik heb die gesprekken ook gehoord, en daarin hoor je duidelijk zeggen dat ze in “hun” luchtruim niets te zoeken hadden, en indien wel dat ze waarschijnlijk spionnen aan boord hadden, bericht volgens verschillende persagentschappen. Complete waanzin, er waren verscheidene baby’s aan boord!

    Ondertussen heb ik gelezen dat de meeste maatschappijen, waaronder Thai Airways hun vluchtschema verlegd hebben.

    Nogmaals, mijn innige deelneming aan alle familieleden en vrienden van de slachtoffers… jullie kwamen uit de hemel, en jullie zijn teruggekeerd… rust in vrede…

    Mvg… Rudy.

  14. Het getal 7 is geen geluksnummer. Ik heb zojuist een tip gegeven voor alle Airlines.
    Bij boarden ook op instap kaart behave naam nationaliteit weer te geven. Nu zijn er wel 4 namen bekend maar geen nationaliteit. RIP for all. Wensen nabestaanden veel sterkte.

  15. RIP. Triest.

    Wat de paspoorten betreft, bij groepsreizen komt gezamenlijke check-in nog wel voor. Dus het is wel mogelijk dat die bij een reisbegeleider in de handbagage zaten. Paspoort en stoffelijk overschot scheiden is wel het domste dat je kunt doen.

  16. Ook ik was geschokt toen ik het nieuws vanmorgen hoorde van mijn Thaise ega .
    Ten eerste mijn Condulances aan de familie en nabestaanden .

    Maar nu rijst de vraag alweer had dit voorkomen kunnen worden .
    Van morgen las ik al in enkele kranten online .
    Dat de Amerikaanse regering al lang had verboden voor Amerikaanse airlines companys , om te dicht bij dit oorlogs gebied te vliegen .
    Ook zo las ik , onze eigen KLM vloog een andere langere route om buiten dit gebied te blijven .
    Ben daarom ook weer bang dat het weer gaat om het oude liedje .
    Kortste route is tijd en brandstof besparen , en de route is toch veilig verklaart .
    Oorlogs gebieden en daarom heen zijn altijd risico gebieden .
    En dat bewees zich vandaag weer eens .
    Maar dat doet niets onder aan het feit dat dit nooit had mogen gebeuren .
    Aan alle slachtoffers RIP .

    Jan Beute .

  17. RIP voor de slachtoffers,193 Nederlanders. Rutte, verklaar de Ukraine de oorlog en veeg ze van de kaart.

    • Als Rutte dat al zou willen doen dan moet hij het Rusland van Poetin de oorlog verklaren want het waren vrijwel zeker Russische separatisten oftewel aanhangers die vinden dat Oekraïne tot Rusland behoort.

      Intens triest dat volkomen onschuldigen ongewild het slachtoffer zijn geworden van een strijd waar ze part noch deel van uitmaakten, vele van hen wisten hoogstwaarschijnlijk niet eens waar Oekraïne lag of hadden er zelfs nog nooit van gehoord.

  18. Vanochtend gekeken naar een uitstekende speciale rapportage over de ramp op Al Jahzeera TV. Samenvattend de mening van de politieke en militaire experts op dit moment:
    1. Het beschieten van het burgerluchtvaart toestel was een rampzalige vergissing en geen opzet;
    2. De raket was afkomstig uit het gebied dat in handen is van de separatisten die aansluiting willen bij Rusland;
    3. De raketinstallatie is zeer waarschijnlijk afkomstig uit de Krim en was een paar maanden geleden nog bezit van Oekraine, voordat de Krim werd ingenomen door Rusland (waarschijnlijk stond de Oekraiense vlag nog op de raket om verwarring te stichten);
    4. Hoe de raket-installatie in handen is kunnen komen van de separatisten is onduidelijk (bewust of gestolen of onderhands gekocht)
    5. Het toestel is waarschijnlijk aangezien voor een transportvliegtuig van Oekraine;
    6. De separatisten missen de techniek van vluchtgegevens zodat zij niet met zekerheid konden vaststellen om wat voor vliegtuig het ging.

    Deze ramp is in die zin van groot belang voor de luchtvaart omdat – indien het bovenstaande juist is – elke vlucht boven gebieden met politieke onrust waar gewapende conflicten zijn (denk aan Iran, Israel, Afghanistan) een potentieel doelwit kan zijn, opzettelijk of onopzettelijk.

    • Kijk daar hebben mensen wat aan! Bedankt voor de info 🙂
      Mensen hebben geen idee wat er precies in de Oekraine aan de gang is (dit komt maar half over op het nieuws en in de krant naast een paar leugens).

      Ik hoop dat er een stukje bewustzijn komt, wanneer we hoog over een land vliegen van de ver van mijn bed “show”. Het leed is er dagelijks, idd ook in veel andere landen.

      Ik zou graag iets schrijven over dit alles, en het gevaar voor Thailand en de rest van onze mooie aarde.

  19. De kans dat het neerhalen van een burgervliegtuig een vergissing was is zeer klein !

    Het type luchtdoelraket dat waarschijnlijk werd gebruikt werkt met een dubbel radarsysteem, 1 doelzoekend en 1 geleidend, 1 van die systemen moet het transponder signaal dat elk burgervliegtuig uitzendt ter identificatie hebben opgevangen.

    Als ex-luchtmacht militair heb ik gewerkt met luchtdoelraketten voor hoogtes boven 30.000 voet, en reeds toen hadden we radarsystemen die duidelijk burgervliegtuigen konden onderscheiden van niet-burgertoestellen.

    Het lijkt er meer op dat het toestel bewust is neergehaald om internationale aandacht te verkrijgen voor het conflict tussen Oekraïne en Rusland.

    • De centrale banken kunnen alleen overleven op meer oorlog. Ook moet men de schuld kunnen geven als de economie opeens toch weer niet zo goed gaat ( er is geen herstel ). Dit alles komt nu zeer naast en voor ons met 193 Nederlands die vermoord zijn.

      Het is 99% zeker geen vergissing daar sluit ik mij bij aan, Waarom alleen 1 vlucht Noorderlijker vliegt met slecht weer… Of ik heb de juiste informatie nog niet.

      • Ter aanvulling op mijn post een vraag aan Leo!
        Een burgervliegtuig, krijgt een melding anders te vliegen, en zo’n melding komt van het land waar boven men vliegt? Binnen de grenzen van de Oekraïne correct?

        Als dat een JA is dan kom je wel heel snel bij jou laatste kwestie. Ik luister net naar Rutte en zie Bush voor me met 911 “we will bring them to justice or justice to them”.

        Ik sta dan ook even stil bij de landen in het MO die we NIET hebben geholpen en vraag me af hoe vrij we nu zijn?

        Dingen gebeuren niet zomaar. Verdeel en heers…

  20. Verdriet, onmacht en woede is wat overheerst, heel veel sterkte toegewenst voor alle nabestaanden vrienden en collega’s bij het verwerken van dit immens grote verlies.

    De dagen na deze afschuwelijke gebeurtenis krijgen de slachtoffers een gezicht waardoor je nog meer beseft wat voor een afschuwelijke ramp er zich heeft voltrokken.
    Hele gezinnen in Brabant twee gezinnen met kleine kinderen uit de zelfde straat, dit komt allemaal zo dicht bij.
    Zie ook hier de video van de bij de crash van vlucht MH17 eigenaresse van het restaurant Asian Glories, Jenny Loh en haar man, chef-kok Shun Po Fan omgekomen, het restaurant Asian Glories is een culinair begrip in Rotterdam.

    https://www.youtube.com/watch?v=VZjkbweMgIA

    R.I.P. Popo Fan en Jenny Loh

  21. Een vliegramp,..zo plotseling,…193 Nederlanders,…in en in triest,en in gedachten bij de nabestaanden.
    Het is zo plotseling,…dichtbij, 193 Nederlanders van de 298 slachtoffers,….
    Wij weten niet van hoe of wat,… we boeken een vlucht en hebben plannen over ons doen en laten op onze bestemming. Ooggetuigen ( Oekraïners ) reageren geschokt verbijsterd en ontzet, mensen vielen als plunjezakken uit de lucht, een gebeurtenis die je nooit meer van je netvlies kunt verwijderen.
    Geluisterd naar de ferme woorden van onze Minister President,.. al moet de onderste steen boven komen,
    de schuldigen komen voor het gerecht, en mijn gedachte gaan uit naar de overledenen van Srebrenica, 300 moslims,… Nederland is schuldig bevonden, de onderste steen is bovengekomen na 19 jaar, maar wat met de andere 7.700 doden.
    Wij weten niet van hoe of wat,….het is zo plotseling,…misschien is dat wel onze voorzienigheid,en dan maakt het niet uit welk een Nationaliteit of Geloof je hebt

    • P.S Het enige commentaar dat Niki Lauda (mede eigenaar met Lufthansa en Austrian Airlines van Lauda Air) wilde geven,….Een vlieg maatschappij die denkt aan, en zorgt voor haar passagiërs, vliegt niet over een calamiteiten gebied. EINDE

      • Gisteravond in Nieuwsuur o.a. een interview met iemand van Eurocontrol, de organisatie die verantwoordelijk is voor de luchtverkeersgeleiding boven Europa. In dat interview werd aangegeven dat tot deze gebeurtenis dagelijks ruim 400 vliegtuigen de betreffende route over het gebied vlogen. Dit aantal, zo stelde Eurocontrol, was nauwelijks lager dan voor het uitbreken van de ongeregeldheden in het oosten van Oekraïne.
        Overigens ben ik van en naar zuid-oost Azië vele malen over Afghanistan gekomen en daarvan vroeg ik me ook wel eens af hoe veilig dat was. De Taliban had/heeft ook zware -meestal op de Russen buitgemaakte – wapens, zoals raketten waarmee o.a. heli’s uit de lucht werden gehaald.

Reacties zijn gesloten.