Industrieterrein Saha Rattana Nakorn in Ayutthaya loopt het risico om evenals in 2011 onder water te lopen, omdat de dijk die het terrein moet beschermen, pas voor 30 procent klaar is.

Minister Prasert Boonchaisuk (Industrie) maakt zich daar zorgen over, nu water uit het Noorden via de Chao Praya en Pasak de kanalen Hantra en Kamang is ingestroomd en tal van lager gelegen streken in de Central Plains onder water zijn gelopen. De andere industrieterreinen in Ayutthaya, evenals in Pathum Thani, lopen geen gevaar want die zijn goed beschermd.

Ik geef puntsgewijs een overzicht.

    • Tambon Hantra en Phai Ling (Ayutthaya) zijn onder water gelopen, nadat het Hantra en Kamang kanaal overstroomden.  Water uit beide kanalen stroomt ook het Khao Mao kanaal in en bedreigt het Rojana Industrial Park en de wijk Muang Mai. De stuw aan het begin van de Khao Mao is gesloten.
    • De situatie bij de industrieterreinen Saha Rattana Nakorn, Bang Pa-in en Hi-Tech (Ayutthaya) wordt scherp in de gaten gehouden door de Industrial Estate Authority of Thailand, daar ze beschouwd worden als ‘high-risk locations’.
    • De minister heeft opdracht gegeven industrieterrein Saha Rattana Nakorn over een lengte van 20 km te beschermen met grote zandzakken.
    • Ondanks overstromingen elders in de provincie Prachin Buri loopt het nieuwe industrieterrein Hi-Tech Kabin geen gevaar omdat het hoger ligt.
    • Het waterpeil van de Chao Praya in de hoofdstad en aangrenzende provincies stijg snel. Een deel van het eiland Koh Kret ten noorden van Bangkok in Nonthaburi is onder water gelopen. Gebieden langs de rivier die beschermd worden door vloedwallen lopen volgens Suthep Noiparoj, adjunct-directeur-generaal van het Royal Irrigation Department, geen gevaar.
    • De stuwmeren zijn volgens gouverneur Sukhumbhand Patibatra van Bangkok voor 40 procent vol tegen 90 procent in 2011, toen een groot deel van het land overstroomde. Hij maakt zich geen zorgen over de Chao Praya, daar het water slechts 1 meter boven gemiddeld zeeniveau staat.
    • Uit 21 provincies worden overstromingen gemeld, aldus het Department of Disaster Prevention and Mitigation: zeven in het Noordoosten, vier in het Noorden, zeven in de Central Plains, twee in het Oosten en een in het Zuiden.
    • Zware overstromingen worden gemeld uit de provincies Si Sa Ket, Surin, Prachin Buri, Sa Kaeo en Buri Ram.
    • De trein naar Ubon Ratchatani rijdt niet verder dan station Sikhoraphum in Surin. Tussen Surin en Si Sa Ket staat de spoorbaan over een lengte van 3 kilometer onder 1,5 meter water.
    • In 13 provincies zijn snelwegen onder water gelopen, meldt het Department of Highways. Dat zijn Chachoengsao, Pathum Thani, Lop Buri, Saraburi, Suphan Buri, Chaiyaphum, Nakhon Ratchasima, Buri Ram, Prachin Buri, Sa Kaeo, Ubon Ratchatani, Phetchabun en Surin. In Surin staat 80 procent van de snelwegen onder water.
  • Tussen morgen en zondag blijft het regenen in het beneden-Noorden, de noordelijke delen van de Central Plains en het Noordoosten.
  • De Chao Praya dam in de provincie Chai Nat gaat meer water lozen.

(Bron: Bangkok Post, 24 september 2013)

Foto: De stad Kabin Buri (Prachin Buri) is getroffen door water, afkomstig van de bergen in het boscomplex Khao Yai. Het water staat er 1 meter hoog.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

18 reacties op “Overstromingen treffen 21 provincies; industrieterrein Saha Rattana Nakorn loopt gevaar”

  1. Farang tintong zegt op

    Zoals elk jaar gaat dit weer ten kosten van de arme bevolking in Thailand,ik heb zoveel respect voor deze mensen die elke keer maar weer de dupe hiervan zijn, dit zijn de gene die letterlijk moeten proberen het hoofd boven water te houden.
    Maar met de veerkracht die deze mensen elke keer tonen zal het ook dit jaar wel weer goed komen, en hopelijk zonder slachtoffers.
    Maar het word nu toch echt eens de hoogste tijd dat de regering meer actie onderneemt, het bouwen van dijken, etc. moet toch sneller kunnen dan nu het geval is.

    • martin zegt op

      Hallo tintong. Naar onze NL maatstaven zou het sneller kunnen, tenminste op papier. Maar als je bedenkt hoe lang het geduurdt heeft in NL, de Betuwe lijn klaar te bouwen. In Thailand gaat alles een beetje veel langzamer. Het is al een opsteker dat de Thais uberhaupt begonnen zijn met die dijk-verschillende dijken ?. Dat heeft zijn tijd nodig, vooral in Thailand. Ik sta ook versteld van de manier waarop de Thais dat bijna elke jaar beleven. Gelukkig zijn ze er niet mee, maar je hoordt hun niet mopperen. Anders is dat met de industrie terreinen die daar elk jaar onder water staan en hun eigenaars. rebell

      • Farang tintong zegt op

        Hallo Martin,

        Ja dat is ook zo daarmee heb je een punt, naar onze NL maatstaven zou het sneller kunnen, uit die optiek heb ik ook gereageerd.
        Kijk ik ben op dit gebied ook maar een leek hoor, maar mij bekruipt vaak de gedachte als ik door Bangkok loop, en ik zie de ene na de andere nieuwe shopping mall uit de grond stampen, en dat met een tempo waar je duizelig van word.
        Dan denk ik zou men nu niet met het zelfde tempo het water kunnen bestrijden, ik weet wel een shopping mall is geen dijk, maar heeft het niet met het stellen van prioriteiten te maken.

  2. cor verhoef zegt op

    Daar gaan we weer. Plodprasop, de man die twee jaar geleden op het geniale idee kwam om het water met behulp van de schroeven van trekschuitjes naar zee te stuwen, jawel, dezelfde, beweert dat alles onder controle is. Dat er inmiddels al duizenden huizen ondergestroomt zijn is kennelijk zijn definitie van ‘de situatie onder controle hebben.
    In de BP van vandaag zit ie, onberispelijk gekleed, op zijn boot, de situatie te observeren. Het land is, wederom, in capabele handen…

    “ning, waar zijn de lieslaarzen!!!

    • Farang tingtong zegt op

      Goed geformuleerd deze reactie legt precies de vinger op de zere plek.
      Hopelijk word Thailand net zo droog als de droge humor in deze reactie, schitterend ning, waar zijn de lieslaarzen haha

  3. loe zegt op

    Ik denk, dat er net als bij het vliegveld, sprake is van de aanwezigheid van boze geesten.
    Ze moeten geen dijken bouwen, maar meer tempeltjes neer zetten. 🙂

    Over het tempo in Nederland: Hoe lang heeft het geduurd voor het deltaplan klaar was,
    na de overstromingen in 1953??
    Dan heb ik het nog niet eens over de restauratie van het Rijksmuseum, De aanleg van
    de Noord-Zuid lijn in Amsterdam etc. etc.

    Misschien moeten ze oorzaken wegnemen, zoals de voortdurende ontbossing en wat
    minder beton storten overal. En eens een paar verstandige mensen in de regering opnemen.

    • Mario 01 zegt op

      Ik heb een herrinering, dat het water van de Waal zo hoog was, dat het water over de dijk ging bij Ochten en dat duikers met stenen een bouwfolie onderwater hebben vastgelegd en met zandzakken onder het zeil de dijk tijdelijk kon worden verhoogd.
      We zijn ‘s-nacht geevacueerd met vrouw en kinderen van Geldermalsen naar Utrecht, terwijl de volgende morgen de officieele evacuatie gepland was. Mijn huis zou bij een doorbraak tot de tweede verdieping onder water komen te staan. De verhoging van de dijken naar deltahoogte, was jaren vertraagd door onwetende personen zoals kunstenaars die in dijkwoninkjes woonden en maar bezwaarschriften uitvaardigden, maar na deze bijna ramp werden ze door de bevolking te verstaan gegeven dat deze de bezwaarschriften moesten intrekken, anders zouden er koppen rollen. In een tijdsbestek van 2 jaar waren deze dijken klaar, oke ze zijn niet mooi en erg hoog maar wel een stuk veiliger, dus ook in Nederland kan het snel als het MOET.

  4. Henk j zegt op

    De zandzakken worden al op diverse plaatsen gestapeld. Nonthaburi pier werd al hard gewerkt.
    Kritiek leveren is niet aan ons toe vertrouwd. Ieder land heeft dezelfde problemen. Thailand is Thailand. In Nederland lopen ook nog regelmatig plaatsen onder.
    Waarom steeds roepen dat er hier een soort wanbeleid gevoerd wordt?
    Denk dat we in een aantal opzichten nog wel wat kunnen leren hoe problematiek opgelost moet worden.
    Heeft Duitsland ook niet kortgeleden in het zuiden flinke overstromingen gehad. Ze hebben aanspraak gemaakt op geld uit Brussel. Nederland heeft zelfs nog een zandzakken volmachten gestuurd.
    Hoe gemakkelijk?
    Nee we mopperen op dit blog over de toestand.
    De beste stuurlui staan op de wal.
    En welke Nederlander helpt mee zandzakken vullen? 2 jaar terug in Nonthaburi geholpen,

    • cor verhoef zegt op

      Dus als ik het goed begrijp sta jij alsweer te popelen om te gaan modderen met zandzakjes, en is een lange termijnoplossing ongewenst. Ja, er wordt een wanbeleid gevoerd, of liever gezegd, er is helemaal geen beleid. Er wordt, net als twee jaar geleden, alleen maar achter de feiten aangelopen. De pompen zijn nog steeds hopeloos verouderd of buiten werking, er is niet gedregd (ik woon pal aan een khlong, niemand gezien de afgelopen twee jaar) en van het budget van 350 miljard baht, voor “flood (mis)management weten alleen de autoriteiten waar dat aan besteed is. In ieder geval niet aan dijkverzwaring, niet aan herbebossing, niet aan het schrappen van bouwplannen voor constructies die in natuurlijke afwateringsgebieden gebouwd worden. Niets van dit alles.
      Maar beste Henk, wanneer jij denkt dat een middeleeuwse oplossing als zandzakken gepast is (die overigens later openscheuren waardoor het zand drainage blokkerd) dan zeg ik: schouders eronder jongen. Je kunt het.

      • henk J zegt op

        Helaas heb je dus niet begrepen wat ik heb bedoeld.
        We lopen altijd achter de feiten aan. Zowel in Nederland als Thailand als alle andere landen.
        Immers er moet eerst iets gebeuren voordat het opgelost wordt.
        In Nederland lopen we net zoveel risico als de Thai in Thailand.
        onze waterkeringen hebben achterstallig onderhoud. We hebben in Tiel regelmatig wateroverlast, kortgeleden in het Noorden van Nederland.
        We doen wel heel stoer dat we het allemaal voor elkaar hebben maar langs de waddenzee is de dijkhoogte beneden de delta norm en loopt het gebied risico,
        In het noorden van Nederland nu regelmatig aardbevingen, wat doet de overheid? Niets. Dit is wat ik bedoel. We maken ons nu druk om de feiten van Thailands wateroverlast. Nu het zover is hebben we dus een stelling op het blog. Echter waarom dan niet in april een stelling van wat is er gedaan?
        De zandzakken worden niet alleen in Thailand gevuld en neergezet.
        Bekijk alle beelden van het afgelopen jaar. De Nederlanders hebben deze ook gevuld en gebruikt.
        Onze koning straalt watermanagement uit. In Nederland hebben we dezelfde problematiek. Misschien zijn we verder maar bij lange na nog niet opgelost.
        Ik denk dat geen enkele overheid de problemen steeds voor kan blijven en oplossen.
        Voor mij is het stapelen van zandzakken niet een blijvende oplossing. Maar zolang we in Nederland nog ontwikkelingen doormaken dat er zandzakvulmachines worden uitgevonden, dijkbewaking wordt in gezet en de riolering het water niet aankan denk ik niet dat we moeten oordelen over de regering in Thailand.

      • Tino Kuis zegt op

        Beste Cor,
        De overstromingen van 2011 hadden niets te maken met dijkdoorbraken, ontbossing of niet gedregde khlongs. Het water kwam over een breed front vanuit het noorden naar de centrale vlakte gestroomd die toen al voor een deel blank stond door plaatselijke regelval. Honderd jaar geleden toen Thailand nog voor 80 procent met bos was bedekt waren er even ernstige overstromingen. De khlongs zijn ontworpen en voor een deel gebouwd door een Nederlander, Homans van de Heide, in het begin van de vorige eeuw. Zij waren bedoeld voor irrigatie van de rijstvelden, niet om overtollig water af te voeren. De gedachte was ‘liever een ernstige overstroming in de 20 jaar dan elke 3 jaar een mislukte oogst door droogte’. Een team van de TU Delft dat Thailand in 2012 bezocht prijst de ‘goed georganiseerde aanleg van een kilometerslange dijk van zandzakken die grote delen van de stad drooghielden’. En wat sommige dijkdoorbraken betreft was de oorzaak niet ‘slechte dijken’, die waren prima, maar het water kwam van buiten en vraten de dijken daar aan. Zij prezen ook ‘de grote creativiteit en improvisatietalent’ van de Thais, en het feit dat de dijk van de Chao Phraya het hield. (Jonkman, van der Meer, Hardeman, TU Delft, 2012). En er zijn al lang grote gebieden aangewezen om water op te vangen.
        Als je mij niet gelooft lees dan het interview met een de bekenste Nederlandse overstromingsdeskundige Adri Verwey, in de BP van 17 november 2011: helaas geen link, maar ik stuur je wel een email. te veel tekst voor de blog.

    • Farang tingtong zegt op

      Hallo Henk,

      Dit is geen mopperen dit is gewoon je mening geven, het is toch ook wanbeleid dit speelt al jaren, alleen nu er industrieterreinen onderlopen gaat men actie ondernemen, het gaat gewoon weer eens om geld.
      Zelfs de Thai deelt deze mening, en wat het vullen van zandzakken betreft, niet iedereen is bij machten dit te doen, mijn huis staat toevallig ook in Nonthaburi, alleen ik ben nu in Holland anders zou ik zeker meehelpen met vullen.
      Ik vind het wel een leuke woordspeling in deze context..dat van de beste stuurlui staan aan wal, maar goed ook in dit geval zou ik zo zeggen, anders word het water naar de zee dragen.

  5. martin zegt op

    Zekers weten, dat een nieuwe mall (tegenover Paragon ) bv. veel sneller gaat als een dijk bouwen. Een mall heeft een lobby, die paar boeren in het over stromings gebied jammer genoeg niet. Geeft allemaal niets, want leden van het koninglijke hof gaan gegarandeerd weer (is op TV zien), een zak met hulp goederen aan de betroffene plaatselijke bevolking over handigen. Dan gaan we er van uit, dat je inboedel die alweer verloren gegaan is in een replace zakje kan zitten ?. Te gek. Sorry mensen, maar we moeten realisties blijven. We zijn in Thailand. Daar tikken de klokken anders. Gelijk heeft hij die de mening is, dat er meer mensen met fundeerte kennis in de Thaise regering moeten zitten. Dat zou ook niet slecht zijn als dat in NL of Europa kon gebeuren ?. Het is niet realisties, dat de Thais binnen 2 jaar tijd een 30Km dijk zouden kunnen bouwen. Dat kunnen de wereld kampioenen in dijk bouwen, de Hollanders ook niet. Ook wij hebben maar 24 uur per dag.
    Onvoorstelbaar, dat de Thais al begonnen zijn met die dijk, of moet ik zeggen dijken ?. Vergeet niet, dat daar nu wel een lobby achter staat, nl. de vele grote buitenlandse firma, die daar hun fabrieken hebben staan. Honda vind het echt niet leuk, als ze deze keer weer 1000 Honda model Jazz door de schrot pers mogen drukken. Zouden daar alleeen Thaise boeren wonen ben ik zeker, dat er geen dijk zou komen. Het regent in Thailand al duizenden jaren. Nooit was er een dijk nodig. Nu opeens wel-wat heel goed is. martin

  6. janbeute zegt op

    Jantje uit Pasang , Lamphun provincie .
    Ongeveer 45 km ten zuiden van Chiangmai wonende .
    Ik vraag mij af waar blijft de regen , natte moesson .
    Vandaag weer niks alleen veel wind en rond 6 uur een paar druppels .
    De ene helft van het land verzuipt en wij hebben een droogte periode .
    Farmers hier zijn niet zo blij met de droogte .
    Ik woon ongeveer 5 km van de stuwdam bij Nong Du deze ligt in de Ping rivier .
    Het water stijgt wel komt voor het grootste deel uit het noorden Chiangrai en omgeving .
    Maar bij lang niet zo veel als vorig jaar .
    Voorlopig houden we het hier nog droog .

    Jantje who can stop the rain .

  7. dokter tim zegt op

    De belangrijkste oorzaak van overstromingen is ontbossing. Bossen werken als een spons en kunnen heel veel regenwater opslaan voordat het elders problemen kan geven. Als men bossen kapt gaat het mis. Een voorbeeld daarvan is de Jang Tse Kiang in China. De bovenloop stroomde vanouds door bossen. Die zijn gekapt. Daarna nam de rivier zoveel zand mee dat de aan het eind de bodem boven de dijken kwam te te liggen. Hierdoor ontstonden overstromingen. De oplossing: baggeren!
    We zien een soortgelijk beeld in Bangladesh De problemen zijn ontstaan in de bovenloop van de rivieren door ontbossing. De overvolle rivieren zorgen keer op keer voor overstromingen. Ook hier zoekt men oplossingen in de benedenloop van de rivieren. Het aanleggen van dijken enzovoort.
    Wat ik in Thailand zie, verschilt niet zoveel van deze voorbeelden. De oorzaak is niet anders, de ‘oplossing’ evenmin.

  8. rene zegt op

    sinds de vorige overstromingen is er niets gebeurd in Thailand, ook de komende jaren zal alles weer overstromen als er niets gebeurd. Gevolg buitenlandse investeerders zullen hun fabrieken sluiten en overbrengen naar Afrika wat de toekomstige lage lonen landen zijn.

    Met als dan weer het gevolg minder werk en minder belastingen voor Thailand

    • chris zegt op

      Beste Renee
      Ik moet je helaas ongelijk geven. Sinds de laatste grote overstromingen in 2011 is er wel degelijk wat gebeurd, maar niet genoeg. Mijn vrouw is ingenieur en mede belast met het checken van de uitvoering van infrastructurele werken zoals het aanleggen van dammen, klongs uitbaggeren ed. En ik kan je verzekeren dat ze de afgelopen twee jaar een hoop werk had. Het gaat niet snel genoeg omdat er ook hier mensen en bedrijven zijn die van de collectieve ellende profteren door hun zakken te vullen met papiergeld dat voor andere zaken is bedoeld. En: de regering geeft geen verslag van de vorderingen van de werkzaamheden omdat dat in hun ogen de kiezer minder interesseert dan een amnestiewet of discussies over de grondwet, naast de waan van alledag. Opvallend is dat er nauwelijks een Thai te vinden is die de geruststellende opmerkingen van politici dat het nu in 2013 niet zo’n vaart zal lopen met overstromingen gelooft. Mijn vrouw in elk geval niet, en die weet meer.

      • martin zegt op

        Hallo Renee en Tino Kluis. Jullie hebben een goed verhaal met goede achtergrond informatie en het dekt zich met mijn blog. De plains area in Thailand zijn gewoon in de natuur ontstaan. Buiten ophoging is daar heel moeilijk iets aan te veranderen. Daar heeft zich in Thailand honderden jaren lang niemand druk over gemaakt. Maar toen stonden er niet zo veel huizen, geen fabrieken en autowegen als nu. Toen was het heel normaal, dat de Thais in bootjes over de diverse kanalen, hun handelswaar naar Bangkok brachten.

        Overstromingen zijn ook in Nederland bekend-zie het Deltaplan. Ook de Duitzers hebben hun problemen er mee. Elk jaar staat ook daar de boel tussen Mainz-Wiesbaden en Koblenz en tussen Trier en Koblenz blank. En wat was met Praag, waar een paar jaar geleden tot 3mt water in de straten stond ?.

        Het is geen typisch Thai probleem. Er valt nu meer regen omdat door de aarde opwarming meer zeewater verdampt. Dat komt ook weer ergens naar beneden in de vorm van regen. Je kunt natuurlijk een dam leggen dwars door Thailand, maar zo werkt het niet. Elke dam heeft 2 kanten. Zie het recente protest van diverse Thais over een nieuwe dam.

        Overstroming in Thailand is helemaal niets nieuws. Hierbij een link van de overstroming in 1942 die grote delen van Bangkok en andere gebieden onder water zette.
        http://www.youtube.com/watch?v=1VhX9gTBPKA

        De moderne media duikt er nu meteen op en geef ons uit helikopters etc. live beelden hoe en waar het water het hoogst staat. Ik verwonder mij bij het zien van deze beelden, dat de Thai gewoon blijven lachen ook al staan ze tot hun hals in het bruine water en geven zelfs uit deze positie intervieuws. Gewoon te gek.

        Van de Thailand overstroming in 2011 staan meer als 1000 private videos op het I-net. Maar hier nog een link van een recente video van deze week van 25.09.2013.
        http://www.youtube.com/watch?v=yqKx0rm8k9I

        Groeten.martin


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website