Het dodental van de overstromingen staat nu op 533; 1,31 miljoen personen zijn getroffen door het water.

  • Minister Pracha Promnok (Justitie), directeur van het Flood Relief Operations Command, het crisiscentrum van de regering, heeft vrijdag in het parlement zijn excuses gemaakt voor de trage reactie van de regering op de overstromingen. Hij gaf drie grote stormen de schuld van alle ellende.
  • In Thon Buri blokkeerden vrijdagavond honderden bewoners de Rama II-weg. Ze eisten dat een wal werd verwijderd die verantwoordelijk is voor de blijvende wateroverlast in hun woongebied. De politie gaf toe aan hun eisen, waarna de demonstranten weer naar huis gingen. Ze zijn van plan vandaag door te onderhandelen. [Het bericht zegt niet met wie. Evenmin vermeldt het bericht wat het gevolg van de afbraak voor de Rama II-weg was.]
  • Het waterniveau op de Vibhavadi-Rangsitweg, Phahon Yothinweg en Ratchadaphisekweg zakt: op sommige plaatsen met 10 tot 20 cm, op andere met 1 tot 2 cm. Het water op de Vibhavadiweg in Dong Muang zakte met 25 cm.
  • Het waterniveau in de Khlong Bang Sue, waarin het water van die drie wegen wordt afgevoerd, zakte vrijdag met 10 cm. Per dag wordt 4 miljoen kubieke meter via dit kanaal naar de Chao Praya rivier afgevoerd.
  • In Bangkok-west en oost blijft het water stijgen en overstromen nieuwe gebieden. Volgens Anond Snidvongs, directeur van het Geoinformatics and Space Technology Development Agency, zullen de meeste gebieden binnen twee weken droogvallen, maar in Bangkok-oost, in het bijzonder in Nong Chok en Min Buri, kan dat vier tot zes weken duren.
  • Tot nu toe staan 32 van de 50 districten in Bangkok op de zogeheten disaster hit list. De districten Bang Bon en Bung Kum in Bangkok-oost worden er wellicht aan toegevoegd. De bewoners in diverse wijken in de districten Saphang Sung en Bung Kum zijn gewaarschuwd voor overstromingen.
  • Het water in de Khlong Saeng Saep is gestegen en heeft laaggelegen gebieden in Bung Kum en Bang Kapi overstroomd.
  •  Industrieterrein Bang Chan wordt bedreigd door stijgend water op de Seri Thaiweg. Soldaten hebben er alle drainagepijpen dichtgestopt, zodat het water wordt gedwongen uit de pijpen op te wellen en terug te stromen naar kanalen. [Wat hier precies mee wordt bedoeld, ontgaat me.]
  • De vloedwal aan de noordkant van industrieterrein Lat Krabang wordt verstevigd daar het water vlakbij met nog eens 2 cm is gestegen. Ook wordt een tweede wal aangelegd. Het water heeft de oost-, noord- en westrand van het terrein bereikt. Een kleine hoeveelheid water is door de dijken gesijpeld, maar niet genoeg om de 54 geïnstalleerde waterpompen aan te zetten.
  • Khlong Maha Sawat in Nakhon Pathom aan de westkant van Bangkok overstroomde een ander kanaal en zette Thon Buri verder onder water. De gemeente Bangkok verhoogt een wal van zandzakken langs een deel van Khlong Maha Sawat.
  • Rama II-weg, de belangrijkste route naar het Zuiden, is nog droog maar water nadert via twee districten.
  • De alternatieve route naar het Zuiden, snelweg 340, is nog niet watervrij en dat geldt ook voor de Kanchanaphisekweg, die hopelijk vandaag is drooggemalen.
  • De ongebruikelijk grote hoeveelheden zoet water die in zee stromen, zullen geen ingrijpende gevolgen hebben voor het zeemilieu, zegt het Department of Marine and Coastal Resources. Niettemin hebben veel vissen in de Golf van Thailand het loodje gelegd, aldus berichten. Een snelle verandering van het zoutgehalte kan de oorzaak zijn geweest. Het zeemilieu past zich snel aan; veel schadelijker voor het zee- en kustmilieu zijn inbreuk op mangrovebossen en kusterosie, zegt de DMCR.
  • Het Network of the Natural Resources and Environment Conservation along the Gulf of Thailand zegt dat 10.000 rai aan kwekerijen van schaaldieren in de provincies Samut Sakon, Samut Songkhram en Phetchaburi is beschadigd door verontreinigd zoet water dat in de Golf van Thailand is gestroomd.
  • Het aantal krathongs dat in Bangkok te water is gelaten, bedroeg dit jaar 323.000 tegen 947.000 vorig jaar, hetgeen een indicatie is dat veel mensen niet in de stemming waren om de godin van het water eer te bewijzen. De krathongs zijn verzameld door gemeentepersoneel in de Chao Praya rivier en vijvers in 18 parken. De meeste krathongs waren van natuurlijke materialen gemaakt.
  • De politie gaat in acht overstroomde gebieden in Bangkok actie ondernemen tegen booteigenaren die passagiers exorbitant hoge prijzen in rekening brengen. Een politiewoordvoerder belooft dat de overtreders worden gestraft. Op overbeprijzing staat een gevangenisstraf van maximaal 7 jaar en een boete van 140.000 baht.
  • In de provincie Samut Sakhon is op zes plaatsen opvang voor arbeiders geregeld, wanneer de provincie overstroomt. Buitenlandse werknemers worden apart opgevangen en gaan naar een tempel in het district Wat Khlong en eventueel later naar de provincie Phetchaburi en Ratchaburi. Samut Sakhon telt 600.000 arbeiders, waarvan 370.000 Thais en de rest buitenlanders. Er zijn drie grote industrieterreinen in de provincie.
  • De Europese Unie heeft haar donatie aan Thailand opgetrokken van 60 miljoen baht naar 84 miljoen baht. Het geld gaat naar het Thaise Rode Kruis en Save the Children UK.
  • Bangkok Mass Transit Authority, het openbaar-vervoerbedrijf van Bangkok, krijgt veel waardering voor zijn service. De bussen rijden ongebruikelijke routes om bewoners naar huis of evacuatiecentra te brengen. Air-conditioned bussen worden in de garage gehouden. In gebieden waar 30 tot 40 cm water staat, rijden bussen zonder ac. Zes bussen zijn speciaal aangepast voor routes waar het water 1 meter hoog staat. In totaal zijn 200 bussen ingezet; vier zijn uitgevallen vanwege waterschade. Personeelsleden wier huis is overstroomd, overnachten in BMA-kantoren. Op sommige routes zijn kraaiepoten gestrooid, vermoedelijk door booteigenaren.
  • De Wereldbank heeft Thailand een lening van 30 miljard toegezegd voor investeringen in langetermijn projecten ter voorkoming van overstromingen. De regering denkt erover na of het geld wordt geaccepteerd. De Asian Development Bank, Japan Bank for International Cooperation en Japan International Cooperation Agency hebben ook hulp toegezegd. De regering zou het een goed idee vinden als een consortium wordt gevormd van buitenlandse en Thaise investeerders om die projecten uit te voeren.
  • Indorama Ventures Plc verwacht een verlies van 4,5 miljard baht als gevolg van de sluiting van haar fabriek in Lop Buri. Die ging op 23 september dicht. Midden volgend jaar komt hij weer volledig in bedrijf. Het water is inmiddels gezakt van 1,7 meter naar 30 cm. Indorama produceert wol, PET en flessen. Het bedrijf heeft wereldwijd 27 vestigingen; in Thailand nog een in Rayong. Zij hebben de productie overgenomen.
  • De benzine- en dieselverkoop van PTT Plc is met 10,8 procent gedaald tot 33 miljoen liter per dag tegen 37 miljoen normaal. Diesel ging terug van 29 miljoen naar 26 miljoen; benzine van 8 naar 7,4 miljoen. De teruggang is minder dan verwacht; ze wordt gecompenseerd door aankopen van brandstof voor motorboten en waterpompen.
  • De Federation of Thai Industries heeft de regering gevraagd de heffing op importauto’s tijdelijk te schrappen zodat aan de vraag kan worden voldaan. Veel autodealers kunnen geen auto’s leveren, die voor de overstromingen al zijn besteld. De vrijstelling zou voor sommige modellen aan een maximum moeten worden gebonden, aldus de FTI. De regering heeft al in principe besloten de importheffing op auto-onderdelen, machinerie, grondstoffen en completely built-up (CBU) auto’s [Geen idee wat daarmee wordt bedoeld.] te schrappen om de eigen auto-industrie te ondersteunen. Het ministerie van Financiën buigt zich over de details en de termijn.
.
.

4 reacties op “Kort overstromingsnieuws (update 12 november)”

  1. fransamsterdam zegt op

    CBU’s, Completely Built Up auto’s worden geheel gemonteerd naar het land van bestemming geexporteerd. Dit in tegenstelling tot CKD’s, Completely Knocked Down auto’s, waarbij losse onderdelen naar het land van bestemming worden geexporteerd, om aldaar gebruikt te worden om een auto in elkaar te zetten. Aangezien CKD’s zorgen voor investeringen (in assemblagefabrieken) en werkgelegenheid in het land van bestemming, is de importheffing hierop veelal lager dan op CBU’s.

    • dick van der lugt zegt op

      Bedankt voor de uitleg. Wat ik dan niet snap: waarom vraagt de FTI de heffing op importauto’s te schrappen als die voor CBU’s al is geschrapt. Zijn importauto’s niet hetzelfde als CBU’s?

  2. fransamsterdam zegt op

    Ja, daar zit ik ook een beetje mee, maar wellicht dat het verschil hem zit in de terminologie ‘in principe’. Je kunt in principe besluiten dat je iets wilt en dan gaan vergaderen wanneer en onder welke voorwaarden en hoe en wat etcetera, maar de industrie wil het waarschijnlijk met onmiddellijke ingang en zonder verdere vergaderingen. Anders kan ik het ook niet uitleggen. En wellicht dat een Thaise journalist ook wel eens een foutje maakt, dat kan niemand voorkomen.
    Als je logisch nadenkt zou voor de ondersteuning van de eigen autoindustrie alleen de heffing op CKD’s hoeven te worden verlaagd, en voor auto’s (CBU’s) die al vóór de overstromingen besteld zijn maakt het voor de leverbaarheid waarschijnlijk niet veel uit hoeveel heffing daar op zit. De prijs is vermoedelijk destijds al overeengekomen op basis van de toen geldende heffing, dus er is geen enkele reden om die heffing nu opeens te verlagen. Maar ja, TIT 🙂

  3. aad pronk zegt op

    Wat ik begrijp is dat de korting voor ckd en cbu van toepassing is. Die voor cbu is echter tijdelijk
    De achterliggende gedachte zal verschillend zijn.
    De korting op ckd is denk ik bedoeld om de thaise autoindustrie weer op gang te helpen (hulp t.b.v. de lange termijn). De korting op cbu is denk ik bedoeld om enerzijds auto’s die al besteld waren af te kunnen leveren (cbu met korting i.p.v. ckd) en anderzijds om de autohandel tijdelijk draaiend te houden, in afwachting dat de thaise autoindustrie weer op gang komt , door ook dan cbu met korting te kunnen leveren i.p.v. ckd (hulp t.b.v. de korte termijn).
    De korting op cbu zal ten koste gaan van de produktie van auto’s in thailand, maar de autohandel (en alles wat daarbij hoort, zoals financieringsmaatschappijen enz.) moet ook overleven. En ook de klanten willen of moeten wellicht nieuwe auto’s hebben.

    Verder denk ik dat wanneer er geen korting op cbu’s gegeven wordt, er t.z.t., wanneer de thaise autoindustrie weer op gang komt, enorme wachtlijsten zijn ontstaan voor de aflevering van nieuwe auto’s. waarvan niemand, wellicht afgezien van de thaise autoindustrie, blij wordt.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website