Toyota sluit Prius fabriek in Thailand

Door Redactie
Geplaatst in Kort nieuws
Tags: ,
25 augustus 2015

Het zit de kwakkelende economie in Thailand niet mee. Sinds het miliaire regime aan de macht is gekomen zijn internationale investeerders huiverig en kiezen veelal voor de buurlanden van Thailand om daar nieuwe fabrieken naar te zetten. De Thaise beurs is  al enige tijd in mineur en de Baht verliest fors in waarde.

Ooit was Thailand het Detroit van Azië, gezien de grootschalige auto-industrie in het land. Maar de reputatie van Thailand wankelt. Toyota stopt bijvoorbeeld met de productie van de hybride Prius in Thailand. Dit om een lopend conflict over belastingen.

Thaise autoriteiten vinden dat Toyota te weinig onderdelen van Thaise leveranciers koopt. Als gevolg moet Toyota een 11 miljard baht (300 miljoen euro) extra belastingen en heffingen betalen. Daar is Toyota het niet mee eens en stopt daarom de productie van de Prius in Thailand. De verkoopcijfers vielen ook al tegen, laat Toyota weten aan de Japanse krant.

Bron: Nikkei Asia Review – http://goo.gl/WcsA5b

14 reacties op “Toyota sluit Prius fabriek in Thailand”

  1. Cor zegt op

    Dat is slecht nieuws. Vele Thai vinden werk in de auto industrie.

  2. tik zegt op

    Slecht nieuws, maar je zag het aankomen. Over het algemeen zit Toyota met zijn prijzen boven aan de lijst. De konkurentie, die een even goede auto maakt is goedkoper. Nog maar helemaal afgezien dat de Prius voor dat wat hij maar biedt, zeer duur is.
    Toyota zelf zegd, dat de Prius niet dat haald wat verwacht werd. Dus dubbele reden voor hun, te stoppen.
    Jammer voor de medewerkers

    • Louvada zegt op

      Als Toyota de auto’s in de buurlanden gaat bouwen, is een dikke streep in de Thaise economie, ik denk dat een economie niet blijvend kan gestuurd worden door militairen. Als men nadien de auto hier wil kopen zullen ze ook extra invoertaxen aanrekenen, resultaat de auto wordt nog duurder, juist zoals men met tal van andere buitenlandse producten doet, neem bv. de wijnen enz.enz.

      • HansNL zegt op

        De economie, gelijk in welk land, gelijk welk soort regering, wordt in zeer beperkte mate “aangestuurd” door de politiek
        De wereld economie is de bepalende factor.
        De politiek schept wat gunstige voorwaarden, beperkte de belastingdruk en geeft wat subsidies.

        Er speelt in Thailand veel meer.
        De meeste bedrijven zijn in handen van een bepaalde bevolkingsgroep die alleen uitblinkt in winstmaximalisatie, die zich nog immer is behept met het “middle kingdom syndrome”, en elk ander ziet als barbaren.

        Innovatie kost geld.
        En gaat ten koste van de winst.
        De tijd dat Thailand goedkoop was is voorbij.
        En het zijn niet alleen buitenlandse bedrijven die sluiten en elders in Azie weer gropend worden.

        Als de huidige machthebbers, en daar bedoel ik niet de regering mee, vasthouden aan hun slechts sinds 50 jaar veroverde overmacht, hoop ik dat in Thailand niet gaat gebeuren wat in het verleden in bijvoorbeeld Indonesie en de Filippijnen is gebeurd.

        Ik hoop voor Thailand en de Thai dat de dingen ras gaan veranderen.

  3. harm zegt op

    Is dat nou regering gerelateerd dat de kop in het zand steken en maar uitmelken tegen beter weten in
    lijkt NL wel.
    Wees blij dat zo’n gigant zijn fabriek bij jou neer wil zetten
    Het is en was een assemblage fabriek en ze halen hun materialen daar waar ze goedkoop uit zijn
    Hoeveel mensen verdienen hun boterham/bakje rijst daarmee, en voorzien daarmee anderen ook weer een boterham/bakje rijst
    Binnenkort dus weer werkzoekenden erbij.
    .

  4. Gerardus Hartman zegt op

    Toyota is niet tevreden over kwaliteit en prijs van te leveren producten door Thaise toeleveringsbedrijven. Zouden Thaise producten gelijkwaardig zijn als nu gebruikt maar goedkoper in prijs, is Toyota de laatste om ze elders te bestellen. Dat Thaise overheid Toyota hiervoor straft – voor export naar importerende landen worden extra kwaliteitseisen gesteld – toont dat Thaise overheid het niet begrijpt. Dit gebrek aan onderkenning vindt je ook terug in de luchtvaart en visserij die niet aan internationale standaard voldoen.

    • MACB zegt op

      Ik weet niet of de door u gesignaleerde ontevredenheid gestoeld is op feiten of op een aanname uwerzijds. Kwaliteit en stuksprijs spelen zeker een hoofdrol, maar er zijn ook andere, minstens zo belangrijke factoren, waarvan de twee belangrijkste zijn de kosten van speciaal gereedschap om onderdelen te produceren (’tooling’) en de kosten van certificatie van het betreffende productieproces om ‘zero-defect/just-in-time’ leveringen te bewerkstelligen (‘procurement engineering’). Bij elkaar zijn deze kosten zeer aanzienlijk, en de daarmee gemoeide doorlooptijd kan ook zeer fors zijn. Omdat de Prius in wezen een geheel electronisch bestuurde auto is (ik had er zelf een), gelden wellicht nog hogere eisen dan voor de gemiddelde andere auto.

      De aankondiging lijkt eerder een bewijs dat de geproduceerde aantallen (nog) niet voldoende waren om lokale leveranciers op te starten om de ‘local content’ verder op te krikken. Deze toeleveringsbedrijven zijn een essentieel verlengstuk van bedrijven als Toyota; ze zijn een integraal onderdeel van het totale logistieke proces, en het is in het belang van bedrijven als Toyota om ze dichtbij te hebben. Laos, Cambodja en Myanmar zijn nog lang niet op het niveau om deze keten over te nemen.

      Rij naar Bangkok, Ayuttaya of volg de 331, en op alle grotere industrieparken is een uitgebreide reeks van deze toeleveranciers te zien, met name van (joint ventures met) Japanse bedrijven. Als bestaande bedrijven niet kunnen voldoen aan de hoge eisen, dan stimuleert Toyota zeker de vestiging van nieuwe bedrijven, of brengt bestaande bedrijven op een hoger niveau, maar dat moet dan wel economisch verantwoord zijn, en daarin schuilt natuurlijk het conflict met de Thaise belastingdienst & de BOI.

      Het sluiten van een fabriek is een uiterst kostbare stap, want dat vernietigt veel kapitaal en werkgelegenheid, ook bij toeleveranciers. Het water moet dus wel erg hoog aan de lippen hebben gestaan. Hoger dan de toegevoegde mededeling uit Japan doet vermoeden. Voor de corporate besluitvorming van Toyota gelden zeker ook lange-termijn overwegingen, zoals het investeringsklimaat en met name de personeelskosten. Ook technische scholing speelt daarbij een rol, en Thailand loopt daarbij zeker achter.

      Uiterst jammer voor Thailand, maar eigenlijk onvermijdelijk verbonden aan de geleidelijke overgang van ‘low cost’ naar ‘value add’. Alle Asian Tigers zijn door dit proces gegaan. Op dit moment is deze ontwikkeling in volle gang in China, en ook in India.

  5. peterphuket zegt op

    Misschien dat Toyota z’n “Prius” fabriek sluit. maar ze zijn voor Thailand toch nog steeds de grootste fabrikant van pick-ups, en nog eens met de grootste aantallen in verkoop aldaar. Wellicht dat met de fabrikage van de Prius niet genoeg profijt gemaakt wordt, maar voor het aantal werknemers die daar werkzaam zijn, by Toyota, zal het n.m.m niet veel uitmaken.

  6. Ron bergkotte zegt op

    Bij tijd en wijle lees ik op dit blog over de dalende waarde van de Baht maar ik zie niets anders dan dat de Baht de verhouding Dollar – Euro blijft volgen.

  7. janbeute zegt op

    En dat is nog niet alles .
    Ook LG gaat dit jaar een beeldschermen fabriek sluiten in Thailand , en de produktie overhevelen naar Vietnam .
    Ook las ik ergens dat Yamaha motor cycles ook plannen heeft om een gedeelte van de produktie naar Vietnam te brengen .
    Ook zag ik laatst nog in het nieuws dat een fabriek van Samsung ook richting Vietnam was vertrokken .
    Thailand wordt te duur , en is al lang niet meer een stabiele natie .

    Jan Beute .

  8. Rick zegt op

    En er zullen er veel meer volgen las hier laatst dat Thailand het nodig vond de banden met Noord-Korea weer eens aan te halen. Misschien vergeten ze dan voor het gemak dat een van hun grootste investeerders Zuid-Korea is de aartsvijand van het laatste echte communistische bolwerk ter wereld dus denk dat de Koreaanse autobouwers en kantoren dit voorbeeld snel gaan volgen. Want voor de stabiliteit het hoog opgeleid personeel, infrastructuur, etc.etc. en vooral de goedkope prijzen hoef je in Thailand niet meer te zijn.

    Is het enige wat blijft dat het voor de CEO’s in Thailand natuurlijk lekker toeven is maja die kunnen zich echt ook wel een paar dagen zo in Thailand veroorloven. Dit is natuurlijk ook tegen het zere been van de VS en Japan die hun band met Thailand ieder jaar minder en minder zien worden en de USA kennende hebben die snel genoeg van een militaire staat vol bomaanslagen dus Thailand veel succes de komende jaren met Rusland,China en Noord-Korea hoop dat jullie weten waar je mee bezig bent…

  9. HansNL zegt op

    Autofabrikanten, en anderen, trekken zich in het gemeen geen moer aan van de politieke situatie in een land.
    De redenen om uit een land te vertrekken zijn altijd en alleen financieel.

    Waar is arbeid het goedkoopst?
    Waar word het grootste belastingvoordeel gegeven?
    Waar worden de meeste en hoogste subsidies verstrekt?
    Enzovoorts.

    Toyota is al heel lang bezig om de productie over te hevelen naar Indonesia.
    Dat is al lang bekend.

    Dat Thailand het moeilijk zou kunnen gaan krijgen wat betreft de auto industrie is gezien de stijgende prijzen en arbeidskosten niet vreemde.
    Gelijk het vertrekken van bijna alle autofabrieken uit Australia en Belgie, om er maar eens twee te noemen.

    Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat overleden terbescherming van de eigen markt/bevolking, hoge invoertarieven uit de kast gaat trekken, of de eigen industries gaat be voordelen.

    Echt, ASEAN is er nog niet.

  10. Gerardus Hartman zegt op

    Las dat Thailand 50% invoerbelasting heft op artikelen in bescherming van lokale productie. Bij intreden ASEAN zal Thailand op termijn tarieven moeten verlagen waardoor locale productie in problemen komt als niet tijdig wordt geinnoveerd. Met huidig economisch beleid loopt Thailand straks achter de feiten aan.

    • Cornelis zegt op

      Thailand maakt al sinds 1967 deel uit van ASEAN. Onderdeel van ASEAN en de daarvan deel uitmakende, nog in werking te treden AEC (ASEAN Economic Community) is een onderlinge vrijhandelsovereenkomst met al sinds 1992 sterk verlaagde – en in steeds meer gevallen helemaal geen – invoerrechten tussen de ASEAN landen onderling.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website