Regeringspartij of oppositiepartij: voor actievoerders die zich zorgen over het milieu maken, is het één pot nat, want beide deinzen er niet voor terug het milieu de nek om te draaien ter wille van het economisch gewin.

Eén zo’n controversieel project is de aanleg van de Pak Bara Deep Sea Port in de provincie Satun, die een logistieke route moet gaan openen tussen de Indische Oceaan en de Golf van Thailand en de Zuid-Chinese zee. Thailands grootste haven in de Indische Oceaan wordt een overslagpaats voor olie met een pijpleiding naar het vasteland, waar industrieterreinen komen. Kosten: 4,3 miljard baht.

In 2010 werd het plan gelanceerd en onlangs zijn de bewoners van Satun geïnformeerd over de Environmental Impact Assessment (milieu-effectrapportage). Enkele actievoerders hebben zich bij de protesten in Bangkok aangesloten om aandacht te vragen voor het project.

Toerisme goed voor 80 pct van de inkomsten

De tegenstanders wijzen erop dat de bewoners van Satun afhankelijk zijn van drie inkomstenbronnen: visserij, landbouw en toerisme. Tachtig procent van de inkomsten komt uit het toerisme naar nationaal park Tarutao en het eiland Li Peh, die al internationale faam hebben verworven. Het leidt geen twijfel dat de haven een bedreiging gaat vormen voor de maagdelijke ecologie van de Andaman zee, de lokale visserij en het toerisme.

‘Stel je voor’, zegt actievoerder Somyot Towhlang. ‘Olietankers en vrachtschepen die heen en weer over de Andaman zee varen en probeer een beeld te vormen van de Laem Chabang Sea Port [nog zo’n project] en industrieën langs de prachtige kust van de Andaman zee. Dan begrijp je waarom dorpelingen tegen dit project te hoop lopen.’

Somyot vertelt dat dorpelingen de afgelopen jaren al enkele malen hebben geprotesteerd tegen de diepzeehaven. Waarom ze nu in actie komen, is omdat het project deel uitmaakt van de infrastructurele werken, waarvoor de regering 2,2 biljoen baht wil lenen [Ook al zo’n controversieel plan].

‘We weten dat we tegen opeenvolgende regeringen zullen moeten vechten’

Niet alle bewoners van Satun zijn tegen de aanleg. Sommigen denken ervan te profiteren. Veel dorpelingen kennen de details van het plan niet en ze weten ook niet hoe betrouwbaar de informatie is, die ze krijgen. In ieder geval ligt de haven er voorlopig niet: het parlement is ontbonden, de regering is demissionair en de oppositiepartij heeft de rechtmatigheid van de biljoenenlening aanhangig gemaakt bij het Constitutionele Hof.

Maar het gevaar is niet geweken, weet Somyot maar al te goed. ‘We weten dat we tegen opeenvolgende regeringen zullen moeten vechten. We vechten niet tegen bepaalde politici of zelfs het “Thaksin regime”. Toen de Democraten aan de macht waren, zou het project ook doorgaan, alleen op kleinere schaal. In feite delen de verschillende politieke partijen hetzelfde idee over Pak Bara.’

(Bron: Bangkok Post, 19 februari 2014)


Ingezonden mededeling

Op zoek naar een leuk cadeau voor een verjaardag of zomaar? Koop Het Beste van Thailandblog. Een boekje van 118 pagina’s met boeiende verhalen en prikkelende columns van achttien bloggers, een pittige quiz, handige tips voor toeristen en foto’s. Bestel nu.


3 reacties op “Diepzeehaven in Andaman zee bedreigt kwetsbaar zeemilieu”

  1. Serge zegt op

    Hallo Dick

    Zou het mogelijk zijn me de link te bezorgen naar het artikel in de BP?
    Het topic interesseert me

    Thanks

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ Serge Ik stuur je de link per email.

      • Serge zegt op

        Ontvangen. Bedankt!
        Serge


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website