Als het aan het nieuwe regering ligt worden vliegtickets vanaf 2021 duurder. In het nieuwe regeerakkoord staat dat er een extra heffing op vliegtickets komt als vliegtuigen niet minder belastend worden voor het milieu. Door de vliegbelasting worden vluchten naar Thailand 40 euro per ticket duurder.

Nederland kende eerder een vliegtaks, geheven op vliegtickets. Die werd ingevoerd in op 1 juli 2008 maar op 1 juli 2009 weer afgeschaft. Het effect daarvan was dat Nederlanders massaal kozen voor een vertrek vanaf buitenlandse luchthavens net over de grens. Uit een onderzoek dat de ANVR en het NBTC bleek dat de schade aan de Nederlandse economie groter was dan de opbrengst voor de staatskas.

Nu wil de nieuwe regering afdwingen dat de luchtvaartsector met maatregelen komt, bijvoorbeeld door schonere vliegtuigen in te zetten en vaker biobrandstof te gebruiken. De regering bekijkt de mogelijkheden om luchtvaartmaatschappijen die lawaaiige vliegtuigen inzetten extra te belasten.

Tegenstanders van de plannen zien niets in de heffing, zij vrezen voor een afname van 12,5 miljoen passagiers op Schiphol en het verlies van 37.500 banen.

19 reacties op “‘Vliegen vanuit Nederland vanaf 2021 duurder’”

  1. chris zegt op

    De nieuwe regering heeft blijkbaar niks geleerd van het echec van de vorige vliegtax. De consument, gesteund door het bedrijfsleven, zal deze maatregel ongetwijfeld met gemak weten te omzeilen.

    • FonTok zegt op

      Ze hebben er juist wel van geleerd. Ze hebben gezien dat het in Duitsland niks heeft uitgemaakt dat er 50 euro bovenop kwam. De mensen kwamen echt niet naar Nederland voor een vliegreis. De rest van Europa gaat dit ook weldra doen dus het zal de belastingkas weer lekker gaan spekken. Je kunt nu nog uitwijken naar Brussel maar dat zal ook niet lang meer duren. En het bedrijfsleven gaat echt niet gemiddeld 2 uur extra met de auto rijden voor 40 euro. Die zijn toch niet onnozel.

  2. JoWe zegt op

    Iets doet mij denken aan een ezel en een steen.

  3. wim zegt op

    Politici begrijpen blijven gewoon domweg denken dat de wereld achter Winterswijk ophoudt. Dit stelt natuurlijk helemaal niets voor, de consument gaat naar Dusseldorf of Brussel, of vliegt naar Kopenhagen, Londen of Frankfurt en stapt over. Hetgeen zelfs nu al vaak goekoper is.

  4. Rob V. zegt op

    Klimaatmaatregelen pak je het beste internationaal aan. Vliegverkeer tikt aan maar neem dan in Europees verband maatregelen die schoner vliegen promoten en vervuilender vliegen straffen of ontmoedigen. Mocht een tax daar nofig voor zijn, doe dat dan ook EU breed.

  5. Jasper zegt op

    Als de omringende landen niet meegaan in deze dwaze actie, is het tot mislukken gedoemd. Ik heb wel begrepen dat het inmiddels al als batig saldo a 200 miljoen is ingeboekt door de nieuwbakken regering.

    Gewoon vanaf Frankfurt, en met de auto. Kun je op de terugweg nog even billig sigaretten, heul veul drank en een volle tank benzine/diesel inslaan, als je toch bezig bent.
    En ondertussen schaterlachen om de maatregel. Ik zie het helemaal voor mij!

  6. antonio zegt op

    40 euro over 4 jaar dat is een verhoging van niks, dus het effect zal ook niks zijn.

    Om even wat een voorbeeld te geven hoe KLM de afgelopen 2 jaar de tickets al met 100 Euro heeft verhoogt voor een trip van AMS naar BKK voor economie class en voor buisnes class is het hellemaal om te janken, vorig jaar om deze tijd kon ik tickets boeken voor 1570 Euro via KLM rechtstreeks naar BKK Nu betaal ik voor het zelfde ticket in de zelfde periode al 2250 euro dat zijn nog een prijs verhogingen!

    Ik heb afgelopen week mijn tickets weer geboekt voor Maart/April 2018 en door wat gepuzzel wist ik nu een ticket te vinden voor de heen vlucht via FA en terug weer met de KLM voor schappelijke prijs, maar bij het reserveren van de stoel zag ik tot mijn verbazing dat het KLM toestel voor volgend jaar April 2018 nog maar 4 stoelen vrij had in BC, dus het maakt ze niet uit de verhogingen blijkbaar gaat het weer goed in NL en Thailand want het toestel zit gewoon weer vol ondanks dat ze ruim 800 euro duurder zijn dan de concurrent.

    Overigens als je echt goedkoop wilt vliegen dan moet je eens naar British Airways of Lufthansa of Swiss air die bieden al BC stoelen aan voor 1469 euro, je hebt dan alleen een overstap ergens met een wachttijd van een paar uur tot een halve dag.

    • marcello zegt op

      KLM prijst zich uit de markt als ze zo doorgaan

    • Cornelis zegt op

      Ja, BA biedt goedkope businesstickets aan – maar dan moet je vervolgens zelfs voor een dergelijk ticket bijbetalen voor een stoelreservering. Bovendien zit je dan ook nog vrij krap, een aantal stoelen staat andersom zodat je met je rug in de vliegrichting zit. Als je dan het tussenschot niet dicht houdt zit je doorlopend je buurman/vrouw – die weer omgekeerd zit – in het gezicht te kijken.

  7. l.lagemaat zegt op

    Ander “voordeel” Lelystad is niet meer nodig als extra luchthaven, omdat Nederland zich uit de markt prijst!

  8. Harrybr zegt op

    In mei met KLM: we waren – ondanks een bomvol vliegtuig- slechts met z’n 30-er bij de bagageband. De rest vloog door naar D, of UK, of verder want de Zaventemse passagiers – net als ik – stapten op Schiphol over op de trein….
    Ben benieuwd, wie uit NL 300 km extra naar Frankfurt gaat rijden om die paar tientjes te besparen. 3 uur trein af Breda naar Düsseldorf ipv 1 1/4 uur af Breda naar Schiphol kan ik nog begrijpen.
    Overigens: in 1993 kostte een ticket naar Bangkok Hfl 2000 = € 900 en nu € 550.- Maar KLAGEN dat die NL-ers kunnen, KLAGEN…

  9. john zoet zegt op

    lang leve Dusseldorf en Brussel
    goedkoper en niet zo veel zeikers aan je koffer als je terug komt

  10. ruud zegt op

    Extra luchthavenbelasting zou op zich niet zo slecht zijn, maar dan voor korte vluchten binnen Europa.
    Dan kom je van de idiote constructies af, dat Duitsland zijn klanten in Nederland oppikt en via Duitsland naar bijvoorbeeld Bangkok laat vliegen.
    En Nederland laat dan Duitsers vanuit Duitsland via Schiphol naar Bangkok vliegen.
    Dat zijn allemaal extra vliegbewegingen.
    Als al die overstapvluchten zouden vervallen, zou het leefbaar worden rondom Schiphol.

  11. Louis49 zegt op

    Goed zo ,gaan we toch via brussel of dusseldorf ,zaventem zal er wel bij varen ,snuggere regering

  12. T zegt op

    Nou dan lekker via Brussel of Dusseldorf toch zelfs Frankfurt is voor mij als zuiderling niet eens zo veel verder als Schiphol.
    Maja dat willen ze toch zo graag vakantie toeristen van Schiphol af nou zo krijgen ze dat en België en Duitsland lachen het laatst.

    • Thallay zegt op

      voor jou als zuiderling maakt het inderdaad niet zoveel uit of je via Zaveltem of Dusseldorf vliegt, maar niet iedere vlieger is een zuiderling, dus voor hen gaat die niet op. En of de Belgen en Duitsers zullen lachen om o.a. de toenemende geluidsoverlast valt nog te bezien.

  13. Thallay zegt op

    Prijsverhogingen vallen nooit goed en leiden altijd tot negatieve reacties. Op een vliegtax voor Schiphol valt toch wel wat te zeggen. Schiphol trekt veel vliegmaatschappijen en veel transfervluchten aan omdat ze op Schiphol taxfree kunnen tanken. Mede hierdoor werd Schiphol een populaire luchthaven voor vliegmaatschappijen en moest het te hard groeien, om de aanwas aan te kunnen, terwijl de economische winst van transfervluchten zeer aantrekkelijk waren voor Schiphol vanwege de landingsopbrengsten, terwijl de opbrengst voor de Nederlandse kas daarbij ver achterbleef, terwijl ze wel een grote belasting waren voor het milieu en de geluidsoverlast.
    Autogebruikers betalen nog steeds het kwartje van Kok, terwijl dat toentertijd ingevoerd werd als tijdelijke maatregel om de begroting op orde te krijgen en meer milieumaatregelen te kunnen nemen. Het lijkt me niet meer dan fair dat ook vliegtuiggebruikers een benzine(kerosine)belasting betalen als een milieubelasting.
    Trouwens een vlucht vanuit een vliegveld van buiten Nederland mag dan in prijs goedkoper zijn, er komen wel vervoerskosten bij en soms verblijfkosten, die de 40 euro zullen overschrijden.

  14. rob zegt op

    Wat een mazzel dat ik dat in 2021 niet extra hoef te betalen: Ik vlieg in 2018 nog 1 keer van Schiphol naar Thailand om daar dan de jaren die ik nog heb door te brengen, hopelijk nog een jaar of 30 maar dat zal wel niet lukken gezien mijn huidige leeftijd, 65.

    Terug komen naar Nederland zal niet gebeuren, ik heb kind noch kraai die hier nog in Nederland wonen. Mijn kinderen waren vroeg wijs en hebben Nederland op jonge leeftijd verlaten en gedijen nu prima all over the world.

  15. Chiang Moi zegt op

    De overheid weet kennelijk niet hoe de markt werkt. 10 jaar geleden was er ook een vliegtaks ingesteld en na 1 jaar weer afgeschaft Het werkte namelijk niet omdat passagiers massaal Schiphol en andere Nederlandse vliegvelden ontweken en dat kost geld en banen in plaats dat het iets oplevert. Waarom zou dit nu anders zijn? Je vliegt via een andere Europese luchthaven of je checkt rechtstreeks in op een buitenlandse luchthaven. De nieuwe regering denkt kennelijk dat de Wereld ophoud voorbij de Nederlandse grens. Dit is geen lang leven beschoren dat leert de geschiedenis maar het klinkt leuk en nobel naar de milieu bobo’s.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website