Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Johannes: Heerlijk herkenbaar en humoristisch. Nu nog een smakelijk verhaal over de kunsten en fratsen die de hedendaagse barista’s ui
- bert: Deze trein heeft altijd nog veel meer stopplaatsen dan het vliegtuig. Zo heeft Korat geen vliegveld met operationele passagiersvlu
- Rob V.: Zo weinig? Ik denk eerder dat hij teveel stopt! Een echte HSL zou vanuit Bangkok minstens 300-400 km moeten rijden tot de volgende
- H.Revoort: ….Eikeltjeskoffieblues…..
- Huub Adank: Geachte heer Eric Donkaew, het tweede gedeelte van uw tekst is voor mij abacadabra en daarom maak ik gebruik van een visumburea
- bob mersie: waar woon je
- Willem: Geert bedankt voor het aanbod ,heb ondertussen iemand gesproken die me gaat helpen. Mocht het niet lukken dan neem ik contact met
- Erik Kuijpers: Je praat over grote afstanden, honderden of duizenden km, dus 100-200 km rijden met een boemeltje of bus/auto mag geen probleem zi
- Bert Matthys: “waar men blij is wanneer men een baantje heeft met 600 baht per maand.” …per dag dan toch bedoel je?
- Hans Udon: Prachtig geschreven! Maar ik moet opmerken dat over smaak wel valt te twisten. Ik ben zondermeer een koffie drinker. Had tot voor
- Chris: Dat het niet te vaak stopt is juist ene voordeel. Stoptreinen zijn er al genoeg. Denk je eens in hoe lang het straks duurt van B
- Kees Werkman: Weer uitermate vermakelijk geschreven, Lieven. Dank daar voor. Mijn lieve Thaise vriendin, welke ik nu ruim 5 jaar ken, vond het
- Teun: Wil je nu echt dat een hogesnelheidstrein om de 20 km een halte heeft? Een klein beetje logisch nadenken kan nooit kwaad. Als j
- Eric Donkaew: Wat Ronny ook zegt, het is best makkelijk. Zonde van die 14.000 baht. Zelfs een testament is al meer dan de helft goedkoper. Ge
- GeertP: Beste Rudolf,daar zullen de regionale vervoerbedrijven op inspelen net zoals dat gebeurt in Europa bij de hogesnelheidstreinen. I
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Maatschappij » Thailand vergrijst in een rap tempo
Thailand vergrijst in een rap tempo
Thailand vergrijst zeer sterk. Nu al is het een verouderde samenleving en het land zal tegen 2031 een ‘superverouderde’ samenleving worden, want tegen die tijd is 28% van de bevolking 60 jaar of ouder is.
Thailand kent al tientallen jaren een laag geboortecijfer. Vorig jaar werden er voor het eerst meer sterfgevallen dan geboorten geregistreerd. In 2021 overtrof het aantal sterfgevallen het aantal geboorten met 563.650 versus 544.570.
Deskundigen willen dat de overheid een meer actief beleid en campagne voert om de vergrijzing tegen te gaan. Maar nu naar verwachting de werkloosheid onder pas afgestudeerden zal stijgen door de Covid geteisterde economie, zal dat waarschijnlijk weinig effect hebben.
Nu mensen moeite hebben om in hun levensonderhoud te voorzien of werkloos zijn zal men niet geïnteresseerd zijn in een laag geboortecijfer.
Bron: Bangkok Post
Dit is dus een natuurlijk gevolg van een jarenlang verkeerd beleid.
Door een steeds slechtere verdeling van de welvaart moet je als jong gezin beide een fulltime baan hebben om rond te komen,een groot gezin is dan geen keuze meer maar een financieel onhaalbaar gegeven.
Vaak komt er ook nog de zorg voor ouders bij die vroeger werden gedragen door meerdere kinderen maar nu steeds vaker door 1 of 2 kinderen.
Vergrijzing is trouwens een mondiaal probleem met uitzondering van Afrika dat zichzelf na verloop van tijd op natuurlijke wijze oplost.
Het is voor de aardbol goed dat de enorme toename en mensen gaat afnemen en hopelijk komt er een afname. We hebben er honderdduizenden jaren over gedaan om tot 300 miljoen mensen te komen bij het begin van de jaartelling. Nu ongeveer 8000 miljoen mensen. In sommige landen verwachten ze dat de gemiddelde leeftijd naar 100 jaar gaat. Meer beton, meer landbouw, meer veeteelt, meer auto’s enzovoort. We kunnen wachten op meer natuurrampen om de balans een beetje te herstellen of ons aanpassen en afbouwen.
Er zijn nog veel landen met een gemiddeld jonge bevolking. Het zijn veelal arme en/of strenger religieuze landen met een hoger geboortecijfer. Landen als Thailand waar de vergrijzing een probleem wordt kunnen van deze landen mensen aantrekken om hier te komen werken. Vergrijzende landen zullen wel moeten accepteren dat ze (jonge) migranten een volledige status moeten gaan verlenen anders gaan ze naar landen die dat wel doen. Ook zal geaccepteerd moeten worden dat er een meer multi culturele samenleving komt. In Europa gebeurd dat meer en zelfs in traditionele samenlevingen als Japan bewegen in die richting. Wat dat betreft heeft Thailand nog veel te leren. Honderdduizenden inwoners/vluchtelingen blijven hun leven lang statenloos in plaats van ze te adopteren en ze zinvol in te zetten voor de samenleving. Het aantal buitenlandse inwoners en arbeidsmigranten die als volwaardige burgers worden beschouwd of de Thaise nationaliteit kunnen krijgen is nihil. Zelfs al wonen en werken ze hier 20 jaar, ze krijgen niet de rechten als van een Thai. Als er geen omslag in het denken komt in Thailand gaan ze de boot voor arbeidsmigranten missen. Wellicht dat de invloedrijke bazen van alle fabrieken die hier gebouwd worden gaan aandringen op verandering. Een fabriek zonder werknemers produceert niet zoveel. En grotere gezinnen, die komen er echt niet.
Als de welvaart stijgt dan neemt het aantal kinderen af.
En dat is een goede zaak, want de oorzaak van meeste hedendaagse problemen is dat er gewoonweg te veel mensen zijn.
Moderator: Graag de discussie bij Thailand houden.