Ik heb al een paar jaar zonnepanelen om mijn matig elektriciteitsverbruik te compenseren. Erg tevreden met het resultaat en de lage elektrarekening. Door het lage verbruik krijg ik ook [tijdelijk] korting op de rekening.

Had eerst een analoge meter. Rekening was 50 baht per maand voor het vastrecht. Dit vond het elektrabedrijf te gortig. Ze hebben daarom een digitale meter geplaatst. Nu kan de meter niet meer terugtellen/-draaien en is de rekening ietsje hoger.

Door de hittegolf van de afgelopen maanden heb ik besloten meer panelen op het dak te zetten [totaal 4.400 Wattpiek]. Ik kan nu overdag meerdere airco’s aanzetten, zonder gevolgen voor de stroomrekening.

Echter, in de koelere periode heb ik nu een overschot aan zonnestroom overdag. In Thailand is het bijna onmogelijk en nauwelijks rendabel om als kleine producent stroom terug te verkopen. Voor avondverbruik heb ik nog steeds een rekening van rond 300 baht per maand.

Zonder elektrisch koken is mijn verbruik [o.a. licht, koelkast, ventilatoren] rond 2 kilowattuur per dag. Met koken in de avonduren 2 kilowattuur meer. Zo nu en dan is er stroomuitval in mijn wijk gedurende 1-4 uur. Dit is vervelend voor bederfelijke producten en vanwege gebrek aan koelingscomfort.

Dus ben ik lithiumaccu’s aan het overwegen om bovenstaande aspecten aan te pakken. Deze accu’s zijn helaas nog steeds duur en hebben een beperkte levensduur [10 jaar].

Ik ga in deze rekensom 2 systemen vergelijken:

  1. Systeem met de kleinste accu om avondverbruik te compenseren. Dit is ook in te zetten is om stroomuitval op te vangen. Je hebt al zonnepanelen en zonnestroomoverschot overdag.
  2. Je hebt geen zonnepanelen, maar je wilt bij stroomuitval elektriciteit hebben om kleinverbruikers zoals koelkasten, licht, computers en ventilatoren te blijven gebruiken.

Systeem 1

De kosten van de zonnepanelen zijn niet inbegrepen. Accu’s zijn nog duur, dus neem ik een accu voor alleen avondverbruik en voor maximaal 12 uur stroomuitval. In mijn geval 2 kwh, dus een lithiumaccu van 24V x 100 Ah.

Naast de accu heb ik een omvormer/oplader [hybride inverter] nodig. De elektra bekabeling en stoppenkast moet uitgebreid worden. Er komt een aparte stoppenkast voor de apparaten die blijven draaien bij stroomuitval. Er komt ook een aparte kast met [automatische] stroom omschakelaar, meters en tijdschakelaars, zdd overdag alles gebruikmaakt van net-/zonnestroom en ’s avonds of bij strooomuitval er gebruik wordt gemaakt van de stroom uit de batterij en de omvormer. Om dure bekabeling te besparen wordt de accu overdag opgeladen via net-/zonnestroom en niet zoals gebruikelijk via een aparte zonnepanelenset op het dak.

Je kunt het systeem zo luxe maken als je wilt. In mijn situatie een doe-het-zelfsysteem met spul die via Lazada/Aliexpress te koop is. De accu is het duurst, rond 18.000 baht. De omvormer/oplader 6.000 baht. Alles bij elkaar rond 30.000 baht, inclusief hulp van een klusser. Zoals je ziet is de terugverdientijd bijna net zo lang als de levensduur van de accu: 9 jaar.

Systeem 2

Je koopt een draagbare accu met dezelfde capaciteit als systeem 1: rond 2.400 Wh. Een bekend merk is Bluetti, echter de grootste op Lazada [ 18.000 baht ] levert maar 3 uur stroom bij stroomuitval [ 716Wh] ipv 12 uur. Een onbekend merk met 2200 Wh capaciteit kost 22.000 baht.

De bekabeling in huis moet aangepast worden. Zie boven bij systeem 1 [aparte stoppenkast, automatische stroom omschakelaar]. Kosten rond 4.000 baht. In totaal kost systeem 2 ongeveer 26.000 baht.

Conclusie

Alleen bekeken vanuit het perspectief om de stroomrekening naar nul te brengen is een huisaccu nauwelijks rendabel. Echter in combinatie met meer huiscomfort [koeling, licht, computers etc.] bij stroomuitval is het wel het overwegen waard.

Ik wacht op meer keuzemogelijkheden van goede acculeveranciers. Er zijn helaas nog genoeg bedriegers op de markt, die meer accucapaciteit beloven, dan daadwerkelijk beschikbaar.

Ingezonden door Eddy

19 reacties op “Heb je al zonnepanelen? Is het dan waard om in een huisaccu te investeren? Een klein rekensommetje (lezersinzending)”

  1. GeertP zegt op

    Eddy,ik heb nog een betere oplossing, je koopt een elektrische auto en gebruikt die voor opslag.

  2. Jos M zegt op

    @ GeertP , kan je vanuit die auto stroom terug leveren naar huis??

    • William-Korat zegt op

      Jos dat is misschien leuk voor een zeer korte tijd, zeg max. een uurtje.
      Iets wat bij stroomuitval bij mij meestal het geval is [transformator]
      Langer sta je de volgende ochtend bij je auto met een beperkte vulling accu of leeg,

      Ik heb zelf ook een solar installatie waar ik tevreden mee ben [, maar niet met de PEA-afhandeling] batterij of accu, zo je wil is het probleem te duur of te kort ‘leven’ van die dingen voor een particulier.
      Saldering op een officiële manier regelen en dan kan je met een opstelling die daar geschikt voor is een avond verbruik compenseren, iets waar ik al twee jaar mee bezig ben bij PEA om dat te regelen.
      Men belooft, maar doet weinig, wie weet in de loop van dit jaar.
      Of de opsteller die rekening over kostprijs energieopslag correct bekijkt, heb ik ook enige twijfel over zeg maar een hoop.
      Hij noemt bedragen waar ik gelijk voor teken over het afboeken energieopslag van tien jaar.
      Installatie moet door een erkend bedrijf gedaan zijn, anders kan je het helemaal wel op je buik schrijven, saldering en sta je waarschijnlijk zelfs een PV te wachten, aangezien het niet mag zelf op je zaterdagochtend die groengele en geelgroene kabeltjes aan elkaar plakken.
      Er is dus een officiële nota van een erkend solar bedrijf gewenst.voor zo ver ik weet.

  3. GeertP zegt op

    Jos M Om je elektrische auto als thuisbatterij te kunnen gebruiken is het belangrijk dat het Vehicle-To-Home (V2H) ondersteund.
    Niet elke elektrische auto heeft dit systeem maar volgens mij moet het mogelijk zijn andere systemen aan te passen.

  4. Willem zegt op

    Ik weet niet over wat voor een thuisaccu je hier praat.in Nederland kost een thuisaccu van 5kw al snel 3700 euro. Jij hebt het over accu’s van 22000 baht. Een paar auto accu’s aan elkaar geknupt?

    Op een info webpagina staat:

    Een vuistregel voor kosten van een thuisaccu is € 750 per 1 kilowattuur (kWh) opslagcapaciteit. Een thuisbatterij van 5 kWh kost dus zo’n € 3.750.

    • Guy zegt op

      Beste Willem, je berekeningen kloppen wel voor wat prijszetting in het dure Europa betreft.

      Men kent er BTW-invoertaksen,distributiekosten en verkoopwinsten die dure handelshuren moetn kompenseren….. + nog een paar verdoken prijsvormingen.

      Hier kosten batterijen, ook van dezelfde goede kwaliteiten, beduidend minder en dus een goede batterij voor zowat 20.000 a 30000 Th/Bath is zeerzeker mogelijk.

      Ik overweeg ook om mij te verzekeren tegen vele stroomuitvallen en redeneer dat de terugverdientijd van 9/10 jaar vor de batterijen een nuloperatie is die me wel een geruster leven bezorgd omdat de stroom altijd aan blijft en de lamp dus niet uitgaat.

      Zelf invoeren naar Europa mag en kan niet via een vliegreis natuurlijk

  5. hans songkhla zegt op

    Nog steeds een rekening van 300 baht voor avondgebruik, en dat voor een hele maand. wat een ramp.
    Beperkte levensduur van 10 jaar voor de batterij. schandalig dat ie niet 100 jaar meegaat.

  6. Rob Alberts zegt op

    Ik krijg de tip om 12 volt auto accu’s en een transformator te gebruiken. En een zwakstroom netwerk te gebruiken voor de donkere uren en dagen.

    Dat vergt veel minder kosten.

    Duurzame groet,

    • William-Korat zegt op

      Beste Rob,

      Als je alternatief wil gaan zou ik gewoon voor solar gaan in de tuin uitvoering.
      Ken een Thais gezin die met tuin verlichting hun slaap/huiskamer verlichten.
      Er zijn zat modellen waar vijf meter snoer aan zit met een klein solar paneltje voor op het dak.
      Zelfs met een remote bediening.
      Kwestie van zoeken en die kosten niet zo veel, Lazada staat er vol mee maar een HomePro ook.

      Maar je kan natuurlijk ook alle lampen vervangen door LED-verlichting in je huis zoals ik ook gedaan heb.
      Ook in alle vormen en maten en made in China, vaak de kosten niet.

  7. JV zegt op

    Hierbij een link naar informatie over opslag stroom zonnepanelen.

    https://grijsnaargroen.nl/energieopslag-greenrock-zoutwaterbatterij.

    Groet Jac

    • Ron zegt op

      Als je een solar system plaatst doe dat dan met het idee dat je helpt aan het milieu en onafhankelijk kan of wil zijn ..zeuren over ne batt die zoveel kost of zolang meegaat.. niets terug leveren zou ik zeggen ..ik heb mezelf ne dubbel systeem gemaakt ..het is zo eenvoudig te doen en tijdens de nacht ga ik op batterij ..inverters offgrid is eenvoudig en meer veilig as de hebride modellen altijd voorzien zijn van city power ..met andere woorden ..een bliksem inslag rondom je vilage en vaarwel inverter..ofgrid inverters bepaal je zelf wil ik of wil ik niet 220 city power ..aan jouw de keuze ..koppel een paar litiums heb ik 20kw 24v niet duur en het kan de hanse nacht door ook met the airco aan..hou der rekening me huis moet geisoleerd zijn en laat de airco 24 ..7 lopen op 26..27 graden ps kleinere 9000btu of de nieuwe inverter aircos 12000btu zijn ok ..dipend on welke inverters je gebruikt 3kw of de 6kw..

  8. Skippy zegt op

    Hoi, ik heb 3 jaar geleden het geheel professioneel aan laten leggen. 5.5kw lithium batterijen, inverter en de panelen op het dak. Inclusief installatie van a tot z 180.000 baht betaald en 3 jaar geen tekening gezien en 24 uur per dag het hele huis van stroom voorzien. Het gemak en genot is ongelofelijk groot en milieu vriendelijk. Zou niet anders meer willen. Bijkomend voordeel voor ons was ook dat als we PEA wilden hebben, dat we 280.000 baht voor de aansluiting moesten betalen. Was een snelle rekensom voor ons!

  9. Arjen zegt op

    Ieder verschillende chemie van een accu heeft verschillende wensen, en als je aan die wensen kan voldoen is de levensduur vrijwel oneindig.

    Bijvoorbeeld, een lood-zuur accu, die houdt niet van te hoge, en te lage temperaturen. Die wil graag volledig geladen zijn. Éen keer je auto parkeren met de lichten aan, en je accu is echt overleden. Kan best zijn dat je nog een jaar lang er mee rond kan rijden, maar je accu is echt overleden.

    Lithium (Beter LiFePo4) accu’s houden ook van gemiddelde temperaturen. Bijzondere van deze accu’s is dat de interne weerstand zeer laag is. Dat betekend dat tijdens ontladen er vrijwel geen spanningsval optreedt, en ook dat tijdens opladen geen spanningsstijging is. Je kan dus met zeer hoge stromen laden, en ontladen…. Deze accu’s vinden volledige ladingstoestand juist niet zo fijn. Als je ze rond de 70% houdt gaan ze zeer lang mee.

    Voor alle systemen geldt, hoe groter de accu capaciteit, hoe langer de levensduur van je battery systeem. Voor LiFePo4, kies een maximale ladingstoestand van 72%, en een ontlading van 35% en ze gaan niet stuk. Als je losse cellen koopt kan je eenvoudig een kapotte cel vervangen door een nieuwe.

    Als je kiest voor loodzuur, kies een ladingstoestand van 100% tot 80% ook dan gaan je accu’s lang mee. Vooral bij loodzuur, neem de maximale laad- en ontlaadstroom in acht. Bij LiFePo4 hoef je alleen maar de laadspanning te controleren. De aangeboden, en afgenomen stromen zijn gewoon wat je systeem kan leveren/opnemen,

    OP heeft een zeer interessante configuratie. Ik zou eens kijken naar een oplossing dat je panelen ongeveer produceren wat je in 24 uur gebruikt. Zet je inverter twee dagen voor, tot twee dagen na de tijd dat je meteropnemer langskomt op 0 export.

    Zorg dat je accu’s hebt die de maximale periode periode zonder aanbod van het grit kunnen overbruggen. Dan moet je rond de 0 eenheden verbruik kunnen komen. Zorg echt dat je nooit onder de 0 komt. Want dan is het meteen klaar.

    Arjen.

    Arjen.

  10. johan zegt op

    Een hittegolf zou theoretisch minder moeten opwekken ,, koude panelen leveren meer op.

  11. Founding_Father zegt op

    Wij verbruiken momenteel gemiddeld (over een heel jaar berekend), 800 kWh per maand, dus laten we zeggen een kleine 10,000 kWh per jaar.

    Heeft een van de kenners hier een goed advies, wat ik nodig heb aan zonnepanelen en grof geschat wat het zou kosten om ons stroomverbruik grotendeels uit de zonnepanelen te halen?

    Wij verbruiken over dag ook de meeste stroom dmv wasmachine, koelkasten, tv en 3 airco’s om het huis koel te houden.

    • Sander zegt op

      800 kwh is ongeveer 27 kwh per dag. De vraag is nu hoeveel van die 27 kwh gebruik je overdag en hoeveel in de nacht. Effectief heb je maar 5 a 6 uur per dag waarop voldoende vermogen uit je panelen te halen is.

  12. Luc zegt op

    Ik weet niet hoe het in Thailand of Nederland zit met de omvormers en thuisbatterijen, maar ik heb een maand geleden in mijn woonplaats (België) voor 6.300 Wp zonnepanelen op mijn dak laten leggen en een omvormer en een thuisbatterij van 5kWh in de kelder laten plaatsen met de bedoeling om de batterij ook te gebruiken bij stroomuitval. Echter, dit laatste blijkt echter niet mogelijk zonder hiervoor eerst aparte stroomkringen aan te maken van de apparaten die moeten gevoed worden bij stroomuitval (Off Grid). Tweede heikelpunt, de omvormer moet regelen wanneer de batterij stroom levert aan jouw apparaten, maar naar het schijnt, werkt die niet bij stroomuitval, ook al is er genoeg reserve in de batterij. Ik ben zelf ook nog veel aan het uitzoeken, maar dit werd me toch zo meegedeeld door de installateur van de omvormer en de thuisbatterij. Alles nog een paar maand uittesten en we komen er wel.

    • Arjen zegt op

      Een inverter (omvormer die de spanning direct van de panelen op het net zet mag geen spanning leveren als er geen netspanning aanwezig is. De reden hiervoor is heel simpel. Als er tijdens een stroomstoring aan het net gewerkt wordt, moet dat spanningsvrij zijn Als jij dan spanning op dat net zet kan dat vervelende gevolgen hebben voor de mensen die er aan werken.

      Als je een hybride omvormer hebt, die dus ook zijn spanning uit accu’s kan halen moet er een voorziening zijn die je huis loskoppelt van het net. Dat kan met een eenvoudige transferswitch.

      Dan kan je er ook voor kiezen om slechts noodzakelijke verbruikers (Koelkasten, verwarming, warm water/verwarming) te laten werken.

      Als je accu’s hebt laten installeren lijkt het mij dat de installateur ook een transferswitch moet installeren. Als dat niet gedaan is het een beetje als een auto verkopen, zonder brandstoftank (Geen elektrische auto)

  13. René zegt op

    Een accu is pas echt interessant wanneer je minimaal 1500 kw kan opslaan
    Succes met ontwikkeling zou ik zeggen.

    Accu onder 1000 kw is geld in de prullenbak gooien en daar kan geen enkele legetime berekening iets anders van maken.

    Voor meer oplichting zie overheid


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website