Een paar dagen geleden viel er een briefpakje uit Thailand in onze bus. Dat pakje was door de afzender aangetekend verstuurd uit Udon Thani. De zending bevatte voor ons waardevolle documenten. Thaise ID kaart en bankpas van mijn Thaise vrouw, bankboekje van de Bangkok Bank enz.

Wij vonden het vreemd dat wij (de ontvangers) niet hoefden te tekenen voor ontvangst en dat we ons niet hoefden te legitimeren, maar dat de zending als een gewone brief in onze brievenbus was gedropt. Heb bij PostNL om opheldering gevraagd. In hun antwoord (zie hieronder) stelde PostNL dat er op het Thaise postkantoor bij het verzenden kennelijk een fout was gemaakt, maar ik heb geen idee wat de afzender dan verkeerd heeft gedaan.?

Gelukkig is de zending hier correct gearriveerd maar het had ook anders kunnen aflopen natuurlijk. Heeft iemand een idee wat de afzender nog meer had kunnen/moeten doen dan “alleen maar” de zending laten aantekenen?

Groetjes,

Rob


PostNL, afd Klachten 23 juni:

Ik

Eergisteren vond ik een briefpakje in de bus. Het was aangetekend verstuurd uit Thailand maar toch werd het “zomaar” in onze brievenbus gedaan. Zonder dat legitimatie of handtekening nodig was. Dat is toch niet correct? Wat is anders de zin van een brief of pakket aangetekend versturen?

Bijlage: envelop aangetekend briefpakje, met de “R” sticker (de R van Registered) 26 juni

Antwoord van PostNL

Hi Rob!

Bedankt voor het sturen van jouw toelichting en de duidelijke foto’s. Ik heb de zending gevonden in ons systeem maar zie dat dit nooit is geregistreerd is geweest bij ons als aangetekende brief. Deze zendingen worden bij aankomst in Nederland ook altijd omgenummerd en gaan met de pakketbezorger mee. Deze brief is duidelijk met de briefpost meegegaan, dit is dus in ieder geval niet de fout geweest van de postbezorger.

Op de barcode had vanuit het buitenland al moeten vermeld worden dat dit om een aangetekende zending gaat, naast het registered logo. Dit is de gebruikelijke werkwijze zodat alle informatie direct in het systeem komt na een scan v/d code. Er zijn namelijk vele postzendingen uit China die daar als briefpost getraceerd (registered) worden en bij ons als standaard briefpost verder gaan. Omdat dit in het buitenland al verkeerd lijkt gegaan te zijn in ons systeem wil ik je vragen om dit bij de afzender aan te kaarten.

Deze kan namelijk contact opnemen met Thailand Post als opdrachtgever om een onderzoek te starten. Hopelijk kan er zo uitgezocht worden waarom deze brief niet als aangetekend is aangekomen bij ons in het systeem.

Groetjes,

Fenna

21 reacties op “Lezersinzending: Aangetekend briefpakje uit Thailand als gewone brief bezorgd”

  1. Ger zegt op

    Twee weken geleden 2 brieven laten verzenden in een postkantoor in Thailand. Een brief was aangetekend en heb nagevraagd hoe ik de aankomst in Nederland kon checken. Ze liet me de barcode zien op het betalingsbewijs. Hiermee kon ik de zending dus volgen tot de aankomst. Idem zoals men in Nederland een zending aangetekend verstuurt.

  2. Francois Nang Lae zegt op

    Je mag toch aannemen dat in de barcode van een registered-sticker is opgenomen dat dit een registered mail is. Anders kan die wel achterwege blijven. En als het dan in het automatische systeem verkeerd gaat zou uiteindelijk toch de postbezorger de sticker moeten zien zitten. Of zijn de PostNL-bezorgers al gerobotiseerd?

    Als we hier in Nang Lae niet thuis zijn wordt de post afgegeven bij vrienden een paar straten verder. Dat is nooit speciaal zo afgesproken, maar de postbode weet dat gewoon, zelfs zonder barcode. PostNL stuurt klanten met klachten het bos in.

    • Rob V. zegt op

      Dat van die robots klopt wel, als PostNL mag je niet meer nadenken. Ik ben een tijdje postbezorger en sorteerder geweest en op een vergadering werd ons vertelt dat we geen eigen initiatief meer mochten tonen. Zie je bijvoorbeeld dat op een poststuk een huisnummer achtervoegsel (a,b,c) niet klopt dan mag je als sorteerder of bezorger dat niet zelf herstellen. Ook als je ziet dat de naam van de geadresseerde niet klopt met het adres. De fout ligt immers

      1) bij de afzender, die is verantwoordelijk en als PostNL die fouten herstelt dan komt de afzender er mogelijk niet achter dat deze fouten maakt en zal deze dus ook niet corrigeren

      2) bij PostNL: de streepjescode rechtsonderin is leidinggevend, de computer gaat primair uit van de postcode en huisnummer en print op basis daarvan een barcode onderin. Met die barcode gaat alles door sorteermachines. Dat gaat soms fout maar… JD jammer dan, dat is ook niet het pakkie aan van de bezorger. Gewoon bezorgen op het aangegeven adres of retour sturen aan het sorteer centrum. Fouten corrigeren kost de bezorger tijd, het bedrijf dus geld… en als je met de beste wil van de wereld de fout als medewerker hersteld maar het toch/juist fout doet dan ligt de fout bij jou en dat is niet de bedoeling zo zei men. Dus verstand op nul, in robot modus zo snel mogelijk bezorgen.

      Had ik zelf maling aan, ik herstelde foutjes gewoon, al moet ik een kilometer om, als iemand maar snel en goed post ontving. Maar service kost geld en de postmarkt is half dood met al het mail verkeer. PostNL verdient amper wat met de post in deze dagen dus is service ook de nek omgedraaid.

      Ik begrijp dus wel de negatieve opmerkingen over PostNL. Maar in dit geval maken andere reageerders dus wel duidelijk dat de ‘fout’ bij de afzender ligt. Voor 124 THB kun je niet aangetekende post internationaal versturen met handtekening bevestiging. De afzender stond daar niet bij stil of is door een Thailand Post medewerker verkeerde geïnformeerd. PostNL treft in deze dus geen blaam.

  3. NicoB zegt op

    Diverse keren post aangetekent vanuit Thailand naar Nederland verzonden, het via Track & Trace kunnen volgen hield op vanaf dat de post Thailand had verlaten, terwijl dat volgen tot aan de ontvangst mogelijk zou zijn.
    Uiteindelijk bleek uit info van de beoogde ontvangers 1 x dat de post niet aangekomen is en 2 x dat het wel is aangekomen.
    NicoB

  4. Ko zegt op

    Er bestaan 2 soorten aangetekend naar het buitenland: de goedkope ( voor brief ong. 100 bath); dit kun je volgen tot en met het vliegveld en dan houdt het op! Dus niet meer te volgen buiten Thailand en er hoeft niet voor getekend te worden. En de dure (ong 800 bath), deze is te volgen tot het afleveradres en daarvoor moet je dus wel tekenen.

  5. ruud zegt op

    Ik dacht, dacht…
    Dat er geregistreerde post en geregistreerde post met onvangstbevestiging bestaat.

    Bij geregistreerde post kun je zien, waar de post uithangt.
    Bij geregistreerde post met ontvangstbevestiging, moet de ontvanger tekenen voor ontvangst.

    Gezien de prijs van 124 Baht is dit waarschijnlijk alleen geregistreerde post, want het is iets duurder, dan wat ik zelf betaal voor geregistreerde post, maar de enveloppe is waarschijnlijk ook zwaarder.(ik verstuur alle post geregistreerd)

    Bij mij gaat het meestal om een paar A4 tjes.

    • Albert zegt op

      Dat klopt, maar er moet in beide gevallen een handtekening voor ontvangst worden gezet.
      En bij post met ontvangstbevestiging stuurt de post de getekende kaart retour aan de verzender,
      zodat deze beschikt over een wettelijk bewijs.

      De prijs mag hier geen rol spelen, er zijn internationale regelingen tussen landen hierover.
      Aantekenen lijkt in Thailand goedkoop nl 65 bath bovenop de prijs voor het gewicht,
      maar dat is dus meer dan bv in Nederland aantekenen van pakketpost kost bv 1 euro.

      In Nederland is enkel een aangetekende brief belachelijk duur gemaakt nl 10 euro.

  6. Nelly zegt op

    Indien je iets belangrijks wil versturen kan je beter EMS nemen. Dit is dus echt aangetekend

  7. Michel zegt op

    Op Zowel de post- als registered-sticker staat een RR…..TH code. Dat wil zeggen: Aangetekend.
    Deze brief KAN dus niet anders dan registered zijn ingescand.
    De fout ligt dus niet in Thailand maar wel degelijk bij postNL.
    De laatste tijd lijken er steeds vaker dingen fout te gaan bij postNL. Zowel bij versturen met ze als ontvangen.
    Ik verstuur en ontvang regelmatig post en pakketjes uit en naar Nederland. Beide kanten op komt het steeds vaker voor dat vanaf moment van aankomst of verlaten van Nederland het pakket of brief niet meer te traceren is.
    Of hun scansysteem is een bende of hun personeel/zzp’ers maken er een bende van.
    Ik verstuur tegenwoordig liever met DHL of andere pakketdienst dan met postNL.

    • ruud zegt op

      DHL maakt er ook een zooitje van.
      Een tijdje terug is mijn pakket uit Nederland 3 weken in Duitsland blijven liggen.
      Volgens de “klantenservice” van DHL lag die in Thailand bij de douane.
      Maar na de klachten arriveerde volgens track &Trace het pakket 2 dagen later in Thailand.
      Eenmaal in Thailand bij de Thaise post gearriveerd, gaat het altijd razendsnel.
      Maar Duitsland is een puinhoop.
      Het beantwoorden van mijn klacht duurde trouwens ook 10 dagen.

    • joskeshake zegt op

      ja dhl is zeer zeker betrouwbaar, mag ook he, bruine envloppe met 2 belgische ID’s vauit belgie naar Thailand 68,50 euro, begint al te tellen he.Meegemaakt in 2006.

  8. Kees zegt op

    Het blijkt dat postnl steeds terug wijst naar thailandpost.
    Echter aangetekend geregistreerd verzenden vnuit Thailand kan dmv een tracking nummer.
    Waarom postnl dit om moet nummeren is erg onduidelijk en een zending is dan ook niet meer traceerbaar.
    Versturen met EMS kan en geeft wel een trackingnummer die tot op afleveradres te volgen is.
    Een andere optie is verzenden met dhl maar dat zijn andere kosten.
    Verzenden vanuit China naar Thailand of Nederland is wel te volgen en wordt gewoon met tracking nummer verzorgd.
    Geldt voor chinapost en hongkong post.
    Ook bij beschadigingen en of geopende verpakking wijst postnl terg naar thailandpost. Meerder malen een zending beschadigd of geopend afhelverd gekregen vanuit Thailand in Nederland waar postnl geen enkele verantwoordelijkheid voor neemt.

  9. Jos M zegt op

    Post NL maakt steeds meer fouten.
    Wij versturen regelmatig pakjes naar Thailand met track en trace waar je extra voor betaald.
    Zodra het pakje op Schiphol is, is het niet meer te volgen via track en trace dus die extra kosten kan je in je zak houden.

  10. Rembrand zegt op

    Ik heb een slechte ervaring gehad met PostNL. Vanuit Thailand vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte van mijn broer aangetekend opgestuurd naar mijn moeder in Amsterdam. Daar grijpt de besteller de eerste de beste figuur voor het huis van mijn moeder in de kladden en geeft de brief af en de ontvanger tekent met de naam van mijn moeder. Niks vragen naar identiteitspapieren en gewoon afgeven aan een wildvreemde. Reclameren bij PostNL levert niets op want “mevrouwtje, u heeft toch zelf voor ontvangst getekent want kijk maar uw naam staat als ontvanger”. Oorzaak: uw postbode is waarschijnlijk een zzp-er die betaald wordt per afgeleverd poststuk.
    Ergo: als ik belangrijke documenten moet opsturen naar NL dan kies ik voor een koerier zoals DHL. Wel duurder maar zeker en traceerbaar weten dat het aankomt.

  11. Henk zegt op

    Bij mij is het andersom verkeerd gegaan, hetgeen mij een grote strop heeft opgeleverd in 2014. Wat is er gebeurd? Een aangetekend schrijven om voor de rechtbank te verschijnen, ( echtscheidings alimentatie ) werd naar een hotel gestuurd waar ik in de eerste maand in Thailand verbleef. Ik had de alimentatie niet verhoogt met indexatie. En mijn ex gunde mij geen nieuw leven in Thailand. Dit tijdelijk adres had ik opgegeven bij de burgerlijke stand. De echtscheiding dateerd al van 1993! Na die eerste maand ben ik ergens anders gaan wonen. In het hotel is de brief bezorgd, niet door mij getekend, en is daar enige tijd blijven liggen. Door toeval kwam ik enige tijd later een medewerkster van het hotel tegen. Die vertelde mij dat er nog post voor mij lag in het hotel. Tot mijn schrik was de rechtszaak al geweest en door mijn ex-vrouw op alle punten gewonnen. Heb toen een (Nederlandse) advocaat moeten nemen die de zaak voor mij verder afgehandeld heeft. Kostte me al met al bijna € 10.000! Als ik de aangetekende brief zelf had ontvangen had ik de zaak zonder advocaat kunnen oplossen. Zo kan het dus ook gaan met post tussen Nederland en Thailand!

  12. Sander zegt op

    Check eens de officiële track&trace pagina van Thai Post en zie of daar het poststuk in ieder geval al geregistreerd is en daarna Thailand uitgaat. Krijg je geen info, dan ligt de fout dus wel degelijk bij Thai Post.

  13. David D. zegt op

    Het antwoord van postnl vermeldt:
    ‘Op de barcode had vanuit het buitenland al moeten vermeld worden dat dit om een aangetekende zending gaat, NAAST het registered logo’.
    Dit stelt duidelijk dat de brief vanuit Thailand niet als aangetekend werd verstuurd, maar slechts als registred mail. Het RR … TH nummer is niet gelijk een aangetekende zending nummer maar een standaard track en trace code. Want indien aangetekend, had dit apart vermeldt moeten worden naast het registred logo zoals postnl stelt. Dat is toch een duidelijk antwoord op de vraag?
    In feite is registred mail gewoon traceerbare post, met een volgnummer dus. Zodat je kan zien dat de postbode je pakketje heeft afgeleverd (de postman noteert in het register dat het pakje aan jouw adres werd afgeleverd).

    Ervaring leert mij overigens dat als je wilt laten aftekenen voor een zending vanuit Thailand, de loketbediende deze werkwijze niet altijd kent. Want bij registered mail weet je ook dat je brief is aangekomen daar de postbeambte deze als afgeleverd noteert in het register (de postman heeft afgetekend, niet de ontvanger). Het systeem dat wij courant kennen als aangetekend waar je voor moet tekenen is in Europa gemeengoed, elders eerder gebruikelijk in officiële en gerechtelijke briefwisseling.
    Overigens is aangetekend met bevestiging van ontvangst (de ontvanger tekent) in Thailand zeer duur, een 800 THB bovenop standaard posttarief.
    MAAR! Je kan een pakje versturen met Thailand Post EMS, waar je op het verzendformulier kan aanvinken dat de ontvanger de zending gelegitimeerd moet afteken. Dat is de truuk die ik gebruik … TIT!

    Verder voor de poster, de prijs verraadt ook dat de zending als gewone traceerbare brief werd verstuurd. Navenant het gewicht, de documenten, bankboekje etc zoals aangegeven, kan aangetekend met bewijs van ontvangst nooit 124 THB kosten. Dat is de prijs van gewone briefpost. Je kan je brief wegen en ingeven op de Engelse site van Thailand post, en je hebt die bevestiging.

    We kunnen hieruit dus leren dat het aangetekend versturen bij ons niet hetzelfde is als registred mail vanuit Thailand.
    Overigens had postnl dit toch duidelijker kunnen uitleggen, maar ze verwijzen voor meer uitleg naar de Thaise post. Typisch?

  14. HansNL zegt op

    Het is mij een compleet raadsel waarom PostNL zendingen met tracking numbers om moet nummeren.
    Gezien mijn ervaring met aangetekende post van Thailand maar Nederland kan ik alleen maar denken dat ze dat doen om de verzender te belemmeren in het volgen.
    Heb regelmatig aangetekende stukken verzonden en twee keer problemen gehad met mijn pensioenfonds omdat mijn bewijs van in leven zijn niet op tijd was.
    Wat bleek, de container met de aangetekende stukken stond 6 weken na vertrek uit Thailand opgesteld in een donker hoekje.
    En voorwaar, werden of dezelfde dag bezorgd.
    Een aangetekende pakje deed er nog langer over en werd na veel stennis mijnerzijds een dag later afgeleverd.
    Also ik zo de verhalen aanhoor van zoonlief in NL is het met de binnenlandse post ook niet best.
    Ga er voor het gemak er maar van uit dat PostNL niet echt betrouwbaar is.

    • Rob V. zegt op

      Omnummeren is logisch, alle (post) bedrijven werken met eigen track&trace systemen, andere nummers etc. Dus vandaar dat een pakje van NL naar TH of van TH naar NL na aankomst op de luchthaven van vetrek kan verdwijnen als een ander bedrijf de zending overneemt.

      Als ze wel de (bar)code van andere postbedrijven zouden kunnen lezen dan zou men dat doen. Omnummeren kost tojd en dus geld, en als het verkeerd gaat heb je een boze klant. Een bedrijf heeft daar geen baat bij.

      Let ook eens op gewone post uit het buitenland. Bijvoorbeeld uit Australië of een ander land waar men op gewone enveloppen een barcode print. Bij aankomst in Nederland print de post daar rechtsonderin hun barcode op. Als het buitenlandse postbedrijf daar ook hun code heeft staan moet men hier hansmatig stickers plakken want twee codes over elkaar geprint maakt de boel onleesbaar. Maar tenzij je de postbedrijven wereldwijd aan hetzelfde systeem koppelt (!!) blijf je met omnummeren zitten.

  15. Jozef zegt op

    De zending draagt twee duidelijke stickers die allebei hetzelfde nummer en de vereiste ‘R’ melding dragen.
    Ik heb ze eens opgezocht op de tracking app van de Thaise post. Daar is duidelijk het ganse traject van de zending te zien. Van de afgifte op 13 juni om 10u40 in het postkantoor Pho Si tot en met de verzending uit Suvarnabhumi mail center op 15 juni om 13u53.
    De fout is dat op de zending geen melding ‘Registered Mail’ voorkomt. Ook in België worden aangetekende pakjeszendingen om een voor mij onduidelijke reden omgenummerd (= voorzien van een barcodelabel als ware het een aangetekende zending in binnenlandse dienst).
    De Nederlandse Post heeft voor de gemakkelijkste oplossing gekozen. Omdat de melding ‘Registered mail’ inderdaad niet op het pakje werd aangebracht heeft men die verder behandeld als een gewoon pakje. Met de duidelijke ‘R’ meldingen op de etiketten werd geen rekening gehouden.
    Misschien toch iets om in het vervolg op te letten.

    Jozef

  16. Albert zegt op

    Ik bestel vaak iets in China en krijg ook aangetekende post uit Nederland en registered mail in THailand.
    Maar de tracking nummers zijn (behalve in Nederland) overal te volgen (zelfs als de post vanuit China via Zweden of Spanje loopt).
    En ik moet hier bij de postbode altijd tekenen voor ontvangst !!!

    In 2016 was registered mail vanuit Thailand plotseling in Nederland te volgen tot aan de aflevereing!
    Maar in 2017 werkt dat ineens niet meer!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website